Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Viessmann 5211

Nu har jeg efterhånden læst mig igennem så mange indlæg på disse sider, at jeg kan se at det heldigvis vrimler med folk der gerne - og tålmodigt - svarer på nybegynder spørgsmål.....

Og jeg er digitalt set stadig nybegynder!!

Spørgsmålet er simpelt nok - kan man bare sætte en gammel Märklin trafo direkte til en Viessmann 5211 dekoder? Hvis ja, så er det jo en dejlig ting at have gemt både de mørkeblå og de lyseblå fra "de gode gamle dage"!

Peters flotte vejledninger på digitaltog.dk får det i hvert tilfælde til at se sådan ud... Her er det også tydeligt hvordan man ikke må forbinde, men jeg vil bare gerne være sikker!

På forhånd tak

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Arne

Indlæg: 258

PB  Hjemmeside

Du kan sagtens bruge dine gamle trafo'er til dine sporskift med 5211.

Du kan både sætte kablet til direkte fra den gule lysudgang og til E terminalen på 5211.

Men du kan også sætte et Power modul 5215 imellem trafo og 5211.

Jeg har valgt sidste løsning, og bruger på nuværende tidspunkt en gammel Märklin 6631 (30 VA), som forsyner min 5215, og som viderefører til 5211'erne.

Brugsforvirringerne til 5211 viser godt nok Viessmann's 5200 lystrafo på 52 VA. Men i følge brugsforvirringen står der også omkring 2A, og så vidt jeg har forstået, vil en 16V med 32 VA give 2A. Så 5200'eren som forsyning her er måske nok lidt et overkill...

Håber det er noget du kan bruge!

__________________

Med venlig hilsen,
Arne

Märklin, H0, C&M @ Intellibox

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Hej Arne

Det er skam noget jeg kan bruge, men hvad er fidusen ved en 5215?

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Arne

Indlæg: 258

PB  Hjemmeside

Jeg har forstået fidusen ved 5215 som en forstærker, der sørger for at netop det spor som skiftes, får den rette mængde skiftestrøm.

Det var hvad jeg fik ud af at læse produktbeskrivelsen.

Om den har så nogen videre effekt på mit anlæg, eller om den ville være overflødig er jeg dog usikker på. Jeg tænkte til en værdi af ca. 100,- kunne jeg ligeså godt tage den med når nu jeg var igang med at skulle sørge for at få mine sporskiftere til at skifte ordentligt igen. Smile

http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=12549

Ved det sidste indlæg her, nævnes det at pågældende forfatter, forsyner sine sporskift dekodere direkte fra en trafo, uden mellemliggende 5215. Og at det fungerede optimalt.

5215 skulle give DC spænding selvom den modtager AC spænding, og det skrives rundt at DC spænding er bedre for dekoderne.. Om det er sandt eller falsk, ved jeg ikke.

__________________

Med venlig hilsen,
Arne

Märklin, H0, C&M @ Intellibox

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.