Hej
Jeg har et problem med at jeg har en del vogne som falder af i sporskiftene.
Det er de gamle Marklin metal sporskifte.
Når jeg sidder og skubber vognene igennem sporskiftet, så køre hjulet på i midten af sporskiftet og hopper derfor af.
Jeg tænkte det måske var fordi vognene var for lette. Men selv om je ligger 30gram på taget.
Så hjælper det ikke.
Jeg har også nogle andre vogne som er en del letter. Men de ryger ikke af i sporskiftet.
Så jeg tænker at det måske er hjulne på akslen der er for bred/for lang fra hinanden.
Så hvad er den korrekte afstand mellem hjulene på en aksel?
Og ellers nogen andre gode ideér?
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.209
Det er de gamle Marklin metal sporskifte.
Emnet har været oppe mange gange i dette forum, og de gamle metalspor et mere kritiske i den sammenhæng end nyere Märklin spor.
Du skal sikre dig, at vognene har korrekte hjul til Märklin standarden (Normalt kaldet AC-hjul) for den indre afstand mellem hjulene jf. NEM norm 340 = min. 14,0 mm. Hvis de originale hjul er to-skinne H0-hjul er den indre hjulafstand jf. NEM norm 310 14,4 - 14,6 mm ligesom de har en smule anden udformning af flanger. Det kan være tilstrækkeligt til afsporing i sporskifter. Du kan evt. først forsøge dig med at justere hjulafstanden.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Okay.
Dette vil jeg prøve.
Syntes ellers jeg har prøvet at søge på alle mulige forskellige ord her på forum.
Men syntes ikke jeg kan finde noget.
Meget gerne hjælp til hvilke ord jeg evt. skal søge på.
bqg
Indlæg: 1.102
Okay.
Dette vil jeg prøve.
Syntes ellers jeg har prøvet at søge på alle mulige forskellige ord her på forum.
Men syntes ikke jeg kan finde noget.
Meget gerne hjælp til hvilke ord jeg evt. skal søge på.
Hjulafstand, køreegenskaber, afsporing tror jeg ville være et godt forsøg, uden at have efterprøvet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Jeg har nu været oppe og måle på forskellige tog og en del forskellige vogne.
Det svinger fra 13.7mm til 14.5mm
Langt de fleste er 14.1mm til 14.3mm
Er der en præcis størrelse det skal være?
Jeg ved faktisk ikke om det er AC hjul der sidder på dem.
Og syntes ikke lige je sådan tydeligt kan se forskel på de forskellige hjul.
Er der nogle der kan forklare mig (helst med billed) hvordan man ser forskel på hvilken type hjul det er?
Mit problem er mest, at når toget skal bakke og så skubbe vogne baglæns igennem et skiftespor.
Så køre vognens hjul i mod midten/trekanten på sporskiftet.
Er der nogle fif/guide til hvordan man kan forbedre sporskiftet?
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg ved faktisk ikke om det er AC hjul der sidder på dem.
Og syntes ikke lige je sådan tydeligt kan se forskel på de forskellige hjul.
DC hjul er isoleret fra hinanden, medens AC hjul er uisolerede. Det nemmeste er at tage et ohm-meter og måle over hjulene.
Hvis du ikke har et ohmmeter kan en pære bruges, træk en ledning fra transformerens gule udtag til bunden på en pære, træk en ledning fra pærens gevind til hjulet på den ene side af akslen og en ledning fra transformerens brune udtag til akslens andet hjul. Hvis pæren lyser er det AC hjul.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.653
Start med at få justered dine hjul, der skalminimum være 14 mm mellem bagside af hjulene og max 15 mm mellem bagside og forside af en flangse. Se målene her
http://morop.org/de/normes/nem340_d.pdf
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Jeg ved faktisk ikke om det er AC hjul der sidder på dem.
Og syntes ikke lige je sådan tydeligt kan se forskel på de forskellige hjul.
DC hjul er isoleret fra hinanden, medens AC hjul er uisolerede. Det nemmeste er at tage et ohm-meter og måle over hjulene.
Hvis du ikke har et ohmmeter kan en pære bruges, træk en ledning fra transformerens gule udtag til bunden på en pære, træk en ledning fra pærens gevind til hjulet på den ene side af akslen og en ledning fra transformerens brune udtag til akslens andet hjul. Hvis pæren lyser er det AC hjul.
Når jeg sidder og tænker, så tror jeg at kan huske at der er mange af hjulene som der er isoleret fra hinanden.
Men er det et faktum, at hvis de er isolert fra hinanden, så hør de til 2 skinne drift skinner?
Eller er det blot en huske regel?
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Start med at få justered dine hjul, der skalminimum være 14 mm mellem bagside af hjulene og max 15 mm mellem bagside og forside af en flangse. Se målene her
http://morop.org/de/normes/nem340_d.pdf
Jeg har prøvet at oversætte det via google oversætter.
Men da jeg er meget ny inden for modeltog verden.
Så har jeg lidt svært ved at gennemskue tingene i dokumentet, om hvilken mål det er jeg skal bruge?
bqg
Indlæg: 1.102
Men er det et faktum, at hvis de er isolert fra hinanden, så hør de til 2 skinne drift skinner?
2-skinne hjul er nød til at være isoleret, ellers vil de kortslutte kørestrømmen.
De kan dog være forsynet med forskellig former for modstande, enten i form af en fysisk modstand eller ledende spray, af hensyn til detektering af tabte vogne (sporbesat)
Märklin AC hjul er altid uisolerede, men til de fleste vogne sælger Märklin også 2-skinne hjul. Det giver jo nogle potientelle flere kunder til deres vogne, så fordi der står Märklin, kan der godt være monteret 2-skinne hjul.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
½ 0
Svendborg
Indlæg: 20
Hej Kimp
Prøv at se her, en af Peter Engelsted Jonasen`s glimrende hjemmesider.
http://www.kvv73.dk/skala.htm
Ulle
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Men er det et faktum, at hvis de er isolert fra hinanden, så hør de til 2 skinne drift skinner?
2-skinne hjul er nød til at være isoleret, ellers vil de kortslutte kørestrømmen.
De kan dog være forsynet med forskellig former for modstande, enten i form af en fysisk modstand eller ledende spray, af hensyn til detektering af tabte vogne (sporbesat)
Märklin AC hjul er altid uisolerede, men til de fleste vogne sælger Märklin også 2-skinne hjul. Det giver jo nogle potientelle flere kunder til deres vogne, så fordi der står Märklin, kan der godt være monteret 2-skinne hjul.
Oki Så der er ikke nogen AC-3 skine drift hjul der er isoleret?
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Hej Kimp
Prøv at se her, en af Peter Engelsted Jonasen`s glimrende hjemmesider.
http://www.kvv73.dk/skala.htm
Ulle
Tak for link. Det var god læsning.
Mangler så at finde ud af om der findes mange forskellige type aksler inden for AC ?
merklin
Håndværker
Indlæg: 80
Hej Kimp.
Jeg kender godt problemet med afsporing i M sporskifter, kontrolerer at TVANGSSKINNEN, (det er den lille metalplade ved den yderste skinne der skal lede hjulet forbi hjertestykket ) hvis den sider løst opstår der afsporing, jeg har nogle gange klemt den lidt tætre på yderskinnen og nogle gange pålimet en 0,3 m/m tyk metalstrimmel ,sørg for at der ikke er en lige kant i enderne som hjulet kan ramme. Dette fungerer fint hos mig.
Selvbyggeren
AC analog Dansk III
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Hej Kimp.
Jeg kender godt problemet med afsporing i M sporskifter, kontrolerer at TVANGSSKINNEN, (det er den lille metalplade ved den yderste skinne der skal lede hjulet forbi hjertestykket ) hvis den sider løst opstår der afsporing, jeg har nogle gange klemt den lidt tætre på yderskinnen og nogle gange pålimet en 0,3 m/m tyk metalstrimmel ,sørg for at der ikke er en lige kant i enderne som hjulet kan ramme. Dette fungerer fint hos mig.
Okay, takker. Det må jeg prøve at kigge på.