Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Anhængere til DSB perroncars? mv

Hej godtfolk.

Min chef i Nordic Scalmodels har opfordret mig til at forsøge at skabe lidt nyheder til EpokeModeller-sortimenet.

Lige nu har vi opgraderet Perrontaktor model Hillerød Maskinfabrik, med korrekt asymetrisk placeret motorkasse, bedre hjul og generelt mere nøjagtig og renere udførelse.

Både Post og DSB.

Noget jeg kunne tænke mig var relevant, er en mere moderne anhænger til DSB' Perrontraktorer, end den med egerhjul, der er på programmet pt.

Derfor søges gode billeder eller tegningsmateriale.

Desuden er jeg tildligere blevet opfordret til at fremstille den seneste perrontraktor DSB anskaffede af mærket MELEX.

Kan nogen oplyse mig om en sådan eksisterer endnu ( Og hvor den evt kan besigtiges og opmåles), eller om den var identisk med golfversionen?

Et par hovedmål samt gode billeder er absolut ønskeligt. Jeg har kun 2 billeder af tvilvsom kvalitet.

En tegning kan man vel næppe forvente er tilgængelig ???

Der er også genproduceret Cadovius Busskure, meldeklokker, Telefonskabe af træmodel, samt Standard teknikskabe til feks overkørsels anlæg, som snart vil være tilgængelige på webshoppen

 

Vh Per Møller NIelsen

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 2 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Godt husket med MELEX!!

Det var nemlig mig der foreslog det. Jeg har ingen billeder eller tegninger, men har jo set det lille køretøj på Holstebro Station mange gange. Der må da være nogen som har taget billeder hvor den har sneget sig med. Faktisk eksisterer der også en Facebookgruppe for tidligere ansatte ved DSB Gods i Holstebro, men om de ligger inde med billeder ved jeg ikke.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 108

PB

Hej Per,

jeg har lige googlet lidt og fremfundet dette her: https://www.facebook.com/permalink.php?id=131044990412020&story_fbid=285...

Måske de kan hjælpe dig videre med Melexen.

Mvh, Gerhard.

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Gerhard V. skrev:

Hej Per,

jeg har lige googlet lidt og fremfundet dette her: https://www.facebook.com/permalink.php?id=131044990412020&story_fbid=285...

Måske de kan hjælpe dig videre med Melexen.

Mvh, Gerhard.

 

Takker

 Jeg har  også fået et par andre tips idag og takker hermed

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Der findes (som nævnt ovenfor) en Melex på Jernbanemuseet i Struer. Det ka´ jo være, at de også har en (DSB-)betjeningsvejledning med en tegning.:

https://www.facebook.com/131044990412020/photos/pcb.285566658293185/2855...

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Takker

 Jeg har fundet en ejer af et sådant monstrum på sjælland, som jeg skal besøge snarest. Når vi begge har tid

 

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 1 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Lad nu være med at anvende Østsjællandske Jernbaneklubs hvide Melex som grundlag (med mindre den er fuldstændig identisk med de almindelige røde Melex´er vi husker fra perronerne bortset fra overbygningen og ladet).

Det er den almindelige røde vi har brug for og her skal der nok rejses lidt længere end til Køge, for at finde den "rigtige" udgave.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Rep Neslein skrev:

Takker

 Jeg har fundet en ejer af et sådant monstrum på sjælland, som jeg skal besøge snarest. Når vi begge har tid

 VH Rep

Jeg kommer ofte forbi Struer pga familie. Hvis det har din interesse, så skal jeg gerne tage billeder af Melex'en - hvis det kan hjælpe, Per

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Svend skrev:

Lad nu være med at anvende Østsjællandske Jernbaneklubs hvide Melex som grundlag (med mindre den er fuldstændig identisk med de almindelige røde Melex´er vi husker fra perronerne bortset fra overbygningen og ladet).

Det er den almindelige røde vi har brug for og her skal der nok rejses lidt længere end til Køge, for at finde den "rigtige" udgave.

Nu har jeg ingen anelse om der har været anvendt forskellige typer forskellige steder i landet.

Jeg har hørt der findes en i drift i Næstved, men hvordan og hvorledes med den ser ud har jeg ingen ide om.

Nu falder vejen ikke lige forbi Struer inden for overskuelig fremtid, og jeg vil egentlig gerne se dyret på nærmere hold, så jeg får alle nødvendige oplysninger med.

Men jeg holder da den i baghånden. Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

 

[/quote]

Jeg kommer ofte forbi Struer pga familie. Hvis det har din interesse, så skal jeg gerne tage billeder af Melex'en - hvis det kan hjælpe, Per

Henrik

[/quote]

Hej  Henrik. jeg vil da gerne tage i mod tilbudder, såfrem plan A svigter

 

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Rep Neslein skrev:

 

Jeg kommer ofte forbi Struer pga familie. Hvis det har din interesse, så skal jeg gerne tage billeder af Melex'en - hvis det kan hjælpe, Per

Henrik

[/quote]

Hej  Henrik. jeg vil da gerne tage i mod tilbuddet, såfrem plan A svigter

 

Vh Rep

[/quote]

Hej Godtfolk

Nu har jeg gennemført opmåling af  Melex i Køge , men den har førerhus og alulad, og stammer fra  kommunalt regi.

Basismodellen er den samme som DSB

På nettet finder jeg kun 2 billeder af MELEX DSB. Men det er 2 forskellige udgaver. Den i Struer har kun en påskruet forlygte i venstre side.

Den anden optræder på et utydeligt billede stående foran en MZ og har, ligesom den i Køge,  blinklys i huse integrerede med karrosseriet og 2 påskruede projektører oven på dem.

Billede

Derfor mangler jeg et billede af DSBudgaven fra bagenden / siden. Og evt oplysninger om hvor udbredt de 2 varianter var.

DSB havde også bredere dækmontering, hvilket efter sigende har noget med hvor mange volt den drives med.

Hvis nogen kunne være behjælpelig, vil det fremme processen.

Jeg søger stadig også oplysninger om passende påhængsvogne til disse traktorer.

Er der nogen der kan komme med gode billeder?

 

Vh Rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Godtfolk

Efter at have annonceret og efterlyst kommentarer og billeder, uden meget resultat bort set fra forslagsstilleren, er spørgsmålet, om der er mere end een, der er interesseret i Melex perrontaktor og tilhørende anhænger?

Vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Rep Neslein skrev:

Hej Godtfolk

Efter at have annonceret og efterlyst kommentarer og billeder, uden meget resultat bort set fra forslagsstilleren, er spørgsmålet, om der er mere end een, der er interesseret i Melex perrontaktor og tilhørende anhænger?

Vh rep

Du har da så vidt jeg kan læse mig til kun bedt om tegninger og billeder. Så er det da klart at det kun er dem der kan hjælpe med det, der skriver her. Det er der så også nogle der har gjort. Men da den slags dokumentation æø åbenbart er svære at finde (ellers havde du jo ikke behøvet at efterlyse dem her) kan det vel ikke overraske at det ikke vælter ind med billeder. Du beder ikke om kommentarer  om noget. Men pludselig overvejer du nu om den overhovedet skal laves pga. Manglende kommentarer?? Er det ikke en lidt spøjs måde at vurdere markedet på?

Rep Neslein skrev:

Hej godtfolk.

Min chef i Nordic Scalmodels har opfordret mig til at forsøge at skabe lidt nyheder til EpokeModeller-sortimenet.

Lige nu har vi opgraderet Perrontaktor model Hillerød Maskinfabrik, med korrekt asymetrisk placeret motorkasse, bedre hjul og generelt mere nøjagtig og renere udførelse.

Både Post og DSB.

Noget jeg kunne tænke mig var relevant, er en mere moderne anhænger til DSB' Perrontraktorer, end den med egerhjul, der er på programmet pt.

Derfor søges gode billeder eller tegningsmateriale.

Desuden er jeg tildligere blevet opfordret til at fremstille den seneste perrontraktor DSB anskaffede af mærket MELEX.

Kan nogen oplyse mig om en sådan eksisterer endnu ( Og hvor den evt kan besigtiges og opmåles), eller om den var identisk med golfversionen?

Et par hovedmål samt gode billeder er absolut ønskeligt. Jeg har kun 2 billeder af tvilvsom kvalitet.

En tegning kan man vel næppe forvente er tilgængelig ???

Der er også genproduceret Cadovius Busskure, meldeklokker, Telefonskabe af træmodel, samt Standard teknikskabe til feks overkørsels anlæg, som snart vil være tilgængelige på webshoppen

 

Vh Per Møller NIelsen

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

 

[/quote]

Du har da så vidt jeg kan læse mig til kun bedt om tegninger og billeder. Så er det da klart at det kun er dem der kan hjælpe med det, der skriver her. Det er der så også nogle der har gjort. Men da den slags dokumentation åbenbart er svært at finde (ellers havde du jo ikke behøvet at efterlyse dem her) kan det vel ikke overraske at det ikke vælter ind med billeder. Du beder ikke om kommentarer  om noget. Men pludselig overvejer du nu om den overhovedet skal laves pga. Manglende kommentarer?? Er det ikke en lidt spøjs måde at vurdere markedet på?

[/quote]

Måske du har en pointe der, men ingen har meldt sig mht anhængere, og kun 2-3 har bidraget mht melex. Anhængere er trods alt ikke så svære at finde som MELEX.

På den baggrund virker det som om, at der måske kun er 2 interesserede i MELEX og ingen i anhængere. Så er det, man må oveveje, om det er besværet og investeringen værd, at fudføre projektet.

Der for spørger jeg så hermed er der nogen andre, der har interesse i disse ting?

Vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Rep Neslein skrev:

På den baggrund virker det som om, at der måske kun er 2 interesserede i MELEX og ingen i anhængere. Så er det, man må oveveje, om det er besværet og investeringen værd, at fudføre projektet.

Der for spørger jeg så hermed er der nogen andre, der har interesse i disse ting?

Vh rep

Og det er jo nok mig der oprindeligt forespurgte på en Melex, og jeg er kun interesseret i den - ikke en anhænger.

Jeg har tidligere også skrevet at jeg håber at komme forbi museet i Struer, så jeg kunne tage billeder til Per, og det håb lever stadig.

Chancen er nu på mandag, men der flere ting som skal falde på plads for at det lykkedes i forbindelse med dette familiebesøg i min gamle hjemstavn....

Meeeeen - hvis der ikke er den store tilslutning til projektet, så er det jo nok skønne spildte kræfter? For mig er det kun et spørgsmål om at kunne genskabe det miljø jeg husker fra Holstebro Station i 80'erne. Derfor en Melex på perronen Smile

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Når du som producent beder om den slags input, burde du måske også fortælle lidt om hvilken pris, du forestiller dig !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

jhcn skrev:

Rep Neslein skrev:

På den baggrund virker det som om, at der måske kun er 2 interesserede i MELEX og ingen i anhængere. Så er det, man må oveveje, om det er besværet og investeringen værd, at fudføre projektet.

Der for spørger jeg så hermed er der nogen andre, der har interesse i disse ting?

Vh rep

Og det er jo nok mig der oprindeligt forespurgte på en Melex, og jeg er kun interesseret i den - ikke en anhænger.

Jeg har tidligere også skrevet at jeg håber at komme forbi museet i Struer, så jeg kunne tage billeder til Per, og det håb lever stadig.

Chancen er nu på mandag, men der flere ting som skal falde på plads for at det lykkedes i forbindelse med dette familiebesøg i min gamle hjemstavn....

Meeeeen - hvis der ikke er den store tilslutning til projektet, så er det jo nok skønne spildte kræfter? For mig er det kun et spørgsmål om at kunne genskabe det miljø jeg husker fra Holstebro Station i 80'erne. Derfor en Melex på perronen Smile

Henrik

Jeg har forså vidt også nok til at lave modellen nu, men der har ikke været meget tegn på begejsting. Vi kan jo håbe på, at der er nogen, der melder sig?

Vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Rep Neslein skrev:

Jeg har forså vidt også nok til at lave modellen nu, men der har ikke været meget tegn på begejsting. Vi kan jo håbe på, at der er nogen, der melder sig?

Vh rep

Igen - du har ikke bedt om tilbagemeldinger, juhu råb eller anden begejstring? Du har efterspurgt billeder og tegninger - thats it....! Og dét har du fået reaktioner på. Personligt er jeg ligeglad med den - kører tysk og har en ganske fin en fra preiser.

Men så stop da hellere nu - end stå om et år og save dem over....  Sick

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

bygger01 skrev:

Når du som producent beder om den slags input, burde du måske også fortælle lidt om hvilken pris, du forestiller dig !

Det er selvfølgelig relevant, men jeg gik ud fra at folk kender prisniveauet for den slags.

Den endelige salgspris, kan jeg som sådan ikke vide, før den er udviklet og produceret, og har en indikation af hvor mangeder kan sælges!

Et gæt vil være i omegnen af 200kr, da den skal 3Dprintes males og dekoreres og samles. Særligt forruden er en produktionmæssig udfordring det er en forholdsvis delikat model.

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Tak for kaffe God fornøjelse med dit tyske tog

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Rep Neslein skrev:

Jeg har forså vidt også nok til at lave modellen nu, men der har ikke været meget tegn på begejsting. Vi kan jo håbe på, at der er nogen, der melder sig?

Vh rep

Lyder godt! Jeg håber det kan blive til noget - ellers laver du bare et enkelt eksemplar kun til mig....... Smile

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hm.... hvad med tankvognene med  dobbeltdome, når vi nu taler om begejstring? Der må være mange muligheder i en sådan model såvel, som stor begejstring...

Eller er de kørt til de evige “ benzin tanke”?

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

hvad med tankvognene med  dobbeltdome,

 

Hvilke hentyder du til?

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hej 

Du efterlyser begejstring og jeg kan huske, at din/Epokes plan om, at lave denne type tankvogn vakte en del begejstring, men projektet blev desværre aldrig til noget...?

Undskyld, hvis jeg har kapret tråden.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

MAB skrev:

Hej 

Du efterlyser begejstring og jeg kan huske, at din/Epokes plan om, at lave denne type tankvogn vakte en del begejstring, men projektet blev desværre aldrig til noget...?

Undskyld, hvis jeg har kapret tråden.

Bestemt ikke jeg er bare ikke lige klar over hvilken vogn du referer til?

Billede

Er det den her?

vh Rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Yes Smile Trippel dome og altså ikke dobbelt dome, som jeg skrev. Spændende model!

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

MAB skrev:

Yes Smile Trippel dome og altså ikke dobbelt dome, som jeg skrev. Spændende model!

Alt var timet og tilrettelagt, men messingsstøberen så sig ikke i stand til at udføre opgaven Sad

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Så længe der ikke støbes kugler Wink Spøg til side! Jeg mindes ikke en tilsvarende model til “dansk epoke III”... Får du muligheden synes jeg virkelig du skulle give den en chance - sammen med alt det andet du har i messingstøbeskeen  Party

 

Hav en god dag

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Rep Neslein skrev:

Den endelige salgspris, kan jeg som sådan ikke vide, før den er udviklet og produceret, og har en indikation af hvor mangeder kan sælges!

Et gæt vil være i omegnen af 200kr, da den skal 3Dprintes males og dekoreres og samles. Særligt forruden er en produktionmæssig udfordring det er en forholdsvis delikat model.

Vh Rep

 

Hej Per

 

Ja tak til et hvidt eksemplar til min model af Frederikshavn Gl. Station (foto af hvid Melex på perron 1 kan ses her).

(Der kan ses flere Melex-billeder her).

 

Med futlig hilsen

Netsrac Nesmoht

 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

 

[/quote] 

Hej Per

 

Ja tak til et hvidt eksemplar til min model af Frederikshavn Gl. Station (foto af hvid Melex på perron 1 kan ses her).

(Der kan ses flere Melex-billeder her).

 

Med futlig hilsen

Netsrac Nesmoht

 

[/quote]

Hej tak for positiv tilbagemelding. Jeg må nok indrømme, at 2 stk forskellige i alt ikke danner et fornuftigt grundlag for en produktion.

Jeg er ikke en gang selv interesseret i at eje en Melex. Men jeg havde en forventning om, at med at den mængde designrøde materiel, der er solgt, ville der være en større tilstrømning på tilsvarende udstyr til stationen.

Selvom jeg nu flere gange er blevet gjort opmærksom (mere end Tydeligt!), at jeg ikke har spurgt til den generelle interesse, havde jeg nok forventet en større mængde tilkendegivelser, i forhold til mit opslag.

Tja man kan jo tage så grueligt fejl.

 VH rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Per,

Rep Neslein skrev:
Jeg må nok indrømme, at 2 stk forskellige i alt ikke danner et fornuftigt grundlag for en produktion.

Jeg er ikke en gang selv interesseret i at eje en Melex. Men jeg havde en forventning om, at med at den mængde designrøde materiel, der er solgt, ville der være en større tilstrømning på tilsvarende udstyr til stationen.

Selvom jeg nu flere gange er blevet gjort opmærksom (mere end Tydeligt!), at jeg ikke har spurgt til den generelle interesse, havde jeg nok forventet en større mængde tilkendegivelser, i forhold til mit opslag.

Jeg kunne da nok også være køber til en Melex eller to (havde ikke både DSB og P&T?)... Interessen er da klart til stede - men som altid afhænger den endelige købelyst jo af det endelige resultat. Smile  

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Er det fuldstændig umuligt at printe og male en prototype/demo af modellen? Så har folk noget mere konkret at forholde sig til. 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

peterw skrev:

Jeg kunne da nok også være køber til en Melex eller to (havde ikke både DSB og P&T?)... Interessen er da klart til stede - men som altid afhænger den endelige købelyst jo af det endelige resultat. Smile  

Mvh,

Peter

[/quote]

I starten af firserne havde vi ved Roskilde postkontor 3 Eslingen elektrotraktorer. Preiser laver en der ligner nogenlunde, men ikke super kvalitet.

De blev opladet i pakrummet. Da der frigives en del syredampe fra blybatterier under opladning, blev der på Storm P.'sk vis etableret udsugning bestående af  en grå glasfiber postbakke vendt på hovedet i wirere med kontravægte, som kunne sænkes ned over batterierne under opladning. Der var 2 af sådanne anlæg. Glasfiberkassen passede perfekt i bredden. Det var stor en rektangulær kasse med lodrette sider og en ombukket kant, som når den brugtes  til sit oprindelige normale formål, stod i et rullestativ af jernrør.

2 af Eslingerne blev kørt ihjel  af gennemkørende tog i min tid. Det største stykke, der var tilbage af den ene, var et stykke 6 mm plade fra fronten på  ca 30x30 cm.

Det stod i lang tid til skræk og advarsel i pakrummet, så man ku lære det! Den havde haft 4 netvogne fulde af brevsække og pakker med, som lå spredt ud over hele terrænget, så togdriften måtte stoppes i længere tid.

Selv var jeg også uhyggeligt tæt på, da jeg pga bumpene i overkørslen på traktorvejen, mistede fodfæstet på dødemands pedalen og gik i stå på sporet med en netvogn bag på.

I det samme tændte overkørselslamperne. Det gav en lettere anspændt situation.

Jeg fik gang i ekvipagen i yderste øjeblik, og jeg tror at den gennemløber, der kom, kun missede netvogen med få cm. Den hylede og fløjtede og bremserne skreg og stoppede først halvvejs til Hh.

Efter et par uger, måtte jeg op på gulvtæppet hos mester og få læst teksten. Uha han var gal, men det var faktisk ikke min skyld.

Til erstatning af de ihjelkørte Esslinger fik vi en noget nyere STILL, der var meget firkantet og noget bredere end Eslingen. Så passede StormP ikke længere så perfekt.

Alle traktorerne blev brugt til at til- og afposte burovognene og postførende regionaltog, samt postførende rutebiler. Dengang havde vi også regionaltog, der medførte exprespost, som vi skulle til- og afposte på dagvagterne, så expresbuddet kunne køre det ud, (og hente kage til kontorpigerne på tilbagevejen.)

Det var i øvrigt et postvogntog med en Esslingen og 8 netvogne der fældede søjlen ud for DSB pakrum så perrontaget faldt ned. På dette sted var det nemligt muligt at vende sådan et vogntog, under forudsætning at der var fart nok på. Desværre fik en af netvognene fat i støbejernssøjlen, der  knækkede som en tændstik.

Det var før min tid, men jeg havde da synderen til kollega, da jeg var der. Derefter var max 4 tilkoblede netvogne tilladt.

tilbage til emnet:

På Samme tid havde DSB en rød Melex-  vist nok med blinklys og dobbelte frontlys. Jeg mener også DSB havde en eller 2 gummivogne hvor cykler, og banepakker mv blev fragtet til togene. Er der nogen her der kan huske Banepakker?

Nu er jeg så "UNG" at jeg ikke kan huske at have set Hillerødtraktorer i drift på Ro, men jeg husker tydeligt Roskilde Tidendes rapportage om Melex indtog på stationen.

Jeg kunne vældig godt tænke mig det billede, men Roskilde Tidende blev opslugt af Dagbladet for mange år siden.

EN lang histore, som bare skulle påvise, at Melex ikke fandtes i postudgave Smile

 

vh rep

 

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 3 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

MAB skrev:

Er det fuldstændig umuligt at printe og male en prototype/demo af modellen? Så har folk noget mere konkret at forholde sig til. 

Intet er umuligt, med det bliver dyrt at lave nogle ganske få stykker.Hvis den skal laves, bliver det selvf. af samme høje kvalitet som sædvanlig.

For at jeg finder det kommercielt interessant, skal der kunne sælges min 25 stk på få måneder, og 50 derudover.

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Rep Neslein skrev:

I starten af firserne havde vi ved Roskilde postkontor 3 Eslingen elektrotraktorer. Preiser laver en der ligner nogenlunde, men ikke super kvalitet.

De blev opladet i pakrummet. Da der frigives en del syredampe fra blybatterier under opladning, blev der på Storm P.'sk vis etableret udsugning bestående af  en grå glasfiber postbakke vendt på hovedet i wirere med kontravægte, som kunne sænkes ned over batterierne under opladning. Der var 2 af sådanne anlæg. Glasfiberkassen passede perfekt i bredden. Det var stor en rektangulær kasse med lodrette sider og en ombukket kant, som når den brugtes  til sit oprindelige normale formål, stod i et rullestativ af jernrør.

2 af Eslingerne blev kørt ihjel  af gennemkørende tog i min tid. Det største stykke, der var tilbage af den ene, var et stykke 6 mm plade fra fronten på  ca 30x30 cm.

Det stod i lang tid til skræk og advarsel i pakrummet, så man ku lære det! Den havde haft 4 netvogne fulde af brevsække og pakker med, som lå spredt ud over hele terrænget, så togdriften måtte stoppes i længere tid.

Selv var jeg også uhyggeligt tæt på, da jeg pga bumpene i overkørslen på traktorvejen, mistede fodfæstet på dødemands pedalen og gik i stå på sporet med en netvogn bag på.

I det samme tændte overkørselslamperne. Det gav en lettere anspændt situation.

Jeg fik gang i ekvipagen i yderste øjeblik, og jeg tror at den gennemløber, der kom, kun missede netvogen med få cm. Den hylede og fløjtede og bremserne skreg og stoppede først halvvejs til Hh.

Efter et par uger, måtte jeg op på gulvtæppet hos mester og få læst teksten. Uha han var gal, men det var faktisk ikke min skyld.

Til erstatning af de ihjelkørte Esslinger fik vi en noget nyere STILL, der var meget firkantet og noget bredere end Eslingen. Så passede StormP ikke længere så perfekt.

Alle traktorerne blev brugt til at til- og afposte burovognene og postførende regionaltog, samt postførende rutebiler. Dengang havde vi også regionaltog, der medførte exprespost, som vi skulle til- og afposte på dagvagterne, så expresbuddet kunne køre det ud, (og hente kage til kontorpigerne på tilbagevejen.)

Det var i øvrigt et postvogntog med en Esslingen og 8 netvogne der fældede søjlen ud for DSB pakrum så perrontaget faldt ned. På dette sted var det nemligt muligt at vende sådan et vogntog, under forudsætning at der var fart nok på. Desværre fik en af netvognene fat i støbejernssøjlen, der  knækkede som en tændstik.

Det var før min tid, men jeg havde da synderen til kollega, da jeg var der. Derefter var max 4 tilkoblede netvogne tilladt.

tilbage til emnet:

På Samme tid havde DSB en rød Melex-  vist nok med blinklys og dobbelte frontlys. Jeg mener også DSB havde en eller 2 gummivogne hvor cykler, og banepakker mv blev fragtet til togene. Er der nogen her der kan huske Banepakker?

Nu er jeg så "UNG" at jeg ikke kan huske at have set Hillerødtraktorer i drift på Ro, men jeg husker tydeligt Roskilde Tidendes rapportage om Melex indtog på stationen.

Jeg kunne vældig godt tænke mig det billede, men Roskilde Tidende blev opslugt af Dagbladet for mange år siden.

EN lang histore, som bare skulle påvise, at Melex ikke fandtes i postudgave Smile

 

vh rep 

Tak for historien (ganske levende fortalt!!) og præcisering  Smile

(Kender du i øvrigt preiser varenummer eller relevant tysk betegnelse - kan ikke lige Google mig til noget der ser relevant ud? Faller har en STILL ser det ud til http://www.togcenter.dk/webshop/biler/8697-faller-180380-gepackwagen-4104090803803.html)

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

peterw skrev:

[q

Tak for historien (ganske levende fortalt!!) og præcisering  Smile

(Kender du i øvrigt preiser varenummer eller relevant tysk betegnelse - kan ikke lige Google mig til noget der ser relevant ud? Faller har en STILL ser det ud til http://www.togcenter.dk/webshop/biler/8697-faller-180380-gepackwagen-4104090803803.html)

https://www.preiser-figuren.de/preiser-17121-1:87-elektrokarre-mit-3-anh%C3%A4ngern-gelb-deutsche-post-ep.3-bausatz-%E2%80%93-preiser,art-34707Billede

Denne står på CVK museumstog og minder lidt om den Preiser laver Vogne i P-sættet er helt i skoven for DK Jeg kan ikke hus om kæpskinnerne på ladet er magen til dem vi havde.

Sædet er vist taget fra noget andet. Muligvis fra noget jernbanemateriel - den er ihtf designbrunstribet

Da P. laver denne i forskellige udgaver, har jeg undladt denne i sortimentet.

 Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 238

PB  Blog

Billede                                                                                                                                                                                                                                         

Hej jeg kunne godt være intresseret i en melex, selvom jeg har fra Reisler og Wiking i forvejen.

vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Rep Neslein skrev:

https://www.preiser-figuren.de/preiser-17121-1:87-elektrokarre-mit-3-anh%C3%A4ngern-gelb-deutsche-post-ep.3-bausatz-%E2%80%93-preiser,art-34707Billede

Denne står på CVK museumstog og minder lidt om den Preiser laver Vogne i P-sættet er helt i skoven for DK Jeg kan ikke hus om kæpskinnerne på ladet er magen til dem vi havde.

Sædet er vist taget fra noget andet. Muligvis fra noget jernbanemateriel - den er ihtf designbrunstribet

Da P. laver denne i forskellige udgaver, har jeg undladt denne i sortimentet.

Tak - den Preiser ser da heller ikke helt dårlig ud faktisk.

Jeg faldt lige over disse "bahnhofspostwagen" https://www.preiser-figuren.de/preiser-17112-1:87-bahnhofspostwagen-bausatz-6-st.-preiser-17112,art-17129 også fra Preiser, ligner de noget vi har haft i anvendelse i en DK sammenhæng? 

Jeg synes også at Artitec's elektrokærre https://www.artitecshop.com/en/electric-station-platform-truck.html og tilhørende vogne https://www.artitecshop.com/en/trailer-for-station-platform-truck.html er ret flotte - men aner ikke om der har været noget lignende i brug i DK?  Smile

Hvorom alting er: Din Melex vil være et kærkomment supplement til et DSB 80'er miljø, helt sikkkert.  Smile

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

peterw skrev:

 

Tak - den Preiser ser da heller ikke helt dårlig ud faktisk.

Jeg faldt lige over disse "bahnhofspostwagen" https://www.preiser-figuren.de/preiser-17112-1:87-bahnhofspostwagen-bausatz-6-st.-preiser-17112,art-17129 også fra Preiser, ligner de noget vi har haft i anvendelse i en DK sammenhæng? 

Jeg synes også at Artitec's elektrokærre https://www.artitecshop.com/en/electric-station-platform-truck.html og tilhørende vogne https://www.artitecshop.com/en/trailer-for-station-platform-truck.html er ret flotte - men aner ikke om der har været noget lignende i brug i DK?  Smile

Hvorom alting er: Din Melex vil være et kærkomment supplement til et DSB 80'er miljø, helt sikkkert.  Smile

Peter

 

[/quote]

Min personlige mening om Preisers er, at de er fine byggesæt, men ikke helt magen til.

Jeg tror også Wiking har lavet noget tilsvarende , men ikke kvalitet jeg ville købe

Artitek's forbilleder tror jeg ikke vi har haft i DK

VH rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Med hensyn til DSB-perronvogne, så kunne jeg godt bruge denne i model (bag traktoren). Jeg kan ikke gennemskue, om det er en gammel perronvogn, der har fået gummihjul.

1083-5-02a_MX 1043 tog 2773 holder ved Glyngore station_110371.jpg

tn1086-4-0a_Glyngore station_110371.jpg

tndk1293_mo1957_gy040571.jpg

Hvorlænge var de gamle perrontraktorer, som du har produceret, i brug?

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Så har jeg været en tur omkring Struer - desværre har jeg ikke adgang til hverken mine gamle billeder på Sporskiftet eller muligheden for at uploade nye.

Så hvis billederne af Melex'en skal videre i systemet, så skal jeg bruge en mailadresse Smile

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henrik.

jhcn skrev:
desværre har jeg ikke adgang til hverken mine gamle billeder på Sporskiftet eller muligheden for at uploade nye.

Så virker Imagepicker igen, så jeg håber du vil uploade dem til glæde for os alle. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Lars Skjærlund skrev:

Så virker Imagepicker igen, så jeg håber du vil uploade dem til glæde for os alle. Smile

Super! Tak Lars!!

Desværre kan jeg kun uploade et billede af gangen.

Melex1Melex2Melex3Melex4Melex4Melex5Melex6Melex7Melex8Melex9Melex10

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Takk for fine billeder der er ført ind i arkivet.

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Rep Neslein skrev:

Takk for fine billeder der er ført ind i arkivet.

Vh Rep

Hvis projektet nogensinde bliver sat i værk, så vil jeg opfordre til yderligere dialog med folkene i Struer. De var helt igennem hjælpsomme, så jeg er sikker på at bedre billeder og en eventuel opmåling kan planlægges på sigt.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

jhcn skrev:

Rep Neslein skrev:

Takk for fine billeder der er ført ind i arkivet.

Vh Rep

Hvis projektet nogensinde bliver sat i værk, så vil jeg opfordre til yderligere dialog med folkene i Struer. De var helt igennem hjælpsomme, så jeg er sikker på at bedre billeder og en eventuel opmåling kan planlægges på sigt.

Henrik

hej mange takfor hjælpen

Jamen, jeg tvivler da ikke et sekund på, at der er stor hjælpsomhed i Struer eller andre steder:-)

Havde Struer ligget  lidt tættere på mig, var jeg da også taget  derhen, men nu er det jo klaret.

Vh Rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Ja, det er denne (typiske) melex vi gerne vil have i model   Laughing out loud

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Svend skrev:

Ja, det er denne (typiske) melex vi gerne vil have i model   Laughing out loud

Je det er feset ind. Men hvor mange der på forhånd er interessere er det store spgm?

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Er det ikke noget med livrem & seler ..............

Som fabrikant må du løbe den risiko eller tilbyd en spec. pris, hvis du kan få en bindende tilmelding !

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

bygger01 skrev:

Er det ikke noget med livrem & seler ..............

Som fabrikant må du løbe den risiko eller tilbyd en spec. pris, hvis du kan få en bindende tilmelding !

 

Jeg må indrømme, da jeg tog tråden op, var jeg noget mere optimistisk for Ep. IV tilbehør, end denne tråd har vist indtil nu.

 

Som markedet for Modeltog er idag, har min chef ikke så meget vilje til at løbe en risiko for fejlinvestering af tid og penge, som jeg selv har haft tildligere. Det er trods alt ham og ikke kunderne, der bestemmer

Noget vi har lært af det sidste års genvordigheder, er at markedet er trægt - især mht tilbehør.

Dette skyldes måske den meget store tilgang af danske modeller, som nok har drænet MJ-folkets tegnebøger.

Men netop den store mængde ep IV materiel, der er dukket op, havde givet mig et indtryk af, at der var stigende interesse for den epoke.

Allerede nu er der brugt for mange timer på indledende øvelser, og research, men der er mindst lige så langt igen, da der stadigt er nogle store konstruktionsmæssige udfordringer

Derfor ville den del flere end 2-3 positive tilkendegivelser for interesse( ikke nødvendigvis bindende) , hjælpe gevaldigt på min chefs lyst at lade mig til at færddiggøre projektet.Vi ønsker ikke på nogen måde at være utaknemmelig overfor forslaget, eller dem der har bidraget til indsamling af materiale, men for mig og min chef skal projektet stå mål med bare en rimelig indtjening.

VH rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 1 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg er helt klart også interesseret i en moderne perrontraktor. Jeg har nemlig en stor forkærlighed for epoke IV.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.