Picture

Lundgaard

Norway

Indlæg: 136

PB

Dekaler til godsvogne

Findes der dekaler der kan bruges til danske godsvogne epoke 3? Sagt på enanden måde, findes der dekaler med single tal der kan bruges til at skifte ud de sidste cifre på en godsvogns litra?

__________________

Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"Lundgaard" skrev:
Findes der dekaler der kan bruges til danske godsvogne epoke 3? Sagt på enanden måde, findes der dekaler med single tal der kan bruges til at skifte ud de sidste cifre på en godsvogns litra?

Hej Lundgaard,

Du kan prøve at kigge efte KM-tekst og Skilteskoven.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 280

PB  Hjemmeside

Du finder dem her:

http://www.km-text.dk/

og

http://www.skilteskoven.dk/

KM-Text har efterhånden et meget stort udvalg og kvaliteten er meget fin.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.210

PB  Hjemmeside

"Lundgaard" skrev:
Findes der dekaler der kan bruges til danske godsvogne epoke 3? Sagt på enanden måde, findes der dekaler med single tal der kan bruges til at skifte ud de sidste cifre på en godsvogns litra?

På Sporet på Vesterbrogade i København kan også være en indfaldsvinkel.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skilteskoven

Lektor

Indlæg: 6

PB  Hjemmeside

"Lundgaard" skrev:
Findes der dekaler der kan bruges til danske godsvogne epoke 3? Sagt på enanden måde, findes der dekaler med single tal der kan bruges til at skifte ud de sidste cifre på en godsvogns litra?

Problemet med kun at skifte et enkelt tal (eller enkelte) er, at størrelsen på tallet kan være meget svært at ramme nøjagtig. Jeg vil derfor anbefale, at du skifter hele nummeret ud i stedet. Det næste "problem" er så at finde den rigtige skrifttype som specielt for epoke III materiel kan være vanskeligt. Computere var jo ikke så udbredt dengang Wink

Jeg har lige for nyligt lavet nye numre til Hobbytrades sukkervogne - litra U, og det kom da til at ligne meget godt Smile

Litra U

__________________

Jørgen Røn
Epoke I-VI - hele verden Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 280

PB  Hjemmeside

I denne sammenhæng er det jo så også interessant hvordan man fjerner den gamle litrering. Normalt plejer jeg at anvende almindelig husholdningssprit, det virker næsten altid - i enkelte tilfælde har det været nødvendigt med skrappere midler.

Nu har jeg så købt i alt 5 Märklin Pu/Pur vogne og vil derfor omlitrere dem, så der ikke er nogen med samme nummer. Problemet er imidlertid at spritten ikke fjerner litra, men derimod den brune farve på vognkassen! Hvad gør man så - er der nogen der har en god ide?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skilteskoven

Lektor

Indlæg: 6

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
I denne sammenhæng er det jo så også interessant hvordan man fjerner den gamle litrering. Normalt plejer jeg at anvende almindelig husholdningssprit, det virker næsten altid - i enkelte tilfælde har det været nødvendigt med skrappere midler.Nu har jeg så købt i alt 5 Märklin Pu/Pur vogne og vil derfor omlitrere dem, så der ikke er nogen med samme nummer. Problemet er imidlertid at spritten ikke fjerner litra, men derimod den brune farve på vognkassen! Hvad gør man så - er der nogen der har en god ide?mvhMichael

Prøv at kontakte Erling Møller Pedersen fra http://www.emp-model.dk, han kan sikkert hjælpe dig med råd og vejledning.

__________________

Jørgen Røn
Epoke I-VI - hele verden Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lundgaard

Norway

Indlæg: 136

PB

Det kan man fjærne med en glasfiberbørste eller en scratch brush som det hedder på engelsk. Det engelske firma Squires har det i sortimentet. Se http://www.squirestools.com.

__________________

Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 280

PB  Hjemmeside

"Lundgaard" skrev:
Det kan man fjærne med en glasfiberbørste .....

Det var måske en god ide - det må jeg prøve. Jeg har før prøvet at slibe litreringer væk med fint sandpapir, men det fjernede også lidt af malingsoverfladen.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

"Michael BJ" skrev:
Nu har jeg så købt i alt 5 Märklin Pu/Pur vogne og vil derfor omlitrere dem, så der ikke er nogen med samme nummer. Problemet er imidlertid at spritten ikke fjerner litra, men derimod den brune farve på vognkassen! Hvad gør man så - er der nogen der har en god ide?

Inspireret af, at der i øjeblikket er et sæt med 10 tyske Märklin PU/PUR-vogne til salg på QXL (http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rc/skala-h0/mrklin/st/mrklin-ma-46030-h0-saet-med-10-stk-aaben-godsvogne/v/an638705092/), så kom jeg i tanker om det tilsvarende sæt, jeg har liggende og som jeg købte for knapt 1000 kr. hos Tim (http://www.timsfloorballogmodeltog.dk/) for nogle år siden og som skal bruges til diverse DSB og FFJ-vogne.

Så jeg kunne da godt tænke mig at vide, Michael, om det lykkedes for dig at fjerne den tyske litrering med glasfiberbørste/glaspensel, uden alt-for-store skader på den brune lakering ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 674

PB  Hjemmeside

Jeg er også nysgerrig. Der er mange, der foreslår og skriver om forskellige metoder, men jeg har aldrig set "før"- og "efter"-billeder. Hvis nogen har sådanne, vil jeg meget gerne se dem.

Og nej, det er ikke "efter", at dekalen er kommet på. Det "efter", at man har fjernet den originale dekal.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 340

PB

Måske Bahnfan.Net kan give et par input til denne diskussion - han har ihvertfald et par gode artikler om emnet på sine hjemmeside hvor der dog kun er et enkelt (lille) billede af udseenet efter at den originale decal er fjernet:

http://www.bahnfan.net/category/Customizing-Models.aspx

Han bruger iøvrigt Micro Sol / Micro Set.

- Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lundgaard

Norway

Indlæg: 136

PB

Jeg fik et tip om at isopropanol var bedre end glasfiberbørste og det passer. Børsten laver små mærker i vognen medens en vatpind dyppet i isopropanol ikke laver mærker, men kun fjerner dekalerne og lidt maling. Det ser udsom om der er nogen der har malet dekalerne over. Jeg kan desværre ikke bidrage med billeder, da jeg ikke disponenerer fotoaparat der er godt nok.

__________________

Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

"marrix" skrev:
Måske Bahnfan.Net kan give et par input til denne diskussion - han har ihvertfald et par gode artikler om emnet på sine hjemmeside hvor der dog kun er et enkelt (lille) billede af udseenet efter at den originale decal er fjernet:http://www.bahnfan.net/category/Customizing-Models.aspxHan bruger iøvrigt Micro Sol / Micro Set. - Martin

Tusind tak for linket, Martin.

Det ser ud til, at Micro Set er svaret, jvf. http://www.bahnfan.net/post/2010/04/30/Repair-Damages-to-Locomotive-Numbers.aspx

Og piserne ser ud til at være yderst rimelige, jvf. http://www.microscale.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=FINPROD.

Så det skal da prøves Laughing out loud

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

omkring fjernelse af dekaler kan jeg kun fortælle om hvad jeg selv gør

jeg har efterhånden prøvet flere forskellige metoder og der er desværre ikke ( for mig ) nogen ene eneste.

glasfiberpensel, nogen gange er den nok, - andre gange ikke, - har også noget med at gøre hvor hårdt man trykker

Terpentinopløsning virker generelt ikke og er ihvertilfælde ikke noget man skal bruge på de danske laservogne, mine har ikke kunne lide terpentinbaseret produkter

Micro Sol har jeg prøvet med mere og mindre held

så min konklution er at uanset hvilken metode så vil der efterlades spor

så idag gør jeg således ; skraber meget meget forsigtigt med en skrap kniv først på

litreringen, den er jo påtrykt og rager en lille bitte op

dernæst bruger jeg micro sol, det er som man ligesom har løsnet op så den kan trænge ind og opløse - derefter ganske forsigt med kniv eller stiv pensel

men uanset vil der være en afblegning tilbage på stedet,

der lakerer jeg eller bruger snavnset penselrensevæske ( vand eller terpentinbaseret)

lakerer stedet hvor påskriften skal side og på med litreringen ( KMtext ) men nogen gange gør jeg det ikke.

så alt efter temperment kan man vudere om det var godt nok, det kræver ihvertilfælde nogle forsøg.

Men da jeg generelt sviner mine vogne kan sporene skjules.

men jeg skal i gang med at omlitrerer nogle vogne og så vil jeg tage foto af det undervejs og så for vi se

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

"h087" skrev:
men jeg skal i gang med at omlitrerer nogle vogne og så vil jeg tage foto af det undervejs og så for vi se

Det lyder godt, Henning - det glæder vi os til at se Laughing out loud

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 340

PB

"h087" skrev:
Micro Sol har jeg prøvet med mere og mindre held

Mener du Micro Sol eller Micro Set? Så vidt jeg kan læse er det Micro Set man skal bruge til at fjerne decaler - og Micro Sol er til at udjævne/blødgøre nye dacaler.

- Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.236

PB  Blog  Hjemmeside

"marrix" skrev:
Mener du Micro Sol eller Micro Set? Så vidt jeg kan læse er det Micro Set man skal bruge til at fjerne decaler - og Micro Sol er til at udjævne/blødgøre nye dacaler.

Micro Sol.

Micro Set bruger du til at "sætte" dine dekaler rigtigt, når de skal puttes på plads - det giver en fugtig flade under dekalen, så man kan skubbe rundt med den og undgå buler, krøller mm.

Micro Sol (Sol = solvent = opløsningsmiddel) bruger man efterfølgende til at opløse dekalen en lille smule, så den smyger sig helt tæt til overfladen på det emne, man har monteret den på.

Da det er Micro Sol, der er opløsningsmidlet, er det nok også den, man skal bruge til at opløse dekaler, man gerne vil fjerne. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 340

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
"marrix" skrev:
Mener du Micro Sol eller Micro Set? Så vidt jeg kan læse er det Micro Set man skal bruge til at fjerne decaler - og Micro Sol er til at udjævne/blødgøre nye dacaler.
Micro Sol.Micro Set bruger du til at "sætte" dine dekaler rigtigt, når de skal puttes på plads - det giver en fugtig flade under dekalen, så man kan skubbe rundt med den og undgå buler, krøller mm.Micro Sol (Sol = solvent = opløsningsmiddel) bruger man efterfølgende til at opløse dekalen en lille smule, så den smyger sig helt tæt til overfladen på det emne, man har monteret den på.Da det er Micro Sol, der er opløsningsmidlet, er det nok også den, man skal bruge til at opløse dekaler, man gerne vil fjerne. Wink

Hmm - det virker ikke som om det er sådan at Bahnfan.Net bruger det og hvis man kikker på billedet i hans artikel:

http://www.bahnfan.net/post/2010/01/05/How-to-Apply-Professionally-Looki...

Der står der meget tydeligt "Decal Remover" på flasken med "Micro Set", og "Softens decals to conform to irregular surfaces for a painted on look" på flasken med "Micro Sol", så...

At Sol = solvent = opløsningsmiddel, kan lige så godt betyde at det opløser bærefilmen på decalerne så det ser ud som om de er trykt på Wink

- Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

I har så vidt alle ret

men sådan troede jeg også

her er så forklaringen:

SET er afspændningsmiddel

SOL er blødgøringsmiddel, indeholder alkohol + nogle kemiske stoffer

SET påsmøres med pensel fladen hvorpå dekalen skal sidde, dvs at du så kan fytte rundt på det til det sidder hvor det skal, uden at rykke det itu, aftørres så for væske - meget forsigtigt så du ikke rykker det - dup med toilet / køkkenrulle. Hvis du kommer til at rykke på det påsmørres forsigtigt SET med en pensel og du kan sætte ( remove ) dekalen på plads igen ( med det samme inden limen sætter sig )

SOL bruger du så cirka 5 minutter senere ved med hjælp af en pensel

( HOLD penslerne adskilt til hvert sit brug ) SOL blødgører så dekalen, så den lægger sig til fladen, den kan krølle lidt, men strækker sig ud igen. Du kan risikere at ødelægge dekalen ved at bruge sol for tidligt. Den kan blødgøre/opløse (solventension) dekalen

men jeg kan fortælle at det er et varsomhedsarbejde og at der vil gå nogle dekaler til en gang imellen.

man kan enda ved hjælp af vand på de enkelte bogstaver og tal få dem til at løsne sig fra filmen - derfor vær varsom når I blødgøre dem i vand før påsætningen

KMtext: læs brugsvejledningen grundigt igennem og følg den ( kunne dog godt tænke mig lidt mere luft omkring de enkelte ting på arket)

gamle Dan litreringer fra Flywood er hurtige at bruge, løsner sig hurtigt i første opløsning - men ellers gøre som ovennævnt

Skilteskovens har jeg ikke prøvet endnu, men kommer til det da nogen medlemmer i Kmk har købt sådanne - så kommer jeg med en melding

Men min fornemmelse er som Dan litreringer

På Sporets litreringer (senere Gunnar / 87gruppe ) er jo så en anden type litreringer / tørtransfer ( let raset type ) De er flotte men kan være vanskelige idet de er trykt på noget halvstift bærefilm - men med øvelse lader det sig gøre

Klip store påskrifter i mindre stykker, så er de lette at håndterer - foe eksempel Juelsminde Fisk fra Epoke modeller - jeg klippede min i 5 stk

noget andet man kan gøre på især godsvogne er at man fjerner kun de 3 bagerste tal

der er jo på KMtext som regel kun et sæt krone, dvs at skifter du hele litreringen ud er der så kun til en vogn - men der er så flere vognnumre at vælge imellem - jeg bruger det en del - men det er jo op til hver mands måde at lave tingene på

PS : det er ikke altid at engelsk og amerikansk betyder det samme

med venlig hilsen

henning / h087

vedhæfter et par foto af dekalpåsatte vogne, - desværre ikke så gode

DQ + DO + HHJ ISF 348

FS F + HHJ Isf 348

DSB IAK 21 060

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 280

PB  Hjemmeside

"cbt" skrev:
Så jeg kunne da godt tænke mig at vide, Michael, om det lykkedes for dig at fjerne den tyske litrering med glasfiberbørste/glaspensel, uden alt-for-store skader på den brune lakering ?.

Hmm, tjah, jeg er ikke rigtigt kommet videre med projektet - det er vist druknet i mængden af andre små projekter :oops: Det skal dog lige bemærkes, at det ikke er tysk litrering der skal fjernes, da vognene er købt med dansk litrering - det er heldigvis kun nummeret der skal ændres, så jeg ikke har flere vogne med samme nummer - derfor har det heller ikke den allerhøjeste prioritet at få gjort.

Jeg må se at få købt den der glasfiberpensel og komme igang - tak for reminderen!

Jeg tror ikke rigtigt på "kemikalieløsningen" her, for når almindelig husholdningssprit kan ødelægge malingen, så tør jeg da slet ikke forsøge mig med skrappere midler! Det kan dog godt være at jeg lige skal prøve Micro Sol, for det er jo et ret mildt middel - dog tror jeg ikke rigtigt på metoden, da påskrifterne i dette tilfælde er silketrykt på modellen, dvs nærmest malet på, men det skal da lige prøves.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 75

PB  Blog

Jeg har fjernet litrering fra hobbytrades D maskine ved at gnubbe med en vatpind vædet i husholdningssprit.

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 674

PB  Hjemmeside

"R 950" skrev:
Jeg har fjernet litrering fra hobbytrades D maskine ved at gnubbe med en vatpind vædet i husholdningssprit.

Vil det sige, at vatpinden ikke blev farvet af lokomotivets farve, og man overhovedet ikke kan se på lokomotivet, at der engang har siddet en litrering? Altså , at der ikke er misfarve eller andet, der indikerer, at her har man været igang med et eller andet, så der er kommet anderledes overflade end resten af lokomotivets bemaling?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 75

PB  Blog

Nej vatpinden tager lidt af det sorte med. Det fremtræder herefter en anelse mattere, men jeg skal have det lakeret over med en matlak og erfterfølgende patineret, så jeg forventer at det hele udligner sig

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej til alle i denne tråd

jeg lovede for et stykke tid siden at jeg ville vise resultatet efter fjernelse af decal

jeg har nu langt om længe kommet lidt i gang - så er er vedhæftet nogle foto af en heljan vogn IAL 19 131 - 500 ( 6m aks ) der er ombygget til en IA 19 001 - 130 ( 4,5m aks ) der er brugt to ( 2 ) metoder ; L i litra har jeg fjernet ganske forsigtigt med kniv og de tre ( 3 ) sidste tal ved at prikke i cifferne med en nål - derefter penslet med micro sol ( jvnf tidligere indlæg - foriøvrigt bekræftet ved en samtale med Søren Monies i Køge ) derefter forsigtigt meget meget forsigtigt skrabet med kniv igen.

nu kan I selv bedømme resultatet, men husk på at hver mand og/eller Quine har sin måde og metode - det vil altid kræve forsøg og øvelse. Desuden er det meget forskelligt fra fabrikat til fabrikat, så hvad der gælder for det ene behøver ikke at gælde for det andet

næste gang bliver det så en brun vogn

med venlig hilsen

henning / h087

1DSCF1520

1DSCF1521

1DSCF1526

1DSCF1523

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Når jeg kigger på billedet, er det, på grund af uskarpheden, ganske svært at bedømme kvaliteten af dit arbejde.

Al tekst på vognen synes at fremstå relativt uskarpt, så der skal vist et makroobjektiv til, for at få de små nære detaljer med. Cool

Nogle kameras har vist allerede denne funktion, så du behøver ikke nødvendigvis fare ud i byen og bruge penge på et nyt objektiv.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Willie

ja det er ikke særlig godt kammera og fotoet er kun 72dpi, har brugt markoen

men prøv at gemme foto på skrivebordet og forstør det op, det jeg selv ser mest efter er om nuancen changerer, den gør det ikke på modellen og når jeg gør som ovenstående er der heller ikke forskel - men jeg ved af erfaring at der sker noget igen når decalen bliver sat på og så gælder det om at få filmen til at falde ind, men det bliver så det næste indlæg, når jeg får tid

med ven lig hilsen

henning / h087

ps hvis du ser godt efter så er der lidt sorte pletter ved IA men her er der kun brugt kniv - så der skal nok også bruges micro sol

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

orask

Tåstrup

Indlæg: 1

PB

 I forbindelse med snakken om dekaler nævnes, at man kan få tørtransfers fra På Sporet eller Gunnar/87 gruppe.Det er mit indtryk at På Sporet ikke mere forhandler tørtransfers, så derfor spørger jeg: Er der nogen der ved, hvor jeg finder Gunnar/87 gruppe? Eller er der nogen, der kender andre steder, man kan fine en sådan forhandler? 

__________________

  I forbindelse med omtalen af tørtransfers angives På Sporet eller Gunnar/87 gruppe som mulige købesteder.

Jeg har opfattelsen af, at På Sporet ikke forhandler tørtransfers mere, derfor mit spørgsmål, hvordan man finder frem til Gunnar/87 gruppe, jeg kan ikke finde den nogen steder?

Er der nogen der kender et sted hvor disse tørtransfers forhandles (damplokomotiver er min største interresse)?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.174

PB  Blog  Hjemmeside

orask skrev:

 I forbindelse med snakken om dekaler nævnes, at man kan få tørtransfers fra På Sporet eller Gunnar/87 gruppe.Det er mit indtryk at På Sporet ikke mere forhandler tørtransfers, så derfor spørger jeg: Er der nogen der ved, hvor jeg finder Gunnar/87 gruppe? Eller er der nogen, der kender andre steder, man kan fine en sådan forhandler? 

Jeg tror ikke du finder meget af dette mere.

Det var 3M som lavde de ark/film til tørtransfers ala Lettraset, de blev belyst med UV lys.

Men de film havde en meget begrænset holdbarhed, og er ikke produceret siden 90érne

Mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.