Har et spørgsmål til ovenstående. Hvordan monteres isoleringen i praksis, hvis man vælger at gøre brug af den? Kan den fx. monteres efter at sporet er lagt?
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Kunne man evt, ikke bare skære en svelle ud med sin dremel?
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Nej den virker ved at adskille kontaktfligene for midterlederen. På K-Spor ligger de under hver sporstreng i begge sider. Isoleringen isættes, før man sætter sporerne sammen.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Nej hele underlaget under plastsvellerne på K-spor er en strømførende "plade", som fra begge sider fører ind under hver svelle. At skære svellen over hjælper ikke.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svaret. Så vil jeg lige gå lidt i tænkeboks inden jeg går videre. Det er heldigvis ikke for sent.
Mit spørgsmål skyldes Viessmanns 5233 tilbagemeldere med sporbesættelse. Her anbefales det at bruge midterlederen. Men det må på den anden side set også kunne lade sig gøre ved at isolere den ene skinnestreng i stedet for at bruge midterlederen?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Jf. mit ovenstående svar har det ingen indvirkning at skære svellen over.
Det er i øvrigt noget andet med K-flex spor.
Jeg tager lige et par billeder til lidt mere i tråden.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hvis du kan leve med tilbagemelding på alt, som står på sporet med uisolerede hjul, kan man måle over skinnestrengene på k-spor. Husk at isolere skinnestrengene med plastlasker - det er bedre en at skære i sporet.
FOrdelen ved at anvende midterlederen er, at du kun måler lokomotiver (og vogne med lys/slæbesko).
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svaret, lige hvad jeg søgte
Hvordan fungerer skinnestrengsløsningen i praksis med Heljans lokomotiver i AC? Det skulle vel ikke betyde noget?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Heljan og andre lokomotiver med DC (isolerede) hjul er et problem. Så laver lokomotivet jo ikke forbindelse mellem skinnestrengene. Der skal mindst være et lokomotiv eller en vogn med uisolerede hjul for at skinnestrengsmodellen virker i tre-skinne.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
De Heljan lokomotiver jeg har, har strømoptag på begge sider af de isolerede aksler, ved at være forbundet med ledninger via samme stik på printpladen, så det er ikke noget problem at bruge Heljans lokomotiver i denne sammenhæng.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu har jeg en del Heljanlokomotiver, hvoraf flere har nogen år på bagen. Noget af det ældste jeg har er P-maskinen og en MO´er. Dernæst PR, samt en MX og MY.
Spørgsmålet er om om disse lokomotiver mon også tager strøm på begge sider?
Men kan også spørge ude i klubben ved lejlighed. Her er et medlem der har erfaringer med dette.
Vil helst bruge løsningen med skinnestrengen fremfor midterlederen. Men kan på den anden side set godt se at midterlederløsningen har nogen fordele. Men så vidt jeg kan vurdere det, så kræver den også noget plads, da det kun er skinnesamlingerne der kan bruges, hvis man vælger isoleringen og strømforsyningen til midterlederen fra Märklins sortiment.
Når snakken på sigt går på Viessmanns tilbagemeldere, hvad enten det er med eller uden sporbesættelse, så må det være ligegyldigt om det er midterlederløsningen eller skinnestrengsløsningen der bliver valgt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.