Hej
Jeg har længe kigget på Tog & Teknos Valash folkevogns rugbrød. Er der nogen her på forummet, der ved noget om Valash sodavand? Folkevogns rugbrødet (T2) kom i 1950. Jeg mener at Valash var på markedet i 50´erne og 60´erne, og jeg voksede op i 70´erne og 80´erne og mener ikke jeg har smagt en Valash. Mit spørgsmål skal også ses i forhold til mit epoke år 1967. Tingene skulle helst passe nogenlunde sammen.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Ja, da, Valash var den danske Fanta - en dejlig appelsinvand, som jeg fik en del af som dreng. Jeg ved ikke, hvornår den forsvandt - det kan Google sikkert svare på - men jeg er født i 1962, så i -67 har den helt sikkert stadig været på markedet.
MVH
Lars
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja og mig selv og mange andre samlede på Valash mærker af forskellige slags i Tresserne.
Hilsen
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Lars
Tak for dit svar. Fine oplysniger! Jeg har prøvet at google Valash. Der dukkede en masse flotte etiketter op, men ikke nogle årstal.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Og tak til dig også, Jimmy.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Og så var den med patentprop
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' igen.
Hvad med den her?
http://per.pointblog.dk/Valash-.html
MVH
Lars
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Der var både Valash, Lemash og en med grepe smag og til sidst en også rød.
Kasserne var lys lilla med gul skrift. Jeg har stadig en kasse.
De smagte herligt og var speciel ved den prop som som sku "skrælles op" og havde man rystet flasken gav den et højt knald.
Ikke at forveksle med en patent prop som var af porselæn med en gummipakning og et hængsel af metal. Den brugtes især til hjemmelavet saft.
Valash blev solgt overalt på Sjælland og der var mange reklame skilte rundt omkring.
På Lolland var de sjældne, der havde de Lollandfalsters bryghus egne vand.
Jeg ved ikke med Fyn og Jylland, men jeg kender til et billed hvor man læsser Valash kasser fra en lastbil til en jernbanevogn, så de må været kommet omkring i landet.
Mvh. Ole Vedel
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Skrælleproppen var en nyere udgave, måske i 60 - 70 erne, og med en almindelig gennemsigtig glasflaske, og som stadigvæk er i brug med en metalkapsel
Patent prop var fra 50 erne og blev vel lukket manuelt, og det blev vel den skæbne. Så en sodavand kunne åbnes og lukkes flere gange ( så god til skovturen ). Gummipakningen kunne f.eks. bruges til at lave en "pistol" af en alm. træklemme. der så kunne skyde med en tændstik. Det har ikke meget med tog at gøre, men det var en dansk model
Og det er rigtig - den smagte rigtig godt ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Hej
Jeg mener at de havde depot på Kongelysvej i Gentofte, vejen ligger ved Kildegårdsplads.
Og ja det var en rigtig god sodavand.
Mvh
Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Næste spørgsmål er så om folkevognsrugbrødet er en fantasimodel eller om der virkelig har kørt en sådan rundt - og i givet fald hvor.
Svend
Amagerkaner
Indlæg: 440
God pointe, Svend!
Og tak til alle for de fine svar.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hejsa
Jeg mener, at udgaven med Grape hwf Greapash.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er jo flere danske modeller der er kommet frem på det seneste, der ikke er helt korrekte, men som er flotte alligevel. Som fx Brekinas Opel Blitz postbil. Det samme gælder også fx Opel Kadet politibilen. Går også selv efter så korrekte modeller som muligt, men noget må man bare have.
I slutningen af 1970´erne kom der nogle gange en Valashbil ud i det parcelhuskvarter hvor vi boede i Svendborg, for at sælge ud af varene. Det var enten en Hanomag eller en Opel Blitz ladbil med presenning, så vidt jeg husker. Den mindede meget om flyttemand Olsens bil.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cfrost
Indlæg: 272
Flyttemand Olsens bus er en Opel Blitz
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Til forskel fra jernbanemateriel har jeg opfattelsen af, at man (vi) er langt mere large overfor modelrigtigheden af modelbiler end almindeligt jernbanemateriel. Jeg tænker her på størrelse HO i epoke III.
Nogle biler kan man være i tvivl om, da der ikke findes fotografier af forbillederne. Andre biler har man fotografier af og kan se, at der er graverende fejl, f eks Brekina´s Mercedes DSB-lastbil hvor ladet skal være det sædvanlige aluminiumslad kombineret med en presenning. Og hvad med farver? Har f eks Roco´s Opel Blitz-lastbil den rigtige røde farve? (her ser vi bort fra at DSB vist aldrig har haft Opel-lastbiler). At der findes deciderede fantasimodeller er helt OK for mig (eksempel: Frisporets ølbil fra ”Helsted Bryghus”) for her er der tale om noget ”vi leger”.
Selv om modelbilerne ofte langtfra er korrekte, bliver de solgt, men er der nogen som har gode ideer til, hvordan niveauet kan højnes? Eller skal vi fortsætte med at være taknemmelige over at der i det hele taget kommer ”noget”, som ofte bare minder om noget som måske engang har kørt på vejene?
Svend
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg tror nu også, der er noget andet, der gør sig gældende her: Mens vi næsten alle har ret godt styr på det danske jernbanemateriel gennem tiderne (ellers hjælper jernbanen.dk gerne), er der rigtigt mange af de biler, vi her taler om, der kun fandtes i eet eksemplar.
Det er derfor meget, meget sværere at finde dokumentation, det støder heller ikke øjet så meget - så derfor er det nok også en hel del nemmere at sælge "fantasibiler".
Og hvis vi nu skal trække den så langt: Min kommende købstad kommer til at hedde Nørvig. Jeg kunne nok godt forestille mig at have en bagerbil fra "Nørvig bageren" - den vil også være ren fantasi, men en "nødvendig" fantasi, da min by er en fantasi.
Skal vi trække den så langt, bliver vi vel også nødt til at bygge realistiske modeller af eksisterende bygninger og sporanlæg?
MVH
Lars
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg er helt enig med Lars og fremførte i samme ånd eksemplet med Helsted Bryghus.
Men taler vi om DSB-Mercedes lastbilen (eller enhver anden ældre udgave af en DSB-lastbil) bør den da være korrekt på samme måde som en E-maskine eller en Q-vogn. Eller står jeg alene med det synspunkt?
Billede af den omtalte lastbil (internnummer 3100, indregistreringsnummer KA 82 846 - disse numre har Brekina ramt helt rigtigt) findes nedenfor, så nu er det almindelig kendt. Det findes naturligvis i en langt højere opløsning og med hele lastbilen ubeskåret, men det må vi have tilgode til en anden gang - f eks hvis en velmenende person (ikke mig) en dag skulle finde på (få tid til) at udsende en bog om dette emne
Svend
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Gamle danske film er en guldgrube, hvis man vil finde eksempler på, hvilke biler der kørte dengang. Vedhæftet en lille "forfriskning".
Svend
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Fra "Det var paa Rundetaarn"
Skøn film, hvor bla. Østerport og Helsingør stationer også ses, og året er iøvrigt 1955.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Jeg ved ikke hvor meget det har med virkeligheden at gøre, men Dansk Hobby har en Valash godsvogn på QXL:
http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rcfjernstyret-leg/dansk/dsb/dansk-hobb...
- Martin
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg ved godt hvor meget modellen har med virkeligheden at gøre: INGENTING
Den er ren fantasi ..... men det afholder dog ikke "samlere" fra at indlemme en sådan model i samlingen (andre vil sige rædselskabinettet)
Bemærk også lige, hvem der står som sælger .... og sikkert også som den, der har malet vognen og forsynet den med decaler.
Svend
cfrost
Indlæg: 272
Jeg har da aldig set noget lignende
Hvor er den dog hæslig, jeg har ALDRIG set forbilledet for denne vogn, og tvivler på den nogensinde har eksisteret. Den er tilsyneladende heller ikke litreret, hvilket underbygger min påstand.
EDIT: Har forespurgt sælger hvilket litra og nummer vognen har i virkligheden, og opdager efterfølgende at det oplyses, at det er en fantasimodel. :S
Forøvrigt vil jeg da gerne slå til lyd for, at der bliver fremstillet flere korrekte biler i de forskellige epoker. Og helst også med korrekte fonte anvendt, det er da ikke ligemeget hordan tingene ser ud, bare fordi det er modelbil ?
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Jeg synes dette er en rigtig god og relevant diskussion. Eftersom alt modelbyggeri er et kompromis, så er det (heldigvis) i høj grad et spørgsmål om personlig smag, hvor man vil trække grænsen. Men derfor kan man jo godt diskuterer tingene og udveksle synspunkter og argumenter om de enkelte modeller alligevel. Jeg læser altid meget gerne om andre vurderinger, så længe de er velargumenterede.
Det er givet rigtigt, at vi MJ’er er vænnet til kritisk at granske togmodellerne, mens vi på bilområdet nok er lidt mindre nøjeregnende – der er jeg enig med Svend. At det skyldes at de fleste af os er tognørder og ikke biltosser er sikkert rigtigt. Personligt går min grænse et eller andet sted der hvor Fleiscmanns kadavervogn slutter, men før vi når det, der er blevet betegnet som ”Märklin-trussevogne” eller den viste Valash-godsvogn.
M.h.t. bilerne, så har jeg købt både Brekinas Opel Blitz postbil og Tog og Teknos DSB Mercedes, mens jeg ikke har Frisporets udgave af grissehandler Olof Larsens bil. Helt rationelt er valget måske ikke – det har også noget med mavefornemmelser at gøre. Når jeg nok ikke køber modellen af Helsted Bryghus’ Hanomag, så har det mere noget at gøre med, at jeg synes det vil være sjovere, hvis der stod ”Sundborg Bryggeri” på lastbilen eller ”Sund-Pølser” på pølsevognen (jeg må se at få kontaktet ”Skilteskoven”) – dér er jeg på linje med Lars.
Når alt dette er sagt (skrevet), så synes jeg stadig det er vigtigt at vide, om den model man har foran sig er 100 pct. rigtig, en tillempet version eller en ren fantasimodel. Og det betyder noget for mig, når jeg skal bestemme mig for at købe modellen eller ej. Jeg plejer at researche lidt om bilen, inden jeg køber den. På den måde forsøger jeg at gå ind i handlen med rimeligt åbne øjne og ved, når jeg anskaffer mig en model der måske ikke er helt korrekt, men dog kan bidrage til at fremmane 1950’erne på mit anlæg. I den forbindelse kunne jeg godt ønske mig en bedre forbrugervejledning hos producenterne, noget jeg synes Frisporet i øvrigt er et udmærket eksempel på. Giv mig oplysningerne, så skal jeg nok selv træffe valget!
I forlængelse heraf synes jeg også Svends spørgsmål om, hvordan vi som entusiaster kan bidrage til at højne niveauet, er rigtig relevant. Der er tydeligvis producenter derude, som godt gider lave småserier af danske køretøjer, så de må fodres med ideer. Derfor synes jeg også billederne af VW’en fra Hellerup Is her på forummet er kanon, for det er jo præcis sådan noget, der er brug for. Jeg har netop været ved at researche lidt til en artikel på min blog om netop VW-transporter og bl.a. læst Jørgen Kjærs fremragende bog ”Folkevognsrugbrødet”, Forlaget Motorploven, Hadsten, 2009. Bogen er rigt illustreret med fotos og genoptryk af brochurer og reklamer og der er rigtig mange eksempler på spraglede danske ”rugbrød” fra diverse større firmaer og små håndværkere. Der er forbilleder nok at tage af, så producenter af modelbiler i skala 1:87 kan godt gå i gang. En del af billederne er i sagens natur i s/h, men personligt vil jeg være helt parat til at gå på kompromis m.h.t. om nu en bestemt detalje har den korrekte grønne nuance.
Og så til sidst er der et andet aspekt af lighed med forbilledet, der har min interesse og det er fordelingen af de forskellige typer af køretøjer. Jeg prøver også at ramme, at det er de mest tidstypiske bilmodeller, der ses på anlægget. Derfor har jeg undersøgt, hvilke bilmærker, der var typiske for den tidsperiode, der interessere mig (midten af 1950’erne) og på min blog skrevet lidt om hver enkelt af de mest almindelige personbiler, der også fås i skala 1:87 (det sidste er en væsentlig begrænsning). Det allerseneste er i den forbindelse, at jeg skriver på en artikel, hvor jeg forsøger at kortlægge sammensætningen af den samlede bilpark perioden – der var nemlig stadig masser af førkrigsmodeller på de danske veje i epoke III. Så hold øje med http://sundborg.wordpress.com
M.v.h.
Sundborg
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
På QXL står klart at det er en Fantasimodel, så der er ikke stukket noget under bordet.
Ligeså mærkelige er for mig 'snapsevogne'.
Fantasi modeller har da en plads i vores hobby - nogle af de mest spændende jeg har set, er ICE bemalet som IC4 eller EMD F7 i vinrød MY design (var det ikke Fredensborg Modeljernbane Klub?).
Den enkelte må så vælge sit niveau.
Jeg har ikke selv tænkt mig at købe Valash vognen, men fik jeg en af familien, så fik sikkert lov at køre med ind i mellem
På mine moduler kører mest DSB - men også tysk og dansk privatbane materiel mellem hinanden. Sidst fremførte MY 1202 et persontog her øst for Storebælt. Jeg er heller ikke helt epoke-tro.
Fantasien længe leve.
- - -
Samlermanien er så en anden ting.
Det seneste på vores evne til at lægge værdi i mærkelige ting, var under oprydning i kælderen hvor en kasse med smølfer skulle smides ud. Men nogle af dem er pludselig penge værd !!!
mvh niels peter
DK-2720
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja det eneste autentiske er Teksten Valash skriften:
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby