Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 579

PB  Hjemmeside

Valg af godsvogne

Hej

Jeg har følgende spørgsmål

På mit anlæg bruger jeg MZ 1414 og MT Epoke V som trækkraft.

Jeg vil transportere:

tømmer

savsmuld

brædder

fisk

forskellige ting på fladvogne til landbrug og industri

Til tømmertransport bruger jeg NSB Os og NSB Kbps godsvogne fra NMJ "Norsk Modelljernbane".

Men kunne godt tænke mig nogle forslag, hvad jeg ellers kunne bruge.

Er der nogen i det her forum der har nogle forslag af godsvogne, der passer sammen med mine lokomotiver og perioden (ca. 70 – 90) ?

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Reiner" skrev:
Jeg vil transportere:

tømmer

savsmuld

brædder

fisk

forskellige ting på fladvogne til landbrug og industri

(ca. 70 – 90)?

Et godt sted at få overblik over danske vogntyper er http://www.jernbanen.dk/ - se under DSB godsvogne 1965-2001.

Til tømmer og brædder må det være åbne vogne med sidestøtter som Ks og Kbs.

Til savsmuld er jeg noget i tvivl. Nogle vil måske foreslå silovogne som Tdgs, problemet er bare at savsmuld er et vanskeligt gods som pakker og ikke er nemt at få ud af en silovogn. Det kan muligvis læsses på en åben godsvogn som E eller Elo og overdækkes med en presenning. Alternativt kan det læsses i containere, men de skal muligvis være indrettet til formålet.

Til fisk må det være lukkede isolerede vogne med isafkøling, problemet er her at ældre typer af disse vogne forsvandt inden 1970, tilbage var Ics der vist ikke blev benyttet til fisk og også forsvandt i 70'erne, samt nogle indlejede vogne. Stort set al transport af fisk gik med lastbil.

Forskellige ting på fladvogne må også være Ks og Kbs hvor sidestøtterne kan aftages hhv. slås ned, samt Kbkm og Kklm. Desuden kan i nogle tilfælde benyttes højsidede vogne som E og Elo.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 579

PB  Hjemmeside

Tusind tak Erik Laughing out loud

Nu har jeg gennemrodet jernbanen.dk og fundet en masse brugbart materiale.

Så er det bare om at lave en LAAAANG ønskeliste Wink

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Ang. transport af fisk, såfremt de ikke er levende, kunne det vel tænkes at de blev transporteret i køle- eller frysecontainere, i enten 20 eller 40 fods længde.

Ellers interfrigo køle-/frysevogne.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.312

PB

Epoke V - og VI som er på vej - er vel nærmest en lang række af nutidige (og måske lidt kedelige) container/veksellad/løstrailer-bærevogne og lukkede godsvogne med skydevægge. Af og til en tankvogn, nogle bilvogne og for alles vedkommende mest boggie-godsvogne eller i hvert fald med mere end 2 aksler.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Reiner

Jeg kunne da også foreslå nogle svenske SJ litra O-vogne (Hobbytrade) til dit tømmer.

Med dine evner vil en gang patinering få skabt nogle super flotte vogne.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 579

PB  Hjemmeside

Hej

Det med Interfrigo kølevognen er en god ide.

Tak for det.

Da jeg boede en overgang i Skagen, blev der læsser fisk i kasser i godsvogne.

Jeg kan bare ikke huske, hvilke vogne der blev brugt.

Men en kølevogn af denne type kan sikkert fint klare det.

"martindahl" skrev:
Hej ReinerJeg kunne da også foreslå nogle svenske SJ litra O-vogne (Hobbytrade) til dit tømmer.Med dine evner vil en gang patinering få skabt nogle super flotte vogne.Martin Wink

Jeg købte mig 3 vogne fra NSB (NMJ).

De er utrolig flotte bygget. Selv pufferne kan bevæge sig.

Men om de nogensinde har kørt her i DK, ved jeg faktisk ikke noget om.

Så der er de svenske vogne nok et bedre valg.

Jo mere jeg prøver med patineringen, jo mere modig bliver jeg.

Men det er trods alt kun Noch patineringspulver med indbygget fortrydelsesret.

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

MY1104

Indlæg: 112

PB

Der er faktisk rigtig mange muligheder i disse epoker. Tømmer er blevet transporteret på åbne vogne men også i lukkede godsvogne.

For nogle år siden var der rumænske kølevogne hvopr der var maskinpasser med, så en af vognene var udstyret med kupe/opholdsrum det har sikkert været en lang tur fra Skagen til Rumænien.

Hvis man ser på de udenlanske vogne der har befaret danske skinner og hvad du kan få fra industrien, er der rigtig meget at vælge imellem.

Rigtig god køre og købelyst.

MVH

Anders

__________________

I morgen er i dag historie.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 2.043

PB  Hjemmeside

"Reiner" skrev:
HejDet med Interfrigo kølevognen er en god ide. Da jeg boede en overgang i Skagen, blev der læsser fisk i kasser i godsvogne. Jeg kan bare ikke huske, hvilke vogne der blev brugt.

Jeg har set den vedhæftede type vogne i Skagen:

De fandtes også i et trevognssæt. Men de produceres ikke længere, så du skal enten købe brugt eller bestille nu.

image009

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 579

PB  Hjemmeside

"MY1104" skrev:
Der er faktisk rigtig mange muligheder i disse epoker. Tømmer er blevet transporteret på åbne vogne men også i lukkede godsvogne. For nogle år siden var der rumænske kølevogne hvor der var maskinpasser med, så en af vognene var udstyret med kupe/opholdsrum det har sikkert været en lang tur fra Skagen til Rumænien.Hvis man ser på de udenlandske vogne der har befaret danske skinner og hvad du kan få fra industrien, er der rigtig meget at vælge imellem.Rigtig god køre og købelyst.MVHAnders

Jeg har lige læst bogen GODSTOG af Jens Bruun-Petersen og så , at der var masser af udenlandske vogne på de danske skinner.

Så det har du helt ret i.

Hvad mon rumænerens opgave var ?

Hej Peter

Tak for dit tip.

Men måske er vognen lidt for ny til min bane.

(Lidt romantiker må man ved være) endda jeg valgt den tid, jeg har Wink

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.