Så er jeg endelig kommet så langt med mit layout at jeg vil dele det med jer.
Ideen bag er DSB og AHB
H0 2 skinne
Tillig elite spor
Mindste radius 461mm
Største stigning 2 %
Jeg regner med en største toglængde på 180 cm
Jeg bor på et lille nedlagt landbrug og har 2 rum til min rådighed, de er ude i udbygningerne, det store er 9,05 x 3,15 m det lille er 4 x 3 m. det lille rum har været der i en del år, det store har jeg allernådigst fået lov til at inddrage fra den gamle stald.
Tiden er ca. 1959 til 1969 ikke sådan at forstå at der ikke må køre materiale fra andre tidspunkter, men alt landskabet, biler, huse m.v. skal passe til tiden omkring 1959 - 1969 således jeg har mulighed for at køre epokekorrekt hvis jeg ønsker det.
En lille forklaring til tegningerne, de orange spor er hovedspor, de blå spor er dels privatbane dels godsspor.
Aalborg og Svenstrup ligger i kote 0, Hvalpsund i kote - 100, under anlægget er der, i begge ender af hovedsporet en lille rist/skjult banegård, som ligger i kote – 300 og der er også en rist på godssporet der ligger i kote – 500.
De områder på tegningen "Alt synligt" der er hvide er ikke færdige, ellers tror jeg nok resten stort set er klar til at blive bygget, dog vil jeg forsøge om jeg kan få nogle længere sporskifter på Aalborg banegård, men det må ikke gå ud over helheden, så vil jeg hellere bruge dem der er tegnet.
Turen starter i Aalborg med Aalborg Privatbaners remiseanlæg, DSB´s godsterminal, Banegård med banegårdspladsen lidt af Boulevarden, et lille stykke af Prinsensgade og Jyllandsgade, herefter køres der ud af Aalborg og lidt efter ankommer vi til Svenstrup station med pakhus og nogle af husene langs Hobrovej, herefter går turen videre ad det blå sidespor, der lige kan skimtes til højre inden det går gennem muren, terrænet falder og der køres ind under Svenstrup, vi kommer ud igen, og vi ankommer til Hvalpsund station med pakhus, logihus og kvægfold, havn, havneområde, remise og huse langs vejen til havnen.
Jeg vedhæfter lige nogle billeder af sporplanen og arbejdet med rummet.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej Claus!
Ser spændende ud - ikke mindst den plads du har til rådighed.
Ser frem til at se mere til projektet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.341
Hej
Jeg glæder mig også til at se, hvordan du kommer helt i mål.
Optakten er da særdeles lovende
Flot sporplan !
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Flot plan, men har du ikke spormæssigt fået placeret Svenstrup på nordsiden af Aalborg?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Der er heller ikke langt nok mellem Aalborg og Hvalpsund - og mange andre ting der ikke er i overenstemmelse med virkeligheden.
Sådanne friheder kan/bliver vi nødt til at tage på vores modeljernbane med de fysiske rammer, vi nu en gang har.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Cowi
Indlæg: 315
Hold da K... Det ser godt ud !
Stor misundelse her fra
Er rigtig sjovt at se du at du har fået prinsensgade med, blandt andet fordi jeg har kørt af den utallige gange med bus, men også fordi udstillingsanlægget på Aalborg station ikke rigtig har den med...
Som de andre glæder jeg mig til at se mere
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
For at gøre det kort. Du køre fra Hvalpsund og til rigtige side i Svenstrup, men fra Svenstrup køre du i Aalborg ind fra nord og ikke syd. Derfor min bemærkning
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Cowi
Indlæg: 315
Man kunne jo lade den nordlige udkørsel falde så snart du er ude fra stationen. Til gengæld lader du så strækningen fra Svenstrup løbe helt omme op ad væggen.
Enten skal du så skjule denne bag en kulisse eller også skal du lade den løbe helt tæt op af bygningerne som det er mellem Aalborg og Vestbyen station. Dog ville jeg med sikkerhed lade det spor være skjult bag en kulisse på langsiden ved Aalborg station.
Fordelene ved dette er at du får en længere privatbanestrækning samt en korrekt indkørsel til Aalborg. Dog vil du være nød til at opgive noget af storbybebyggelsen ved prinsensgade osv., med mindre du kan gøre anlægget dybere.
Håber det gav mening :!:
Ellers som jeg skrev er det en rigtig spændende bane du har gang i
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Ivan
Det er helt fint med din bemærkning, bliv endelig ved med det.
Du har helt ret Svenstrup ligge nord for Aalborg på min plan, og det gør Svenstrup som du skriver ikke i virkeligheden.
Men jeg har prøvet mange ting for at lave det rigtigt, men jeg har ikke fået det til at gå op,
så det er et af de kompromier jeg har accepteret.
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Når du nu har helix/rundkørsel nederst til venstre for at komme under privatbanen er det vel bare at de 2 spor du har her går hele vejen under Aalborg og kommer frem der hvor du nu har sporet nord for Aalborg. Sporet her kan du så afslutte ved stationen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Cowi
Tak for dine pæne ord og dine input.
Som jeg skrev til Ivan har jeg prøvet meget for at få lagt Svenstrup syd for Aalborg
men det er ikke lykkes.
Noget af det jeg glæder mig allermest til når jeg kommer så langt,
er at lave Aalborg banegård med pladsen foran med de tilhørende bygninger.
Det lyder til du kommer der jævnligt, har du prøvet at stå på banegårdspladsen og kikket rundt og op,
med undtagelse af Kennedyarkaden er det simpelthen så flotte bygninger hele vejen rundt,
dem vil jeg bestemt ikke undvære på min bane.
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Ja det kunne være en mulighed, men sporene nord for Aalborg vil jeg ikke slutte der, så får jeg en punkt til punkt bane og det ønsker jeg ikke.
Hvis du har et bud på hvordan jeg kan få sporet ind under lige efter Aalborg vil det være fint.
Jeg vedlægger lige et par billeder af sporende under anlægget, min mening er egentlig at DSB persontogene skal bruge de 2 små riste,
således at når togene forlader dels Svenstrup eller Aalborg og kører under anlægget skal de stoppe på ristene og så skal der sendes et andet tog af sted,
således at det ikke er de samme tog der kører rundt,
det skal så kunne køre automatisk, hvis jeg ønsker det,
min opgave skulle så være at få godstog og privatbanetog igennem under hensyn til DSB´s toggang.
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Ja det kunne bestemt være en mulighed, men sporene nord for Aalborg vil jeg ikke slutte der, så får jeg en punkt til punkt bane og det ønsker jeg ikke.
Hvis du har et bud på hvordan jeg kan få sporet ind under lige efter Aalborg vil det være fint.
Jeg vedlægger lige et par billeder af sporende under anlægget, min mening er egentlig at DSB persontogene skal bruge de 2 små riste,
således at når togene forlader dels Svenstrup eller Aalborg og kører under anlægget skal de stoppe på ristene og så skal der sendes et andet tog af sted,
således at det ikke er de samme tog der kører rundt,
det skal så kunne køre automatisk, hvis jeg ønsker det,
min opgave skulle så være at få godstog og privatbanetog igennem under hensyn til DSB´s toggang.
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Først 1 forslag til reducering af pladsen til skjult banegård. Dette layout er til 1 andet anlæg men viser at med kurveskifter får man meget mere spor på samme areal, alternativt mindre plads for samme spor. Hver kvadrat er 20 x 20.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
De 2 skjulte banegårde skal skifte plads, og Aalborg nord skal ned og sporet som ligger hele vejen under privatbane og Aalborg skal op til Svenstrup.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Skal der ikke være gennemløb i godssektionen som i de 2 andre skjulte banegårde.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Sebastian Leo Forring
Hårlev
Indlæg: 594
Nu ved jeg godt det ikke er pænt at bande..
Men fuck hvor ser det bare godt ud med den sporplan. hold da helt fast på tog og skinner. det jo et fantastisk layout du har fået skabt dig der. ser for fedt ud *:D
glæder mig til at se mere
troede lige det var en togklubs layout man lige så til at starte med da jeg så billederne, Gid man havde så meget plads selv
Mvh. Sebastian Leo Forring
Marklin C-skinner. mobil station, DSB Epoke 4 - 6
Youtube opdate: http://www.youtube.com/watch?v=cj7_m3LHy4w&feature=colike
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Ja det kan jeg godt se, men jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal få det til at
fungere uden det går ud over Hvalpsund, der skal jo bruges 5 m spor for at komme 10 cm op eller ned med en 2 % stigning.
Din tegning med kurveskifyerne vil jeg bestemt gøre brug af.
Risten til godset er bare tænkt til opstilling af matriel der ikke er i brug,
så må jeg køre derned og hente det op, og så oprangere det oppe for oven.
Grunden til jeg har lagt den så langt nede er at jeg så kan se materialet,
og der også er bedre plads til at skrue under den øverste plade.
Jeg vedhæfter lige nogle bedre billeder af remisen, Svenstrup og Hvalpsund
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Cowi
Indlæg: 315
Du helt ret i at det er nogle fantastisk flotte bygninger der er ved banegården (ja når man lige smider kennedyarkaden væk ) så de skal naturligvis bibeholdes
Du kan altid kalde Svenstrup for Svenstrup nord
Men jeg glæder mig rigtig meget til du kommer videre for et virkelig spændende anlæg du har gang i der
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Helix til Aalborg nord, og sænkning af hele siden med Svenstrup og Hvalpsund, eller hævning af Aalborgsiden. Var det ikke 1 brugbar løsning?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvilket tegneprogram er det du bruger?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Jeg kan ikke sænke Svenstrup, eller hæve Aalborg, jeg har lavet huller i væggene.
Hvis der skal være en helix skal den have en radius på mindst 80 cm, for at give de 2% i stigning,
så jeg har svært ved at se det for mig,
som jeg også skrev har jeg accepteret at Aalborg lægger syd for Svenstrup.
Jeg kan da lige indskyde at jeg er vokset op i Svenstrup, boede i det sidste hus til venstre på planen, fra 1963 til 1971,
så jeg har stået og set Nivpeter, som vi kaldte skinnebusserne krydse Hobrovej mange gange.
Jeg tegner i Wintrack
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Helix kan vel være i det hjørne du ikke er færdig med. Men alt andet lige er det jo dig der bestemmer og din tegning, så held og lykke med det spændende anlæg.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus har du været inde på h0-aalborg.dk der har vi netop Aalborg og Svenstrup, men også Frederikshavn, Nørresundby, Hadsund og Langå?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Ivan
Ja det har jeg, det er et rigtig flot anlæg de har, hvad med dig selv er du kommet igang?
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Har tegninger klar men ikke som dine da jeg har brugt 1 demo fra AnyRail hvor jeg kun har 50 enheder. Anlægget passer i 1 rum på ca. 3,00 x 8,00. Hobro skulle gerne afkortes med ca. 1,00 i forhold til din Aalborg med privatbane. Derfor jeg spurgte efter hvilket program du brugte.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Jeg kan klart anbefale Wintrack, jeg syntes det er et rigtig godt program, i klubben har vi både printet sporplan i 1:1 og også spanter ud,
det er rigtig godt, det gør det en hel del nemmere at lægge sporene lave trasser osv.
Som du sikkert allerede ved kan du hente en demo på Wintrack.de, jeg startede i sin tid med at låne det på biblioteket.
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Fantastisk flot!!! Hold os endelig informeret. -Og held og lykke med det!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Jeg kan klart anbefale Wintrack, jeg syntes det er et rigtig godt program, i klubben har vi både printet sporplan i 1:1 og også spanter ud,
det er rigtig godt, det gør det en hel del nemmere at lægge sporene lave trasser osv.
Som du sikkert allerede ved kan du hente en demo på Wintrack.de, jeg startede i sin tid med at låne det på biblioteket.
Nu har jeg prøvet at lege lidt med denne demo, for mig virker den ikke særlig brugbar. Måske det bare er fordi jeg skal have lidt hjælp?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Du sige bare til, så skal jeg hjælpe dig efter bedste evne.
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus mange tak for tilbuddet.
Jeg har 1 demo af WinTrack 9.0 som jeg sejler rundt i. Derimod har jeg 1 demo af AnyRail 4 som bare kører derudaf. Da der åbenbart er flere/mere i WinTrack ville jeg da gerne lære at bruge dette program.
Er det nemmest at jeg får dit tlf.nr. og 1 klokkeslet hvor jeg kan ringe?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Ivan
Jeg har sendt dig en privat besked
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej
Så er det tid til at give en lille status for anlægsbyggeriet.
Jeg har lavet understel og er blevet færdig med at skrue brædder på den side hvor de 2 rister skal være, når jeg engang er blevet færdig med ristene skal der skrues spanter på siden af brædderne for at komme op i færdig højde.
Jeg har valgt at bruge regler til den bærende konstruktion, så kan jeg tillade mig at have nogle færre ben, jeg har prøvet mig lidt frem og er kommet frem til en maks. afstand på 150 cm. Så kan det holde til jeg kravler på det uden det giver sig for meget.
Ovenpå reglerne skruer jeg brædder på med en afstand på 40 cm.
Jeg har også lavet nedkørselsrampen, der har jeg valgt at bruge en 12 mm MDF plade, jeg er ikke nervøs for at det ikke skal holde da den er understøttet hele vejen og jeg har lavet limede samlinger med overfræser, som kan ses på et af billederne, jeg har beklædt den med først et lag 2 mm kork og dernæst en 5 mm plade der bruges til lyddæmpning under gulv.
Det næste jeg skal i gang med er dels at få lavet understel i rummet ved siden af, der hvor togene skal vende rundt, og dels have lavet plader til at lægge risterne på, jeg skal dog lige have tegnet ristene om, efter inspiration fra Himmerlandsbanerne. Det kan godt give lidt længere spor på ristene, så der måske også kan blive plads til et lidt længere godstog.
Jeg kan også lige sige at jeg har besluttet at bruge Lissy systemet til at styre ristene.
Jeg er også kommet godt i gang med at tegne nogle af bygningerne, jeg er stort set færdig med remisen, og det lille logihus i Hvalpsund, stationen og toiletbygning samt pakhus i Svenstrup, jeg mangler faktisk kun nogle få mål for at kunne gøre dem færdig.
Jeg har også lige en opgave med at få pakket de sidste af mine tegneserier ned, så der er nok at tage fat på.
Futfut
Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus, lige 1 hjørne med kurveskifte.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Kunne du ikke flytte det øverste kurvesporskifte, så det er placeret umiddelbart på det første eller andet sporskiftes venstre ben?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Ivan
Tak for det, jeg kan godt se det ikke fylder så meget, men jeg har valgt en mindste radius på 460mm
og Tillig 85363 har kun en radius på 424 mm så det dur ikke rigtig.
Jeg har prøvet med Tillig 85314 som har en mindste radius på 484 mm, det giver så en radius på ca. 860 mm for hele buen og det er jo noget, det er faktisk så meget at jeg kun kan bruge den løsning i den ene ende,
da der ikke er plads til det i den anden, men alligevel ser det ud til at kunne give mig nogle længere spor på ristene. så det er jo allertiders.
Hilsen Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvorfor lige 460 mm radius?
Så vidt jeg ved kan alt materiale køre på 420 mm.
Tillig 85314 har jo nogle upraktiske gradinddelinger ( 32,7 og 20,7) som dog ved hjælp af flexskinne kan bruges alligevel.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvorfor lige det?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Ivan
Ja det er godt nok en mærkelig størrelse de 460 mm, men da jeg startede med at tegne var det den ”største” mindste radius, jeg kunne komme rundt med i rummet hvor togene skal vende, og også i den lille helix under Svenstrup, derfor blev det 460 mm, selv om jeg gerne havde set den større, simpelthen for at minimere risikoen for afsporinger.
Hvad angår hvilken radius de forskellige modeller kan klare, har jeg oplevet at Heljans E maskine og B vogne kun med nød og næppe kan klare de 420 mm, og B vognen kun hvis man afmontere dynamoen, og E maskinen vil også gerne afspore ved den radius.
Hilsen Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Tak for oplysningen.
Det må jeg da lige have efterprøvet med min E-maskine.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej sporskiftere
Så er der endelig nyt fra det nordjyske, jeg har fået lavet underbygningen i de to ender hvor togene skal vende, i det lille rum.
Jeg har også fået lavet underbygningen til den ene skjulte rist
Det næste der skal gøres er at få lagt de første skinner, det ser jeg meget frem til.
Derudover har jeg brugt en del tid på at tegne. Jeg har tegnet stationen med toiletbygning, skur og pakhus i Svenstrup. Tatol, delvis Brugsen, Landbosparrekassen, Sparrekassen, Barber/tobaks forretning, købmand Arendt ligeledes i Svenstrup.
Det lille logihus i Hvalpsund er også næsten færdigtegnet.
Jeg er også snart færdig med at tegne banegården i Aalborg, den har jeg godt nok tegnet på længe, utallige er de gange at jeg, og somme tider datteren eller fruen med, har været ude og måle og tage billeder.
Jeg tegner som regel på flere af gangen, da det altid viser sig at jeg mangler nogle mål, det er egentlig forbavsende, så venlige og imødekommende folk er, når man ringer på, og fortæller hvorfor man gerne vil have lov at måle på deres hus, jeg har indtil nu kun haft gode oplevelser med det. Også DSB personalet på banegården har været imødekommende, men taxi chaufførerne kigger godt nok noget når jeg folder mine tynde pinde ud hvorpå der er monteret en tommestok, så jeg kan måle på 1. sal, alt imens min datter eller fruen fotografere, så jeg kan aflæse målene på billederne bagefter.
De bedste toghilsner Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Sporskiftere
Jeg har nu fået lagt skinner på ned/op kørslen til den ene rist, samt selve risten, det har ikke været uden problemer, jeg havde jo regnet med min fine konstruktion med kork og gulvunderlag ville give en god lyddæmpning, men jeg blev klogere, da jeg havde limet nogle skinner på, og afprøvet det med forskellige vogne, kunne jeg godt høre det larmede en del, det larmede faktisk så meget at en af mine venner rådede mig til at gøre det om. Han havde set andre sætte dobbeltklæbende puder under, med gode resultater, så det måtte jo prøves, det viste sig at være et rigtigt godt råd, nu er det faktisk kun støjen fra hjulene der høres og ikke fra hele konstruktionen. Det har også den fordel at man ikke behøver at vente på lim der tørrer.
Det er selvfølgelig en nem løsning i det skjulte, men jeg havde jo regnet med at bruge den samme metode på den synlige del af anlægget, der må jeg finde et andet underlag, jeg har forsøgt med en lille prøve med flamingo, det faldt ikke særlig godt ud, jeg har også lavet et forsøg med foam og det er det bedste indtil nu.
Det undrer mig hvorfor der mangler sveller på Tillig´s flexsspor, skinnestrengene er noget længere end det stykke svellerne dækker, jeg sætter 4 sveller mere ind, for at få så lidt samlinger som muligt, er der nogen der ved hvad meningen er med det?
På selve skinnerne, har jeg valgt at lodde en lille lus over alle samlinger hvor der ikke er isolerende lasker, for at sikre der er strøm på alle skinner bedst muligt. Det tager godt nok noget tid, men jeg syntes det er godt givet ud.
Jeg havde regnet med at bruge Tillig´s sporskiftedrev, da det ikke fylder så meget, kan fås hvor jeg plejer at handle tog, og også har kontakter både til polarisering og tilbagemelding, men efter at have prøvet at montere et, har jeg besluttet at det ikke bliver dem jeg vil bruge, dels så støjer de noget, men det er sådan set ikke det værste, jeg oplevede at hvis jeg satte det lige i midten af sporet, og derefter satte strøm på, kørte det til de ene side ville det ikke køre til den anden side, tog jeg det så af igen, kørte det fint til begge sider, men det samme gentog sig når jeg monterede det igen, løsningen var at montere det lidt forskudt, det bevirkede så at det trak vel hårdt i selve skiftemekanismen når det var trukket til den ene side, og Tillig´s skinner er noget spinkle på det punkt. Det kunne måske løses med en tyndere tråd, men undervejs i alt dette opdagede jeg også at selve det bevægelige i skiftet blev noget løs i det, man kan faktisk uden at udøve vold på nogen måde, bevæge det en 3 til 4 mm til siden. Efter de oplevelser med drevet har jeg besluttet at bruge et andet drev, lige nu står valget mellem Cobalt og Tortoise, det ender nok med Tortoise som også bruges i klubben jeg er medlem af.
Det var lidt om de erfaringer jeg har haft indtil nu.
De bedste toghilsner Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Marklin4me
Indlæg: 552
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Ulrik
Jeg skal nok komme med opdateringer når der er nyt at berette om.
God weekend til dig også
De bedste toghilsner Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
Hej Sporskiftere
Jeg har nu fået lagt skinner på ned/op kørslen til den ene rist, samt selve risten, det har ikke været uden problemer, jeg havde jo regnet med min fine konstruktion med kork og gulvunderlag ville give en god lyddæmpning, men jeg blev klogere, da jeg havde limet nogle skinner på, og afprøvet det med forskellige vogne, kunne jeg godt høre det larmede en del, det larmede faktisk så meget at en af mine venner rådede mig til at gøre det om. Han havde set andre sætte dobbeltklæbende puder under, med gode resultater, så det måtte jo prøves, det viste sig at være et rigtigt godt råd, nu er det faktisk kun støjen fra hjulene der høres og ikke fra hele konstruktionen. Det har også den fordel at man ikke behøver at vente på lim der tørrer.
Det er selvfølgelig en nem løsning i det skjulte, men jeg havde jo regnet med at bruge den samme metode på den synlige del af anlægget, der må jeg finde et andet underlag, jeg har forsøgt med en lille prøve med flamingo, det faldt ikke særlig godt ud, jeg har også lavet et forsøg med foam og det er det bedste indtil nu.
Det undrer mig hvorfor der mangler sveller på Tillig´s flexsspor, skinnestrengene er noget længere end det stykke svellerne dækker, jeg sætter 4 sveller mere ind, for at få så lidt samlinger som muligt, er der nogen der ved hvad meningen er med det?
På selve skinnerne, har jeg valgt at lodde en lille lus over alle samlinger hvor der ikke er isolerende lasker, for at sikre der er strøm på alle skinner bedst muligt. Det tager godt nok noget tid, men jeg syntes det er godt givet ud.
Jeg havde regnet med at bruge Tillig´s sporskiftedrev, da det ikke fylder så meget, kan fås hvor jeg plejer at handle tog, og også har kontakter både til polarisering og tilbagemelding, men efter at have prøvet at montere et, har jeg besluttet at det ikke bliver dem jeg vil bruge, dels så støjer de noget, men det er sådan set ikke det værste, jeg oplevede at hvis jeg satte det lige i midten af sporet, og derefter satte strøm på, kørte det til de ene side ville det ikke køre til den anden side, tog jeg det så af igen, kørte det fint til begge sider, men det samme gentog sig når jeg monterede det igen, løsningen var at montere det lidt forskudt, det bevirkede så at det trak vel hårdt i selve skiftemekanismen når det var trukket til den ene side, og Tillig´s skinner er noget spinkle på det punkt. Det kunne måske løses med en tyndere tråd, men undervejs i alt dette opdagede jeg også at selve det bevægelige i skiftet blev noget løs i det, man kan faktisk uden at udøve vold på nogen måde, bevæge det en 3 til 4 mm til siden. Efter de oplevelser med drevet har jeg besluttet at bruge et andet drev, lige nu står valget mellem Cobalt og Tortoise, det ender nok med Tortoise som også bruges i klubben jeg er medlem af.
Det var lidt om de erfaringer jeg har haft indtil nu.
De bedste toghilsner Claus
Hej Claus. Det ser sgu godt ud.. jeg bruger også cobalt drev, for der skal du ikke lodde, men kan bare stikke ledningen op.. jeg har dog også nogle tillig drev, for der var nogle steder, hvor der ikke var plads nok, og de køre nu som de skal. Men glæder mig til at se mere fra dit anlæg.... deg ser godt ud.
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej HNE
Tak for de pæne ord. det er godt at høre du har fået Tillig drevene til at virke som de skal.
Det er rigtig at Cobalt drevene har den fordel at der ikke skal loddes, de er også lidt mindre, jeg regner dog med at lave en eller anden form for klemmerække, så det med at lodde betyder ikke så meget, da det så ikke behøver at foregå oppe under pladen.
De bedste toghilsner Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
Hej HNE
Tak for de pæne ord. det er godt at høre du har fået Tillig drevene til at virke som de skal.
Det er rigtig at Cobalt drevene har den fordel at der ikke skal loddes, de er også lidt mindre, jeg regner dog med at lave en eller anden form for klemmerække, så det med at lodde betyder ikke så meget, da det så ikke behøver at foregå oppe under pladen.
De bedste toghilsner Claus
Ja okay, det er jo o en mulighed
Ja okay, det er også en mulighed, men bare der kommer mere fra dig, så det fint. Du kan se mit anlæg under :ny bane under layout, så kan du se, hvor lidt vi andre må nøjes med. . . Hæhæ.WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 249
Hej Claus
Det ser sgu godt.
Er selv fra den ende af landet, og så kan man vel ikke tillade sig andet end at rose.
Men...
Mht. sporskifte drev er både Cobalt og Tortouise nogle dyre valg synes jeg.
Har du overvejet at bruge ESU SwitchPilot Servo sammen med fx HXT900 servoen fra Hobbyking (samles kun med stik og skrueterminaler).
Det er en billigere løsning og så kan de programeres via decoder og styres helt manuelt med trykknapper eller digitalt.
Jeg bruger selv 12 af disse på mine 4 moduler og har ingen problemer med støj eller forkert indstilling/for meget tryk på tungen.
Nå men jeg glæder mig til at følge udviklingen.
Mvh
Kristian
A-Stjerne
Indlæg: 163
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Henrik
Lidt og lidt det syntes jeg nu ikke, i hvertefælde ser dit anlæg rigtig godt ud.
De bedste toghilsner Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk
Claus Sørensen
Vodskov
Indlæg: 74
Hej Kristian
Tak skal du have.
Med hensyn til servoer contra derv, vil jeg vælge drev, det syntes jeg er det sikre valg for mig, også fordi det der med strøm, er noget jeg har meget lidt forstand på "læs næsten ikke".
De bedste toghilsner Claus
H0 toskinne digital
Tillig Elite spor
www.laserhobby.dk