Nu ser det ud som om der er ved at ske noget. Tag et kig på Togcenter Gentoftes webforside, hvis i ikke allerede har opdaget det:
Nu ser det ud som om der er ved at ske noget. Tag et kig på Togcenter Gentoftes webforside, hvis i ikke allerede har opdaget det:
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Har godt nok opdaget det, og igen, det er ved at være på tide at de kommer :? Jeg er spændt på at se dem når de kommer. Er det stadig den samme styring man vil sælge dem med, som det var i første omgang :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Ikke for noget, men jeg kan ikke se noget om danske signaler på togcenterets sider.
Men hvis de er mere på vej end de har været de sidste 3 år, så er det også OK
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Prøv forsiden
http://www.togcenter.dk
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Great news! Where can I finf more information about Danish signals?
I'm espcially interested in information about what kind of signal I should place at what specific position. Maybe there's a website where this is described?
Kind regards,
Gert (from Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Men det ligner meget moderne daglyssignaler, hvis man kigger på masterne? Altså ikke noget der udmiddelbart kan bruges i epoke III?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Typiske epoke IV og senere signaler - mastetype + små hoveder!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
To begin with you can use this page (in danish)
http://www.banebasen.dk/signaler/index.htm
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og denne gammelkendte: http://home3.inet.tele.dk/henrikka/mj/index.htm
Bjarne
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Ja, mere eller mindre. Detaljerne bliver der stadig pillet lidt ved, så som at understøtte endnu et bremsesystem for 2-skinne folket.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Desværre ja. Jeg har også slået på tromme for de ældre signaler, men nej. Det blev den moderne udgave.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Vi må så håbe, at det er i "første omgang".
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Byg dem selv - det er faktisk ikke så svært!
OKT er ved at få lavet[u] Vingesignaler[/u] på Vissmann basis. Det er heller ikke svært at lave når man først har Vissmann 4505 + vinge eller Schweizisk signal + 2 vinger.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Nu er det jo ikke alle, der har tid eller evner til at bygge selv, så færdiglavede, korrekte modeller vil altid være velkomne!
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
OKT's vingesignaler vil være færdigbyggede - de kan ses på DMJU's udstilling i Århus - måske er de også til salg.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
HenrHans
Indlæg: 82
Signalhovederne er for små til at kunne benyttes i epoke III. Signalhovedet ser ud til at være en DSB type 1982 med en bagplade på 600 mm, i epoke III var bagpladen 800 mm bred. PU og DV signalet kan umiddelbart benyttes i epoke III.
Men ellers ser det rigtig godt ud. Hvordan har man tænkt sig at signalerne skal styres, er det noget styring indbygget eller skal man selv igang med at forbinde de enkelte lamper til sit sikringsanlæg ?
/Henrik
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
De kommer blot med lysdioder og formodstande i, så man selv kan bygge sin styring som man vil. Der bliver dog også arbejdet på en digital styreboks til signalerne.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Der vil kunne tilkøbes et styremodul med indbygget bremsegenerator. Desværre har jeg ingen links til oplysninger om nævnte modul.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Der er heller ikke helt faste oplysninger endnu. Men tag et kig på dette modul for at få en lille idé om hvad det kan:
http://www.ejberg.dk/trains/signalbrake/
Selvfølgelig bare til de danske signalaspekter i stedet for tyske. Tilsæt så understøttelse for DCC også, og så er vi i nabolaget.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Årh, ja det er selvfølgelig på din side den ligger. Tak fordi du mindede mig om den
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Thanks!
Kind regards,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Så sker der vist ting og sager. Dette dukkede pludselig op på togcentrets hjemmeside:
http://www.togcenter.dk/html/danske_signaler.html
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Mikael
De signaler er godt nok flotte. Tak for linket.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Jeg vil da håbe at det er en produktionsprøve, for de er da ikke særligt kønne i finish. Det er ligefør men med en hammer kan lave pænere signaler af dem fra Dansk Hobby.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det bliver spændende at se de færdige signaler. Men jeg undrer mig over hvad den kasse laver under 2. signal fra venstre.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Det kan jeg da godt forstå at du gør
Det lader til at nogen er blevet "lidt for ivrig" og har sat flere dimser på end hvad godt er. Det skal selvfølgelig rettes, lige som der også skal korrigeres ved nogle af farverne i lysdioderne.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Måske det skal forestille en SU med bogstavviser (ved godt at diminsionen af bogstavviseren er lidt i overkanten, men man kan jo ikke få to retter mad for en femmer`)
Venlig hilsen
Carsten
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Bliver hastighedviseren på I-signalet (3. signal fra venstre) virksom?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Desværre ikke, men det har vist heller aldrig været tanken.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
ØV
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
HenrHans
Indlæg: 82
Ganske nydelige signaler, men der er lige et par kommentarer:
Signalet længst til højre er et U-signal, men der sidder ikke skilte med stationsnavn på dette type signal. Ydermere er der er heller behov for trinnet på forsiden af maste, thi der er ingen hastigheds/bogstavviser der skal serviceres. En smalmast som den på PU'eren vil passe bedre.
Skiltet med stationsnavn sidder kun på I-signalet, og ikke på SU-signalet (nr. 2 fra venstre). Endvidere er navneskiltene anbragt for lavt, det vil normalt side i nærheden af hastighedsviseren.
Farven på den grønne lampe er for 'grøn'. Ved BaneDanmark's daglyssignaler er farven mere 'blå-grøn'.
Bortset fra disse småfejl ser signalerne nydelig ud, især hvis bagsiden blev malet sort, som er det normale for signaler af typen fra 1982 (600 mm bagplade). Skråstiver og mast er varmgalvaniseret og farven er her ok.
/Henrik
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Kommentarerne er givet videre.
Det var på et tidspunkt meningen at skilte og hastighedsviser skulle være løsdele, man selv kunne vælge at montere, og det i vilkårlig højde. Om det stadig er sådan ved jeg ikke, men det ville da løse nogle af problemerne.
Jeg har her til aften selv været inde at kigge på herlighederne på nærmeste hold, og de ser ret lækre ud, ikke mindst bagpå. Her er et par billeder som jeg tog nu jeg var der:
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
jeg synes at skyggerne ligner noget lavet af plade til en større damper....
Hvordan er det tiltænkt med tilslutningen? Kommer der bare "et bundt ledninger" ud af foden? Hvad med formodstande? Er der en ledning til hver lampe?
Synd at dioderne afgiver et firkantet lys - det ligner ikke så meget virkeligheden.
Flot med vinkelbeslagene på fronten.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
HenrHans
Indlæg: 82
Fine billeder - det ser godt ud.
Måske højde på signalerne skulle 'justeres' lidt, højden på et PU og et I-signal er ikke den samme.
Normalhøjden for et PU til midt nederste lanterne er 3.8 m uden bogstavviser. For et U/SU/AM signal er højden 3.9 m. Endelig er højden på I og SI signal 5.1 m. Alle mål fra skinnetop til centrum af nederste lanterne.
Jeg ved ikke om det er muligt at ændre, men rent visuelt vil en gradueret signalhøjde virke noget mere overbevisende på modelbanen.
/Henrik
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Ja, billederne yder ikke helt signalerne retfærdighed. Hver en lille detalje bliver blæst op i megastørrelse. De ser noget pænere ud i virkeligheden.
Tilslutning sker med ledninger, der kommer ud af soklen. Der er en fælles + ledning (anoderne), og separate - ledninger for hver lysdiode. Der er formodstande indbygget.
Og ja, lysdioderne er firkantede. Jeg har endnu ikke set runde lysdioder til overflademontage i så små størrelser. Faktisk blev der oprindeligt arbejdet med at der skulle linseglas foran lysdioderne, men det ville gøre signalerne urealistisk meget tykkere, så det blev droppet igen.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Jeg ved heller ikke om det er for sent på nuværende tidspunkt eller ej. Men jeg lader i hvert fald informationerne gå videre, og så må vi se.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg kunne også godt tænke mig PU signaler uden mast, så man evt. kan placere dem under et perrontag. (og så kunne man muligvis også modificere det til et VU / VM / VI. Det største problem tror jeg bliver om man kan fjerne "rammen" på PU-signalet.)
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Ja de springer faktisk i øjnene. Umiddelbart er alle farver ukorrekte, men da det jo er billeder (hvidbalance, farvetemp. osv. osv...), skal man sikkert se dem med egne øjne inden de bedømmes endeligt. Dog vil jeg sige at udfra billederne, er den grønne for grøn, den skal være mere blå-grøn. Den røde er ikke helt rød nok, den skal være mere postkasserød, altså varmere. Den gule er vist ramt meget godt. Til gengæld er den hvide alt for hvid, den skal være meget varmere. I Virkeligheden sidder der jo en glødepærer bag en mat linse, hvilket er med til at give den hvide en varmere glød.
Glæder mig til at se det endelige resultat, selvom det jo desværre er epoke IV/V signaler.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Hvad med formodstandene? Hvilken strøm er der beregnet til dioderne?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Pas. Det har jeg ingen anelse om. Jeg havde intet multimeter med i min fototaske, og jeg syntes ikke det var helt passende at stille mig op og begynde at flå de første prototyper fra hinanden
Men umiddelbart virkede de pænt afbalancerede i lysstyrken, lige bortset fra dværgen som lyste lidt kraftigere end de andre.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hvis det ikke er for sent at komme med forslag til forbedringer, kunne det nu være ret godt hvis man kunne indstille signalerne til natsænkning når mørket falder på om aftenen, så de ikke blænder lokomotivføreren, ligesom i den virkelige jernbaneverden
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Sjovt du skulle nævne det. Jeg sidder faktisk lige nu og kigger på netop natsænkning. Det er ikke noget, der er officielt tiltænkt produktet, men jeg havde planer om at luske det ind som en skjult ekstrafeature. Altså hvis ellers pladsen i microcontrolleren tillader det, og det ser det ud til.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Fedt
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Glæder mig allerede
, men hvad bliver prisen dog på? :?
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Det må du hellere spørge Togcenter Gentofte om. Det er et område, jeg blander mig helt udenom.
Men hov, vent lidt. signalerne er dukket op i deres webshop. Det ser ud til at de ligger mellem 229,- og 249,- kr.
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Ja, jeg fik osse lige øje på dem der, håber at de bliver superflotte og funktions dygtige til den pris
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
ja det bilver vist 4 af dem i midten der kommer ved min station
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Jeg undres, når jeg ser Togcenter Gentoftes hjemmeside med de nye danske signaler. Der er lavet en styreenhed til signalerne, der ifølge hjemmesiden kun kan kommunikere i Motorola format.
Man forventer nok primært at sælge signalerne med styreenhed til Märklinbrugere.
Det kan der selvfølgelig være en nøgterm vurdering at forholde sig til, men lidt mærkeligt synes jeg.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
i en artikel i det nye nummer af banen står der, at der kommer to forskellige elektronikmoduler. Et til 3-skinne og et til 2-skinne. De vil begge komme til at koste 299 kr, så mon ikke togcenteret har glemt at ligge det andet modul op på siden.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Nu er det noget tid siden jeg har været forbi og høre det sidste nye, da jeg er hårdt hængt op med at tømme kældre. Bare fordi huset synker, så er der straks nogen der vil grave kældrene op :roll:
Nå, men med forbehold for at jeg ikke har de sidste nye informationer, så mener jeg helt bestemt at der også vil komme en DCC boks. Det er vist stadig ikke helt fastlåst hvilke bremsesystemer den endelige udgave vil komme til at supportere, men at kunne bruge DCC til at styre signalerne, det har altid været planen.