Jeg har forgæves forsøgt og finde ud af om en DB 216 har kørt med vogne af typen Bpmz. Hvis der nogen der ved noget om dette emne vil jeg blive glad for lidt info.
Jeg har forgæves forsøgt og finde ud af om en DB 216 har kørt med vogne af typen Bpmz. Hvis der nogen der ved noget om dette emne vil jeg blive glad for lidt info.
Bpmz har kørt i en lang årrække. Tænker du på specielle farver?
Lokomotivet havde indbygget dampgenerator til de personvogne, der havde dampvarme. Men nogenlunde samtidig blev personvognparken fornyet, og disse nye vogne havde elvarme. Damp generering i lokomotiver blev derfor overflødig i og med, at de gamle personvogne fra før krigen blev udrangeret. Med konstruktionen af 218 fra 1968, som havde elektrisk varmegenerering og større trækkraft, kom 216 over i "godsafdelingen" i det nordlige Vesttyskland.
Bpmz kom først "på markedet" i 1978.
Hvis det har, har det garanteret været museumskørsel eller bestilt særtog.
Edit: Godt nok sært: Jeg har lige rodet min Brawa N BR 216 og fået den til at køre . . . spooky . . .
Med konstruktionen af 218 fra 1968, som havde elektrisk varmegenerering og større trækkraft, kom 216 over i "godsafdelingen" i det nordlige Vesttyskland.
Ja, jeg kan også finde billeder af persontog med en 216 foran. Dog består oprangeringen af BN-vogne og tilsvarende nærtrafiktog. Og disse vogne har/havde mulighed for damp- og elvarme.
216 blev også indsat på persontrafikken østpå efter murens fald i en periode.
Jeg har forgæves forsøgt og finde ud af om en DB 216 har kørt med vogne af typen Bpmz. Hvis der nogen der ved noget om dette emne vil jeg blive glad for lidt info.
Du angiver ikke nummeret på dit lokomotiv. Der er to serier af BR 216, der er det såkaldte "vorserien lok", der har numre fra 216 001 til 010 og så er der "serien lok", der har numre fra 216 011 til 224.
216 001 - 010 blev udrangeret i årene 1978 til 1984, hvoraf de fleste blev solgt til private operatører, Italien og Spanien. 216 003 er bevaret på museet i Nürnberg.
Serielokomotiverne 216 011 - 216 224 kørte langt op i epoke V, hvor de sidste 15 blev udrangeret i februar 2004. Mange af dem kører i dag hos private operatører.
216 er forskellig fra sine søskende i længden. Den er 16.000 mm hvor de andre i familien V160 er 16.400 mm. Derudover er der forskelle på udluftningen.
Mange 216'ere er udstyret med vendetogsstyring, så du f.eks. kan sætte dem foran regionaltog med styrevogn. Dog kun frem til 1990. Herfra overgik BR 216 primært til godstrafik, dette skyldes dampvarmen, som ingen vogne benyttede efter 1990.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Ja det er Hobbyvognene. Men jeg er kommet i tvivl om de har været sat sammen med 216. Er der nogen der ved helt nøjagtig hvilke vogne 216 har trukket? Litra, farve osv?
Ja det er Hobbyvognene. Men jeg er kommet i tvivl om de har været sat sammen med 216. Er der nogen der ved helt nøjagtig hvilke vogne 216 har trukket? Litra, farve osv?
BR 216 har kørt med Bn vogne, som boholm skrev. Bn vogne er f.eks. de velkendte Silberlinge. Dog kun op til årene omkring 1990, hvor BR 216 overgik primært til godstransport. Det var som før nævnt, fordi vogne med dampvarme udgik omkring det tidspunkt.
Afhængig af epoke, skal du altså lede efter vogne af Bn typen. Hvis lokomotivet er bordeauxrødt kan det med fordel være sølvfarvede vogne.
Er lokomotivet orientrødt kan det være turkisfarvede. Du kan også blande, men ovenstående tommelfingerregel sikrer et godt match.
Er lokomotivet trafikrødt, så kan du kun køre med gods.
Hvis lokomotivet har numre mellem 216 001 og 216 010 fandtes det kun op til 1984, hvorfor du kun primært vil køre sølvfarvede Bn vogne (ægte Silberlinge).
Der er sikkert undtagelser, hvor den kører med andet end Bn vogne. Jeg svarer udfra, hvad der var dagligdag.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Tak for alle svarene. Lokomotivet er rødt, så det begrænser sig til at trække godsvogne, så var det heldigt at jeg ikke fik købt de tofarvede Piko-vogne.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Bpmz har kørt i en lang årrække. Tænker du på specielle farver?
Så lidt på:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bpmz-Bpmbz-Bpmdz/pix.html
og
http://de.wikipedia.org/wiki/Eurofima-Wagen#Die_Bpmz-Wagen_der_DB
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
SVJV har BR 216 ikke kørt med Bpmz-personvogne.
Lokomotivet havde indbygget dampgenerator til de personvogne, der havde dampvarme. Men nogenlunde samtidig blev personvognparken fornyet, og disse nye vogne havde elvarme. Damp generering i lokomotiver blev derfor overflødig i og med, at de gamle personvogne fra før krigen blev udrangeret. Med konstruktionen af 218 fra 1968, som havde elektrisk varmegenerering og større trækkraft, kom 216 over i "godsafdelingen" i det nordlige Vesttyskland.
Bpmz kom først "på markedet" i 1978.
Hvis det har, har det garanteret været museumskørsel eller bestilt særtog.
Edit: Godt nok sært: Jeg har lige rodet min Brawa N BR 216 og fået den til at køre . . . spooky . . .
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
I 1990.....
Et skønt billede af en 216'er
klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
albo
Indlæg: 15
Ja jeg har fået øje på nogle storrumsvogne i rød/hvid fra Piko. Jeg tror de vil pynte på min røde 216
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hobby vognene?
Vær opmærksom på at de er noget for korte i forhold til forbilledet.....
Anyhow, de er pæne til prisen, om de så har kørt med en 216'er er vel lige meget?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Ja, jeg kan også finde billeder af persontog med en 216 foran. Dog består oprangeringen af BN-vogne og tilsvarende nærtrafiktog. Og disse vogne har/havde mulighed for damp- og elvarme.
216 blev også indsat på persontrafikken østpå efter murens fald i en periode.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Du angiver ikke nummeret på dit lokomotiv. Der er to serier af BR 216, der er det såkaldte "vorserien lok", der har numre fra 216 001 til 010 og så er der "serien lok", der har numre fra 216 011 til 224.
216 001 - 010 blev udrangeret i årene 1978 til 1984, hvoraf de fleste blev solgt til private operatører, Italien og Spanien. 216 003 er bevaret på museet i Nürnberg.
Serielokomotiverne 216 011 - 216 224 kørte langt op i epoke V, hvor de sidste 15 blev udrangeret i februar 2004. Mange af dem kører i dag hos private operatører.
216 er forskellig fra sine søskende i længden. Den er 16.000 mm hvor de andre i familien V160 er 16.400 mm. Derudover er der forskelle på udluftningen.
Mange 216'ere er udstyret med vendetogsstyring, så du f.eks. kan sætte dem foran regionaltog med styrevogn. Dog kun frem til 1990. Herfra overgik BR 216 primært til godstrafik, dette skyldes dampvarmen, som ingen vogne benyttede efter 1990.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
albo
Indlæg: 15
Ja det er Hobbyvognene. Men jeg er kommet i tvivl om de har været sat sammen med 216. Er der nogen der ved helt nøjagtig hvilke vogne 216 har trukket? Litra, farve osv?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvilken 216 og i hvilken farve?
De har kørt med en masse forskelligt siden midtan af 1960'erne, men næppe særligt ofte med vogne med elvarme.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Hvordan ser man i det hele taget forskel - og især på afstand - på BR 215, 216, 217 og 218? For mig ligner de hinanden.
Svend
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Dette gælder det visuelle, motormæssigt er det en anden snak.
- BR 215, 218, 217 er ens.
- BR 216 er 40 cm kortere og har enkelte forskelle ved udluftningen.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og forserie 216 ser mget anderledes ud.
210 (gasturbine) er let at kende på grund af sine "kaninører"....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
BR 216 har kørt med Bn vogne, som boholm skrev. Bn vogne er f.eks. de velkendte Silberlinge. Dog kun op til årene omkring 1990, hvor BR 216 overgik primært til godstransport. Det var som før nævnt, fordi vogne med dampvarme udgik omkring det tidspunkt.
Afhængig af epoke, skal du altså lede efter vogne af Bn typen. Hvis lokomotivet er bordeauxrødt kan det med fordel være sølvfarvede vogne.
Er lokomotivet orientrødt kan det være turkisfarvede. Du kan også blande, men ovenstående tommelfingerregel sikrer et godt match.
Er lokomotivet trafikrødt, så kan du kun køre med gods.
Hvis lokomotivet har numre mellem 216 001 og 216 010 fandtes det kun op til 1984, hvorfor du kun primært vil køre sølvfarvede Bn vogne (ægte Silberlinge).
Der er sikkert undtagelser, hvor den kører med andet end Bn vogne. Jeg svarer udfra, hvad der var dagligdag.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
albo
Indlæg: 15
Tak for alle svarene. Lokomotivet er rødt, så det begrænser sig til at trække godsvogne, så var det heldigt at jeg ikke fik købt de tofarvede Piko-vogne.