Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Sporafstand på stationer?

Hej

Kan ikke lige huske om der findes en standard man kan bruge? f.eks. Morop.

Jeg skal snart i gang med at lægge spor til en banegård, men jeg kan jo ikke vide bredden på de kommende perroner o.lign der tilkommer.

har jeg jo ikke 100 % besluttet endnu. Men det bliver ikke noget "avanceret" og fancy.

/tak

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Thrane" skrev:
HejKan ikke lige huske om der findes en standard man kan bruge? f.eks. Morop.Jeg skal snart i gang med at lægge spor til en banegård, men jeg kan jo ikke vide bredden på de kommende perroner o.lign der tilkommer.har jeg jo ikke 100 % besluttet endnu. Men det bliver ikke noget "avanceret" og fancy./tak

Hej Thrane

Når ikke din bane skal passe sammen med andres ex. i FREMO-henseende, så bestemmer du vel selv hvor bredde perroner skal være? Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

Der er faktisk en standard - ihvertfald fra gamle dage; jeg har målene derhjemme, men så vidt jeg husker er det 4,8 m i 1:1. Det er naturligvis for lidt, hvis der skal være plads til en perron, men så ganger man op - 9,6 - 14,4 osv.

Du må vente med det præcise svar til i aften, når jeg er hjemme og kan slå det op.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 912

PB

Som udgangspunkt kunne du kaste et blik på NEM 112 om sporafstand på http://www.morop.eu/en/normes/index.html. Dér står blandt andet at mindste sporafstand på hhv. åbne strækninger og stationer skal være 46 og 52 mm, mens der i kurver skal være større afstand aht. udsving af lokomotiver og vogne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Der er faktisk en standard - ihvertfald fra gamle dage; jeg har målene derhjemme, men så vidt jeg husker er det 4,8 m i 1:1. Det er naturligvis for lidt, hvis der skal være plads til en perron, men så ganger man op - 9,6 - 14,4 osv.Du må vente med det præcise svar til i aften, når jeg er hjemme og kan slå det op.

Hej igen

Tak for svarene,

men findes der er hovedregel, et min. mål.

Hvad gør i selv? målt fra center til center af skinner?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
men findes der er hovedregel, et min. mål.
Ja - 4,8 m - det bliver 4800 mm / 87 ~ 55 mm i H0.
Citat:
Hvad gør i selv? målt fra center til center af skinner?

Jeg gider ikke måle fra center til center, så jeg måler fra venstre skinnekant til venstre skinnekant - det er meget lettere. Laughing out loud

På stationerne sørger jeg for, at der er 55 mm eller 110 mm eller 165 mm eller... mellem sporene.

(Med forbehold for, at jeg husker galt, og det er et andet mål som udgangspunkt - det må stadig vente, til jeg får det slået op).

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
"Thrane" skrev:
men findes der er hovedregel, et min. mål.

Ja - 4,8 m - det bliver 4800 mm / 87 ~ 55 mm i H0.

dvs. du måler 55 mm fra venstre til venstre skinnekant?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

"De første jernbaner i Danmark blev anlagt med sporafstand varierende fra 3500 mm - 4000 mm. Disse er i forbindelse med sporfornyelse m.v. gennem de senere år forsøgt ombygget til sporafstand på 4250 mm".

Læs mere her:

http://www.bane.dk/db/filarkiv/5049/BN1-154-2.pdf

Minimumafstand ved spor i drift - afsnit 11

Ved nybygning og ombygning gælder tabellen i afsnit 12

Kilde: Banedanmark

Erik har skrevet en fin artikel om perroner...

http://www.my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=b...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Sjovt nok har jeg ikke kunne finde noget om minimumsbredden på perroner på dansk...og kun lidt på tysk når det drejer sig om 1:1.

Så her er der et tysk link, der omhandler 1:87:

http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf

Kilde: MOROP

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 514

PB

"Thrane" skrev:
HejKan ikke lige huske om der findes en standard man kan bruge? f.eks. Morop.Jeg skal snart i gang med at lægge spor til en banegård, men jeg kan jo ikke vide bredden på de kommende perroner o.lign der tilkommer.har jeg jo ikke 100 % besluttet endnu. Men det bliver ikke noget "avanceret" og fancy./tak

hej thrane

mit bud er , ud og måle op i den virkelige verden . og så vil du jo hurtigt opdage at der er lige så mange breder som der er stationer .

jeg ville personligt gå en anden vej , faste skinner og sporskifter giver også en fast afstand , noget andet er hvis du monterer flexskinner , så kan du også lægge stationen i en let krumning , giver et flot resutat ,

det kommer jo også an på om det er en lille landstation eller en større banegård .

er det for koldt udenfor ,til måltagning , så er jeg sikker på at vores ven google kan hjælpe .

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Der er faktisk en standard - ihvertfald fra gamle dage; jeg har målene derhjemme, men så vidt jeg husker er det 4,8 m i 1:1. Det er naturligvis for lidt, hvis der skal være plads til en perron, men så ganger man op - 9,6 - 14,4 osv.

Pas på det med hukommelsen.

Nutidige prototypiske mål på mindste sporafstande (Banedanmark):

Dobbeltspor eller to vekselspor på fri bane 4250 mm (så er der ikke plads til signalmaster mellem sporene)

Mellem spor på stationer 4500 mm (så er der plads til en smalmast med PU-signal mellem sporene)

Der findes også standarder for perronbredder på forskellige stationstyper.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

Ja, jeg huskede forkert - det er ganske rigtigt 4500 mm, der er tale om. Beklager!

Her følger ordret teksten fra min "bibel": Professor A. R. Christensen skrev en serie på seks bøger omkring 1920, der blev brugt til undervisning af kommende ingeniører - selv var han professor på Polyteknisk Læreanstalt, det, der i dag hedder DTU. Serien hedder "Vej- og Jernbanebygning", og bind 4 handler specielt om stationer. Dette bind er fra 1922.

I denne bog finder man følgende afsnit:

"A.R. Christensen" skrev:
§ 6. Sporafstanden.Medens Sporafstanden paa fri Bane ved alle Nyanlæg her i Landet mindst skal være 4,25 m., skal Sporene paa Stationer lægges med en Afstand af 4,SO m. For de danske Statsbaner gælder desuden følgende Regler:“Afstanden forøges dog til mindst 7500 mm. - ved Ombygning af ældre Anlæg til mindst 6500 mm. - naar der mellem Sporene skal anlægges en ensidig Perron. De øvrige Sporafstande paa Stationerne bestemmes saa vidt muligt som mangefold af 4500 mm. Spor, imellem hvilke skal anlægges en dobbelt Læssevej, gives saaledes en Afstand af 3 x 4500 = 13500 mm."Paa de i de senere Aar anlagte eller ombyggede Stationer har de danske Statsbaner ved ensidige mellemperroner anvendt Sporafstande fra 7,5-11,5 m. og ved dobbelte Mellemperroner Afstande indtil 13,0m. Paa Kjøbenhavns Hovedbanegaard og i Odense er saaledes i sidste Tilfælde anvendt en Sporafstand paa 12,5 m., i Glostrup 11,0 m., i Taastrup 12,0 m., i Hedehusene 9,5 m., i Vejle 12,0 m.Paa danske Privatbaner har man i de senere Aar anvendt en Afstand mellem Spor paa Stationer og Holdepladser paa 4,50 m., og denne Afstand er for Omløbsspor i visse Tilfælde blevet forøget til 4,70 m. For de danske Baner i det hele taget gælder vel nok navnlig for de ældre Stationer, at Mellemperronerne gennemgaaende er for smalle, saa Opholdet paa dem under Togenes Ind- og Udkørsel ikke kan anses for farefrit. Dette Forhold vil imidlertid blive forandret ikke alene ved nyanlæg men ogsaa ved Ombygning af ældre Stationer, og da navnlig ved saadanne som har fast Togkrydsning. Og da man nu lægger det lige Spor, der benyttes af gennemkørende Tog som 2. Spor, regnet fra Hovedperronen, er det ønskeligt, at der gives mellemperronen en rigelig Bredde, saaledes at det lige Spor overalt kan bruges som Togvej uden for Togkrydsning, da man derved kan undgaa de Ulemper, der er forbundne med at benytte det afvigende Spor.

Jeg er så heldig at have alle seks bind, og har også fået arvingernes tilladelse til at bringe det hele på Sporskiftet, så når den nye website er oppe at køre, skal vi i gang med scannerne og OCR programmerne. Laughing out loud

Halvdelen af de seks bind har jeg faktisk købt antikvarisk i Norge, så de har sikkert også være brugt her, hvorfor ovenstående formodentligt også gælder norske baner?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Jeg takker for inspirationen og hjælpen,

Jeg tror jeg sæter 60 mm af til mellemperroner osv.

ps. jeg har lige læst i Morop Nem 112 at sporafstanden på stationer skal min. være 52 mm. Det er godt nok ikke meget! og kun 46 mm på lige stræk.

Målt fra skinnemidte til skinnemidte.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Lars - bruger du også 55 mm når der ikke skal være noget i mellem sporene såsom perroner m.m.?

altså når der kun er tale om alm. parallelspor på stationen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Lars - bruger du også 55 mm når der ikke skal være noget i mellem sporene såsom perroner m.m.?altså når der kun er tale om alm. parallelspor på stationen.

Nu kører jeg Märklin (C-skinner) og her er er der "systemmæssig" defineret to afstande - der i princippet hverken er fugl eller fisk. For stor en afstand mellem sporene, hvis der er tale om en dobbelsporet strækning eller afstanden mellem sporene på eksempelvis en sporrist. Den store afstand er imidlertid nødvendig for at sikre at togene ikke rammer hinanden i parallelt lagte kurver.

Hvad jeg af og til gør, er så at skære i sporskifterne - altså afkorte dem. Derved kan man komme ned på 51-52mm der svarer nogenlunde til den mindste afstand i følge banestyrelsens regler. Så kan der ofte blive plads til et spor eller to mere på en rist - og det er jo ikke at foragte.

Hvis jeg kørte 2L med fleksspor ville jeg nok forsøge at lægge mig så tæt op ad virkeligheden som overhoved muligt - men også her har sporskifternes geometri ofte indflydelse på hvad der er muligt...

Lad os se hvad den anden Lars siger til det Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hvis jeg kørte 2L med fleksspor ville jeg nok forsøge at lægge mig så tæt op ad virkeligheden som overhoved muligt - men også her har sporskifternes geometri ofte indflydelse på hvad der er muligt...

Pas på med prototypiske sporsafstande på modelbanen.

1. Modellerne er relativt bredere end forbilledet, sammenlign konstruktionsprofil NEM 301 http://www.morop.org/de/normes/nem301_d.pdf og fritrumsprofiler NEM 102 http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf med virkelighedens mål http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/profil/fritrumsprofiler_1995.pdf ligesom signalmaster fylder lidt mere.

2. Kurveradier i model er relativt meget mindre end forbilledet, derfor skal spor i kurver ligge med større indbyrdes afstand, se http://www.morop.org/de/normes/nem103_d.pdf

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"erikolsen1954" skrev:
"Litra P" skrev:
Hvis jeg kørte 2L med fleksspor ville jeg nok forsøge at lægge mig så tæt op ad virkeligheden som overhoved muligt - men også her har sporskifternes geometri ofte indflydelse på hvad der er muligt...
Pas på med prototypiske sporsafstande på modelbanen.1. Modellerne er relativt bredere end forbilledet, sammenlign konstruktionsprofil NEM 301 http://www.morop.org/de/normes/nem301_d.pdf og fritrumsprofiler NEM 102 http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf med virkelighedens mål http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/profil/fritrumsprofiler_1995.pdf ligesom signalmaster fylder lidt mere.2. Kurveradier i model er relativt meget mindre end forbilledet, derfor skal spor i kurver ligge med større indbyrdes afstand, se http://www.morop.org/de/normes/nem103_d.pdf

Jep - enig...altså forsøg at overholde NEM - så er der måske heller ikke problemer, når vennerne kommer på besøg med deres "fremmede" materiel.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hvis jeg kørte 2L med fleksspor ville jeg nok forsøge at lægge mig så tæt op ad virkeligheden som overhoved muligt - men også her har sporskifternes geometri ofte indflydelse på hvad der er muligt...

Det behoever du da ikke 2L for at goere! Alle mine synlige hovedstraekninger bruger 55mm afstand (naaja, maaske 56mm) -hvilket ogsaa kan naaes med M´s slanke K-skifter. Smile

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"hxmiesa" skrev:
"Litra P" skrev:
Hvis jeg kørte 2L med fleksspor ville jeg nok forsøge at lægge mig så tæt op ad virkeligheden som overhoved muligt - men også her har sporskifternes geometri ofte indflydelse på hvad der er muligt...
Det behoever du da ikke 2L for at goere! Alle mine synlige hovedstraekninger bruger 55mm afstand (naaja, maaske 56mm) -hvilket ogsaa kan naaes med M´s slanke K-skifter. Smile

Fuldstændig rigtigt - men jeg kører med C-skinner Laughing out loud. (fordi jeg synes C-skinneprofilet er væsentligt kønnere en K)

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 514

PB

"Litra P" skrev:
"hxmiesa" skrev:
"Litra P" skrev:
Hvis jeg kørte 2L med fleksspor ville jeg nok forsøge at lægge mig så tæt op ad virkeligheden som overhoved muligt - men også her har sporskifternes geometri ofte indflydelse på hvad der er muligt...
Det behoever du da ikke 2L for at goere! Alle mine synlige hovedstraekninger bruger 55mm afstand (naaja, maaske 56mm) -hvilket ogsaa kan naaes med M´s slanke K-skifter. Smile
Fuldstændig rigtigt - men jeg kører med C-skinner Laughing out loud. (fordi jeg synes C-skinneprofilet er væsentligt kønnere en K)VenlighilsenLars

hejsa

det kan også nåes med C sporet Cool fjern det ene mellemstykke og skær lidt i balasten

Christian

200 158

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"kylle" skrev:
hejsa det kan også nåes med C sporet Cool fjern det ene mellemstykke og skær lidt i balastenChristian

Hej Christian,

Ja det ved jeg godt, men C-skinnesystemet har ikke noget fleksspor, så på fri strækning kommer problemet igen - her står kun lige skinner til rådighed eller 24912 hvis man vil bygge en svag kurve ind. Og denne har ikke noget parallelspor eller skinne....man kan lave C-fleksspor selv - men man bliver vel nok temmelig grøn i hovedet, hvis man skal lave mange meter på de måde.

http://www.thkas-moba.de/mucis/c-flex.html

Passer altså bedst til optimering af sporforløbet ved ind og udfletninger på stationer samt enkelte kurver på fri strækning

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
man kan lave C-fleksspor selv - men man bliver vel nok temmelig grøn i hovedet, hvis man skal lave mange meter på de måde.http://www.thkas-moba.de/mucis/c-flex.htmlPasser altså bedst til optimering af sporforløbet ved ind og udfletninger på stationer samt enkelte kurver på fri strækning

Ja, Foej da for en &%$#@! Sad

Jeg har aldrig brudt mig om den metode. -Men vil da lige naevne at man nu kan faa 360mm lange C-skinner, hvilket vel maa give endnu bedre muligheder for "den slags" hjemmelavet flux. -jeg mener flex!

Ellers OT; Jeg har aldrig rigtigt forstaaet det argument med profilen. Er de 0,4mm hoejdeforskel virkelig vaerre end manglen paa en flydende bloed kurve? -Og er punktkontakterne i det hele taget ikke endnu vaerre, rent optisk¿? Wink

Naa, sorry, ku´ikke dy mig... :twisted:

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"hxmiesa" skrev:
Ellers OT; Jeg har aldrig rigtigt forstaaet det argument med profilen. Er de 0,4mm hoejdeforskel virkelig vaerre end manglen paa en flydende bloed kurve? -Og er punktkontakterne i det hele taget ikke endnu vaerre, rent optisk¿? ;-)Naa, sorry, ku´ikke dy mig... :twisted:

Ja - lidt OT - men hva Laughing out loud.

Nej - der er et par andre forskelle der også er vigtige. Udover forskellen i profilen (og her er det er ikke bare de 0,4mm vi snakker om), så er der luft mellem skinne og ballast, hvilket sammen med de væsentlig mindre synlige punktkontakter gør synsindtrykket en hel del bedre en Märklin K. Der er heller ingen (grimme) skinnelasker i C og strømtilførslen er relativ nem.

Derudover er de slanke sporskifter i C "slankere" end i K og sporskiftedrevene (hvis man vil bruge dem) er væsentlig mere pålidelige i C end i K.

Med hensyn til ballast er det muligt at lave anlæg i C, der ikke ser dårligere ud end i K - ja måske endda bedre - der er en del eksempler på dette i Stummis Forum...

Den stive geometri og den manglende "englænder" i programmet har jeg altid set som en intellektuel udfordring i layoutfasen - her er der et eksempel på hvordan man alligevel kan lave noget - selv på meget lidt plads...

http://www.sporskiftet.dk/node/4634

Men den manglende englænder er nok C-programmets største svaghed. Dertil kommer så at hverken C eller K har kurvesporskifter der reelt kan bruges på et fremtidssikret anlæg (R1=36 centimeter radius).

Hvis jeg selv skulle vælge system i dag - ville jeg nok køre 2L og bruge skinnerne fra Tillig...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

hej igen

hvad kører i med af skinneafstand ude i det fri (parallelspor).

?

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
hej igenhvad kører i med af skinneafstand ude i det fri (parallelspor).?

Som naevnt; 55mm/56mm hele vejen. Simpelthen fordi de er den mindste sporafstand slanke K-skifter laegger op til, UDEN at skaere.

(Forsigtig; K-skinne geometri er ikke kompatibel med denne sporafstand. Märklin vil have at man bruger nogle smaa udligningsskinner for at komme op paa 66mm afstand, -og saaledes tilbage i "grid"´et. -F.eks. er slanke skifter og slanke englaendere ikke direkte kompatible!!!)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"hxmiesa" skrev:
"Thrane" skrev:
hej igenhvad kører i med af skinneafstand ude i det fri (parallelspor).?
Som naevnt; 55mm/56mm hele vejen. Simpelthen fordi de er den mindste sporafstand slanke K-skifter laegger op til, UDEN at skaere.(Forsigtig; K-skinne geometri er ikke kompatibel med denne sporafstand. Märklin vil have at man bruger nogle smaa udligningsskinner for at komme op paa 66mm afstand, -og saaledes tilbage i "grid"´et. -F.eks. er slanke skifter og slanke englaendere ikke direkte kompatible!!!)

Hvor måler du de 55 mm?

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Hvor måler du de 55 mm?

Maalt fra center-linje til center-linje.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Er det ikke snart på tide med nogle billeder af dit anlæg?? Smile Laughing out loud

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.