Jeg sidder og arbejder med et layout til en kommende bane, og har i den forbindelse følgende spørgsmål: Hvor små kurvestørrelser har man anvendt på industri-spor? Jeg mindes at kunne erindre i hvert fald 1, hvor radius har været nede på ca. 75 meter; men har de fandtes mindre?
Et andet spørgsmål i den forbindelse: I layoutets industri-kvarter ligger der en virksomhed som specialiserer sig i handel med traktorer og landbrugsaskiner. Jeg ved med sikkerhed, at denne virksomhed (i virkeligheden, anlægget er løseligt baseret på området omkring Nakskov havn) har ligget på denne placering siden 1950. I den forbindelse vil jeg spørge, om det virker urealistisk at denne virksomhed tidligere har modtaget sine "varer" via banen, navnlig da lastbiler vist ikke var store nok til at flytte den størrelse maskiner for 50 - 60 år siden.
Ideer og kommentarer til ovenstående modtages gerne.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 510
man flytter stadig landbrugsmaskiner (2010 ) på jernbane , nok ikke lige til Nakskov , men sporene til det gamle værft har været i brug i forbindelse med råmterialer til vinmøllefabrikationen , kan ikke lige huske årstal for dette men lur mig om der ikke sider en lokal der kan
Christian
http://3modul.dk/
h-thomsen
Indlæg: 40
Et helt dagligdags billede (måske bortset fra sneen) fra Kolding med Claas Lexion 560
Mvh
h-thomsen
Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ikek lokal, men "mølletosse".
http://www.banen.as/appetit51.htm
Her nævnes der stålplader fra 2000 til 2002:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/LJ%20MY%20og%20MX%20De%20gode%20tider...
Det skal dog siges at det er en vingefabrik der er dernede, så behovet for stål er ikke voldsomt.
Landbrugsmaskiner på tog forekommer dog ofte i Danmark. Kan se at h-thomsen har fine billeder af hvad jeg selv har set mange gange i Kolding...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Men så er det jo bare om at forberede sig:
http://hobbytrade.dk/DK/produkter/vogne/twa800b/twa800b.shtml
http://www.wiking.de/de/wikingmodelle/1/maehdrescher-claas-lexion-480-gr...
http://rire-modelle.de/neu/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.pro...
... for bare at nævne et par af de mange modeller af CLAAS landbrugsmaskiner der findes
Svend
mr-data
Indlæg: 805
Først tak for de mange svar, dernæst en par kommentarer:
Vestas har ganske vidst "kun" en vingefabrik, men i perioden 2000 - 2002 (måske lidt længere) havde man en aftale med smede-firmaet "Poul Ree" som producerede mølle-tårne og havde faciliteterne hertil på det tidligere værft, lige ved siden af vingefabrikken. Som en sidebemærkning kan det nævnes, at ovennævnte firma vist har satset lidt for meget på produktionen til Vestas, for da de skiftede til en andet virksomhed (som jeg ikke kan huske hvor ligger) ang. tårnproduktion, gik de (Poul Ree) konkurs.
Men jeg mangler stadig lidt info omkring radier på sådanne spor, som nævnt er den mindste jeg har kendskab til 75 meter; men har der eksisteret mindre radier?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
stykgods
Indlæg: 45
Dit spørgsmål om mindste radius på spor til indutrier er nok umuligt at besvare. Da modeljernbaneanlæg er en samling af kompromisser, så lav en test med den længste vogn og lokomotiv, der skal betjene dit industrispor. Hvis lokomotivet kan komme rundt og der ikke er et for dig uacceptabelt overhæng på vognen og lokomotivet, så er kurven ok.
Hvad andre tænker og mener er ligegyldigt, fordi det er dit anlæg.
Med venlig hilsen
Frank
Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.
Litra P
Indlæg: 1.852
Den gældende generelle regel fra Banedanmarks side siger, at industri- og havnespor kan lægges med en radius ned til 150 meter.
http://www.bane.dk/db/filarkiv/5055/Sporregler1987_01.02.2009.pdf
Under punkt 2.02 kan du læse følgende:
"Der findes af historiske grunde sidespor med en radius mindre end 150 meter, som ejes eller forvaltes af Banedanmark. Disse spor tillades fortsat holdt i drift inklusiv vedligeholdelsesarbejder og om nødvendigt ved sporfornyelse med den radius, som sporet er oprindeligt lagt med".
Men et helt præcist svar på dit spørgsmål er der nok ikke nogen, der kan give, for det kræver, at der er en af Sporskiftets medlemmer, der kender radius på alle havnespor i Danmark (ellers kan vedkommende jo ikke identificere den skarpeste kurve)
. Så foreløbig gælder dit eget bud som det bedste...
Konklusionen er, at hvis du har pladsproblemer kan du bare indbygge en vogndrejeskive, eller lade sporet være lagt før den generelle regels indførelse
.
Alle (næsten) kurver på en modeljernbane opfylder jo alligevel ikke Banedanmarks krav. En radius på 75 meter i virkligheden er jo 86cm i H0, den er de fleste da glade for, hvis de har plads til på deres hovedstrækning.
Af optiske grunde ville jeg ikke anvende de såkaldte industrispor (r<36cm), men nok sætte grænsen ved R2 (>42cm) og ellers anbringe en vogndrejeskive.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Brugeren "jan1213" har indtil videre bidraget med fem spam-indlæg - kan "han" ikke slettes ved førstkommende lejlighed?
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Sker nu. :twisted:
MVH
Lars
Søndenfjords
Indlæg: 284
Som altid er der inspiration at hente hos EVP.
Se hans kortskitse over bjergbanen på Østre Gasværk.
Det er lidt svært at tyde målestokken, men det ser ud til, at radius ikke har været meget mere end 30-35 meter.
Det var i hvert fald noget af et hårnålesving.
http://evp.dk/index.php?page=ostre-gasvark
Søndenfjords