Hej alle
Jeg vil gerne præsentere mit anlæg som det tager sig ud efter ca. et halvt års byggearbejde. Processen er lang, og bevæger sig ganske langsom fremad. Det er mit første anlæg nogensinde, bla. fordi jeg aldrig før har haft den fornødne plads.
Jeg har anbragt mit anlæg i gæsteværelset, i en højde der gør at gæstesengen stadig kan benyttes af gæster, og her under anlægget er også mit arbejdsbord placeret, se billede.
I dette første indlæg vil jeg vise jer opstillingsbanegården, sporplanen herfor og så vil jeg vise "undergrunden" med arbejdsbord og seng osv.
Billede 1: Ja velkommen
Billede 2: Dette er sporplanen over opstillingsbanegården. Den er ikke særlig stor, men dækker det behov jeg har når jeg kører køreplanskørsel. Den er dog ikke stor nok til at jeg kan have alt mit materiel på banen samtidig. Her er tre gennemgående opstillingsspor med mulighed for afkobling af lokomotiv og omløb, så lokomotivet kommer i den anden ende af toget inden dette afgår og kommer ud på anlægget igen. Der er også mulighed for at udskifte lokomotiv, da jeg har lavet tre opstillingsspor til lokomotiver. Herudover har jeg lavet tre opstillingsspor som ender i en stopbom, disse bliver brugt til vending af styrevognstog og togsæt. Til slut har jeg placeret programeringssporet lige ved siden af min ECoS, men jeg har stort set aldrig haft brug for det, da de fleste af mine enheder kan programeres på hovedsporet vha. den fremragende programmeringsmenu i ECoS. Nederst til venstre på planen ses en transversal, som gør at en del af anlægget kan køres som en rundbane, og derved forlænge køretiden ved køreplanskørsel.
Billede 3: Her ses nederste niveau færdigbygget. Jeg har foretaget enkelte ændringer i forhold til sporplanen, bla. har jeg forlænget nogle af opstillingssporene. Den blå Märklin trafo som ses på betjeningspladsen, er blevet udskiftet med ECoS, og bruges nu kun til strømforsyning af sporskiftedrevene. Senere har jeg tænkt mig også at bruge den til belysning i husene osv.
Billede 4 og 5: Her ses undergrunden, hvor mit arbejdsbord og gæsteseng er placeret. De overnattende gæster jeg har haft til dato, synes det er smadderhyggeligt at ligge her i "hulen" under anlægget Jeg har også fået plads til min vitrine her under anlægget. Den er endnu ikke blevet fyldt op, men det kommer.
Næste gang fortsætter jeg med at vise jer sporplanen for øverste niveau med endestationen, savværket osv. samt billeder af endestationen, som jeg netop er begyndt sporlægning på.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det er specielt med sådan en "hemsebane"
Hvor højt er der fra gulvet og op til banen?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Kan især godt lide billed 4, med hulet til hovedet lige over stolen....
Et rigtigt multi rum du har fået lavet

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Stefan
Indlæg: 78
Det ser rigtig godt ud Dennis... og smart fundet på. Håber at vi snart ser meget mere.
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeps, og det gør at jeg kan strække mig, efter lang tid ved bordet, uden at skulle forlade pladsen
men det var nu lidt et tilfælde at hullet blev placeret lige over stolen 
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nej da og for guds skyld, ikke ned
Jeg ville ønske mit anlæg, kunne stå i sådan en højde, men det vil koster en meter i længde, grundet skråvægge
Jeg syntes nå anlæget stå højt, ser man toget mere naturligt, og ikke fra fulge højde

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Helt sikkert, men jeg skal altid stå op for at betragte mit anlæg, ikke engang en barstol kan løfte mig på min popo, op i en højde der gør at jeg kan se over anlægspladen (vil jeg tro), og det er en smule trættende i det lange løb. En anden ting ved høje anlæg, er at man ikke kan lave dem særligt dybe, da det ellers bliver mere end svært at nå helt ind over det (har jeg fundet ud af :oops: ) Jeg har heldigvis en skammel, som jeg bruger ved uregelmæssigheder, og tro mig, det er stadig nemmere at genoprette trafikken på min egen lille bane, end det er når jeg er på job
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja du ville nok glo lidt, om en kæmpe hånd, kom og flyttede dit tog på jobbet, om du holdte i vejen

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Så er det tid til at kigge lidt på min endestation.
Billede 1: Sporplanen som den ser ud på papir, tegnet i hånden. Mit rum er ikke særligt stort, kun ca. 2x3 meter, så pladsen er yderst begrænset. Jeg havde dog visse betingelser for sporplanen, bla. mulighed for køreplanskørsel, gode rangermuligheder, rundbane til indkøring af materiel og evt. forlængelse af køretid ifm. køreplanskørsel (transversalen til rundbanen ses på sporplanen i første indlæg), dampdepotområde, bryggeri, savværk. Derudover skulle der være god plads til opstilling af vogne og en stor godsplads til omlæsning af gods bla. ved pakhus eller læssevej. Med alt dette in mente udformede jeg planen som ses på billede 1.
Billede 2 og 3: Indtil videre har jeg fået lagt spor 1-4. Spor 1-3 er spor for ankommende og afgående tog, mens spor 4 er spor for godstog. Sporet hvorpå Mh'en henstår på billedet, skal med tiden gå til drejeskiven og til diverse opstillingsspor som ses på sporplanen. Den røde B-vogn holder inde på det område som med tiden skal blive til godspladsen.
Billede 4: Her ses alle sporskifter til ind/udkørsel til spor 1-4, samt sporskifterne ud til udtrækssporet.
Billede 5: For enden af udtrækssporet holder gode gamle Marilyn. I baggrunden ses savværket, som jeg omtaler i næste omgang. Ved sporet i nederste niveau foran savværket, kan lige anes at jeg er igang med at anlægge et lille trinbræt. I køreplanen skal dette trinbræt betjenes af Mo-Cps.
I næste omgang beskriver jeg som sagt opbygningen af savværksområdet, som dog endnu langt fra er færdiganlagt.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det ser rigtigt godt ud Dennis, især dine store radiuser, og slanke sporskift..
Jeg ser du bruger myggenet, til bakker osv.. i stål udgaven, kan give dig et lille fif, køb det i plastik og spar en masse besvær, med rifter osv.. prisen for dette er 140 kr for 4 m2
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Occam
Indlæg: 583
Det ser spændende ud. Jeg også tilslutte mig, at de slanke sporskifter ser meget bedre ud end de meget "startsæt"-agtige skarpe skifter man ofte ser.
Ang. det sidste billede: Har du tænkt på at indbygge overhøjde i kurven, f.eks. med et stykke ståltråd under den yderste skinne? Det ville se brandgodt ud. Som det ser ud på billedet læner stakkels Marilyn sig nærmest til den forkerte side.
Med venlig hilsen
- Occam
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hej Dennis,
Fine svungne linjer! Det bliver helt klart et flot anlaeg.
-Dog forstaar jeg ikke hvorfor du ikke inkluderer en vendesloejfe i nederste niveau?! -Som det er nu, er det ikke nemt at vende hele togstammer rundt.
Okay, jeg HAR forstaaet at du er interesseret i koereplan operation, men alligevel; det ville vaere forholdsvis nemt at lave, og det kan da ikke vaere vaerre end IKKE at have det?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej alle.
Tak for jeres kommentarer, roser og forslag
Det har været igennem mine tanker at lave en vendesløjfe, men det er simpelthen ikke lykkedes mig, pga. den meget begrænsede plads, hvis jeg skal have en ikke alt for skarp kurve i sløjfen. Jeg har planlagt alle skjulte strækninger med minimum 42 cm radius og større pga. damplokomotiverne, især fra Heljan. Desuden får jeg med den nuværende plan en mere realistisk afvikling af driften, da man jo sjældent ser et helt godstog blive vendt med lokomotiv og vogne
Men du har helt ret i at det er en noget omstændelig affære at vende togene når jeg ikke kører efter køreplan, og jeg ville også have indbygget en vendesløjfe hvis pladsen havde været til rådighed.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Stefan
Indlæg: 78
Hej Dennis
det ser rigtig godt ud. Det er dejligt du kommer med mange billeder. Hvad er det for nogle hvide klatter der er ved siden eller lige under din skinner? eller skal jeg have briller
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Du behøver ikke briller
Det er limen der holder snoren, som giver sporet overhøjde i kurver, på plads. Er ikke sikker på jeg behøvede at lime snoren mellem hver tredje svelle, men jeg er i hvert fald sikker på den bliver liggende 
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Denne gang vil jeg vise jer lidt fra opbygningen omkring savværket. Herefter har I set hvor langt jeg er nået til nu, så opdateringerne vil nok være sjældnere i fremtiden, når der altså er sket nyt på min bane.
Billede 1: Her ses til højre styroporplader hvorpå savværket placeres, og til venstre opbygningen med myggenet (i plastic, Peter
).
Billede 2: Her er jeg så kommet lidt videre med opbygningen og har fået påført PolyFilla som fundament for landskabet.
Billede 3: Så er der blevet pyntet med lidt grus og græs osv. Beplantningen er langtfra færdiggjort, da savværket skal ligge midt i en stor skov, så der mangler i hvert fald lidt træer
I forgrunden ses hovedsporet, som stadig mangler lidt ballastering. Imellem svellerne vil jeg ligge ballasten uden lim, til gengæld limer jeg skuldrene.
Billede 4: Der mangler stadig grus omkring det lille træmagasin, så det ikke ser ud til at være placeret ovenpå gruset
Bemærk iøvrigt stopbommen (Märklin nr. 7391) som jeg har malet mat grå, så den ikke ser for tysk ud.
Billede 5: Her ses dagens godstog fremført af Mz 1402. Kurven er lagt med 2 mm. overhøjde og 120 cm. radius. I baggrunden ses forstadierne til en vejbro. Vejen fortsætter under den anden bane som bæres på en lille bro, for derefter at køre ind i en lille landsby i hjørnet bag kurven. Mere herom når jeg engang når så langt.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Flot arbejde Dennis! Tak for billederne!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det ser rigtigt godt ud Dennis
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Alexander
Indlæg: 282
Rigtig flot! Gode billeder
________________
Med Venlig Hilsen
Alexander
Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej alle.
Tak for roserne, det er dejligt
Jeg har desværre ikke posen længere Peter, og jeg har glemt fabrikatet. Jeg købte det hos Trinbrættet i Vejle, skal nok huske at kigge efter det næste gang jeg kommer til Vejle (om en måneds tid :? ).
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Stefan
Indlæg: 78
Rigtig flot Dennis. Du er også nået et godt stykke vej allerede nu.
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg har fået lavet en smule på stationen, her i weekenden.
Billede 1-2: Her har jeg limet en 2 mm. snor fast langs sporet. Snoren skal bruges som skulder på ballasten. Ganske vist er der ikke plads til ret meget ballast mellem sporene og perronen, men snoren gavner idet den også skal holde ballasten på plads mellem svellerne, som jeg har tænkt mig at ligge løst.
Billede 3: Perronerne ligger her klar til indbygning på stationen. Jeg har malet overfladen med mørkegrå maling for at illudere asfalt, og siderne har jeg malet med en lysere grå nuance. Det er måske ikke den mest detaljere måde at lave perron på, men det er godt nok til mig
Billede 4: Vil være sikker på at perronerne bliver liggende, når mine tog buldrer ind på stationen
Billede 5: Sådan ser stationen så ud nu. Husene er nogle gamle Heljan huse jeg fandt i mine gemmer, og som ligeså godt kan benyttes på anlægget, så længe de ikke står i vejen
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det ser fint ud dennis, men jeg syntes dog alligevel, det er synd, du ikke brugt bare 5 minutter mere på perronen, og lavet et lille udhæng, samt satte en brun streng for hver anden cm. til den gammel rustene jernbane skinne, der holder perronens sidder sammen
Godt nok et lidt dårligt billed, men det giver en ide, om hvad jeg mener
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Peter
Tak for kritikken og ideerne. Udhænget som du nævner, har jeg udeladt med vilje fordi der langtfra på alle perroner er udhæng, og fordi min fødebys perron (Brande) ikke har udhæng. Til gengæld har du fuldstændig ret i at jeg burde have lavet en immitation af skinnestrengen der holder perronforkanten, men det er for sent nu. Heldigvis er jeg alligevel tilfreds med resultatet
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Så er jeg langt om længe nået lidt videre med Dennis' Små Baner
Billede 1: Jeg har arbejdet en del med at finde frem til en ny måde at lave min opstillingsbanegård, og denne er nu gennemført. Ændringen består i at indføre en sløjfe så togene kan vendes uden at skifte køreretning, dette vil jeg ganske vidst ikke benytte mig af under køreplanskørsel, men under fremvisning af banen osv. En anden ændring, er at jeg har brugt C-skinner på selve opstillingssporene og de tilhørende sporskifter. Det er første gang jeg benytter C-skinner, og synes det er passende at afprøve dem her på min opstillingsbanegård. Jeg er godt tilfreds med C-skinnerne, især de elektriske drev virker bedre end tilsvarende til K-skinner. Til gengæld må jeg sige at C-skinnerne støjer væsentligt mere end K-skinner, også selvom hele min bane ligger på 2 mm. korkunderlag :?
Billede 2: Her ses sløjfen. Man kan se at den tager lidt af hullet, og dette er et kompromis jeg må leve med, heldigvis fungerer det stadig fint for mig. Naturligvis hænger sporene ikke længere frit i luften
Billede 3: Beklager kvaliteten af dette billede :oops: Blot for at vise mine første C-skinner. Siden billedet er blevet taget, har jeg gennemført et større ledningsarbejde......
Billede 4: Min nye midlertidige FC. Abstraher venligst fra ledningerne
Fra venstre ECoS, dernæst drejeskivestyringen fra Roco monteret på min midlertidige sportavle som styrer sporskifter på hovedstationen og opstillingsbanegården.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Også på Brandlund station er der sket en smule. Jeg har bla. fået monteret min nye Roco 22 m. drejeskive, og den virker glimrende
Billede 1: Her ses stationen fra maskindepotenden. Der bliver plads til 6 spor i en rundremise, når jeg får den samlet. Derudover får jeg to pladser i remisen til højre i billedet. Sporet hvor MO+CPS holder bliver afkortet en smule og skal herefter agere kulspor.
Billede 2: Her ses stationen fra indkørselsenden. Til venstre ses to korte spor med tjenestevogne på. De er alle fra Hobby Trade, og endnu mangler en enkelt som gerne skulle komme inden for en overskuelig periode. Sporet til højre herfor, går til Bryggeriet, men det er endnu ikke bygget. Dette arbejde begynder jeg snart med. Til højre udenfor billedet har jeg tænkt mig at anlægge godsplads med læssevej, læsserampe og pakhus, men dette arbejde ligger nok lidt længere ude i fremtiden. Stiksporet øverst til højre er postsporet, det ender præcis for enden af den kommende perron, og her tænkes posthuset at ligge til sin tid.
Hmmm, jeg har vist stadig meget at lave, så jeg må hellere smutte ind og komme igang
Tak fordi I kigger med
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Genialt med det kryds i undergrunden!!!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det ser rigtigt godt ud Dennis, men hvorfor er du gået over til C skinner i undergrunden, den var jo fyldt af K skinner før hen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Simpelthen fordi jeg ville prøve at bygge lidt med C-skinner, og da jeg alligevel skulle ombygge min opstillingsbanegård, var det jo nærliggende at afprøve dem her. Iøvrigt har jeg ikke fået en masse K-sporskifter til overs, for de har fundet plads på min station
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej alle.
Vil bare lige vise at tiden aldrig står stille på Dennis' Små Baner, for trods det gode vejr er der alligevel sket enkelte ting på banen
Jeg har bygget en sekssporet remise fra Faller, og billederne viser prøveopstillingen af denne på mit anlæg (se venligst bort fra at taget sidder lidt skævt på billederne). Til højre for drejeskiven på billede 1 og 2 har jeg tænkt mig at lægge kulgården (engang). På billede 4 og 5 kan I også se den tosporede remise, som ligeledes her er prøveopstillet. Alt i alt får jeg plads til 8 maskiner på mit lille depot
Heljan har vist tænkt sig at udsende et vandtårn på et tidspunkt og dette har jeg tænkt mig at placere modsat kulgården, altså på den anden side af drejeskiven.
Nu kan jeg langt om længe begynde landskabet omkring mit depotområde, men da det jo er første gang jeg bygger anlæg, er landskabsopbygningen noget af det som går langsomst :roll:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Flot ... jeg kan godt lide din station. I øvrigt har du placeret remiserne nogenlunde som de lå i Slagelse (min fødeby). Du kan evt. nå at eftergøre den noget underlige sporføring.
Ringremisen lå i den fjerne ende af drejeskiven, mens den tosporede remise lå der hvor de to paralelle spor slutter. Det betød at en maskine skulle ind i den ene remiseplads i den tosporede remise for at komme til drejeskiven.
Refærdigvis skal det siges, at der tidligere var et stikspor direkte ind på drejeskiven (ifølge en sporplan i "Toget går via Dalmose").
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
plutoodie
Indlæg: 116
Flot!
HHJJ
Bo Jensen
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak for roserne begge to
Ja det må siges at være en noget underlig sporføring, som jeg ikke har overvejet, hvilket jeg nok heller ikke fremover vil
Den kunne nok give en del sjove rangeringer, men mon man ikke også på et tidspunkt bliver træt af denne evindelige rangering, jeg mener alting bliver jo rutine på et tidspunkt.
Jeg ser frem til at kunne vise mere når alle spor er på plads og jeg er kommet igang med landskabet omkring depotet
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det ser godt ud Dennis, glæder mig til at følge den sidste opbygning af remise området, et sted jeg finde ekstra spændene
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
MY1146
Studerende
Indlæg: 56
Hej
Har nu fulgt din opbyning af dit anlæg længe, men ikke kommet med noget indlæg. Nu synes jeg tiden er inde til at sige, et ord på 4 bogstaver : FLOT
Kan godt lide din lille endestation. Og god måde du vil indrette den på!
MVH.
Kristian Koldsøe
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har med stor interesse fulgt med i serien om opbygningen af dit anlæg. Det er vildt imponerende hvor meget du har fået ind på så lidt plads, det er et meget funktionelt anlæg. Har selv lignende overvejelser i gang, regner med at få omtrent noget lignende det samme i plads. Flot brug af K-skinner og af de slanke skifter. Har fået anbefalet af en bekendt i klubben (der har et stort anlæg), at bruge de slanke K-skifter, de giver nemlig ikke problemer. Mht. kurver, bør man ganske rigtigt undgå de mest skarpe aht. Heljans dampmaskiner. Og det kan altså godt lade sig gøre, som det tydeligt ses på din sporplan. Er i hvert fald blevet mere rolig nu mht. plads til et anlæg, for udmiddelbart tror man jo at de slanke skifter kræver en hulens bunke plads. Men det kan altså godt lade sig gøre i et mindre rum.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak skal I have
Det er altid dejligt når andre roser ens arbejde.
Desværre har anlægget ligget lidt stille her på det seneste, der har simpelthen været for lidt tid til at dyrke hobbyen. Men mon jeg ikke snart kommer lidt videre, og så kommer der naturligvis en opdatering
Ang. slanke sporskifter, er jeg sikker på at næsten alle her på sporskiftet vil anbefale brug af disse. Køreegenskaberne er bedre, men også det visuelle indtryk er mange gange bedre, især når man betragter et persontog med lange B-vogne klare kurver og skifter uden at hænge halvvejs ude over ballasten. Til gengæld kræver de store radier naturligvis en del snedigere planlægning end hvis man brugte skarpe kurver osv.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Occam
Indlæg: 583
Hej Dennis
Jeg vil også istemme koret og sige at det ser virkelig lovende ud.
Jeg har som en overspringshandling på arbejdet siddet og gransket din stationssporplan, og har lagt mærke til noget, som måske er utilsigtet.
Det lange stikspor (spor 11?) virker meget realistisk, men hvis jeg var dig ville jeg ændre sporskifternes placering ved forbindelsen til udkørselssporet. Som de ligger nu er der slet ikke udkørsel fra spor 5-8, men det er måske meningen? Lige nu er det kun spor 4 der kan bruges til oprangering af godstog, og det kunne måske være sjovt med et spor mere til det? Desuden er der ikke udkørsel fra remisen hvis f.eks. et lokomotiv skal alene til savværket efter vogne.
Endelig betyder det at din godstogslængde kun kan være den samme som perronlængden, da et godstog i spor 4 jo skal kunne passere sporskiftet til spor 3 for at komme ud på strækningen. Hvis du kunne bruge spor 5 til godstogsoprangering, ville du få plads til et par godsvogne mere....
Men måske er det at effektivisere stationen for meget, der skal jo også gerne være plads til rangering. Eller hvad?
Med venlig hilsen
- Occam
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak for rosen
Og tak fordi du har studeret min sporplan og kommet med gode forslag. Men, der er mening med "galskaben"
Der skal nemlig være plads til rangering, som du skriver.
Alle sporskifter på planen har en grund til at ligge som de gør. Jeg vil gerne forsøge at argumentere for mine ideer med min plan:
Dette vil sige at spor 1-4 er togvejsspor og ingen andre spor på denne plan vil kunne modtage og afsende tog, men kun rangertog.
Indkørslen til stationen er indrettet således at man ikke ved en fejl kan køre direkte ind på personvognsdepotet eller direkte i drejeskivegraven. Ligeledes kan man heller ikke køre direkte ind på godspladsen eller posthuset. Med andre ord, der er kun adgang for indkørende tog til spor 1-4. Udkørslen er ikke helt så idiotsikker, da der ved en fejl kan stilles spor ind til godspladsen, men dette kan ikke undgåes på den lille plads jeg har til rådighed.
Derudover er planen tænkt som "så meget rangering som muligt", og det synes jeg jeg har opnået med denne plan. Personvognene hentes af F eller MH feks. i spor 6 og trækkes ud i 11, og derefter skubbes til afgangssporet. Rangermaskinen kobles fra, og rangerer væk, evt. ind på godspladsen, hvor der er plads til den, mens maskinen til toget køres fra depotet via spor 9 til spor 11, og herefter til stammen i afg.sporet. Et godstog sammensættes af vognene fra spor 12-14, og trækkes til spor 11, for at anbringes i spor 4. Her kan løbes om og rangermaskinen køres væk eller henter vogne på bryggeriet via (igen) spor 11. Sådan foregår betjeningen af stationen, og det synes jeg er en yderst spændende måde at drive min bane på, især når jeg kører efter køreplan
Håber dette gav et lille indblik i ideerne bag planen, som kan kortes ned til "rangering og realisme"
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
En lille opdatering.
Der er desværre endnu ikke vokset landskab frem omkring lokomotivdepotet, men lidt er der da sket alligevel, og det er det denne opdatering handler om
Jeg har fået drejeskiven placeret på sin blivende plads. Der er kommet strøm på alle spor omkring drejeskiven. Jeg har placeret remisen på sin blivende plads. Kulgården er prøveplaceret på billederne, og jeg tror jeg har fundet dens blivende plads.
Ang. drejeskiven og strøm. Drejeskiven er Roco's 22 m. drejeskive. En udmærket konstruktion som virker upåklageligt, men der er visse ting man skal være opmærksom på ved installationen :!: Jeg kører som bekendt digitalt på min bane, og jeg vil gerne kunne have lys eller lyd på et lokomotiv i remisen, uden at broen står til lokomotivets spor, men drejeskiven er konstrueret så der kun er strøm til de spor som broen står til. Her kommer problemet
Det er [u]meget[/u] vigtigt at man ikke bare monterer ledninger til sporene omkring drejeskiven :!: Man er nødt til at isolere sporene fuldstændigt fra drejeskiven, ved 2-skinnedrift gælder det begge spor og ved 3-skinne gælder det begge spor og midterleder. Denne regel gælder [u]alle[/u] spor omkring drejeskiven, også tilkørselspor osv. Hvis man ikke isolerere sporene og tilfører ledninger er der risiko for at man brænder nogle små fjedre i broen af :!: Dette har jeg fået at vide hos Togcenter Gentofte.
Som I kan se af billederne har jeg malet korken mørk brun, så der er klart til at blive sået græs, plantet træer og lagt grus
I kan også se min nye kulgård/kulbænk med Tonny's kul i (og tak for det Tonny). Ved kulgården holder en PB vogn med en ladning kul til depotet, da man snart løber tør (der bliver kørt rigtigt meget med damp her
)
Derudover har jeg lagt et billede op som viser at jeg har fået placeret bryggeriet på sin blivende plads. Endnu mangler jeg at bore hul til ledningerne der forsyner bygningen med lys. Foran bryggeriet ligger afdelingen for tjenestevogne, og der er ved at være godt fyldt op. Bagerst ligger godspladsen, som jeg endnu ikke er begyndt at arbejde på. Jeg har i ovenstående indlæg redegjort for hvad de forskellige spor skal bruges til, og på billedet kan I se hvordan de nu kommer til at ligge.
Det var alt for denne gang. Selvom det går langsomt men dog sikkert fremad, håber jeg I stadig følger med på min bane
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja selvfølgelig følger vi med hos "DSB"
Ret interessant det med Roco drejeskiven, overvejer også selv at skaffe en, da det er den der bedst ligner en dansk drejeskive i øjeblikket. Rart at vide at det godt kan fungere
Nu håber jeg bare at den på sigt vil passe sammen med Kibris store remise der minder meget om Struer/Viborg :? Men ellers er der nok råd for det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Som altid Dennis, meget flot arbejde, som man bare misunder at have hos sig selv
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Virkeligt flot arbejde Dennis!
...kører DSB så til tiden her?
Virkeligt flot arbejde Dennis har udført her. Men dit eget arbejde på Falsterbanen er også noget man kan råbe hurra for. Det arbejde har du da også gjort meget flot, synes jeg i hvert fald. Jeg kan kun rose jer begge to's anlæg.
Mit eget er jo mest et tog/rode-anlæg, og ikke meget landskab...
- men for mig er det også sporne/togene der er det vigtigeste..
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak for roserne
Desværre går det bare lidt langsomt på banen, men sådan er forholdende desværre i øjeblikket :oops:
Kan se jeg har glemt at skrive at I ikke skal se for meget på stopbommene, da de endnu ikke er blevet malet grå. Kan ikke lide "tyskerfarver" på min DSB bane
Og ja, DSB kører til tiden på min bane. Dette anlæg forestiller jo tiden fra før DSB blev ramt af Banedanmarks varme skinner
PS: KillerPeter, du har intet at være misundelig over. Jeg misunder til gengæld dit anlæg og hastigheden på frembringelsen
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Takker...
Det er din sans for de "små" detajler jeg misunder, dog jeg få dem med, hen ad vejen...
Men din måde at planlægge tingene på kan jeg godt lide, jeg lader det ligesom være op til mit humør den dag jeg bygger, og intet er på forhånd planlagt om hvor det skal stå osv...

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hvis du kan vente til sidst på efteråret, eller der omkring, kommer der en rigtig 20m drejeskive fra Epokemodeller. Så behøver skiven ikke længere blot at ligne en dansk drejeskive
Med venlig hilsen
Skott
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Dennis' Små Baner nedlægges hermed
Det er med tungt hjerte at jeg hermed må meddele at Dennis' Små Baner nedlægges. Jeg har arbejdet på banen siden april 2006 og frem til nu. De sidste kørsler på banen udføres imorgen, uden nogen form for festivitas.
Årsagen til nedlæggelsen, er at ejerne (jeg) ønsker at sælge jorden (lejligheden) og flytte. Dennis' Små Baner vil genopstå en gang ude i fremtiden. Desværre kan ingen tidshorisont loves.
Jeg vil gerne takke alle ligesindede, for at have fulgt med i opbygningen, og ikke mindst for at have kommet med opmuntrende indslag og gode ændringsforslag. Til sidst vil jeg herfra takke af med at bringe nogle billeder af anlægget som det endte med at se ud, inden nedlæggelsen.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
....og lidt flere billeder.
Tak fordi I kiggede med.
Farvel og tak til Dennis' Små Baner :!:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Hvor er jeg imponeret! Du har i sandhed skabt et lille vidunder på begrænset plads med både køre-, rangér- og opvisnings-muligheder.
Selv kunne jeg godt tænke mig at lave en rundbane i to etager langs væggene i mit arbejdsværelse der er ca. 3x4 m og synes der er en vis begrænsning i det. Så jeg kan kun tage hatten af for dit arbejde, flotte resultat og inspirerende layout.
Flot lavet Dennis!
Occam
Indlæg: 583
Hej Dennis
Det er jeg ked af at høre, for det var spændende at følge opbygningen og dine overvejelser.
Men enhver afslutning rummer jo også kimen til en ny begyndelse, så jeg glæder mig til DSB 2...
Tak for billederne fra den næstsidste driftsdag.
Med venlig hilsen
- Occam
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Kedeligt at høre Dennis ... du nåede langt med et meget stemningsfyldt anlæg. Forhåbenligt betyder din relokation, at du får endnu mere plads til en ny bane.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk