Hej Henk
i henhold til den ikke afsluttede samtale om bro i rum 6 er der dukket nye tanker op
interesseret?
med venlig hilsen
henning / h087
__________________
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Henning
Ja bestemt. I mellemtiden har jeg kigget lidt på danske muligheder og har, for din skyld, markeret hvor i Kongeriget der findes forbilleder. Se vedhæftede.
Men lad os endelig høre hvad du har i tankerne.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk og andre
Broen skal ikke være lillebælt eller storestrøm
den nordlige og sydlige strækning skal gemmes nederst og inde ved væggen
den dobbeltsporede strækning fra hullet ind imod rum 5 og lidt ud i rum 6 landfæste med udvendig vejbane - som du nævnte - trækkes så langt ud som muligt ( dybde 48 cm til væggen )
på modsatte side en restaurant ( Broen? ) - "Martins Goument"
så en høj (15cm) bro på 1 - 1,5 meters længe - derefter landfæste igen
jeg får brug for udfletning af hovedspor og godsspor til Aarhus H og G i rum 7 og det bliver nødvendigt at starte i rum 6
det er de nye tanker - får lavet en tegning over plads med mål og løst indtegnet ideer
i løbet af natten og smider den ind her
med venlig hilsen
Henning / h087
så er der noget at falde i søvn på
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk og andre
så lidt skitser
de er ikke for gode - men håber at de kan læses
skal se at få lavet nogle bedre samt tage foto
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk og andre
ja så bliver det svært - skal sætte tanker på ord
men lad os se - fra venstre til højre ( KmK bro 3 )
broen kan være både lav eller halvhøj
dog skal den være dobbeltsporet og have vejbane ud mod beskueren
det var det med dybde - du sagde
der er jo kun 480mm at gøre godt med
dobbeltsporet der kommer fra rum 5 hvor det er skjult og løber ved væggen -
kommer frem i hullet i en gennemskæring og hvor vejen føres over med en (englænder) bro - vejen falder så ned til den højde broen er i.
broen ligger ude ved den foreste kant ( beskyttet af plexiglas )
der skal være vand under broen af en vis bredde.
der kan evt være en grusvej langs vandkanten under broen og løber ud mod væggen.
så langt - ikke så lang pause - der tænkes og skal lige se billedet
på den anden side af strækningen ligger så restaurant Broen ( Martins Gourment ) - ligger jo så på toppen af gennemskæringen - så er der også udsigt - Terasse til udendørs severing - beplantet skråning ned til grusvej og vandkant -
dvs at hvis vej og strækning fylder 20 cm i dybden er der 28 cm at gøre godt med - det vil så sige - en skråning fra banelinien og op - der ikke må være mere en 45 grader - ok man kan lægge en støttemur ved traceen - så går skråningen ikke så langt ind
lige nu kommer så indskudt tanken om hvilken bro kan bruges
kaffe - og røgpause -
en buebro er flot og knejsene - der må ikke være for mange dragere der skærmer for toget - tænke tænke - kender ikke så mange broer - men Frederik d 9 ved Sønderborg og Oddesundbroen - de er dog ikke dobbeltsporet og d 9 er jo rangersporet -hvordan vil det se ud hvis man udbygger dem? - må lige google lidt på broer -
pause - men vender frygtelig tilbage - vi mangler også lige at gøre "Broen" færdig -
ja den var god - og mig der har boet sammen med en Alsing - det er jo Christian d X bro - nå men vi kom jo også fra Fyn - og med færge - det må så jo være Bøjden - Fynshav - ja derfor - så tager man jo ikke over broen - nå men videre -
den bro - den bro - vi lader den lige hvile - kom med noget input f..s.... - den anden bred - lige op til broen - eller bred med gru.. nej det har vi brugt - hvad så - der var noget med broen i rum 2 - spor under broen - ja smalspor og om bag ved - tja tja - nej den er sgu nok for langt ude - men hvorfor ikke - der var den - optimalt smalspor på bredden , under broen om bagved landfæstet - og så - ja hvad så - så må der også være noget bornholmsk - ja en urmagerbiks - kigge kigge - hvis broen halvhøj så vandspejlet lavt - skjulte nord og syd spor - så problem med bagvægskulisse - hvis lav bro - så vandspejlet højere - og nordsydspor lavt - lettere med baggrund - tja - tilbageblik - hvis "Broen" Martins Gourmet - så et større family Krause - han fås nok ikke alene - indkøb - god ide - nå over broen til højre - pause - røg - kigge - tænke - træt - pause sove - kommer igen senere - godnat - skal huske at snakke med Henks
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
broer
øh - må man vise dem ????
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Der er virkelig mange udfordringer i forbindelse med broprojektet, som jeg ser det. Jeg har tænkt (!) og her følger en del ustrukturerede tanker og overvejelser.
Hovedudfodringen er dybden. Jeg går ud fra at de 480 mm du nævner er den totale dybde der skal indeholde de skjulte spor også? Og så har jeg ved selvsyn konstateret at gennemføringshullernes placering ligger fast og at de desværre er runde. Det giver en udfordring i fohold til at arbejde i flere niveauer da nederste niveau kun kan placeres ca. midt i hullet.
For at få lidt dybde at arbejde med skal broplanet derfor løftes en del op, men... Jeg går ud fra at landskabets "grundlinie" helst skal følges fra rum til rum, dvs. at vandoverfladen skal ligge i niveau (eller lavere) end den nuværende ramme.
Problem: Dette vil medføre et betydeligt landfæste (og en rimelig høj bro). Jeg ved at det er det du gerne vil have men det bliver, som jeg ser det, hverken fugl eller fisk. De få danske broer med gennemsejlingshøjde er knapt 30 meter over vandoverfladen, dvs. 30 - 35 cm. i model. Alle andre broer kan åbnes og har en højde på 5 - 8 meter (6 - 9 cm i model).
Og hvorfor er det er problem? Jo, med den typiske lavbro vil det være nødvendigt at hæve vandoverfladen i forhold til rum 5 og 7, som før nævnt. Dette vil se åndet ud når man tager totalindtrykket af anlægget i betragtning. Hvis vi så samtidig tager i betragtning af alle jernbaneførende broer der kan åbnes for skibstrafik er enkeltsporede, og at man ikke i Danmark anvender denne løsning på dobbeltsporede strækninger, ja så har man et problem.
Men hvad så med en højbro (kan jeg høre du udbryder)? Jamen hvis vi snakker højbro så skal der være en tilstrækkelig gennemsejlingshøjde. Det er en af mine kæpheste når vi snakker landskab - for at bevare illusionen så skal det se ud som om løsnngen er betinget af omgivelserne, ikke omvendt.
Jamen, siger du så, så sænker vi bare vandspejlet og laver en højbro. Det kunne man selvfølgelig gøre men så løber man ind i problemer med rummets dimensioner. Du har angivet en længde af rum 6 på knapt 4 meter (vi udelader lige dybdeproblematikken et øjeblik). Hvis vi så antager at brosporet løftes 15 cm. i forhold til underkanten af hulllerne (gennemføringerne), hvilket ville give rimelige arbejdsvilkår for de skjulte spor, samt sænkede vandspejlet til 15 cm. under gennemføringen så kunne man vel anvende en højbro?
Og her vil jeg så lige trække min kæphest frem igen: I er i gang med at modellere en dansk landskab. Men et typisk dansk morænelandskab har slet ikke de niveaustigninger som vil være nødvendige for at lave et naturligt fald fra gennemføringen ned til vandoverfladen. Danmark er nu engang fladt.
Så i værste fald vil I, med en højbro, ende op med en gang Hartzen i rum 6 eller også vil broen, hvis man lave et naturligt, "dansk", fald, i bedste fald komme til at gå hen over Gudenåen. :!:
Nå, som jeg startede med at skrive, dette blev lidt udstrukturerede tanker, og undskyld hvis jeg forvirrer.
Men bortset fra det så synes jeg at du skulle måle lokalet nøjagtigt op, inklusive højder og diametre på gennemføringerne samt lægge det, og et par billeder, her i tråden. Det kunne være morsomt at høre om der var andre bud.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
læste dit indlæg - tænker over det - får målt rummet op - taget nogle foto - giver dig ret på mange punkter - men skal lige have noget søvn -
den der sværest syntes jeg er dobbeltsporet og broen - om den er høj eller lav betyder ikke så meget - er selv inde på det i tankespindet - må også få googlet på landfæsterne -
vender tilbage - har ikke få sovet endnu - aner ikke engang hvad dag det er
med venlig hilsen
henning/h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Henning og godmorgen
Nu har jeg kigget lidt på det igen og der har meldt sig et supplerende spørgsmål, eller rettere flere.
Jeg efterspurgte tidligere en opmåling og billeder menjeg kan se at du har angivet mål på et par af tegningerne, men.... På de 3 skitser du har lagt ud har du optegnet 3 (mindst) forskellige sporforløb. Så første opgave for dig må blive at angive det endelige :!: forløb så der er noget at planlægge ud fra.
Dernæst så cykler du, både tekst og skitsemæssigt, noget rundt i vejforløb. Vi har tidligere diskuteret om der overhovedet skulle være en vej på broen - det endte vi vel med at blive enige om at der skulle - men er der kommet andre hensyn ind i billedet som der skal tages hensyn til? Oplægsmæssigt forestillede jeg mig en hovedvej der blev ført over broen sammen med jernbanen, men så skal den vel næppe føres over banelegemet i en viadukt-agtig tingest???
Jeg [u]tror[/u] jeg har fået en idé til layout men vil lige høre fra dig først.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk
ja - der bliver cycklet lidt frem og tilbage i det
det er mange gange den måde jeg arbejder på inden i hovedet -
første gang jeg prøvede at skrive ned hvad jeg tænkte
broens højde er ikke afgørende,
hvis det er bedst med en lavbro - gør vi det
en høj - så gør vi det
sporforløbet er ikke så vigtigt mod rum 7
men stjæler nok 1 - 1,5 meter i rum 6 pga udfletningen til Ar H og G
det må vel være nogenlunde fast fra hulet mellem rum 5-6
dvs at det skal trækket så langt ud for dybdens skyld
men lad mig se hvad du har i tankerne - det kan give mig noget indput
grunden til evt bro ved hulet er at så skjuler man hulet lidt
det samme med gennemskæringen
hvis man gør som du skriver - en hovedvej - så kan godt aligevel lave gennemskæring og bro - her kan broen så gå over både vej og bane
men lad mig lige se dine tanker
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Henk, Henning og resten
Hvis ikke man har plads til det man ønsker, så må man enten lave noget der er mindre - eller også nøjes med noget af det. Jeg kunne godt forestille mig landfæste i højre side (mod Sårhus) og starten til en større bro (høj, helst lav) broen skulle så "bare" forsvinde i et (sort?) hul ind i rum 5. Det tror jeg vil blive mest realistisk - det var bare det jeg ville sige - HEJ
brobyggende hilsner
Flemming
konstruktiv nittetæller og Märklinist (konen siger bare tosset)
1956, sådanne årgange laves ikke mere
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Flemming
Tak for sidst. Det var et godt arrangement og jeg er da personligt glad for at det var dig der stod for maden - det smagte nemlig fortrinligt.
Nåmen tilbage til broen. Du har ret i at man nogen gange må begrænse sig. I dette tilfælde ligger vanskelighederne nok ikke så meget i rummets bredde som i den meget beherskede dybde, kombineret med nødvendigheden af at føre 2 skjulte spor bag om den synlige del af broarrangementet.
Dertil kommer så Hennings ønske om adgang til både person- og godsbanegård i rum 7, både fra broen og det skjulte spor. Jeg savner virkelig en entydig skematisk sporplan at forholde mig til. Du har iøvrigt ret i at landfæstet i højre side (af ovenstående grunde) vil antage betydelige dimensioner - men det tror jeg at jeg har en vej udenom. Mere om det i morgen.
Hvem er iøvrigt landskabsbyggere og modelbyggere hos jer? Ikke Henning vel?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
de to skematiske - håber det gør det tydeligere
med venlig hilsen
henning / h087
der kommer kommentarer på
Strækningsfarvebetydning på KmK Aarhus:
Sorte :
KmK : Korsør - Vordingborg - Aarhus -
I virkeligheden : Randers - Hobro - Aalborg
sammenkagt med Nyborg - Odense - Fredericia
Grønne :
KmK : Aarhus - SydSydøstvestsydVest -
I virkeligheden : Fredericia - Tinglev - Padborg/Sønderborg/Tønder og Fredericia - Esbjerg
Røde :
KmK : Aarhus - gl Skive H - et af følgende Helsingør / Sønderborg / Frederikshavn eller noget het andet
I virkeligheden : Aalborg - Hjørring - Frederikshavn
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk og Flemming
nej - jeg er ikke landskabsbyggeren - det er mest Madsen der har bygget
jeg er mere den der tænker trafik/køreplan - sporplan - materieloprangeringer
selvom at ved sporplanlægning er man også nød til at se på det landskabsmæssige
det er jo lidt svært at lave landskabet først - og så banen bagefter - det ville nok ikke se så pænt ud
jeg vil komme med bemærkningerne i indlægget med de skematiske ovenfor ved at gå ind og redigere - og i den cykelflyvske længer oppe det samme - når jeg på et tidspunkt får skrevet det - vil jeg gå ind og fjerne det overflødige - og så se hvad det så bliver
men nu vil jeg tænke lidt - drikke noget kaffe og bappe et par smøger - og vender så tilbage
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Jeg har også tænkt lidt... og kommet frem til en lille ide. Da vi sad nede klubben og snakkede om Broer, der ville man gerne have en dobbelt sporet bro over vand... Men hvad med 2 enkeltesporet over vand. som ikke er ret store og som har stået der. Indtil de blev pillet ned i 1952.
Nu håber jeg at der er nogen der får en Aha oplevelse for jeg tænker på broerne over Gudenåen ved Langå.
Der er links til billeder af dem her
http://www.lokalarkivlangaa.dk/banen/f/big/F7.JPG
http://www.lokalarkivlangaa.dk/banen/f/big/F6T.JPG
http://www.lokalarkivlangaa.dk/banen/f/big/F7A.JPG
Så ved jeg godt at man ikke får så stor en bro som man ønsker sig, men det var da en mulighed... og man kunne bruge den gamle kassebro som vejbro, og så skulle der også være mulighed for en udfletning
http://www.lokalarkivlangaa.dk/banen/f/big/F5T.JPG
http://www.lokalarkivlangaa.dk/banen/f/big/F8.JPG Bemærk at gitterbroen er pillet ned.
http://www.lokalarkivlangaa.dk/banen/f/big/F10.JPG
Bare nogle af mine tanker
Hilsen
Peter
Med venlig hilsen
Peter
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Peter
sjovt nok - de har meget tidligere i klubbe været til samtale
men ikke nogen dårlig ide
det jeg tror mangler i ideudkastninger er hvordan vores land ser ud
Indtil videre har det været betragtet at broen bare var en bro -
og det der kan forvirre er at Stationen Korør bliver betragtet som Korsør.
Men jeg vil prøve at beskrive - som jeg havde tænkt mig landet ser ud
Ide om trafik og oprangeringer er jo taget fra strækningen Randers ( KmK Korsør ) - Aalborg ( KmK Arhus ) - Frederikshavn ( den kommende Helsingør/ Sønderborg eller hvad nu stationsbygning der bliver brugt )
KmK Vordingborg er jo så Hobro ( vores princip med skjulte stationer for at køre i rigtig tid )
tror lige at jeg går ind og hugger Henks DK kort og tegner den påtænkte linieføring ind
pause - Men tilbage til hvordan tingende snor sig
hvis vi tager den vi kalder KmK Korsør - så svarer den til i Virkelighedens køreplan og togplan 6 at være Randers - dernæst kommer så KmK Korsør og virkelighedens Randers at fungere som virkelighedens Nyborg i KmK land - hvor den hedder Korsør - vi lader lige det billede stå
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
det giver jo et lidt andet perspetiv
med venlig hilsen
henning
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
slettet
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Hvis I har brug for stejle skrænter, kunne de to broer over Gudenåen ved Silkeborg vel også bruges?
Her er ihvertfald et par broer, der hverken er "høje" eller "lave".
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
davs Lars
og tak
ikke så dårligt - kigger nærmere på dem
med venlig hilsen
henning / h087
PS - forresten - den SORB 1949
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Henning.
SODB mener du? Det må vente, til jeg får sat min A3 scanner op - det er et stort værk på mange sider - men kommer tid, kommer råd...
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
davs igen Lars
og tak - har også søgt på google - hvis du har flere forslag - så velkommen
ja - A´ ve´ de´ - men som du kan se har jeg skiftet slogan ud - men de er tataturet ligeglad med
mvh
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Flemming , Henk og andre
et af mine motto er
tænk stort - det lettere at skære ned
tænk småt - det svære at sætte op
og bygge en flot bro med dobbeltsporet på og bare lade den forsvinde ind i et Ø450mm hul hvor den på den anden side af hullet køres skjult med det samme og hvor der skjult strækning Nord og syd nedenunder og 120 højrere oppe er synlig hvor man kan se igennem hullet ( selvom det nok kunne skjules ) er nok ikke lige den løsning jeg ville vælge
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej til alle
især Flemming, Henk, Peter og de andre KmK folk
I skal op i næstøverste indlæg på side 2 - det heder KmK danmark og begynder med hej det giver et lidt andet perspetiv
det er der der kommer redigering omkring KmK land og landets jernbanenet og trafik
på et eller andet tidspunkt lærer jeg nok at flytte teksten med mig - men pt kan jeg det ikke
så for at følge med idet bliver I desværre nødt til at gå tilbage til omtalte indlæg for at læse med
med venlig hilsen
og undskyld for mine manglende evner til at flytte teksten med mig
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
der er rettet i tidligere skematisk Aarhus H + G skematisk 1500 + kommentarer
men bliver også lagt ind her
mvh
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Tak for de skematiske oversigtstegninger, det var en stor hjælp.
De introducerer også et par udfordringer: For det første har du angivet 2 sporskifter på den skjulte strækning ind mod rum 7 men placeret i rum 6! Er det et must? Da gennemføringen er cirkulær betyder det at 4 paralelle spor skal løftes højere end det er nødvendigt med 2. Dernæst har du angivet 2 sporskifter i brodelen. I sig selv ikke noget problem da sporene er løftet til en højde hvor der er plads nok i "hullet", men: Mens det nederste ikke giver anledning til kommentarer så skal det øverste falde (kraftigt?) og passere under hovedstrækningen. Hvor meget plads skal der beregnes i rum 6 for at få den nødvendige frihøjde og hvor langt ind i rum 7 kan der arbejdes?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
skal prøve at forklare - men det hjælper nok mest når jeg får lavet en højdeskitse -
men jeg prøver - bruger nogle højdekvoter som hjælp - højde 0 er fiktiv ansat men forholdet til de andre er iorden - så når højde 0 bliver centimersat - følger resten efter
rødt og grønt spor ligger i rum 6 i højde 0 der skal passe med at de kan komme igennem hullet under brosporene højde 1 således at at sporskifterne + fast kryds 2 spor til G eller sporskifte og halv englænder 1 spor til G placeres i hullet ( her kan vi bruge sideliggende magnetdrev da sporene er skjult ) og så er godssporene C og D højde 0 eller godsspor CD højde 0 hurtigt over på den anden side af brosporet højde 0 og lader det hvile lidt
det sorte godsspor A der udgår fra brosporet højde 1 gælder for retning fra Korsør mod Aarhus og er derfor et faldende spor - så lader vi det hvile
det sorte godsspor B højde 0 ( retning fra Aarhus mod Korsør ) er det problematiske - for det skal under brosporene højde 1 og stige op til brosporet højde 1 og dvs at hvis stigningen skal holdes på 2 % så bliver længden 4 m - og det er for langt
skal lige kaffe og baffe
øverste er med transversal - tror ikke at de ville være korrekt med englænder
er et hovedspor og da der er et stykke vej til stationen Ar er der god fart på togene
englængder på dette sted ville også blive slidt mere og den er dyrere at vedligeholde
Nederste er Vigerslev løsningen - findes vist også andre steder som Fredericia - Aarhus - Lunderskov og muligvis andre
så skal der lige tænkes og kigge - den videre forklaring skal lige køres igennem
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Velbekomme.
Vedhæfter lige en retvisende tegning (uden mål) af rummet, gennemføringerne samt rammen.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
har så kaffbaffet
og lavet noget konstruktivt - håber jeg
den er oppeoven over
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Henning
Man skal godt nok være vågen for at følge denne tråd når du går tilbage og ændrer i dine tidligere indlæg
Nå, men tak for de 2 sporplanforslag. Hvilket er din favorit? Personligt foretrækker jeg uden tvivl det øverste da det kan realiseres modelmæssigt på en elegant måde men til gengæld koster det et spor i indkørslen til Aarhus G.
Men hvis det er acceptabelt så er det vel den der skal arbejdes videre med.....
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Henning
1. saml tankerne - før du taster
2. sov lidt mere. :idea:
3. pas på med den kaffe. :?:
4. jeg er altid hos dig :!:
Og til Triangel, undskyld, undskyld og undskyld.
bortset fra det er det lidt spændende hvad H & H får ud af det, Lars forslag synes jeg fortjener lidt eftertanke.
venligste hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej smudsredaktør
LIDT :roll: :roll: :roll: :roll:
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk
ja det har du ret i
kan du på en nem og forståentlig måde / for mig altså ) forklare hvordan jeg kan flytte det med mig i indlæggene
med venlig hilsen
Henning / h087
lader dig ikke slippe for at høre om forslag to
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Henning
Nej, det kan jeg ikke forklare dig. Som jeg ser det vil dit indlæg altid forblive placeret der hvor det blev placeret af systemet ved oprettelsen (CreationDate). Så ud over almindelig cut and paste har jeg ingen forslag.
Og med hensyn til forslag 2: Jeg havde selv overvejet Vigerslev løsningen og fravalgte den af flere grunde.
For det første medfører det at det øverste spor skal føres under det nederste hovedspor, hvilket der ikke er plads til med en fornuftig stigningsprocent. For det andet (hvis man nu VIL have den løsning) er man nødt til at etablere en stigning på det nederste hovedspor efter sporskiftet for samlet at opnå en tilstrækkelig højdeforskel. Det vil betyde, rent modelmæssigt, at dette hovedspor vil komme til at skygge for de 2 bagvedliggende samt at det nederste godsspor skal lægges temmelig langt fra det nederste hovedspor pga. den høje dæmning (eller der skal laves en støttemur)
Jeg tror ikke det bliver kønt.
På en eller anden måde vil et sådant arrangement komme til at tiltrække beskuerens øje frem for broen, der jo er det egentlige landskabsmæssige element i rum 6 (bortset fra Martins pølsebod).
Men da det lader til at der er enighed om føringen af de skjulte spor så vil jeg tegne dem ind på den målfaste plan og lægge op lidt senere.
Så må vi diskutere videre derfra.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
flytter bare en tegnig over så jeg kan sammenholde med teksten
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej henk
laver du det med 1 eller 2 spor til godsen alså C og D eller CD
valget er dit - køreplansmægsigt kan jeg godt mingelere det
omkring vigerslev løsning ( som ikke er must ) er der på en måde noget interessant der hænger sammen med selve Aarhus - det er at stationen vil være i flere planer og halve højder - ikke at de dermed skal betyde en vigerslev - der kunne måske bruges den forrige løsning - alså op og ned på hver sin side af hovedsporet -
på en måde er brosporet en 1 kl hovedbane - den har tættere trafik - når jeg tager en køreplan Randers - Aalborg og mixer med en køreplan Nyborg - Fredericia - det ville måske berettige en udfletning
det gør de andre nord og syd ikke - da trafikken her er mindre Nord = Aalborg - Frederikshavn 19 togpar
den sydgående vil være formindsket i forhold til tog til Esbjerg - Tinglev - padborg
her bliver det mest Internationale ex + dgodstog der køre samt mindre tog .
vender tilbage
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Af det ovenstående kan jeg forstå at du ser på det trafikmønster som strækningen skal illudere. Som udgangspunkt (og som jeg så det da vi startede) opfatter jeg også brosporet som en 1. klasse hovedbane.
Men, prøv at følge mig her:
Enhver løsning der medfører at B (eller A+B) skal føres under brosporet vil have store højdemæssige konsekvenser i hullet. Lad mig illustrere: Bordhøjden i rum 7 er 860 mm. Underkanten af hullet er i +10 og dertil skal lægges ca. 30 mm til sporunderlag, så er vi oppe i +13. Hvis spor B er afvigende mod nord (op) fra brosporet skal det føres over C+D, lad os for en nemheds skyld sige 100 mm. Dvs. at B kører i kote +23. Men så var der også lige hovedstrækningen, den skal naturligvis også have sine 100 mm. og så er vi oppe i kote +33. Da vi for udseendets skyld fører broen vandret (uden fald til nogen af siderne) så har du altså fået din højbro :!:
(fri gennemsejlingshøjde på Lillebæltsbroen = 26 meter, i model knapt 30 cm.)
Vigerslevmodellen reparerer lidt på dette da det så kun er spor A der ender i +33 (og falder frem mod broen) men den kan jeg ikke lide af tidligere nævnte grunde.
Har vi et problem her :?:
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk
der er lige noget jeg skal have kigget på - og jeg tror at der er mangler i de informationer du arbejder med - absolut ikke din skyld - mere pladder[ - det er herfra og det er så mig - da jeg er hovedkontoret og generaldirektøren - så skidtmads ender ved mig
printer lige ud og gennemlæser det sammen med skitserne - kunne jeg bede dig om at lave en løs skitse om din løsning og sende den -
også min egen skyld glemmer at gå i seng og glemmer at spise - ( kan ikke mærke sult )
men tag det bare roligt - tror ikke det er værre - end at jeg kan mingelere det, generelt kan jeg få alle de foreslåede ting til at hænge sammen med trafikken og køremønster - men prøver altid at presse det til det yderste - for at få det optimale ( pt meget brugt ord - jævnfør noget smalspor ) ud af det
har brug for pause
venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Henning
Det er da muligt at der er nogen misforståelser i opbygnngen, men så må vi hellere få dem afklaret før vi går videre. Du spurgte til en skitse - her er en (undskyld mine fattige evner) set fra rum 5 mod hullet mellem 6 og 7. Her er indtegnet hvordan jeg forestiller mig sporforløbet hvis A og B afviger hhv. syd og nord for hovedsporene.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Tybalt
så vågnet igen
skal lige havet kaffebaffet lidt
set din skitse
kan godt se den optik du beskriver at det kunne give et problem
jeg havde set at sporende B1 og B2 gik ret ud og lå højrere i hullet
og D og C løber langs væggen og med en blød S kurve kommer ind i hullet og løber så videre på langs med B1 og B2
- bare nede i højde 0 og der have afgrenning til godsen - kalder afgreningssporene for Dg og Cg - egentlig burde vi betegne disse spor C og D for Nord = N ex D og Syd = S ex C og godssporene der hører til for Ng og Sg
B1 og B2 skal så stige og så falde ned mod Aarhus
((vigerslevmodellen ) man var jo nødt til at lade hovesporene stige for at få godsforbindelsen under)
D og C løber så parralelt med B1 og B2
skal jeg ikke lave en bedre skematisk og få fastlagt hvad vi kalder sporende - i nattens løb og smide de ind??
prøver også at lave et uddrag af køreplanen på Aarhus - det meste er klart - så kan også se hvad trafikken kræver og hvilke spor der skal bruges
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk
har lavet nye skitser på rummet
skal lige scanne
mvh
hening/h087
det der cut and paste ???
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Så kan du lige kigge på dette.
Som jeg ser det så hænger vejbanen i en tynd tråd
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
vedhæftet nogle skitser
mangler køreplanen - detklubdag
kommenterer skitser lidt senere -
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
dette er med hensyn til udsnittet ved hul 6/7 ikke noget must - men det er her problemet ligger - med at rød og grøn højde 0 skal løbe langs sorte brospor højde 1i rum 7 hvor de bliver synlige og stiger op til den højde - som sorte brospor skal falde til
lader dig lige komme til orde
henning
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej igen henk
får taget nogle fotos nå fklemming dukker op - har bestilt kamera
eller må jeg jo prøve at lokke dig herned til klubben selvom der er lang vej
kan en bedre middag / martin gourmand / lokke - men så bliver det en onsdag- eller fordærver for mange kokke osv
en anden ting er at hvis dette skal blive til Aarhus - så mangler der 2 - 3 broer samt en stationsbygning med peronhal samt nok det sjoveste - buede peroner -
skal jeg tie - ......
henning
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Henning
Uanset hvad så kommer vi ikke uden om at B simpelthen ikke har plads nok til at falde tilstrækkeligt til at komme under brosporene på den distance vi arbejder med. Selv hvis man lod brosporene stige indtil hullet ville det ikke være nok.
Principielt kunne man godt lade A + B undlade en krydsning af C + D (A vil vel aldrig komme til det) men det løserikke det grundlæggende problem, nemlig højden.
Vigerslevmodellen (som jeg ikke anser for optimal) eller en overkrydsning samt sløjfning af spor B ville være den opbygnings/landskabsmæssige optimale løsning, men hvis det ikke harmonerer med de driftsmæssige krav, så.....
Og jeg som troede at udfordringen lå i landskabsdesignet :!:
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej henk
skal lige sunde mig - de andre er lige gået
har fået taget foto - skal redig
og udfordringer - de ligger simpelthen alle steder i dette anlæg
men kan tingene ikke lade sig gøre på den måde man allerhelst vil have -
må det blive på den måde det kan lade sig gøre på
ikke dermed sagt at man skal lade sig nøjes
men stadigvæk det optimale
ved aarhus var det ikke til at lave en sporfri krydsning mellem godspor fra syd til nord - alså lavede man eh krysning med hovedsoret - så kan vi ikke lave en sådan - så laver vi en trans i brosporet og bruger faldstrækning A til at komme op og ned af - og gøre stigningen længere ind i rum 7 - dernæst synes jeg også at rød og grøn skulle være med 1 sporskifte og 1 ½englænder - og kun 1 spor ind til gods - dvs at der er kun 1 godsspor uden på brosporet og 1 under brosporet
Flemming har af vanvære kommet med en ide - skal få sat den på papir og lægger den ind sammem med fotos
kaffebaffe
med fornøjelig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej igen henk
er også ved at samle foto af ringgadebroen, frederiksbroen og bruunsbroen
efterlyser og eftersøger foto, tegninger osv af disse 3 broer
endvidere skal vi vel også til at bestemme hvilken type bro det skal være
din mening og ideer efterlyses
ville bar lige sige det
mvh
henning/ h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej henk
hermed foto
flemmings vanvare kommer senere
mvh
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej og så det sidste
mvh
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
god formiddag Henk
ja så gruer en ny dag
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved