Picture

morten

Indlæg: 301

PB

Hobbytrade's nye trævogne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Du kan se beskrivelser af vognene på www.jernbanen.dk, men det er primært længde og antal pladser. Begge typer var beregnet som bivogne til motorvogne.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Vognene kommer til at passe perfekt til Heljans lige udgivne Triangelmotorvogn, og har også set fotos hvor de er efter en MO. Det er så primært nede i epoke II/III a, men godt nok at der også sker noget for denne periode.

Mvh

Claus 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Der var engang hvor vognkassen på vogne til "elektrisk tog" bestod af en træklods beklædt med papir.

Denne omsiggribende lasercut-dille har ligesom rullet udviklingen tilbage igen, og high-tech laserskåret eller ej, så er træ nu engang kun træ, og pap nu engang kun pap, og disse materialer suger også anno 2013 fugt og lugt til sig, og der kan måske også opstå oliepletter fra snavsede fingre (f.eks. ved det kommende gl. MT-lokomotiv), hvor olien trækker ind i træet, lakeret eller ej, og desuden "arbejder" træ afhængigt af fugt og temperaturen, og på en noget anderledes måde end den bærende indvendige "skal" af klar plastic.

Derudover sætter opbevaring i en fugtig og klam kælder eller på et ditto loft sit umiskendelige præg på (især) kompostérbare materialer, og skulle man således komme til at købe den slags modeltog brugt engang, og det er hørmer muggent og/eller eventuelt kommer fra et rygerhjem, så er den slags modeltog godtnok ikke let at vaske og bringe i en brugbar stand igen.

Det bliver sikkert nogle flotte modeller - det er bare ærgerligt, at holdbarheden qua brugen af træ bliver mere begrænset i forhold til "plasticmodeller", jvf. ovenstående.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

 

de nye annoncerede personvogne fra ADE/Hobbytrade litra FC og litra FE

DSB FC 4751 - 5760 - tegning Hans Gram Alkjær

Billede

FC blev oprindeligt udviklet til gl MT som jo også kommer fra ADE/Hobbytrade, senere overgik de til motorbivognsparken for Triangelmotorvogne litra MC, ME, MF som Heljan jo er kommet med, og de har også kørt bag de fynske store motorvogne MBF og MDF, også MO (Heljan) har være trækkraft og som et appendix har de også været anvendt som togførevogne på sidebaner med blandt andet Dmaskine(Hobbytrade) og MT 151 - 167(Hobbytrade) som trækkraft. - jo så alsidige vogne

og det samme kan stort set siges om FE vognen

og så sent som i 1961 var der ved DSB

8 FC : 1 i værkstedsreserve og 7 i reserve for togforstærkning

19 FE : 7 i fast løb, 2 i værkstedsreserve og 10 i reserve for togforstærkning

for mere om oprangeringer i virkeligheden

http://www.sporskiftet.dk/forum/triangel-og-bivogne-brug-jylland-fyn-1953-mere

og her

http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0

hvor togplan 6/VI : togstammer for årene 1948, 1949, 1950, 1953, 1957, 1960, 1961, 1967 er eller er ved at blive lagt ind

DSB FE 4901 - 4935 - tegning h087

Billede

mere tegning og foto her

http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=29.0

betinger dog at man er tilmeldt og registret som bruger på rundremisen, for at åbne arkivet og for at downloade

 

og oplysninger mm her

FC : http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=FC&typenr=

FE : http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=FE&typenr=

og mere om disse vogne kan findes i Signalposten, som kan downloades her

http://www.signalposten.dk/signalposten.php

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Så er der vist ikke mere at sige om de vogne! Tak, Henning!

__________________

Bjarne

Like 1 kan lide
Top

Picture

morten

Indlæg: 301

PB

Der har været stille fra F2010 længe......

Noget nyt omkring Fc / Fe personvognene ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

morten skrev:

Der har været stille fra F2010 længe......

Noget nyt omkring Fc / Fe personvognene ?

Ja, der har været stille i lang tid... Det var der også hos hobbytrade...

Ærgerligt, rigtig ærgerligt Sad

 

 

 

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

morten skrev:

Der har været stille fra F2010 længe......

Noget nyt omkring Fc / Fe personvognene ?

Tja, den ene var da at se som prototype i Bramdrupdam:

Men har ikke hørt eller set noget om denne siden.

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

[/quote] Ja, der har været stille i lang tid... Det var der også hos hobbytrade...

Ærgerligt, rigtig ærgerligt Sad

[/quote]

Med alle de ting der tidl. kom i en lind strøm, må modeltogssamlingerne rundt omkring også være ved at være mættet godt, krise eller ej. Det er i hvert fald tilfældet her, det er mere specielle ting der har interessen nu. Dog ikke FC-vognen. Så også prøvemodellen i Brandrupdam, den var rigtig flot. Den skal såmænd nok komme, men udgivelsestempoet er sat noget ned.  

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Carsten

Din holdning til træ og pap er lige så forældet, som de tidlige træprodukter du omtaler.

1) Jeg startede med at bygge modeller ( hestevognesmodeller 1:32 ) i en alder af 8 år - dvs pt 45 år siden

Fortrinsvis af Morfars udrangerede cigarkasser, og aeroplankrydsfiner. Ingen af disse modeller har lidt skade af opbevaring i alle disse år.

Jeg har de fleste endnu - mere pga nostalgi end kvalitetskrav, selvom nogle af dem faktisk er OK, når man tænker på  modelbyggerens alder.

2) senere begyndte jeg at bygge  H0 vogn også mest af træ. Ingen af disse lider af skavanker pga materialevalg.

Kvaliteten kan vi diskutere for nogle af modellernes vedkommende

3) Plast som ikke er overfladebehandlet er langt mere påvirkeligt af luftfugtighed, varme og sollys end træ, der er forarbejdet ordentligt

Ubh plast tåler ikke UV stråler og nedbrydes hurtigt, hvis de i længere tid udsættes for sollys.

Det er ubehandlet træ ligeglad med bortset fra falming af mørke og gulning af lyse træsorter.

4) Ved korrekt overfladebehandling er der overhovedet ingen problemer med at anvende træ til modeltog.

Pap til bygning af Modelhuse:

Pnkt 3 kan gentages her.

Pap er ikke et billigt skodmateriale Det fås i et utal af kvaliteter  og nu som tidligere bliver pap brugt til alverdens brugsgenstande med meget lang levetid.

Tag f. eks bogbind En bog kan uden problemer holde flere hundrede år uden at pappet nedbrydes eller deformeres.

Kufferter blev før i tiden også lavet af pap, som med den rette forarbejdening var mere stabilt og slidstærkt en de materialer moderne kufferter laves af.

mange flere produkter ende man normalt kan forestille sig indholder pap som en del af konstruktionen.

De materialer jeg anvender til lasercutmodeller er dyre gennemfarvede kvaliteter, som er helt stablie under normale indendørs temperatur- og luftfugtighedsforhold.

De er også lysægte sålænge man ikke stiller modellerne  direkte i vinduet

Har man så meget fugtighed omkring sin modelbane, at træ og papmodeller begynder at tage skade, har man helt sikkert også elektriske problemer på banen.

 

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 4 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Rep Neslein skrev:

Har man så meget fugtighed omkring sin modelbane, at træ og papmodeller begynder at tage skade, har man helt sikkert også elektriske problemer på banen.

...og temmelig sikkert et fugtproblem, man seriøst bør få gjort noget ved!

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Skovsøekspressen skrev:

Ja, der har været stille i lang tid... Det var der også hos hobbytrade...

Ærgerligt, rigtig ærgerligt Sad

[/quote]

Med alle de ting der tidl. kom i en lind strøm, må modeltogssamlingerne rundt omkring også være ved at være mættet godt, krise eller ej. Det er i hvert fald tilfældet her, det er mere specielle ting der har interessen nu. Dog ikke FC-vognen. Så også prøvemodellen i Brandrupdam, den var rigtig flot. Den skal såmænd nok komme, men udgivelsestempoet er sat noget ned.  

Mvh

Claus

[/quote] Hej Claus

 Med hvad underbygger du dit udsagn? For mig lyder dit udsagn, som rent gætværk. Folk skriger da stadig på MY' er, B - vogne m.m. Tingene kommer jo i en "lind strøm" - bare ikke fra omtalte producent!

Med al respekt

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Hobby Trade har også selv meldt ud, da de vendte tilbage under navnet F2010, at modellerne ikke ville komme i en strøm som før. Der ville blive længere imellem modellerne. Det har jeg personligt det udemærket med.

Der er da intet overraskende i, at de vogne ikke er kommet endnu. Den MT der skulle komme, er da også stadig på vej. Her også fotograferet på DMJU messen i Brandrupdam.

Billede

Her er i øvrigt en Hobby Trade Litra D II fotograferet 27.10.2012:

Billede

Ting tager tid.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Tobran skrev:

Hobby Trade har også selv meldt ud, da de vendte tilbage under navnet F2010, at modellerne ikke ville komme i en strøm som før. Der ville blive længere imellem modellerne. Det har jeg personligt det udemærket med.

Der er da intet overraskende i, at de vogne ikke er kommet endnu. Den MT der skulle komme, er da også stadig på vej. Her også fotograferet på DMJU messen i Brandrupdam.

Billede

Her er i øvrigt en Hobby Trade Litra D II fotograferet 27.10.2012:

Billede

Ting tager tid.

Du har da helt ret i, at ting tager tid. I dette tilfælde synes jeg dog at få et dejavu: store armbevægelser, som endte med et brag. Desværre! Hastighed i produktudvikling eller ej. Muligt jeg tager fejl.

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.