Som mange af jer ser jeg meget frem til Bns/Abns styrevognene fra MCK, som jo både har frontlys og færdigmeldingsblink.
Men jeg undrer mig lidt over hvordan funktionsdekoderen i vognene får strøm. Der må vel næsten komme både DC og AC varianter af styrevognene ? Dvs enten udstyret med strømoptag ved hjul eller en slædesko til AC folkene.
Der står dog ikke angivet noget om dette på MCK´s hjemmeside. Er der nogen der ved noget om dette ?
Efa
Holbæk
Indlæg: 53
Fra pålidelig kilde
"Det bliver sådan med styrevognene, at hvis man kører AC, så beder man om en slæbesko hos forhandleren når man køber sin styrevogn, den koster ikke noget.
Den monterer man på bogien på vognen, og derefter fungerer den i AC.
Man kan sikker også få sin forhandler til at montere den".
Vh
Erik
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Mange tak for svar
Efa
Holbæk
Indlæg: 53
Vedrørende styrevognene.
Jeg har netop fået fortalt at planen med at fremstille en universal DC/AC vogn er ændret til at lave både en DC og en AC udgave.
VH
Erik
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Styrevognene kan stadig være nogen tid på markedet?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Vedrørende styrevognene.
Jeg har netop fået fortalt at planen med at fremstille en universal DC/AC vogn er ændret til at lave både en DC og en AC udgave.
VH
Erik
Det var virkelig gode nyheder
Tak for info.
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Er der nogen der ved noget om leveringen af Bns vognene og de røde Bn vogne. Den estimerede levering er gået en måned over tid , og der er meget stille omkring vognene ?
Mvh
Henrik
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Jeg spurgte Peter fra McK tidligere på måneden, her er svaret:
Hej Flemming –
De røde Bn-vogne er på vej hjem pr. skib, de skulle være her ca. 23. maj
Bns og ABns er blevet lidt forsinkede, som det ser ud lige nu, er de klar til udskibning (luftfragt) ca. 20. maj.
Holder det, skulle de være i forretningerne ca. 1. juni
Venlig hilsen
Peter
Mvh.
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Takker
Mvh
Henrik
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Er der nogen, der har fået fat i en Bns eller ABns, og fået den indbyggede dekoder til at virke med DCC ?
Jeg kan få min til at virke i Motorola mode, men kun med F1-F4, hvilket så betyder at lys i kupeerne er der ikke noget af (det ligger på F5-F6).
Med DCC er vognen fuldstændig død og reagerer ikke på noget som helst. Første gang jeg satte strøm på den, blinkede den med den ene halvdel af færdigmeldeblinket, men ikke engang det kan jeg få den til mere.
Vejledningen er meget sparsom, og har ikke en ordentlig CV liste. Der står at det er en Uhlenbrock dekoder, men ikke hvilken.
Jeg håber ikke det er en Motorola-only dekoder, bare fordi vognen har en slæbesko under sig.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Hej !
Nu kører jeg 2 skinne DCC - testet med en Roco MultiMaus og der fungerer alt som det skal.
Dekoderen er en Uhlenbrock 76900 og på deres hjemmeside kan du finde manualen og hente den - den opdaterede version (v7) dog kun på tysk.
Jeg håber at disse oplysninger kan hjælpe dig videre.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
CCT
Pensionist
Indlæg: 36
Den engelske udgave af manualen findes her: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/I4B050BD-014.apd/Bes76900e.pdf
//Bjørk
DCC - peco code 75 / traincontroller gold / Uhlenbrock IB COM / My favorite train product: McK / My website: http://www.1730.dk
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Den engelske udgave af manualen findes her: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/I4B050BD-014.apd/Bes76900e.pdf
//Bjørk
Det er udgaven fra 2006 - desværre en gammel version hvor man ikke kan se mere end til CV66 - og den McK benytter er en version 7 (2017), hvor de benytter CV114, 120 og 121.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Problemet er, at dekoderen er ikke kompatibel med RailCom. Når du slukket RailCom på det digitale central (F.eks Ecos), dekoderen fungerer godt.
Jeg har haft kontakt med McK. De spurgte Uhlenbrock en løsning.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Mange tak for dekoder-referencen, og især at det skal være den tyske for at passe.
Desværre gav det ikke noget. Alle CV'er ser rigtige ud, og en reset af dekoderen hjalp heller ikke.
Men i et efterhånden desperat forsøg på at komme fejlen nærmere, fandt jeg min gamle Intellibox frem fra skabet. Og VUPTI. Nu virkede styrevognen med DCC.
Det er altså dekoderen og min ESU ECoS 2, der ikke kan sammen
Min ECoS virker fint med en masse andre DCC tog, herunder McK's ME og Frichs.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Ahh, jeg har selvfølgelig ikke tænkt over at slå RailCom fra. Det er garanteret det, der er skyld i det.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Og helt rigtigt. Ved at slå RailCom fra, så virker min styrevogn nu med DCC.
Men endnu bedre: Hvis jeg slår asymmetric rail signal til i stedet for at fjerne RailCom, så virker dekoderen også fint. Det må være den bedste løsning.
Efa
Holbæk
Indlæg: 53
Mck DSB 558 ABns Blå Styrevogn. AC.
Har netop hentet og udpakket vognen.
Absolut fine sager med mange detaljer!
Indlæsning af funktionsdekoder/lyspring via CS3 uden problemer. Jeg benyttede DCC og opgivne adresse 3.
Samtlige seks mulige F-funktioner som anivet i "manualen" fungerer som de skal.
Så nu skal der køres "forlæns og baglæns"...
NB: Ser frem til det af Mck annoncerede lysprint m/funktionsdekoder der på et tidspunkt, vil komme til de øvrige Bn-vogne.
Tak til Mck!
Vh
Erik
"Snap foto"...

Krølle
Indlæg: 75
Ahh, jeg har selvfølgelig ikke tænkt over at slå RailCom fra. Det er garanteret det, der er skyld i det.
Det er dekoderen som ikke er RailCom kompatibel. Jeg har samme problem, og har kontaktet salgsstedet (Fyns-Modeltog)og McK. Jeg har fået hurtig svar fra begge steder. Man er i kontakt med Uldenbrok for en løsning. Jeg overvejer dog at skifte til en Esu løsning, men skal først finde ud af om Esu's lysstave kan indbygges i Bn vognene, som jo også er forberedt til Uldenbrok lysstave.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Jeg har sat en ESU 50708 i en af mine blå Bn vogne fra McK og har bestilt 2 mere til de sidste vogne.
Det er kanon nemt at montere dem. Vognen skilles ad ved forsigtigt at trække ud i siderne og undervogn og sæder "glider" ud. Efterfølgende fjernes 5 eller 6 små skruer og gulvet løftes af. På undersiden af gulvet er der 2 strømskinner, hvorpå ledningerne til lysstaven loddes. Der er kanon strømoptag og der er ikke behov for at sætte kondensator på.
Jeg har ladet lysstaven ligge ovenpå skillerummene og det fungerer fint.
Jeg har samtidig valgt at ikke montere slutlys - synes ikke rigtigt at det passer sig til en Bn vogn, der kører i fast oprangering.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Krølle
Indlæg: 75
Tak Flemming, det er netop ESU 50708 jeg også har liggende til det formål.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Det er dekoderen som ikke er RailCom kompatibel. Jeg har samme problem, og har kontaktet salgsstedet (Fyns-Modeltog)og McK. Jeg har fået hurtig svar fra begge steder. Man er i kontakt med Uldenbrok for en løsning. Jeg overvejer dog at skifte til en Esu løsning, men skal først finde ud af om Esu's lysstave kan indbygges i Bn vognene, som jo også er forberedt til Uldenbrok lysstave.
Krølle, du mener Uhlenbrock.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Krølle
Indlæg: 75
Krølle, du mener Uhlenbrock.
mvh,
Gert
Ja, Sådan staves det korrekt. Når jeg køber tog som er "født" med Uldenbrok og Zimo dekodere, så bliver det pillet ud og erstattet med Esu. Jeg har Esu lokprogrammer, og alle mine tog får standardiseret deres F-taster (det skal mine McK styrevogne også). Jeg har for eksempel altid kort horn på F2, langt horn på F3, Togførerfløjte på F8 og Dørluk på F9 osv. Med 50+ lokomotiver på banen med lyddekodere, og kørsel efter køreplan og vognkort, så gider jeg ikke også stå og fumle med diverse FORSKELLIGE skemaer med F-taster, her er det rart, at vide at togførerfløjten ALTID et på F8. Jeg føler jeg nyder mit tog bedre, ved ikke først at skulle lede efter om rangerfart er på en F3 eller F6. Hos mig er den altid på F6.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Nye varianter er pludselig dukket op på deres hjemmeside:
http://mck-h0.dk/kategori/personvogne/dsb-bnsabns/
Bl.a. Bns-d og ADns-e.
Krølle
Indlæg: 75
Jeg har endnu ikke taget mine 2 styrevogne og Bn vogne ibrug. Jeg afventer stadig svar fra McK andgående dekoderen som ikke er RailCom kompatibel. Det er noget bøvl, når vi kører RailCom.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg har under weekendens modeltogdage på Teknisk Museum prøvet mine Bns-Bn-vogne med særdeles skuffende resultat.
De afsporer konstant og hele tiden på K-skinner radius 2. Jeg HAR skiftet til AC-hjul, men ved nærmere eftersyn viser det sig, at AC-hjulene åbenbart ikke er specielt anderledes end DC-hjulene hvad angår flanger. Så undlad at købe AC-hjul ... de afhjælper absolut ingenting. Det var så yderligere kr. 150,- lige ned i afløbet.
Derudover er koblingsholderne så løse, at koblingerne dykker, når vognene skubbes. De dykker faktisk så meget, at koblingerne går mod sporskift. Jeg har fået nye koblingsholdere, men endnu ikke skiftet dem. Jeg må også indrømme, at min lyst til at montere dem ikke er særligt stor, hvis de er ligeså løse. Mine vogne egner sig i hvert fald ikke til at blive skubbet, og så ryger ideen med et styrevognstog.
Det er tankevækkende at vognene har problemer med gængse kortkoblinger (jeg bruger Roco type II). Jeg kan forstå, at McK ikke kan teste med alle mulige ukendte småproducenters koblinger, men det må da forventes, at man har testet Märklin, Roco og Fleischmann? Men måske tilhører de alle legetøjssegmentet? Måske er det kun de medfølgende oldnordiske bøjlekoblinger, som er professionelle nok? Ironi kan forekomme.
Dekoderen i Bns-vognen fungerer som vinden blæser. Der går flere sekunder fra man trykker på en funktion, før den (måske) fungerer. Når Bns-vognen kører, falder funktioner ind og ud fuldstændigt tilfældigt. Lys i de tre forreste lanterner virker ikke på F1, mens rangerlys dog virker. Det var med klubbens Märklin CS 3+ med nyeste software. Det går ikke meget bedre på min egen Ecos med nyeste software-version. Her skal der skiftes retning flere gange før dekoderen opdager, at der tales til den. Det minder om problemer, jeg tidligere har set med Tams-dekodere i f.eks. gamle HobbyTrade-ME'ere. Men McK har jeg nok taget den billigste dekoder fremfor den mest kompatible.
Jeg vil tage en snak med McK og min forhandler om returnering til McK for at få afhjulpet problemerne (alternativt annullering af købet). Det er simpelthen ikke i orden at levere så dyrt et produkt, der ikke virker lige ud af æsken.
Her kan ses en video af dekoderens opførsel sammen med Märklin CS 3+. Det er IKKE sporet, der er beskidt ... vognen opførte sig også sådan, da den blev trukket efter et lokomotivt (med en helt almindelig standard MFX-dekoder), som fuldstændigt problemfrit kørte rundt på banen uden strømtab.
https://youtu.be/t_tDRjkf-UQ
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
MZ1448
Indlæg: 11
Hej Per
Jeg kan godt følge skuffelsen når man har købt et dyrt produkt og det så ikke virker som forventet.
Jeg har selv Bn vogne fra Mck og de afsporede også, både træk og skub. Det var med Fleischmann profi koblinger som trækker vogne meget tæt sammen.
Har fået de nye koblingsholder og jeg har skiftet dem og nu er der ingen problemer. Så gør endelig det!
Bns opførte sig også lidt underligt da jeg satte den på sporet, men det var hurtigt løst ved at sætte formatet rigtigt. I mit tilfælde DCC 28 på Intellibox (det er muligt at andre også virker, det har jeg ikke prøvet)
Jeg kender ikke til Marklins cs 3+ så jeg ved ikke hvordan det fungere men tænker det må være muligt på den også at indstille format.
Hvis det "bare" er det der skal til for at løse problemet så synes jeg da det er ærgeligt hvis du skal lade handlen gå tilbage for noget du ellers kunne blive glad for.
Mvh Christian
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Det er da utrolig så meget forhandlerne skal arbejde gratis, for det firma.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Mon du er kommet til at bøje strømoptaget da du skiftede til AC-hjul?
Her på en radius 6115 mm går det altså rigtigt fint med at skubbe, intet afsporer.
Ville du køre med din Ferrari på en pløjemark?
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Jeg afventer stadig svar fra McK andgående dekoderen som ikke er RailCom kompatibel. Det er noget bøvl, når vi kører RailCom.
Jeg blev så træt af den dekoder, at jeg i dag kom til at lave en "bypass"-operation på den:
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Jeg afventer stadig svar fra McK andgående dekoderen som ikke er RailCom kompatibel. Det er noget bøvl, når vi kører RailCom.
Jeg blev så træt af den dekoder, at jeg i dag kom til at lave en "bypass"-operation på den:
Med hvilken resultat, har du sat den ud af spil eller hvad?
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Med hvilken resultat, har du sat den ud af spil eller hvad?
Ja, den indbyggede dekoder er blevet frakoblet, og en LokPilot 4 er sat i i stedet. Det giver mig to fordele:
1. Styrevognen kommer til at virke med Railcom.
2. Jeg får en dekoder, der er ordentligt dokumenteret med hensyn til omprogrammering af funktionerne. Dette skal jeg bruge til at få de forskellige lyseffekter til at virke problemfrit mellem lok og styrevogn. F.eks. vil jeg gerne have at færdigmeldeblinket kun aktiverer i den ende som der styres fra, blot ved et tryk på en enkelt funktionstast. Og det uanset hvad vej toget kører og hvilken ende af lokomotivet som vognene er hægtet på.
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Mikael.
Færdigmeldingsblinket skal kun blinke når førerrummet er betjent, det vil sige når styrevognen går Forrest.i kørselsretningen, det sætter du som retningsbestemt i ESU dekoderen.
Hvis du har maskinen foran styrevognen skal færdimeldingsblinket virke på maskinen.
Færdigmeldingsblinket blinker kun ved det forreste betjente førerrum.
Hilsen Erling.
Krølle
Indlæg: 75
Jeg kører stadig med mine Hejlan Bn og styrevogne. Mine Bn McK vogne har siden udgivelsen stået i den kasse de blev hentet i, fordi det første jeg afprøvede det var funktionerne på styrevognen.
Jeg afventer stadig svar fra McK andgående dekoderen som ikke er RailCom kompatibel. Det er noget bøvl, når vi kører RailCom. Vi er flere i klubben som afventer svar vedrørende problemet med RailCom og den benyttede dekoder.
Jeg benytter også Roco kortkoblinger til alt mit tog, og er indstillet på, at jeg eventuelt skal benytte de højdejusterbare koblinger, som giver lidt ekstra plads.
Jeg syntes det er for dumt at lave så flotte og gennemførte vogne, og så proppe en så elendig dekoder i, at dem der tager deres hobby et skridt længere, ikke kan få nytte at vognenes funktioner.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
MIkael, som jeg ser det på dit billede, har du selv sat et dekoderstik i. Er dekoderen fra McK/Uhlenbrock integreret i printet?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Krølle
Indlæg: 75
Er dekoderen fra McK/Uhlenbrock integreret i printet?
Ja
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
TogSvendsen
Indlæg: 469
Ja
Det er ikke tidsvarende, hvis det er rigtigt. Der er udmærkede standarder for stik til dekodere, så vælg da en af dem i stedet for at låse kunderne fast på en bestemt dekoder (som i øvrigt ikke fungerer ordentligt). Et dekoderstik vil i det mindste give mig muligheden for at rette op på problemerne; om end det koster ekstra. Skuffende; især til den høje pris.
Jeg tror jeg afbestiller den Bns jeg havde i ordre.
Krølle
Indlæg: 75
Den besked jeg har fået fra min forhandler er, at der ikke er plads til for eksempel en Esu lysstav. Derfor afventer min forhandler og jeg svar fra McK. Jeg har en som gerne vil ombygge vognen (hvilket måske går lidt ud over udseende), således at den kan køre RailCom, men ikke før McK har en chance for at komme med en løsning, hvilket jeg syntes er fair. I et svar fra McK i juli måned, får jeg at vide at McK har forelagt problemet for Uhlenbrock. Jeg har rykket for svar i september, men jeg håber da bare at McK lærer noget, og undgår Uhlenbrock i fremtiden. Jeg har købt Esu lysstave til mine Bn vogne.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
MIkael, som jeg ser det på dit billede, har du selv sat et dekoderstik i. Er dekoderen fra McK/Uhlenbrock integreret i printet?
Det er helt korrekt. Jeg har så ombygget lidt på det indbyggede print, således at jeg kan forbinde en anden dekoder, men stadig udnytte det oprindelige prints driverkredsløb til AUX3-AUX6 (som kun er logikudgange på LokPilot 4).
Jeg vil meget gerne beholde det oprindelige print i vognen, så de elektriske forbindelser op til styrehuset forbliver intakte. Det er nemlig ret smart lavet, så man ikke skal have ledninger monteret mellem over- og underdel når man skiller vognen ad.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
MIkael, har du brugt en funktionsdekoder, eller en normal lokomotivdekoder? En Lokpilot lokomotivdekoder med PluX22 stik, har til og med Aux7 som forstærkede udgange.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
MIkael, har du brugt en funktionsdekoder, eller en normal lokomotivdekoder? En Lokpilot lokomotivdekoder med PluX22 stik, har til og med Aux7 som forstærkede udgange.
Jeg bruger en standard lokomotivdekoder med 21mtc stik, for at få AUX5+6 med. Funktionsdekoderen har kun op til AUX4.
Det er sjovt du nævner PluX22 versionen, for jeg har lige akkurat hjembragt sådan en til min anden styrevogn. Jeg havde egentlig en gammel 21mtc dekoder mere i gemmerne (produceret i 2010), men den er så gammel at den ikke har AUX5+6 ført ud på stikket.
Perseus
Greve
Indlæg: 78
Hej Mikael
Er det muligt at få lidt guidance til din fine bypass operation, for jeg er pænt træt af det der Uhlenskrot, som McK desværre har valgt at proppe i vognene.
Jeg har allerede snakket med Dekas (som står for udviklingen) og McK, men desværre er der ikke noget at gøre på nuværende tidspunkt. Man kan jo altid håbe på, at de (forhåbentligt) kommende udgaver af Bns'erne får et andet lysprint, eventuelt med dekoderstik eller ihvertfald med en mere opdateret version af dekoderne, således at vi ikke skal have problemerne med RailCom.
mvh
Lars
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er så deprimerende, at McK slog om sig med vilde armbevægelse og store ord. Og når det kommer til stykket, så er det endnu engang dansk halvfrabrikata, som man skal færdiggøre selv.
Jeg blev så nedslået over, at have fyret penge af på 4 Bn-vogne og en Bns-vogn ... INGEN af dem virkede ved ankomst. Jeg har ofret nye AC-hjul og det hjalp ikke. Jeg har også modtaget nye koblingsarme, men har ikke haft mod på at skille vognene ad. Bns-vognen er rent til grin ... og en større dekoder-ombygning er bare ikke i orden til en så dyr vogn.
Mine vogne ligger i skammekrogen og afventer en beslutning. Men for hulen, hvor føler jeg mig røvrendt af McK. Der bliver ikke smidt penge efter mere materiel fra McK, sålænge de ikke er deres ansvar voksent.
Bn-vognene med de problematiske koblingsarme skulle have været tilbagekaldt og skiftet af McK. Ligeså med dekoderen i Bns-vognene.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Bn-vognene med de problematiske koblingsarme skulle have været tilbagekaldt og skiftet af McK. Ligeså med dekoderen i Bns-vognene.
Der må jeg altså være tilbøjelig til at give dig ret.
Jeg har fået nye koblingsarme til mine Bn vogne og jeg har med MEGET stort besvær skiftet på to af mine BN vogne. Det er bedre, men det har ikke løst problemet. Ved skubbende lokomotiv, der bøjer koblingsarmene stadig en lille anelse nedad og det gør, at vognene stadig kommer for tæt på hinanden. Ved enkelte R3 kurver på mit anlæg, der afsporer vognene simpelthen.
Det er en nogle flotte men også meget dyre vogne og det har været en større investering for mig. Til den pris der vil jeg forvente at tingene bare virker 100%. Nogle dage er jeg faktisk lidt ærgerlig over at have solgt mine Bn/Bns vognstammer fra Togmodelle/Heris. De var måske ikke lige så kønne at se på som MCK vognene, men de kørte altså fint.
TogSvendsen
Indlæg: 469
Man kan vel sige at McK proklamerede at de ikke producerede legetøj men modeltog. Det er en kæk lille svada mod etablerede mærker. Set i bakspejlet har det så betydet at vi alle har købt vitrinemodeller, hvor mange af os måske netop havde været bedre tjent med "legetøj". Jeg er der hvor jeg gerne vil køre med mit modeltog.
Jeg har valgt at droppe McK modellerne til fordel for modeller fra etablerede producenter, hvor modellerne måske nok mangler et par detaljer her og der. Detaljerne mangler ikke fordi producenten ikke kan lave dem, de mangler fordi modellen skal virke uden problemer.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Er det muligt at få lidt guidance til din fine bypass operation, for jeg er pænt træt af det der Uhlenskrot, som McK desværre har valgt at proppe i vognene.
Selvfølgelig kan du det. Jeg skal lige grave mine noter frem, så jeg selv kan huske hvad og hvor der skal gøres noget. Jeg mangler stadig selv at ombygge min anden styrevogn, så måske jeg kan bruge anledningen til at gøre det i weekenden, og samtidig få taget nogle mere detaljerede billeder.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Er det muligt at få lidt guidance til din fine bypass operation,
Jeg får desværre nok ikke fikset min anden styrevogn denne weekend alligevel, men du skal ikke snydes af den grund. Jeg har fundet et billede fra min første ombygning, som kan anvendes til lidt tegn-og-fortæl
Jeg tager udgangspunkt i en LokPilot 4 i PluX22 udgave. Den har alle de nødvendige forstærkede funktionsudgange, som vi skal bruge. Jeg brugte en anden i min første ombygning, men det komplicerer indgrebet. Derfor vil denne beskrivelse heller ikke matche helt med det billede jeg viste i oktober.
Tag overdelen af styrevognen. Dernæst skal der fjernes i alt 9 komponenter fra det indbyggede print. Det er 4 store dioder, 4 stk 6-benede kredse mærket K2, og til sidst en lille modstand.
Der er tale om smd komponenter, så det bliver noget småpilleri. Jeg tager dem nemmest af med en lille termostatstyret varmeblæser og en pincet. Pas på ikke at smelte vognen. Alternativt kan en ekstra klat loddetin og noget sugetråd også bruges.
Når alle 9 komponenter er fjernet, skal man forbinde Lokpilot dekoderen med lidt tynd ledning til følgende loddeøer (klik på billedet for at forstørre):
Funktionsudgangene er forbundet således:
Og det burde være det..... Ja altså bortset fra programmering af dekoderen.
Krølle
Indlæg: 75
Tak for vejledning. Jeg vil se om jeg kan få en til at lave den operation for mig. Mine 2 styrevogne og 4 Bn vogne ligger stadig urørt i kasserne, mens mine Heljan nærtrafik vogne kører rundt på banen. For mig er indkøb fra legetøjsfabrikanten McK sat på pause, efter et arrogant svar fra firmaet.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvad svarede de?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Perseus
Greve
Indlæg: 78
Hej Per
Uden at have set svaret sendt til Krølle, så har jeg selv tidligere skrevet til Peter fra McK, som kunne fortælle at de ikke har oplevet andet end et par enkelte henvendelser omkring problematikken og derfor ikke har tænkt sig at gøre noget ved problemet. (Bare ærgerligt, Sonny-boy).
Jeg har hørt fra pålidelige kilder, at årsagen til at problemet opstod, da McK/Dekas oprindeligt ville have et lysprint i fra ESU, men da ESU simpelthen undlod at besvare henvendelser i flere måneder, så måtte McK tage et valg på en anden leverandør. Valget faldt på Uhlenbrock, der som sådan laver nogle udemærket dekodere. Desværre er den 76900 dekoder, der er anvendt fra før 2016, hvor supporten for RailCom ikke var tilgængelig i softwaren. Denne kom først i efteråret/vinteren 2016, men da var lysprintene allerede produceret. Desværre er det ikke muligt at opdatere firmwaren i dekoderne, hvilket man selvfølgelig kan undre sig gevaldigt over.
McK har her i efteråret 2017 annonceret et antal nye varianter af styrevognene, hvor man kunne håbe at der ville blive produceret nye lysprint til, således at fejlen ikke bliver gentaget. Man kunne ligeledes håbe på, at der i samme omgang blev produceret et pænt antal ekstra lysprint, således at ejere af Uhlenskrot-printet kunne få udskiftet deres (efter min mening) defekte lysprint med noget, som reelt virker uden at man skal igang med loddekolben.
Desværre kan vi jo så se på nuværende tidspunkt, at de annoncerede styrevogne er forsvundet igen fra McK's hjemmeside, hvilket jo nok hænger sammen med, at man ikke vil kaste flere projekter igang før der er styr på produktionen i Kinøjsien (se nyheden fra 30. november sidste år på McK's nyhedsside).
mvh
Lars
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Den største fejl er da at indbygge dekoderen i printet. Havde McK gjort det fornuftige, havde de monteret et PluX22 stik, så folk kunne skifte dekodere, frem for at montere komponenterne fra en forældet Uhlenbrock dekoder direkte på printet.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner