Godaften...
Her er der en sporplan til Bo S., der her skrev lidt om sine planer med henblik på sin nye modeljernbane.
Epoke og tema
Vi befinder os i epoke IIIb (IV med par ændringer) et sted i Jylland. Da der er ret mange træer på anlægget og en smule bakket, er der sikkert tale om et område, der ligger indenfor det areal, der blev ”ramt” af den tredje istid og dermed ikke ligger der, hvor der er fladt og kragerne falder ned, fordi de får sand i øjnene (eller har glemt deres madpakke) .
Temaet er en krydsningsstation, hvor den fra øst kommende ensporede strækning bliver til to. Den ene af disse er en anelse mere ”betydningsfuld” end den anden. Hermed er der åbnet op for overføring af passagerer til nyt tog, (dermed) togdannelse på stationen, sammenføring af godstog samt gennemgående lyn- og eksprestog, der alt smag og behag kan stoppe eller ej. Stationen skaber naturligvis sin egen godstrafik, udover dette er der et par industrispor til det lokale savværk og FDB. Altsammen noget, der skaber en del godstrafik på banen.
Anlæggets opbygning og sporføring
Lad os køre en tur på anlægget. Den ensporede strækning fra øst dukker op under en vejbro, passerer stationens rampe med kran og kører ind på en af de fire sporveje, der står til rådighed. Spor I nærmest stationen bliver primært brugt til lokaltogene på den ”lidt” mindre betydende strækning, der på den anden side af stationen passerer FDB´s bygninger og deres sidespor, for kort efter at forsvinde ind i skoven. Denne strækning forestiller jeg mig primært betjent af styrvognstog med litra MO som trækkraft. Damplokomotiverne spiller dog stadig en rolle her, og en D-maskine sørger for godstrafikken på denne strækning.
Spor II og III bliver benyttet af (men ikke kun) af den kun lidt vigtigere hovedstrækning, hvor der bliver kørt med tungere materiel. Perronlængden ligger over 180 centimeter, så i princippet kan der køres med ret lange tog her (inklusive litra MA som ottevognslyntog).
Spor IV er beregnet til godstog, enten som overhalingsspor eller som oftest sporet til det stoppende godstog, der får hægtet endnu 5-6-7 vogne på fra savværket i baggrunden eller fra FDB - for nu ikke at glemme den godstrafik som stationen selv skaber.
Til venstre for de gennemgående spor råder stationen over fire opstillingsspor. De første to bliver primært brugt som opstillingspor for godsvogne til og fra lokalbanen, FDB og savværket. Her er der en omløbsmulighed, så rangerlokomotivet kan frigøres til anden tjeneste efter at have hentet vogne fra savværket. De to opstillingspor til højre for drejeskiven bliver først og fremmest brugt til personvogne, der skal bruges til de tog, der udgår fra stationen – typisk men ikke altid i retning af den ”mindre” betydende strækning.
Sammensætningen af disse tog foregår ved brug af udtrækningssporet øverst til højre (lidt for kort desværre), som nødløsning ved lange tog benyttes strækningen med sporet til FDB som udtræksspor. Indkørselssignalet (og rangermærket) ligger alligevel efter sporet ind til FDB.
I forbindelse med indførelsen af MO-vognene blev der bygget en egen remise til disse (to spor).
Hovedstrækningen fører i en let stigning forbi savværket (kan udformes som en overgangskurve) og den skarpe del af kurven bagerst bliver skjult af en mindre skov. Herefter går anlæggets længste paradestrækning videre (en etage højere end stationen) og forsvinder for et kort øjeblik ind i skoven i det nederste venstre hjørne på planen. Her er sporet lagt så tæt ind imod væggen som muligt. Baggrundskulissen (skovbaggrund) ligger imidlertid så langt fremme, at der er mulighed for at lave et mandehul der. Alle kritiske steder kan dog nås fra den anden side af anlægget, men når man bygger/ændrer anlægget er det rart ikke at skulle kunne række 80 centimeter ind med et anlæg i 120 centimeters højde. Hermed er der taget hensyn til mine og Moppes bemærkninger i den oprindelige tråd.
Strækningen dukker op igen – stadig en etage højere en stationen – og falder derefter jævnt – kører igennem en blød kurve, hvor den skarpeste del er lagt i ind mod væggen for derefter at følge anlæggets kant. Strækningen forsvinder under vejen, der fra stationen fører ud til FDB.
Skyggebanegården(e) har jeg ikke tegnet. Alt efter temperament kan man lave to-tre af slagsen eller bare nøjes med en. Der hvor de skjulte spor ender ved den doppelte helix kan der udgå en skyggebanegård, der ligger under den store station med tilhørende sløjfe. Lokalbanen kan der bygges en helix til øverst til højre og skyggebanegården er der nok plads til i den øverste del af anlægget, den kommer dog nok til at ligge ret dybt. For at få plads til den skal den nemlig ligge lavere end nedkørslen og helixen til den store skyggebanegård på den ande side.
Diskussion
Man kan godt minimere stationen ved eksempelvis at plukke maskindepotet ud – dette giver et mere ”luftigt” anlæg, men hvis man fjerner muligheden for togdannelse, så har man i princippet kun et præsentationsanlæg tilbage med et dagligt stoppende godstog,der henter vognene fra savværket og FDB (hentet af stationens rangerlokomotiv). Dette tror jeg bliver lidt kedeligt i længden. Anyway – Bo håber du kan bruge mine idéer til noget...
Hvis man gerne vil køre epoke IV kan man overveje at sløjfe drejeskiven. Dette vil give plads til et par spor mere og måske også en industri mere på banen.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Her er der et overblik over banen - læg mærke til den "bløde" kurveføring. På den venstre del af anlægget er der i princippet plads til antydningen af en by i sløjfen ved stationen. Denne kan gøres større ved hjælp af en egnet kulisse som baggrundsbillede.
Stationens perroner er så lange, at der kan køres med tog, der består af i hvertfald fem 30cm-vogne. I epoke III er der nok plads til en lang vogn mere.
Her er der et billede af savværket, hvor stationens Köf netop skal til at trække en række tomme vogne hen til stationens lille godsrist. I forgrunden kommer der en MY med dagens blandede godstog - en del af vognene skal kobles af ved stationen, som nås om et øjeblik.
Her ses hvordan man kan skjule en nedgang til skyggebanegården. Kun det højre spor forsætter på den anden side af broen. Billedet er taget fra en vinkel, hvor man normalt ikke kommer hen. Tricket kan i princippet også bruges i den anden ende, hvor vejen fra stationen og ud til FDB´s lager kører over den anden nedgang til skyggebanegården.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cowi
Indlæg: 315
Det ser dælme godt ud !
Hvem der bare havde så meget plads
øhm og penge...
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Du kunne jo måske lave et anlæg på Moduler, der kan stables
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Cowi
Indlæg: 315
Som det er nu skal jeg ikke regne med at have meget mere end 310 x 70 cm maksimalt
og der er desværre ikke yderligere plads til at stable moduler, nogen steder
men lidt kan sagtens blive godt
Bo S.
Indlæg: 202
Hej Lars
Endnu et kongelayout. Jeg har kigget på det og det er absolut også et godt forslag. Jeg håber jeg kan uploade en sporplan jeg sidder og bøvler lidt med.
Det er imponerende så meget perronlængde der er.
Håber snart jeg kan få omsat alt denne inspiration til et konkret anlæg. Mangler at sætte et nyt loft op i rummet - en kedelig ting der lige skal ordnes først...
Mvh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
snubbikryds
Kabeltv Montør
Indlæg: 12
Ser sku godt ud....
Mvh Snubbikryds
http://www.tordenskiold.dk/forsiden/?zmpage=dsspage
Min anden hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
det er en fantastisk flot og god plantegning du har udfærdiget
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Bo,
Din plan kigger vi så også på. Den lange perronlængde er selvfølgelig mulig fordi stationen bliver lagt på skrå. I værelser, der har tilstrækkelig med bredde er dette muligt. Mange værelser er kun 240cm til 280cm i bredden og her fungerer idéen knap så godt, fordi kurverner i hver ende af stationen så bliver ret (for) snævre. Den skrå placering muliggør også en bedre udnyttelse af rummet => plads til maskindepotet => plads bag maskindepotet/kulisse til paradestrækningen og mandehullet => flere spor på stationen (øget bredde). Rent optisk undgår man også fænomenet "station parallel med anlægskant/væg...
Held og lykke med loftet - lad det endelig blive et neutralt hvidt loft, der ikke stjæler opmærksomheden og som samtidig kan reflektere lys så neutralt som muligt.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
@Cowi, har du mulighed for at sætte en ”sløjfe” (halvbue) på i hver ende, når du skal køre med anlægget? Ellers kan du kun køre frem og tilbage på de 310cm du har i længden. Du kunne selvfølgelig også lave et rimeligt stort maskindepot (to/tre moduler), der kan genanvendes, når du engang vinder i lotteriet og får råd til den ultimative bane
@Snubbikryds og Jimmyoldtimer, tak-tak, håber i kan bruge nogle af idéerne til jeres eksisterende/kommende anlæg....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Bo S.
Indlæg: 202
Hej Lars
Det bliver hvidt gipsloft så det kan næsten ikke blive mere neutralt
Mvh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Cowi
Indlæg: 315
Tror ikke jeg kan finde nok bredde til en sløjfe hvis det skal være i H0 - hvilket jeg vil foretrække af skala
Jeg har kigget på nogle mindre layout både i N og h0-e, men indtil videre er stadig nogle ting i rummet der skal på plads før jeg virkelig ved hvad der bliver af plads, men vil helst overraskes positivt
Bo S.
Indlæg: 202
Hej igen
Så har jeg endelig fået min plan lavet færdig. For at projektet skal være overkommeligt i forhold til min knappe tid, så har jeg prøvet at lave et mere enkelt layout. En mindre gennemkørselstation med lidt industri og med en skjult banegård der kan give afvekslende trafik. Derudover den obligatoriske paradestrækning.
Perronlængde kan blive ca. 120 cm hvilket er tilstrækkeligt, men selfølgelig noget kortere end det Lars har fået plads til.
Anyway - kommentarer modtages gerne.
Mvh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Bo,
jeg har lige lavet et ændringsforslag til dig. Perronerne er blevet længere, en s-kurve er blevet fjernet i indkørslen. Du har fået en industri mere samt det obligatoriske savværk er igen på planen .
Derudover har jeg ændret broen på den øverste halvdel, så den højeste del af anlægget ligger bagerst.
Med dit forslag kan du kun køre rundt, hvilket betyder at damplokomotiver kun kan køre i ren retning i al tid og evighed - hvis ikke "guds hånd" griber ind.
Skyggebanegårdens højre indkørsel kan gøres mere harmonisk og sporene længere ved at bruge spor og kurveskifter med mindre radius. Kan man jo godt, da der alligevel ikke er nogen, der kan se dem.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Cowi,
Er ikke helt sikker på, at du har forstået mit spørgsmål rigtigt. Det jeg mente var, om du har plads til en AFTAGELIG bue i hver ende, som kan pakkes væk, når der ikke køres med anlægget...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cowi
Indlæg: 315
Ahh nej så forstod jeg det ikke
Hmm jeg tror det ikke, men det står også ret stille lige nu, da der er andre ting som kræver større opmærksomhed (Ved godt nogen får kaffen galt i halsen nu)
Og for lige at komme med noget konstruktivt til det layout denne tråd jo handler om, så synes jeg du skal tage (udgangspunkt) i Litra P's sporplan, da jeg tror den vil være nemmere at køre på. Tror du vil få problemer og irritationer over at skulle nå ind i venstre hjørne, hvor stationen begynder. Der kommer til at være langt derind og vil være træls både under konstruktion og under kørsel. Jeg ville i hvert fald lægge hovedstationen ligesom på Litra P's forslag
Litra ME
Indlæg: 372
Jeg ønsker mig mere plads genial plan
VH Claus