Hej alle sammen ...
Der er forbavsene stille omkring den nye FC vogn fra F2010 ...
Ingen anmeldelser eller lignende ... er der slet ikke nogen der har købt den og kan komme med et indtryk af finish osv.
Takker på forhånd.
__________________
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg har købt den.
Træ-overfladen ser rigtig fin ud og den er, korrekt, lavere end CU-vognen, så den passer bedre til Triangel motorvognen.
De har haft lidt problemer med at få beklædningen samlet helt i hjørnerne, så de kan gabe lidt. Det kan sikkert limes.
Det er værre at stængerne i hjørnerne hælder udaf. Enten er taget for langt eller vognen for kort. Det passer ialt fald ikke sammen.
Jeg har ikke fået kikket så meget mere på dem, det kan være det kan rettes.
Jeg skal prøve at få taget nogle billeder......
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Bemærk højdeforskellen mellem FC-vognens og MC-motorvognens puffer.
p.s. Mit eksemplar har tabt skorstenen - kan heldigvis let limes. Desværre lader det til at være normen, da de vogne SMT modtog havde mange dele der var rystet løse under transporten fra Fredericia. F.eks ovn, indmad og tagdetaljer.
p.p.s. 2 vogne havde alvorlige fejl - en manglede flere brædder over et vindue, den anden var samlet forkert.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
I den ene ende sidder hele platformen inkl puffer for højt. I den anden ende ser det fornuftigt ud. Måske der er noget som skal klikkes på plads?
Ved fremvisningen hos Togcenter /Gentofte) blev det fortalt, at alle vogne ville blive set grundigt efter inden de afgik fra Hobytrade til forhandlerne, så mon ikke det er noget, som er sket under forsendelsen?
Svend
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
Så har jeg også fået et eksemplar: Vi måtte dog pakke et par stykker ud, for også hos min forhandler var løsdelene faldet af og lå i bunden af æsken.
Den er flot, synes jeg - men jeg er nervøs, for så vidt jeg kan forstå, er der tale om træ limet på plastic? Plejer det ikke altid at gå galt - de to materialer arbejder ikke godt sammen, de har en meget forskellig måde at opføre sig på, når de skifter temperatur?
At vognen på F.Omstrups billede har slået sig er egentligt, hvad jeg ville forvente, når der er tale om træ limet på plastic: Har i andre erfaringer - er jeg blot overflødigt nervøs?
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
De to i klubben - der havde købt en vogne - kunne også fortælle om støbefejl på trin og tag ......
Så efter Litra F blev det hverdag ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Læs her mit review af FC-vognen samt nogle billeder:
http://www.jornebanen.dk/default.asp?page=/materiel/materiel.asp?id=39
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
ChrKristensen
Indlæg: 187
Læs her mit review af FC-vognen samt nogle billeder:
http://www.jornebanen.dk/default.asp?page=/materiel/materiel.asp?id=39
Jørgen
Hej Jørgen
jeg forstår ikke du giver den 4 ud af 5 hvis du som beskriver i din anmeldelse er i dårlig stand og hvad jeg læser her er der flere der oplever den ikke er samlet ordenligt, hvad gør at du giver den 4 ud af 5
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Mine to vogne fejler til gengæld ingenting
Så herfra gives der også 4 (eller måske endda 4,5) "stjerner" ud af 5.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
modtog 5 stk FC, og alle 5 ok - hvis der endelig endelig skal anmærkes noget - ja så bøjede den ene stang på endeperronnen på en af vognene en lille bitte smule - det blev rettet ved at lige file en smule (grat) af stangen - så nu er den ret - kunne evt også været rettet ved at fjerne lidt maling i taget hvor stangen stikker op. - og ok der er så de lyse striber ved vinduerne - men taget kan tages af - og med møbelopfarverstift ordnes det ved vinduerne - så 4, 8 - 4, 9 ud af 5 stjernehjul herfra - og så venter vi bare på MT og evt FE vogne fra F2010 .
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Davs allesammen
pkt 1 er det rigtigt træ og i så fald krydsfiner eller bare finer? eller er det pertinax, som Huberts bruger til husbyggesæt?
Der er allerhulens forskel på bevægelser på massivt træ og krydsfiner.
Træ arbejder 10 gange så meget på tværs af årerne, end på langs.
Når man således limer 3 eller flere lag sammen på kryds af hinanden, spærrer langstræet for bevægelser i tværretningen. Det giver et meget formstabilt materiale, men er samtidigt også mindre elastisk
Under normale fugtforhold vil der ikke være en bevægelse i træet, der skulle volde problemer.
Pkt 2
Men jeg studsede selv over plastkassen, som udgør vinduer og vognkassens grundkonstruktion.
Temperaturudsving påvirker plast meget mere end træ, når vi taler om udviddelse og sammentrækning.
så måske det kan påvirke limningen?? Din oplevelse kan også være et enkeltstående tilfælde, hvor der er limet for lidt
Mit gæt er dog at der skal meget store temperaturudscving til at skabe problemet
pkt 3
Personligt vill jeg have konstrueret vognkassen som en sandwich af krydsfiner med udsparringer for løst glas i hvert vindue.
Problemet er her, at der vil være større tollerancer på vognkassens mål og dermed især sammenføjning med taget.
Men bortset fra de punkter der er beskrevet i tråde, ser vognen da vældig fin ud.
Vh REP
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Sørgeligt at der umiddelbart er så mange fejl ved nogle og småfejl ved andre.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Ok - Jeg var måske lidt gavmild. Måske var det ønsketænkning, jeg ville ØNSKE det havde været en 4 eller 5.
På den anden side skal der jo også være plads til såden noget som Heljan modeller og jeg kan jo ikke give mindre end 1!.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
UTJ
Indlæg: 438
På den anden side skal der jo også være plads til såden noget som Heljan modeller og jeg kan jo ikke give mindre end 1!.
Jørgen
Det er ellers nogle sjove karakterer du deler ud til diverse, f.eks: CU: lyd=7, FC: funktioner=4 og dertil en masse nuller (på en skala fra 1 til 5).....måske skulle man være mere nøjagtig i bedømmelserne, når man lægger det ud i fuld offentlighed
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
På den anden side skal der jo også være plads til såden noget som Heljan modeller og jeg kan jo ikke give mindre end 1!.
Jørgen
Det er ellers nogle sjove karakterer du deler ud til diverse, f.eks: CU: lyd=7, FC: funktioner=4 og dertil en masse nuller (på en skala fra 1 til 5).....måske skulle man være mere nøjagtig i bedømmelserne, når man lægger det ud i fuld offentlighed
På en skala fra 1-5 må en model uden lyd nødvendigvis få 0 for lyd.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Fin side med anmeldelse. Kiggede lige på et par af dine andre:
Stjernevognen får karakteren 0 for funktion, mens CU får 5 i samme kategori. Hvilken funktion har CU, der retfærdiggør denne forskel?
Med venlig hilsen
Skott
Ole P
Civilingeniør, Forsyningsvirksomhed
Nørresundby
Indlæg: 28
Mvh. Ole P.
UTJ
Indlæg: 438
Jørgen
Det er da godt at du går ind og retter - men det burde du nok selv have opdaget. Jeg synes også at den tilfældige "funktionskarakter" er sjov og går igen på mange af bedømmelserne. Spændende nok har du ikke bemærket at Stjernen-ølvognen ikke er trykt på det rigtige forbillede - og jo jeg ved godt at legeværdien kan være i top alligevel, men nævnes bør det vel, når detaljekarakteren er 5 (SUK!)
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jørgen
Det er da godt at du går ind og retter - men det burde du nok selv have opdaget. Jeg synes også at den tilfældige "funktionskarakter" er sjov og går igen på mange af bedømmelserne. Spændende nok har du ikke bemærket at Stjernen-ølvognen ikke er trykt på det rigtige forbillede - og jo jeg ved godt at legeværdien kan være i top alligevel, men nævnes bør det vel, når detaljekarakteren er 5 (SUK!)
Da bedømmelserne åbenbart provokerer så meget, så har jeg fjernet dem.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
UTJ
Indlæg: 438
Jørgen
Provokerer gør du nu ikke. Men man aner en tendentiøs bedømmelse på i hvert fald nogle af køretøjerne. I øvrigt er dine verbale fremstillinger omkring de enkelte køretøjer til gengæld ganske fine, suppleret med en fin billedside.
Ole P
Civilingeniør, Forsyningsvirksomhed
Nørresundby
Indlæg: 28
Ok - Jeg var måske lidt gavmild. Måske var det ønsketænkning, jeg ville ØNSKE det havde været en 4 eller 5.
På den anden side skal der jo også være plads til såden noget som Heljan modeller og jeg kan jo ikke give mindre end 1!.
Jørgen
Det var noget en kommentar til Heljan. Man skal vist se dine anmeldelser med et vist gran salt, hvis du har sådan en forudindtaget holdning til Heljan kontra Hobbytrade/F2010.
Bevares, Heljan har ikke været heldige med deres damplokomotiver og et par ekstra toiletvinduer i deres CM-vogne.
Jeg vil mene at Heljans personvogne er en del bedre en Hobbytrase/F2010's. Lad mig bare nævne nogle punkter i forhold til Hobbytrade/F2010: CM med for smalt tag og trin der knækker ved midste berøring. ECO med for lav vognside. ECO/CL, hvor man er nødt til at købe en mellemlægsskive for at få vognene i korrekt højde. CU/CV hvor endeperroner ikke er malede. For alle personvogne er der anvendt et tykt glas, hvor kanten ser ud som brilleglas for nærtsynede.
Mvh. Ole P.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg kan forstå af ovenstående at Heljan ikke er tilfreds med karakterene.
Selvfølgelig er jeg tendentiøs! Det er jo mine egne oplevelser med modellerne jeg beskriver, hvordan kan det være andet?
Jeg har lige måttet skifte motor i hele 2 Heljan lokomotiver. Det er aldrig sket med et Hobbytrade/F2010/Roco/Märklin eller nogen anden model.
Jeg har heller ikke oplevet jeg skulle renovere et helt nyt Hobbytrade bare for at få det til at køre normalt, som det er standard på flere af Heljans modeller.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
UTJ
Indlæg: 438
Selvfølgelig er jeg tendentiøs! Det er jo mine egne oplevelser med modellerne jeg beskriver, hvordan kan det være andet?
Jeg har lige måttet skifte motor i hele 2 Heljan lokomotiver. Det er aldrig sket med et Hobbytrade/F2010/Roco/Märklin eller nogen anden model.
Jeg har heller ikke oplevet jeg skulle renovere et helt nyt Hobbytrade bare for at få det til at køre normalt, som det er standard på flere af Heljans modeller.
Jørgen
Det har sådan set ikke noget med Heljan at gøre. Dine beskrivelser ganske fine. Jeg havde således intet at indvende mod din karaktergivning af CM-vognen som vist var den eneste Heljan-vogn du havde i oversigten (har jeg overset nogle?). Og jeg ved godt at Heljan og slæbesko ikke altid går godt i spænd.......
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Slæbeskoen! - Ja selvfølgelig! Det er den som ødelægger motoren. Det er også den som placerer ledningerne forkert allerede før lokomotivet er sat på sporet. Det er også slæbeskoen som får ledningerne til at knække og ændrer afstanden på hjulene. Slæbeskoen har også en tendens til at få tandhjulene til at larme forfærdeligt, pufferne til at knække af og placerer koblingsskakten forkert.
Ingen som kører uden slæbesko har nogen sinde haft det mindste problem med Heljan! Det er slæbeskoens skyld det hele!
Det er iøvrigt et fænomen som ganske uretfærdigt især rammer Heljan.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
øh -
var det ikke F2010s FC vogne tråden skulle handle om !!??????
mener at der en gammel tråd om 3-skinne kontra Heljan - hvorfor ikke tage den frem og læg diskussionen der !!
æbler for sig - og pærer for sig - pærerne dog helst dengang på det nu hedegangne pæretræ i Hg.
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Luk diskusionen - Den er for længst blevet useriøs.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Jørgen, det er kun dig der gøre den useriøs. At du har været uheldig med en rækker Heljan produkter gør ikke at vi andre oplever det samme. Jeg har en del Heljan maskiner, der kører uden problemer.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Så fordi jeg er den eneste i hele verden som har problemer med Heljan så skal jeg holde kæft med det?
Jeg har aldrig skrevet om andres oplevelser med et produkt eller påstået at jeg gjore.
Lad os stoppe denne tåbelige tråd.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Okay, så bør du måske indledningsvis skrive på dit site, at du med anmeldelserne forsøger at påvirke læserne i en bestemt retning og/eller på forhånd har taget parti. Jeg tror, at det er dér, du er blevet misforstået af andre her i tråden, der rimeligvis har forestillet sig en form for tilstræbt objektivitet for hver enkelt model, du vurderer, og ikke tendiøsitet. :)
Med venlig hilsen
Morten
gejo
Indlæg: 668
Til Morten, Henning mfl.
Objektive anmelelser forudsætter, at man som anmelder er i besiddelse af et større tilfældigt udvalgt antal af modellen. Det er der, så vidt jeg ved, ingen, der har mulighed for. Selv da jeg var med til at anmele i Banen, var vi begrænset af typisk kun at have eet eksemplar og basere anmeldelsen herpå.
Jeg synes, Jørgens anmeldelse er meget klar ved indledningsvis at beskrive, hvormange eksemplarer anmeldelsen baserer sig på samt vedhæfte en række billeder, som anskueligør kritikpunkterne. Derved kan læseren jo gøre op med sig selv, om modellen er værd at erhverve.
Et andet punkt, Jørgen berører, er langtidsholdbarheden, og den er også en vigtig parameter. Desværre blev en sådan aldrig gennemfør i regi af Banen. Det burde vi nok have gjort, men det ville så have kostet livet på mindst een model hver gang.
Jeg vil opfordre Jørgen til at fortsætte sine anmeldelser. Jeg og sikkert mange andre kan godt læse dem og blive klogere af dem, og, hvad der også er vigtigt, få fabrikanterne til at levere det bedst mulige.
Hilsen
Gert
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Hej Gert,
Det er jeg sådan set helt enig med dig i, og derfor skriver jeg også "tilstræbt objektivitet", hvor det underforstået er tilladt anmelderen at tage sine forbehold. I sagens natur kan en enkeltperson på skrivebordniveau ikke foretage samme tests etc. som f.eks. de store modeljernbaneblade. Dette forhold har imidlertid intet at gøre med, at man - som det her erklæres - bevidst forsøger at påvirke i en bestemt retning og på forhånd har taget parti. Det tror jeg alt andet lige heller ikke, at I gjorde på Banen, selv om mange jo mente, at I var i lommen på Heljan.
Med venlig hilsen
Morten
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Hvor har jeg taget parti? Hvor skriver jeg at jeg har taget parti?
Jeg beskriver de problemer jeg kommer ud for med modellerne, men med Heljan skal jeg altså lade være med at sige noget ufordelagtigt?
Faktum er at jeg har haft langt flere problemer med Heljan modeller end med nogen andre modeller. Jeg har aldrig påstået at det gælder for alle andre.
Paradoksalt stammer hele denne ørkesløse tråd om at jeg kritiserede FC vognen fra F2010.
Hvis du læser mine anmeldelser vil du opdage at jeg har mange rosende ord om Heljan. Bl.a. at de laver nogle rigtig flotte ting.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Du skriver ovenfor: "Selvfølgelig er jeg tendentiøs!" Så ikke nok med at du tager parti og er forudindtaget, men du stoltserer også med det og kalder det for en selvfølge. Jeg læser skam, hvad du skriver, også dine anmeldelser.
Med venlig hilsen
Morten
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Naturligvis er jeg tendensiøs. Jeg skriver ud fra mine egne oplevelser med nogle få modeller til min rådighed.
Jeg køber en eller nogle få af en model og det er dét jeg tager udgangspunkt i. Jeg har ikke et test-laburatorium og en stor test-gruppe.
Jeg har kun en modeljernbane at prøve modellen på. Den er udgangspunktet for mine beskrivelser.
Jeg kan naturligvis ikke være objektiv. Hvem kan dét? Når jeg har haft en masse problemer med Heljan - ja så må jeg jo indrømme at jeg er underlagt en tendes - ikke? Alt dette troede jeg var indlysende for læsere af mine indlæg, at jeg kun skriver ud fra mine egne erfaringer og oplevelser.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Hm. Måske forveksler du "tendentiøs" med "subjektiv", som er to ret forskellige begreber. Jeg kan imidlertid kun tro, at du mener dét, som du skriver, fordi din brug af ordet "tendentiøs" harmonerer godt med, at du også giver udtryk for, at fordi du har haft dårlige erfaringer med nogle Heljan-produktet, så lader du det påvirke din vurdering af andre Heljan-produkter. Det er bare netop dét, som en seriøs anmeldelse ikke går ud på. Hvis jeg f.eks. skrev, at Hobbytrade/F2010's F-maskine var noget bæ, fordi jeg havde oplevet at ECO-vognen er for lav og de små Q-vogne har en grov fejl, der spolerer helhedsindtrykket, så ville det i allerhøjeste grad være et tendentiøst udsagn. Ikke et subjektivt do. Så jeg tror fortsat på, at du er tendentiøs.
Med venlig hilsen
Morten
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg stopper her. Det her gider jeg ikke.
Jeg er ikke professionel forfatter eller anmelder.
Jeg er bare en privat person som skriver om mine egne oplevelser med min hobby.
Jeg har fjernet alle produktanmeldelser.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
gejo
Indlæg: 668
Hej Jørgen
Jeg er ked af din beslutning om at fjerne dine anmeldelser. Du må ikke forvente at kunne gøre alle tilpas, når du anmelder et dansk produkt. Kredsen af modelbanefolk er så lille i Danmark, at der vil være mange, der af den ene eller anden grund synes, at danske produkter skal forsvares, som var det egne børn.
De, der finder dine anmeldelser urimelige, kan blot lade være med at læse dem, for os som synes, de er en god hjælp til at undgå fejlkøb, vil det være en skam, hvis det lykkes, at få dig til at ophøre med at skrive dem.
Så bare for min skyld - og måske andre - lad endelig dine anmeldelser stå og endnu vigtigere fortsæt dit anmelderarbejde.
De bedste hilsner
Gert
Sydbanen
Indlæg: 321
Hold da K... Hvor er jeg efterhånden træt af at de få skal ødelægge det for alle andre, hvis man er så utilfreds med Jørgens ellers glimrende anmeldelser så lad vær med at læs dem!!! alle har hvert sin syn på en model og sådan er det bare, lev med det. Jørgen har haft "uheldige" heljan modeller og han har anmeldt ud fra netop hans modeller og ingen andres!
jeg håber på at anmeldelserne kommer tilbage og du evt vil lave flere i fremtiden.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Jeg er også helt enig, jeg har med glæde læst Jørgens anmeldelser. Jeg kan iøvrigt også tilmelde mig hans anmeldelser af Heljans produkter, som jeg også har haft, og stadig har, store problemer med. Jeg er også en af dem der har slæbesko på mit materiel.
Så jeg håber bestemt også at dine anmeldelser kommer tilbage.
Mvh
Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
UTJ
Indlæg: 438
Så jeg håber bestemt også at dine anmeldelser kommer tilbage.
Jeg håber også at Jørgen vender tilbage. MEN man må altså ikke subjektivt nedgøre visse fabrikater og samtidig lovprise andre. Heller ikke som privatperson, når det foregår på denne måde. Jørgens erfaringer med udslidte motorer er relevante, men derfra og fraråde et bestemt fabrikat, samtidig med at man fremhæver andre er altså bare ikke OK. Også når det gælder modeltog. Det er i orden at beskrive dårlige erfaringer og også i orden at skrive at man på denne baggrund ikke kan anbefale produktet. Men i samme tekst, at råde til at købe andre fabrikater, er at gå over stregen - langt over stregen. Når der samtidig (de er fjernet nu) er subjektivitet i karaktergivningen, herunder var angivet "7" på en skala fra 1-5 er det helt galt.
Det rører absolut ikke ved at jeg godt kan lide hjemmesiden (jornebanen.dk) og at præsentationen i øvrigt er pæn.
Tilbage til FC-vognen. Jeg tror at der i høj grad er tale om en slags eksperiment. Både produktionsmåde, materialevalg og produktionssted er så vidt jeg kan se nyt. Samtidig er produktet skabt midt i en større omvæltning af virksomheden på alle måder og det må påvirke. Det er godt med innovation på modeltogsmarkedet og jeg er glad for at der bliver taget godt imod produktet. Det gavner faktisk hele branchen, fra producenter til kunder og forhandlere. Som first-mover på denne måde, må der være visse svingninger i kvaliteten. Men med de små oplag, der nærmer sig kunsthåndværksoplagsstørrelser, må man acceptere en vis andel "medbyg".
Jeg er særlig glad for at FC-vognen overhovedet har nået forretningerne, for det tyder godt med hensyn til andre lovede produkter og det er den generelle mangfoldighed som driver interessen. Personligt (har intet med FC-vognen at gøre) glæder jeg mig til at se IKA-vognen i forretningerne på et tidspunkt.
gejo
Indlæg: 668
Kære UTJ
Nu er du der igen og vil belære andre om, hvad de må og ikke må. Nu er det imidlertid ikke dig, der fastsætter landets love men alene Folketinget. Jørgen er kun begrænset af presselovgivning, og den forhindrer ikke, at man anbefaler et produkt frem for et andet. Og det gælder især på en privat hjemmeside. Og den stiller heller ikke krav om, at du skal bedømme om, en karaktergivning er, som du kan lide den.
Jeg synes lige, vi skulle have det på det plads.
Hilsen
Gert
UTJ
Indlæg: 438
Nu er du der igen og vil belære andre om, hvad de må og ikke må. Nu er det imidlertid ikke dig, der fastsætter landets love men alene Folketinget. Jørgen er kun begrænset af presselovgivning, og den forhindrer ikke, at man anbefaler et produkt frem for et andet. Og det gælder især på en privat hjemmeside. Og den stiller heller ikke krav om, at du skal bedømme om, en karaktergivning er, som du kan lide den.
Jeg synes lige, vi skulle have det på det plads.
Jeg mener faktisk at det er passende med en belæring - du understreger blot nødvendigheden af den. Og man har altså ikke fuldstændig frie rammer til at nedgøre produkter, personer o.a. At skulle hidkalde de højere magter i form af Folketinget er jo blot latterligt - det er retsvæsenet som er den dømmende magt - og der er også andre regler, bekendtgørelser og love end presselovgivningen i dette land.
Et er ølstuesnak i klubben, noget andet er publikation i den brede offentlighed - og en hjemmeside er publikation til den brede offentlighed. Bevares, der sker nok ikke meget ved dette ret grimme sprogbrug, som visse modelbanefolk bruger i deres skriftlige fremstilling, inkl. nedrakning. Egentlig synes jeg mest at det er synd for de pågældende at skrive så grimt, for det bliver gemt til tid og evighed. Og så kan man bladre tilbage i det skrevne og se hvordan den enkelte person har ytret sig. Her har vi endda haft at gøre med en person som til fuld beskuelse har sagt at man er bevidst tendentiøs.....
Man kan sådan set godt sagligt anmelde dårlige produkter uden at lovprise konkurrenterne i samme. Man kan også godt skrive at man fraråder køb, uden at man i samme tekst anbefaler konkurrenternes produkter.
Og hvis man endelig vil lovprise, gøres dette ved at fremhæve de positive attributter ved 'det gode produkt'.
gejo
Indlæg: 668
Nu havde jeg oplevet dig som lovgiver og ikke som domstol. Den fejltagelse skal jeg beklage. Resten må stå for din egen regning.
Hilsen
Gert
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Ingen anmeldelser eller lignende ... er der slet ikke nogen der har købt den og kan komme med et indtryk af finish osv.
Jeg har lavet en lille meget subjektiv anmeldelse af vognen på link
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
-
Med venlig hilsen
Morten
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
-
Med venlig hilsen
Morten
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
-
Med venlig hilsen
Morten
UTJ
Indlæg: 438
Den er da velskrevet og rammer vel essensen i denne tråd (der hvor vi taler FC-vogn). Jeg går ud fra at den kører ordentligt og kobler godt, for det kommer du ikke rigtig ind på? Toiletvinduerne skal forestille sandblæst matteret glas og det kan falde forskelligt ud, også i virkeligheden. DSB's krav var at man ikke kunne se gennem glasset når det var vådt..............(!).
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Hold da K... Hvor er jeg efterhånden træt af at de få skal ødelægge det for alle andre, hvis man er så utilfreds med Jørgens ellers glimrende anmeldelser så lad vær med at læs dem!!! alle har hvert sin syn på en model og sådan er det bare, lev med det. Jørgen har haft "uheldige" heljan modeller og han har anmeldt ud fra netop hans modeller og ingen andres!
jeg håber på at anmeldelserne kommer tilbage og du evt vil lave flere i fremtiden.
Ja, jeg synes også, at det virker trættende, at Jørgen har trukket sine anmeldelser tilbage og dermed med fuldt overlæg har ødelagt det for de af hans læsere, der er tilfredse med tendentiøse anmeldelser. Men han har vel sine grunde til at gøre det. Jeg er dog ikke enig med dig i, at han har ødelagt det for "alle andre"; dér synes jeg bestemt, at du tager munden for fuld eller mangler udsyn.
Det står ganske rigtigt enhver frit at lade være med at læse andres anmeldelser og kritik; det princip er jeg helt enig med dig i, og hvis en kritiker ikke selv kan tåle kritik og debat, så er det da også en ærlig sag. Når Jørgen har trukket sine anmeldelser tilbage, så skyldes det måske blot, at han ikke har kunnet stå på mål for dem eller kunnet leve med, at alle har hvert sit syn på en anmeldelse, og at det - som du udtrykker det - bare ér sådan. Så far ikke for hårdt frem imod ham.
Også jeg håber på, at anmeldelserne kommer tilbage og at Jørgen eventuelt vil lave flere i fremtiden, selv om jeg finder princippet om at lade erfaringer med ældre "uheldige" modeller farve anmeldelsen af nye modeller i en bestemt retning ret useriøst.
P.S.
I øvrigt bør du nok undlade at bruge din arbejdsgivers logo som signatur i dine helt private kommentarer. Du udtaler dig på ingen måde på vegne af DSB og overtræder ophavsretslovgivningen ved offentligt at bruge DSB logoet som dit eget. Det kan i værste fald medføre bødestraf og under alle omstændigheder en alvorlig tjenstlig påtale.
Med venlig hilsen
Morten
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Hold da K... Hvor er jeg efterhånden træt af at de få skal ødelægge det for alle andre, hvis man er så utilfreds med Jørgens ellers glimrende anmeldelser så lad vær med at læs dem!!! alle har hvert sin syn på en model og sådan er det bare, lev med det. Jørgen har haft "uheldige" heljan modeller og han har anmeldt ud fra netop hans modeller og ingen andres!
jeg håber på at anmeldelserne kommer tilbage og du evt vil lave flere i fremtiden.
Ja, jeg synes også, at det virker trættende, at Jørgen har trukket sine anmeldelser tilbage og dermed med fuldt overlæg har ødelagt det for de af hans læsere, der er tilfredse med tendentiøse anmeldelser. Men han har vel sine grunde til at gøre det. Jeg er dog ikke enig med dig i, at han har ødelagt det for "alle andre"; dér synes jeg bestemt, at du tager munden for fuld eller mangler udsyn.
Det står ganske rigtigt enhver frit at lade være med at læse andres anmeldelser og kritik; det princip er jeg helt enig med dig i, og hvis en kritiker ikke selv kan tåle kritik og debat, så er det da også en ærlig sag. Når Jørgen har trukket sine anmeldelser tilbage, så skyldes det måske blot, at han ikke har kunnet stå på mål for dem eller kunnet leve med, at alle har hvert sit syn på en anmeldelse, og at det - som du udtrykker det - bare ér sådan. Så far ikke for hårdt frem imod ham.
Også jeg håber på, at anmeldelserne kommer tilbage og at Jørgen eventuelt vil lave flere i fremtiden, selv om jeg finder princippet om at lade erfaringer med ældre "uheldige" modeller farve anmeldelsen af nye modeller i en bestemt retning ret useriøst.
P.S.
I øvrigt bør du nok undlade at bruge din arbejdsgivers logo som signatur i dine helt private kommentarer. Du udtaler dig på ingen måde på vegne af DSB og overtræder ophavsretslovgivningen ved offentligt at bruge DSB logoet som dit eget. Det kan i værste fald medføre bødestraf og under alle omstændigheder en alvorlig tjenstlig påtale.
Med venlig hilsen
Morten
Sydbanen
Indlæg: 321
UTJ:
Så nu må man ikke engang anbefale en producent man har gode erfaringer med?! Undskyld, men anmeldelser har netop i sinde at give et intryk af modellen og om den er vær at investere i.
Jeg kan sagtens forstå Jørgen hvis han anbefaler noget HAN har gode erfaringer med, fremfor et firma HAN ikke har gode erfaringer med...
Morten:
Jeg har intet med DSB at gøre, jeg er ikke/har aldrig været ansat der. Jeg kører med toget en gang imellem og det er også det.
Men har ændret profilbillede, så der ikke opstår misforståelser i fremtiden.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK