Hej med jer,
Som dreng fik jeg en oval Märklin bane i julegave - Den havde jeg ikke længe da jeg efter en måneds udbringning af Vestegnen kunne købe 1 skiftespor
Nu har jeg endelig fået mig en dreng og så skal han selvfølgelig "have" den bane faderen aldrig har haft.
Jeg har hørt fra forskellige kilder at det er Fleischmann der er det fede og at man generelt skal holde sig fra Mârklin grundet deres vekselstrøm.
Er der ikke en venlig sjæl der kan guide mig i en fornuftig retning og give mig fordele og ulemper ved velsekstrøm contra jævnstrøm.
Og gerne også lige give mig en pejling på fordele og ulemper på Märklin, Fleischmann & Roco. Hvis der er andet kunne det også være super.
Jeg vil selvfølgelig have en Digital bane - Jeg ville også meget gerne have den ind over min PC - Igen hvad bør jeg vælge.
Jeg vil mene at have plads til en bane på en 130 & 250 cm eller i det leje.
Med venlig hilsen
Denbert
Med venlig hilsen
Denbert
locomo-dk
Indlæg: 61
Måske skulle du fortælle dem som har fortalt dig at "Fleischmann der er det fede og at man generelt skal holde sig fra Mârklin grundet deres vekselstrøm." at de skulle tage og forlade 1980´erne og komme op til 2008 hvor vi andre holder til.
Dengang var Marklins system en begrænsning. Men det gælder ikke mere. Der findes meget dansk lavet materiel idag som også kan køre på marklins system. Det har der faktisk også været op gennem 1990´erne. Så dem der har fortalt dig det, de har altså gået glip af 25 års udvikling :roll:
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Om jævn- eller vekselstrøm er bedst, er der delte og mange meninger om. Det kommer nok også til udtryk i tråden her
Men udmiddelbart vil jeg sige at hvis I vil køre digitalt og med computerstyring, så ville jeg vælge vekselstrøm (AC). Og det er der eksperter herinde der kan svare meget bedre på, og som har computerstyrede modelbaneanlæg.
Og når snakken går på vekselstrøm, så er det faktisk ensbetydende med Märklins skinner. Her ville jeg til jeres behov og brug helt klart vælge C-skinnen, der leder strømmen rigtig godt og hvad det angår nok er en af de bedste skinner.
Samtidig vil jeg mene at selve det elektriske arbejde er nemmere at arbejde med i vekselstrøm, der kan bl.a. laves vendesløjfer uden problemer. Samtidig fungerer midterlederen jo som + mens begge skinnestrenge fungerer som minus, og det giver også nogen andre fordele. Noget som jeg selv kommer til at nyde godt af (men har så valgt Märklins K-skinnesytem).
Man behøver ikke kun at køre med Märklin-lokomotiver, da alle producenterne stort set også laver lokomotiver til vekselstrøm. Dog skal man være opmærksom på at Märklins digitale lokomotiver i dag har MFX-decoder i og således kun kan køre på Märklins styresystemer, hvis man vil bruge alle decoderens funktioner.
Jævnstrøm har nogen andre fordele, og det er der også en del eksperter der kan svare på. Men bl.a. er skinnerne ikke så dyre i anskaffelse.
I klubben har vi et medlem der har et stort computerstyret anlæg. Han startede med at gøre det i jævnstrøm, men det fungerede ikke. Så gik han over til vekselstrøm og nu fungerer det.
Men det er så min erfaring dette her.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du finder ud af at du vil have en bane rundt langs væggen, frem for på en stor plade....
Nå, til mærker og systemer.
Alle fabrikater laver næsten alle deres tog til både 2 og 3 skinne - ergo er det ikke her du skal sætte dine begrænsninger. Alle fabrikater laver noget god og noget skidt, så du kan ikek vælge at sige "jeg vil køre xxx" og så være sikker på at få noget godt.
I bund og grund skal du tage stilling til om du vil køre med 2 eller 3 skinne systemet. 3 skinne er det man i gamle dage betgenede som vekselstrøm.
Begge har sine fordele og ulemper.
3 skinne systemet med sin slæbesko er let at lave baner med på grund af den forholdsvis simple geometri der findes i skinensystemerne. Der er ingen problemer med at leve vendesløjfer rundt omkring, men udvalget af skinner er ret begrænset og kostbart i forhold til 2 skinne systemet. Vil man lave automatisk styring skal man se sig godt for, fordi mange tilbagemeldersystemer forventer at der kommer et lokomotiv med en slæbesko forrest og kører man så med "skubebtog" skal der være en slæbesko under den forreste vogn. Vil man alve belysning i vognene er man også afhængig af en slæbesko - enten på hver vogn, eller på 1 vogn og med strømoverførsel til de andre.
Det hævdes også at stømoptaget på lokomotiver på 3 skinen systemet er bedre, på grund at at alle hjul bruges til den ene pol og slæbeskoen med det høje tryk ned mod punktkontakterne i midterlederen den anden. Samme høje tryk gør dog vogne tunge at slæbe og lette lokomotiver kan have problemer med afsporinger, da de løftes lidt
2 skinne systemet er prismæssigt overlegent - altså det kan være billigere. Desuden får der skinner fra langt flere fabrikanter alt fra "store klodsede" til "små delikate". Vil man køre med forbilledelige skinnehøjder kan man kun vælge 2 skinne systemet.
Vælger man at køre digitalt (og det vil du, det er alt for lækkert i forhold til "gammeldags" analog styring) er det en vekselspænding der sendes ud i sporet og mængeden af gnister (skidt på skinnerne) reducers i forhold analog drift.
Det eneste minus man kan sige om 2 skinne systemet er at laver du en vendesløjfe - ja så laver du en kortslutning. Det problem kommer du dog let over ved, ved at købe et vendesløjfemodul - et modul der så rigeligt bliver råd til med de penge du sparer på skinnerne.
Mit råd vil være 2 skinne system - der får du mest for pengene.
Det næste er så digitalstyringen.
Vælger man 3 skinne vælger man næsten per autoamtik MM dataformatet, da det elektrisk hænger sammen med 3 skinne systemet.
Vælger man 2 skinne vælger man næsten også DCC systmet, da de er tæt knyttet sammen.
DCC er en ganske åben standard, som er veldokumenteret, hvorimod DCC er mere lukket.
Ud fra min anbefaling af skinner vil jeg også enbafale at starte med DCC systemet. Afhængigt af hvor hardcode du vil lægge ud, skal du også vælge en controller.
Min erfaring er at man godt kan lægge ud med et simpelt system indtil man har bygget banen op, så man får noget erfaring og derefter vælge en mere avanceret controller.
En måde at komme i gang er at starte med et startsæt -og her vil jeg anbefale en Roco startsæt med en multimaus. Den er forholdsvis simpel at bruge og der får masser af forskellige sæt med den.
Eksempelvis har en af mine klubkollegaer lige købt et sæt med en Mz og 3 godsvogne for 1500 kr incl lokmaus. En Mz alene er det halve af denne pris.
Alternativet er "blærerøvssættet" fra Roco med en E10 og 3 personvogne, hvor der er sænkbare strømaftagere og døre der åbnes og lukes på vognene, samt tilhørende lyd. Det koster en del mere, men er rent "blær".
(jeg kunne blive ved i timevis)
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!
Det spørgsmål du her rejser, er jo grænsende til religion. Svarende du får vil således i høj grad være præget af, at "enhver er salig i sin egen tro"
Først og fremmest synes jeg, at vi skal gå væk fra de i den forbindelse antikke begreber "AC" og "DC". Lad os meget mere sigende kalde det 2 eller 3 skinnedrift.
Hvert af de 2 systemer har sine fordele og ulemper.
3 skinne systemets fordele:
lidt mere sikkert strømoptag, vendesløjfer er lette at lave (hvor ofte laver man en vendesløjfe?), let at registrere "besat spor"
3 skinne systemets ulemper:
Stort set kun een skinneleverandør, mange små skinnestumper, dyrere skinner, normalt et enegangs styresystem i form af Motorola formatet - primært Märklin kontrolsystem i form af centralstation og mobilstation. Meget tilbehør laves specielt tilpasset til Märklin. Speciel hjuludformning.
2 skinne systemets fordele:
Det system alle andre leverer, samme styresystem (med småvarianter). Stort udvalg af fleksible skinneløsninger fra mange fabrikanter. Mere modeltro spor uden midterkontakt, simplere sporskifter, kæmpe udvalg i modeltro lokomotiver og vogne. langt større "fodslav" fabrikanterne imellem mht hjul og andet udstyr.
2 skinne systemets ulemper:
Lidt mere sårbart strømoptag (2 ledere frem for 3) ekstra udstyr for at lave vendesløjfer.
Sluttelig kan jeg da sige, at 2 af mine modelbanekolleger, der kører 3 skinnedrift, ville have valgt 2 skinne hvis de havde haft den viden de har i dag.
Jeg håber at denne lilel betragtning (set med mine øjne) kan hjælpe dig på vej.
Velkommen i modelbaneverdenen!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Er banen til dig eller til knaegten? -Hvis den er til knaegten, hvad er saa hans alder?
Hvis han stadig er meget lille, ville et LGB saet maaske vaere lykken. (Samme stoerrelse som Playmobil figurerne...)
Hvis han er aeldre, og i har begraenset plads, men ambitioese droemme, kunne skala N maaske vaere svaret.
Alle andre valg ville nok defaulte til H0, der saa, -som du selv er inde paa- ville vaere enten Märklin eller "de andre".
Mest for pengene ville du nok faa med et Piko startset. -Men ellers holde oeje med startset-tilbud.
Det "forbandede" med Maerklin er at man ikke kan mixe det saa meget med andre maerker. Isaer har de stort set monopol paa skinnesystemet, hvilket koster knaster -som Moppe ogsaa er inde paa.
Det er ikke fordi Märklin er specielt daarligt. -Det er muligvis lettere at gaa til for nybegyndere, isaer takket vaere de store aktive brugergrupper netop dette maerke har. Men naar man een gang har laert det grundliggende, vil jeg ogsaa mene at 2-skinne systemet er et bedre valg.
F.eks. Ved at starte med et billigt Piko set, kan man altid senere begynde at koebe Roco/Fleischmann; Det er rimeligt kompatibelt.
Jeg koerer selv Märklin, men har vogne og lokomotiver fra mange andre fabrikater.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg er uenig med PIKO sættene. Roco sættene er ikke specielt meget dyrere, til gengæld er deres digitalstyring bedre. De billige PIKO startsæt er med fjernbetjening - bevare den er trådløs, men mangler i høj grad det "lækre display" der er på Roco multimausen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
denbert
Indlæg: 14
Hej alle samme,
Først og fremmest må jeg takke for de mange svar, her er jo samme hjælpsomhed som inden for Linux software (jeg er stor http://www.debian.org fan)- fantastisk at se.
Knægten er 3 1/2 år og vi er lige blevet færdig med Thomastog, og vi skal til vinter kigge på den 9 volts lego bane vi har på loftet (købte en hel del i vinters da det jo skulle udgå, da en eller anden idiot har fået fortalt Lego, at batterier er det nye...)
med hensyn til valg af 2 eller 3 spor, så må jeg sige at, jeg stadig er i 7 sind. Det lyder meget besnærende at det er nemmere med 3 spor på det elektriske område, for jeg er ikke super stærk inden for el.
Til gængæld lyder det også meget interessant med den noget mere åbne digitale standard som 2 spor lokomotiv producenterne benytter.
Og det lyder selvfølgelig også interessant med det noget billigere pris niveau som findes der.
Jeg købte 2 digitale Märklin startsæt 29190 & 29191 (det ene diesel det andet damp) i ALDI i vinters - de ligger på loftet og jeg har ikke haft dem åbnet endnu. Jeg var i Valbyhallen i weekenden og nu begynder det jo efterånden at krible i fingerene her hvor den mørke tid også nærmer sig.
Derfor er den nemme løsning jo at starte der, men jeg vil gerne vælge den rigtige løsning, og hvis det betyder at jeg skal sælge de Märklin sæt, gør jeg det, da det jo er vigtigere at have den rigtige løsning på lang sigt.
Det med en smal bane langs væggen kan jeg godt se det fede i, nu hvor jeg har surfet lidt mere rundt på nettet.
Er der nogle af bygningsproducenterne der laver danske bygninger ala Fredericia eller Høje-Tåstrup banegård?
Hvad med kvaliteten på de enkelte mærker - Märklin og Roco virkede umiddelbart tungt og robust hvis jeg skal vurdere på de ting jeg havde i hænderne i Valbyhallen.
Det virkede i øvrigt lidt provokerende på min tegnebog at et dansk MZ Digitalt DSB tog med lyd kostede (det var 23 - 2400 kr. kan ikke huske mærket) det samme som et helt sæt DB Diesel med skinner, controller, vogne osv. ale denne
http://www.maerklinshop.de/index.php?sid=b25f7acdc6dc50347ad9793e07cb684...
Men den problematik kender alle tog fans vel til.
Med venlig hilsen
Denbert
Med venlig hilsen
Denbert
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hejsa!
Ja det er jo en smagssag mht betjeningen. Jeg kan godt lide den frihed, den trådløse betjening giver - omend den også har begrænsninger. Så er den iøvrigt slet ikke en PIKO opfindelse, men en Uhlenbrock ting der bare også findes med et PIKO logo på.
Der findes gode startsæt både fra ROCO og PIKO - også til priser der ligner hinanden.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Puha, det er såmænd bare "normalprisen". Vær opmærksom på at de MZ man kan købe i dag (Roco eller Hobbytrade) er super kvalitet. På helt billige startsæt er der oftest sparet noget på maskinerne (undtagen på de sæt med Roco Mz, her er maskinerne helt ok) .
Bevares jeg har for nylig købt Mz med lyd til 2 skinnedrift for 1000 kr, men man skal være der, når tilbuddene kommer.....
Lyd koster i omegnen af 500 kr ekstra (eller mere) i et lokomotiv. Damplokomotiver koster ekstra, da de er mere besværlige at fremstille med "motoren udvendigt". Danske maskiner koster mere end "standard tyskere", da markedet ikke er så stort.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Og det hænger jo meget godt sammen med din linux-verden, at DCC er en åben standard. Hvis du har tænkt dig at bruge PC til at styre med og ikke vil igang med en windows-pc, så er der mange muligheder for software til inux, når du vælger DCC, og det er så vidt jeg ved ikke muligt med Märklins Motorola.
Jeg valgte 2-skinne p.gr.a. udbuddet af forskelligt spormateriel, det mest naturtro spor blev i begyndelsen af min tid anvist at være Peco Code 75 til danske baner. Nu er jeg faldet for Tilligs code 83, som har nogle fantastisk flotte sporskifter, hvor skiftetungerne er hele skinner og ikke presset plade som hos de øvrige. Det er ikke noget problem at kombinere disse to fabrikater, Code 83 egner sig så bedst til hovedspor mens de lidt mindre Code 75 så kan bruges på sidespor og mindre industribaner.
Jeg er også faldet over et meget interessant projekt http://www.opendcc.de/ som ved første gennemlæsning virker som rigeligt langhåret og nørdet, men det var Linux jo også engang og det kan netop kun lade sig gøre med den slags, fordi det er en åben standard.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nu gå snakken meget på marklin og motorola, men fordi man vælger marklin skinner, behøver man ikke undvære dcc dekoder, for alle ikke marklin lokomotiver kan kører både dcc og motorola, eneste ting der er ulemmen ved at vælge marklin, hvis man vil kører dcc, er om man køber en mobil station eller en CS.
Men vælger man marklins simpel strømsystem og ex. en EcOS og lokomotiver fra andre mærker end marklin, er dette lige så godt.
Marklin´s lokomotiver kan som blot skifte dekoderen på til dcc også, for ex. har jeg kun 2 lokomotiver på min bane med motorola, resten kører dcc drift, og her er flere marklin lokomotiver ombygget.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
KnudBe
Indlæg: 764
Jeg vil nu også anbefale et DCC-baseret system, og Rocos system er med sin mus (ledning eller trådløs) en ganske god løsning. Og de har noget der hedder Rocomotion (tror jeg) som er software til pc, som matcher deres DCC-system
Roco har digitale startsæt i H0 og N - og jeg mener egentlig også at de har til TT.
Det er det samme digitalsystem de bruger til alle størrelserne.
Hvis man køber startsæt er det lige før at toget er gratis i forhold til hvis man køber delene hver for sig...
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg vil lige tilføje, at mit generelle indtryk er, at der er flere og flere af de nye modeller, som har problemer i 3-skinne-versionerne, som ikke findes i 2-skinne-versionerne.
Se bare tilbage på tråden om dobbeltdækkerne, der bliver for tunge at trække med slæbesko på, drejeskiver, der ikke kommer i 3-skinne-udgaver, modeller, der ikke kan køre på 3-skinne uden at få skiftet hjul og klippet detaljer af osv osv.
I dag kan jeg simpelthen ikke se andre fordele ved 3-skinne end hvis man vil bygge en midlertidig bane, som skal ændres, bygges om, pakkes væk og samles et andet sted næste gang.
Med et fast anlæg, på moduler eller mere fast opbygning, hvor et spor fastmonteres, ballasteres, patineres osv. vil jeg helt klart foretrække 2-skinne flexspor.
Det er billigere, det er pænere, det er nemmere at få til at se realistisk ud, udvalget er meget større.
Dermed ikke sagt at det ikke kan laves flot i C-skinner, jeg forstår bare ikke hvorfor.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Den viste startpakke indeholder den nok mest producerede model i hele branchen, så det er klart at den kan produceres så billigt. Vognene er tomme skaller uden indretning og en række detaljer er pillet af for at holde omkostningerne nede. Sættet er pænt nok, jeg har selv vognene fra et tidligere sæt, men det er ingen pragteksemplarer.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Occam
Indlæg: 583
Hej Denbert, velkommen til forummet
Jeg vil også anbefale dig et startsæt fra Roco, da det klart er der man får allermest for pengene. Jeg har skrevet et anmeldelse af et startsæt fra Roco fra sidste år på MJ-blog.dk:
http://www.mj-blog.dk/2006/10/digitalt-startsaet-fra-roco/
Her kan du også læse om den digitale styreenhed, Multimouse:
http://www.mj-blog.dk/2006/10/multimaus-fra-roco/
Samt om Rocos skinnesystem med ballast, Geoline:
http://www.mj-blog.dk/2006/10/geoline-skinner-fra-roco/
Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål
Med venlig hilsen
- Occam
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er jeg ikke enig i (uden at ville starte en religionskrig). Regner ikke udmiddelbart med at skulle have nogen Märklinlokomotiver eller at bruge deres styresystemer. Det eneste man behøver at binde sig til er skinnerne. Det er så enten Märklin C- eller K-skinner, medmindre man vælger at lægge punktkontakter oven på 2-skinnespor. Er glad for de fordele treskinne giver. Rent strømmæssigt synes jeg det er lettere at have med at gøre, og ikke kun mht. vendesløjfer. Og kan da i øvrigt oplyse at jeg har lagt ud med at lægge spor til netop en vendesløjfe til min opstillingsbanegård. Banens princip bliver en punkt til punkt bane med vendesløjfe i den ene ende (vil dyrke køreplanskørsel). Så vendesløjfer kan være ganske praktiske, men det kommer også an på hvad det er man vil med sit modelbaneanlæg.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hejsa!
Det lyder noget ulogisk at det skulle være lettere - der skal da stadig forbindes 2 ledninger til skinnerne uanset om det er 2 eller treskinne.
Slæbeskoen - ja bare ordet - er da et misfoster.
Men det er MIN mening - og du skal have lov til at have din.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg synes det er et lidt stærkt ord at bruge ordet "misfoster" om en slæbesko, taget i betragtning af hvor mange treskinne folk der er herinde. Man skal kunne respektere hinanden uanset hvilket system man bruger. Lad os fortsat holde den gode tone, tak
Det vil en stor synd og skam at få en "religionskrig" herinde ligsom det i rigt mål har været tilfældet i nyhedsgruppen.
Nyhedsgruppen er i øvrigt gået næsten helt "død" og jeg tror helt klart at en af flere forklaringer på det, er at mange simpelthen ikke tør at skrive noget derinde. Sådanne tilstande skulle vi meget nødig have her (så er jeg den der har fundet et andet forum).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!
Som jeg skrev, så var det min mening - og du og andre skal have lov til at have jeres - og det respekterer jeg.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jamen jeg respekterer så sandelig også din mening
Min intention med det første indlæg var bestemt heller ikke at treskinne er det eneste saliggørende. Kan af gode grunde jo kun fortælle mine erfaringer.
Der er kommet en masse gode argumenter frem for både to- og treskinnedrift.
Heldigvis er vi forskellige (ligesom kvinder
), eller ville det hele være ualmindelig kedeligt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
jeg kan anbefale at du gär ind pä http://www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk de har en fremragende beskrivelse af hvordan man elektrisk kobler et sporskifter.(dc) sä kan du tage den derfra og se om du stadig vil köre dc. dertil kommer at dc systemet skal holdes pinligt rent for at fungere tilfreds stillende.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det er en fin og grundig beskrivelse der henvises til med elektrisk forbindelse af et sporskifte, sitet er desværre opbygget i frames, så man skal snyde for at finde det direkte link: http://www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk/det%20elektriske.htm#Elektris...
Ja, hvis man bliver skræmt at skulle lodde lidt ledninger på og bruge de kontakter, der oftest alligevel er i motordrev eller styring til disse, så skal man nok holde sig fra at bygge en modelbane og da slet ikke en bane, der skal styres med en PC.
Et kig på billeder nede midt i denne tråd: http://www.sporskiftet.dk/node/105 (Hvordan linker man til et bestemt indlæg?) viser tydeligt, at der skal lidt mere end bare 2 ledninger til for at få det til at spille med tilbagemeldinger, sporskiftedekodere og polarisering.
Det er for mig en stor del af hobbyen at få det elektriske til at virke tilfredsstillende.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ak ja, man kan også bare vælge at køre med sporskiftere med isoleret hjertestykke.
På den modelbane jeg frekventerer har vi gjort det i over 12 år uden nævneværdige problemer. Det væreste er når et 2 akslet lokomotiv har beskidte/slidte strømoptag på den ene aksel - men der er den alligvel på vej til at miste strømmen helt.....
2 skinne systmer (sigital) skal holdes lige så rene(beskidte) som 3 skinne systemer (sigital), derfor fås der rensevogne til begge dele. En af mine klubkollegaer der kører 3 skinne har sågar en rensevogn til midterlederen...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
rense midterleder den har jeg ikke hört om för jeg har trods alt kört modeltog i 30 är hvad er der dog sket har han tabt en spand spild olie pä sin bane eller har han ligefrem haft sit modeltog med til stranden sä der er kommet rust pä et eller andet mä der väre sket , den stakkels person som har väret udsat for noget sädant vil jeg klart anbefale at köre dc sä slipper han/hun for at rense midterleder og fär samtidigt et väsentligt mere stabilt strömsystem .mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Næh, han kører såmænd bare digitalt på K-skinner, på et stort anlæg.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Aprospos rensning af midterleder, så kan jeg huske, at dengang jeg kørte Märklin,blev rensekluden ligeså beskidt fra punktkontakterne, som fra skinnerne.
Jeg kan også huske, at dengang jeg arbejdede i Normann's Hobby i Århus, var et af argumenterne for, at købe Márklin, nemlig det, at "Det kan æde sig igennem et halvt rya-tæppe" - men det argument er lidt ude af scope - i min alder. og med min statur, er der for langt ned til gulvet
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Trods min ringe indsigt og intellekt, tillader jeg mig alligevel at give en kommentar til dette emne.
Først skal man nok gøre sig klart om man skal kunne skille det ad ofte, eller om det skal monteres som et fast anlæg. Det er vigtigt for skinnevalget.
Hvis jeg skulle starte igen, helt fra bunden, ville jeg kigge efter et fedt startsæt, købe det og begynde at rulle. Så er man så småt igang. om det er 2 eller 3 skinnedrift er vel et fedt? de fleste tog fåes i begge versioner.
Skal det være så realistisk som muligt er det jo helt klart 2 skinnedrift man skal vælge. Skinnerne ligner mere de "rigtige" og der er et hav at vælge imellem.
Skal det være nemt og ukompliceret (skiftespor og vendesløjfer) er 3 skinnedrift fint.
Skal man køre en bestemt epoke?
Er man nittetæller?
Skal det være en bestemt nationalitet?
Det er der ligså mange svar på som der er brugere på dette forum, og det er vel i bund og grund bedøvende ligegyldigt, bare man har det sjovt, køber noget tog, så pusherne kan blive ved med at fylde nyt på hylderne.
Uanset hvad så har vi alle en ting til fælles; Modeltog.
Vi køre Damplokomotiver på strøm, på skinner hvor svellerne er lavet af plastik, omgivet at fibergræs og plastiktræer med skumgummiblade.
Bare lov mig ikke at købe "Orient Ekspressen" i Toys'R'us
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Huttel
Indlæg: 21
Hej
Min historie ligner meget din - altid dejligt at udleve barndomsdrømme
Jeg valgte Märklin digital med C skinner og det har jeg ikke fortrudt. Hvis du ønsker at benytte PC styring er C-skinner med tilbagemelding suverænt det bedste system jeg har oplevet. Du kan let isolere de to skinner og så benytte den ene til tilbagemelding og styring via PC uden at skulle montere fotoceller, magneter eller andre kontakter.
Jeg har en Intellibox og benytter WinDigiPet til styring udover S88 tilbagemdlingsmoduler fra Viessmann.
Så mit råd er - hvis du en dag vil køre med fuld PC styring så vælg Märklin C-skinner.
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
KnudBe
Indlæg: 764
Der er jo også PC-styring til Rocos system, og der er også tilbagemeldere, boostere, vendesløjfestyringer.
Og Rocos er baseret på DCC, hvilket gør at man ikke er låst til en enkelt fabrikant men kan bruge elementer og dekodere fra flere fabrikanter.
... men du er selvfølgelig så nok nødt til at undvære midterlederen...
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så ryger det "suveræne strømoptag" sig en tur....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det virker stadig fint. Der er lige så meget forbindelse på den måde, som der er ved toskinne drift. Dvs halvdelen af hjulene.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps. Så er vi tilbage ved at prisen på skinnerne er "horrible", for et system der ikke er "bedre" end et der er billigere.
Tilbagemeldning på 2 skinnedrift er nemt og billigt.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
barner
Indlæg: 23
Hej Denbert
Som du sikkert har opdaget, er der mange meninger og næsten religiøse retninger indenfor dette.
Det bedste råd er nok, læs de mange indlæg, træf en beslutning om, hvad du tør satse på, og lær at leve med, at du resten af livet, vil blive punket af nogen for dit valg.
Vil du diskutere mere eller mindre højlydt med modeljernbamefolk, er 4 ord sikre vindere CS - IB - MFX og DCC
og så selvfølgelig tallene 2 og 3
Husk også at uanset hvad du vælger, vil du helt sikkert finde glæde ved det, og få mange glade togdage sammen med dit nye modelbaneanlæg.
Ole Barner
H0 - Spor1 - 2xCS - C-skinner - WDP X.3a
7 gange
http://www.klodskovbanen.dk - måske danmarks bedste tog chat, med plads til alle, som vil snakke om t
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Ikke hvis en slaebesko giver bedre kontakt end et hjulpar... -Og det er der faktisk noget der tyder paa at den goer.
Kan du evt. give et eksempel paa hvordan "Tilbagemeldning på 2 skinnedrift er nemt og billigt....." ? -Gratis som i 3-skinnesystemet kan det vel naeppe goeres?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
En forbindelse er aldrig stærkere end det svageste led og da der kun er forbindelse i den ene skinne til halvdelen af hjulene, så er det ret ligegyldigt om slæbeskoen har bedre forbindelse.
Gratis tilbagemelding til et digitalsystem får man jo aldrig og jeg ved, at mine tilbagemeldingsmoduler m. detektorkredsløb ikke er dyrere end de færdigkøbte Viesmann uden. Det lidt ekstra, der skal til, nogle dioder og andre billige komponenter kan sagtens finde plads indenfor besparelsen ved at købe skinner til under den halve pris
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lige præcis
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Huttel
Indlæg: 21
Hej alle sammen
Sidder her lettere irriteret over at et simpelt spørgsmål om hvilken bane man skal købe som vanligt udvikler sig til en useriøs, respektløs og tendentiøs stillingskrig mellem forskellige fabrikater. At en simpel anbefaling af fordele ved et mærke fører til mere eller mindre stupide indlæg fra andre mærke fans...total børnehave!!! Fleischmann bliver jo ikke bedre fordi Märklin er dårligere...
Det er jo i sidste ende den enkelte og vedkommenes preferencer der afgør hvad der bedst opfylder netop vedkommenes behov. Og det kan andre ikke afgøre, kun dele egne erfaringer og så i øvrigt repektere de valg der gøres.
Jeg er eksempelvis i den situation at Märklin har fulgt mig siden min barndom. Den første bane jeg fik af min far var Märklin. Det første lokomotiv jeg selv købte var Märklin osv. Märklin er en del af min historie. Så min kærlighed til Märklin kan altså ikke kun måles i kr og øre og er i øvrigt heller ikke blind. Jeg er udmærket klar over der er områder hvor Märklin kunne gøre det bedre og modeller som ikke lever op til standarden.
Men Märklin er nu engang mit valg
For nogle kan alt gøres op i kr og ører og for andre er der andre elementer som vejer tungere og som man gerne betaler lidt ekstra for. Det er vel også grunden til at nogle kører Skoda og andre Audi eller hvordan? Men det ene er ikke mere rigtigt end det andet.
//Thomas
PS Mon ikke jeg nu bliver totalt svinet til??
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hejsa!
Hele livet er fyldt med valg: ægtefælle, bil, job, hund - og altså også modeltog.
Man kan orientere sig og indhente oplysninger som en hjælp til at træffe sit valg.
Valget må man i sidste ende - i de fleste tilfælde - selv træffe.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg har godt nok svært ved at se, hvor det er børnehaven, det useriøse og respektløse er i denne tråd?
Det handler om, at der bliver stillet et spørgsmål, som der ikke er et entydigt svar på. Forskellige personer kommer så med deres erfaringer og meninger, så må spørgeren selv vurdere hvad der er bedst og træffe et valg.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvis jeg skal komme med min anbefaling, som gammel märklin ejer.. Køb et startsæt fra trix. Så har du alt du skal starte ti lat køre digitalt og du har skinner der er lette at samle og der ser ok ud. Du kan køre med banen på borde eller gulve indtil du ved, hvor det hele skal være.
Hvis du til den tid, vil have et andet skinnesystem, kan du købe det, ellers kan du blive ved Trix skinnerne. Det vil dine egne erfaringer hurtigt finde ud af, hvad du er mest til.
Grunden til jeg ikke vil anbefale Märklin selvom jeg altid har kørt det, er pga. udseenet og udvalget af skinner, som du måske får brug for i fremtiden. Hvis du senere ønsker at skifte, bliver det hurtigt dyrt.
Märklin er 100% det letteste at starte med, fordi skinner kan samles som man vil, men i dag vil jeg dog ikke anbefale det hvis man skal starte op.
Så min anbefaling lyder: Køb et trix digital startsæt og gå videre derfra.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Tak!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Helt sikkert ikke, da du endnu er "ren". Men hvis du bliver ved med at deltage i disse diskussioner bliver du foer eller siden "snavset" til... Det begynder med smaa (naesten usynlige) staenk af skidt fra sidelinjen, og senere breder det sig... (Get out while you can!
)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvor ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
hej
Med den plads du har til rådighed burde du måske overveje spor N i stedet for.
Tonny
KnudBe
Indlæg: 764
Til en bane på en 130 & 250 cm eller i det leje vil jeg også mene at man får mest ud af spor N - evt. TT hvis N er for småt. En oprangering på over 1 meter i spor H0 er vel ikke unormalt for et ordentligt tog, og hvis længste strækning bare er på 2,5 meter er der ikke meget at køre på. Hvis du i stedet for H0 vælger N, vil du have plads til 4 gange så meget.
Men uanset hvad du gør, så må du et eller andet sted gå på kompromis med et eller andet.
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Til en bane på 130 x 250 cm kan der godt laves noget i H0. Man kan fx lave et lille køreplansanlæg. Fx. en rundbane med en station og lille opstillingsbanegård, hvorfra man kan sende et nyt tog afsted. Men det kræver små tog. Noget i tysk forbillede ville fx. være oplagt, her kan man stort set få alt.
Men det hele afhænger selvfølgelig af hvad man vil med sin modelbane
N ville være oplagt, da der som før nævnt er plads til 4 gange så meget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.