Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Loksound bremsemetoder

Hej alle

På en modeljernbane vil man (jeg) gerne efterligne virkeligheden så godt som muligt, heriblandt nedbremsning af tog. Et godstog bremser feks. ikke så godt som et lyntog osv, og derfor indkoder man (jeg) forskellige bremseparametre i sine tog. Nå, det jeg vil frem til er at når et tog kører ind på en automatisk styret opstillingsbanegård, er det nødvendigt at have en fast defineret bremsestrækning, og ikke forskellige bremseparametre, da alle tog jo helst skal standse samme sted. Kan man det med feks. ESU LokSound dekodere :?: Jeg har siddet og kigget i manualen, og kan ikke finde andet end at dekoderen understøtter DCC og MM bremsestrækninger, hvor dekoderen jo bremser efter sin egen indkodede bremseparameter, hvilket ikke fungerer i dette tilfælde. Hvad kan man gøre :?: Man kan selvfølgelig indkode alle dekodere til at bremse ens, men så ryger realismen, synes jeg.

I den engelske manual side 30, CV 51 er der en mulighed der hedder Zimo Brake mode, hvad er det :?: Kan intet finde om det hverken i manualen eller hos min ven Google....

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Hej allePå en modeljernbane vil man (jeg) gerne efterligne virkeligheden så godt som muligt, heriblandt nedbremsning af tog. Et godstog bremser feks. ikke så godt som et lyntog osv, og derfor indkoder man (jeg) forskellige bremseparametre i sine tog. Nå, det jeg vil frem til er at når et tog kører ind på en automatisk styret opstillingsbanegård, er det nødvendigt at have en fast defineret bremsestrækning, og ikke forskellige bremseparametre, da alle tog jo helst skal standse samme sted. Kan man det med feks. ESU LokSound dekodere :?: Jeg har siddet og kigget i manualen, og kan ikke finde andet end at dekoderen understøtter DCC og MM bremsestrækninger, hvor dekoderen jo bremser efter sin egen indkodede bremseparameter, hvilket ikke fungerer i dette tilfælde. Hvad kan man gøre :?: Man kan selvfølgelig indkode alle dekodere til at bremse ens, men så ryger realismen, synes jeg.I den engelske manual side 30, CV 51 er der en mulighed der hedder Zimo Brake mode, hvad er det :?: Kan intet finde om det hverken i manualen eller hos min ven Google....

Hele idéen i automatiske bremsestrækninger er, at nedbremsning sker, så toget holder ved rødt signal. Ikke 50 cm før eller efter. Derfor skal alle dine dekodere programmeres, så de bremser på samme strækningslængde, ligesom dine bremsestrækninger skal være af ens længde.

Din metode med "naturlig bremselængde" passer ikke i dette koncept, det er derfor, du ikke kan får dine tanker ned i dekoderen.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"DennisTR" skrev:
Hej allePå en modeljernbane vil man (jeg) gerne efterligne virkeligheden så godt som muligt, heriblandt nedbremsning af tog. Et godstog bremser feks. ikke så godt som et lyntog osv, og derfor indkoder man (jeg) forskellige bremseparametre i sine tog. Nå, det jeg vil frem til er at når et tog kører ind på en automatisk styret opstillingsbanegård, er det nødvendigt at have en fast defineret bremsestrækning, og ikke forskellige bremseparametre, da alle tog jo helst skal standse samme sted. Kan man det med feks. ESU LokSound dekodere :?: Jeg har siddet og kigget i manualen, og kan ikke finde andet end at dekoderen understøtter DCC og MM bremsestrækninger, hvor dekoderen jo bremser efter sin egen indkodede bremseparameter, hvilket ikke fungerer i dette tilfælde. Hvad kan man gøre :?: Man kan selvfølgelig indkode alle dekodere til at bremse ens, men så ryger realismen, synes jeg.I den engelske manual side 30, CV 51 er der en mulighed der hedder Zimo Brake mode, hvad er det :?: Kan intet finde om det hverken i manualen eller hos min ven Google....

Jeps Smile nu skal du høre:

Zimo lavet en "boks" http://www.zimo.at/web2007/content/mx9E.htm som kan benyttes til at styre nedbremsning/signaler i en slags blok-styrings koncept.

Tanken er at man inddeler sin bane i nogle tilbagemeldings afsnit. Hvert afsnit er så igen delt i to dele - et afsnit hvor toget sættet hastigheden ned og et afsnit hvor det bremser op (hvis signalet er rødt). Hvert afsnit virker i begge retninger, så der kan altså være et signal i begge ender af afsnittet.

MX9 understøtter 9 sådanne afsnit.

Desuden har den noget logik så du kan sætte op hvorledes disse afsnit følger efter hinanden, og så sørger Mx9 for at hvis det ene afsnit er optaget så er der rødt for indkørsel fra tilstødende afsnit. Man kan altså få sit anlæg til at køre "sikkert" - og uden brug af computer.

Bagsiden ved denne dims er at tilbagemeldingen ikke kan hives ind i computeren med mindre du enten kører zimo eller køber noget som kan sætte CAN bussen til compteren.

Edit: MX9 kan også benyttes til at lave hastighedsbegrænsning

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Derudover vil jeg da lige fortælle hvordan jeg har valgt at lave nedbremsning.

Jeg har skiftet "alle" mine 2 dekodere til zimo. Disse understøtter diode bremsning (Lenz ABC). Med 4 dioder kan man få lokomotivet til at bremse. (teknisk set sker det ved at DCC signalet bliver lidt "skævt" og det kan dekoderen opfange)

Det kan sættes op i dekoderen om den skal reagere på højre, venstre eller begge skinner. Dvs at man kan opnå at toget standser for rødt den ene vej men passerer signalet den anden vej.

Der er så to måder at bremse på, og måske kan dette opfylde dit ønske:

Dekoderen standser altid på samme strækning - ellers ville man overskyde signalet og det går ikke. Men der er to måder at stoppe på:

1: dekoderen begynder nedbremsning så snart den kommer ind i stop sektionen og bremser så jævnt ned til 0 på fast distance.

2: dekoderen bremser med konstant "bremsning" (deceleration) - men for at komme til at stoppe det rette sted venter den et tilpas stykke inden den begynder nedbremsning.

Sidst men ikke mindst er dette den ubetinget biligste metode: 4 dioder koster vel ca 2 kr.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Den sidste mulighed jeg kender er at lave tilbagemelding på alle afsnit og så lade computeren styre nedbremsning. Jeg ved ikke om der er noget software på markedet som understøtter præcis dine ønsker.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

Ulempen ved at lade computeren styre nedbremsningen er, at computeren skal vide præcist hvilket tog der kører i den pågældende blok.. Alternativet at computeren styrer hver blok individuelt og så sender et generelt stop signal ud i blokken.. sidstenævnte kan jeg ikke helt gennemskue hvordan man kan løse..

Jeg synes desværre ikke der findes nogen gylden løsning til, hvordan det vil komme til at fungere perfekt..

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Nej der findes vist ingen perfekt løsning på disse problemer. Efter sigenede skulle rocrail være ganske god til at holde styr på togene - så længe alle sporskifter er digitale og der er tilpads mange tilbagemeldinger.

Hvorfor er det iøvrigt at man ikke kan få en helt simpel tilbagemelder som benytter sig af RailCom? Alle produkter på markedet sender tilbagemeldingen via separate ledninger. Ville det ikke være nemt nok at sende det tilbage via skinnerne? "Tog x er i blok y" ... det må da kunne proppes ned i en RailCom besked.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Hvorfor er det iøvrigt at man ikke kan få en helt simpel tilbagemelder som benytter sig af RailCom? Alle produkter på markedet sender tilbagemeldingen via separate ledninger. Ville det ikke være nemt nok at sende det tilbage via skinnerne? "Tog x er i blok y" ... det må da kunne proppes ned i en RailCom besked.

Jo, hvor mange beskeder ville du have oveni din kørespænding?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"moppe" skrev:
"frede2300" skrev:
Hvorfor er det iøvrigt at man ikke kan få en helt simpel tilbagemelder som benytter sig af RailCom? Alle produkter på markedet sender tilbagemeldingen via separate ledninger. Ville det ikke være nemt nok at sende det tilbage via skinnerne? "Tog x er i blok y" ... det må da kunne proppes ned i en RailCom besked.
Jo, hvor mange beskeder ville du have oveni din kørespænding?Klaus

Alle dem der er plads til Wink Gør det nogen forskel for kørslen?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Alle dem der er plads til Wink Gør det nogen forskel for kørslen?

Ja, jo flere tilbagemeldinger du skal have plads til, jo mindre data kan der sendes ud til llokomotiverne.

IMHO skal man lade boosterne forsyne tog via skinnerne og lade tilbagemelding foregå andetsted.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

jms_dk

Indlæg: 141

PB

"moppe" skrev:
"frede2300" skrev:
Alle dem der er plads til Wink Gør det nogen forskel for kørslen?
Ja, jo flere tilbagemeldinger du skal have plads til, jo mindre data kan der sendes ud til llokomotiverne.IMHO skal man lade boosterne forsyne tog via skinnerne og lade tilbagemelding foregå andetsted.

Enig.

Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan lokomotivet skulle vide hvorfra det befinder sig.

Selv om det kunne sende besked via railcom tilbage til styreboksen (Ecos, Intelliboks eller hvad man nu skulle bruge), skal man da have et eller andet i lokomotivet der fortalte det hvor det befinder sig.

Det kan man vel kun gøre via bloktilbagemeldinger, eller findes der noget andet smart der kan det?

__________________

/JanM

Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo

Like 0 kan lide
Top

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

Indlæg: 134

PB  Hjemmeside

"jms_dk" skrev:
Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan lokomotivet skulle vide hvorfra det befinder sig.Selv om det kunne sende besked via railcom tilbage til styreboksen (Ecos, Intelliboks eller hvad man nu skulle bruge), skal man da have et eller andet i lokomotivet der fortalte det hvor det befinder sig.Det kan man vel kun gøre via bloktilbagemeldinger, eller findes der noget andet smart der kan det?

Lokomotivet sender RailCom tilbage gennem sporet, som din tilbagemeldingskreds læser. Jeg tror det som frede2300 så ville opnå var at tilbagemelderen sender en besked videre via RailCom som nu indeholder både Loknummer og tilbagemelder nummer. Det giver selvsagtens noget mere trafik i det korte interval som er tildelt RailCom, men du 'sparer' en forbindelse fra din tilbagemelder. Dette kunne fx være smart til 'tæppebaner', men til faste anlæg ville jeg nok foretrække et par ledninger under pladen i stedet Smile

Men med RailCom burde man samtidigt kunne spare en del af de repetitive pakker fra centralenheden til loko, da loko jo kan melde tilbage når den første pakke er modtaget, og så behøver man ikke sende igen. Findes dette i nyere centralenheder eller er det kun noget jeg har læst i RailCom standarden?

__________________

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide
Top

Picture

jms_dk

Indlæg: 141

PB

"BlackThorne" skrev:
"jms_dk" skrev:
Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan lokomotivet skulle vide hvorfra det befinder sig.Selv om det kunne sende besked via railcom tilbage til styreboksen (Ecos, Intelliboks eller hvad man nu skulle bruge), skal man da have et eller andet i lokomotivet der fortalte det hvor det befinder sig.Det kan man vel kun gøre via bloktilbagemeldinger, eller findes der noget andet smart der kan det?
Lokomotivet sender RailCom tilbage gennem sporet, som din tilbagemeldingskreds læser. Jeg tror det som frede2300 så ville opnå var at tilbagemelderen sender en besked videre via RailCom som nu indeholder både Loknummer og tilbagemelder nummer. Det giver selvsagtens noget mere trafik i det korte interval som er tildelt RailCom, men du 'sparer' en forbindelse fra din tilbagemelder. Dette kunne fx være smart til 'tæppebaner', men til faste anlæg ville jeg nok foretrække et par ledninger under pladen i stedet Smile

Ja, det ville være smart. Et isoleret stykke hvorfra lokomotivet sender sin ID tilbage til kontrolenheden. Det giver interessante muligheder som jeg ikke kan overskue lige nu Shock

Men, ja, det burde foregå på en separat bus uden om "kørestrømmen" for ikke at forstyrre dennes snakken med kontrolenheden.

__________________

/JanM

Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.