Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

Klar til at bygge anlæg

Så er jeg endelig kommet så langt med mit layout at jeg vil dele det med jer.

Ideen bag er DSB og AHB

H0 2 skinne

Tillig elite spor

Mindste radius 461mm

Største stigning 2 %

Jeg regner med en største toglængde på 180 cm

Jeg bor på et lille nedlagt landbrug og har 2 rum til min rådighed, de er ude i udbygningerne, det store er 9,05 x 3,15 m det lille er 4 x 3 m. det lille rum har været der i en del år, det store har jeg allernådigst fået lov til at inddrage fra den gamle stald.

Tiden er ca. 1959 til 1969 ikke sådan at forstå at der ikke må køre materiale fra andre tidspunkter, men alt landskabet, biler, huse m.v. skal passe til tiden omkring 1959 - 1969 således jeg har mulighed for at køre epokekorrekt hvis jeg ønsker det.

En lille forklaring til tegningerne, de orange spor er hovedspor, de blå spor er dels privatbane dels godsspor.

Aalborg og Svenstrup ligger i kote 0, Hvalpsund i kote - 100, under anlægget er der, i begge ender af hovedsporet en lille rist/skjult banegård, som ligger i kote – 300 og der er også en rist på godssporet der ligger i kote – 500.

De områder på tegningen "Alt synligt" der er hvide er ikke færdige, ellers tror jeg nok resten stort set er klar til at blive bygget, dog vil jeg forsøge om jeg kan få nogle længere sporskifter på Aalborg banegård, men det må ikke gå ud over helheden, så vil jeg hellere bruge dem der er tegnet.

Turen starter i Aalborg med Aalborg Privatbaners remiseanlæg, DSB´s godsterminal, Banegård med banegårdspladsen lidt af Boulevarden, et lille stykke af Prinsensgade og Jyllandsgade, herefter køres der ud af Aalborg og lidt efter ankommer vi til Svenstrup station med pakhus og nogle af husene langs Hobrovej, herefter går turen videre ad det blå sidespor, der lige kan skimtes til højre inden det går gennem muren, terrænet falder og der køres ind under Svenstrup, vi kommer ud igen, og vi ankommer til Hvalpsund station med pakhus, logihus og kvægfold, havn, havneområde, remise og huse langs vejen til havnen.

Jeg vedhæfter lige nogle billeder af sporplanen og arbejdet med rummet.

Alt synligt

Det hele

Forskallingen er ved at blive monteret

Halvvejs med skillevæggen

Træ til understel

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej Claus!

Ser spændende ud - ikke mindst den plads du har til rådighed.

Ser frem til at se mere til projektet.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hej

Jeg glæder mig også til at se, hvordan du kommer helt i mål.

Optakten er da særdeles lovende Laughing out loud

Flot sporplan !

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Flot plan, men har du ikke spormæssigt fået placeret Svenstrup på nordsiden af Aalborg?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Flot plan, men har du ikke spormæssigt fået placeret Svenstrup på nordsiden af Aalborg?

Der er heller ikke langt nok mellem Aalborg og Hvalpsund - og mange andre ting der ikke er i overenstemmelse med virkeligheden.

Sådanne friheder kan/bliver vi nødt til at tage på vores modeljernbane med de fysiske rammer, vi nu en gang har.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Hold da K... Det ser godt ud !

Stor misundelse her fra Laughing out loud

Er rigtig sjovt at se du at du har fået prinsensgade med, blandt andet fordi jeg har kørt af den utallige gange med bus, men også fordi udstillingsanlægget på Aalborg station ikke rigtig har den med...

Som de andre glæder jeg mig til at se mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Gert Frikke" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Flot plan, men har du ikke spormæssigt fået placeret Svenstrup på nordsiden af Aalborg?
Der er heller ikke langt nok mellem Aalborg og Hvalpsund - og mange andre ting der ikke er i overenstemmelse med virkeligheden.Sådanne friheder kan/bliver vi nødt til at tage på vores modeljernbane med de fysiske rammer, vi nu en gang har.Gert

For at gøre det kort. Du køre fra Hvalpsund og til rigtige side i Svenstrup, men fra Svenstrup køre du i Aalborg ind fra nord og ikke syd. Derfor min bemærkning

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Man kunne jo lade den nordlige udkørsel falde så snart du er ude fra stationen. Til gengæld lader du så strækningen fra Svenstrup løbe helt omme op ad væggen.

Enten skal du så skjule denne bag en kulisse eller også skal du lade den løbe helt tæt op af bygningerne som det er mellem Aalborg og Vestbyen station. Dog ville jeg med sikkerhed lade det spor være skjult bag en kulisse på langsiden ved Aalborg station.

Fordelene ved dette er at du får en længere privatbanestrækning samt en korrekt indkørsel til Aalborg. Dog vil du være nød til at opgive noget af storbybebyggelsen ved prinsensgade osv., med mindre du kan gøre anlægget dybere.

Håber det gav mening :!:

Ellers som jeg skrev er det en rigtig spændende bane du har gang i Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Flot plan, men har du ikke spormæssigt fået placeret Svenstrup på nordsiden af Aalborg?

Hej Ivan

Det er helt fint med din bemærkning, bliv endelig ved med det.

Du har helt ret Svenstrup ligge nord for Aalborg på min plan, og det gør Svenstrup som du skriver ikke i virkeligheden.

Men jeg har prøvet mange ting for at lave det rigtigt, men jeg har ikke fået det til at gå op,

så det er et af de kompromier jeg har accepteret.

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Når du nu har helix/rundkørsel nederst til venstre for at komme under privatbanen er det vel bare at de 2 spor du har her går hele vejen under Aalborg og kommer frem der hvor du nu har sporet nord for Aalborg. Sporet her kan du så afslutte ved stationen.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Cowi" skrev:
Man kunne jo lade den nordlige udkørsel falde så snart du er ude fra stationen. Til gengæld lader du så strækningen fra Svenstrup løbe helt omme op ad væggen. Enten skal du så skjule denne bag en kulisse eller også skal du lade den løbe helt tæt op af bygningerne som det er mellem Aalborg og Vestbyen station. Dog ville jeg med sikkerhed lade det spor være skjult bag en kulisse på langsiden ved Aalborg station.Fordelene ved dette er at du får en længere privatbanestrækning samt en korrekt indkørsel til Aalborg. Dog vil du være nød til at opgive noget af storbybebyggelsen ved prinsensgade osv., med mindre du kan gøre anlægget dybere.Håber det gav mening :!: Ellers som jeg skrev er det en rigtig spændende bane du har gang i Smile

Hej Cowi

Tak for dine pæne ord og dine input.

Som jeg skrev til Ivan har jeg prøvet meget for at få lagt Svenstrup syd for Aalborg

men det er ikke lykkes.

Noget af det jeg glæder mig allermest til når jeg kommer så langt,

er at lave Aalborg banegård med pladsen foran med de tilhørende bygninger.

Det lyder til du kommer der jævnligt, har du prøvet at stå på banegårdspladsen og kikket rundt og op,

med undtagelse af Kennedyarkaden er det simpelthen så flotte bygninger hele vejen rundt,

dem vil jeg bestemt ikke undvære på min bane.

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Når du nu har helix/rundkørsel nederst til venstre for at komme under privatbanen er det vel bare at de 2 spor du har her går hele vejen under Aalborg og kommer frem der hvor du nu har sporet nord for Aalborg. Sporet her kan du så afslutte ved stationen.

Ja det kunne være en mulighed, men sporene nord for Aalborg vil jeg ikke slutte der, så får jeg en punkt til punkt bane og det ønsker jeg ikke.

Hvis du har et bud på hvordan jeg kan få sporet ind under lige efter Aalborg vil det være fint.

Jeg vedlægger lige et par billeder af sporende under anlægget, min mening er egentlig at DSB persontogene skal bruge de 2 små riste,

således at når togene forlader dels Svenstrup eller Aalborg og kører under anlægget skal de stoppe på ristene og så skal der sendes et andet tog af sted,

således at det ikke er de samme tog der kører rundt,

det skal så kunne køre automatisk, hvis jeg ønsker det,

min opgave skulle så være at få godstog og privatbanetog igennem under hensyn til DSB´s toggang.

Skjulte spor 2

Skjulte spor 3

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Når du nu har helix/rundkørsel nederst til venstre for at komme under privatbanen er det vel bare at de 2 spor du har her går hele vejen under Aalborg og kommer frem der hvor du nu har sporet nord for Aalborg. Sporet her kan du så afslutte ved stationen.

Ja det kunne bestemt være en mulighed, men sporene nord for Aalborg vil jeg ikke slutte der, så får jeg en punkt til punkt bane og det ønsker jeg ikke.

Hvis du har et bud på hvordan jeg kan få sporet ind under lige efter Aalborg vil det være fint.

Jeg vedlægger lige et par billeder af sporende under anlægget, min mening er egentlig at DSB persontogene skal bruge de 2 små riste,

således at når togene forlader dels Svenstrup eller Aalborg og kører under anlægget skal de stoppe på ristene og så skal der sendes et andet tog af sted,

således at det ikke er de samme tog der kører rundt,

det skal så kunne køre automatisk, hvis jeg ønsker det,

min opgave skulle så være at få godstog og privatbanetog igennem under hensyn til DSB´s toggang.

Skjulte spor 2

Skjulte spor 3

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Først 1 forslag til reducering af pladsen til skjult banegård. Dette layout er til 1 andet anlæg men viser at med kurveskifter får man meget mere spor på samme areal, alternativt mindre plads for samme spor. Hver kvadrat er 20 x 20.

tillig 5 lange opstillingsspor. JPEG

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

De 2 skjulte banegårde skal skifte plads, og Aalborg nord skal ned og sporet som ligger hele vejen under privatbane og Aalborg skal op til Svenstrup.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Skal der ikke være gennemløb i godssektionen som i de 2 andre skjulte banegårde.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sebastian Leo Forring

Hårlev

Indlæg: 594

PB  Blog  Hjemmeside

Nu ved jeg godt det ikke er pænt at bande..

Men fuck hvor ser det bare godt ud med den sporplan. hold da helt fast på tog og skinner. det jo et fantastisk layout du har fået skabt dig der. ser for fedt ud *:D

glæder mig til at se mere Laughing out loud

troede lige det var en togklubs layout man lige så til at starte med da jeg så billederne, Gid man havde så meget plads selv Laughing out loud

__________________
DSB MY1147 - Banner

Mvh. Sebastian Leo Forring

Marklin C-skinner. mobil station, DSB Epoke 4 - 6

Youtube opdate: http://www.youtube.com/watch?v=cj7_m3LHy4w&feature=colike

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
De 2 skjulte banegårde skal skifte plads, og Aalborg nord skal ned og sporet som ligger hele vejen under privatbane og Aalborg skal op til Svenstrup.

Ja det kan jeg godt se, men jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal få det til at

fungere uden det går ud over Hvalpsund, der skal jo bruges 5 m spor for at komme 10 cm op eller ned med en 2 % stigning.

Din tegning med kurveskifyerne vil jeg bestemt gøre brug af.

Risten til godset er bare tænkt til opstilling af matriel der ikke er i brug,

så må jeg køre derned og hente det op, og så oprangere det oppe for oven.

Grunden til jeg har lagt den så langt nede er at jeg så kan se materialet,

og der også er bedre plads til at skrue under den øverste plade.

Jeg vedhæfter lige nogle bedre billeder af remisen, Svenstrup og Hvalpsund

Remisen

Svenstrup

Hvalpsund

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Du helt ret i at det er nogle fantastisk flotte bygninger der er ved banegården (ja når man lige smider kennedyarkaden væk Laughing out loud) så de skal naturligvis bibeholdes

Du kan altid kalde Svenstrup for Svenstrup nord Tongue

Men jeg glæder mig rigtig meget til du kommer videre for et virkelig spændende anlæg du har gang i der

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Helix til Aalborg nord, og sænkning af hele siden med Svenstrup og Hvalpsund, eller hævning af Aalborgsiden. Var det ikke 1 brugbar løsning?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hvilket tegneprogram er det du bruger?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Helix til Aalborg nord, og sænkning af hele siden med Svenstrup og Hvalpsund, eller hævning af Aalborgsiden. Var det ikke 1 brugbar løsning?

Jeg kan ikke sænke Svenstrup, eller hæve Aalborg, jeg har lavet huller i væggene.

Hvis der skal være en helix skal den have en radius på mindst 80 cm, for at give de 2% i stigning,

så jeg har svært ved at se det for mig,

som jeg også skrev har jeg accepteret at Aalborg lægger syd for Svenstrup.

Jeg kan da lige indskyde at jeg er vokset op i Svenstrup, boede i det sidste hus til venstre på planen, fra 1963 til 1971,

så jeg har stået og set Nivpeter, som vi kaldte skinnebusserne krydse Hobrovej mange gange.

Jeg tegner i Wintrack

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Helix kan vel være i det hjørne du ikke er færdig med. Men alt andet lige er det jo dig der bestemmer og din tegning, så held og lykke med det spændende anlæg.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Claus har du været inde på h0-aalborg.dk der har vi netop Aalborg og Svenstrup, men også Frederikshavn, Nørresundby, Hadsund og Langå?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej Claus har du været inde på h0-aalborg.dk der har vi netop Aalborg og Svenstrup, men også Frederikshavn, Nørresundby, Hadsund og Langå?

Hej Ivan

Ja det har jeg, det er et rigtig flot anlæg de har, hvad med dig selv er du kommet igang?

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Har tegninger klar men ikke som dine da jeg har brugt 1 demo fra AnyRail hvor jeg kun har 50 enheder. Anlægget passer i 1 rum på ca. 3,00 x 8,00. Hobro skulle gerne afkortes med ca. 1,00 i forhold til din Aalborg med privatbane. Derfor jeg spurgte efter hvilket program du brugte.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Har tegninger klar men ikke som dine da jeg har brugt 1 demo fra AnyRail hvor jeg kun har 50 enheder. Anlægget passer i 1 rum på ca. 3,00 x 8,00. Hobro skulle gerne afkortes med ca. 1,00 i forhold til din Aalborg med privatbane. Derfor jeg spurgte efter hvilket program du brugte.

Jeg kan klart anbefale Wintrack, jeg syntes det er et rigtig godt program, i klubben har vi både printet sporplan i 1:1 og også spanter ud,

det er rigtig godt, det gør det en hel del nemmere at lægge sporene lave trasser osv.

Som du sikkert allerede ved kan du hente en demo på Wintrack.de, jeg startede i sin tid med at låne det på biblioteket.

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Fantastisk flot!!! Hold os endelig informeret. -Og held og lykke med det!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Jeg kan klart anbefale Wintrack, jeg syntes det er et rigtig godt program, i klubben har vi både printet sporplan i 1:1 og også spanter ud,

det er rigtig godt, det gør det en hel del nemmere at lægge sporene lave trasser osv.

Som du sikkert allerede ved kan du hente en demo på Wintrack.de, jeg startede i sin tid med at låne det på biblioteket.

Nu har jeg prøvet at lege lidt med denne demo, for mig virker den ikke særlig brugbar. Måske det bare er fordi jeg skal have lidt hjælp?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Nu har jeg prøvet at lege lidt med denne demo, for mig virker den ikke særlig brugbar. Måske det bare er fordi jeg skal have lidt hjælp?

Du sige bare til, så skal jeg hjælpe dig efter bedste evne.

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Claus Sørensen" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Nu har jeg prøvet at lege lidt med denne demo, for mig virker den ikke særlig brugbar. Måske det bare er fordi jeg skal have lidt hjælp?
Du sige bare til, så skal jeg hjælpe dig efter bedste evne.

Hej Claus mange tak for tilbuddet.

Jeg har 1 demo af WinTrack 9.0 som jeg sejler rundt i. Derimod har jeg 1 demo af AnyRail 4 som bare kører derudaf. Da der åbenbart er flere/mere i WinTrack ville jeg da gerne lære at bruge dette program.

Er det nemmest at jeg får dit tlf.nr. og 1 klokkeslet hvor jeg kan ringe?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

Hej Ivan

Jeg har sendt dig en privat besked

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

Hej

Så er det tid til at give en lille status for anlægsbyggeriet.

Jeg har lavet understel og er blevet færdig med at skrue brædder på den side hvor de 2 rister skal være, når jeg engang er blevet færdig med ristene skal der skrues spanter på siden af brædderne for at komme op i færdig højde.

Jeg har valgt at bruge regler til den bærende konstruktion, så kan jeg tillade mig at have nogle færre ben, jeg har prøvet mig lidt frem og er kommet frem til en maks. afstand på 150 cm. Så kan det holde til jeg kravler på det uden det giver sig for meget.

Ovenpå reglerne skruer jeg brædder på med en afstand på 40 cm.

Jeg har også lavet nedkørselsrampen, der har jeg valgt at bruge en 12 mm MDF plade, jeg er ikke nervøs for at det ikke skal holde da den er understøttet hele vejen og jeg har lavet limede samlinger med overfræser, som kan ses på et af billederne, jeg har beklædt den med først et lag 2 mm kork og dernæst en 5 mm plade der bruges til lyddæmpning under gulv.

Det næste jeg skal i gang med er dels at få lavet understel i rummet ved siden af, der hvor togene skal vende rundt, og dels have lavet plader til at lægge risterne på, jeg skal dog lige have tegnet ristene om, efter inspiration fra Himmerlandsbanerne. Det kan godt give lidt længere spor på ristene, så der måske også kan blive plads til et lidt længere godstog.

Jeg kan også lige sige at jeg har besluttet at bruge Lissy systemet til at styre ristene.

Jeg er også kommet godt i gang med at tegne nogle af bygningerne, jeg er stort set færdig med remisen, og det lille logihus i Hvalpsund, stationen og toiletbygning samt pakhus i Svenstrup, jeg mangler faktisk kun nogle få mål for at kunne gøre dem færdig.

Jeg har også lige en opgave med at få pakket de sidste af mine tegneserier ned, så der er nok at tage fat på.

Futfut

Claus

Set fra rummet hvor togene skal vende

Klar til at lave ristene

De forskellige lag

Pladesamling

Understel, rampe til højre

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Claus, lige 1 hjørne med kurveskifte.

tillig hjørne 1 x 5 spor

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Kunne du ikke flytte det øverste kurvesporskifte, så det er placeret umiddelbart på det første eller andet sporskiftes venstre ben?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej Claus, lige 1 hjørne med kurveskifte.

Hej Ivan

Tak for det, jeg kan godt se det ikke fylder så meget, men jeg har valgt en mindste radius på 460mm

og Tillig 85363 har kun en radius på 424 mm så det dur ikke rigtig.

Jeg har prøvet med Tillig 85314 som har en mindste radius på 484 mm, det giver så en radius på ca. 860 mm for hele buen og det er jo noget, det er faktisk så meget at jeg kun kan bruge den løsning i den ene ende,

da der ikke er plads til det i den anden, men alligevel ser det ud til at kunne give mig nogle længere spor på ristene. så det er jo allertiders.

Hilsen Claus

Forsøg kurveskift

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Claus Sørensen" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej Claus, lige 1 hjørne med kurveskifte.
Hej IvanTak for det, jeg kan godt se det ikke fylder så meget, men jeg har valgt en mindste radius på 460mmog Tillig 85363 har kun en radius på 424 mm så det dur ikke rigtig.Jeg har prøvet med Tillig 85314 som har en mindste radius på 484 mm, det giver så en radius på ca. 860 mm for hele buen og det er jo noget, det er faktisk så meget at jeg kun kan bruge den løsning i den ene ende, da der ikke er plads til det i den anden, men alligevel ser det ud til at kunne give mig nogle længere spor på ristene. så det er jo allertiders.Hilsen Claus

Hvorfor lige 460 mm radius?

Så vidt jeg ved kan alt materiale køre på 420 mm.

Tillig 85314 har jo nogle upraktiske gradinddelinger ( 32,7 og 20,7) som dog ved hjælp af flexskinne kan bruges alligevel.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Techek" skrev:
Kunne du ikke flytte det øverste kurvesporskifte, så det er placeret umiddelbart på det første eller andet sporskiftes venstre ben?

Hvorfor lige det?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

Citat:
Hvorfor lige 460 mm radius?Så vidt jeg ved kan alt materiale køre på 420 mm.

Hej Ivan

Ja det er godt nok en mærkelig størrelse de 460 mm, men da jeg startede med at tegne var det den ”største” mindste radius, jeg kunne komme rundt med i rummet hvor togene skal vende, og også i den lille helix under Svenstrup, derfor blev det 460 mm, selv om jeg gerne havde set den større, simpelthen for at minimere risikoen for afsporinger.

Hvad angår hvilken radius de forskellige modeller kan klare, har jeg oplevet at Heljans E maskine og B vogne kun med nød og næppe kan klare de 420 mm, og B vognen kun hvis man afmontere dynamoen, og E maskinen vil også gerne afspore ved den radius.

Hilsen Claus

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Claus Sørensen" skrev:
Citat:
Hvorfor lige 460 mm radius?Så vidt jeg ved kan alt materiale køre på 420 mm.
Hej IvanJa det er godt nok en mærkelig størrelse de 460 mm, men da jeg startede med at tegne var det den ”største” mindste radius, jeg kunne komme rundt med i rummet hvor togene skal vende, og også i den lille helix under Svenstrup, derfor blev det 460 mm, selv om jeg gerne havde set den større, simpelthen for at minimere risikoen for afsporinger.Hvad angår hvilken radius de forskellige modeller kan klare, har jeg oplevet at Heljans E maskine og B vogne kun med nød og næppe kan klare de 420 mm, og B vognen kun hvis man afmontere dynamoen, og E maskinen vil også gerne afspore ved den radius.Hilsen Claus

Tak for oplysningen.

Det må jeg da lige have efterprøvet med min E-maskine.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

 

 

Hej sporskiftere

Så er der endelig nyt fra det nordjyske, jeg har fået lavet underbygningen i de to ender hvor togene skal vende, i det lille rum.

Jeg har også fået lavet underbygningen til den ene skjulte rist

Det næste der skal gøres er at få lagt de første skinner, det ser jeg meget frem til.

Derudover har jeg brugt en del tid på at tegne. Jeg har tegnet stationen med toiletbygning, skur og pakhus i Svenstrup. Tatol, delvis Brugsen, Landbosparrekassen, Sparrekassen, Barber/tobaks forretning, købmand Arendt ligeledes i Svenstrup.

Det lille logihus i Hvalpsund er også næsten færdigtegnet.

Jeg er også snart færdig med at tegne banegården i Aalborg, den har jeg godt nok tegnet på længe, utallige er de gange at jeg, og somme tider datteren eller fruen med, har været ude og måle og tage billeder.

Jeg tegner som regel på flere af gangen, da det altid viser sig at jeg mangler nogle mål, det er egentlig forbavsende, så venlige og imødekommende folk er, når man ringer på, og fortæller hvorfor man gerne vil have lov at måle på deres hus, jeg har indtil nu kun haft gode oplevelser med det. Også DSB personalet på banegården har været imødekommende, men taxi chaufførerne kigger godt nok noget når jeg folder mine tynde pinde ud hvorpå der er monteret en tommestok, så jeg kan måle på 1. sal, alt imens min datter eller fruen fotografere, så jeg kan aflæse målene på billederne bagefter.  

De bedste toghilsner Claus

 

 

Det er godt at have lidt ekstra belægningssten

Det er godt at have lidt ekstra belægningssten

 

Risten

Risten

 

NedkørselNedkørsel

 

 

Gennemførsel

Gennemførsel

 

Venstre side

Venstre side

 

 

Højre side

Højre side

 

Oversigt

Oversigt

 

Svenstrup station

Svenstrup station

 

 

Aalborg banegård

Aalborg banegård

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 4 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

 

Hej Sporskiftere

 

Jeg har nu fået lagt skinner på ned/op kørslen til den ene rist, samt selve risten, det har ikke været uden problemer, jeg havde jo regnet med min fine konstruktion med kork og gulvunderlag ville give en god lyddæmpning, men jeg blev klogere, da jeg havde limet nogle skinner på, og afprøvet det med forskellige vogne, kunne jeg godt høre det larmede en del, det larmede faktisk så meget at en af mine venner rådede mig til at gøre det om. Han havde set andre sætte dobbeltklæbende puder under, med gode resultater, så det måtte jo prøves, det viste sig at være et rigtigt godt råd, nu er det faktisk kun støjen fra hjulene der høres og ikke fra hele konstruktionen. Det har også den fordel at man ikke behøver at vente på lim der tørrer.

Det er selvfølgelig en nem løsning i det skjulte, men jeg havde jo regnet med at bruge den samme metode på den synlige del af anlægget, der må jeg finde et andet underlag, jeg har forsøgt med en lille prøve med flamingo, det faldt ikke særlig godt ud, jeg har også lavet et forsøg med foam og det er det bedste indtil nu.

Det undrer mig hvorfor der mangler sveller på Tillig´s flexsspor, skinnestrengene er noget længere end det stykke svellerne dækker,  jeg sætter 4 sveller mere ind, for at få så lidt samlinger som muligt, er der nogen der ved hvad meningen er med det?

På selve skinnerne, har jeg valgt at lodde en lille lus over alle samlinger hvor der ikke er isolerende lasker, for at sikre der er strøm på alle skinner bedst muligt. Det tager godt nok noget tid, men jeg syntes det er godt givet ud.

Jeg havde regnet med at bruge Tillig´s sporskiftedrev, da det ikke fylder så meget, kan fås hvor jeg plejer at handle tog, og også har kontakter både til polarisering og tilbagemelding, men efter at have prøvet at montere et, har jeg besluttet at det ikke bliver dem jeg vil bruge, dels så støjer de noget, men det er sådan set ikke det værste, jeg oplevede at hvis jeg satte det lige i midten af sporet, og derefter satte strøm på, kørte det til de ene  side ville det ikke køre til den anden side, tog jeg det så af igen, kørte det fint til begge sider, men det samme gentog sig når jeg monterede det igen, løsningen var at montere det lidt forskudt, det bevirkede så at det trak vel hårdt i selve skiftemekanismen når det var trukket til den ene side, og Tillig´s skinner er noget spinkle på det punkt. Det kunne måske løses med en tyndere tråd, men undervejs i alt dette opdagede jeg også at selve det bevægelige i skiftet blev noget løs i det, man kan faktisk uden at udøve vold på nogen måde, bevæge det en 3 til 4 mm til siden. Efter de oplevelser med drevet har jeg besluttet at bruge et andet drev, lige nu står valget mellem Cobalt og Tortoise, det ender nok med Tortoise som også bruges i klubben jeg er medlem af.

Det var lidt om de erfaringer jeg har haft indtil nu.

 

 

De bedste toghilsner Claus

 

 

 

Højre runding med skinner

Højre runding med skinner

 

 

Ned/op kørsel med skinner

Ned/op kørsel med skinner

 

Rist med skinner

Rist med skinner

 

 

Skinne med klæbepuder

Skinne med klæbepuder

 

Skinne med lus

Skinne med lus

 

Skinnesamlinger med lus

Skinnesamlinger med lus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 2 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Ser rigtigt spændende ud Smile kom endelig med opdateringer.... God weekend
__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

Hej Ulrik

Jeg skal nok komme med opdateringer når der er nyt at berette om.

God weekend til dig også 

 

De bedste toghilsner Claus

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

Claus Sørensen skrev:

 

Hej Sporskiftere

 

Jeg har nu fået lagt skinner på ned/op kørslen til den ene rist, samt selve risten, det har ikke været uden problemer, jeg havde jo regnet med min fine konstruktion med kork og gulvunderlag ville give en god lyddæmpning, men jeg blev klogere, da jeg havde limet nogle skinner på, og afprøvet det med forskellige vogne, kunne jeg godt høre det larmede en del, det larmede faktisk så meget at en af mine venner rådede mig til at gøre det om. Han havde set andre sætte dobbeltklæbende puder under, med gode resultater, så det måtte jo prøves, det viste sig at være et rigtigt godt råd, nu er det faktisk kun støjen fra hjulene der høres og ikke fra hele konstruktionen. Det har også den fordel at man ikke behøver at vente på lim der tørrer.

Det er selvfølgelig en nem løsning i det skjulte, men jeg havde jo regnet med at bruge den samme metode på den synlige del af anlægget, der må jeg finde et andet underlag, jeg har forsøgt med en lille prøve med flamingo, det faldt ikke særlig godt ud, jeg har også lavet et forsøg med foam og det er det bedste indtil nu.

Det undrer mig hvorfor der mangler sveller på Tillig´s flexsspor, skinnestrengene er noget længere end det stykke svellerne dækker,  jeg sætter 4 sveller mere ind, for at få så lidt samlinger som muligt, er der nogen der ved hvad meningen er med det?

På selve skinnerne, har jeg valgt at lodde en lille lus over alle samlinger hvor der ikke er isolerende lasker, for at sikre der er strøm på alle skinner bedst muligt. Det tager godt nok noget tid, men jeg syntes det er godt givet ud.

Jeg havde regnet med at bruge Tillig´s sporskiftedrev, da det ikke fylder så meget, kan fås hvor jeg plejer at handle tog, og også har kontakter både til polarisering og tilbagemelding, men efter at have prøvet at montere et, har jeg besluttet at det ikke bliver dem jeg vil bruge, dels så støjer de noget, men det er sådan set ikke det værste, jeg oplevede at hvis jeg satte det lige i midten af sporet, og derefter satte strøm på, kørte det til de ene  side ville det ikke køre til den anden side, tog jeg det så af igen, kørte det fint til begge sider, men det samme gentog sig når jeg monterede det igen, løsningen var at montere det lidt forskudt, det bevirkede så at det trak vel hårdt i selve skiftemekanismen når det var trukket til den ene side, og Tillig´s skinner er noget spinkle på det punkt. Det kunne måske løses med en tyndere tråd, men undervejs i alt dette opdagede jeg også at selve det bevægelige i skiftet blev noget løs i det, man kan faktisk uden at udøve vold på nogen måde, bevæge det en 3 til 4 mm til siden. Efter de oplevelser med drevet har jeg besluttet at bruge et andet drev, lige nu står valget mellem Cobalt og Tortoise, det ender nok med Tortoise som også bruges i klubben jeg er medlem af.

Det var lidt om de erfaringer jeg har haft indtil nu.

 

 

De bedste toghilsner Claus

 

 

 

Højre runding med skinner

Højre runding med skinner

 

 

Ned/op kørsel med skinner

Ned/op kørsel med skinner

 

Rist med skinner

Rist med skinner

 

 

Skinne med klæbepuder

Skinne med klæbepuder

 

Skinne med lus

Skinne med lus

 

Skinnesamlinger med lus

Skinnesamlinger med lus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hej Claus. Det ser sgu godt ud.. jeg bruger også cobalt drev, for der skal du ikke lodde, men kan bare stikke ledningen op.. jeg har dog også nogle tillig drev, for der var nogle steder, hvor der ikke var plads nok, og de køre nu som de skal. Men glæder mig til at se mere fra dit anlæg.... deg ser godt ud.

 

 

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

 

Hej HNE

Tak for de pæne ord. det er godt at høre du har fået Tillig drevene til at virke som de skal.

Det er rigtig at Cobalt drevene har den fordel at der ikke skal loddes, de er også lidt mindre, jeg regner dog med at lave en eller anden form for klemmerække, så det med at lodde betyder ikke så meget, da det så ikke behøver at foregå oppe under pladen.

 

De bedste toghilsner Claus

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

Claus Sørensen skrev:

 

Hej HNE

Tak for de pæne ord. det er godt at høre du har fået Tillig drevene til at virke som de skal.

Det er rigtig at Cobalt drevene har den fordel at der ikke skal loddes, de er også lidt mindre, jeg regner dog med at lave en eller anden form for klemmerække, så det med at lodde betyder ikke så meget, da det så ikke behøver at foregå oppe under pladen.

 

De bedste toghilsner Claus

 

 

 

Ja okay, det er jo o en mulighed

Ja okay, det er også en mulighed, men bare der kommer mere fra dig, så det fint. Du kan se mit anlæg under :ny bane under layout, så kan du se, hvor lidt vi andre må nøjes med. . . Hæhæ.
__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 249

PB

Hej Claus

 

Det ser sgu godt.

Er selv fra den ende af landet, og så kan man vel ikke tillade sig andet end at rose.

 

Men...

Mht. sporskifte drev er både Cobalt og Tortouise nogle dyre valg synes jeg.

Har du overvejet at bruge ESU SwitchPilot Servo sammen med fx HXT900 servoen fra Hobbyking (samles kun med stik og skrueterminaler).

Det er en billigere løsning og så kan de programeres via decoder og styres helt manuelt med trykknapper eller digitalt.

Jeg bruger selv 12 af disse på mine 4 moduler og har ingen problemer med støj eller forkert indstilling/for meget tryk på tungen.

 

Nå men jeg glæder mig til at følge udviklingen.

 

Mvh

Kristian

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

A-Stjerne

Indlæg: 163

PB

Kan/vil du ligge din wintrack fil ud? Vil gerne nærstudere den lidt
Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

Hej Henrik

Lidt og lidt det syntes jeg nu ikke, i hvertefælde ser dit anlæg rigtig godt ud.

 

De bedste toghilsner Claus

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Claus Sørensen

Vodskov

Indlæg: 74

PB

Hej Kristian

Tak skal du have.

Med hensyn til servoer contra derv, vil jeg vælge drev, det syntes jeg er det sikre valg for mig, også fordi det der med strøm, er noget jeg har meget lidt forstand på "læs næsten ikke".

 

De bedste toghilsner Claus

__________________

H0 toskinne digital

Tillig Elite spor

www.laserhobby.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.