Så har Heljan løftet sløret for en 2008 nyhed, nemlig Scandia skinnebusser.
http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=default.a...
Så er du til epoke III og dyrker privatbaneidyl, må det vist lige være sagen
__________________
Med venlig hilsen
Skott
Kim T
Indlæg: 15
Sådan en må jeg da have, og jeg håber de også laver den til Østbanen, hvor jeg som dreng sad på motorkassen når vi kørte fra Rødvig til Store Heddinge.
Venlig hilsen
Kim Thyge
------------------------------------------------
H0, C-spor, DK epoke III+IV+V+, Nu med ECoS
------------------------------------------------
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Vi skal da lige have nogle "HHJ" litreringer til den!
Det vil jeg gerne have på min bane. Jeg skal helt sikkert også eje en, jeg glæder mig til at se nogle vareprøver.
Nu må jeg finde på noget andet at bygge. Jeg havde ellers overvejet at skinnebussen skulle være mit første "hjemmebygge"-projekt.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
jkristia
Indlæg: 145
Hej alle sammen.
Hvis den udkommer i HHJ saa skal jeg helt sikkert ogsaa have en da jeg kommer fra Odder, ogsaa selvom den 'bare' kommer til at ligge i skuffen indtil jeg engang kommer igang med at bygge mit anlaeg.
Ha en god jul allesammen.
Jesper
Jesper
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja men sådan en lille skinnebus, kun også nemt finde vej til falster, men erfaringerne med Heljan siger jo bare, at jeg vi se den på marked i mindst en måned, og høre alle andres erfaringer med den først, har ikke lyst til flere heljan tog på et sidespor, eller rettere, har ikke flere tomme sidespor
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Occam
Indlæg: 583
Det ser ud til at vi får mere end en skinnebus at vælge imellem:
http://www.mj-blog.dk/2007/12/nyheder-og-glaedelig-jul/
Med venlig hilsen
- Occam
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Lidt ærgeligt når det danske marked ikke er større end det er. Når snakken går på privatbanemateiel, kunne den ene fx. have valgt et Marcipanbrød eller en Triangel i stedet for. Men det giver selvfølgelig nogen flere baneforvaltninger at vælge imellem mht. skinnebusserne. Vi må håbe at markedet kan bære det og at der ikke bagefter bliver solgt ud til dumpingpriser, som det er sket med PB-vognene. For så er det ikke sikkert at der sker så meget mere fremover. I forrige nr. af Banen hvor der var et interview med Heljan, sagde Nannestad netop at dobbeltproduktioner skulle undgås fremover.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej med jer.
Det lidt en skam, at der skal kæmpes om markedet. Især dobbeltproduktioner er irriterende, da markedet ikke er større.
Jeg vil godt tilslutte mig der blev mere styr på sagerne.
Venlig hilsen og god jul
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
I en af kommentarerne på Occam's blog, nævnes det at de to produkter ikke er ens. Heljans model er efter sigende af serie I, hvorimod Epoke's er af serie II. Hvad er forskellen på de to serier :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Nu har jeg siddet og studeret de tegninger, de respektive producenter har lagt ud på deres sider og må indrømme at det eneste, der umiddelbart springer mig i øjnene er, hvilke vinduer, der kan åbnes. Jeg formoder dog, der er andre forskelle. Men kan ikke se det ud af dette materiale
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Serie 1 vognene blev leveret i 1947-48. Serie 2 vognene blev leveret i 1951-52. Man brugte af erfaringerne fra serie 1 vognene til at gøre næste serie bedre.
Serie 1 vognene havde bl.a. tagbagagebær. Det havde serie 2 ikke. Dørene blev gjort bredere i serie 2 udgaverne. Ligesom der var nogen forskelle i motorene. Serie 2 vognene var desuden ca. 1 tons tungere end serie 1.
Nu er jeg ikke ligefrem ekspert i Scandiaskinnebusser, så bogen "Motormateriel 3" kan på det varmeste anbefales, der står det hele i. Den kan næppe fås mere, men i hvert fald lånes på biblioteket. Et genoptryk ville måske være det rette, nu når der kommer alle disse skinnebusser.
Et besøg hos Bryrup-Vrads kan anbefales, de har en køreklar og en mere på vej. Desuden er Nordsjællands Veterantog ved at gøre deres "Nærumgris" køreklar.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg må altså have fat i den bog. Jeg fik den anbefalet da jeg spurgte ang. daddelæskerne, så den bog må være det næste jeg må på jagt efter.
Jeg kan se på dette billede fra Erik V. Pedersens hjemmeside, at denne skinnebus må være fra serie 2, da den ikke har tagbagagebærer :?: Dog kan jeg ikke se om dørene er større end på billeder af skinnebusser af serie 1, det er sikkert også kun ganske få cm. det drejer sig om.
Tak til jer begge for jeres svar.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vil ikke hænges op på det, men mener at have set få eksemplarer af "Motormateriel 3" i Jernbanemuseets butik i Odense. Det var i efteråret. Det var måske en mulighed at ringe, i stedet for måske at tage forgæves dertil.
Ellers er der måske en mulighed antikvarisk fx på http://www.antikvariat.net (der er dog ikke rigtig noget i øjeblikket).
Nyboder Boghandel i København var også en mulighed, de har temmelig mange også mere specielle jernbanebøger. Desværre er deres hjemmeside ikke fungerende i øjeblikket, men man kan helt sikkert ringe derind også.
Bogen er også af og til på auktion på QXL. Men her stiger den hurtigt til vanvittige priser. Den ryger let noget over det dobbelte af nyprisen (gav 329,- for min i sin tid). Det er meget for en bog.
Mht. dørenes forskel i størrelse, så er forskellen næppe så synlig i H0. Og nogen privatbaner kan måske have fjernet tagbagagebæreren på et tidspunkt fra deres serie 1 vogne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
MH 322
studerende
Indlæg: 78
Bare de dog ville lave nogle skinnebusser fra de fynske baner.
F.e.ks NFJ,OKMJ,LB,SFJ.
Lars B. Hansen 3-skinne AC M-skinner.
Epoke III-V. 2-skinne DC på moduler, de er under opbygning
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Med det er er lagt op til, så er det sandsynligvis kun et spørgsmål om tid før det sker. Det er meget oplagt at producenterne vil lave så mange forskellige udgaver som overhovedet muligt, for at få solgt mange eksemplarer.
Kertemindebanen og Brenderupbanen havde dog kun et eksemplar til deling, som i øvrigt tit var på værksted pga. hårdhændet behandling. Den var lidt speciel, da begge baneforvaltningers forkortelser stod på siderne (har billeder med det). På NFJ vrimlede det med skinnebusser i forskellige udgaver. Her var man langt mere fremsynet, end den noget mere konservative ledelse hos OMB/OKMJ.
Til orientering så har SFJ (Sydfynske Jernbaneselskab) dog ikke haft skinnebusser. Men hvis DSB ikke havde taget over i 1949, er det ret oplagt at SFJ ville have satset på Scandia-skinnebusser i stedet for de tunge træ-motorvogne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg var inde hos kystbanen i dag, der så jeg en prøvestøbning af over delen til Epokemodellers skinnebus. Christian fortalte han havde set en bemalet støbning. Det lader til epokemodeller har et godt forspring.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Jeg talte med Per (EpokeModeller) i går. Han er godt tilfreds med støbningerne, men der er lidt småting, der ikke er kommet med, så der skal lige revideres lidt.
Med venlig hilsen
Skott
ecdk
København V
Indlæg: 3
Ja, det var - dengang - en meget spændende nyhed. Nu hvor jeg har været den (u)lykkelige ejer et stykke tid, er den spændende del, om den nogen sinde kommer til at køre (ordentligt), og i bekræftende fald, hvor meget det kommer til koste i færdiggørelses-omkostninger.
MIn har været omkring Heljan, som lavede en halv løsning på det ene reklamationspunkt, og lukkede øjnene i for det andet.
Så nu kører den ikke mere ujævnt, end at den bliver på sporet, men støjer stadig så meget, at installation af lyddekoder vil være spild af penge. Og for at gøre problemet fuldendt, holdt den så for nylig helt op med at køre.
I min desperation fik jeg kontakt til en dygtig "lokomotivdoktor", som skilte den anden. Og hvilket syn åbenbarede sig. Boogie-ophægingen er udført, så roligt løb i sporet er en umulighed. Krympe-flex'en sidder så løs, at uisolerede ledningsstykker sidder frie, i øvrigt i et løst ledningsvirvar, som kun er (eller har været) holdt fast af rød tape, som forlængst har sluppet sit på grund af den rigelige smøring. Så uden at vide det præcist, er det nok årsagen til en kortslutning, som har fået dekoderen til at stå af.
Derudover er det ene strømoptag knækket, og forsøgt repareret med meget lidt proffessionel lodning. Mit gæt er, at det må være sket i forbindelse med hjul-udskiftningen hos Heljan.
Kan det virkelig passe, at jeg er den eneste, der står med Scandia-Skinnebus fra Heljan, hvor der for at få den til at køre tilfredsstillende (dvs. bare halvt så godt som Roco/Fleischmann) skal inveteres mellem 1.000 og 1.500 kr. i arbejdsløn og reservedele. Og succes'en forudsætter dog, at reservedele overhovedet kan fremskaffes.
Endelig må ikke glemmes, at der også skal skiftes koblinger, hvis "dyret" som planlagt, skal anvendes i autentiske driftssituationer. Og det skal det meget, meget gerne.
Og der er heller ikke fundet en løsning på den helt uacceptable motorstøj.
mvh
Erik Christensen
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Erik
Har du prøvet at tale med Togdillen i Vanløse. De havde mange med til Hobbymessen, de så ud som om de var blevet forbedret på en del områder.
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Heljans skinnebus var og er et flop som har bedst af at gå i glemmebogen. Hvordan man kunne sende et sådan ufærdigt produkt på gaden, er ubegribeligt. Plonk .....
Fremover håber vi på flere flotte personvogne. Det kan de finde ud af
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Fremover håber vi på flere flotte personvogne. Det kan de finde ud af
Helt enig. Personvognene og de nyere godsvogne i øvrigt også, er rene supermodeller. Helt i topklasse, de fås ikke bedre
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
ecdk
København V
Indlæg: 3