Hej med jer.
Jeg skal igang - for gud ved hvilken gang, med nyt anlæg.
Jeg synes altid det er en udfordring at få lagt flexskinner godt, især i kurver.
Har I erfaringer med sporlægning, især, hvordan i laver samlingerne pæne (uden "knæk"). Jeg har læst et sted, at nogle havde erfaring med at lodde sporene sammen i "ret" tilstand, og så foretaget krumningen bag efter. Har nogen erfaringer med den metode.
Men kom endelig med jeres erfaringer.
Jeg har ved de sidste par anlæg jeg har lavet savet sporet langs radius i "sporcirklen", fjernet skinnesømmene under første svelle og derefter lakset sporet sammen med den næste flexskinne. Det er enkelt, men ikke altid optimalt.
Lad mig endelig høre jeres erfaringer.
hilsen Peter
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Noget som jeg vil afprøve på mit kommende anlæg er ikke at samle flexspor i kurver med hver skinnestreng lige lang. Altså, den ene skinnestreng på hver flexskinne skal være længere end den anden, og "rage" ind over den anden flexskinnes sveller (ca. 5-8 sveller). På denne måde vil der ikke opstå knæk i samlingen af flexspor.
Jeg kan ikke lige umiddelbart finde et link til en side som viser hvad det er jeg mener, måske andre kan :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
De skinner jeg bruger (peco H0m) er ret "føjelige" så jeg har ikke haft de store problemer. En teknik jeg bruger er at sætte et par lapper af dobbeltklæbende tape på underlaget og så lægge skinnerne fast på det.
Andre steder på nettet anbefales det at man forskyder de to skinnestrenge så samlingen på den ene er ca midt på den anden. Og så iøvrigt lodder i lige tilstand.
Jeg tror nu jeg vil forsøge mig med lasker næste gang - og så kamouflere dem med lidt patinering.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Den metode bruger vi i klubben, men med flere sveller - den fungerede med K - skinner & vores nuværende Tillig - & Peco skinner indbyder ligefrem til det.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
For lige at prøve det af, lavede jeg denne samling med Piko A-flexskinner. Det er på vej til den skjulte opstillingsbangård, så det gør mindre, hvis toget skulle slå lidt med hofterne. Men det er der ikke tegn på, skinnerne har nu ligget der et års tid.
På den synlige del af anlægget bruger jeg Tilligs flexskinner, og da de bliver klæbet til pladen med kraftigt dobbeltklæbende tape, vil jeg også her støde skinnerne sammen som på billedet. Når først tapen klæber, er det næsten umuligt at flå tingene fra hinanden endsige få tingene til at skifte stilling. Og så kommer de yderligere til at ligge i grusballast, hvad der jo også hjælper til med at holde dem på plads.
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Undskyld, men er der ikke et knæk ved din samling - sådan ser det ud på billedet !
Det er for at undgå det, vi har forskudt samlingerne - har desværre ikke foto p.t.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hvis der er et knæk, kan det i hvert fald ikke ses, når der passerer et tog.
Men man arrangerer sig jo, som man selv lyster.
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Glimrende, så er alt OK !
Men den metode Dennis & undertegnede benytter er næsten nødvendig ved stive flex - skinner (K-skinner, Roco)
Enig !!!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det lyder da meget fornuftigt ,at forskyde enderne ,så de ikke er paralelle med hinanden,men man kan også som jeg så en gang ,en Engelsk Modeljernbane video, der fjernede man en del af plastic svellerne først,og bøjede så skinnerne i den rette radie, hvorpå svellerne blev sat på igen! så blev der ikke noget knæk,jeg har selv eksperimenteret lidt med Flex skinner i gennem årene der er gået ,og det er lykkedes mig at få nogle pæne kurver,uden knæk i samlingerne!Men man skal gøre det man føler er bedst for en
Maann ka Kenndd deenn påå Knækket
Hilsen Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
peter
Indlæg: 116
Hej Alle.
Rigtig gode indlæg, bliv endelig ved.
hilsen Peter
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa
Man kan få nogle flodser til at spænde på flexskinnerne så de holder kurven mens man arbejder med dem. De er et godt hjælpeværktøj.
Conrad har dem bl. a. og JGJ67 har også et projekt i gang med at fremstille nogle.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
De er også en god hjælp - jeg bruger altid en 3 - 4 stk til at holde skinnen på plads, men det er det sidste lille knæk (½ - 1mm) man fjerner ved at forskyde skinnestødet!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Ja, eller som Jimmyoldtimer foreslår, bøjer det yderste af skinnerne inden samlingen. Nu, nævner det, kan jeg huske, at jeg har gjort det samme med Arnolds flexskinner, som var nogle livlige størrelser! Men det var efter, at de var lagt, ikke før.
Det varer lidt, før jeg når ud i det åbne terræn med Tillig-sporene, men når jeg kommer så lagt, viser jeg lige et par billeder.
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Vi venter med spænding. Tillig & Peco code 75 er meget føjelige, så med dem behøves ingen kunstgreb. Jeg har kun brugt forskydningen ved K - skinner & Roco. - nåh! nej også ved Tillig, men det er pga. dovenskab - færre skinnestrenge der skal skæres/klippes/saves over!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan jeg godt forstå, for erfaringen viser at lodninger ikke holder i længden.
Klaus
(been there done that got the M.F. T-shirt).
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Nej klodserne forhindre ikke knækkene ved lige samlinger i kurver. Derimod hjælper de på, at skinner nogenlunde holder deres kurveform mens man arbejder med skinnelægningen. Og det er en ikke ringe hjælp!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
En anden grund til, at jeg vil gøre meget for at undgå den forskudte løsning er udseendet. Jeg synes det ser pænest ud, hvis støddene er lige overfor hinanden og gerne med en dobbeltsvelle under.
Bjarne
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Det er begrænset, hvor meget jeg har nået at køre på mine flexskinner, men jeg har endnu ikke oplevet problemer med knæk på dem der er lagt. På min helix har jeg også anvendt Tillig flexskinner og de ligger også ganske fint uden knæk.
Jeg har ikke forskudt samlingerne, men sørger blot for at sætte to søm i hver ende - i sidste og ca. fjerde sidste svelle. Første sætter jeg den sidste svelle fast, så retter jeg skinnen en anelse ud og sætter så den fjerde sidste svelle fast, hvorefter skinnen lægges tilbage i kurven. Det lille vrid gør at samlingen fitter, som den skal. For matematikeren: Kontinuert og to gange differentiabel.
Jeg kan dog se, at jeg ikke har været helt konsekvent med 2*2 søm. Visse steder er der sprunget et søm over, men uden at det giver problemer. Mindste radius er 450.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Med Tillig skinner vil det kunne lade sig gøre, hvis du "meget forsigtigt laver jimmyoldtimer's lille nummer".
De forskudte stød kan faktisk næsten ikke ses når der er ballasteret.
Det er jo også muligt at lave [u]Ribe Historiske Jernbane Model Selskab[/u]'s lille nr. De saver en lille rille i skinnen & giver den et strøg med en trekantet nålefil for hver gang. der i 1:1 (afhænger af epoke, i 50'erne: 16m) er et skinnestød. Så er der kun fordele ved de forskudte stød - og man opnår den rette ga dung, ga dung lyd fra ens barndoms togrejser - før termitsvejsning og langskinner! Svellerne bliver selvfølgelig anbragt efter DSBs regler.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Har I da ballast helt op til skinneoverkant?
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Nu handler denne tråd flexskinner, så du kan ikke bruge sammenligningen med anlægget i Ribe til noget. I Ribe er sporene håndlagte, alle sveller er "hjemmelavede", hjertestykkerne hjemmestøbte for at få de korrekte vinkler, osv. Og anlægget skal afspejle Ribe Station før anden verdenskrig og altså ikke halvtredserne.
Skulle man følge din tankegang med at save "falske" stød i halvtredserlængde, skal forskydningen de to skinnestrenge imellem altså være ca. 18 cm. Det arbejde er nok lige i overkanten for de fleste! Og hvis det er helsvejsede skinne, man er ude efter, bliver det helt galt.
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
De gør det faktisk i deres Shinohara skinner. Det er kun Ribe Station + lidt strækning der er håndarbejde! - 30'er skinnelængde 9 m.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Shinohara skinnerne bruges udelukkende til opstillingssporene, som jo ikke er en egentlig del af temaet Ribe Station, hvorfor udseendet ikke spiller den store rolle. Og at de skulle save riller i opstillingssporene for lydens skyld, tvivler jeg stærkt på!
Bjarne
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
bl - Du skriver, at Du bruger kraftig dobbeltsidet tape
Det har jeg også prøvet, men dog med filt under og ikke direkte på pladen,. Mine K-skinner har her i sommer bevæget sig så meget, at tapen er begyndt at løsne og de små tappe til midterlederen er gledet ud
Der "var" brugt en kraftig tæppetape, men det er opgivet - alle sporene med ledninger og alt andet er taget op og er nu ved at blive skruet fast med små "nuttede" skruer
Det er træls og jeg syntes at tapen var så msart
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Uha, da! Jeg skynder mig at få lagt sporene i ballast, som forhåbentlig så vil være med til at holde det hele på plads!
Tak for advarslen!
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
For at være helt sikker: Det er denne type tape, du også har brugt?
Bjarne
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Din type filt er meget anderledes fra den jeg har brugt
Tæppetape er tyndt ( nogle få 1/10 mm tykt ) for at det ikke skal kunne ses i samlingerne, medens den hvide tape Du anvendt virker tyk og filtagtig,. Så hvis det er filt, må den også være en støjdæmpende effekt
Hvor har Du fundet den
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Steff!
Tapen er filtagtig, ca. 2,5 mm tyk og klæber som ind i et vist sted. Jeg kunne ikke helt genkende din beskrivelse, derfor billedet.
Tapen har jeg købt i supermarkedernes rodekasser og på diverse kræmmermarkeder. Tre ruller à 2 meter koster 10-15 kroner, så det er jo en overkommelig affære. Bredden er ca. 18 mm, det er jo en perfekt bredde til at lægge under H0-skinner. I siderne er der så plads til de ledninger, der hist og her er loddet under skinnerne.
Tapen har en vis støjdæmpende effekt, men den har jeg tænkt mig at ødelægge ved at lægge sporene i grusballast! Det vil ske ved, at jeg fylder mellemrummene mellem sporene ud med bølgepap i passende tykkelser (min kone er ved at blive vanvittig over alle de kasser, jeg går og gemmer på!) for at gruslaget ikke skal blive alt for tykt. Hele sektionen vejer tilstrækkeligt i forvejen!
Men det trøster mig lidt, at jeg forhåbentlig slipper for dine fortrædeligheder inden jeg får lagt ballasten!
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Det ligner den tape fra NOCH jeg engang indkøbte i dyre domme - det holder stadigvæk, jeg gætter på at mit er ca.10 år gammelt.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det er vi andre så heldigvis forskånet for!
Bjarne