Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Märklin 7522 midterlederisolering (K-spor)

Har et spørgsmål til ovenstående. Hvordan monteres isoleringen i praksis, hvis man vælger at gøre brug af den? Kan den fx. monteres efter at sporet er lagt?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Kunne man evt, ikke bare skære en svelle ud med sin dremel?

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Har et spørgsmål til ovenstående. Hvordan monteres isoleringen i praksis, hvis man vælger at gøre brug af den? Kan den fx. monteres efter at sporet er lagt? MvhClaus

Nej den virker ved at adskille kontaktfligene for midterlederen. På K-Spor ligger de under hver sporstreng i begge sider. Isoleringen isættes, før man sætter sporerne sammen.

IMG_0152

IMG_0154

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"Mads H" skrev:
Kunne man evt, ikke bare skære en svelle ud med sin dremel?

Nej hele underlaget under plastsvellerne på K-spor er en strømførende "plade", som fra begge sider fører ind under hver svelle. At skære svellen over hjælper ikke.

IMG_0149

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Mads H" skrev:
Kunne man evt, ikke bare skære en svelle ud med sin dremel?

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"pejft" skrev:
Nej den virker ved at adskille kontaktfligene for midterlederen. På K-Spor ligger de under hver sporstreng i begge sider. Isoleringen isættes, før man sætter sporerne sammen.

Tak for svaret. Så vil jeg lige gå lidt i tænkeboks inden jeg går videre. Det er heldigvis ikke for sent.

Mit spørgsmål skyldes Viessmanns 5233 tilbagemeldere med sporbesættelse. Her anbefales det at bruge midterlederen. Men det må på den anden side set også kunne lade sig gøre ved at isolere den ene skinnestreng i stedet for at bruge midterlederen?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
"Mads H" skrev:
Kunne man evt, ikke bare skære en svelle ud med sin dremel?
Ja det kan man vel sådan set godt. Men hvis der skal være et meldepunkt fra det isolerede sted, er det nok ingen god ide.

Jf. mit ovenstående svar har det ingen indvirkning at skære svellen over.

Det er i øvrigt noget andet med K-flex spor.

Jeg tager lige et par billeder til lidt mere i tråden.

IMG_0149

IMG_0153

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
"pejft" skrev:
Nej den virker ved at adskille kontaktfligene for midterlederen. På K-Spor ligger de under hver sporstreng i begge sider. Isoleringen isættes, før man sætter sporerne sammen.
Tak for svaret. Så vil jeg lige gå lidt i tænkeboks inden jeg går videre. Det er heldigvis ikke for sent.Mit spørgsmål skyldes Viessmanns 5233 tilbagemeldere med sporbesættelse. Her anbefales det at bruge midterlederen. Men det må på den anden side set også kunne lade sig gøre ved at isolere den ene skinnestreng i stedet for at bruge midterlederen?MvhClaus

Hvis du kan leve med tilbagemelding på alt, som står på sporet med uisolerede hjul, kan man måle over skinnestrengene på k-spor. Husk at isolere skinnestrengene med plastlasker - det er bedre en at skære i sporet.

FOrdelen ved at anvende midterlederen er, at du kun måler lokomotiver (og vogne med lys/slæbesko).

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"pejft" skrev:
Hvis du kan leve med tilbagemelding på alt, som står på sporet med uisolerede hjul, kan man måle over skinnestrengene på k-spor. Husk at isolere skinnestrengene med plastlasker - det er bedre en at skære i sporet.FOrdelen ved at anvende midterlederen er, at du kun måler lokomotiver (og vogne med lys/slæbesko).

Tak for svaret, lige hvad jeg søgte Laughing out loud

Hvordan fungerer skinnestrengsløsningen i praksis med Heljans lokomotiver i AC? Det skulle vel ikke betyde noget?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
"pejft" skrev:
Hvis du kan leve med tilbagemelding på alt, som står på sporet med uisolerede hjul, kan man måle over skinnestrengene på k-spor. Husk at isolere skinnestrengene med plastlasker - det er bedre en at skære i sporet.FOrdelen ved at anvende midterlederen er, at du kun måler lokomotiver (og vogne med lys/slæbesko).
Tak for svaret, lige hvad jeg søgte Laughing out loud Hvordan fungerer skinnestrengsløsningen i praksis med Heljans lokomotiver i AC? Det skulle vel ikke betyde noget?

Heljan og andre lokomotiver med DC (isolerede) hjul er et problem. Så laver lokomotivet jo ikke forbindelse mellem skinnestrengene. Der skal mindst være et lokomotiv eller en vogn med uisolerede hjul for at skinnestrengsmodellen virker i tre-skinne.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"pejft" skrev:
Heljan og andre lokomotiver med DC (isolerede) hjul er et problem. Så laver lokomotivet jo ikke forbindelse mellem skinnestrengene. Der skal mindst være et lokomotiv eller en vogn med uisolerede hjul for at skinnestrengsmodellen virker i tre-skinne.

De Heljan lokomotiver jeg har, har strømoptag på begge sider af de isolerede aksler, ved at være forbundet med ledninger via samme stik på printpladen, så det er ikke noget problem at bruge Heljans lokomotiver i denne sammenhæng.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"DennisTR" skrev:
"pejft" skrev:
Heljan og andre lokomotiver med DC (isolerede) hjul er et problem. Så laver lokomotivet jo ikke forbindelse mellem skinnestrengene. Der skal mindst være et lokomotiv eller en vogn med uisolerede hjul for at skinnestrengsmodellen virker i tre-skinne.
De Heljan lokomotiver jeg har, har strømoptag på begge sider af de isolerede aksler, ved at være forbundet med ledninger via samme stik på printpladen, så det er ikke noget problem at bruge Heljans lokomotiver i denne sammenhæng.

Nu har jeg en del Heljanlokomotiver, hvoraf flere har nogen år på bagen. Noget af det ældste jeg har er P-maskinen og en MO´er. Dernæst PR, samt en MX og MY.

Spørgsmålet er om om disse lokomotiver mon også tager strøm på begge sider?

Men kan også spørge ude i klubben ved lejlighed. Her er et medlem der har erfaringer med dette.

Vil helst bruge løsningen med skinnestrengen fremfor midterlederen. Men kan på den anden side set godt se at midterlederløsningen har nogen fordele. Men så vidt jeg kan vurdere det, så kræver den også noget plads, da det kun er skinnesamlingerne der kan bruges, hvis man vælger isoleringen og strømforsyningen til midterlederen fra Märklins sortiment.

Når snakken på sigt går på Viessmanns tilbagemeldere, hvad enten det er med eller uden sporbesættelse, så må det være ligegyldigt om det er midterlederløsningen eller skinnestrengsløsningen der bliver valgt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.