Så er det nye produkt-katalog fra ESU ude med nyhederne for 2009 og man må så sandelig konstatere at ESU ikke ligger på den "lade" side. Der er ekstremt gode nyheder til modeljernbane-folket i dette år.
Her kommer lige et par af nyhederne :
I 2009 Produkt-kataloget er der billeder af en ny ECOS (version 2) med 7" farveskærm.
http://catalog.lokshop.de/ESU/Esu_2009D.pdf
Desuden viser ESU et nyt trådløst system kaldet "ESU Navigator" med IR-modtager.
Udover dette kommer et nyt modul "ECosLink Terminal" til udvidelse af ECOS/CS.
Desuden har ESU nu produceret et tilbagemeldings modul "ECoSDetector", samt
et udvidelsesmodul til denne "ECoSDetector Extension".
Desuden et række af nyudviklede decoder kaldet "Lokpilot3.0 M4" og
"Loksound3.0 M4" specielt tilpasset til Marklin lokomotiver
Endvidere et nyt MTC-stik til montering af decodere.
Samt belysnings-moduler til vogne.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Men desværre ingen PluX22 kompatible dekodere.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leif Bach
Indlæg: 122
Hvis den så liiige havde LocoNet, ville den skrabe skinneben på alt og alle.
Hygge
Leif - TFJS
mr-data
Indlæg: 805
Det ser rigtig spændende ud, og det ser (efter min mening/vurdering) ud til ESU i øjeblikket er en af de mest aktive og innovative producenter inden for produkter til modelbaner.
Og netop derfor kan det undre, at visse andre producenter (bl.a. Uhlenbrock) tilsyneladende har valgt at ligge på den lade side / hvile på laurbærene; især virker IntelliBoxen håbløst gammeldags ifht. f.eks. ECoS og lignende produkter.
#Leif Bach:
Ret mig hvis jeg tager fejl, men er LocoNet ikke en standard ejet/patenteret af Uhlenbrock (eller en anden producent)? For i så fald kunne jeg forestille mig, at de forlanger en "afgift" for at andre producenter kan benytte sig af standarden, som ESU åbenbart ikke er villige til at betale.
Ellers kunne det jo være fordi, at ECoSDetector'en (så vidt jeg har forstået) tilbyder den samme funktionalitet som LocoNet. Forskellen ligger (igen, så vidt jeg har forstået) i, at LocoNet kræver montering af en infarød sender på locs og togsæt, hvor eneste forudsætning i forb. med ECoSDetector er en decoder som understøtter RailCom standarden (som er standardiseret fra Lenz's side); hvilket bl.a. vil sige LokPilot og LokSound fra V3.0 (muligvis tidligere).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De er i høj grad lukkede med mange ting. Eksempelvis lader det til at de ikke vil benytte PluX22 pinstandarden, men holde sig til deres helt egne MTX. MTX er "Märklin" specificeret (soft-sinus motor bruger en forfærdentlig masse pins), hvorimod PluX22 er godekendt både som Recommended Practice hos NMRA og er med i en NEM norm hos Morop.
Der er dekodere lige om hjørnet med PluX22 og lokomotiver med et stik dertil.
PluX22 er så smart bygget at tager man de 8 (Så hedder den PluX8) "midterste" pins svarer de næsten til NEM 652, nupper man 4 pins med i hver side ud over det, kommer højttaler, ekstra funktionsudgange og SUSI med i stikket og går man helt op i alle 22 pins er der funktionsudgange til det meste. Her et MTX langt bagefter med sine 6 pins specifikt til soft sinus motorene.
Se evt lidt på:
http://atw.huebsch.at/DCC/NEM_Stecker22.htm
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Så vidt jeg ved er LocoNet et net til kommunikation mellem flere faste enheder, boostere, digitale centraler og den slags, der bruges til at styre med. Det du snakker om lyder mere som Lissy, der kan detektere et lokomotiv eller anden enhed, der sender noget infrarødt til modtagere i sporet.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
rms800
Indlæg: 3
Hej alle eksperter
Har et ældre k-skinne alnæg, som jeg nu forsøger at køre digitalt på kørsel og styring af signaler og skiftespor. Kørsel OK, men har hele tiden problemer med at få skritespor og signaler til at virke, når de kører digitalt. Nogle virker den ene vej, men ikke den anden. Bruger 5211 med Powermodu 5215 koblet op på en ældre Märkling transformator 32V.
Hvad gør jeg forkert? Eller er mine magneter bare blevet for "gamle" mener nogle?
Håber på nogle gode råd
Per
Privat H0 k-skinner 6021 5211 Epoke III
Bibihest
Indlæg: 1.300
Der er skam en IB2 på vej samt en opdatering til den gamle IB.
PT. synes jeg ikek der er nogen stor fordel ved Ecos2 frem for 1'eren ud over farveskærmen. Den vil sikkert have en kraftigere processor, men derudover, ligner den meget den gamle.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
mr-data
Indlæg: 805
Hm, du har ret, der er åbenbart noget jeg roder rundt i, og har forvekslet Lissy med LocoNet.
Og efter have læst på "lektien" kan jeg se, at det man bør sammenligne LocoNet med snarere er ESU's ECoSLink, som de (jvf. deres hjemmeside og brochuren fra første post) bruger til at koble deres forskellige styreenheder sammen, ligesom at deres boostere kan modtage kommandoer af denne vej; og derudover skulle man kunne koble Maerklin's Mobile Station til ECoSLink.
Og tilsyneladende mener ESU at deres system (dvs. ECoSLink) er overlegent ifht. LocoNet. Hvorvidt det så er sandt i praksis aner jeg ikke, men eftersom de tilsyneladende tjener samme formål er de vel nogenlunde jævnbyrdige.
Og sidst, men ikke mindst, er der en chance at hvis forbrugerne skulle kræve det, så kan/vil der blive lavet en form for adapter mellem de to systemer.
Nå, men tilbage til ESU nyheder, her fik jeg øje på en smart enhed på side 15 i kataloget, den såkaldte ECoSLink Terminal. Hvis jeg har forstået den tyske tekst korrekt, kunne man f.eks. anvende den i forbindelse med en segmentering af sit anlæg, hvor man så via denne terminal kan tilslutte såvel driftsenheder (hermed menes boostere, sporskifte/signal dekodere m.m.), såvel som ekstra styringsenheder; sålænge de understøtter ECoSLink.
Og især mener jeg at det er smart fordi, man lige netop ved større anlæg slipper for, potentielt indtil flere, lange kabler til lige netop bl.a. boostere og lign., og samtidig kan koble væsentlige flere enheder på centralenheden (ECoS) end de fire der er bøsninger til bag på denne. På en af disse terminaler er der to bøsninger i frontpladen (hvor man tilslutter sine ekstra styringsenheder), fire styk indvendig til f.eks. boostere, samt yderligere to indvendig beregnet på at flere terminaler kan sættes sammen i en art kæde (lidt lige bus-topologien i gamle edb-netværk).
Eneste problem jeg umiddelbart kan få øje på, er antallet af enheder ECoSLink understøtter, dette tal står ikke angivet nogen steder (eller også har jeg bare ikke kigget ordentligt efter), og det er vel næppe ubegrænset. Men omvendt set, har de forhåbentlig indrettet således at man skal have et ekstremt stort anlæg før man har opbrugt kapaciteten. Og med ekstremt stort anlæg tænker jeg størrelsesmæssigt bl.a. på det store anlæg der findes i Hamburg med adgang for offentligheden (kan ikke lige huske navnet, med der har bl.a. været reportager i Banen om det).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej igen. Leonard har ret i sin opfattelse af LocoNet. LocoNet er en databus, der kan transmittere stort set alle digitale kommandoer, herunder LISSY, der er grundlæggende beskrevet her: http://www.digitaltog.dk/Digital/Uhlenbrock_LISSY.pdf
Samtidig kan der tilsluttes fx magnetartikeldecodere, boostere, håndregulatorer.......mm. I Europa er det Uhlenbrock, der p.t sidder på systemet, og i bl.a USA er det Digitrax, der tilbyder det. Bl.a FREMO anvender LocoNet som dataformidler ved deres store træf.
ECoS'en er et superstærkt produkt, der er gennemtænkt og bare virker. Hvis den OGSÅ var kompatibel med LocoNet, ville den set herfra være ganske komplet - isære med den kommende opdatering.
Hygge
Leif - TFJS
Leif Bach
Indlæg: 122
Og især mener jeg at det er smart fordi, man lige netop ved større anlæg slipper for, potentielt indtil flere, lange kabler til lige netop bl.a. boostere og lign., og samtidig kan koble væsentlige flere enheder på centralenheden (ECoS) end de fire der er bøsninger til bag på denne. På en af disse terminaler er der to bøsninger i frontpladen (hvor man tilslutter sine ekstra styringsenheder), fire styk indvendig til f.eks. boostere, samt yderligere to indvendig beregnet på at flere terminaler kan sættes sammen i en art kæde (lidt lige bus-topologien i gamle edb-netværk).
Hej igen igen. Det er lige præcis det LocoNet gør. Hygge.
Leif - TFJS
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Kræver RailCom sine egne ledninger eller kører informationerne tilbage via skinnerne? Som en slags 2-vejs dcc?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
mr-data
Indlæg: 805
RailCom kræver ingen ekstra kabler, og (som du selv skriver) en slags 2-vejs dcc. Forudsætningen for at anvende det er en central der undstøtter RailCom (gør mange nyere dcc-centraler) og at loco-decoderen understøtter RailCom (igen, det gør mange nyere decodere). Det kan evt. være, afhængig af decoder og central, være at man lige skal slå funktionen til, bl.a. har LokPilot og LokSound (og sikkert flere) understøttet det længe, men bl.a. pga. manglende udbredelse (og at RailCom først for nylig er færdigudviklet) har det ikke været slået til som standard. Det kunne dog klares med en ændring af en bestemt CV-værdi, jeg ikke lige kan huske.
Og lige en afslutnende bemærkning: Jeg er IKKE på nogen måde sponsoreret af/tilknyttet ESU, ej heller tilhørende deres danske importør (hvad jeg godt ved at mine indlæg undertiden kunne tyde på).
Tværtimod har jeg stortset udelukkende anvendt deres produkter, grundet anbefalinger fra forhandlere (især tyske, når jeg med jævne mellemrum er dernede) og forskellige internet-kilder; og da jeg foreløbig ikke har haft nogle problemer deres udstyr, er jeg blevet fortaler herfor.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
mr-data, jeg formoder du er navnebror til en hvis anden mr-data som vist p.t. flyver rundt i en rum serie fra 70'erne.
Jamen om du så VAR ansat af ESU ville dine indlæg da være helt iorden
det er altid godt med præcis og nyttig information.
Hvilke centraler understøtter så RailCom? (ud over ecos)
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Leif Bach
Indlæg: 122
Men derudover synes jeg stadig, at ud fra de billeder jeg har set, virker LocoNet centralerne lidt gammeldags, og kræver nok en del tilvænning for nye brugere (hvis nogle her har erfaring hermed, hører jeg gerne om dem).
Og husk stadig på, at bortset fra håndregulatorer (i den størrelse LocoNet tilbyder) har ECoSLink samme funktionalitet; men hvis nogen kan dokumentere noget andet, så lad mig endelig høre.
[/quote]
Haj agæjn. Uhl's og Digitrax' enheder kan ganske rigtigt virke gammeldags. Tilgængeligheden til Uhl er et generelt problem, som mange (i al bekedenhed også undertegnede) gør lidt i at få rettet op på. Hurdlen er at komme igang med at tænke logikken - som med så meget andet! Når den er der, triller tingene ligeså stille. Der er næppe tvivl om, at LocoNet er stabilt og gennemtænkt. Ja - adaptere mellem ECoS og Loconet ville være et hit.
Hygge
Leif - TFJS
mr-data
Indlæg: 805
Ganske givet, og her så iøvrigt noget som måske kunne bruges: Uhlenbrock har lavet en adapter som gør at Mobil Station'ens CAN-bus kan kobles på LocoNet (er set her: http://www.ad-soft.ch/moba/_main_deu.html?textframe=http://www.ad-soft.ch/_main/moba/digital/steuerung/60651.html).
Og her er det man skal huske, at ECoSLink også er baseret på CAN-bussen, og at bøsningerne til ECoSLink og Marklin's systembus (som anvendes til at sammenkoble Central Station med en eller Mobil Station'er, boostere m.m.) ser meget ens ud (er så vidt jeg kan se begge DIN-7 bøsninger). Og ESU skriver jo på deres hjemmeside, at deres booster til ECoS kan kobles direkte til CS's systembus (gælder dog ikke ikke CS2, før man har udgivet en ny firmware til boosteren).
Og så kunne det jo være, at førnævnte at adapter kunne bruges med ECoS (har dog ikke testet det, da jeg ikke har brug for LocoNet på nuværende), enten direkte eller efter en opdatering (lader dog ikke til at MS skal opdaters først).
Til slut et spørgsmål: ECoSLink tilbyder at andre styringer der via denne (ECoSLink) kobles til ECoS kan tilgå dennes loc-database (som f.eks. angiver at My 1121 kan kaldes med det, i stedet for f.eks. 25); således at man slipper for at oprette en sådan i alle sine styringer. Understøtter LocoNet noget tilsvarende?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Leif Bach
Indlæg: 122
Det ved jeg faktisk ikke. Den nuværende IB kan programmeres med virtuelle adresser, der fx kan være lok'ets litra nr. Systemet reagerer på både den "rigtige" adresse og den virtuelle uafhængigt af hinanden. På den kommende IB "2" tilbydes der også lok-database, men om man kan overføre alle lok-data indenbyrdes, ved jeg ikke. Mulighed for overførsel af magnetartikel/togvejs data ville også være ganske rart. Hygge.
Leif - TFJS
mr-data
Indlæg: 805
At IB'en kan arbejde med virtuelle adresser vidste jeg godt, det jeg var nysgerrig omkring var lige netop muligheden for at overføre (eller helt præcist, DELE) databasen jeg var nysgerrig omkring.
Og lige netop det er en ubetinget fordel ved ECoSLink ifht. LocoNet, da man helt slipper for at skulle overføre noget som helst. Men hvorvidt at en ekstra styringsenhed (eks. Mobil Station, eller en af ESU's egne, nævnt i nyhedsbrochuren i første post) automatisk tilgår ECoS's database, eller først skal bedes om det aner jeg ikke.
Men under alle omstændigheder virker den funktion genial; men når det er sagt, så er LocoNet stortset jævnbyrdigt med ECoSLink hvad funktioner angår, og så er det i det lange løb et "religionsspørgsmål" (ligesom DCC contro Motorola før IB'en) om man anvender det ene eller det andet.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Leif Bach
Indlæg: 122
For undertegnde er det ikke et "religionsspørgsmål". Ønsket herfra er, at så mange ting som muligt kan kommunikere med hinanden. Jeg har gennmprævet ECoS på alle leder og kanter og synes, det er et fremragende produkt. Det samme gælder IB, hvor jeg ser fren til at gennemprøve den kommende version. Nogen vil have moderen, andre vil have datteren. I denne sammenhæng vil jeg gerne have begge 2. Man har jo netop kunnet finde ud af at blande de forskellige formater bl.a DCC og Motorola. Den samme kompatibilitet ville være ønskelig omkring dine ønsker set herfra. Hygge.
Leif - TFJS
mr-data
Indlæg: 805
Ja det kan du selvfølgelig have ret i, og på længere sigt bliver det vel muligt. Men jeg må så til gengæld indrømme, at jeg ikke som sådan ser nogen grund til have to centraler, man kunne vel nøjes med en central og en række slave-styringsenheder. Men skulle det være, findes der jo den mulighed at koble IB'en op til dels LocoNet og dels ECoS's ECoSsniffer indgang (dvs. IB's udgang til køresporet sættes til ECoSsniffer). For ECoSsniffer er jo netop beregnet på centraler uden ECoSLink kan arbejde med ECoS. Men dette kræver jo så til gengæld, at man først skal angive i ECoS at når IB kalder eks. adr. 21, skal dette kædes sammen med f.eks. My 1121. Og den allerstørste ulempe jeg ser ved den løsning er, at man ikke får muligheden for ECoS kan styre enheder koblet op via LocoNet.
Men som sagt, har Uhl. lavet en adapter mellem MS og IB, og jeg mener systembussen på MS skulle være den samme som ECoSLink (eftersom at MS iflg. ESU skulle kunne kobles på denne). Men det er jo spørgsmålet, hvorvidt ECoS er i stand til at kommunikere via denne adapter, men hvis man kunne låne / finde en billigt (på eks. eBay) kunne man jo afprøve det.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Leif Bach
Indlæg: 122
Jeg har haft IB sat til sniffer indgangen. Det fungere fint - men jo kun den ene vej, hvilket man også lover. Samtidig lagde jeg togvejskommandoerne ind på ECoS'en, så jeg kunne se stilingerne af de magnetartikler, der indgår i togvejene på IB. Det fungerer fint. Ligeledes har jeg haft Uhl bosster tilsluttet ECoS, hvilke også fungerer fint. Sååeehh.......... tanken om at integrere produkterne ligger lige til højrebenet. Hygge.
Leif - TFJS
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej leif vil lissy systemet stadig fungere den vej igennem sniffer indgangen eller vil det blive en upraktisk sammensætning ? mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
mr-data
Indlæg: 805
Sandsynligvis ikke, sniiferen er indrettet til at modtage kommandoer, ikke andre signaler. Derudover kan (som jeg vist nok skrev tidligere) ECoS ikke styre enheder koblet op via snifferen (dvs. en kommando kan sagt køre IB->ECoS(vha. sniffer)->spor->decoder(hvadenten det nu er locs, sporskifter, signaler ell. andet.
Derimod kan den ikke køre ECoS->IB->loc., eller modtage signaler fra systemer som LISSY ad den vej (desværre for jer der bruger det).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej igen. Lissy kommandoer kan godt formidles af ECoS, fordi det er digitale kommandoer, der bliver bearbejdet/omsat i IB. Hvis lok'adresser og magnetartikeladreseer er oprettet i ECoS, virker det fint i retningen IB->ECoS. Hurdlen er, at man ikke fra ECoS til LocoNet-enheder kan udløse kommandoer - fx at skifte et Lissy-modul RØD/STOP eller GRØN/KØR - eller skifte en magnetartikeladresse via Uhl's Shaltmodul. (Det kan man jo bare gøre i IB).
Fx kan en Lissy-baseret automatiseret skjult banegård fint fungere sammen med ECoS, hvor IB "kører" Lissy-delen og ECoS formidler lok-kommandoer og magnetartikel-kommandoer videre. Det er sjovt at se, når en Lissy-kommando til et lok får regualotrerne på ECoS til at køre frem og tilbage - og ikke mindst at lok'et gør det, det skal - hastighedsjusteringer og F-funktioner on/off.
Det er en lidt knudret sammenhæng, men - som vi alle er klare over - kan det fungere i den ene retning.
Lars spurgte, om det er upraktisk? Det synes lidt jeg det er, fordi man har 2 styreenheder. Omvendt er der reel mulighed for at anvende fordelene ved begge principper i en helhed. Det er igen den med moderen og datteren
Hygge
Leif - TFJS
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
jeg indrømmer det blankt jeg drømmer om både moderen og datteren altså et lissy styret anlæg på et display ala Ecos,jeg venter med spænding på den ny IB. mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Leif Bach
Indlæg: 122
Der er release på Uhl's nyheder kommende torsdag kl 9:00. Hygge.
Leif - TFJS
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Findes der en dims som kan få en IB til at snakke RailCom?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
mr-data
Indlæg: 805
Nej ikke på nuværende, hvilket egentlig kan undre, da ESU hidtil har vist en tendens til at understøtte mest muligt. Men som jeg ser kan det skyldes en af to ting:
1. Man mener deres eget interface (MTC, 21 polet) er overlegent i forhold til PluX22.
2. PluX22 har måske ikke været færdigudviklet da de gik i gang med at forberede kataloget, hvorfor man har valgt at vælge, således at PluX22 kompatible dekodere kommer i 2010.
Hvilken af de årsager der er den rigtige ved jeg ikke, men det skulle undre mig om ikke det kommer før eller siden, om ikke andet så når PluX22 bliver mere udbredt, og der dermed kommer en efterspørgsel efter dekodere med det stik.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
[quote="mr-data"Nej ikke på nuværende, hvilket egentlig kan undre, da ESU hidtil har vist en tendens til at understøtte mest muligt. Men som jeg ser kan det skyldes en af to ting:
1. Man mener deres eget interface (MTC, 21 polet) er overlegent i forhold til PluX22.
2. PluX22 har måske ikke været færdigudviklet da de gik i gang med at forberede kataloget, hvorfor man har valgt at vælge, således at PluX22 kompatible dekodere kommer i 2010.[/quote]
PluX er MTC21 langt overlegent.
PluX er efterhånden "gammelt".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Der må jeg så indrømme, at jeg ikke har sat mig så meget ind i de to systemer; men flere poler lyder da selvfølgelig bedre.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
MTC21 lider unde at skulle kunne bruges til soft sinus motorer. Det kræver 6 pins alene. Hvilket afskærer fra at have mange ekstrafunktioner. Der er med MTC21 4 funktionsudgange (ud over lyd), heraf 2 kun logiske udgange, der ikke kan træke nævneværdig strøm. PluX forskriver op til 6 funktionsudgange + lysudgange.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model