Jeg er begyndt forfra på mit anlæg.
Det bygges i Peco code 75 med flexskinner.
Her er første del af min sporplan, det er det jeg har planlagt indtil nu. Nederst til højre skal det hele fortsætte engang og der kommer sikkert et plan ovenpå noget af dette.
De paralelle spor inderst er tænkt som delvist skjult opstilling på et tidspunkt.
Planen er kun en skitse, afstande mellem sporene på den forreste banegård er ikke fastlagt endnu, men det er planen at hele den station skal have svagt buede spor, så det hele ikke bliver lige og parallelt. Ellers har jeg lagt vægt på at der skal være lange strækninger at køre på og ingen skarpe kurver (min radius 500mm)
Om der skal være godsterræn i den ene eller den anden ende har jeg ikke besluttet endnu og det er kun den højre cirkel, der er lagt, så der er mange muligheder for at ændre på det.
Kom gerne med jeres kommentarer.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Dejligt at se en "simpel" bane, håber du sender billeder, efterhånden som arbejdet tager om sig
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg har ingen anelse om jeg synes det er sjovt at bygge miljø, landskab, huse osv.
Ligenu er det den tekniske del, at få det hele til at virke og at få noget tog ud at køre på skinnerne, der har min interesse.
Men jeg kan godt lide at der er lidt luft omkring det, at det hele ikke er belagt med spor på kryds og tværs og der er god plads til at bygge flere stationer i resten af rummet.
Dette er absolut bare første del.
Jeg kan ikke rigtig bestemme mig til om jeg skal have mulighed for at krydse i begge ender altså så der bliver et helt 8-tal på banen eller om det er nok med den mulighed jeg har her for at vende et tog.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Leonard.
En hurtig grovskitse baseret på din sidste bitmap: Vi lader til at have så nogenlunde samme mening om tingene, så måske mit forslag vil falde i din smag. Jeg tror, jeg ville nøjes med to stationer på den bane - en "stor" endestation med en havn langs den ene væg, en pæn kørestrækning, en lille landstation, og herefter ned i en helix til en skjult opstillingsbanegård. Det sidste giver en masse fri plads ovenpå opstillingsbanegården, hvor du kan lave forskellige industrianlæg eller lignende: Når du kører dansk, kan savværk, teglværk og andre ting være relevante.
Personligt synes jeg en halvstor provinsstation i rette proportioner er spændende, der er havn til, og du kan evt. have en færge. Inspiration kan du finde mange steder, f.eks. i Thisted og Sønderborg - færgen kunne f.eks. være Morsø.
Med et anlæg som foreslået vil du kunne have 2 m perronspor, en næsten lige så stor vognrist, et godsanlæg med plads til lange tog, og en passende strækning til at nyde dem. Du kan få havnebane og maskindepot - det meste i skalatro proportioner. Og det er jo rart at kunne få et fuldt MA-tog til perron, ikke sandt?
Og du vil også kunne antyde en "rigtig" by bag stationen - med centrum omkring havnen, og vekslende industri og beboelse efterhånden som man kommer længere ud af sporet. Der er masser af plads til industrispor, brug for rangering, og plads til at nyde de lange tog.
Jeg vil gerne være mere konkret, hvis du er interesseret - nu har du ihvertfald en grovskitse.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Tak for forslaget.
Lige en tilføjelse til beskrivelsen af mit rum: Der er skråvægge ppå den øverste og nederste væg. Derfor ender de opstillingsspor jeg har tegnet øverst med at blive skjulte, enten af bygninger foran eller en baggrund med et billede af bygninger, da der ikke er meget plads i dybden.
Jeg har ikke lyst til en helix for at skifte etage, så hellere en meget lang jævn rampe.
Jeg har overvejet et plan ovenpå hvor der netop skulle være en endestation til færge (forbillede måske Rødby) hvor du har placeret den.
Et eller andet sted vil jeg have plads til en containerterminal og meget rangerområde, men lige hvor det ved jeg ikke endnu.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Lidt billeder fra mit byggeri.
Sporskiftedekoderen er en WA5 fra MBTronik mens servoerne er købt hos Conrad og så har jeg indtil nu været for nærig til at bruge andet end pianotråd til forbindelsen mellem servo og drev.
Besatmelderen er en modificeret version af denne BMD16-SD
Jeg bruger tråd fra en rulle stiv netværkskabel til de korte forbindelser på modulet og 1,5 mm2 installationstråd til de lange forbindelser der går gennem modulerne modulerne.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
det ser rigtigt spændene ud, og virkeligt flot håndværk i dine rammer til banen, håber du forsætter med at sende billeder, som anlægget udvides
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Stefan
Indlæg: 78
Det ser rigtig godt ud...
lad billederne strømme til... 
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Leonard.
Jeg er i fuld gang med min kommende reolbane - og jeg har helt glemt at sige, at dine billeder fik mig overbevist om, at jeg ikke behøvede 55 mm lister under mine fyrretræsplader - og det giver også min bane mere luft.
Tak for det.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Næh, hvad skal du med al det plads
Med de små servoer jeg bruger kan du med et lidt større hul i pladen under sporskiftet vende plastikarmen på servoen op i pladen, så kan du nøjes med servoens tykkelse under pladen, 20mm er rigeligt, servoen måler 12-13mm i tykkelesen.
Det der fylder mest i højden er køleprofilerne på WA5, som jeg har klippet benene af så de kan være på 30-35mm i højden.
Billeder af et enkelt sporskiftedrev her: http://162.dk/gallery/orig/modeltog/sporskiftedrev/DSCF0842.JPG
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Der er ikke sket så meget med mit anlægsbyggeri, det er jo sommer og tiden skal bruges udendørs i det gode vejr. Da der alligevel skal nyt tag på den længe, der ligger op til mit nuværende togrum overvejer jeg meget at gøre loftet under dette tag brugbart. Så vil jeg få dejligt meget plads, som det kan ses på billedet herunder, hvor det gule felt er det, der tænkes at kunne fyldes med moduler til anlægget. Den længste langside bliver ca. 15 meter lang
Jeg tror jeg har det bedst med et anlæg, som næsten kun er i et plan, og gerne noget med lange strækninger, der bugter sig gennem det danske landskab. Min største udfordring bliver nok, at planlægge en tilpas rodet stor station med containerterminal, perroner, posthus osv. De øvrige stationer skal være simple landstationer med få spor.
Kom gerne med forslag til enkelte dele eller hele anlægget.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Leonard.
Ov, hvor er du heldig.
Jeg har godt nok en kælder på 9 x 9 m, men den skal også bruges til andre formå.
Med så meget plads kommer man til at tænke: Mange ville jo nok skynde sig at planlægge en masse stationer, og det er naturligvis også fint, hvis ens ambitioner først og fremmest handler om at køre.
Men er man mere til at bygge modeller, kan pladsen jo også udnyttes på anden vis: Jeg har besluttet, at min megen plads kun skal indeholde tre stationer. En stor provinsstation med en pænt stor havn, havnebane, maskindepot, DSB såvel som privatbane, osv. osv. Et trinbræt på havnen til privatbanen, og så en endestation for samme. En landstation til DSB - og så ikke mere.
Til gengæld har jeg planlagt to skjulte opstillingsstationer, så jeg har et sted at opbevare mit rullende materiel, og kan få lidt mere variation i kørslen.
Din plan ser umiddelbart godt ud, og er det måske også, hvis du mest er til lange paradestrækninger; men med 60 cm. Fremo moduler får du ikke meget dybde i landskabet, og det bliver svært at lave noget rigtigt varierende. Min længste paradestrækning bliver omkring 6 m. lang, men jeg giver den til gengæld over en meter i dybden, hvilket giver langt bedre muligheder for at lave f.eks. et savværk eller et teglværk - komplet med smalsporsbane ned i lergraven - i forgrunden.
Det ser også ud, som om du har planlagt en stor endestation i midten af dit anlæg. Det startede jeg også med, men efter at have puslet meget længe med sporplaner - og efter at have frigjort lidt mere plads i min kælder - besluttede jeg at droppen ideen. Endestationer er meget sjældne hos DSB, og det giver også mere spændende trafik med en gennemkørselsstation, så jeg har besluttet at bruge den nødvendige plads.
Min planlagte by bliver på størrelse med Skive med minimum to statsbanestrækninger og en privatbane. Skive gl. station var stor nok til at være rigtigt spændende, den havde hovedforbindelse til Viborg og Struer, samt en stikbane til Glyngøre, en pænt stor havn, og Skive-Vestsalling privatbane, for den sags skyld.
Jeg snyder lidt og flytter færgelejet til "Skive havn", ligesom privatbanen bliver VLTJ (Lemvigbanen), og så har jeg ikke tænkt mig at lave lige så kaotiske forhold som i virkeligheden - der vil nok alligevel ikke være mange, der vil tro på, at virkeligheden kan være så tosset... :roll:
For mange handler paradestrækninger om lange, lige spor ude i naturen; jeg har altid været vild med byspor og havnebaner, så jeg glæder mig meget til at kunne lave en paradekørsel fra min godsbanegård ned på havnen med en Hs'er og et træk godsvogne.
Eller en MH ud gennem industrikvarteret med et træk tømmervogne til savværket. Eller...
Med så meget plads kan man godt tænke anderledes somme tider.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Ja, jeg er jo så heldig at jeg ikke har børn, kone og andre husdyr at bruge penge på
Så er det jo lidt nemmere at beslutte enmindre ombygning.
Der er manage muligheder, når der er så god plads og jeg tror heller ikke der skal være flere end 5 stationer, hvor den ene gerne må være stor og have det hele. Skive er slet ikke så tosset at bruge som oplæg, jeg Googlede lige og fandt en god side: http://www.signalpost.dk/sidebaner-glyng.htm med både sporplan og beskrivelse af det meste. Den kan godt blive interessant.
Jeg vil helst holde mig til 60 cm i dybden, da jeg ikke kan nå ret meget længere ind, så langs væggene, hvor jeg kun kan komme til fra den ene side må der helst ikke være længere fra forkant til bagvæg. De steder, hvor jeg kan komme til fra begge sider kan jeg frådse med op til 120 cm og skal der være en dobbeltsporet vendecirkel kan jeg jo give lidt mere plads, så jeg kan holde mindste radier på 600 mm på strækningerne.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Leonard.
Jeg ved godt, du har specielle problemer, men derfor behøver man jo ikke altid tænke firkantet: Selvom jeg sidder ned, kan jeg godt nå 80 cm. ind over min bordplade - jeg har lige testet - men nu har jeg selvfølgeligt også lange arme. Det kunne jo udnyttes til at lave 100 cm. dybe moduler, og så blot undgå spor de sidste 20 cm. Det ville give mulighed for at lave meget flottere landskaber.
80 eller 100 cm. passer naturligvis ikke så godt med Fremo standarden - men har du tænkt dig, at du vil flytte rundt på hele dit anlæg? Man kunne måske godt kombinere standard Fremo moduler med ikke-standard moduler, og så blot lade de sidste blive hjemme, hvis man skal ud. Iøvrigt har jeg set mange andre gøre noget lignende - der er jo ikke noget i Fremo standarden, der i praksis forhindrer, at man medbringer ikke-standard moduler, så længe man kan forbinde til standardmoduler i begge ender?
Jeg går ud fra, du kender Bjørn Runar Larsens hjemmeside ud og ind - men for andre, der ikke gør, kommer linken her: http://home.online.no/~bjornrl/index.html
Jeg skal prøve at gruble lidt over dine udspil, og så vende tilbage med nogle ideer senere.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg ved ikke lige om jeg er til epoke III, jeg er til tiden fra midt 70'erne og frem til nu uden køreledninger.
Jeg kendte ikke Bjørns hjemmeside, den vil jeg lige bruge resten af aftenen på
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Leonard.
Ja, så har du meget - rigtig meget - godt i vente. God fornøjelse.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Sad lige og legede lidt med en mulig sporplan for Skive.
Den blev lige 7,2 meter lang, men kun 60 cm bred. Jeg har så tegnet det med 20 cm ekstra inde bagved, så er der lidt plads til landskab i baggrunden. Måske kan der også komme 10 cm foran, så der bliver plads til lidt vej, men det huer mig ikke at have det fjerneste spor længere inde end ca 70 cm, for godt nok kan jeg nå ca 90 cm ind, men så er der stor fare for at rame en bygning eller andet, der rager lidt op.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Leonard.
Jamen, de 10 cm. tror jeg heller ikke er så vigtige, så dem ville jeg nok se bort fra. Det afgørende væsentlige er en station på over 7 m. - det duer. Og det bliver flot at se på.
Jeg har netop lavet andet modul på min reolbane, hvor der er en svag kurve i udkørslen fra det ene perronspor. Den holder vist helt naturlige mål - det er en 12 graders kurve med overgangskurver, så det er svært at bedømme den præcise radius - men det ligger i nærheden af 3-4 meter, dvs. 300-400 meter i virkeligheden, og det er fint nok til stationsspor på en sidebane. Det er altså noget helt andet at se et tog rulle ud gennem en "rigtig" kurve...
Jeg skal overveje noget omkring en havn til dig - det er vist et af mine specialer.
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Nemlig Lars ... mere swung i den. Lad indkørslen i venstre side komme frem mod forkanten og lad det hele så tage en laaaaaang smuk kurve, vend lidt skiftespor hist og her og lad alle skinnestrenge være bare lidt krumme.
Jeg har lige vedhæftet Skive Station.
Og hvem der bare havde 7,2 meter til bare EN station. Har du nok plads og skal bruge en sækbanegård med færgeleje ... så prøv engang at kigge lidt på Helsingør. Det er altså en spændende station ... specielt med dine behov.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Per.
Det har jeg da også bare, æv-bæv. Endda med 3 meter i bredden...
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det er jo så heldigt at jeg bygger med flexskinner, så det med swung og lange kurver kommer helt af sig selv når eg udfører den praktiske del af arbejdet. Jeg kan simpelthen ikke lade være med at nyde et langt flot buet spor
Det er bare så besværligt at få det hele lagt rigtigt på PCen, så i første omgang tegner jeg mest i lige spor.
Jeg skal forøvrigt i gang med en version 2, da jeg kom til at se, at jeg har alt for langt imellem sporene de fleste steder.
Så kan det være, at jeg leger lidt med at bøje det hele.
Hvad mener du med at vende et sporskifte hist og her?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
PerOlsen
Indlæg: 2.070
På planen over virkelighedens Skive vender nogle af skiftesporene modsat i forhold til din tegning. F.eks. det andet skiftespor fra venstre. Det er med til at lave den bløde kurve som hele stationen har.
For at illustrere, hvad jeg mener har jeg lige kastet noget hurtigt sammen ... jeg har dog vist det med K-skinner - og kun venstre side af planen. Bemærk, at metoden med at lave flere skiftespor lige efter hinanden i en forgreningsstruktur er mere pladseffektiv og ser dejligt rodet ud. Det ses ofte i Danmark. For sjovs skyld lagde jeg så 5 spor i stedet for tre.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
dette indlag har intet med leonards tråd at gøre, men hvorfor pokker, skal billed filerne skifte navn altid, man skal snart have et masse billed programer, bare for at se div. foto / layout.....
Men ellers et fint forslag til vending af sporskiftene Per
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Sorry ... glemte at konvertere til jpeg. PNG er et open-source-projekt og derfor fritaget for copyright o.lign. Mac OS X bruger det som standard til screenshots.
Har rettet det i det oprindelige indlæg.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Nu ved jeg ikke hvad billedefilerne hed før, men nogen af dem hed måske JPG, JPEG eller PNG. Ikke destomindre har Internet Explorer et problem med at vise PNG-billederne korrekt, hvorimod Mozilla Firefox viser dem helt uden problemer.
Hvis du har downloadet billederne til din computer, kan du jo evt. bruge XnView (http://www.xnview.com) som er et gratis program der viser billeder, film, lyd o.a. filer i hundredevis af forskellige formatter. Kan helt sikkert anbefales!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Havde ingen problemer med at se Per´s billeder, men kunne forstille mig, der var mange som havde, nu de ikke hed jpeg :?
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Jacob.
PNG formatet blev skabt af Open Source verdenen som en protest mod GIF formatet: For små 10 år siden fandt Unisys ud af, at de havde et patent på den kompressionsmetode (LZW), der bruges i GIF filer, og at de ville håndhæve dette patent - selvom de tidligere havde sagt det modsatte. De erklærede godt nok, at det kunne bruges frit i alle "gratis" programmer, men på en måde, så det ikke galdt "gratis" programmer, der blev brugt kommercielt. Kort sagt hang der en tikkende bombe med sagsanlæg over hovedet på alle Open Source folk, der brugte GIF formatet.
Derfor er der også meget sjældent support for GIF i Open Source programmer - typisk skal man acceptere en lang licenssmøre og gøre en masse ekstra for at få GIF support selv i store programmer som The Gimp (Adobe Photoshop, gå hjem og vug...), Perl og Apache biblioteker.
Men så manglede der jo et format, der kunne erstattet GIF - og det blev PNG. Begge formater bruger tabsløs kompression i modsætning til f.eks. JPEG, så GIF og PNG er velegnede til stregtegninger og grafik, mens JPEG er bedst egnet til fotos med bløde overgange.
PNG er helt frit, så det står enhver frit for at anvende det; men med formatets baggrund som Open Source angreb på Unisys' patentrettigheder er det vel klart, at Microsoft ikke havde spor lyst til at støtte det? Derfor har PNG været understøttet i stort set enhver software - undtagen Microsoft - og indtil nu: De har vist overgivet sig helt med IE7.
For GIF formatet er nærmest dødt og borte: Der bliver mindre og mindre support for det i ny software, og man bliver til gengæld konstant mindet om, at man skal holde sig væk fra det, når man bruger Open Source software - og ser man på Apaches markedsandel som webserver, ja, så er der mange, der får den reminder...
Sådan kan det gå, når man pludseligt bliver grådig og vil håndhæve et patent, man ellers ikke havde rørt i årevis: Unisys fik vist kun besvær og en masse badwill ud af det - men næsten ingen penge.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg er ved at samle 3 nye moduler til min bane, så der kan blive en tilkørsel og plads til Containerterminalerne.
Troede lige, at den var der, men jeg har glemt at kontrollere om alle elementerne virker som de skal, så nu skal jeg lige have samlet en ny WA5, som er sporskiftedekoder og have fejlsøgt på det s88 tilbagemeldingsmodul, der skal bruges.
Her er 3 billeder af 2 modulers underside. Det ene modul er bare 2 spor, der kommer fra hver sit hjørne og samles til et par parallelle spor mod det næste modul, der har 4 sporskifter til 2 transversaler. Som det kan ses er det, der med at digital styring på modelbanen giver færre ledninger og simplere ledningsføring en sandhed som ikke passer på mit anlæg
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Så fik jeg elektronikken til at virke.
Jeg tror efterhånden jeg er ved at lære, at omhyggelig betyder alt for om det virker eller ej. Der skal ikke meget loddesjusk til, før et S88-modul ikke vil som det skal
Med det på plads nåede jeg til at prøveopstille containerterminalerne:
http://162.dk/gallery/modeltog/2007/DSCF1255.JPG
Der kun 120cm i længden, men mulighed for at forlænge, når jeg får mere plads i løbet af næste år. Og der skal være mindst dobbelt så langt, der kan kun holde 5 vogne på hvert spor under kranerne og det må siges at være for lidt.
Men der kan nu bruges mange timer på at flytte rundt på containere og rangere vogne ind og ud under de 2 kraner.
Forøvrigt har Occam ret i at styringen af kranerne bliver meget nemmere ved at bruge et joystick og til 49 kr. er det jo slet ikke det, der vælter modelbanebudgettet
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Om 1 uge begynder tømreren på nedrivningen af det gamle tag og derefter opbygges et nyt rum på loftet med meget mere plads.
Det bliver ca 15 meter langt og 5 meter bredt. Der bliver lodrette vægge i god højde i siderne, så der ikke skal kravles ind under skråvægge.
Jeg har puslet med mange forskellige idder, en af dem er denne. Sporene skal selvølgelig have lange bløde kurver og ikke ligge helt lige, stationsnavnene er kun forslag og bliver ikke efterlignet helt. Øen i midten forestiller jeg skal være en stor by med havn, station, havneterræn og containerterminal, den bliver ca. 10 x 1,6 meter.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Bliver spændende at følge byggeriet, ikke tømrerens, men modelbanen
Venlig hilsen
Carsten
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Så er tiden ved at oprinde, hvor mit nye rum er færdigt. Der mangler en del endnu, bl.a. skal jeg have spartlet og malet væggene, lidt af loftet mangler og vinduesindfatningerne plus karme, men ellers er det næsten færdigt
Det bringer så et nyt dilemma frem, nemlig, hvordan skal jeg udnytte al den dejlige plads?
Vedhæftet en skitse, hvor det gule felt er frit gangareal, det ternede er til anlæg, det blå skal være frit, men jeg tænker en flytbar bro, da der er en dør, som delvist forarbejdede materialer til anlægsbyg skal ind af.
Men der er jo mange andre muligheder, så inputs er velkomne.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Her er et forslag til station med rundremise.
Det bliver en simpel endestation, hvor der bliver plads til et langt perronspor m. omløbsmulighed og et kort perronspor. 3 spor til lidt henstilling af vogne i den fjerneste ende og så remise med plads til kulgård, vandkran og hvad der ellers hører til på et klargøringsspor.
80 cm dybt og det må ikke blive dybere, så kan jeg ikke nå ind. Måske laver jeg 20 cm med bymiljø bagerst (øverste kant i billedet, det vil så blive statisk og ikke have brug for at jeg kan nå derind.
590 cm langt, det er den plads der er på det stykke, lige til venstre for stationen skal der være en bro over et gangareal foran en dør, som skal kunnes tages væk når døren skal bruges.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det var edderbandhylemeig noget af en remise. 14 spor til en lille endestation. Jeg ville nok skære ned til en 3-4 fløjet remise og så 1 eller 2 spor i det fri, for at kunne udvide stationen lidt i stedet, med godsspor og mindst 1 persontogsspor mere ved stationen.
Se vedhæftede som en inspiration, det er godtnok en gennemkørselsstation..
En endestation med 2 perronspor og ingen godsekspedition har sjældent haft mere end "overnatningsmulighed" for 1 lokomotiv og en hjælper. Derudover lidt spor til personvogne til nye oprangeringer. Derimod skal der være vandkran, slaggegrav og kulanlæg (hvis vi taler damptiden), er vi i deiselæra, kun overnatning + evt en Köf til oprangering - der begge har indtaget remisen. Kan evt. garneres med en skinnebus.
Alternativet er selvfølgelig at det har været en stor station med forgrening til 2 baner og hovedkontor, hvor en stor del af remisen i dag bruges til veterantog.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Klaus : Du har ret, det ser umiddelbart voldsomt ud; men hvis man nu tænker sig, at stationen ikke altid har været endestation; men at banen fortsatte "ud til højre", og at der indtil 19xx var en statslig sidebane, så er remisen lige pludselig ikke så voldsom. (ala' Skanderborg)
For i mellemtiden er depotet blevet et officielt jernbanemuseum, så derfor har man bevaret de mange pladser.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Hvor er I begge gode til at gætte
Det er veteranstogsklubben, der har til huse i remisen, det er nemlig min undskyldning for at have damp på banen samtidig med at jeg primært vil køre med nutidige tog.
Der er planlagt 12 spor i remisen, men måske bliver der sløjfet et par stykker når den bliver bygget.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Nyt forsøg.
Pladen er blevet 10 cm dybere, jeg forsøger så at undgå spor på de fjerneste (øverste) 20 cm (i hvert fald kritiske spor) og vindueskarmen er inddraget til lidt af remisen. det gav lidt mere luft.
Selve stationen er en endestation, hvor der kun kører persontog til.
Der er 4 opstillingsspor tilbage, som bruges til udrangeret og ældre materiel, det er resterne af en hedengangen godsbanegård.
Remisen er overtaget af veterantogsklubben, der har genskabt og restaureret det gamle miljø med kulgård osv.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Langt bedre.
Mine forslag:
Flyt remisen helt ud i den anden ende, alde de 4 stationsspor gå skråt "nedad" i stedet for "opad" og sæt sporskiftere i den anden ande, så evt trækkraft kan kobles fra og køre i remise (eller har kunnet) Det layout du har nu kan næsten kun opstå, hvis perronsporet er blevet flyttet i forhold til i "gamle dage", hvor man koblede de store lokomotiver fra og lod dem køre i remise, eller erstatte af andet lokomotiv der kom fra remisen.
Lad sporet om til remise og "parkering" gå fra lidt inden perronen, så tog udefra kan komme ind, selvom der er tog ved stationen. Lav evt også et udtræksspor parallelt med udkørslen, så du kan hente og rangere med vogne uden at skulle ud på hovedstrækningen.
Læg evt et par sporskiftere i bunden af dine opstillingsspor, så kun kan lave omløb med en maskine derude. Som dit layout er lige nu, kan vterantogsfolket ikke et eneste sted lave omløb. Det vil sige at skal de køre veterantog ud i landet, kan de køre til perron, og så kun bakke derfra, med lokomotivet som skubber - eller sætte en anden maskine foran toget, hvis de skal ud i landet igen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Med inspiration fra det jeg havde, det Klaus skriver og Nakskov blev det til denne plan, hvor der ovenikøbet blev plads til et par korte læssespor til venstre for remisen.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Meget bedre.
3 perronspor og et gennemkørsels/omløbsspor (sporet op mod remisen).
De 2 skiftere mellem spor 3 og 4 er dybest set overflødige.
Sporet på vej ind til drejeskiven "syd" for sporet ved kullæsserampen må være det til askegraven, specielt da der er et spor ved siden hvor akse og slagger kan fyldes i vogne. Ud fra skiven og mod "sydøst" skal der så gå et spor der ender nede ved det her stativ, hvor man renser kedelrør. Det slutter passende ned ved siden af askegraven, så slam og slagger fra rørene kan ende samme sted som akse og slagger fra fyret.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Således?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Må jeg så foreslå, at du tilføjer et dækningssporskifte ud fra drejeskiven, der ender i en endestopper ell. lign., så et løbsk lokomotiv ikke "render" ud på strækningen uhensigtsmæssigt?
Med venlig hilsen
Skott
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det er jo en simpell lille detalje som er med til at gøre det hele komplet.
Det kommer med.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Lige mine ord. Det ville "de store baner" i hvert fald have medtaget
Med venlig hilsen
Skott
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Brugte man det ved lokomotivremiser også?
Jeg kender mest til de Tyske "regler" og her bruger man det kun ved spor der har løststående vogne, men ikke ved maskiner.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er omend meget fint ud.
Skal vi så have den helt op til moderne tid, er englænderen blevet erstattet af 2 sporskiftere, da den er mere kompliceret og vedligeholdelseskrævende.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Så vidt, jeg ved har reglen altid været, at der ikke må kunne køres direkte fra fri bane og på skiven - og selvfølgelig den anden vej også.
Med venlig hilsen
Skott
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Hvordan er det forøvrigt med spor til drejeskiven?
Vil de typisk ligge overfor hinanden, så der kan køres direkte over skiven, fx. det spor jeg har fra stationen i venstre side og ligeover skiven til kuldepotet.
Skal der være små sporstykker på modsat side af skiven som sporene ind i remisen?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Leonard
Jeg har lige smidt en stribe billeder fra drejeskiven og remisen i Næstved op på denne side:
http://gallery.me.com/olsen#100062
Så kan du se, hvordan sporene ligger der.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der er intet fast. Spor til skiven er dog som regel ført lige over i remisen, da det oftest er pladsbesparende i forhold til remisens placering omkring skiven. Det er dog ikke en fast regel og jeg kan pege på et par (tyske) stationer der ikke har "køresel direkte over skiven" ind i remisen.
Derimod er det meget brugt at have en sporstump modsat remisesporene, da det letter opgaven en del, hvis et lokomotiv lige ryger ½ meter for langt ud på skiven.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Tak for info og billeder.
Jeg kan se at der bør være nogle sporstumper med stoppere på, hvis der ikke er spor videre på modsatte side. Og det er tilladt at have gennemkørselsmulighed ligeover drejeskiven.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde