Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Antal spor til gods vs. passagerer ?

Er der nogen tommelfingerregel for hvor mange spor der er til forskellige funktioner på en lille station i virkelighedens verden?

Min udfordring er at jeg kun har 5 spor til rådighed på min lille station (se fotos) og disse spor havde jeg egentlig planlagt til som 1 spor til passagerer og 4 spor til oprangering/omløbsspor.

Jeg er dog meget i tvivl om hvornår en station bliver opgraderet til at have 2 spor til passagertrafik.

Det skal lige nævnes at min hovedstrækning er 1-sporet i begge retninger og ideen med min bane er en lille gennemkørselsstation et stykke ude på landet, hvor der samtidig er en del godstrafik til de 3 spor som er i industriområdet.

Dette er så årsagen til (udover selvfølgelig muligheden for mere leg) at det er nødvendigt med bare et minimum af rangerplads på den lille station.

I kælderen bliver der en mindre skyggebanegård.

Nogle der kan hjælpe med lidt info og evt. gode ideer - også gerne til den synlige sporføring hvis der er noget der er helt ude i skoven...?

Der kan evt. ændres lidt - men ikke meget - på den fysiske plads, idet jeg allerede har overskredet husets goodwil... Wink

IMG_6245

IMG_6253

IMG_6255

IMG_6254

IMG_6241

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JD" skrev:
Jeg er dog meget i tvivl om hvornår en station bliver opgraderet til at have 2 spor til passagertrafik.

Det gør den i det øjeblik at der planlægges krydsning mellem to persontog på stationen.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

"JD" skrev:
Er der nogen tommelfingerregel for hvor mange spor der er til forskellige funktioner på en lille station i virkelighedens verden?
Ja og nej: Den gyldne regel er "så få som muligt". Også i virkelighedens verden er spor og ikke mindst sporskifter dyre.
Citat:
Jeg er dog meget i tvivl om hvornår en station bliver opgraderet til at have 2 spor til passagertrafik.

På små landstationer er det yderst sjældent, at der er afsat hele spor kun til passagertrafik - hvis vi altså taler om "de gode, gamle dage", hvad jeg vil formode her; i vore moderne tider vil der jo som regel overhovedet ikke være godsspor tilbage. Crying

For overhovedet at være en station i jernbaneteknisk forstand skal der være mindst et overhalings/krydsningsspor, så stationen kan indgå i driften, som det hedder på DSBsk. I modsat fald er der tale om et trinbræt. Så den klassiske landstation i den minimalistiske udgave har typisk et overhalingsspor og et enkelt sidespor til gods. Det vil i din sprogbrug vel nok blive til to passagerspor (da de har perron) og et godsspor - men i virkelighedens verden vil vigesporet ofte blive brugt til at lade et godstog vente, mens det overhales eller krydses af et persontog - og alle stationens spor bliver brugt til rangering, når det er nødvendigt.

Ud fra dette minimum kan man så tilføje spor i den mængde, man har brug for: Du bør derfor finde en berettigelse til dine spor. Du kan anlægge industri, der har brug for ekstra godsspor og skaber trafik - det behøver ikke kun være store fabrikker, men kan også være et sidespor til en grusgrav eller en skov eller en foderstofhandel eller...

Du kan naturligvis også lave en større by eller placere en strand i nærheden, så der bliver mere passagertrafik - men du kan også vælge, at din station ligger strategisk rigtigt, så den skal betjene en masse tog, selvom byen ikke er stor nok til det: Det gælder f.eks. Rungsted Kyst station, hvor der er såvel remise som drejeskive og dermed mulighed for at skifte lokomotiv på turen mellem København og Helsingør, eller Brande, der også havde et enormt maskindepot, der slet ikke stod i forhold til byens størrelse. I begge tilfælde, fordi stationen ligger på et strategisk rigtigt sted i forhold til selve jernbanedriften.

Det klogeste ville nok være at låne en bog eller to om en sidebane, der kunne minde om din, og så studere de sporplaner, der vist findes i alle bøger af den slags.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Enig i ovenstående.

Hvis du så finder ud af at din sporplan er tilfredsstillende som den er, har du muligheden for blot at anlægge en grus- eller træperron mellem spor 1 og 2, hvis der ikke skal være for mange krydsninger på stationen i løbet af dagen. Disse primitive perroner ses på flere (mange) mindre stationer. En grusperron bør have forkant mod spor 2, og falde til niveau mod spor 1. Og selvom der er perron ved spor 2, kan det jo stadig benyttes som omløb eller andet formål, når det er nødvendigt.

dette link kan du, hvis du scroller ned til feks. Skodsborg station, se hvordan en træperron kan se ud.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Hvis der er tale om en "lille station" altså en landstation, vil der typisk være to perronspor (hovedspor). De andre tre spor kan anvendes som læssespor/pakhusspor.

Alternativt kan der anlægges en mindre bystation som feks Vordingborg med tre perronspor og adgang til læssespor - som kan være de to øvrige.

På en mindre bystation kan du have kørsel med rangertraktor på "pladsen", samtidig med at du har almindelig togkørsel - med person- og godstog - som egentlig strækningskørsel.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Mange tak for alle svar - super godt Smile

Jeg fortsætter planen med min lille station med 2-3 rangerspor og en lille træperron - god ide Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JD" skrev:
Jeg fortsætter planen med min lille station med 2-3 rangerspor og en lille træperron - god ide Smile

Mellemstor station - fik lige øje på remisen, den er altså ikke særlig normal at have på en lille gennemkørselsstation.

2 spor til persontrafik - altså med perron. Det er selvfølgelig på lige netop denne station at persontogene krydser hinanden (det er sjovest). Et spor til holdende (gennemkørende) godstog og et stikspor til oprangering af vogne.

Godstog kører i spor 3 og afsætter vogne. Den lokale traktor tager derefter over og rangerer efter behov og efterlader de resterende vogne på stiksporet (omløbsspor, hvor de har "sparet sporskiftet væk" i den ene ende). Omløb af godsvogne sker via spor 2 (mellem persontogene der alligevel kun kommer der en gang i timen).

Så 3 gennemgående spor og et der ender blindt. Strækningen over til industrien kan bruges som udtræksspor, hvis dette er nødvendigt, derfor placeres psorskifte til industrispor mellem spor 2 og 3. Så kan persontrafikken flyde nogenlunde som den vil, uden at blive generet af trafikken til industrien.

Må jeg endnu en gang anbefale at kigge i Herr Fromms "Modelbahnanlagen" - helst den gamle version fra 1990'erne?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"JD" skrev:
Jeg fortsætter planen med min lille station med 2-3 rangerspor og en lille træperron - god ide Smile
Mellemstor station - fik lige øje på remisen, den er altså ikke særlig normal at have på en lille gennemkørselsstation.2 spor til persontrafik - altså med perron. Det er selvfølgelig på lige netop denne station at persontogene krydser hinanden (det er sjovest). Et spor til holdende (gennemkørende) godstog og et stikspor til oprangering af vogne.Godstog kører i spor 3 og afsætter vogne. Den lokale traktor tager derefter over og rangerer efter behov og efterlader de resterende vogne på stiksporet (omløbsspor, hvor de har "sparet sporskiftet væk" i den ene ende). Omløb af godsvogne sker via spor 2 (mellem persontogene der alligevel kun kommer der en gang i timen).Så 3 gennemgående spor og et der ender blindt. Strækningen over til industrien kan bruges som udtræksspor, hvis dette er nødvendigt, derfor placeres psorskifte til industrispor mellem spor 2 og 3. Så kan persontrafikken flyde nogenlunde som den vil, uden at blive generet af trafikken til industrien.Må jeg endnu en gang anbefale at kigge i Herr Fromms "Modelbahnanlagen" - helst den gamle version fra 1990'erne?Klaus

Takker.

Bogen ved jeg du har - og gerne vil låne mig Wink

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.