Tandhjulsbane

Hej alle.

Forleden sad jeg og så en vidio på you tube om en tandhjulsbane i Østrig hvor et herligt lille  damplok. kørte med 2 vogne, jeg har så spekuleret på hvordan di holder en lav fart nedad bjerget, i en bil kører man nedad i et lavt ger og bremser med motoren, men hvad gør man på et damptog ?? kommer der lidt eller ingen damp i cylinderne kører det vel friløb og dermed hurtigere  og hurtigere.

Jeg håber at der nogen der har en god forklaring Laughing out loud

__________________

Selvbyggeren

AC analog  Dansk III

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

I Østrig, Tyskland og Schweitz var en speciel metode meget anvendt for netop, at forhindre amok kørsel. Systemet hedder en Riggenbach Gegendruck Bremse .

Se nærmere på Wikipedia : http://de.wikipedia.org/wiki/Gegendruckbremse 

Teksten er på tysk; men hvis den er for besværlig, så brug Googles oversætter. Så kan du se principperne. (Gad vide når Google bliver helt OK til det.)

Desuden kørte man normalt altid med lokomotiverne nederst, da en sprængt kobling så ikke ville betyde katastrofe.

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

Nogen baner har/havde også vogne med tandhjulsbremse Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Brug evt den engelske wikipedia, hvis dit engelske er bedre end det tyske.

Jeg vil forsøge at give en forenklet forklaring: Grundlæggende set anvendes hvad der oversat til dansk kunne kaldes en "modtryksbremse", hvor ideen er at man vender stemplerne på dampmaskinens funktionsmåde om. På den måde konverterer de ikke damptryk til mekanisk energi, ved at få hjulene til at dreje, i stedet konverterer de hjulenes bevægelse til lufttryk akkurat som en stempelkomprossor til trykluft. 

Der sker altså en fuldstændig omvending af stemplernes funktion vha et ekstra rørsystem, og man køler desuden stemplerne med luft og olie. Da komprimeret luft bliver varm, resulterer det i et damptryk som føres ud gennem en ekstra skorsten, typisk monteret sammen med kedlens på en sådan måde at der ikke skabes et vakuum i kedlen.

På trods af forbruget af vand og olie er denne metode billigere end brug af moddamp, dvs dampmaskinen sættes i " bakgear", eller mekaniske bremser, dvs med klodser. Dels pga brændselsforbruget, dels pga prisen på og forbruget/sliddet af bremseklodser hvis man skulle have brugt bremsen hele vejen ned.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Det er måske værd at nævne, omend et lille sidespor, at da man er nødt til at træffe forskellige foranstaltninger for at damplokomotivers kedel kan fungere optimalt på en stejl stigning, herom senere, var tandhjulsbaner blandt de første til at blive elektrificeret. Og nu om dagen med muligheden for regenerativ bremsning, hvor lokomotivet faktisk producerer strøm når det bremser, kan der spares strøm.

Angående de førnævnte foranstaltninger, så omfatter de navnlig at kedlen enten har en vis hældning i forhold til lokomotivet eller ligefrem er lodret, fordi der skal være en vis mængde vand i og fyldning af kedlen af hensyn til bl.a. køling. Det kan desuden også betyde, at disse lokomotiver ikke fungerer særligt godt på flade strækninger, hvorfor det kan være nødvendigt at placere servicefaciliteter på en stigning, og generelt holde en vis mindste stigning/hældning på hele banen.

Så dette er et område hvor elektriske lokomotiver, og togsæt, har væsentlige fordele, omend de særlige damplokomotiver bygget til f.eks. bjergbaner har en særlig charme.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

merklin

Håndværker

Indlæg: 80

PB  Blog

   Jeg takker jer for nogle rigtige gode svar, nu er jeg blevet meget klogere  :D  Googles oversettelse er meget speciel , der får man brug for både en god fantasi og logisk tænkning Puzzled

__________________

Selvbyggeren

AC analog  Dansk III

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

merklin skrev:

   Jeg takker jer for nogle rigtige gode svar, nu er jeg blevet meget klogere  :D 

Selv tak, man skal hjælpe hvor man kan.

Citat:

Googles oversettelse er meget speciel , der får man brug for både en god fantasi og logisk tænkning Puzzled

Ja også i den grad, men den er blevet væsentlig bedre med tiden, og man har længe haft mulighed for at foreslå bedre oversættelser. Det primære problem er, at det kan være svært for en maskine at finde mening og sammenhæng i en tekst, da oversættelsen oftest sker ord for ord.

Jeg har personligt oplevet, at jeg søgte efter information om en licensbygget slægtning til IC3 og hvor en af de få kilder jeg fandt var den spanske wikipedia. Så jeg prøvede Google Translatør, hvilket resulterede i omtale et sæt bestående af to biler - og hvad har biler med tog at gøre? Nå, forfra og oversættelse til engelsk, hvilket resulterede i omtale af "two cars", og jernbanevogne omtales på engelsk som "carriages", "cars" eller "waggons" - og åbenbart også på spansk!

Så det kan godt svare sig at prøve med oversættelser til flere sprog, f.eks. dansk og engelsk, for at få den bedst mulige forståelse. Desuden er der en del fagudtryk som enten er svære at oversætte, hedder noget helt forskelligt (f.eks. en drejebænk som engelsk kaldes en "laid"), eller måske hedder nøjagtig det samme på flere sprog (f.eks. CNC som bruges på mange sprog, dog ofte med en tilføjelse såsom " styret" - "CNC-styret") især i nyere tid.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.