Hej alle sammen ...
Der er forbavsene stille omkring den nye FC vogn fra F2010 ...
Ingen anmeldelser eller lignende ... er der slet ikke nogen der har købt den og kan komme med et indtryk af finish osv.
Takker på forhånd.
UTJ
Det er lige netop det man skal gøre. Hvis der f.eks. er et super Hobbytradeprodukt, anmelder men det gode produkt og anbefaler det i anmeldelsen. Man skriver om hvor godt det er, og der er absolut ingen der har noget mod at det bliver lovprist - producenten bliver også tilfreds.
Det man ikke bør gøre er at rakke produkt X ned og samtidig lovprise produkt Y i samme anmeldelse. Det er derfor at sammenligninger i f.eks. forbrugerbladet "Tænk" og andre lignende sammenlignende tests er udformet som de er, med en meget sober tilgang. Netop fordi lovprisning af et produkt på bekostning af et andet ikke er god markedsføringsskik (heller ikke af såkaldt 'uvildige').
F.Ormstrup
Den er da velskrevet og rammer vel essensen i denne tråd (der hvor vi taler FC-vogn). Jeg går ud fra at den kører ordentligt og kobler godt, for det kommer du ikke rigtig ind på? Toiletvinduerne skal forestille sandblæst matteret glas og det kan falde forskelligt ud, også i virkeligheden. DSB's krav var at man ikke kunne se gennem glasset når det var vådt..............(!).
Den kører upåklageligt - faktisk er det en af de toakslede vogne (i min samling), der har mindst rullemodstand. Hvad koblingerne angår er det nok noget sværere at bedømme. Kulissen sidder i den rigtige position. Men da jeg ikke har kørt gennem radier under 660mm (sporskifte) - er jeg nok ikke den rette til at bedømme de udsving koblingerne kan tage.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
h087
togtosse
Græsted
Hej
lige en tilføjelse
når taget er afmonteret - så kan vinduerne ( på mine 5 modeller, som er så godt fejlfri - jvnf tidligere indlæg ) skydes op - og således kan den lyse ramme patineres.
og så til det andet der skrives om
så kan det oplyses at jeg har kendskab til 12 - 14 anskaffelser af FC vognen - som er 99,9% iorden - og derved kan anbefales kraftig - men kig efter når I køber den, - der kan jo som set her være opstået skader, enten ved fremstillingen/samlingen, transporten fra Kina til DK og transport internt i DK.
dernæst kan jeg yderligere oplyse at jeg har personligt kendskab til indkøb og brug af ca 125 Heljan maskiner, hvor der ikke er brændt af/slidt motorer op, og har kørt meget intesivt og med store og tunge træk - men har da oplevet en P maskine der humpede, pga forskydning af hjul - men kunne rettes. - så har der været 2 PR maskiner der led af flækkede tandhjul, men det blev ordnet på bedste vis og så var der en E masskine - hvor jeg bandede Heljan aht - men efter at have faldet ned - og gået igang med at fjerne kinetisk fedt, ordnet vippearmen osv - så kørte den og har gjort det lige siden - så jo der har været fejl ved nogen Heljan maskine, men fylder ikke særligt i det samlede billede, og det samme gælder vogne fra Heljan - der var engang noget med ( syntes jeg ) slaskede koblingsarme - men det kom også i orden, ved at tale med Heljan - og høre at når man "skød" igen - kunne købe det antal koblinger ( 40 sæt ) således at jeg kunne ordne mine vogne ( + opdagelsen af "hæfteklemmemetoden" ) - og jo det tog lidt tid - men det kom - meget fin service - samme har jeg oplevet da jeg skulle have ekstra løsdele til E maskine, pufferplanke, skorstene, løbehjul med større flanger samt tenderhjul med hæfteringe - så alt ialt kan jeg så kun anbefale Heljan.
og hvad så med Hobbytrade :
jo, - var med til indkøb af 12 stk D maskiner, hvor alle vraltede og især 1 der hoppede som en kænguro pga ovale hjul - men har så oplevet senere at købe fejlfri D maskiner - så....
Q vogne hvor de ikke kunne koble, når man brugte Profi kobling - løst ved at jeg satte fjedrende puffer på - og har da også derfor købt flere.
CM med for smalt tag
CRM med forkert nummer i henhold til indretning, forkert boggie, Vognen vistnok 1/2 mm for lav - som en skrev - men det er også blevet løst og har da købt fler og fixet dem
osv osv
S maskine fik jeg i gave - og - lad den nu ligge - og problemet løst med at en gerne ville bytte - trods dens fejl - og hvor jeg fik en særdeles velkørende/trækkende P maskine ( 16 stk Heljan personvogne op ad 2% stigning. ) det sgu godt gået, mine herrer
men derfor køber jeg stadig Hobbytrade vogne og også F2010 - Fmaskiner og de nævnte 5 stk FC - og ser da frem til at MT, evt FE og IKA vognen og har da tænkt mig at købe når de kommer !!!
Så jo der har været fejl - men dem i orden har nok været i overtal fra begge firmaer - så jo køb - men kig efter. - og så skal der tilføjes - at jeg forventer at når man køber en maskine til 2-3000 kr - så burde den kunne tages ud af æsken og sættes på skinner - og så køre - men der er nok mange forklaringer på hvorfor dette ikke altid er tilfældet - og årsager dertil er nok lige så mange - en af dem kunne være Kina, og er vi villig til at betale mere for materiel, hvis de pågældende firmaer skulle have en kontrollant i Kina under hele produktionen - og dernæst hjemme i DK at åbne og gennemteste materiellet - tja ----
men vi kunne blive ved med + - osv -
men jeg håber da også at Jørgen tager sine anmeldelser op igen - men vil da gerne lige påpege at man måske burde gøre opmærksom på at det er ens egne erfaringer på sit eget materiel der ligger til grund. Og at den ikke behøver at være lig med andres erfaringer
tager vi FC vogne - så har nogen været uheldige - andre heldige - og hvordan står så sammenligningen - som jeg pt har læst det
jørgen købte 2
andre har købt 3-4 stykker og har udtrykt fejl ved vognen
og så kender jeg til 5 stk af mine egne + 12 stk + et par stykker til der er 99% ok
så hvis det skal bruges som grundlag - ja så er vogne jo ok - og skal da også ærligt indrømme at Jørgens vogne er faldet meget uheldigt ud - og det burde ikke være tilfældet - men de må da vel kunne byttes !!
mvh
henning h087
og dertil skal det vel for god ordens skyld oplyses at jeg er 2-skinne kører
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Morten Flindt Larsen
Morten:
Jeg har intet med DSB at gøre, jeg er ikke/har aldrig været ansat der. Jeg kører med toget en gang imellem og det er også det.
Men har ændret profilbillede, så der ikke opstår misforståelser i fremtiden.
Okay, Mikkel, jeg er helt med. Det så bare ud som om, at du var elektrikerlærling ved DSB. Jeg misforstod opsætningen. :) Det var ikke ment som en løftet pegefinger, men bare et godt råd. Store firmaer kan godt være ømskindede overfor andres brug af deres logoer. Jeg kender til folk i DSB, der har fået på snuden for sådan noget, så derfor.
Med venlig hilsen
Morten
gejo
Henning, jeg tror, du rammer det meget godt, når du tilføjer, at du kører 2-skinne. Jeg kører selv 3-skinne og har gennem årene erfaret, at der stilles på sin vis større krav til modellens mekaniske opbygning ved 3-skinne.
Grundlæggende skal NEMs 3-skinne-norm overholdes.
Når vi ser bort fra den seneste model - Triangelmotorvognen, så har Heljan konsekvent leveret 3-skinne modeller med hjulafstand efter 2-skinne normen. Det betyder, at modellen vil afspore ved måske ikke det førstkommende sporskifte men så det næste. Jeg har flere gange gjort Heljan opmærksom på dette forhold, uden at det førte til ændringer - før nu, hvor Triangelvognen følger 3-skinnenormen - I hvert fald det eksemplar jeg har.
Ved 3-skinne skal maskinen kunne trække mindst 2 slæbesko. Det betød ikke så meget for 50 år siden, da hjulene på vognene ikke var letløbende, men det er de, som bekendt, i dag. Det betyder, at der stilles meget større krav til trækkraft i et 3-skinne lokomotiv, dvs. obligatorisk brug af gummi på mindst et sæt drivhjul, og en motor der kan tåle den hårdere belastning. Lad det være sagt med et samme, jeg har ikke brændt en Heljan motor af, men jeg har oplevet en motor, der blev meget varm på grund af betalstningen.
Heljan har ikke altid brugt gummi, således måtte jeg skifte hjul på Mx og My for at få gummi på drivhjulene - og selvfølgelig justere hjulafstand.
Mo'eren var i forhold til 3-skinne meget vellykket, her skulle kun hjulafstanden justeres.
P-maskinen manglede trækkraft på trods af gummiet, det skyldtes en uheldig vægtfordeling, som jeg skrev om i Banen.
Pr-maskinen var, bortset fra hjulafstanden, ok indtil tandhjulene flækkede.
Det er imidlertid næsten ikke muligt, at ændre hjulafstand på damplokomotivers drivhjul på grund af trækstængerne, så her må 3-skinne kører leve med, at maskinerne har en tilbøjelighed ti at kravle op på hjertespidsen i sporskift, og så håbe på, at forløberen kan bringe maskinen på ret kurs.
Jeg synes, at Heljan leverer flotte modeller, men jeg har ikke kunnet forstå, at man har valgt at se bort fra den utilfredshed, der opstod blandt en stor gruppe 3-skinne kører.
Jeg har fået alle mine Heljan modeller til at køre upåklageligt, men bortset fra Triangelen har jeg som minimum måttet adskille booggier og justere hjulafstanden.
Hilsen
Gert