Heg har flere steder læst at man skal lodde strømledningerne på skinnerne for at undgå dårlige forbindelse, og jeg synes at det lyder som en rigtigt god ide, men hvordan i alverden gør i det ?
Jeg har nogle få skinner fra henholdsvis Märklin, Peco, Roco og Tillig som jeg har forsøgt at lodde ledninger på... det eneste jeg har opnået, indtil videre, er nogle temmeligt anderledes sveller.
Jeg har slebet skinnerne rene hvor der skal loddes.
Jeg har brugt en temperaturreguleret loddestation, og forsøgt forskellige temperaturer helt op til maksimum, som er 450 grader.
Jeg har brugt tin med indlagt flus, der virker fremragende til elektronik
Hvad er det jeg gør forkert ?
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Det slemme der hjælper er - loddevand - så er det let at fortinde skinnestregen selv med K-skinner, og derefter lave selve lodningen
Men det skal lidt våd rensning til efter
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
I hvert fald på Märklins K-skinner, er det ikke muligt at lodde med alm. flussholdigt loddetin. De er lavet af rustfrit stål..
Her er løsningen loddevand og lidt højere temperatur end til alm elektronik. Det virker.
De øvrige har jeg ingen erfaring med. Nysølvskinner er meget lette at lodde på med alm elektronikloddetin.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Svært at sige, men jeg kan fortælle, hvad jeg gør med Peco skinner:
En termostatstyret Weller loddekolbe (50W) med en 7'er spids der er tilpads bred til at den kan overføre masser af varme til skinnerne.
Først varmer man på skinnen (kører den lidt frem og tilbage for at ridse lidt, hvis der er skidt på) og tilsætter loddetin - almindeligt tin med flus.
Herefter tager man den fortinnede ledning, holder den op til skinnen og den klup loddeting der sidder derpå og lige varmer kortvarigt med loddekoblen, så er den ged barberet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Jeg havde nok en mistanke om, at noget skrappere flus/rensemiddel ville hjælpe, men ville gerne høre det fra nogen der har praktisk erfraring, inden jeg gav mig til at anskaffe diverse produkter, der måske ikke ville bringe mig videre.
Steff og Gert - i er begge rørende enige om loddevand, er det ikke lidt svært at styre, hvad med lodde pasta/fedt ?
Klaus har muligvis også fat i noget, med at få overført tilstrækkelig varme hurtigt nok - den loddekolbe jeg har prøvet med, er en 80W temperaturstyret Weller med en 2 mm. bred spids, hvad bruger i andre ?
Det der er vigtigst at få lært at lodde på, er Tillig Elite skinnerne, da jeg er ret overbevist om at det er dem jeg vil komme til at bruge... eventuelt RocoLine i det skjulte.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg gør normalt det, at jeg lodder en ledning på skinnelasken.
Denne behøver ikke at sidde på skinnen under lodningen - derfor ingen smeltede sveller.
Virker med garanti på Peco og PIKO
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Det har jeg også gjort, for at komme videre med nogle eksperimenter, men jeg er usikker på laskernes elektriske kvaliteter på længere sigt, jeg vil helst have at der er loddet direkte på skinnen.
Jeg har flere steder, også i dette forum, læst at nogen lodder de enkelte skinnestykker/lasker sammen, for at undgå at der med tiden opstår løse forbindelser. På et fremmedsproget forum foreslog de at hvert enkelt skinnstykke var loddet til noget med forbindelse til central/booster, enten en ledning eller en naboskinne.
Jeg ved ikke om det er at overdive, men hvis det kan bidrage til problemfri kørsel, vil jeg gerne ofre lidt ekstra ledning, loddetin og tid med loddekolben.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Du nævner en række skinner - hvilken Märklin vil Du lodde på ? og hvorfor på skinnestregen / lasken er meget lettere
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
De forskellige skinner er kommet til huse som del af diverse eksperimenter og søgen efter det skinnesystem der er rigtigt for mig - jeg nævnte dem fortrinsvis for at understrege min desperation over at jeg ikke kunne få noget som helst til at makke ret.
Jeg kommer formodentligt kun til at bruge Tillig Elite, og måske RocoLine i det skjulte hvis det viser sig at deres sporskifter/drev er meget lettere at håndtere.
Det er ganske rigtigt lettere at lodde på laskerne, men som jeg nævner i et tidligere indlæg, så er jeg ikke overbevist om at forbindelsen forbliver på toppen efter nogen tid.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Jeg lodder uden problemer på K-skinner ved brug af loddefedt. Svellerne bliver ikke krøllede.
Skal det være rigtigt godt kan jeg finde på at slibe skinnen lidt på forhånd.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
En spade der er 5 mm bred, eller en tydere spids, men lægger den parallelt med skinnen, så der bliver overført mest muligt varme fra spidsen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Voice_dk
Indlæg: 70
Hej...
Her er min løsning...
Køb det rigtige loddetin og en 80 watt temperaturreguleret loddestation -- det køre ..
S-Sn97Cu3 DIN EN 29453 with flux DIN EN 29454-1
http://www.ersa.com/catalogues-und-flyers-en.html
https://www.miniatur-wunderland.com/onlineshop/product_info.php/info/p12...
håber at det er hjælp...
Hilsen
Henrik
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Tak for hjælpen alle sammen, nu er det lykkedes mig at lave nydelige lodninger på Tillig Elite skinner uden at brænde svellerne til ukendelighed... faktisk uden at skade svellerne overhovedet.
Mit primære problem har uden tvivl været for lidt flus i det elektronik-tin jeg forsøgte med. Efter at have fundet både loddefedt og noget tin med mere flus, har det ikke været noget problem at lave pæne lodninger på Tillig-skinnerne... jeg har ikke prøvet kræfter med de andre skinner, da jeg ikke regner med at få brug for dem.
Her er mit bud på, hvad man skal være opmærksom på når der skal loddes skinner:
- Slib loddestedt rent, det skader ikke at være på den sikre side.
- Loddekolben skal være ordentligt varm, hvis den er temperaturreguleret skal den nok skrues op til maksimum.
- Brug en rimeligt bred loddespids, for at kunne overføre varmen hurtigt nok.
- Brug det rigtigt loddetin, eller brug loddevand/loddefedt.
Det sidste punkt kan gå hen og blive lidt videnskabeligt, da effektiviteten af flus/loddevand/loddefedt er afhængig af den kemiske sammensætning og hvad der skal loddes på - Voice_dk anviser et produkt der kan bruges til at lodde på Märklin-skinner, som udfra de øvrige indlæg at dømme hører til i den besværlige ende.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
R 950
Indlæg: 72
Bortset fra nysølv , som efter min erfaring blot kræver loddefedt, er afrensning med en glaspensel enkelt og effektivt for at opnå en god lodning. Messing kan nogen gange være lidt sværere måske fordi jeg er lidt doven, hvad forudgående afrensning angår.
Altså glaspensel, loddefedt og derefter en varm loddekolbe med en større eller mindre dråbe loddetin, som i sig selv medvirker til at ocverføre varmen.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
I f. eks. Bauhaus kan Du købe et lille sæt med loddevand / hvid flaske + et stykke hvid sæbelignende firkant, som jeg også bruger til at rense loddekolbens spids. Det virker a'la loddevand og fjerne al oxidering på den side af spidsen på loddekolben, der får kontakt med klodsen
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Du kan også bare opløse 1/4 cm2 i saltsyre og påføre det emnet med en vatpind - det virker også fint - har prøvet på selv meget snavsede M-skinner !
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Kresten
Indlæg: 1.040
30% saltsyre, som man kan købe overalt, virker fint.
Har jeg også lært af Persmed: "Hvis det er rustfrit stål, så er det noget med saltsyre"
Til gengæld er det rustfrie ikke - helt - rustfrit mere, har jeg erfaret...
Kresten
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ups - der skulle selvfølgelig have stået " ... 1/4cm2 ZINK ..." - sorry !
Mvh
KSor,
8210 Århus V
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
hej
en god loddekolbe, glaspensel og loddetin, mere skal der ikke til
rens loddestedet godt, fortin loddestedet og ledning og lod det samme
undgå loddefedt og loddevand, da det kan irre ledningerne,
jeg har brugte selv loddefedt til at lodde ledninger på for 10 år siden
og har måttet skifte de første ledninger som er irret over.
mvh
Søren
mvh
Søren Andersen