Nørrebanerne er delvis overtaget af DSB.DSB har overtaget den dobbeltsporet hovedbane (HB), hvorimod sidebanen (SB) stadig kører som lokalbane.
HB har tog der fylder op til 120 cm hvorimod SB klarer stammer op til 85 cm.
På HB kører der intercity, nattog og godstog. På SB kører der regionaltog og godstog.
Der er 4 hovedgodskunder på SB, det er korn og foderstoffirmaet, benzinterminalen, havnen og godskontoret. På HB er der et hovedpostkontor.
Der er ialt 4 stationer. Storgård St. er mellemstation på HB og endestation for SB. Nordlev er en større by på HB (Opstillingsbanegård). Medby St. er en mellemstation på SB. og Nørby Havn er endestation for SB.
På Storgård St. ligger Hovedpostkontoret.
På Nordlev ligger korn og foderstoffirmaet.
På Nørby Havn ligger Benzinterminalen (2 selskaber deraf terminal), godskontoret til oplandet og havnen.
Epoke er dels 3, men også 4.
På Storgård St. er der en drejeskive, hvilket der også kan være på Nørby Havn, dette er dog ikke fastlagt endnu.
Anlæggelsen af banen forventes startet d. 22. April 2011.
Ingeniørene har dog lidt problemer med sporlægningen, der søges der ekspert bistand fra sporskiftets eksperter.
Hilsen
Erik
Kommende direktør for Nørrebanerne
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
cbt
Indlæg: 1.167
Hej Erik
Hvis det er konkrete input, du ønsker, så ville konkrete mål på et konkret rum nok kunne hjælpe med at gøre inputtene mere konkrete.
120 cm togstammer på en hovedbane i H0 lyder godt nok ikke af meget - det svarer til 3 stk. personvogne i exact 1:87 (305 mm) plus et "trækdyr" (damp, MX/MY/MZ/ME).
Hvis det er et rum med lige vægge, du har til rådighed (dvs. uden skråvægge), så kunne et anlæg i to etager ("køjesengs-anlæg") måske være værd at overveje ?. Måske som en punkt-til-punkt bane frem for en rundbane, et "kødben" eller en 8-tals bane.
Sådan et to etagers anlæg vil sagtens kunne laves meget elegant og giver mulighed for et stort anlæg på lille plads, uden at det bliver til en gang "skinne-spaghetti" eller "spor-forstoppelse".
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Carsten
Jeg havde langt en tegning ind med størrelsen på rummet.
Jeg kører MÄrklin med C-skinner.
Den kan sagtens være i to plan. Der er 260 cm til loftet.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøvede lige at downloade tegningen. Kan ikke læse, hvad der står.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Målene er fra nede og venstre om således:
690 cm
244 cm
47 cm
103 cm
144 cm
275 cm
144 cm
120 cm
157 cm
Håber det giver mening.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Er det ideer og muligheder eller 1 færdig anlæg du er interesseret i?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Ivan
Begge dele.
Da jeg er kørt lidt fast i øjeblikket og ikke rigitig kan komme igang.
Jeg har følgende MYere:
MY 1111, 1112, 1124, 1147 (Rød/sort) DSB
MY 90 86 00 21 108-4/90 86 00 21 135-7 (Gul/sort) DSB
MY 1202, 1136, 1114 DSB
MY 1101 (HCA) DSB
MY 1149 og 1151 (Blå/hvid) BOB
MY 1155 NEG
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvis du kun skal køre med MY'ERNE er der jo ingen behov for drejeskive
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Ivan
Jeg har også lidt damplokomotiver:
D 804, 839 og 846
E 994
N 201, 205 og 209
Pr 905
Q 343, 344, 345 og 350
T 298 og 299
De glæder sig også til at komme ud og røre.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Hej Erik.
Jeg håber du kommer godt igang med projekt, det er jo mange ting du vil ha' på den til rådighed stående plads og nå man ser størrelsen af din 'maskinpark'.
Jeg tror du skal starte med at afgøre hvilken modelbane type du er og så beslutte omfang og driftsform ud fra det.
Jeg har vedhæftet 2 filer, den ene viser lidt om hvilken type man er, og den anden giver lidt råd om pladsforhold m.v.
God fornøjelse med projektet, som jeg glæder mig til at følge.
mavh
(med altid venlig hilsen)
Gerner
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Gerner
Tak for dine spørgsmål.
Jeg er mest den type, som godt kan lide at skifte manuelt og kræse for de små jobs som hører med til kørslen/rangeringen.
Jeg tænkte at ville have oprangerings dækket på 90 cm(110 cm), hoveddækket på 100 cm (120 cm) og øverste dæk på 150 cm.
Hvis øverste dæk bliver aktuelt vil der kunne tilsluttes et område på 40 X 300 cm yderligere.
Ud over den nævnte maskinpark har jeg følgende togsæt:
IC2 2029/2129 VL
IC3 1373 (Kustpilen) SJ
MA 460/500/520/485 Sølv lyntog DSB
MA 463/531/504/482 Rød Lyntog DSB
MFA/FF/MFB 5003/5403/5203 DSB
MFA/FF/MFB 5037/5437/5237 DSB
MQ 4118/4918 Desiro DSB
MRD 4038/4073 DSB
MS 401 og 405 Rød Lyntog
S 16/226 Skinnebus OHJ
Jeg forventer ikke at alle kommer ud og kører, men en del af dem.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Så prøver jeg igen at sætte pladen på.
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Jeg prøver med en anden type:
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Du bør da vist starte med en større skyggebanegård til alt det grej!
Hvad med at køre i flere niveauer, der er vist højde nok.
Hvad med at lave en lille tilbygning ud fra midten af pladen, så kunne du ligge en stor center banegård med plads til det hele: rangering, værksteder og drejskive. Så kunne lokomotiverne køre meget "naturligt" ud på pladen og blive serviceret.
Mvh
Knud
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvad er det for 1 rum med skrå vægge i begge sider?
Hvad er der af vinduer og døre?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Moppe
Jeg har lavet en reol som skillerum mellem modelområdet og resten af stuen. Der er mulighed for at bygge ovenpå reolen også.
Som du kan se på stykket imellem reolen og midterstykket er der kun 65 cm. Det kan jeg godt leve med, da det kun er et punkt, men hvis det bliver meget mindre, bliver det nok et problem. Da jeg er dansker af udseende. (Holder meget af min mave og hvad der kan puttes i den).
Hej Ivan
Det er vores stue. Det er en hjørnelejlighed vi har. Det gør at man kun skal betale 3000 om måneden for 110 m2 imod normalt 11.500. Jeg har ikke noget imod den slags besparelse, da jeg ikke skal betale skat af dem og derfor kan bruge pengene på min hobby.
Der er ingen vinduer eller døre i selve området, men i forlængelse af stykket på de 157 cm kommer døren. På den anden side af reolen kommer vore spisestue område.
Med venlig hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Er stuen ikke i rette vinkler?
Anyhow, så ender sidebanen jo fint ude på reolen i en endestataion.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Klaus
De er rette 2 og 2 og ikke som normalt alle 4 i forhold til hinanden.
Jeg havde samme grundtanke at reolen ville passe perfekt til en endestation på privatbanen, eventuelt med en lille havn.
Drejeskiven der, havde jeg forestillet mig uden remise, som det tit også var i virkeligheden.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Jeg har prøvet at lave en lille plan for anlægget.
I må meget gerne give feedback.
Her er de synlige spor på banen.
Grønt spor er opvisningsspor i højde 110 cm.
Orange spor er Banegårdens spornet i højde 119 cm.
Lyserød er sporet til privatbane.
Gult spor er Privatbanestationens spornet i højde 128 cm.
Her er det opstillingsområde i højde 110 cm.
Spor 101-104 er beregnet på faste togsæt, såsom Lyntog, MO tog med styrvogn, dobbeltdækker med styrvogn, da disse ikke skal vende på en bestem måde.
Spor 121 har en afstikker til Paradesporet.
Det skjulte omløbsspor.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Erik
et forslag, så kan du rangerer og kører på hovedstrækningen samtidigt.
eventuelt kan du lave dobbelt række af englændere, så du kan gå direkte på hvert spor.
god fornøjelse med banens opbygning
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Henning
Godt forslag, jeg har prøvet at lægge dem ind i sporplanen.
Hov der blev sørme lige plads til en fabrik mere.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.