Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Inspiration til sporplan 345 x 200 cm

Hej alle.

Jeg har for tiden ikke noget anlæg, så derfor bruger jeg en del tid på at udforme sporplaner som inspiration til mit kommende anlæg.

I Banen nr. 96, 98 og 101 har der været en glimrende byggebeskrivelse af et modulanlæg på 345 x 200 cm. Jeg har med stor interesse læst disse byggebeskrivelser, som endnu ikke er tilendebragt, og jeg ser frem til at læse videre om anlægget i kommende numre. Banen er bygget med Peco spor, men jeg har tegnet den om til Märklin k-spor på synlige strækninger og C-spor på skjulte strækninger.

Banen består af en delvist skjult rundbane (jeg har dog også lavet en udgave som hundeben) med dobbeltspor, en dansk provinsstation med dampdepot, og en sidebane med en lille endestation. Den skjulte station befinder sig på niveau 1, og selve provinsstationen på niveau 2, og øverst på niveau 3 befinder sidebanestationen sig.

Arrow Billede 1 er hele anlægget med alle tre niveauer.

Arrow Billede 2 er niveau 1 med skjult station.

Arrow Billede 3 er niveau 1 med skjult station udført som hundeben.

Håber dette indlæg kan være med til at give inspiration til kommende anlægsopbygninger blandt sporkiftets brugere.

Jeg har flere sporplaner i støbeskeen, og dem ligger jeg også gerne ud hvis der er stemning for det Laughing out loud

Fra banen nr 96 98 101 - goddag til nyt anlæg - k og c-spor - lag 1 2 3

Fra banen nr 96 98 101 - goddag til nyt anlæg - k og c-spor - lag 1

Fra banen nr 96 98 101 - goddag til nyt anlæg - k og c-spor - hundeben - lag 1

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Okay, DENNE gang maa jeg sige at planen er virkelig god!!! (eller med andre ord; JEG kan godt lige den Wink

Den synlige del af anlaegget er perfekt anlagt. De noedvendige sporskiftekombinationer er tilstede, og stationens fuinktionalitet er simpelthen perfekt!

Selv er jeg jo tilhaenger af hundeben-banerne, saa der er ingen tvivl om hvilken version af den skjulte del jeg ville vaelge.

MEN det smerter jo en del at der kun bliver plads til 3 spor i hver vendesloejfe. Dette kan muligvis afhjaelpes ved at lave nogle skjulte blind-spor ogsaa, til vendetog. Disse blindspor kan f.eks. ligge i midten af hver vendelsoejfe, med sporskifteforbindelser til baade indkommende og udgaaende hovedspor; Paa den maade forstyrrer det ikke driften af resten af anlaegget, naar et vende-tog skal have skiftet retning.

Man kan sige at ISAER den til venstre liggende vendesloejfe boer have mindst eet blindspor, saaledes at tog til fra sidebanens endestation har et sted at koere hen...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Dennis

Spændene anlæg, som jeg også selv læser om i Banen Wink

Vedr. med at lægge sporplaner op på sporskiftet, så syntes jeg det er en god ide, for uanset om det er en plan man bruger eller ej, for der sidder mange bruger på sporskiftet, som ikke kan laves der egene planer, og for dem, vil alle former for sporplaner være en hjælp, og hvem af os der tegner sporplaner, har ikke en masse ideer ligende på computeren, som vi måske kunne lave en tråd til Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Spændende og inspirerende sporplan!

Jeg kan også bedst lide kødbensplanen, da opstillingssporene i vendesløjferne kommer til at repræsentere resten af verden, hvorfra togene kan vende tilbage.

Men hvis du vil have det bedste af begge verdener, kunne man ikke ligeså godt kombinere de to planer med et par sporskifter således:

nyplan

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

spændene plan.

men hvad er et hundebens bane.

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"sweetie66" skrev:
spændene plan.men hvad er et hundebens bane.sweetie66

En bane, lavet som hundeben, er en rundbane, som er trykket sammen på midten, så banen reelt er en dobbeltsporet strækning med vendecirkler i enderne. Jeg kalder dem vendecirkler, da man normalt benytter betegnelsen vendesløjfe om en enkeltsporet vendecirkel, hvor der køres ud og hjem på samme sporstreng.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej

Tak for jeres roser, kommentarer og ideer Laughing out loud

Jeg må lige hurtigt fortælle at selve ideen til planen er direkte stjålet fra omtalen i Banen, skrevet og tegnet af Finn Frøsig. Så er det på plads.

Det var en stor udfordring at erstatte Peco sporene med Märklin K-spor, især da der mangler brugbare kurveskifter i Märklins sortiment, og netop disse spor benytter Peco sporplanen mange af.

Jeg har tegnet de fremkomne ideer på nedenstående tegning. Desværre er blindsporene meget korte, men hvis man kan flytte den højre vendesløjfe lidt mod højre, så bliver mulighederne for længere blindspor større. Det er dog ikke noget jeg vil til at rode mig ud i Wink

Fra banen nr 96 98 101 - goddag til nyt anlæg - k og c-spor - hundeben - lag 1_med blindspor

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg kan ret godt lide det, men en ting springer mig i øjnene:

Der ser ikke ud til at være et udtræksspor/dækningsspor, så al rangering kommer jo ud på sporet?

Jeg ville tilføje et sporskifte lige over drejeskiven og lave et udtræksspor der.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Per.

Du har ret i at rangeringen vil komme ud i sporet, men det er jo sidebanens/privatbanens spor som man rangerer ud i, og det må siges at være en mindre befærdet bane. Hvis man har råd til at købe et ekstra (dyrt) Märklinskifte, kan det sagtens lade sig gøre at ligge det her Smile Desværre er det kun muligt at benytte et kort sporskifte.

Fra banen nr 96 98 101 - goddag til nyt anlæg - k og c-spor - lag 2 3_med udtræksspor

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

hej

Er det mon muligt at du kunne ligge din sporplan ud som en fil til wintrack.

Eller hvis der er nogen der har lavet den med c skinner.

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"cmq" skrev:
Er det mon muligt at du kunne ligge din sporplan ud som en fil til wintrack.

Hvordan gør jeg det :?: Sporskiftet tillader ikke at jeg uploader en .tra fil....

Jeg har iøvrigt prøvet at lave planen kun med C-spor, men det er meget vanskeligt at få en ordentlig plan ud af det, da der mangler et slankt dobbeltkryds i sortimentet. Jeg har vedhæftet et foreløbigt resultat (jpg), og jeg agter ikke at arbejde videre på det.

Fra banen nr 96 98 101 - goddag til nyt anlæg - c spor

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
"cmq" skrev:
Er det mon muligt at du kunne ligge din sporplan ud som en fil til wintrack.
Hvordan gør jeg det :?: Sporskiftet tillader ikke at jeg uploader en .tra fil....Jeg har iøvrigt prøvet at lave planen kun med C-spor, men det er meget vanskeligt at få en ordentlig plan ud af det, da der mangler et slankt dobbeltkryds i sortimentet. Jeg har vedhæftet et foreløbigt resultat (jpg), og jeg agter ikke at arbejde videre på det.

Du kan pakke den som zip fil og lægge den på fx http://peecee.dk og linke til den herinde.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

Hallo

Takker mange gange for billedet. Er i fuld gang med at lave planen med c skinner. Dog mangler jeg en skinne oversigt så jeg kan se de forskellige radiuser og skinne samsætninger.

Ligger planen ud når den er færdig

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

denbert

Indlæg: 14

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Hvordan gør jeg det :?: Sporskiftet tillader ikke at jeg uploader en .tra fil....

er der en venlig sjæl der kan fortælle hvorfor sporskiftet ikke acceptere upload af .tra filer?

__________________

Med venlig hilsen

Denbert

Like 0 kan lide
Top

Picture

denbert

Indlæg: 14

PB  Hjemmeside

"cmq" skrev:
Er i fuld gang med at lave planen med c skinner. Dog mangler jeg en skinne oversigt så jeg kan se de forskellige radiuser og skinne samsætninger.Ligger planen ud når den er færdig

cmq, er du ved at være klar med en sporplan, jeg/vi kunne kigge på?

__________________

Med venlig hilsen

Denbert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"denbert" skrev:
er der en venlig sjæl der kan fortælle hvorfor sporskiftet ikke acceptere upload af .tra filer?

Prøv at pakke TRA-filen med WinZip - så tror jeg at Sporskiftet tør modtage dine fortrolige dokumenter.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

"denbert" skrev:
"cmq" skrev:
Er i fuld gang med at lave planen med c skinner. Dog mangler jeg en skinne oversigt så jeg kan se de forskellige radiuser og skinne samsætninger.Ligger planen ud når den er færdig
cmq, er du ved at være klar med en sporplan, jeg/vi kunne kigge på?

Har lavet en plan der ligner under

http://www.sporskiftet.dk/node/2058

Desuden har jeg lavet en plan i Skala n

http://www.sporskiftet.dk/node/2129

Det kan undre mig at når der ligger en plan i H0 er der stor interesse, men lige så snart det er i skala N er der ikke nogen der gider at komme med deres meninger.

I bund og grund er det jo det samme det går ud på. Men det kan da være at H0 folket ikke vil nedværdige sig selv til at ha noget med Skala N at gøre ??????????

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"cmq" skrev:
Det kan undre mig at når der ligger en plan i H0 er der stor interesse, men lige så snart det er i skala N er der ikke nogen der gider at komme med deres meninger.I bund og grund er det jo det samme det går ud på. Men det kan da være at H0 folket ikke vil nedværdige sig selv til at ha noget med Skala N at gøre ??????????

Det var ligegodt sat... - syntes jeg havde kommenteret på den, men det kan jeg da godt se at jeg ikek har.

En del af gruden skal nok lige i at os der kører H(alv)0(verstørrelse) ikke har så meget erfaring med den der uNderlige lille størrelse.

Det har næppe noget med "nedværdigelse" at gøre.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Og så er det ikke helt rigtigt, at skalaforholdet kan være lige meget ved udarbejdelsen af sporplaner. Det kan godt være, at N er ca. halvt så stort som H0, men vore fysiske rammer ændrer sig jo ikke med den valgte skala. Vores personlige rækkevidde er stadig den samme, vi kan spænde over mere bane i N, hvorfor dele af anlægget kan være smallere end i H0, den lodrette afstand mellem sporene kan være kritisk, da det ved bredere stykker kan være sværere at komme til afsporet materiel i N, den afstand, vi skal bruge for at få vore maver rundt er den samme, hvorfor gangarealerne virker relativt bredere i N, lokomotiverne i skala N kan undertiden være så lette, at de kræver mere moderate ramper, end deres tilsvarende søstre i H0, ser krappe kurver ikke godt ud i H0, virker de helt forkerte i N, hvorfor man i denne størrelse også har en tendes til store kurver, etc.

Men det er da rigtigt, at en grundidé i en sporplan kan overføres til andre skalaer.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.