Sidste indlæg.

  Der er åbenbart  2 slaks togfolk her , nej det er ikke 2 eller 3 skinne kører jeg tænker på, men derimod gode togfolk der elsker at kører med deres tog Love

Og så er der dem der åbenbart ikke har noget et kører med og som bruger tiden på herinde at lede efter nogen her som di kan være på nakken af >)

HSV.

Hej .

Jeg har 3 hsv trafoer, og oplever  egentlig  ingen problemer  med  nye digitale lok som kører analog . Har også 3 gl. Merklin lok hvor jeg har udskiftet perfektomskifteren  med elektronisk omskifter.

Jeg har dog måtte udskifte 3  ad åre, 1 på grund af en kortslutning, 1 blev meget varm , og så 1 af ukendt årsag . Så jeg ser ingen grund til ikke at bruge HSV trafoer.

maling på plast

Hej alle.

Jeg har malet en vogn lavet af plastcard , den blev  først vasket med lunken vand med lidt sulfo  derefter grundet med grunder på spreydåse  derefter 2 x maling og sist en gang mat lak.

Men malingen sider ikke orntlig fast Sad(  den vil gerne skalde af, opdagede ved isetning af vinduer. Jeg har brugt samme fremgangsmåde som ved tidligere modeller lavet  af messing / nysølv / aluminium ,

der har malingen været god nok . Jeg bruger kun oliebaserede farver , ikke noget vandpjaskeri her Wink

Tandhjulsbane

Hej alle.

Forleden sad jeg og så en vidio på you tube om en tandhjulsbane i Østrig hvor et herligt lille  damplok. kørte med 2 vogne, jeg har så spekuleret på hvordan di holder en lav fart nedad bjerget, i en bil kører man nedad i et lavt ger og bremser med motoren, men hvad gør man på et damptog ?? kommer der lidt eller ingen damp i cylinderne kører det vel friløb og dermed hurtigere  og hurtigere.

Jeg håber at der nogen der har en god forklaring Laughing out loud