Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Dansk endestation.

Hej med jer.

Jeg går stadig med tankerne om min "Danmark i 60'erne" bane, og jeg har nu efterhånden fundet frem til en station, som jeg mener jeg kan bruge. Da banen skal stå i stuen, og dermed skal være en anelse diskret, så har jeg valgt at droppe mine ideer om to etager og i stedet lave et såkaldt "shelf layout". I den forbindelse har jeg forsøgt at skabe en dansk endestation, som den kunne have set ud i 60'erne. Vil I skyde den ned, komme med kommentarer, forslag osv.

Venlig hilsen

sporplan

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Søren

Kan ikke huske om det var her på sporskiftet, vi snakket om, at lave en skjute bagvæg, hvor toget kørt om bag for at vende, eller om det på msnén..

Men hvad skal der ske efter udkørelsen :?:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Hejsa SørenKan ikke huske om det var her på sporskiftet, vi snakket om, at lave en skjute bagvæg, hvor toget kørt om bag for at vende, eller om det på msnén..Men hvad skal der ske efter udkørelsen :?:

Yeps. Det var her på sporskiftet et sted. Efter udkørslen ligger det stadig en anelse uvist. Der bliver et stykke strækning, men senere kommer der et sidespor ind til en fabrik af en art. Herefter bliver der ikke plads til mere, så jeg havde overvejet at lade sporet fortsætte ind bag en bagvæg og der have et par opstillingsspor.

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

Det kan godt vaere jeg faar oerene i maskinen her, men personlige synes jeg du har klemt for mange sporind, og jeg tvivler ogsaa paa at en saa lille ende station kunne ville bruge et double slip kryds.

Lige et lille dumt sporgsmaal, men hvad klargoerings sporerne til?. Jeg gaar ud fra det er til klargoering af lokomotiverne (damp gaar jeg ud fra), i det tilfaelde er det noedvendigt med at saa langt 'udtraek' spor. Jeg vill tro at udtraeknongs sporet kun skulle have laengden af godsvognenen + lokomotiv, og paa sporplanen er gods sporet meget kortere end klargoerings sporet.

Et andet spoergsmaal, hvad er raekkefolegen naar et godstog ankommer?. Jeg gaar ud fra at det overste sidespor er til gods / pakkehuset. Saa toget ankommer til perron 1, frakobler, omloeber, kobler paa i den anden ende og traekker ind paa godssporet ? Naar godset er laesset saa traekkers toget ud til perronen, omloebes, og saa flyttes ned til det nederste gods spor?

Jeg har samlet lidt forkselligt materiale om HHJ, og som du kan se saa var der kun 5 sportskifte i Hou (plan er fra 1944-1948), saa hvis det var mig ville jeg helt sikkert fjerne et par spor.

Jesper

hou_schematic

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"jkristia" skrev:
Det kan godt vaere jeg faar oerene i maskinen her, men personlige synes jeg du har klemt for mange sporind, og jeg tvivler ogsaa paa at en saa lille ende station kunne ville bruge et double slip kryds.
Jeg har selv tænkt din tanke. Jeg har det sådan at "less is more" når det kommer til spor, jeg kan bare ikke styre mig. Hehe. Smile Da dette er mit første udkast til en station, så er der plads til forandringer. Så ingen ører i nogen togmaskine her. Smile
"jkristia" skrev:
Lige et lille dumt sporgsmaal, men hvad klargoerings sporerne til?. Jeg gaar ud fra det er til klargoering af lokomotiverne (damp gaar jeg ud fra), i det tilfaelde er det noedvendigt med at saa langt 'udtraek' spor. Jeg vill tro at udtraeknongs sporet kun skulle have laengden af godsvognenen + lokomotiv, og paa sporplanen er gods sporet meget kortere end klargoerings sporet.
At betegne dem klargøringsspor er måske mest af mangel på bedre. Det er mest tiltænkt at har et sted at parkere mine personvogne og andet person-skrammel som jernbanen har brug for. Udtrækssporet har den længde fordi det skal kunne benyttes til både klargøringsspor og godsporerne, hvorvidt det overhovedet er realistisk aner jeg ikke. Klargøringen skal desuden kunne tage et 4-vogns MA lyntog. Det har også haft indflydelse på længden.
"jkristia" skrev:
Et andet spoergsmaal, hvad er raekkefolegen naar et godstog ankommer?. Jeg gaar ud fra at det overste sidespor er til gods / pakkehuset. Saa toget ankommer til perron 1, frakobler, omloeber, kobler paa i den anden ende og traekker ind paa godssporet ? Naar godset er laesset saa traekkers toget ud til perronen, omloebes, og saa flyttes ned til det nederste gods spor?
Jeg tænkte nok det spørgsmål måtte komme. Det vil være løsningen på det problem. Jeg havde overvejet at godssporerne skulle "vende" den anden vej.
"jkristia" skrev:
Jeg har samlet lidt forkselligt materiale om HHJ, og som du kan se saa var der kun 5 sportskifte i Hou (plan er fra 1944-1948), saa hvis det var mig ville jeg helt sikkert fjerne et par spor.

Jeg kan prøve at revidere. Du skulle tilfældigvis ikke ligge inde med Odder station? Odderbanen er tilfældigvis min store privatbaneinteresse, men jeg har aldrig fundet/set sporplanerne over Odder station fra tiden med Hou-banen.

Tak for feedback

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Hvad med at forbinde de to udtræksspor, så et lok kan køre direkte i depot efter stop på stationen?

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

mith

Salgskonsulent

Skanderborg

Indlæg: 91

PB

jeg vil da mene at lokalhistorisk arkiv i Odder ligger inde med tegninger/billeder af stationen. Da jeg boede der havde de ofte udstillet billeder af gamle byscenarier fra Odder og Omegn. Ellers kunne man vel spørge nede på stationen, jeg tror stadig der er et par "togtosser" ansat, som helt sikkert har den viden i efterspørger. gik selv i skole med en af dem - har selv længe ønsket at Oddergrisen - Ytoget, kom som model. men det eneste jeg har fundet er tikøb der har lavet en selvbygger model, og så skarp er jeg vist ikke endnu. derudover har jeg kun fundet fleichmann godsvogn fra HHJ.

legede i øvrigt som barn ofte i den gamle drejeskivegrav i Hou, og var med det sidste tog Hou - Odder da banen blev nedlagt.

gad egentlig vide om det er derfor man er "blevet bidt"

Og om layoutet, spændende ide - har lige checket med min frue, og stuen er stadig udelukket...godt kælderen snart er indflytningsklar.

__________________

med venlig hilsen

Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Så har jeg revideret mit stationsudkast. Det er et must at MA'eren kan holde et eller andet sted, så det er der lavet plads til.

1. Jeg har fjernet krydssporskiftet og kun lavet parkering til én MA.

2. Klargøring af loks er flyttet til indkørslen til drejeskiven (er det forbilledeligt korrekt?)

3. Udtræksporene er ændret en smule.

4. Pakhuset ved stationsbygningen er fjernet og flyttet til de to eksisterende godsspor.

Lidt drift:

- Godstog der ankommer kører direkte i udtrækket ved godssporet.

- Når MA lyntog ankommer kører de selvfølgelig til perron. MA der afventer senere afgang kan holde i udtrækket fra stationen. De kan "overnatte" i personvognssporet.

- Der er regelmæssig personkørsel med MO, enten med vogn eller solo. MO'en kan overnatte ved remisen eller i personvognssporet, hvis der ikke holder en MA.

- Stationen

Venlig hilsen

sporplan-revideret

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

Faktisk saa er jeg saa heldig at have bogen "Odderbanen 1884 - 1984 (Gennem Hads og Ning herreder i 100 aar" og et harfte kaldet HHJ Odderbanen some indeholder tegninger af alle bygninger og koerende material HHJ har haft. Det indeholder ogsaa skematisk tegning af all stationerne, inklusiv Odder fra tide n1944- 1948.

Jeg flyttede fra Odder for 10 aar siden, og blev foerst interesseret i HHJ for et par aar siden. Jeg var saa heldig at faa min mor (der stadig bor i ODder) overtalt til at lave noget detektiv arbejde for mig, og gennem egns arkivet fandt hun de 2 oventalte boeger samt fik kopieret 100 aars jubilaeums harftet hvilket indeholder mange interesant billeder.

De hele startede egentlig med at jeg fandt dette billede af HHJs remisse i model

http://www.mjk-h0.dk/udstillinger.htm (halvvejs nede paa siden)

Paa deres forside er det pt. et billeder af deres Odder bane modul http://www.mjk-h0.dk/ og det viser rimelig godt deres sporplan. Planen er ikke helt som forbilledet da der er en overskaering mellem stationen og remissen, og sporet til remissen begynder ikke foer paa den anden side af den overskaering, men jeg synes stadig de har 'fanget det' og jeg kan sagtens genkende det.

Efter at jeg havde set deres model jeg blev saa lidt lun paa selv at lave en model af det. Desvaerre har jeg endnu ikke haft tid til at begynde projektet, men jeg fik da i det mindste skaffet noget laese materiale fra HHJ.

Jesper

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

"mith" skrev:
og var med det sidste tog Hou - Odder da banen blev nedlagt.

Det var jeg ogsaa Laughing out loud

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Nu har jeg designet den anden ende af anlægget.

Vi taler stadig om et anlæg på 635 x 270 cm i stilen "shelf layout", da forholdene ikke tillader de voldsomme bredder, som en anden en godt kunne ønske sig.

Her er sporplanen.

Sporplanen forestiller en dansk strækningsstation. Dog med plads til lidt godsoperation, da jeg bliver nødt til at fedte det ind på en måde. Jeg vil have mulighed for at drøne godstog frem og tilbage. Jeg forestiller mig, at der ligger en trælast eller anden virksomhed leveringsdygtig i jernbanegods. Træet bringes så fra stationen til den første station.

Bare smid jeres inputs, også hvis I mener det ikke hænger sammen.

For resten er jeg også modtagelig overfor navneforslag til stationerne. Smile

Venlig hilsen

sporplan-anden-del

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

SLB = Sjauritsen lokal bane

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.756

PB

"sjlauritsen" skrev:
Nu har jeg designet den anden ende af anlægget.Vi taler stadig om et anlæg på 635 x 270 cm i stilen "shelf layout", da forholdene ikke tillader de voldsomme bredder, som en anden en godt kunne ønske sig.Her er sporplanen.Sporplanen forestiller en dansk strækningsstation. Dog med plads til lidt godsoperation, da jeg bliver nødt til at fedte det ind på en måde. Jeg vil have mulighed for at drøne godstog frem og tilbage. Jeg forestiller mig, at der ligger en trælast eller anden virksomhed leveringsdygtig i jernbanegods. Træet bringes så fra stationen til den første station.Bare smid jeres inputs, også hvis I mener det ikke hænger sammen.For resten er jeg også modtagelig overfor navneforslag til stationerne. :-)Venlig hilsen

Jeg synes dine stationsspor er meget korte. Kan du ikke prøve at lægge skifterne lidt anderledes og derved udnytte sporene bedre?

Prøv evt. at hente lidt inspiration fra denne rigtig gode side: http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.html

Hvad med Lille Nord og Lille Syd? Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 417

PB  Hjemmeside

Når du nu har en længde på mere end 6m, vil jeg mene du skal have en fri sporlægde på min. 1,20m. Det giver mulighed for lok + 3 store vogne. Selv om du vælger en privatbane kom der af og til DSB-vogne, og mange overtog f.eks. CL´er. Selve sporplanen så prøv at se

Bogense, Rødvig, Stubbekøbing og Thisted. I den anden ende ville jeg lave 5-6 spor der ender i en drejeskive, eller, som man gør på modulanlæg, en skydebro til hele tog med en drejeskive i enden. God fornøjelse

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hejsa alle!

Jeg bliver nødt til at gøre opmærksom på, at det ikke er en privatbane! Det er en DSB station! I skal se det ud fra den sammenhæng. Smile

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"mylle" skrev:
I den anden ende ville jeg lave 5-6 spor der ender i en drejeskive, eller, som man gør på modulanlæg, en skydebro til hele tog med en drejeskive i enden. God fornøjelse

Hejsa. Har du links til nogle billeder, der beskriver det du fortæller om? Smile

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Jeg ville ligesom mylle også kigge nærmere på Thisted.

Den tror jeg opfylder dine behov bedst.

Billede

Du kan jo udelade TFJ-delen og nøjes med en 2-sporet DSB remise model Rungsted, evt. placeret i forlængelse af spor 2 og 3.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"sjlauritsen" skrev:
"mylle" skrev:
I den anden ende ville jeg lave 5-6 spor der ender i en drejeskive, eller, som man gør på modulanlæg, en skydebro til hele tog med en drejeskive i enden. God fornøjelse
Hejsa. Har du links til nogle billeder, der beskriver det du fortæller om? :-)Venlig hilsen

Prøv at læs denne side:

http://rail.felgall.com/fyd.htm

På engelsk hedder det en Fiddle Yard. Der er masser af links igennem Google.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 417

PB  Hjemmeside

Hej Søren

Prøv at zappe lidt på http://www.rotsekk.net/postnuke/

Hilsen Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 417

PB  Hjemmeside

Glemte lige "det Fjellandske Jernbaneselskab"

http://home19.inet.tele.dk/olden/jappe/jappebanen.html

Hilsen igen igen

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hej gutter!

Mange tak for jeres links og ideer!

Jeg har baseret på de mange inputs lavet en "nedkogt" udgave af Thisted station.

Her er sporplanen, der selvfølgelig stadig er åben for inputs. Da jeg endnu ikke ved hvilken drejeskive jeg vil benytte, så er det Rocos der er brugt. Jeg har ikke forholdt mig synderligt til det, og derfor er der heller ingen specielle roco-tilslutningsspor eller noget med i sporplanen.

Venlig hilsen

thisted

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Jeg syntes at mindes, jeg engang lagde en sporplan op, hvor mine perron spor også løb lige hen i drejeskiven ala Sørens, men der fik jeg at vide, at sådan skete det ikke på en DSB station, men kun på privat banerne, men er det nu også helt rigtigt.

For Thisted har da både DSB og privat bane, men det måske privat banen der ejer stationen, og derfor denne drejeskives placering :?:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.326

PB

Hej Søren

Når det nu er DSB og en endestation, så er der Videbæk og måske

specielt Glyngøre, som vil kunne opfylde ønsket om realisme og også plads til

et græsstrå hist og her foruden skinner Smile

Glyngøre kan forkortes lidt og et spor eller t undlades; men der er altså både remise, drejeskive, færgeleje, opstillinsspor, pakhus, omløbsspor og havnespor Laughing out loud

(Og hvad vil man mere i denne verden).

Idéen med en fiddleyard i den anden ende er rigtig god; men ellers kan der

jo laves en fiktiv station med mange blindspor og et enkelt omløb, selvom det selvf.

ikke er så realistisk.

Din plan for Thisted i modificeret tilstand ser imidlertid også rigtig god ud Smile

MVH

Henrik

2-skinne, dansk epoke 3, jævnstrøm på hjemmebanen.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 417

PB  Hjemmeside

Forbind dit klargøringsspor til remisesporet, så kan du bruge det som omløb, og spor 3 som opstilling. Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 417

PB  Hjemmeside

Undskyld til blindsporet ved drejeskiven

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Jeg syntes at mindes, jeg engang lagde en sporplan op, hvor mine perron spor også løb lige hen i drejeskiven ala Sørens, men der fik jeg at vide, at sådan skete det ikke på en DSB station, men kun på privat banerne, men er det nu også helt rigtigt.For Thisted har da både DSB og privat bane, men det måske privat banen der ejer stationen, og derfor denne drejeskives placering :?:

Nej, DSB åbnede Oddesund - Thisted i 1882 og Thisted - Fjerritslev banen åbnede først i 1904. Privatbanen havde fuld optagelse på statsbanestationen og ejede kun sine egne remisebygninger.

Der findes flere eksempler på DSB stationer, hvor drejeskiven lå for enden af perronen. Københavns 2.station 1864-1911, Assens og Vedde-banens del af Sorø station var alle indrettet sådan. Der fandtes sikkert flere eksempler

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Jeg synes også din "nedkogte" Thisted ser rigtig godt ud, selvom jeg ligesom Mylle ville forbinde blindsporet til "klargøringssporet". Dog ville jeg måske rykke sporskifterne ved remise lidt til højre, selvom det koster af udtrækket. Det er ikke så forbilledeligt at maskinen skal i bund i remisen for at løbe om et godstog.

Sporet nord for pakhuset kan du lave til læssevej og det bør måske have en enderampe.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"MY1201" skrev:
Hej gutter!Mange tak for jeres links og ideer!Jeg har baseret på de mange inputs lavet en "nedkogt" udgave af Thisted station. Her er sporplanen, der selvfølgelig stadig er åben for inputs. Da jeg endnu ikke ved hvilken drejeskive jeg vil benytte, så er det Rocos der er brugt. Jeg har ikke forholdt mig synderligt til det, og derfor er der heller ingen specielle roco-tilslutningsspor eller noget med i sporplanen.Venlig hilsen

Hejsa.

Jeg syntes rigtig godt om dit forslag, og overvejer at anvende det til endestationen på mit nye layout i en lettere modificeret version.

Hvordan gik det med det? Har du gjort dig nogen erfaringer mht layoutet?

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg ved ikke om det stadig er aktuelt, men på Erik V. P's hjemmeside kan du finde sporplaner over både hov og odder station, samt en masse andre danske privat- som statsbaner. Har selv fået mange ideer af et kigge hans hjemmeside igennem.

http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/hjrringnrrubjerg/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.