Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Inspiration til pladsbesparende opstillingsbanegård

Hej alle.

Jeg har rodet lidt med at lave to opstillingsbanegårde som er pladsbesparende, og som hver kan rumme 3 tog på 145 cm, og 1 tog på ca. 300 cm. Banegårdene har hver deres vendesløjfe og er tænkt til at indgå i et hundeben, så de er placeret i hver ende af et anlæg, men centralt placeret rent fysisk i rummet.

Der kan altså holde ialt 6 tog på 145 cm. skjult under anlægget på disse opstillingsbanegårde, og toglængden svarer til minimum 1 LOK+4 PERSONVOGNE. For længere spor, kan man alternativt anlægge banegården rundt i kurverne. De to lange spor er tiltænkt godstog. Vendesløjferne er naturligvis lange nok til at et langt godstog kan vendes her Wink

Det var vist det, håber igen på at denne plan kan inspirere brugere på sporskiftet.

Ide til opstillingsbanegårde 500x300 cm

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Når der nu er en dobbelt så lang tilkørsel til den ene opstilling, så må den jo også kunne klmmes et niveau længere ned. Så vil der være mere end rigeligt plads tll flere og længere spor. På en skjult opstilling er det nemmest og sikrest at have plads til alle tog på alle spor, så risikerer men ikke, at et langt godstog ved en fejl blokerer det hele når det holder på et for kort spor og fylder alle sporskifterne bag sig.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Man kan spare plads ved at anvende 2 ens sporskifter lige efter hinanden i starten af en rist.

Billede

På begge forslag er der 6 spor i risten, men på den øverste er der plads til en vogn eller to mere, især hvis samme system anvendes i den modsatte ende.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Og hvis du i den anden laver en kopi af den nederste udfletning og drejer den 180 grader, får man seks lige lange spor med den største længde.

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Og hvis du i den anden laver en kopi af den nederste udfletning og drejer den 180 grader, får man seks lige lange spor med den største længde.Bjarne

Du få så desværre nogle grimme S kurver som ikke alle lokomotiver og vogne kan lide, og der er intet sjovt, i en afsporing ved den skjultebanegård, så derfor er Dennis løsning langt at fortrække, her følge sporskiftet, den buet kurver og meget færre chancer for afsporinger Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det er selvfølgelig en smagssag og afhængig af de sporskifter, der bliver brugt. Har det afvigende spor et lige stykke gennem hjertestykket og en rimelig radius, burde det ikke være noget problem.

Men som sagt, smag og behag er jo heldigvis forskellig.

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"leonard" skrev:
Når der nu er en dobbelt så lang tilkørsel til den ene opstilling, så må den jo også kunne klmmes et niveau længere ned. Så vil der være mere end rigeligt plads tll flere og længere spor.
Enig. Jeg har ikke koncentreret mig så meget om til og frakørselsforhold. Planen var blot ment som en ide til et princip for at spare plads, ved at lade sporene løbe som de gør. Individuel tilpasning er selvfølgelig nødvendig ift. hvilke rammer man har at bygge indenfor.
"leonard" skrev:
På en skjult opstilling er det nemmest og sikrest at have plads til alle tog på alle spor, så risikerer men ikke, at et langt godstog ved en fejl blokerer det hele når det holder på et for kort spor og fylder alle sporskifterne bag sig.
Igen enig, men hvis man ikke har andre muligheder, kan dette være en løsning. Igen, denne ide er blot til inspiration, ikke en færdigtænkt løsning.
"S123" skrev:
Man kan spare plads ved at anvende 2 ens sporskifter lige efter hinanden i starten af en rist.

Kender godt dette princip, og må indrømme at den lige var smuttet. Havde faktisk slet ikke tænkt over at dette princip kunne bruges. Dog vil jeg give KILLERPeter ret i problemet omkring dobbelte S-kurver, men det må man selv vurdere om ens materiel kan klare, og evt. afprøve det.

Tak for jeres input allesammen Laughing out loud

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Dog vil jeg give KILLERPeter ret i problemet omkring dobbelte S-kurver, men det må man selv vurdere om ens materiel kan klare, og evt. afprøve det.

HEHE af erfaring vil jeg sige for marklin´s 24611 / 24612 sporskift, at man kan teste alt man har lyst til, ved disse S kurver, og alt virker fint, men her opstå så mystriet, lige så snart den skjultebanegård er over dækket, og landskabet bygget, ja så driller denne S kurver hvergang :twisted:

Men bruger man der i mod marklin´s slankesporskift, kan S kurven godt lade sig gøre, men så bliver Dennis ide, desværre over 7 meter lang, men med samme spor længde :?

Hvordan det gøre sig gældene for andre mærke end marklin ved jeg desværre ikke, men er man marklin bruger, undgå da helst disse S kurver i skjulte områder Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Jeg vil tilføje lidt til Killerp's indlæg:

Det er rigtigt, at de skjulte steder altid driller så snart man har dækket dem til.

Det kan man undgå, hvis man bruger nye eller nyere skinner i det skjulte. De fleste bruger de gamle, grimme skinner i det skjulte og de nye flotte på synlige steder, men det burde faktisk være omvendt, hvis man vil sikre sig at det virker hele tiden.

Selv bruger jeg nye skinner og sporskifter i det skjulte, indkøbt til formålet.

Jeg køber da brugte skinner og sporskifter i ny og næ, og disse bruger jeg så på henstillespor eller andre steder, hvor toget ikke kommer så tit, eller hvor jeg nemt kan sætte toget tilbage på sporet igen, når/hvis det bliver afsporet.

Jeg bruger desuden de brugte sporskifter og skinner på testbaner eller på moduler i klubben.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa Dennistr

kan di ikke prøve at lave den i et rum der er 4x5 m som et u med de 5 meter i hver side jeg regner med en 1,2 i bredden/dybden.

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.