Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Hjælp til en total nybegyndere

Hej Allesammen

Jeg for et lille års tid siden bygget en lille bane op selv uden at ane en klap om sporplanlægning osv.

Det er derfor jeg har brug for hjælp. Jeg tror jeg er startet helt forkert og udnytter ikke den plads jeg egentlig har. Derfor vil det glæde mig hvis nogle af jer har et eller vil hjælpe mig med en sporplan til et rum på 6 x 2,5 m der skal trækkes en firkant fra til lokoføreren. Den firkant skal være 2 x 1 m i et hjørne.

Jeg er totalt nybegynder og geometrie,m slankeskiftespor osv siger mig ikke noget som helst men jeg er meget villig til at finde ud af det. Laughing out loud

Jeg kører med marklin med c skinne system. Jeg vil gerne køre digitalt med meget materiel på banen. Jeg ønsker også lange kørestrækninger samt rangering.

Der er billeder som viser hvordan det ser ud nu.

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette?

Jeg vil nødig skrotte mit påbegyndte anlæg mere end en gang.

Mvh

Stefan

DSC00347

DSC00346

DSC00345

DSC00344

DSC00343

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Velkommen til stefan.

Hvis det er din første modeljernbane, så synes jeg du er kommet godt fra start. Der er mere end en station, godsbanegård, industrispor, paradebane og rundbanen er med dobbeltspor. Cool Der er dog et par ting jeg ville gøre anderledes, men sådan er vi heldigvis forskellige.

For at gøre det lidt nemmere at lave et sporplansforslag, Vil det hjælpe hvis du ved om du foretrækker at køre med togene, rangere med personvogne og/eller godsvogne. og om du vil køre med moderne toge eller gammeldags. Som begynder vil man nok gerne køre med lidt af det hele, det ville jeg i hvert fald.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Du har ret. Jeg vil gerne køre med det hele nyt og gammelt. Jeg har indset at jeg nok skal bygge i to plan da jeg godt kan lide den ide med at det ikke er det samme tog der smutter forbi hvergang. Jeg vil også meget gerne have noget rangering ved en havn eller en kran.

Jeg har ikke lagt mig på noget bestemt material eller landskab men tuneller og broer ser altid godt ud. ALt i alt skal der være leg og noget til øjet. Jeg nyder når togene bare snurrer rundt som om de ikke kan få nok Laughing out loud

Håber det hjælper Laughing out loud

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Ja velkommen til Stefan Laughing out loud Laughing out loud

En løsning på at det ikke er det samme tog, der kører forbi stationen hver gang, er at indbygge en skjult banegård, her vil du også kunne henstille vognstammer, nå du ikke bruger dem, som marklin en gang har skrevet, man skal startet med at købe mange skinner, for ellers bliver der hurtigt for lidt plads til togene....

men uanset hvor mange skinner du / jeg køber, få man på et tidspunkt, for mange tog, til de kan stå synlige på banen, derfor er den skjulte bane gård også god her.... og med din størrelse af bane, finder du let plads til 10 / 15 spor i sådan en banegård.. Laughing out loud Laughing out loud

PS. vedr. malling af vej, samt alt andet i modelverden, prøv at bruge matte farver, det giver et mere roligt indtryg af vejen / anlægget :oops:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulle

Stud. 7. sem. MScEE @ AAU

Indlæg: 60

PB

Er det rigtig set, at de to baner rundt er helt uafhængige af hinanden? Hvor er krydsningsmulighederne? Du bør helt sikkert digitalisere anlæget for at få større køreglæde.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Ja det har du godt set. De er totalt uafhængig af hinanden.

Jeg ved godt det ikke er mest hensynsmæssigt men vi er to der skal køre og det gjorde det nemmere at overskue for mig som ny :oops:

Jeg håber virkelig nogen kan komme med en forslag til en godt layout af et helt nyt anlæg. Jeg har besluttet mig for at fjerne det hele og starte på en frisk. Jeg vil bygge det på et frame i stedet for nu på spånplader.

Det eneste der går tabt er lidt maling og drys. Laughing out loud

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Ja det har du godt set. De er totalt uafhængig af hinanden.

Lige netop den ting, udmærker digital tekniken sig, især om du køber start sæt, som inden holder marklin´s mobil station ( MS ) for her kan 2 MS sammenkogles, så både du og din søn kan kører på samme tid, på kryds og tværs af banerne Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulle

Stud. 7. sem. MScEE @ AAU

Indlæg: 60

PB

Er du egentlig svensker, eller hvorfor fanden kører du i venstre spor? Se signalerne og togenes placering :!:

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

ULLE SKREV

[quote] Er du egentlig svensker, eller hvorfor fanden kører du i venstre spor? Se signalerne og togenes placering [quote]

Se ud over din nedgørenhed og sporg, skulle du måske lige styre dig.....

På en banegård, findes der udkørelse signaler i begge ender af perronerne..... dvs. at et tog kan forfindes i den forkerte side af banen..... dog jeg godt ved disse to baner på billederne, intet har med hinanden at gøre....

men dette indlæg, var også mere rettet mod dit spørgsmål og sporg

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"ulle" skrev:
Er du egentlig svensker, eller hvorfor fanden kører du i venstre spor? Se signalerne og togenes placering :!:

I Danmark, Sverige, Tyskland osv. osv. findes sandelig vekselsspor, dvs. dobbelt (eller flere) spor som hver enkelt betegnes som enkeltspor og som derfor kan befares ligegodt i begge retninger :!:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulle

Stud. 7. sem. MScEE @ AAU

Indlæg: 60

PB

"peter e" skrev:
ULLE SKREV
Citat:
Er du egentlig svensker, eller hvorfor fanden kører du i venstre spor? Se signalerne og togenes placering
Citat:
Se ud over din nedgørenhed og sporg, skulle du måske lige styre dig.....På en banegård, findes der udkørelse signaler i begge ender af perronerne..... dvs. at et tog kan forfindes i den forkerte side af banen..... dog jeg godt ved disse to baner på billederne, intet har med hinanden at gøre....men dette indlæg, var også mere rettet mod dit spørgsmål og sporg

Ja, men så mangler der bare signalerne i den rigtige ende Laughing out loud At være svensker er vel ikke nedgørende i sig selv...

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Det er det jeg mener at jeg er nybegynder. Det der var meningen at der var signaler i begge ender af sporet. Dette krævede nogle stykker man har kun købt 8 stk indtil videre.

Hvordan skal det sa være hvis det er 100% korrekt????

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"ulle" skrev:
Ja, men så mangler der bare signalerne i den rigtige ende Laughing out loud At være svensker er vel ikke nedgørende i sig selv...

Der er vel ikke noget i vejen med at have signaler i begge ender af sporet på en station.

Det er der f.eks på Grenåbanen. Og der er der endda "venstre kørsel" på stationerne, bla. i Lystrup hvor der krydses.

Hilsen Thomas Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulle

Stud. 7. sem. MScEE @ AAU

Indlæg: 60

PB

"ts_dk" skrev:
"ulle" skrev:
Ja, men så mangler der bare signalerne i den rigtige ende Laughing out loud At være svensker er vel ikke nedgørende i sig selv...
Der er vel ikke noget i vejen med at have signaler i begge ender af sporet på en station. Det er der f.eks på Grenåbanen. Og der er der endda "venstre kørsel" på stationerne, bla. i Lystrup hvor der krydses.

Nu er grenaabanen jo ensporet, så ja der er signaler i begge ender. Venstre krydsningen ved Lystrup er vist ikke helt reglen. Godstog tager altid spor to. Men er det ikke også fordi folk skal krydse sporet for at komme på perronen til spor to. Så er du sikker på at man om morgen og om aften køre den samme vej (højre/venstre)?

Men det var egentlig også bare for at fortælle nybegynderen, at man kører i højre side, hvis han ikke viste det. :idea:

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"ulle" skrev:
Men det var egentlig også bare for at fortælle nybegynderen, at man kører i højre side, hvis han ikke viste det. :idea:

Som jeg skrev i et tidligere indlæg i denne tråd kører man ikke altid i højre side, hverken her i Danmark eller i udlandet. Flere og flere steder laver man strækninger som kører efter reglen om vekselspor, beskrevet i mit tidligere indlæg.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulle

Stud. 7. sem. MScEE @ AAU

Indlæg: 60

PB

"Dennis TR" skrev:
"ulle" skrev:
Men det var egentlig også bare for at fortælle nybegynderen, at man kører i højre side, hvis han ikke viste det. :idea:
Som jeg skrev i et tidligere indlæg i denne tråd kører man ikke altid i højre side, hverken her i Danmark eller i udlandet. Flere og flere steder laver man strækninger som kører efter reglen om vekselspor, beskrevet i mit tidligere indlæg.

Men jeg er af den overbevisning, at man "aldrig" kører venstre drift, og da signalerne mangler til normal højre kørsel, så er der jo ikke meget væksel i det.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

kære ULLE

vil du bare gerne skabe diskution, for sådan virker det på mig, Dennis TR køre tog i sit arbejde, så mon ikke han er sat ind i reglerne om togdrift i danmark, og hvad side af sporet hvor og hvorfor Tongue

og jeg syntes også måden du omtaler Stefan´s spørgsmål, er lige lidt i overkanten, det skulle jo gerne være sådan at Stefan, følte sig velkommen her på sporskiftet, og stillet de spørgsmål, der er vigtige for ham, uden han skal være nervøs, for at han bliver gjort til grin, da hans vide p.t ikke er så stor i modeljernbane...

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Til alle

jeg føler mig velkommen og peter du har hjulpet mig med gode links til rigtige gode sider som mange andre der har hjulpet med ideer og ros. Kritik skal der også være plads til og den tager jeg også meget gerne.

Jeg synes det er en god debat der er om man køre i venstre eller højre. Jeg følger det på tæt hold og ser hvad der bliver enighed om. I morgen køre jeg ikke på højre eller venstre side overhovedet da jeg starter på en frisk med mindst 1 skjult banegård måske 2.

Jeg tror det er det eneste rigtige for at blive glad for det anlæg man har ellers kører man træt i det og gider ikke bruge det. Det ville være syndt :!: nu at det er så en dejlig hobby Laughing out loud

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Kritik er altid velkommen, men man kan bare skrive den i en positiv vending....

Citat:
peter du har hjulpet mig med gode links til rigtige gode sider

selv tak, er det 3d banen fra det andet forum du prøver at efter gøre Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

http://modeljernbanen.eu/phpBB2/viewtopic.php?p=577&sid=bec9ff7d089c9e63...

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Lidt diskusions-relevant dokumentation fra BaneDanmark:

citat

I dag kører visse tog igennem til Østerport Station eller videre nordpå. Men sporenes placering er med til at begrænse togantallet. Boulevardtunnelen (mellem Vesterport og Østerport) er flaskehalsen. Her er der kun to spor til fjerntog, og på Nørreport Station er der kun én perron og to spor til at klare standsning og af- og påstigning - mod otte spor ved Hovedbanegården og tre ved Østerport Station. De to spor tillod inden projektet kun 12 tog i timen hver vej. Der var fast højrekørsel, så alle tog i samme køreretning måtte vente på hinanden.

De samme to spor kan afvikle 15 tog i timen hver vej, efter at indfletningen fra Hovedbanegården er ændret, så togene kan køre tættere og mere glidende. Det er også lettere at afvikle trafikken uden ophobning af forsinkelser, nu hvor tog kan køre i begge retninger på begge spor, og der er skaffet adgang til begge spor fra alle fjerntogsspor på Hovedbanegården.

citat slut

Hentet fra baggrund for LOKO-projektet (KBH. H. til Østerport).

http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=722

I ØVRIGT

For mig er modeltog for sjov. Det betyder også, at jeg selvfølgelig synes det er sjovt, hvis noget ligner eller minder om noget virkeligt. Men ikke for enhver pris.

Hvorfor spolere det sjove ved at komme med dumme og nedladende kommentarer. Bør denne tråd ikke dø ud og genopstå som reelle forslag til en ny bane?

Jeg synes at Stefan er nået meget langt. Faktisk har jeg nu været i gang i snart 3 år ... uden at have lavet et eneste stykke landskab ... for jeg finder hele tiden nye måder, jeg vil gøre tingene på. Simpelthen baseret på, at jeg får mere erfaring mht. layouts og mere viden om jernbanedrift generelt. Jeg arbejder på store MDF-plader - og det fortsætter jeg med nogle år endnu. Jeg er ikke så klar i mit mål, at jeg kan lave en rammeløsning og fastlåse mit layout. Og med alt det materiel, der kommer i disse år, kan man jo hurtigt få brug for at lave ændringer (se bare containerkranen f.eks.). Smile

Til Stefan - jeg har hulens travlt for tiden, så det varer måske lidt tid inden jeg kaster et forslag på bordet.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Tak Per Cool Cool

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

selv tak, er det 3d banen fra det andet forum du prøver at efter gøre

Både og. Jeg synes det er et godt bud. Jeg er også lidt vildt med design 13 fra:

http://hoexbroe.tripod.com/train/id34.html

Den er bare lavet i K skinner men meget intressant. Der bare en minus ved den at den har en Helix som efter sigende ikke skulle være så heldig igen man måske jeg kan fjerne den fordi jeg har en bedre længde ????

medmindre der er andre forslag?

Hilsen Stefan

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

En Helix er ikke noget problem, nå man kører digitalt, for næsten alle dekoder er i dag lastafhænget, dvs. at kører toget en given hastighed på et flad stykke, sætter dekoderen selv motor hastigheden op, nå den møder modstand, som fra fx. en Helix, det samme gøre sig gældene, nå toget skal ned igen, der sætter den blot hastigheden ned.....

eneste problem jeg ser med en Helix, er den fylder meget især om man laver den med radius 3 og op efter, hvilken jeg anser, som bedste, da stigningen ikke bliver så voldsom, men Helixen, kan skjules under en bakke "bjerg" om man vil, så en Helix, må du ikke være bange for...

men det er svært meget svært, at efter gører en k- skinne plan i c - skinner, men et forsøg værd syntes jeg dog Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Nogen der har erfaringer med bogen fra Marklin med baner? det er art. nr 07455

http://www.maerklin.de/produkte/pdb/index.php?page=detail&detail&sCountr...

Skulle man købe sådan en eller?

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

jeg tror PEROLSEN har en del erfaring med denne bog, så der kommer nok et svar fra ham Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Nemlig ... det er en fremragende bog for begyndere, da den giver en god indføring i nogle af de geometriske muligheder med C-skinner. MEN ... alle banerne er typiske legebaner: Oval og ottetal i et væld af mere eller mindre avancerede muligheder. Fælles for dem alle er at de er forholdsvis simple. Men bogen kan give god inspiration, så jeg synes den er pengene værd. Men når man er nået igennem den, så er næste gode skridt, at tage på fotosafari på de danske banegårde og skitsere sporforløb. De er ofte meget finurlige ... og det synes jeg gør et anlæg interessant.

Høxbroe's hjemmeside er smaddergod. Specielt hans tips til kurver og stationer er gode.

Derudover studier af http://dk.trackmap.net/ - og andre gode hjemmesider. Måske webmaster kunne lave et linkområde til flotte baner og teknisk information?

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Tak for tippet Per. Jeg får anskaffet sådan en for geometriens forståelse

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

[quote="ulle"]Nu er grenaabanen jo ensporet, så ja der er signaler i begge ender. Venstre krydsningen ved Lystrup er vist ikke helt reglen. Godstog tager altid spor to. Men er det ikke også fordi folk skal krydse sporet for at komme på perronen til spor to. Så er du sikker på at man om morgen og om aften køre den samme vej (højre/venstre)?quote]

Togene krydser altid i Lystrup (med mindre toget fra Århus er forsinket, for så krydes der på Torsøvej). Og toget fra Grenå kørere altid ind i spor 2, altså venstre spor. Kørere daglig med det imellem Århus og Lystrup.

Hilsen Thomas Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Per.

"PerOlsen" skrev:
Måske webmaster kunne lave et linkområde til flotte baner og teknisk information?

Er under udarbejdelse og forhåbentligt ikke så langt væk - ligesom RSS Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Per.
"PerOlsen" skrev:
Måske webmaster kunne lave et linkområde til flotte baner og teknisk information?
Er under udarbejdelse og forhåbentligt ikke så langt væk - ligesom RSS Wink

En algoritme, der knækker lange links så det ikke ødelægger skærmbredden kunne også være rigtigt rart.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Leonard.

"leonard" skrev:
En algoritme, der knækker lange links så det ikke ødelægger skærmbredden kunne også være rigtigt rart.

Helt enig - er der nogen, der ved, hvordan man laver det i PHP?

Jeg ved det nemlig ikke...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Leonard.
"leonard" skrev:
En algoritme, der knækker lange links så det ikke ødelægger skærmbredden kunne også være rigtigt rart.
Helt enig - er der nogen, der ved, hvordan man laver det i PHP?Jeg ved det nemlig ikke...

Du får lige noget i en mail senere i dag ...

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hej Stefan

Er du kommet på "sporet" af en ny sporplan, som du evt. vil dele med os andre "helst" via billeder Cool

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Hej peter

Nej det har jeg ikke endnu. Jeg venter på en som du ved Laughing out loud

Jeg har ellers også nogle ideer men dem har jeg ikke på papir endnu men jeg lover at vise dem frem så snart jeg får noget. Starter nok en ny tråd for den Smile

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

[quote] Starter nok en ny tråd for den [quote]

Det lyder som en god ide, glæder mig til evt. forslag Cool

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hej,

"peter e" skrev:
En Helix er ikke noget problem, nå man kører digitalt, for næsten alle dekoder er i dag lastafhænget, dvs. at kører toget en given hastighed på et flad stykke, sætter dekoderen selv motor hastigheden op, nå den møder modstand, som fra fx. en Helix, det samme gøre sig gældene, nå toget skal ned igen, der sætter den blot hastigheden ned.....
Blot lige en (glaedelig) detalje; Dekodernes lastreglung fungerer ogsaa i analog drift! -ligeledes acceleration og decelleration! Smile :-) Smile
Citat:
men det er svært meget svært, at efter gører en k- skinne plan i c - skinner, men et forsøg værd syntes jeg dog Wink

Planlaegning emd C-skinner er et haandvaerk. Planlaegning med K-skinner, derimod, er en kunst!

Eller med andre ord; En K-skinne-plan tager ca. 3 gange saa lang tid at lave, som en plan med C el. M skinner!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Planlaegning emd C-skinner er et haandvaerk. Planlaegning med K-skinner, derimod, er en kunst! Eller med andre ord; En K-skinne-plan tager ca. 3 gange saa lang tid at lave, som en plan med C el. M skinner!

Kan nu kun give dig ret, savner også mine K-skinner nå jeg bygger bane, men løb desværrer ind i, at de begyndte at ruste da jeg havde lagt ballast på dem, metoden med lim, vand, sæbe.... så derefter skiftet jeg til c-skinnerne....

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"peter e" skrev:
Kan nu kun give dig ret, savner også mine K-skinner nå jeg bygger bane, men løb desværrer ind i, at de begyndte at ruste da jeg havde lagt ballast på dem, metoden med lim, vand, sæbe.... så derefter skiftet jeg til c-skinnerne....

Nu talte jeg nu kun om tegning med WinTrack, men det andet problem som du naevner har ogsaa sin loesning;

Burg sprit el. alcohol, ikke vand!

Det har desuden den fordel at du ikke behoever at blande saebe i, da det fugter ekstremt edffektivt.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Burg sprit el. alcohol, ikke vand!Det har desuden den fordel at du ikke behoever at blande saebe i, da det fugter ekstremt edffektivt.

Er det virkelig korrekt :?: Ville være rigtig dejligt hvis det kunne lade sig gøre at ballastere sine K-spor uden at frygte at de ruster. Der vil vel ikke være noget problem med at bruge sprit idet det fordamper hurtigt, og derfor ikke indåndes i længere tid :?:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Dennis.

"Dennis TR" skrev:
Der vil vel ikke være noget problem med at bruge sprit idet det fordamper hurtigt, og derfor ikke indåndes i længere tid :?:

Hvis du er afholdsmand, skal du nok ikke benytte metoden, men ellers er det vel kun de sædvanlige råd om ikke at køre bil lige bagefter og den slags... :twisted:

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Nu talte jeg nu kun om tegning med WinTrack, men det andet problem som du naevner har ogsaa sin loesning;Burg sprit el. alcohol, ikke vand!Det har desuden den fordel at du ikke behoever at blande saebe i, da det fugter ekstremt edffektivt.

men så skal limen vel heller ikke være vandbaseret. Er hvid snedkerlim det?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Er hvid snedkerlim det?

Ja det er den..... Smile

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Hvad kan man så bruge som erstatning for snedkerlimen?

Nu har jeg løs ballast på den nuværende bane, og det har fungeret udemærket. Et problem ved løs ballast kunne være hvis man køber et LUX rense/støvsugersæt.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Jeg tror godt man kan bruge Henriks metode med sprit sammen med snedkerlimen, for den har ikke det vilde indhold af vand, og det er kun 1/10 lim, kontra vand / sprit...

Jeg vil i hvert fald af prøve måde 1 del snedkerlimen + 9 dele sprit ved drejeskrive område, da jeg stadigvæk har k-skinner der Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hej,

Jeg har vist ikke vaeret praecis nok i min komemntar om sprit-basseret ballastning;

VAADAGENT; sprit! (Jeg sprayer det normalt blot udover hele skinneanlaegget, v.h.a. en lille plastik-spray-flaske fra apoteket.

LIM; skal blandes som altid: hvid traelim+vand+opvaskemiddel.

Limen applikeres med en draabetaeller. 2-3 draaber i midten imellem hver svelle, plus en draabe paa hver side af skinnerne.

Med saa lidt vand skulle der ikke vaere problemer med rust-dannelse. (Taler af erfaring)

Anden erfaring; Lad vaere med at tage fejl af acetone og sprit! Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hej Alle,

Glaedelig bagjul...

For at komme tilbage til det dette emne drejede sig om, har jeg lavet et

forslag til Stefan (Midfynsdata), basseret paa K-skinner, ifald han kunne inde paa at

skifte fra C(!)

Mere end at vaere et fornuftigt forslag til Stefan, maa jeg indroemme at

banen maaske mere er hvad jeg SELV ville lave, og for det undskylder

jeg. Under alle omsaendighder ville det varer rart med nogle

kommentarer; baade forslag til forbedringer af denne plan, men ogsaa

om det i det hele taget er en god ide for Stefan at skifte sil K, og lave et

layout med stor brug af flex-skinner?! (Jeg finder dem selv ret svaere at

arbejde med...)

Layout;

http://www.maj.com/gallery/Hoexbroe/Layout/stefan4.gif

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Hej Henrik

Jeg synes det ser rigtig godt ud og det er meget mere end hvad jeg selv ville kunne have være i stand til at kunne tegne.

Det er et rigtig stor og flot stykke arbejde du har lavet

Mange tak for det.

Stefan

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg anser mig også som nybegynder, for jeg har kun rodet med modeljernbane i små 3 år - og har endnu ikke fundet ud af, hvad jeg vil (der var også lige et par ændrede forhold pga. flytning og familieforøgelse, der nulstillede noget af processen).

Men jeg har erfaret, at jeg ikke skal rode for meget med skjulte strækninger og svært tilgængelige arealer endnu. Ligeledes har jeg valgt, at anlægge min jernbane på store flade plader, da jeg ikke tør binde mig fast på et layout endnu.

Jeg er ikke i tvivl om, at rammeanlæg er det bedste for de erfarne byggere.

Et par råd til Stefan:

Begræns skjulte strækninger i starten. Af en eller anden årsag er det altid inderst og bagerst, at togene vælger at få problemer. Menneskelige fejl er en særdeles væsentlig faktor, når man er nybegynder. Og en kollision mellem to tog på en svært tilgængelig skjult strækning er ikke sjov. Specielt ikke hvis man har et godstog med containere, biler eller andet løst gods med i stammen. Så skal man fiske en masse dele ud.

Lokomotiver vælger at miste forbindelsen allerlængst væk. Det kan sagtens ordnes med bedre strømforsyning og mange tilslutninger - men igen det er erfaringsbaseret viden - og indtil man har den, er det besværligt.

Når man er nybegynder har man måske heller ikke lige fået overblik over, hvad der findes af materiel og man køber lidt i øst, vest, nord og syd ... i alle mulige epoker.

Efter en masse "fejlkøb" :roll: finder man sin epoke og sine lyster. Først da kan man rigtigt begynde at planlægge, hvad anlægget skal kunne.

Man finder ud af mange ting, når man roder med skinnerne. Jeg har f.eks. lært, at jeg ikke er glad for krydssporskifter på mine hovedstrækninger. De er for farlige, hvis man kører uorganiseret fri kørsel. Hvad man lige stillede for et tog, kan betyde at det, der kommer fra den anden side pludselig banker ind i et forkert spor.

Jeg har små børn og masser af familie med flere af slagsen, så der skal kunne køres rimeligt frit. Børn har sjovt nok ingen forståelse for epoker, normer, regler og virkelighed - så de er flintrende ligeglade med om det er "rigtigt" at smide en N-maskine foran containervogne. Og inden man har kørt en halv omgang, vil de også gerne se lyntoget igen. Hvis du skal fremvise banen til børn, er det en god idé at have en banegård, hvor man hurtigt kan henkaste flere vognstammer. Og netop i disse ret stressede situationer med børns ultrakorte tålmodighed, er risikoen for forkert efterladte skiftespor meget stor, så min bane bliver planlagt, så der er et dobbeltspor, som stort set kan passe sig selv.

Konklusionen på det jeg skriver er vel, at du måske skal overveje at starte lidt "uambitiøst" med en legebane, som nemt kan ændres.

Og hvad opstillingsbanegård angår - så behøver den ikke at være skjult ... man kan "bare" bygge København H ... så kan man henkaste masser af materiel uden, at det virker forkert. Wink

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Hej Per

Tak for de gode råd.

Jeg har nemlig også en dreng som vil være med. Jeg kan derfor godt se dit synspunkt mht den størrelse togelskere Laughing out loud

Det kan måske godt virke som om jeg starter for stort og løber den risiko at kvitte med hobby´en men jeg blev så hurtig træt af den gamle bane. Jeg har ikke lyst til at bygge om hvert andet år.

Epoker er jeg pt ligeglad med. Det er min søn dog ikke da han er fuldstændig væk med MZ fra DSB. (set fra Olsen Banden Laughing out loud )

Hvad er jeres mening mht C eller K skinner????

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

C-skinner helt klart!

K er noget forfærdeligt bras at arbejde med. Jeg startede selv med C, men ønskede en mere realistisk rangerbanegård og valgte K til formålet. Jeg købte en hulens masse skiftespor ... og det har jeg så delvist fortrudt siden. Der er ustandseligt dårlige forbindelser, og efter hvad et par stykker herinde erfarer, lader det til, at K korroderer hurtigere og dermed skal renses mere hyppigt, for at holde god kontakt.

Det virker på mig, som om K har det bedst med at blive brugt ofte. Jeg har desværre perioder med for lidt tid pga. arbejde, og så er det irriterende at se lokomotiverne stoppe, fordi skinnerne trænger til at blive renset.

Jeg har læst flere steder, at det anbefales strømforsyning af K-skinner for hver 2-4 meter spor. C leder til gengæld hamrende godt, og jeg har kun fundet det nødvendigt at strømforsyne hele C-delen af mit anlæg et enkelt sted. Dog vil jeg på lang sigt lave nogle logiske opdelinger, så anlægget bliver forberedt til boostere.

K skinner er desuden meget hårde og ubehagelige, når man skal samle dem. Man får hård hud på hænderne efter et stykke tid, så det er værst i starten. Wink MEN det er også kun de første par gange man roder med skinnerne, for når de først har været samlet og skilt nogle gange, bliver de løse og skaber dårlig kontakt. Flex-sporet synes jeg er rædselsfuldt ... det er stift og skal skrues fast for at holde formen. Til gengæld er det nærmest umuligt at få rettet ordenligt ud, hvis man fortryder og vil bruge det et andet sted.

K har helt klart nogle geometriske fordele ... man har lidt større frihed, da der er mange små mærkelige længder. Til gengæld kræver det en hulens masse træning og et godt layoutprogram, at finde ud af, at få geometrien til at gå op. Desuden kan K trækkes og vrides for at få geometrien til at gå op. Her er C kompromisløst, og da der kun er 4 små skinner kan det være noget af en kunst, at lave en rodet banegård (som de danske oftest er). C er tysk ... ordnung muss sein! Effektivt og nemt til store lige banegårde ... lidt svært at gøre hyggeligt og rodet.

Der findes flere flotte eksempler på C-skinner som er blevet kamoufleret, så de ligner K. Havde jeg set dem inden, jeg valgte K, havde jeg brugt den løsning i stedet.

Vi havde det oppe og vende i et forum, før crashet - håber at nogle af de andre har links, for jeg kan ikke finde dem.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"PerOlsen" skrev:
Og hvad opstillingsbanegård angår - så behøver den ikke at være skjult ... man kan "bare" bygge København H ... så kan man henkaste masser af materiel uden, at det virker forkert. Wink

Hvis du "bare" kan bygge Kbh. H. så kom lige forbi og hjælp lidt til på mit anlæg. Jeg giver gerne aftensmad. Jeg har nemlig brugt 2 hele dage på at bygge et lille modul til mit anlæg og det er endda kun sporlægning, montering af sporskiftedrev med dertilhørende bygning af de elektronikdele, der skal til, samt trækning af ledninger og samling af det hele. Og der er kun 3 sporskifter og en stribe parallelle spor, da det meste sker på de tilstødende moduler.

Det får mig til at vende tilbage til det med om flexskinner er lykken eller ej:

Jeg bruger ikke med andet, ingen smarte kliksamlinger og alt skal loddes sammen, til gengæld er jeg ikke begrænset af noget sporgeometri, kun mit krav til store buer og jævne forløb. Men det tager lang tid at bygge denne måde og det er ikke bare lige at bygge om på, så det kommer helt anpå ens temperament og hvad det er man ønsker med sin hobby om man er til færdige skinner med ballast og kliksamlinger eller flexspor og ledninger der skal loddes.

Jeg foretrækker også at bygge al elektronikken til styring af banen selv Smile

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.