Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Hvad gør vi nu, lille du?

Ak, ja - Herrens (og kvindernes...) veje er uransagelige har jeg lige opdaget.

Efter at have tumlet med at få plads til mit "Industrihavn Nord" projekt i flere måneder på min 390 x 50 cm plade må jeg konstater at jeg ikke kan få det til at gå op rent kørselsmæssigt - for meget Time Saver koncept.

Projektet bliver én stor gang rangering, hvilket også er godt, men alligevel - ville bare så gerne have haft mulighed for gennemkørende (lange) tog.

Her er et så den kønne halvdel af mit parforhold kommer på banen og spørger om hvorfor jeg så ikke bare gør banen dobbelt så lang og så laver nogle vendesløjfer i begge ender...?

Øhh, ja - hvorfor gør jeg egentlig ikke det?

Oprindelig p.g.a. af flere problemer:

1) der er to store vinduer som vi skal kunne komme til at åbne og ikke mindst pudse!

2) rummet skal også kunne bruges til arbejdsværelse med et stort skrivebord i midten

3) Op ad den ene væg står der en stor bogreol hvis indhold skal blive i værelset.

Hmm - hvad nu hvis...man laver et helt almindeligt kødben med vendesløjfer i begge ender - evt. i to etager så toget kører ned på skyggebanegården for at få mere plads til opbevaring?

Dette vil betyde:

1) der kan laves en kun 10 cm dyb ensporet kørestrækning foran vinduerne så vi stadigvæk kan betjene vinduerne

2) en bane langs væggene vil ikke tage ret meget plads i midten af rummet

3) der kan fremstilles en reol som kan have bøger under og over den ene vendeplads. Måske den ene vendeplads (i forlængelse af den 10 cm dybe sporstrækning) skal være skjult forstået sådan at der kommer et "låg" på vendepladsen så der kan stå noget livsvigtigt pigepynt oven på vendepladsen. Dette kan jeg dog leve med Smile

Jeg har vedhæftet en absolut ikke-målfast tegning af hvilken størrelse banen maksimalt kunne have for at rummet stadigvæk kan fungere. Der er en helix i begge ender, men måske der bare skal være en lang nedkørsel til skyggebanegården?

Er der nogen der har en ide til hvilken type bane der kunne være oplagt til lige præcis sådan et layout - eller måske har en tegning liggende der kan bruges til inspiration?

Det skal være epoke 3 og fortrinsvis med godstog (da kurverne ikke visuelt tillader 33 cm vogne - æv) og sikkert med en havn eller savværk som bærende element.

Jeg forestiller mig også at togene kan forsvinde ind i nogle tunneller og komme op måske på et andet niveau for at forlænge køretiden.

Skyggebanegården skal være designet så den tillader toget at vende tilbage i samme retning som det kom fra - ikke noget med at toget køre ned i venstre side af banen og pludselig dukker op i højre side - altså realistisk kørsel.

Kan man få pakket en sporstrækning ind hvor man kan snige en D-maskine med 4 CU vogne ind vil det være absolut perfekt, men jeg ved hvor svært det er at få alt på ingen plads, så...hvad gør jeg nu?

Nogle spændende ideer, anyone ? Smile

Ny plan til arbejdsværelset

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Lidt layout til inspiration

var_harald_adapt2

iDE 1

iDE 3

iDE 2

Flot anlæg

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Hvis jeg nogensinde skulle lave et hjemmeanlæg - og hvor kravene meget vel kunne svare lidt til dem, du står overfor - så ville jeg lave det som Fremo-moduler. Dog med den lille finesse, at modulerne kan stables ovenpå hinanden og dermed stå i et hjørne, når de ikke er i brug, og/eller når pladsen i lokalet - forhåbentlig midlertidigt (!) - skal bruges til noget andet.

Til gengæld ville jeg aldrig kaste mig ud i at lave et lille kompakt klassisk "spaghetti-anlæg", hvor selv et nok så kort tog sjældent vil være "rettet ud", men altid vil være på vej rundt i et skarpt sving (stakkels passagerer!!!). Det er livet sq for kort til.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"cbt" skrev:
Hvis jeg nogensinde skulle lave et hjemmeanlæg - og hvor kravene meget vel kunne svare lidt til dem, du står overfor - så ville jeg lave det som Fremo-moduler. Dog med den lille finesse, at modulerne kan stables ovenpå hinanden og dermed stå i et hjørne, når de ikke er i brug, og/eller når pladsen i lokalet - forhåbentlig midlertidigt (!) - skal bruges til noget andet.Til gengæld ville jeg aldrig kaste mig ud i at lave et lille kompakt klassisk "spaghetti-anlæg", hvor selv et nok så kort tog sjældent vil være "rettet ud", men altid vil være på vej rundt i et skarpt sving (stakkels passagerer!!!). Det er livet sq for kort til.

Idéen er god nok - men går desværre ikke hvis du vil opnå en optimal pladsudnyttelse (tema skyggebanegårde, adskillelse af moduler). Og dermed maksimal køreglæde...

Jens, vil det være muligt at lave helixerne bredere end 100cm (gerne 120cm Laughing out loud)? Og hvis vinduet bare skal pudses nu og da så vil det måske være muligt at runde hjørnerne af ud imod rummet - specielt øverst er det meget påkrævet da en kurve rundt om dette bliver altfor snæver.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Iøvrigt vil jeg som sædvanlig anbefale en rumoptimering ud fra alle de funktioner det skal rumme.

Altså:

Hvor stor skal arbejdsbordet være - eller er?

Plads til andet unødvendigt bras? Laughing out loud

Når jeg spørger er det selvfølgelig fordi fri plads omkring et anlæg ikke automatisk betyder fri plads til et skrivebord - det kan jo fjerne adgangen til anlægget...

"Form follows function".

Og lige netop den skal vi have fat i!

Går ud fra at anlægget skal have en havn...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Iøvrigt vil jeg som sædvanlig anbefale en rumoptimering ud fra alle de funktioner det skal rumme.Altså:Hvor stor skal arbejdsbordet være - eller er?Plads til andet unødvendigt bras? :DNår jeg spørger er det selvfølgelig fordi fri plads omkring et anlæg ikke automatisk betyder fri plads til et skrivebord - det kan jo fjerne adgangen til anlægget..."Form follows function".Og lige netop den skal vi have fat i!Går ud fra at anlægget skal have en havn...Venlig hilsenLars

120 cm helix er meget stor i det lille rum (390 x 410 cm) MEN...lad os se hvad vi kan finde ud af.

Bordet er 180 x 100 cm og fylder egentlig ikke så meget i rummet, så no problem.

Det andet bras kommer ind i den anden stue - dejer sig kun om bøger m.v.

Så længe at vi holder os langs væggene tror jeg no det skal gå.

... og ja: vi kan sagtens runde det øverste hjørne uden problemer Smile

En havn? Ja, det var jo det oprindelige udgangspunkt før jeg fik mulighed for at smide 2 helix og en skyggebanegård ind i rummet, men nu står spillet jo lidt åbent igen.

Tror måske mere på et savværk på toppen af den ene helix og en lang flot sporføring hen til den anden helix, men igen: jeg er total ideforladt. Du får sikker lavet havn, by, savværk, stenbrud, en stor station, en lille station og selvfølgelig en international lufthavn - ROFL!!

Det som jeg rigtig gerne vil have uanset tema, er kørselstid - altså fornemmelsen af at toget tilbagelægger en vis distance inden det kommer til næste destination. Jeg hjælper selv lidt til med denne opfattelse ved dels at køre med gamle langsomme tog inkl. damp og dels ved at køre med godsvogne som jo køre langsommere end IC3 Smile

Desuden giver godsvogne også mulighed for pænere vognføring idet de ikke hænger ud over de skarpe kurver som jeg desværre bliver nødsaget til at have - med mindre vi skjuler dem i en tunnel/bjerg Smile

Nå, men kom blot med lidt input til hvad du kunne forestille dig arealet brugt til - jeg er rimelig åben for forslag.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Nogle spændende ideer, anyone ? Smile

Jeg har tegnet lidt på dit "arelforslag", men der er for lidt plads, eller rettere det er forkert fordelt. Den der knold på 100x140 bliver for lille til at man kan komme rundt, uden man skal ned i R400 mm eller derunder.

Vil du have skygebanegård, der ikke er til gennemkørsel, skal du have en vendesløjfe for enden af din skyggebanegård. Her ville det være oplagt at lade en helix eller lignende gå ned i venstre side af arealet, for tidsmæssigt at få det til at modsvare en tur fra den anden ende af stationen, forbi vinduerne og ned og vende i en simpel vendesløjfe på 100x140 arealet.

Men laver du skyggebanegården under din 50 cm brede langside, kan du ikke vende dernede og komme op igen, med mindre at du vil ned i en R250 mm - og det ønsker du ikke.

Så er alternativet at lade den nederste knold indeholde helix. Dermed skal du have kørsel i 2 etager nede foran vinduet og du har palds til at vende oppe under det store areal til venstre . Det kan selvfølgelig også lade sig gøre, men så skal arealet på overfladen af venstre side kun bruges til at køre lidt rundt på og tilbage til stationen - det bliver for kedeligt rent kørselsmæssigt.

At lave helix i begge ender kan lade sig gøre. Men du har ikke plads til det og så samtidig til at sætte kravet om at et tog der kører ned i den ene ende af layoutet ikke må komme op i den anden...... Helix og vendesløjfer i det skjulte kan selvfølgelig lade sig gøre, men det liver noget af en omgang etagekørsel du skal have gang i, for det kræver at du har spor i 3 etager hen under vinduet og lange nedkørsler fra din skyggebanegård og ned til en vendesløjgeeftage nederst. Det stjæler også palds fra din skyggebanegård.

Målfast tegning af rum med plaecring af vinduer og døre tak, samt mål på de ting - ud over modelbane - der skal være i rummet. Så må vi se, hvad jeg kan hitte.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Sporsystem? Tillig eller Roco uden ballast (eller må man blande? Bare lidt?)

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Jeg ville indbygge vendesløjfer i begge helixer.

Det vil give mulighed for både op/nedkørsel, skyggebanegård og at toget kan dukke op igen i begge ender efter en pause på skyggebanegården.

Du har fint med plads for den niveauudligning der skal til for det.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Nogle spændende ideer, anyone ? Smile
Målfast tegning af rum med plaecring af vinduer og døre tak, samt mål på de ting - ud over modelbane - der skal være i rummet. Så må vi se, hvad jeg kan hitte.....Klaus

Hej Claus.

Tegning af rummet er på vej.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Sporsystem? Tillig eller Roco uden ballast (eller må man blande? Bare lidt?)Lars

Synlig = Tillig.

Usynligt må du bruge strikkepinde for min skyld - bare de er strømførende Wink

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Jeg ville indbygge vendesløjfer i begge helixer.Det vil give mulighed for både op/nedkørsel, skyggebanegård og at toget kan dukke op igen i begge ender efter en pause på skyggebanegården.Du har fint med plads for den niveauudligning der skal til for det.

Tak for det, Erik.

Også min første ide, men vil lige lade de andre eksperter vurdere mulighederne. Måske jeg kan blive nødt til at droppe U-formen og bare nøjes med en lille L-formet bane med helix i begge ender...vi får se.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Målfast tegning af rum med plaecring af vinduer og døre tak, samt mål på de ting - ud over modelbane - der skal være i rummet. Så må vi se, hvad jeg kan hitte.....Klaus

Sådan Smile

Jeg har tegnet arbejdsbordet og en stol ind også.

Døren skal gerne kunne åbnes mere op end 90 grader, men 90 grader er absolut minimum.

Rumplan til togbane

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Jens

Jeg tegnede lige planen op og lagde lidt hjørner til hist og her. Desuden øgede jeg afstanden under vinduet til 20 cm samt helix'erne til 120 cm. Ser det rigtigt ud?

Jens

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
"moppe" skrev:
Målfast tegning
Sådan Smile

Målfast og målfast....

Hvad er de 130 cm?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
"moppe" skrev:
Målfast tegning
Sådan Smile
Målfast og målfast....Hvad er de 130 cm?Klaus

Sorry...

Det er en åbning mellem de to stuer - der er ingen dør i.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Hej JensJeg tegnede lige planen op og lagde lidt hjørner til hist og her. Desuden øgede jeg afstanden under vinduet til 20 cm samt helix'erne til 120 cm. Ser det rigtigt ud?

Mjae, det gør det skam, men...er ærligt talt lidt nervøs ved den store helix foran vinduet. Det bliver kropumuligt at komme til det højre vindue (der sidder 2 vinduer i hver ramme).

Der skal i hvert fald laves en helix som følger sporplanen mest muligt og så må landskab tilpasse sig det - ellers tror jeg at den bliver for stor...??

De 20 cm foran vinduerne volder derimod ikke de store problemer.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Det er en åbning mellem de to stuer - der er ingen dør i.

Stor gitterbro?

Evt aftagelig?

Spærre helt af for hullet?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Hej JensJeg tegnede lige planen op og lagde lidt hjørner til hist og her. Desuden øgede jeg afstanden under vinduet til 20 cm samt helix'erne til 120 cm. Ser det rigtigt ud?

Ja, det er ikke helt galt. Jeg har fedtet lidt rundt med målebåndet og skrevet de maks mål på som burde passe - se tegning.

Grunden til at jeg kun ønsker 380 cm er at der skal være lidt luft til radiatoren og vindueskarmen.

Til gengæld kan de 120 cm sagtens forlænges til 200 cm uden problemer med døren.

Nye mål på sporplan

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Det er en åbning mellem de to stuer - der er ingen dør i.
Stor gitterbro?Evt aftagelig?Spærre helt af for hullet?Klaus

Beklager...

Det kræver MINDST en ny garderobe inkl. sko til fruen... Smile

Jeg er vist nødt til at holde mig til en U-lignende bane da vi skal bruge indgangen til stuen hele tiden.

Men ellers en spændende ide Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Så kan en svingbro måske klare jobbet?

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Det kræver MINDST en ny garderobe inkl. sko til fruen... Smile Jeg er vist nødt til at holde mig til en U-lignende bane da vi skal bruge indgangen til stuen hele tiden.
Vetal, hvad det koster og drop 1 af dørene......du vil ikke fortryde det!
"Jens Didriksen" skrev:
Men ellers en spændende ide Laughing out loud

Se vedhæftede....

Smal passage foran vinduerne (i hele vinduernes bredde) masser af palds i midten af rummet, en klap-ned-klapbro foran stuedøren, station på 3,9 meters langsiden, helix ved siden af døren, vendesløjfe mellem dør og hul, samt skjult staation under den store station. Diamantkrydset lige ved klapbroen gør at du kan få tog der kommer ud fra den ene ende af stationen til at køre ned gennem helix, til det skjulte, op og vende i sløjfen og ned igen, for at dukke op i helixen igen.

Klaus

P5050001

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Det ville jo være dejligt, hvis man kunne sløjfe en dør, men det lyder ikke til at være tilfældet.

Nedenstående grundplan skulle være rimelig målfast. Ser det rigtigt ud?

Det bliver ikke helt nemt med både helix og vindue.

JensGrundplan

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Det ville jo være dejligt, hvis man kunne sløjfe en dør, men det lyder ikke til at være tilfældet. Nedenstående grundplan skulle være rimelig målfast. Ser det rigtigt ud?Det bliver ikke helt nemt med både helix og vindue.

Hold da fast - sikke en fin rumtegning - mange tak for den, Erik Smile

Ja, den er vist så præcis som man kan få den.

Nej, der er ikke nogle oplagte løsninger fordi vi skal have adgang via begge døre til hver en tid.

Omvendt så burde det da være muligt med 2 helix'er på 120 x 120 cm. samt 6-8 meters kørselsstrækning samt flere meter skyggebanegård at lave et eller andet som kan anvendes...?

Eventuelt må jeg nøjes med en lille endestation/lille industri over ved vinduet.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Omvendt så burde det da være muligt med 2 helix'er på 120 x 120 cm. samt 6-8 meters kørselsstrækning samt flere meter skyggebanegård at lave et eller andet som kan anvendes...?Eventuelt må jeg nøjes med en lille endestation/lille industri over ved vinduet.

Hvis du vil lave 2 stk 120 cm helixer, vil den ene helix dække op til 70 cm ind foran vinduet.

Hvor langt nede starter vinduerne?

Må der være noget foran vinduerne, eller skal det nedenunder?

Er du klar på at give afkald på den der med at et tog der kører ned i den ene ende ikke kan komme op igen samme sted?

Klaus

Hvad med den frække: Bane i 210 cm's højde, så kan du køre _hele_ vejen rundt og der er et brugbart rum nedenunder.

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Betal, hvad det koster og drop 1 af dørene......du vil ikke fortryde det!Se vedhæftede....Smal passage foran vinduerne (i hele vinduernes bredde) masser af palds i midten af rummet, en klap-ned-klapbro foran stuedøren, station på 3,9 meters langsiden, helix ved siden af døren, vendesløjfe mellem dør og hul, samt skjult staation under den store station. Diamantkrydset lige ved klapbroen gør at du kan få tog der kommer ud fra den ene ende af stationen til at køre ned gennem helix, til det skjulte, op og vende i sløjfen og ned igen, for at dukke op i helixen igen.Klaus

Hmmm, hmmm - kan sagtens hvad du mener.

Det kunne blive en RIGTIG fin bane med meget realistisk sporføring som både ville kunne give god kørselstid, flot banestrækning og lange flotte togstammer - selv i H0.

Får helt associationer til Hadsten station banen som I har lavet langs den ene væg og som vender nede i bunden af lokalet - en virkelig fin lille sporstrækning.

Men en klapbro på 120 cm ... Shock

Virker det i praksis - nogen link til nogen der har lavet sådan et skrummel? Fotos ?

Og en anden ting: den ene helix vil i så fald kun blive 100 x 100 cm hvilket selvfølgelig godt kan rykke et tog rundt, men kønt bliver det næppe Sad

Tænker du her på skjult sporføring eller hvad?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Hvis du vil lave 2 stk 120 cm helixer, vil den ene helix dække op til 70 cm ind foran vinduet.Hvor langt nede starter vinduerne?Må der være noget foran vinduerne, eller skal det nedenunder?Er du klar på at give afkald på den der med at et tog der kører ned i den ene ende ikke kan komme op igen samme sted?KlausHvad med den frække: Bane i 210 cm's højde, så kan du køre _hele_ vejen rundt og der er et brugbart rum nedenunder.

---------------------------------------------------------

Vinduerne starter 85 cm over gulvet så banen skal designes efter at man sidder ned og bruger den - ved godt hvad du gerne vil men det duer ikke med vinduernes placering.

Gider ikke tog der kører i ring - har haft flere af disse racerbaner og de er bare ugly og decideret kedelige.

Tog under loftet (har 290 cm fri højde) er da en mulighed, men så skal det jo næsten være Spor 1 eller i det mindste 0 for at man kan se toget ordentligt og i såfald får jeg igen ingen køretid og samtidig en ringbane - suk... Crying

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Virker det i praksis - nogen link til nogen der har lavet sådan et skrummel? Fotos ?
Kan du håndværk, kan du lave en bro. Jeg havde i første ombæring tænkt mig et anlæg i 140 cm's højde, så du kunne lave en stor klap, der kunne slås ned, når den ike skull ebruges. Men det går jo ikke på grund af vinduerne (IMHO tror jeg at du bliver træt af de 80 cm over gulvet), så det skal være en klap op i stedet. Det løser man ved at (meget stift og præcist) klaverhængsel monteret på en træklods på både fast og vipbar del, så det er hævet et par centimeter over normal skinnehøjde, i modsatte side klarer man det ved at have nogle styr, enten som metalpigge, eller som et 25 polet d-sub stik, der kan styre og lave elektrisk forbindelse over til vendesløjfen. Selve vensdesløjfen skal jo alligvel seperat forsynes fra et vendesløjfemodul.
"Jens Didriksen" skrev:
Og en anden ting: den ene helix vil i så fald kun blive 100 x 100 cm hvilket selvfølgelig godt kan rykke et tog rundt, men kønt bliver det næppe :-(Tænker du her på skjult sporføring eller hvad?

Alle helix skal så vidt mulig dækkes til. Der er jo heller ikke noget der hindrer dig i at lave din helix 100x130 cm (oval).

Med vedhæftede forslag får du godtnok en klapbro, men også en fri plads i midten af banen på 6-8 m2, samt mulighed for en flot kørestrækning ( i forhold til rummets størrelse). Du har endda mulighed for at lave reol under en del af banen (nederst i rummet) og evt også over banen. Inde i hjørnet under vendesløjfen er der lige plads til et lille køleskab til "tog-øl".

Klaus

Jensbane grovskitse

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Gider ikke tog der kører i ring - har haft flere af disse racerbaner og de er bare ugly og decideret kedelige.
Du lader et tog forsvinde ned under banen og parkerer det, dernæst sender du et andet afsted, så er "køren i ring" væk.
"Jens Didriksen" skrev:
Tog under loftet (har 290 cm fri højde) er da en mulighed, men så skal det jo næsten være Spor 1 eller i det mindste 0 for at man kan se toget ordentligt og i såfald får jeg igen ingen køretid og samtidig en ringbane

Nej, du laver det netop i H0, maler undersiden en neutral farve og finder dig noget du kan stå op på (stylter???). Så kan du lave en bane i se-venlig højde for dem der vil se og alle andre kan bare se undersiden af en hvid hylde.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

hej

Eller lave et anlæg i 2 etager med hvert sit tema og så 2 løse helix ,som kan gemmes under banen når du ikke kører med den.

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Du lader et tog forsvinde ned under banen og parkerer det, dernæst sender du et andet afsted, så er "køren i ring" væk.Nej, du laver det netop i H0, maler undersiden en neutral farve og finder dig noget du kan stå op på (stylter???). Så kan du lave en bane i se-venlig højde for dem der vil se og alle andre kan bare se undersiden af en hvid hylde.Klaus

1) Toget skal vel vende på et eller andet tidspunkt for ellers kommer det jo bare op et andet sted på banen? Eller kobler du lokket om nede på den skjulte sporstrækning? Det er selvfølgelig også en mulighed...

2) Under the roof løsningen er sjov men har mere lyst til en bane jeg kan se og pille ved hele tiden, i stedet for noget som kræver en teknisk friklatre uddannelse for at kunne nyde banen Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Jens Didriksen" skrev:
"moppe" skrev:
Målfast tegning af rum med plaecring af vinduer og døre tak, samt mål på de ting - ud over modelbane - der skal være i rummet. Så må vi se, hvad jeg kan hitte.....Klaus
Sådan :-)Jeg har tegnet arbejdsbordet og en stol ind også.Døren skal gerne kunne åbnes mere op end 90 grader, men 90 grader er absolut minimum.

Ikke for at jeg vil gå ind og være kloge Åge ,men kunne det tænkes at man kunne lave nogle Moduler, som går igennem døren, til forlængelse af anlægget, så man tager fra igen ,efter endt kørsel ,og sætter ind på en hylde,hvis man spørger den bedre halvdel! Laughing out loud det har jeg tænkt mig at gøre,og for mit vedkommende vil det gå ud igangen ud i køkkenet og ind i stuen på Moduler mens banegård og lign er inde på Herreværelset,og efter endt kørsel bliver Modulerne pænt hængt ind på Herreværelset igen! (Bare et forslag)

Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Ikke for at jeg vil gå ind og være kloge Åge ,men kunne det tænkes at man kunne lave nogle Moduler, som går igennem døren, til forlængelse af anlægget, så man tager fra igen ,efter endt kørsel ,og sætter ind på en hylde,hvis man spørger den bedre halvdel! Laughing out loud det har jeg tænkt mig at gøre,og for mit vedkommende vil det gå ud igangen ud i køkkenet og ind i stuen på Moduler mens banegård og lign er inde på Herreværelset,og efter endt kørsel bliver Modulerne pænt hængt ind på Herreværelset igen! (Bare et forslag)Jimmy

Det kan man da godt tænke - det vil give en 8 meter lang station Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Men igen: jeg tror jeg skal koncentrere mig om at lave en sporplan som ikke skal brydes ned hele tiden - orker det heller ikke selv.

Kan dog sagtens se de mange fordele ved f.eks. FREMO opbygningen, men omvendt er der også flere ulemper:

1) opstillingen bliver ikke så stabil som en fastmonteret - alt andet lige

2) nedkørsler og skyggebanegårde er vist ikke FREMO standard :?

3) mere kompliceret/dyrt/langvarigt at bygge med alle de kasser

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

[quote="Jens Didriksen"]

Det kan man da godt tænke - det vil give en 8 meter lang station Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Men igen: jeg tror jeg skal koncentrere mig om at lave en sporplan som ikke skal brydes ned hele tiden - orker det heller ikke selv.

Nej det er jo lige det ,men skal man bygge efter Fremo standard,det gør jeg ikke, mine moduler vil være fra 2 -2,40m lange, og 40-60cm brede, det kan lade sig gøre,

men det er bare min måde at gøre det på!

Jimmy Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Jens

Jeg har leget lidt med et layout og håber at du kan bruge nogle af disse tanker. Dit primære ønske er at få noget kørsel samtidig med rangering (på dit havneområde). For at få noget kørsel vil et hundeben jo være fint. Kan man indsætte to helixer i hver ende og endvidere lade dem være vendekurver vil det være ideelt. I samme rum skal der være skrivebord og adgang til både stue og vinduer. Lidt reolplads vil også være en fordel.

Jeg har ladet de øvrige aktiviteter spille ind og flyttet helixen op imellem vinduerne. Det skaber plads til skrivebordet nederst, men giver samtidig mulighed for mere kørsel. Adgang til stuen berøres ikke.

Planen inkluderer dele af mine tidligere forslag til dig i Rangerings layout i L-form og 15 kvm. rum - layout?, som også begge indeholdt helixer.

Havnen er placeret i venstre side. Herunder ligger den ene helix og nedkørsel skjules af / foregår igennem pakhuse og siloer. Oliehavnen burde måske have ligget lidt længere ude som i virkeligheden, men det burde nemt kunne ændres. FAF kan ligge flere steder. Tilføj evt. lidt vand bag døren.

Øverst ligger stationen sammen med posthuset. Desuden et sidespor til en valgfri virksomhed.

Til højre er der et sidespor, som bl.a. tjener som udtræksspor. Det kunne også være en lille privatbanetilslutning samtidig.

Hvis du har mulighed for at flytte helixen ned i højre hjørne - ja så vil der selvfølgelig blive mere panoramastrækning under vinduerne. Alternativt kan du lade det lille sidespor krydse hovedsporene og forlænge det rundt bag siddepladsen.

Planen er bestemt ikke færdigtænkt, men jeg kommer til at stoppe her, da jeg pt. er ude at rejse. Der er sikkert en del, der kan rykkes rundt på endnu, men layoutet giver mere kørsel og tager hensyn til øvrige aktiviteter. Håber du kan bruge det til noget.

Jens2

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Hej JensJeg har leget lidt med et layout og håber at du kan bruge nogle af disse tanker.

Hej Erik.

Tak for input - det er en fin ide du er kommet op med Smile

Din plan giver mulighed for at dele rummet op i "hans" og "hendes" afdeling (Lene skal bruge bordet til arbejdsbord), hvilket altid er en god ide - bare træk en rød streg på gulvet Laughing out loud

Som du selv er inde på er der nogle ting der kan ændres på og det bliver nok også nødvendigt.

For eksempel tror jeg vi bliver trætte af at helixen fylder så meget foran vinduet. En anden ting er at jeg også tror det bliver meget svært at håndter afkoblinger langt inde på den helix hvor KFK siloen er på.

En 3 ting er placeringen af staionen så tæt på havnen og ikke mindst kulterminalen. Her kunne man jo flytte kulterminalen om på den anden side af vandet eller måske gøre rent bord og udelukkende lave en industrihavn som tema - altså ingen station...?? Hmmm...

Jeg tænker lidt videre og håber at andre har lyst til at deltage i debatten Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
En anden ting er at jeg også tror det bliver meget svært at håndter afkoblinger langt inde på den helix hvor KFK siloen er på.
Tanken er at du kommer til hele helixen nedefra. I siloen fjerner du bagvæggen og det samme gælder bygningerne langs nedkørselen. Disse bygninger står tæt for at skjule nedkørselen og samtidig lidt højere end resten af havnen. Olietankene og området imellem tanke og silo lægges ligeledes højt. Derved kan du komme til hele strækningen på helixen indefra.
"Jens Didriksen" skrev:
En 3 ting er placeringen af stationen så tæt på havnen og ikke mindst kulterminalen. Her kunne man jo flytte kulterminalen om på den anden side af vandet eller måske gøre rent bord og udelukkende lave en industrihavn som tema - altså ingen station...?? Hmmm...

Enig. Kulterminalen skal nok flyttes, måske ud foran oliehavnen. På den anden side så ville jeg lægge oliehavnen længere til højre, så den kommer yderst på havnen som i virkeligheden (af sikkerheds grunde)

Jeg ville nok også flytte havnekajen længere til højre - så længe man kan komme til de bageste spor tv inden helixen.

Stationen kan evt. flyttes længere til højre. men så vil det muligvis kræve mere plads foran vinduet. At fjerne den vil indsnævre alsidigheden i kørselen, men det vil bestemt også åbne nye muligheder for mange af dine havnetanker (trælastterminal mv.)

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Erik: jeg faldt lige over denne her som minder lidt om dit forslag.

Den kan jeg rigtig godt lige med et par "små" ændringer Laughing out loud

Spørgsmålet er om layoutet kan "masses" ind på den plads jeg har til rådighed... :?

...og skulle man måske nøjes med en helix? Øv...

on30_dolly_varden

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Jens

Ja det er bestemt et fint layout - men ikke et kødben.

Jeg tror, at vi skal tage et skridt tilbage og tænke nærmere over, om det er et kødben du ønsker.

Desuden: Hvilken trafik snakker vi om? Er det også persontrafik, så der skal være en eller flere stationer?

Lidt tanker:

For mig er et kødben også en dobbeltsporet strækning, men det behøver det jo heller ikke være.

Hvis du vil have et kødben kræver det mindst to vendekurver/helixer.

Den ene er selvskreven bag døren, men hvad med den anden? (Se nedenstående skitser)

A. Moppes forslag med vendekurve nederst tv. Det kræver en bro. Der kunne laves nedkørsel til undergrunden langs vinduerne, men vending i undergrund er vanskelig.

B. En helix nederst th. dækker 70 cm foran vinduet, som Moppe skrev.

C. En vendekurve nederst th. med nedkørsel til undergrunden langs vinduerne fylder lidt mindre end B.

D. En helix imellem vinduerne mente du fyldte for meget.

E. En vendekurve imellem vinduerne levner ikke meget plads til nedkørsel.

F. Helix øv. th. giver ringe mulighed for skyggebanegård.

G. En helix midt i lokalet kan friholde en gang langs vinduerne.

H. En vendekurve midt i lokalet fylder mindre end G og nedkørsel burde kunne laves på langstykket.

C, E, H: Der kan laves vendekurve i både stuen og i undergrunden.

Måske en vendekurve der lægges ind under noget af skrivebordet?

Som sagt synes jeg du bør gøre dig klart, om det er et kødben du ønsker eller om mere trafik blot betyder mere kørestrækning.

JensKodben

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Hej JensJa det er bestemt et fint layout - men ikke et kødben.Jeg tror, at vi skal tage et skridt tilbage og tænke nærmere over, om det er et kødben du ønsker. Desuden: Hvilken trafik snakker vi om? Er det også persontrafik, så der skal være en eller flere stationer?Lidt tanker:For mig er et kødben også en dobbeltsporet strækning, men det behøver det jo heller ikke være.Som sagt synes jeg du bør gøre dig klart, om det er et kødben du ønsker eller om mere trafik blot betyder mere kørestrækning.

Hej Erik.

Du har fuldstændig ret, så lad os gå lidt tilbage:

1) Mine vedhæftede layouts er bare nogle eksempler på layouts som man kunne få inspiration af til delelementer på banen - beklager hvis det gav indtrykket af at jeg gerne ville have 1 helix + en sækbanegård i den anden ende af layoutet. Det vil jeg helst ikke, men det kan jo blive nødvendigt såfremt jeg ikke kan finde fornuftig plads til 2 helix i rummet.

2) Jeg ønsker (så vidt det kan lade sig gøre) et kødben og kun en 1 sporet udgave af hensyn til mere spændende kørsel og af hensyn til den begrænset plads som jeg har.

3) Persontrafik bliver jeg nødt til at prioriter lavt, da det kræver store kurver og lange stationer hvilket ikke passer ret godt med ønsket om lang køretid som igen normalt betyder masser af kurver (synlige eller usynlige) på anlægget. Ofte er dobbeltsporet anlæg også bedst til tung passagertrafik = krav til større anlæg.

4) Jeg håber da det er muligt måske at "snyde" lidt ved at lave et gennemkørende passagertog som starter i "kælderen, køre op i den ene helix, køre igennem hovedsporet uden stop (ren paradekørsel bare for at nyde f.eks. en D-maskine med 4 CU vogne) for til sidst at forsvinde ned i kælderen via den anden helix, men igen: det må jeg kikke på til den tid.

5) Vigtigt: jeg kunne rigtig godt tænke mig at vendesløjfen ligger i kælderen i den modsatte helix end den helix hvor sporet føre ned til kælderen. Både for at have skjulte vendinger (giver pænere synligt layout), men også fordi det vil stille krav om længere tids styring af toget til lokoføren = fornemmelse af længere rigtig kørselsstrækning. Det giver selvfølgelig en anelse kompliceret sporføring i kælderen, men ikke mere end jeg næsten har det på plads.

6) Den fysiske plads (og hustruen...) tillader ikke de vilde udfoldelser med helix midt i rummet eller en bro (som ellers er en super ide) hen forbi indgangen til stuen. Derfor må jeg nok holde fast ved min oprindelig ide med 2 stk. helix: en bag døren og en i modsatte hjørne af stuen (din tegning i midten øverst) på trods af problemet med vinduet - det må jeg bare løse.

7) Altså: et ensporet kødben layout som indeholder en hovedstrækning med en så lang og varieret køretid som muligt for et godstog inkl. 10-12 godsvogne startende ved den ene helix med retning mod den anden, med mulighed for en form for rangering på noget industri, savværk eller havn undervejs. Hele anlægget skal være tilkoblet en skyggebanegård beliggende under den 380 cm lange strækning, hvor vending af toget sker i bunden af hver helix.

Jeg håber det gav lidt mere afklaring Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Jens

Det gav bestemt mere afklaring.

Lidt flere tanker om den anden helix/vendesløjfe:

1. Hvis der skal være en helix i nederste højre hjørne (B), så vil den - som Moppe skrev - dække en del for vinduet. men

2. der er fin plads til at lave den aflang i stedet for (165 cm på den ene led) og dermed smallere foran vinduet.

3. Alternativet til en helix er en vendesløjfe (C), som herefter føres ned i kælderen. I kælderen - under vendesløjfen - kan man så lave en tilsvarende vendesløjfe. Det skulle der også være rig mulighed for med en enkeltsporet strækning og med den efterfølgende lange strækning under vinduerne.

Hvor meget radiator foran vinduerne er der?

At lægge den første helix i øverste venstre hjørne er nu heller ikke helt tosset. Det vil kunne give indtryk af fastland øverst og til højre (imellem de to helixer), imens den venstre side er en tange/mole ud i vandet. Mindre kørestrækning, men måske mere naturlig, hvis havnen ikke er rebroussement.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Hej JensLidt flere tanker om den anden helix/vendesløjfe:1. Hvis der skal være en helix i nederste højre hjørne (B), så vil den - som Moppe skrev - dække en del for vinduet. men 2. der er fin plads til at lave den aflang i stedet for (165 cm på den ene led) og dermed smallere foran vinduet.3. Alternativet til en helix er en vendesløjfe (C), som herefter føres ned i kælderen. I kælderen - under vendesløjfen - kan man så lave en tilsvarende vendesløjfe. Det skulle der også være rig mulighed for med en enkeltsporet strækning og med den efterfølgende lange strækning under vinduerne. Hvor meget radiator foran vinduerne er der?At lægge den første helix i øverste venstre hjørne er nu heller ikke helt tosset. Det vil kunne give indtryk af fastland øverst og til højre (imellem de to helixer), imens den venstre side er en tange/mole ud i vandet. Mindre kørestrækning, men måske mere naturlig, hvis havnen ikke er rebroussement.

Har tænkt så det knager i aftes og smidt nogle skinner på gulvet for at prøve nogle sporføringer. Jeg kan se følgende:

der er ikke ordentlig plads til en helix ved vinduet. Den bedste løsning vil være at sporføringen "forsvinder" ind i en tunnel efter at sporet har kørt langs vinduet. I tunnelen skal sporet falde i U-et rundt om den plads der nu bliver til rådighed for f.eks. et lille savværk eller tilsvarende.

Dermed slipper jeg for at lave en helix, sporføringen bliver meget mere naturtro, der bliver plads til noget industri (eller lille endestation) og vinduespladsen bliver ikke så pakket som ved en normal cirkulær helix (som Claus også gjorde opmærksom på).

Radiatorene + vindueskarmen kommer 8 cm ud i rummet målt fra ydervæggen, så derfor skal "langsiden" kun være 380 cm og ikke 390 cm som der egentlig er plads til.

Og med hensyn til den helix bag døren er spørgsmålet jo nu om ikke der bare skal være en (skjult?) vendeplads på de 120 x 120 cm, da banen i så fald vil blive en (omend særpræget) ægte kødben Smile

Se lige min absolutte ikke målfaste lyntegning af tunnelen der forsvinder i kælderen, vender i den anden ende (under den synlige vendesløjfe i 0-højde) og kommer tilbage ud af tunnelen igen.

På den måde behøver jeg slet ikke nogen helix overhovedet og opnår stadigvæk lang kørestrækning + kælderpakering + at jeg ikke køre i ring, men derimod til en destination som toget senere vender tilbage fra.

Jeg vil også få 3 destinationer:

1) by A som ligger for enden af tunnelen (ikke en rigtig by, men kun vendeplads i kælderen)

2) Industri 1 oven på den skjulte nedkørsel til kælderen

3) Industri 2 oven på den synlige vendesløjfe bag døren

Hvordan lyder DEN plan ... :?: :?:

Togbane med kælder

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

[quote="Jens Didriksen"Hvordan lyder DEN plan ... :?: :?:[/quote]

Planen i sig selv lyder godt, men dine tegninger har lidt problemer, jeg har markeret med rødt, de steder du ikek kan få de sving du ønsker og så har jeg fjernet den del af banen du har tegnet på, hvor der ikke er plads nok i forhold til "virkeligheden".

Se vedhæftede fil.

Desuden tegnede jeg lidt forleden, men opgav det igen på grund af dine helixønsker, jeg ikek kunne få ordentligt pakket ind i dine pladskrav.

(Vedhæftede nummer 2).

Klaus

Jensbane2 grovskitse

Jensbane3 grovskitse

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Planen i sig selv lyder godt, men dine tegninger har lidt problemer, jeg har markeret med rødt, de steder du ikek kan få de sving du ønsker og så har jeg fjernet den del af banen du har tegnet på, hvor der ikke er plads nok i forhold til "virkeligheden".Se vedhæftede fil.Desuden tegnede jeg lidt forleden, men opgav det igen på grund af dine helixønsker, jeg ikek kunne få ordentligt pakket ind i dine pladskrav.(Vedhæftede nummer 2).Klaus

Hej Claus.

De røde streger du har tegnet er jeg enige i - der skal selvfølgelig være blød linieføring svarende til R3 eller hvad det nu hedder i Tillig.

Krydset som viser det som der ikke er plads til forstår jeg ikke. Hvorfor kan der ikke være en skjult vendesløjfe på 120 x 120 cm ...???

Hvis du hentyder til længden så er tegningen jo ikke målfast, men der er 165 cm maks. hvilket må give plads til et eller andet industri.

Kikker lige ordentlig på din anden tegning - vender tilbage senere.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Hvordan lyder DEN plan ... :?: :?:

Hej Jens

Jo, det lyder ikke helt tosset (Jeg er heller ikke helt med på Moppes bekymring for vendesløjfen).

Jeg ville dog fortsat beholde helixen bag døren. Med 2 runder i helixen kommer du et godt stykke ned. Uden helix skal du starte nedstigningen noget tidligere for at komme i den samme dybde. Der er ikke meget at give af, før man kommer til den skjulte banegård.

Vi fokuserer nu på kælderen. Forslag: Jeg har indtegnet undergrundsbanen med rødt og stuen med sort. Overgangen er lilla. Til venstre er der brugt R55 og til højre R40. Helixen fungerer samtidig som vendesløjfe.

Altså nedkørsel i begge ender og vendesløjfe i kælderen i begge ender. Hvordan ser den plan ud?

JensKaelder

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Hej Claus.
Hej Fens.
"Jens Didriksen" skrev:
De røde streger du har tegnet er jeg enige i - der skal selvfølgelig være blød linieføring svarende til R3 eller hvad det nu hedder i Tillig.
De hedder radius "et eller andet" i mm eller cm.Roco R3 = 415 mm i midten af sporet. Den radius arbejder vil lige videre med i regnestykket længere nede.
"Jens Didriksen" skrev:
Krydset som viser det som der ikke er plads til forstår jeg ikke. Hvorfor kan der ikke være en skjult vendesløjfe på 120 x 120 cm ...???
Krydset betyder at du har fortegnet det og gjort det alt for langt.Lad os sige at du ønsker en vendesløjfe med radius 415 mm. En cirkel bliver da 830 mm og da du skal hele vejen rundt og tilbage af den smalle tange 10 cm), skal du igen bruge noget der ligner 700 mm for at komme retur hen over den small tangeHvis du vil det her, så skal du have fat i den ternede blok, en lineal og en passer. Så finder du ud af et par ting om spor og hvor meget det vitterligt fylder.Se vedhæftedeNu tog jeg den helt simple og lavede vendesløjfen med R400 mm (mindre end Roco R3!) Her fylder vendesløjfen 85x155cm, fordi der er så megen spildplads for at kunne vende tilbage til den smalle strækning. Til gengæld vil du kunne skære en stor del af arealet væk ved den halve cirkel (den grønne markering) og bedre få plads til at komme til vinduet, (eller rettere konen, når hun skal pudse det).
"Jens Didriksen" skrev:
Hvis du hentyder til længden så er tegningen jo ikke målfast, men der er 165 cm maks. hvilket må give plads til et eller andet industri.

Det skal der nok blive plads til, som jeg også har skrevet på mit grove udkast, så kunne der være et savværk.

Klaus

Jensbane vendesløjfe2

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Jeg ville dog fortsat beholde helixen bag døren. Med 2 runder i helixen kommer du et godt stykke ned. Uden helix skal du starte nedstigningen noget tidligere for at komme i den samme dybde. Der er ikke meget at give af, før man kommer til den skjulte banegård.Vi fokuserer nu på kælderen. Forslag: Jeg har indtegnet undergrundsbanen med rødt og stuen med sort. Overgangen er lilla. Til venstre er der brugt R55 og til højre R40. Helixen fungerer samtidig som vendesløjfe.Altså nedkørsel i begge ender og vendesløjfe i kælderen i begge ender. Hvordan ser den plan ud?

1) hvorfor vil du beholde helixen? er ikke lige helt klar over hvorfor den er nødvendig. Hvis jeg starter nedkørslen ved tunnelen, så har jeg da omkring 5-6 meter til at lave en nedkørsel a la 3% stigning/fald hvilket giver 15-18 cm frihøjde i kælderen. Er det for lidt? Tænker på om jeg kan få hånden ind over holdende togstammer hvis der sker noget på det inderste spor...skal nok mindst have 20 cm. frihøjde - hvad siger I andre?

2) de 90 cm ved R40 vendesløjfen er nok for lidt. Fint hvis det kan gøre med så lidt, men omvendt giver det både nemmere kørsel for toget samt ikke mindst mere plads på toppen af vendepladen (industri 1) til landskab og bygninger. Så jeg tror jeg vil kæmpe for 120 cm i dybden hvis til gengæld dybden inde ved vinduet kan blive så lille som muligt - igen under hensyntagen til nogle fornuftige radier på skinnerne.

3) har lige tjekket for om der var plads til 7 opmagasineringsspor i kælderen og det var der fint - kan måske endda klemme endnu et ind - vi får se.

4) Hvis jeg nu LAVER en helix i venstre side, så betyder det jo også at jeg her få mulighed for at sende toget til endnu en destination via en tunnel, hvormed jeg altså har 2 tunneler + 2 industrier Smile Den havde jeg ikke lige tænkt over før nu...

5) all said and done: din tegning vedr. kælderen ser rigtig fin ud og jeg føler virkelig vi er på rette spor (!) med dette oplæg. Der skal selvfølgelig finpudses lidt hist og pist, men grundplanen ser ud til at virke efter hensigten.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Krydset betyder at du har fortegnet det og gjort det alt for langt.Hvis du vil det her, så skal du have fat i den ternede blok, en lineal og en passer. Så finder du ud af et par ting om spor og hvor meget det vitterligt fylder.Se vedhæftedeNu tog jeg den helt simple og lavede vendesløjfen med R400 mm (mindre end Roco R3!) Her fylder vendesløjfen 85x155cm, fordi der er så megen spildplads for at kunne vende tilbage til den smalle strækning. Til gengæld vil du kunne skære en stor del af arealet væk ved den halve cirkel (den grønne markering) og bedre få plads til at komme til vinduet, (eller rettere konen, når hun skal pudse det).Klaus

1) Okay, jeg tror vi snakker forbi hinanden. Ja, det er fortegnet, men gik ud fra at vi nu havde Eriks tegning at støtte os til, så derfor smed jeg bare et par linie på et stykke papir så man fik en ide om sporføringen - ikke om rumstørrelse Smile

2) Jeg har prøvet at lave en praktisk opstilling med mine Roco R1 spor (som det altså ikke skal være da radius er for lille) og der var maser af plads, så mon ikke jeg med fleksspor kan få lavet noget der kan komme rundt a la din tegning - som i øvrigt fint viser hvad jeg ønske omkring friplads ved vinduet.

3) Jo mere jeg prøver det i praksis og jo mere jeg kikker på målene jo mere sikker er jeg på at det på en eller anden måde godt kan lade sig gøre. Hvad radius nøgagtig bliver ved jeg ikke men det kan du sikkert fortælle mig hvis jeg nu holder fast i målene 165 cm x 120 (ude ved yderkanten af vendesløjfen). Jeg mener det bliver noget med R55 cm. som på den første helix. Korrekt?

Jeg kan forstå at det bliver de 165 cm. der kommer til at afgøre radius for at det kan gå op i længden, så måske det ikke kan blive større end R45 - R50 cm...??

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
3) Jo mere jeg prøver det i praksis og jo mere jeg kikker på målene jo mere sikker er jeg på at det på en eller anden måde godt kan lade sig gøre. Hvad radius nøgagtig bliver ved jeg ikke men det kan du sikkert fortælle mig hvis jeg nu holder fast i målene 165 cm x 120 (ude ved yderkanten af vendesløjfen). Jeg mener det bliver noget med R55 som på den første helix. Korrekt?

Jeg tog lige passeren og tegnede R500, så bliver det 110x185cm. Og samtidig ender "det grønne areal" 75 cm fra nederste væg. Der bliver altså noget der ligner ½ meter over til fjerneste hjørne af vinduet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
3) Jo mere jeg prøver det i praksis og jo mere jeg kikker på målene jo mere sikker er jeg på at det på en eller anden måde godt kan lade sig gøre. Hvad radius nøgagtig bliver ved jeg ikke men det kan du sikkert fortælle mig hvis jeg nu holder fast i målene 165 cm x 120 (ude ved yderkanten af vendesløjfen). Jeg mener det bliver noget med R55 som på den første helix. Korrekt?
Jeg tog lige passeren og tegnede R500, så bliver det 110x185cm. Og samtidig ender "det grønne areal" 75 cm fra nederste væg. Der bliver altså noget der ligner ½ meter over til fjerneste hjørne af vinduet.Klaus

Jeg hader bare akademikere som dig der kan ødelægge enhver urealistisk drøm... Shock Cool

Nå, men tilbage til virkeligheden. Vi snakker altså R400 eller der omkring, right?

Giver det nogle problemer m.h.t. plads til landskab og generel kørsel med de fleste togstammer? Tror du det kommer til at virke i praksis og ikke kun på papir?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg hader bare akademikere som dig der kan ødelægge enhver urealistisk drøm...
Akehvadfornoget?
"Jens Didriksen" skrev:
Nå, men tilbage til virkeligheden. Vi snakker altså R400 eller der omkring, right?
400-450 vil nok kunne gøre det. Jo længere du går ned, jo mere plads får du til vinduespudsning.
"Jens Didriksen" skrev:
Giver det nogle problemer m.h.t. plads til landskab og generel kørsel med de fleste togstammer? Tror du det kommer til at virke i praksis og ikke kun på papir?

Rigtigt mange lever med Roco R3 (R415 mm) i snævre kurver. Hvis du undlader at køre med bogievogne bliver det ikke så slemt at se på, men vil du have 303 mm lange personvogne bliver det lidt grimt. Igen så talte du selv om korte tog med små lokomotiver. Så går det altså fint nok.

Den store force i dit anlæg er de 4 meter hen foran vinduet. Alt i alt ender du op på noget der ligner 11 meter kørestrækning fra station øverst, hen i vendesløjfen og retur igen. Med 2,5% stigning hele vejen bliver det 27,5 cm i forskel på de 2 plan (minus pladens tykkelse), eller noget der ligner 20 cm. Det er slet ikke umuligt at arbejde på, du skal jo maks 40 cm ind på underetagen.

For øvrigt, hvad med en Helix i venstre side "bag døren", og så føre sporet op i 130-150 cm's højde og så have en sækbanegård deroppe?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.