Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Alvorlig togulykke i Oslo

Alvorlig togulykke i Oslo:

http://www.dagbladet.no/2010/03/24/nyheter/innenriks/togulykke/10996149/

mvh,

Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

kasper2406

skole

Indlæg: 77

PB

Forfærdeligt!

__________________

Mit navn er Kasper, og jeg er 16 år.

Jeg har DB ICE2 og DSB MY1147, og kører märklin HO. Jeg elsker også at tage togbilleder, så er der noget spændende, så skriv det

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

"Gert" skrev:
Alvorlig togulykke i Oslo:http://www.dagbladet.no/2010/03/24/nyheter/innenriks/togulykke/10996149/

Hvorfor ikke benytte "Rgtige jernbane" længere nede på siden i stedet for (skraldcontaineren)"Genrelt" :?: :roll:

Endnu en grund til at rykke "Generelt"

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Fordærdelig ulykke, og utroligt at det kunne ske.

Efter at læst artiklen der er linket til, og andre på samme avis, er der en ting som undrer mig: Tilsyneladende er vognene IKKE afbremset vha. trykluft (eller mangel på samme) selvom der er ikke tilkoblet et lokomotiv, og det er tilsyneladende i overensstemmelse med gældende regler.

Det kan da vist ikke passe? Ret mig hvis jeg tager fejl, men normalt fungerer bremserne på jernbanevogne ved, at hvis ikke der er luftryk i styreledningen (røret) så bremses vognen automatisk. Eller er det kun under kørsel, således at man ved henstilling stadig afbremse vognen manuelt (vha. af skruebremse el. lign)?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Det gør de så bare ikke når man kan rangere med dem og trille dem ned af et lille bjerg Smile Det må man kunne slå fra på en måde og derfor bruges der så sporbremse i det øjeblik.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

"Torben Z." skrev:
Hvorfor ikke benytte "Rgtige jernbane" længere nede på siden i stedet for (skraldcontaineren)"Genrelt" :?: :roll:

Du har ret. Måske moderator kan flytte dette til den korrekte sektion?

mvh,

Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Efter at læst artiklen der er linket til, og andre på samme avis, er der en ting som undrer mig: Tilsyneladende er vognene IKKE afbremset vha. trykluft (eller mangel på samme) selvom der er ikke tilkoblet et lokomotiv, og det er tilsyneladende i overensstemmelse med gældende regler. Det kan da vist ikke passe? Ret mig hvis jeg tager fejl, men normalt fungerer bremserne på jernbanevogne ved, at hvis ikke der er luftryk i styreledningen (røret) så bremses vognen automatisk. Eller er det kun under kørsel, således at man ved henstilling stadig afbremse vognen manuelt (vha. af skruebremse el. lign)?

Det er fuldstændig korrekt at vogne bremses ved hjælp af styreluft, som påvirker en bremseventil der sætter tryk på bremsecylindrene. I teorien kan man godt afbremse (henstille) vogne på denne måde uden at de begynder at trille, men i praksis fungerer det ikke, da hele luftsystemet altid vil vær en smule utæt, og derfor vil luften i bremsecylindrene desværre ikke kunne oppebære sit tryk i længere tid, og derfor skal alle vogne afbremses manuelt, også i Danmark iøvrigt.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"DennisTR" skrev:
Det er fuldstændig korrekt at vogne bremses ved hjælp af styreluft, som påvirker en bremseventil der sætter tryk på bremsecylindrene. I teorien kan man godt afbremse (henstille) vogne på denne måde uden at de begynder at trille, men i praksis fungerer det ikke, da hele luftsystemet altid vil vær en smule utæt, og derfor vil luften i bremsecylindrene desværre ikke kunne oppebære sit tryk i længere tid, og derfor skal alle vogne afbremses manuelt, også i Danmark iøvrigt.

Ah, okay, i så fald er der noget jeg har misforstået. Min forståelse var, at bremsecylindrene var under tryk mens vognen kører, og at trykket forsvinder når der bremses, hvor en fjeder mekanisme eller lignende påvirkede stemplet i cylinderen og dermed bremseskoen. Og at lufttankene så iøvrigt var beregnet at kunne løsne bremserne hurtigt efter en kortvarig aktivering, f.eks. ved nedbremsning til lavere hastighed.

Så åbenbart var min forståelse af bremsens virkemåde forkert, så hvis nogen kunne henvise til et sted hvor jeg kunne læse nærmere herom, ville jeg være meget taknemlig.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
i så fald er der noget jeg har misforstået. Min forståelse var, at bremsecylindrene var under tryk mens vognen kører, og at trykket forsvinder når der bremses, hvor en fjeder mekanisme eller lignende påvirkede stemplet i cylinderen og dermed bremseskoen. Og at lufttankene så iøvrigt var beregnet at kunne løsne bremserne hurtigt efter en kortvarig aktivering, f.eks. ved nedbremsning til lavere hastighed.

Trykluftbremse er et kompliceret og komplekst system, men jeg kan forsøge at forklare den overordnede virkemåde.

Systemet består af en førerbremseventil, en fødeledning (løbende igennem hele toget) med et nogenlunde fast tryk på omkring 10 bar, en bremseledning (løbende igennem hele toget) med et variabelt tryk (dog maks. 5 bar), en (mere end en, men i min forklaring nøjes vi altså med en enkelt) bremsecylinder, diverse tanke og kompressorer. Der findes flere nødvendige komponenter i systemet bla ventiler, men jeg skal forsøge at holde det enkelt.

Det interessante at gennemgå i forklaringen af systemet er førerbremseventilen, fødeledningen og bremseledningen. Når der er fuld luft på toget (hvilket er tilfældet når førerbremseventilen er låst op og overfører luft fra Fødeledningen til bremseledningen), vil der være ca. 10 bar i fødeledningen, og førerbremseventilen vil sørge for, når den står i løsestilling, at der er ca. 5 bar i bremseledningen. Når lokomotivføreren vil bremse toget, bevæger han førerbremseventilen i bremsestilling, og på denne måde sænker han lufttrykket i bremseledningen (trykket falder altså til under 5 bar). Dette bevirker via diverse ventiler at der bliver sat tryk på bremsecylinderen. Når han vil løse bremsen igen, bevæger han førerbremseventilen til løsestilling og denne efterfylder bremseledningen, og bremsecylinderen tømmes igen for luft.

Når lokomotivføreren feks. henstiller et tog, tømmer han vha. førerbremseventilen bremseledningen (trykket i bremseledningen falder til 0 bar), og der sættes fuld tryk på bremsecylinderen. Nu kan toget i teorien stå parkeret på denne måde i al evighed, men desværre er systemet aldrig helt tæt, og der vil med tiden sive luft ud af fødeledningen og dermed vil trykket i bremsecylinderen falde = toget kan bevæges. Derfor må man (i Danmark) ikke henstille et sporkøretøj kun afbremset vha. luft.

Dette indlæg omhandler kun virkemåden af trykluftbremsen i tog, og siger intet om at dette skulle være skyld i ulykken i Norge, da myndighederne ikke har udtalt sig entydigt om årsagen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Så lukker man bare luften ud med vilje, hvis de skal ned af et rangerbjerg?

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"DennisTR" skrev:
Trykluftbremse er et kompliceret og komplekst system, men jeg kan forsøge at forklare den overordnede virkemåde.Systemet består af en førerbremseventil, en fødeledning (løbende igennem hele toget) med et nogenlunde fast tryk på omkring 10 bar, en bremseledning (løbende igennem hele toget) med et variabelt tryk (dog maks. 5 bar), en (mere end en, men i min forklaring nøjes vi altså med en enkelt) bremsecylinder, diverse tanke og kompressorer. Der findes flere nødvendige komponenter i systemet bla ventiler, men jeg skal forsøge at holde det enkelt.Det interessante at gennemgå i forklaringen af systemet er førerbremseventilen, fødeledningen og bremseledningen. Når der er fuld luft på toget (hvilket er tilfældet når førerbremseventilen er låst op og overfører luft fra Fødeledningen til bremseledningen), vil der være ca. 10 bar i fødeledningen, og førerbremseventilen vil sørge for, når den står i løsestilling, at der er ca. 5 bar i bremseledningen. Når lokomotivføreren vil bremse toget, bevæger han førerbremseventilen i bremsestilling, og på denne måde sænker han lufttrykket i bremseledningen (trykket falder altså til under 5 bar). Dette bevirker via diverse ventiler at der bliver sat tryk på bremsecylinderen. Når han vil løse bremsen igen, bevæger han førerbremseventilen til løsestilling og denne efterfylder bremseledningen, og bremsecylinderen tømmes igen for luft.Når lokomotivføreren feks. henstiller et tog, tømmer han vha. førerbremseventilen bremseledningen (trykket i bremseledningen falder til 0 bar), og der sættes fuld tryk på bremsecylinderen. Nu kan toget i teorien stå parkeret på denne måde i al evighed, men desværre er systemet aldrig helt tæt, og der vil med tiden sive luft ud af fødeledningen og dermed vil trykket i bremsecylinderen falde = toget kan bevæges. Derfor må man (i Danmark) ikke henstille et sporkøretøj kun afbremset vha. luft.Dette indlæg omhandler kun virkemåden af trykluftbremsen i tog, og siger intet om at dette skulle være skyld i ulykken i Norge, da myndighederne ikke har udtalt sig entydigt om årsagen.

Okay mange tak for denne forklaring, det hjalp en del.

Ang, ulykken, så læste jeg inde på ing.dk , at man har fundet ud af, at en "sporbremse" (hvad end det så er) var løsnet, præcis hvordan vides ikke, men der skulle ikke være om en menneskelig fejl, da procedurerne skulle være fulgt.

Link til artikel på ing.dk: http://ing.dk/artikel/107601-loesnet-sporbremse-maaske-skyld-i-norsk-togulykke

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hér forklares, hvad en sporbremse er:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=595067

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Lidt nyt:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=585562

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Selvom det er en forfærdelig ulykke, synes jeg det er spændende at se hvordan det hele er foregået.

Er der nogen der ved på hvilket tidspunkt de opdagede der var noget galt? Har de set vognene starte med at rulle eller er det først senere de har opdaget det? De har trods alt kørt et godt stykke. (norsk er ikke lige min stærke side)

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

RhB644

Rørlegger

REVETAL Norway

Indlæg: 98

PB

"Bibihest" skrev:
Selvom det er en forfærdelig ulykke, synes jeg det er spændende at se hvordan det hele er foregået.Er der nogen der ved på hvilket tidspunkt de opdagede der var noget galt? Har de set vognene starte med at rulle eller er det først senere de har opdaget det? De har trods alt kørt et godt stykke. (norsk er ikke lige min stærke side)

Arlamen gik kl.1315. Her er der et par sider,om hendelseforløbet.

http://vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=585522

http://vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=585533

VH.RhB644

__________________

Vandy

Like 0 kan lide
Top

Picture

RhB644

Rørlegger

REVETAL Norway

Indlæg: 98

PB

Hej!

Vi får svar efter påsken, se denne lenke!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=595351

Vh RhB644

__________________

Vandy

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Som sagt tidligere: Lad os afvente den endelige rapport fra den norske havarikommision og ikke stole for meget på, hvad tilfældige medier skriver, heller ikke om skyldsspørgsmålet.

Et eksempel på en sådan rapport kan findes her :

http://www.aibn.no/jernbane/rapporter/2008-01

.... og der er flere rapporter at finde på siden: http://www.aibn.no/jernbane/rapporter

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.