Som ny dels i det digitale univers, dels i dette forum har jeg brug for hjælp (så bær venligst over med min ignorance )
Jeg er ved at planlægge opbygningen af et Märklin HO anlæg, hvor jeg umiddelbart kommer til at køre med op til 10 lokomotiver. Dét, jeg vil høre, er, om det er tilstrækkeligt at bruge en centralstation til at styre alle funktioner (lok., signaler, drejeskive, skiftespor mv.) uden at opdele banen i strømkredse, da jeg jo fra centralstationen kan styre alle disse funktioner ? Anlæggets dimension bliver ca. 4 m x 3.
Hvad siger I modeljernbanefanatikere ? jeg vil gerne begrænse den elektroniske dimension i anlægget, da jeg ikke er en haj til det, men omvendt skal det også være til at overskue.
mvh
carsten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Alle lokomotiver på 1 gang ?.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
schweizertog
Sundhedsforsknings-sygeplejerske
Indlæg: 28
ja, muligheden for det i hvert fald.
schweizertog
Sundhedsforsknings-sygeplejerske
Indlæg: 28
har nogen af jer andre nogen input - jeg er en utålmodig sjæl og kan ikke vente med at komme i gang.......
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Er rent faktisk i samme situation som dig, men har ikke behov for at køre med 10 lok´s højest et par stykker ad gangen. Og selv det medfører at der skal bygges noget elektronik op, da driften i en eller anden grad bliver automatiseret (dog kun en lille smule).
Kommer din bane til at være i to eller flere lag, i så fald er der jo mere plads at køre på.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det bliver tæt drift, hvis du skal have 10 togsæt i drift på så lille en bane. Men er du i tvivl kan du altid koble en booster på. En booster er en "dum" forstærker der kan give strøm til 1 sektion, mens din styrenehed giver til en anden.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
barner
Indlæg: 23
Hej
Det skader aldrig at forberede banen til flere boosterkredse, inden du skruer det hele sammen.
Så vil introduktion af en eller flere boostere være meget nemt, modsat hvis du skal skille banen fra hinanden senere, for at lave flere boosterkredse.
Har skrevet lidt om boostere på http://www.klodskovbanen.dk, hvor der også er en chat, som gerne giver hurtige råd og vejledninger.
Ole Barner
H0 - Spor1 - 2xCS - C-skinner - WDP X.3a
7 gange
http://www.klodskovbanen.dk - måske danmarks bedste tog chat, med plads til alle, som vil snakke om t
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hej schwizertog
Dejligt at se en som også kører schweiz.
Det lidt længere svar er:
- som barner skriver er det altid en god ide at opdele. Man ved aldrig hvad fremtiden byder på og det nemt gjort.
- det hele kommer an på hvor meget strøm din bane trækker når det hele kører. Central stationen kan kun levere så meget (jeg ved desværre ikke hvor meget) og på et eller andet tidspunkt overskrider man denne Når det sker får du brug for en booster.
En booster er en ekstra strømforsyning som på smarteste måde får blandet de digitale signaler med ind i strømmen.
For at du kan sætte en booster på, er det nødvendigt at du har isoleret din bane i flere afsnit.
Hvis jeg skulle komme med et konkret forslag, så del din bane op i 2-3-4 afsnit men saml ledningerne i et par muffer under pladen så alle afsnit til at starte med kører på strømmen direkte fra din cs.
Efterhånden får du digitaliseret en masse lokomotiver og pludselig en dag finder du ud af hvor mange tog du kan køre med før CS'en ikke kan følge med.
Når så den dag kommer anskaffer du dig en booster som nemt kan sættes på idet du har forberedt banen til det.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
schweizertog
Sundhedsforsknings-sygeplejerske
Indlæg: 28
hej frede2003
tak for dit svar. okay, det lyder til at at forstå med boosteren og tilstrækkelig strømforsyning. men når du mener inddeling i afsnit, mener du så indeling i separate strømafsnit ? det kan være, jeg forklarer mig dårligt, men når jeg mener separate strømafsnit tænker jeg på de sporplaner til analoge anlæg, jeg læste om i de glade 1980'erne. altså hvor der eksempelvis var 4 strømkredse med én transformator til hver kreds, da man med datidens teknologi ikke kunne tildele hvert lok en digital adresse.
central stationen kan vel stadig styre de enkelte digitale funktioner, så længe der er power nok til at drive alle strømslugere på banen (loks, lys i huse, skiftespor mv.) ?
så vidt jeg ved kan central stationen klare et utal af adresser / loks, så længe der kommer strøm nok til
mvh
carsten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
[quote="schweizertog"så vidt jeg ved kan central stationen klare et utal af adresser / loks, så længe der kommer strøm nok til[/quote]
Når man planlægger sit anlæg, funderer man lidt over, hvor mange lokomotiver man vil køre med (altså er i bevægelse) - så kender man det maksimale strømforbrug, sådan cirka. Et lokomotiv bruger ca 6 watt (nogle op til 12W, men så skal de også være hårdt belastet).
Dernæst kigger man på sin styreenhed - hvor mange watt kan den levere ud. En 60 watt styreenhed kan altså trække maksimal 10 tog * effekten til signaler og sporskiftere. Jeg vil ikke anbefale at køre over 8 tog på en 60 Watt styreenhed.
Nu kender du til, hvor mange tog og andre enheder du vil strømforsyne. Så deler du anlægget op i 2 eller flere adskildte strømkredse og forsøger at kige lidt på, hvodan du kan balancere effektforbruget mellem de forskellige "strømforsyninger". En stor banegård kunne eksempelvis have sin egen bosster og så resten til lange strækninger, da banegården kan indeholde mange tog på 1 gang, hvorimod strækningerne har længere imellem.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
schweizertog
Sundhedsforsknings-sygeplejerske
Indlæg: 28
Til Klaus : tak, det begynder at dæmre lidt.
jeg har prøvet at gøre op, hvilke strømslugere, jeg kommer til at skulle forsyne - dét, jeg funderer over i tilslutning dertil, er, om centralstationen som styreenhed er nok til at styre loks, sporskifter, gadelys, evt. signaler på sigt etc. - altså ikke rent strømmæssigt, funktionsmæssigt ?
med andre ord: hvis jeg sikrer nok strømforsyning mit anlæg i kraft af trafo(er) + booster(e), kan jeg så 'nøjes' med at bruge en enkelte centralstation til at styre loks + funktioner ?
Håber, at I lyse hoveder bærer over med mig :oops:
Carsten
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hej Carsten.
Ja, altså. Du får aldrig brug for mere end een central station. (eller anden central enhed). Der er kun een "dims" som må sende de digitale signaler ud i anlægget.
Når vi snakker om "afsnit" så mener vi at der er elektrisk isolation, god gammeldags isolation således at der ikke kan løbe strøm, digitale signaler eller noget som helst andet fra det ene "afsnit" til det andet.
Men for at der kan køre tog skal der jo være strøm + digitalt signal. Det skal der være i alle afsnit (eller går toget i stå).
Din CS kan levere alle de digitale signaler du får brug for (i denne sammenhæng).
Din CS kan *ikke* levere al den strøm du får brug for. Hertil skal du ha en Booster.
Hver booster skal forbindes til sit eget skinne afsnit som er isoleret fra de øvrige.
Ja det er ikke nemt, men mit forslag er stadig: forbered banen ved at alve totalt elektrisk isolering i nogle afsnit og så forbind i første omgang alle afsnit til CS'en. Når så du får så mange loks at de bruger for meget strøm - ja så smider du en booster på et eller flere afsnit.
Bliv endelig ved med at spørge - på et tidspunkt lykkes det os nok at forklare det på dansk
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Jeg lærer også en masse qva denne tråd, så du er ikke den eneste!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, tænker du dig lidt om og bruger andre sporskiftedekodere end Märklins egne, bruger du CS'en til at sende digitalsigneler (styresignaler) til sporskiftedekoderen, men strømforsyner den fra en anden transformator. Derved sparer du "den dyre strøm" (den der kommer fra boosteren).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Jeg er ved at skifte fra DC til DCC, og ved jeg får samme problem med nok strøm til alle mine tog og fik øje på dette indlæg som jeg kunne finde hjælp i, men der er stadig en ting jeg ikke forstår, og hvis du har beskrevet det i dette indlæg har jeg bare ikke fanget det, jeg er nemlig ikke nogen haj til DCC og elektronik, men her mit sprøgsmål, min DCC styre enhed giver som CSèn giver den digital signal til alle loko på banen som så gør det man vil have den til at gøre, hvis man så laver adskilte strømkreds og til slutter booster hvordan får loko så digital signal hvis alle strømkredse skal være adskilte fra hinnanden ????????
Er sikker på det er simpelt , menjeg har ikke rigtig fattet det endnu.
Mvh
domino
Brian
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Velkommen til! Boosteren er sluttet til centralen og får herigennem at vide hvilke digitale kommandoer den skal udsende
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
ja boosteren er bare en effektforstærker, der forstærker signalet fra styreenheden. Ellers er det faktisk ligesom i de "gode gamle analoge dage" med en booster pr strømkreds.Alle signaler på alle skinner og strømkredse er nøjagtigt ens og indeholder de samme styreinformationer.
Lad nu være med at anskaffe en kæmpe booster - den kan lave meget skade på vogne og loks ved kortslutninger. hellere 4 stk af 2 ampere end 1 på 8 ampere.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
Hej igen
Ok, for at få det skåret ud i pap,lad os antage jeg har 4 adskilte kredse.nr 1 får strøm og digital signal fra DCC enheden, nr 2,3,4 har hver sin booster tilsluttet som igen er tilsluttet DCC enheden ,altså 3 booster tilslutte DCC enheden,er dette korrekt forstået ??
På forhånd tak for hjælpen.
domino
Brian
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 605
Ja, det er korrekt forstået. Endvidere skal du sikre dig at hvis du skal bruge Railcom, der er en standard for kommunikation fra dekodere og tilbage til centralen, så skal boosteren understøtte det.
En sidste kommentar mht. boosterens størrelse: Det er forbundet med en reel brandfare at benytte en for stor booster pga. den store mængde energi den kan føde systemet med uden at den tror der er noget galt.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
ahhh ok, nu begynder det at give mening(for mig), dog har jeg flere spørgsmål, hver booster skal have sin egen strømforsyning,bliver der ikke nogen konflikt der når både booster har egen strømforsyning samtidig at der kommer strøm og digital signal fra DCC enheden ??
Istedet for at lave 4 seperate strømkredse med hver sin booster, kan man ikke bare købe en realtiv stor (5amp) booster til at sætte foran DCC enheden og sammen med hele anlæget til at trække det hele , istedet for 4 mindre ??
domino
Brian
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Eller en 8A unit - jo.
Problemet er bare at hvis et tog afsporer tilpas langt væk fra boostertilslutningen og der laves en kortslutning, så vil du kunne smelte/deformere plastic og strømoptag på det tog der laver kortslutningen.
Dette kan man så afhjælpe ved at dele bane ind i mindre afsnit og montere et sikringskredsløb, der slår strømmen fra til de enkelte afsnit ved eksempelvis 2,5 eller 3A.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Du får ingen konflikter med flere separate boostere med hver sin transformator.
Små boostere er at fortrække frem for een stor - selv med smeltesikringer monteret på den store. Boosterens sikringskredsløb reagerer normalt hurtigere end smeltesikringerne - og så skal du ikke skifte sikringer hver gang der sker en afsporing eller lign.
Så er det en fordel at anbringe boosterne i nærheden af det skinneafsnit, den skal forsyne. Derved undgår du lange ledninger, der kan gøre sikringskredsløbet mindre effektivt.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Hejsa
Nu kan jeg se vi er igang med de "dumme" spørgsmål, så her er et mere:
Kortslutter man ikke to strømkredse/boostere når et tog kører fra et afsnit til et andet?
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Jo det gør du lige i det øjeblik, at et hjul danner forbindelse over en skinneisolation - men det sker der intet ved, for spændingerne er total ens i de to sektioner - hvis ellers at du har husket at få vendt ledningerne ens. Et tog opdager slet ikke, at det kører over i et andet "forsyningsområde".
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Jeg troede, at jeg skulle bruge en booster ud over CS1, men ned alt det skriveri, så er jeg kommet i tvivl
Er det ikke mere størrelse af trafo'en end det er boosteren, der kan give de "grimme" smeltninger ??
Hvis man skal anvende flere små booster / trafo'er hvilken størrelse er der tale om ??
Og kan man bruge alle typer booster til CS1 ??
Har delt banen op i 3 sektioner, men prøver naturligvis først om det ikke går med den "store" trafo der kom med CS1
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
En booster er en forstærker. Den kan afgive en maksimal effekt. Det forudsætter at transformatoren kan levere tilstrækkelig med effekt.
Et eksempel: En 2A booster kan maksimalt afgive en effekt på: 2A x 18V = 36W
Transformatoren skal kunne afgive mere end de 36 W, idet virkningsgraden i boosteren ikke er 100 %. Nu måles transformatoren størrelse ikke i W, men i VA. Disse 2 størrelser kan være det samme med en belastning af f. eks, glødepærer, men ikke med "noget elektronik" som belastning. Så en trafo på omkring 50 VA vil være passende. En større trafo hjælper ikke - Det vil svare til, at din forstærker hjemme i stuen skulle spille højere, når du sætter en større sikring i ude i husets sikringsholder!
Så mange små boostere på en 2 - 3 A er det bedste - de ødelægger ikke dit tog ved uheld.
Håber at dette giver svar på dine spørgsmål.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
ok, nu begynder det at ligne noget
Da jeg køre Spor N og har planer om at køre 5-7 loko ad gangen , tror jeg at jeg prøver med en 4-5 amp booster til at trække det hele.
ok, nye spørgsmål
, er det lige meget hvilken booster jeg køber(her tænker jeg ikke på Railcom), kan jeg feks bruge en Marklin booster selvom jeg køre DCC ??
Har også kigge på mange andre mærker, er det meget normalt at man selv lige skal ændre lidt på stik/ledning for at det hele passer sammen??
domino
Brian
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
jms_dk
Indlæg: 141
I NModulgruppen (som du nok kender) bruger vi boosteren herfra http://www.jokashop.de/.
Den skal du så selv bygge ind i et kabinet samt købe en 3A trafo til.
Vi kobler den på lokonet udgangen på Intelliboksen/Twincenteret og så får den dcc signalet herfra.
Den virker rigtig fint og udgangsspændingen kan justeres så den passer til N, selvom vi vist ikke har fået justeret vores :oops:
/JanM
Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Vi er altså en kende ueninge her.
En stor booster med seperate sikringskredsløb (aktive elektronisk sikringer) er for mig at se at freotrække frem for flere små. Det er også billigere i det lange løb og man har mulighed for at opdele i flere strømkredse, samt fordele strømtræk bedre.
Men at der ike skal bruges smeltesikringer er vi helt enige om.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej Moppe!
jamen jo vi er enige så - hvis du laver en elektronisk sikring - de fleste ville nok bare vælge en smeltesikring når det ikke er nærmere angivet.
Derfor svaret.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
ok, nu begynder det at ligne noget
Da jeg køre Spor N og har planer om at køre 5-7 loko ad gangen , tror jeg at jeg prøver med en 4-5 amp booster til at trække det hele.
ok, nye spørgsmål , er det lige meget hvilken booster jeg køber(her tænker jeg ikke på Railcom), kan jeg feks bruge en Marklin booster selvom jeg køre DCC ??
Har også kigge på mange andre mærker, er det meget normalt at man selv lige skal ændre lidt på stik/ledning for at det hele passer sammen??
Hvad er en elektronisk sikring og hvordan laver sådan en ?
domino
Brian
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
Kielskov
Indlæg: 10
Nu melder jeg mig også på banen... kan man bruge en af de utalige 18va strømforsyninger jeg har i overskud ?
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Nu bliver jeg jo også nysgerrig.
Klaus, du skriver at du ville bruge en stor booster med mange små forsyningsafsnit med en eller anden form for sikring. Men hvordan ville denne sikring så se ud?
Kan man købe et kredsløb med et relæ der bliver udløst ved en stor strøm på kredsen (kortslutning), eller er det noget du selv ville bygge?
Derudover er der jo fra boosteren og tilbage mod centralenheden tre forbindelser, CDE.
C = Data, D = Ground og E = kortslutning. Er der nogen af jer der ved hvordan E fungerer? Bliver den blot sat 'høj' når der er en kortslutning, og kan man evt. bygge sine egne sikringskredsløb der udnytter dette til at afbryde booster / centralenhed?
Jeg har ikke anskaffet mig noget udstyr endnu, da jeg er igang med at konvertere mit gamle anlæg til digitalt, men jeg har kigget en del på specielt Ecos, og har de fleste informationer herfra og fra DCC standardens dokumenter... Hvis jeg er forkert på den så er det nok fordi jeg har misforstået et par sider eller to af standarderne
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Et lille printkort man køber færdigt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ole Vedel
Indlæg: 1.174
Har du et link ?
Det print sku jo gerne slå fra før boosteren opdager kortslutningen.
Mvh. Ole Vedel
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det var præcist meningen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model