Det kan godt være at emnet har været behandlet her på Sporskiftet før (?)
Anyways, jeg har tit tænkt på i hvor høj grad inspirationen til de gamle klassiske (og også nyere) danske HELJAN-huse er hentet fra virkeligheden - eller rettere sagt, om husene virkelig eksisterer/har eksisteret i 1:1, om de evt. stadig eksisterer, og måske især hvor.
F.eks. når jeg har stået på Aalborg Vestby Station og ventet på toget - for derfra kan man nemlig se denne smukt istandsatte bygning på Lindholmssti, som ligger nedenfor:
Der har jeg ikke kunnet lade være med at tænke på HELJAN's gamle apothek (#461):
Og i tråd med dette står der denne nedlagte tankstation på Diskovej i Aalborg (ved Grønlandstorv):
...og der har jeg ikke kunnet undgå at tænke på HELJAN's Esso Servicestation #1776:
(Og her er der så samtidigt en idé til, hvad HELJAN's Esso Servicestation også vil kunne bruges til på modeljernbanen).
Er der nogle blandt Sporskiftets læsere som kender forbillederne for HELJAN's danske huse ?
Og vil I evt gerne dele jeres viden og måske ikke mindst jeres billeder med os andre ?
Forlæggene til nogle af de danske byhusene er vist hentet i Odense midtby (?), mens nogle af de gamle danske bindingsværkshuse vistnok har forbillede i nogle af bygningerne i Den Fynske Landsby (?).
Men hvad med de øvrige danske HELJAN-huse ?
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Jeg har lige siden vi købte Heljans indkøbscenter til vores modelbane en gang omkring 1960, set dette center på Gammel Køge Landevej ved Vallensbæk strand, som værende forbilledet for modellen. Dog reduceret i omfang på bedste vis som sædvane på den tid.
Billederne er "lånt" fra heljans hjemmeside og Google earth.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.165
Så er der jo den gamle smedie fra Ørbæk på Fyn - den står på Frilandsmuseet i dag, og har også gjort det, da Heljan lavede modellen.
Esso stationen derimod behøver ikke at have noget konkret forbillede - den er meget karakteristisk for sin tid, og der var masser af stort set ens bygninger over hele landet.
MVH
Lars
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Skive og Videbæk station
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Det er da ikke Skive, men Nykøbing F station? Lige som Heljans moderne kommandopost.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det [u]er[/u] Skive station
Kig på google maps, kig på tagkonstruktionen på de to bygninger og kig på murfarven.
KLaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hvis du kigger på disse billeder er skive altså i en del flere etager end modellen. http://www.danskestationer.dk/svj/svj_skive_h.php
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu linker jeg lige til et billede fra siden
Er der ikke samme antal etager som på Heljan modellen?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Når man betragter Skive station fra perronsiden, så er det meget tydeligt, at bygningen har fire etager. Det er åbenbart kun de to øverste, der er synlige fra gadesiden.
Selvom jeg aldrig har været i Skive, kan jeg på baggrund af de to billeder af den "rigtige" Skive station konkludere, at parkeringspladsen og banelegmet ikke er i niveau.
Så efter min bedste overbevisning, er Heljans model ikke korrekt, selvom der tydeligvis er flere ligheder.
Læg bl.a mærke til den overdækkede perrontunnel, som starter i stationens næstøverste etage....stuen....første.....anden sal....tada:-)
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Præcis hvad jeg mente!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Når jeg læser moppes anke, så går anken vist ikke på, hvilken inspirationskilde, der ligger til grund for Heljans model. Der er meget stor chance for, at det vitterligt er Skive.
Men når halvdelen af etagerne mangler hos Heljan, så er der langt fra tale om en eksakt kopi.
Men hvordan så med det "halve" hus som Heljan har præsteret; holder det målene i forhold til virkeligheden, er eller er der tale om et af de sædvanlige 1:100 huse som f.eks deres røde blokpost med tegltag. Rigtig nydelig men bare for klejn.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.165
Det er nu engang Skive station, Heljan har brugt som inspiration: Der er aldrig nogen, der har påstået, at det skulle være en model af Skive station - den ville nok under alle omstændigheder være så aparte, at den stort set ikke kunne sælges.
For det er rigtigt, hvad nogle af jer åbenbart gætter på: Skive ny station er bygget ind i en stejl skråning, så den har to etager på den ene side, og fire på den anden. Det kunne naturligvis være smart på en modelbane, da man så ikke behøver lave ret meget baggrund for stationen, hvis man har en sådan skråning - men nok alligevel så atypisk, at de færreste ville gøre det i praksis.
Under alle omstændigheder har Heljan i sin tid valgt at lave en station med udgangspunkt i Skive - uden nogensinde at påstå, at det var Skive. Og jo, der er tale om en "1:100" model, alt for lille, desværre.
Skive station var den første i denne byggestil, men herefter kom der i løbet af tresserne en del andre DSB stationer til, der ligner meget - herunder stationen i Nykøbing. Skive ny station blev indviet i 1962.
MVH
Lars
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 138
Jeg synes nu ikke, at ligheden mellem Heljans station og Nykøbing F er så stor. F.eks. har taget på Nyk. F. et udhæng og gavle er i gule sten. Se Banen nr. 84, s. 27 for historisk udtryk, fra DMJK. Nutidige billeder kan googles.
Christian Nordbyen
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.340
Naturligvis er det Skive station som er udgangspunktet for Heljans model.
Da modellen blev sendt i ud, var stationen (den rigtige) lige blevet opført. Mange som er nået pensionistalderen i dag kan huske, at de købte den hos nærmeste legetøjsforhandler mens de endnu gik i skole - 50 år på bagen har modellen vel efterhånden! De fleste anvendte dengang Märklin metalskinner og der fandtes ingen passagervogne i rigtig længde. Det er i det lys, modellen skal ses, men vi kan da godt blive enige om, at det er på tide at der kommer en erstatning/opdatering, ikke bare af den, men af alle de andre Heljan-modeller fra "anno dengang".
Svend
cfrost
Indlæg: 268
Havnestationen i Århus var også bygget i samme stil....
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.340
Der er et par fine billeder af Århus Havnestation på Færgejournalens hjemmeside.
Et besøg på hjemmesiden kan anbefales!
http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=prinsesse_anne_mari...
http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=prinsesse_anne_mari...
http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=aarhus_03.jpg
http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=aarhus_12.jpg
http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=aarhus_08.jpg
http://www.faergejournalen.dk/visbillede.php?billede=aarhus_09.jpg
Svend
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Og for dem, der vil konstatere dette ved selvsyn, henledes opmærksomheden på Jernbanehistorisk Årbog 10 fra side 44, hvor der er en række gode billeder i s/h såvel som farve, som krydrer en velskrevet artikel om Kalundbogr-Aarhus overfarten.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Det har mange gange, og i mange forskellige sammenhænge været nævnt, at Heljans bygninger (i hvert fald før i tiden) har været inspireret af, men ikke været direkte kopier af virkeligheden. Der kan i den fobindelse spekuleres meget om grundene til dette, men uanset har det den fordel, at byerne/bygningerne på vore anlæg sjældent er konkrete i modsætning til det rullende materiel, og defor er det jo ikke så slemt, at stemningen fra typiske bygninger fanges, om end de ikke er 100% konkrete. - Skala er så en helt anden snak...
Der har allerede været været nævnt flere eksempler her i tråden, så dem tager jeg ikke igen, men jeg supplerer gerne:
Art. nr. 130: Landsbystation.
JEg kan desværre ikke huske hvilken station der er tale om, men så vidt jeg husker, ligger den på Bryrupbanen (ret mig hvis jeg tager fejl). Bortset fra størrelsen, skulle modellen vidst nok være korrekt.
Art. nr. 157: Provinsbystation.
Dette er Holme Olstrup station. Den er (så vidt vides) helt korrekt, og ydermere i korrekt målestok.
Art. nr. 1725: Posthus.
Der skulle her være tale om et posthus, som er inspireret af Skelskør posthus. Så vidt jeg er orienteret dog kun inspireret af...
Art. nr. 2019: Toldbod.
Jeg kan ikke huske det konkret, men denne bygning er vidst nok også en model af/inspireret af en virkelig bygning.
Art. nr. 206: Den gamle kro.
Denne skulle være inspireret af Rønnede kro. Der er dog kun tale om en inspireret model. Fx er den store kvist rundet på forbilledet, hvor imod den er med rette linjer på modellen. Endvidere, er forbilledet (tilnærmelsesvis) hvid, hvor i mod modellen er gul. Muligvis har kalkningen været anderledes før i tiden... Ligeledes er modellen ikke i skala.
Art. nr. 220: H.C. Andersens hus.
Ja, den giver da vidst sig selv. Ej i skala...
Art. nr. 371/372: Vandtårn.
Std. DSB vandtårn. Ikke så meget mere at sige...
Art. nr. 464: Urmager og juvelér.
Bygningen er meget kraftigt inspireret af en virkelig bygning, som endda har en urmager i stueetagen. Jeg ved ikke hvor forbilledet er, men på s. 54 i Niels-Folke Valins bog "Modeljernbanens Teknik" er der et billede af forbilledet. Skalaen er igen ikke korrekt.
Art. nr. 465: Bar og salon:
Bygningen er inspireret af en virkelig bygning, om end ligheden slutter brat efter 2. sal. Jeg ved ikke hvor forbilledet er, men på s. 54 i Niels-Folke Valins bog "Modeljernbanens Teknik" er der et billede af forbilledet. Skalaen er igen ikke korrekt.
Art. nr. 466: Rembrandts hus.
Jeg ved intet om modellen eller forbilledet, men som navnet indikerer, må det vel have forlæg i virkeligheden.
Art. nr. 914: Brdr. Wrights første forretning.
Jeg ved intet om modellen eller forbilledet, men som navnet indikerer, må det vel have forlæg i virkeligheden.
Art. nr. 915: Edisons laboratorium.
Jeg ved intet om modellen eller forbilledet, men som navnet indikerer, må det vel have forlæg i virkeligheden.
Jeg ved ikke, om der flere, som jeg ikke kender til...
Derudover kan jeg nævne, at flere af deres parcelhuse/bungalows/villaer er basseret på eksisterende huse. Således skulle fx. 1782 være lavet direkte efter tegningerne fra et husbyggefirma.
Hvad servicestationen 1774 angår, er det en std.type, som har eksisteret flere steder i landet. Som kuriosum kan det nævnes, at et eksemplar har ligget (næsten) ved siden af Rønnede kro, som jo også er blevet til en Heljanmodel. Desværre er bygningen nu revet ned. Deværre fordi den aldrig fik ændret særlig meget på bygningerne - fx ingen tilbygninger - og dermed lignede modellen rigtig meget... Eneste ændring var, at den var blevet ændret fra Esso til Statoil.
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Sjov tråd med mange gode oplysninger!
Lad mig supplere med:
[u]Kolonnehus 140[/u], som slet ikke er et kolonnehus, men en tjenestebolig. Forbilledet lå i Lillerød og der er gode tegninger af det i Lokomotivet nr. 58. Huset skulle være korrekt 1:87, men skæmmes af alt for store teglsten.
Om det er en rigtig bygning ved jeg ikke, men:
[u]Pølsevogn 204[/u], har sit forbillede i en virkelig pølsevognstype fra midten af 1950’erne. Også den er i korrekt skala 1:87
M.v.h.
Sundborg
Henrik PS
Indlæg: 83
Heljan producerede på et tidspunkt et butikscenter katalog nr. 1775. Det har tydeligvis inspiration fra Gammel Køge Landevej 780 i Brøndby Strand. Se på: http://maps.google.dk.
Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 996
Jeg havde engang en model af Ebeltoft Raadhus.
Bygningen var ENORM ved siden af f.eks. H.C. Andersens hus, saa jeg vil naesten tro at det var i korrekt 1:87 forhold. (Hvor maerkeligt det end lyder...)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Det er vi så meget enige om - se mit tidligere indlæg i denne tråd.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Kunne disse to broer have noget med hinanden at gøre?
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=4366&zon...
Og:
http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=varekatalog&doo=vare&vare...
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Typemæssig er de vist ikke så langt fra hinanden, selvom "originalen" har et større spænd og et rækværk i en anden farve.
Der er tale om en ganske nydelig jernkonstruktion, som vil tage sig godt ud på et storbyanlæg.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Helt rigtigt, men tror nu der er der heljan har fået idéen fra. Kender ikke andre broer af den type her hjemme. Mon ikke vi alle har kørt igennem den på et tidspunk!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Den gamle lillebæltsbro, som man kan se et billede af her: http://www.highways.dk/broer/lillebaeltsbro.php er også en ganske nydelig konstruktion, som vist ovenikøbet er lavet i 1:87 og portrætteret i det seneste(vistnok) nummer af Banen.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Den har Heljan da vist ikke forsøgt sig på - så er den i hvert fald krympet rigtig meget i deres udgave
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Nu tænkte jeg på stålkonstruktioner generelt, og ikke kun dem fra Søndersø.
Isåfald er udbuddet jo forholdsvis begrænset.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Duizz
Indlæg: 225
Hejsa. Det ville også blive noget af et samlesæt Heljan skulle forsøge at sælge. I 1:87 er Lillebæltsbroen 13,5m lang! Forestil jer lige den æske man skulle transportere hjem fra forhandleren
Det er min storebror som har lavet modellen i skala H0, og I kan se mere om hans projekt her: http://www.bechers-modeltog.dk/34156443
I kan også finde en lille video af indvielsen af modellen, på hans side.
Tilbage til Heljans produkter. Den gamle landhandel, art. nr.: 208. Har den forbillede i virkeligheden? Den er flot og rummer dansk idyl.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
John_H
Ishøj
Indlæg: 39
Interessant tråd
Kom til at tænke (undskyld) - Kunne én af grundende til at Heljans bygninger er mindre end 1:87 være, at da de blev fabrikeret var det Märklin der var 'herskende' på området - og deres modeller var også mindre end 1:87? Så bygningerne blev tilpasset udbuddet af materiel?
Jeg sidder og fedter lidt rundt på de hjemmesider der flittigt henvises til her på Sporskiftet. Er I klar over at det er tidsrøver af de helt store - fnys! (Venligt ment)
Bechers-modeltog.dk er absolut et besøg værd.
Med venlig hilsen
John
* * * * * * * * * * * * *
HO på prøve (Roco Geoline)
Medlem af DE5
Ole Vedel
Indlæg: 1.167
Dengang i 60-70érne var de fleste togbaner/elektriske tog bygget på en plade på ca. 122 x 220 cm, hvilket gjorde at der ikke var plads til så store/mange huse.
Se i sporplans hæfter fra dengang. Der sku jo også være plads til et bjerg.
Kun bygninger som remiser, og andre som er tæt på sporet var i 1:87
Skala forhold gik hverken Faller, Kibri, Volmer eller Heljan som var dem der lavede mange huse op i. Kunderne sikkert heller ikke.
Se blot på Fallers by huse fra dengang, mange havde en etage højde på 15-16mm.
I Europa var det kun England der fik huse i rigtig skala 1:76, fra Tri-ang og Hornby og Selfølgelig USA hvor man sikkert har haft pladsen til det, og en anden måde at bygge på.
Først da Pola kom med deres byhuse i rigtig skala kom der gang i det.
Og nu kom de fleste lokomotiver og vogne så også i korrekt skala, og så blev hobbyen til modeljernbane.
Mvh. Ole Vedel
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Okey, jeg var da ret overbevist om at Videbæk station var 1:100. Kan jeg tolke som at den også er i 1:87. Flot station by the way ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Snarere i 1:120 - perfekt til TT
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Med hensyn til ny Skive H, er det rigtigt at Heljans model nok ikke er specielt velligende, men med et par sammenbyggede sæt kunne man måske få noget ud af det.
Jeg syntes nu hellere jeg ville bruge tid på gammel Skive H, som også den nye klub heroppe (vidst) har gang i
http://www.frogx.dk/skive50/
(Billeder af gl Skive H nr 14 og 15 fra toppen)
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
ppilot
Indlæg: 135
Jeg har i denne bog: "Modeljernbaner - materiel og opbygning" af Niels-Folke Vallin side 36 set et foto af to af de moderne Skive banegårde bygget sammen så niveauforskellen er blevet som i virkeligheden, altså 4 etager mod sporene og 2 etager mod gaden. Der ser faktisk rigtigt godt ud!
Desværre er der ikke skrevet hvem byggeren er eller hvor modellen står.
Biblioteket har tonsvis af denne bog, jeg har desværre ikke mulighed for at scanne.
Angående Videbæk så er den helt gal i målestokken, 1:100 eller mindre, jeg har lige pillet den ned af mit gamle anlæg.
MVH
Peter
Peter
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV
UTJ
Indlæg: 438
Jeg får helt lyst til at bygge den i rigtig størrelse, men den er faktisk ganske stor i 1:87 - og hvor har man brug for en enorm endestation, hvor højdepunktet er en triangelvogn som kører hen på drejeskiven, vender og kører tilbage til Skjern.....
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.165
Jeg har også altid haft lyst til at lave den i korrekt størrelse - man kunne måske overveje at bruge den som en mellemstation i stedet?
MVH
Lars
UTJ
Indlæg: 438
Det er faktisk et typehus - model station klasse 1 eller 2 og Videbæk havde sikkert kolleger andre steder, hvis man leder lidt i mellemstationsbyggeriet i 20'erne.
ulrikernst
Indlæg: 247
ja så enormt meget en tidsrøver MEN må jo betyde af det er spændene info på alle de links
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
cbt
Indlæg: 1.159
Det er muligt, at ligheden ikke er 100.000%, meeeeeen jeg har altid syntes, at Heljan #143 Grand Hotel minder en hel del om Hotel Hvide Hus i Aalborg og vice versa.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
En anden Aalborg bygning kunne også godt være forbillede for en Heljan model.
Det er DSB godsekspeditin og Heljans øldepot - som vist også har været/er udgivet som godsekspedition.
Modellens omfang er meget reduceret, men bygningstypen finder jeg helt klart er i overensstemmelse med bygningen her i Aalborg.
Billeder fra Heljan katalog og Google earth.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.881
Den Rembrandts Hus er virkelig.
http://www.google.nl/images?hl=nl&safe=off&q=rembrandthuis&um=1&ie=UTF-8...
http://www.rembrandthuis.nl/cms_pages/index_main.html
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
cbt
Indlæg: 1.159
Jeg fandt i anden anledning mine gamle Hobby Bladet blade frem i går, og sørme om ikke der var lidt info at finde om Heljans (dengang) spritnye modeller:
(Fra Hobby Bladet nr. 58 januar 1965).
Stationerne giver vel mere eller mindre sig selv...
(Fra Hobby Bladet nr. 67 november 1967)
...men hvilken Strandby Station drejer det sig om ?.
For det er ikke Ulrik Plesner's smukke Strandby Station her i Vendsyssel, det drejer sig om.
http://da.wikipedia.org/wiki/Strandby_Station
(Fra Hobby Bladet nr. 65 september 1965)
Danmarks første andelsmejeri ligger i Hjedding, og det ser sådan ud:
http://www.northseatrail.org/show_single_article.php?article_id=4637&lang=uk
Hvilket mejeri har mon været inspirationen til HELJAN's model ?.
(Fra Hobby Bladet nr. 81 februar 1967)
Det giver vel sig selv, at det drejer sig om Hanstholm Fyr...
Og pakhuset nr. B-133 stammer tilsyneladende fra Fyn:
(Fra Hobby Bladet nr. 76 september 1966)
...men nøjagtigt hvilket pakhus drejer det sig om ?
(Der kan ses flere HELJAN-annoncer fra Hobby Bladet her:
http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=236348).
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Henrik_B
Indlæg: 4
Min kones farfar havde et bijob med at opmåle bygninger for Heljan, så ja, der ligger- i hvert fald i nogle tilfælde- rigtige bygninger til grund for modellerne. Desværre har han været død i 30-40 år og kan ikke kaste mere lys over sagerne.
Henrik
cbt
Indlæg: 1.159
Hmmm, måske har Heljan skelet lidt til Ormslev Station på Aarhus-egnen ?
Fra Aarhus Kommuneatlas: http://gis.aarhus.dk/kommuneatlas/arkitektur_byggeskik_landet/Arkitektur_byggeskik_landet_76.htm
Flere (farve-)billeder på: http://www.grandts.dk/Aarhus/hammel.htm
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
okhansen
Indlæg: 232
HCA-huset siger jo sig selv, men urmagerhuset ligger i Nørregade:
http://maps.google.dk/maps?hl=da&q=n%C3%B8rregade+odense&bav=on.2,or.r_g...
Bar og Salon huset ligger på Hunderupvej, dog uden bar og salon:
http://maps.google.dk/maps?hl=da&q=n%C3%B8rregade+odense&bav=on.2,or.r_g...
Landsbystationen med varehus ses flere steder langs den gamle Odense-Kerteminde bane.
Mvh. okhansen
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal
BmP
Indlæg: 49
Om "Strandby" station hed det i et tidligt Heljan-katalog at det var en model fra OKMJ. Vel ikke usandsynligt, når modellen laves i Næsby.
"Der er ikke noget Strandby på Kertemindebanen", vil vågne, små purke så hyle.
Nej - og ligesom det ikke præcis er hverken Skive, Nykøbing, Vojens eller Aarhus Havnestation, der har stået model for den moderne, er det ikke værd at hænge sig i. Man skal bare købe, bygge og hygge sig med modellerne. At nye modeller af Strandby station så kræver en mængde manuel efterbehandling for at se ligeså kønne ud som originalen for 40 år siden, er en anden snak.
Videbæk - jo - den ligner da i det mindste, men det ser godtnok fjoget ud, at kudsken på ME-vognen kan sidde og kikke ind ad standerens stuevindue på første sal.
Det er en ommer - men det har Heljan jo nægtet i mange år. Som med rigtigt mange andre Heljan byggesæt, som det også er antydet i mange indlæg herover, handler det om, hvor meget man vil gå på kompromis for at have hyggelige, danske modeller på sit anlæg. -Lidt ligesom "Heljan-modeller med hjul", som i en del tilfælde egner sig allerbedst, hvis man på sit anlæg vil lave en model af Henriksen, Aabys ophugningplads, hvor alt kan stå lissåstille uden at køte på gulvet...
-En skam, når nu det ku' vær' så godt....
vh
Per
Det hele sejler - pånær færgerne...
legtorama
Indlæg: 72
.....og man forstår jo ikke, at Heljan ikke vil lave Videbæk i 1/87. Jeg tror, der et marked for skalakorrekte modeller!
Vedr. Strandby. Det er helt tydeligt, at inspirationen er hentet fra Kertemindebanens stationsbygninger. At navnet Strandby så ikke er fra denne bane er vel egentligt også ligegyldigt.
Heljans bygninger har gennerelt et forbillede, fandt jeg ud af for mange år siden, da jeg forskede i dette emne. Mange af bygningerne er små perler at have på et modelbaneanlæg med dansk forbillede. Desværre er kvaliteten og skalanøjagtigheden i dag utidssvarende. Primært fordi man ikke har eller vil inverstere i nye støbeværktøjer. Jeg tror, vi er mange, der godt kunne ønske os en reformation på dette område.
Med venlig hilsen og håb om at familien Nannestad læser dette
Niels
Niels
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hejsa
Nå vi snakker Heljan. må vi ikke glemme, at Heljan har lavet nogle utroligt flotte og tæt på 1:87 industribygninger.
De fremkom for maaaange år siden, jeg kørte tsysk dengang, og abbonerede følgelig på MIBA, og jeg kan huske den begejstring tyskerne lagde for dagen pga skalatroheden, når de dels blev omtalt i Nürnbergmesse-bladene (3 + 3a), dels blev foreviget, når de indgik i de lidt finere/større anlæg, som der var en del fine reportager fra.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Det er da ikke Skive, men Nykøbing F station? Lige som Heljans moderne kommandopost.
Nej, Heljans moderne kommandopost er en tillempet model af posten i Nyborg. Det var en af 1950'erne og 60'ernes andre småproducenter, Remo modeller, der først lancerede en model af Nyborg-posten, der var karakteristisk ved at have vinduer "hele vejen rundt". Remo og Heljan havde samme grossist (DMI), så jeg formoder, at Heljans model i praksis blot afløste Remos do. hos forhandlerne. Remos byggesæt var af pap med vinduer i plastic, og den nederste del af posten svarede langt bedre til forbilledet end Heljan-modellens do.
Med venlig hilsen
M rten
Med venlig hilsen
Morten
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Det kunne være rart, om Heljan lavede de mange huse fra deres program om til korrekt 1:87. Mange af deres huse er jo fantastiske og alle kender dem. Så trist at de er 1:100 og 1:120. men kaldes H0.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6