Så fik jeg endelig pakket mine undervandsbåde ud. 8 stk, heraf var der 6 uden fejl! de to sidste manglede henholdsvis en "Puf" & 2 stænger til åbning af bundlemmene. Puffen blev hurtigt udbedret og 7 vogne var så klar til at køre skærvetog på klubanlæget sammen med en D-maskine -uden særtogsplade- og en togførervogn -Cu.
Sådan et træk ser godt ud, selvom det er lidt for kort. Vognene kunne godt køre bedre, men det vil nok hjælpe med en gang teflonfedt!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
cfrost
Indlæg: 266
Hej Flemming
Er vognene tunge ? Med den massive metal-undervogn frygter jeg lidt, at det bliver for stor en mundfuld for D-maskinen at hive en stamme op af bakker ?
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Ja selvfølgelig er de det, men det største problem rent trækkraftmæssigt er nu akslerne der drejer meget trægt. D - maskinen skal nu nok trække af med 8 - 10 stk. på op til 2,5% stigning.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så mangler vi kun TD-vogne også, for at fuldende billedet med et blandet ballasttog. Tror kun det er et spørgsmål om tid før de også kommer Men PB-vogne er i øvrigt også blevet brugt til formålet.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
AHJ 5203
Ingeniør
Indlæg: 51
Jeg har nu taget mig sammen til at prøve køre mit første eksemplar.
UHHH så ringe må det simpelt hen ikke være Hobbytrade... Dette er et produkt hvor jeg gerne vil se jeres fine film af prøvekørslen?? findes den på jeres hjemme side ??
Det første indtryk man får af vognen, når den køre på skinnerne, er at der er alt for store flanger på hjulene. Det lyder 99% som om at vognen "tælle" skinnesøm.. Men nej, det er meget fine flanger på hjulene... Hvad kan der så være galt… Jo den måde hvorpå hjulene er monteret er ALT ALT for løs.. Det bevirker at når vognen køre så arbejder hjulene alt for meget og bevirker at hjulene kommer til at larme så meget at man skulle tro der var installeret lyddekoder i modellen.
Der er ikke andet at gøre ind at finde på en anden måde at montere hjulene på.. (skal nok vise løsningen når denne findes)
PS. det er en meget fin lille model
Aalborg Hadsund Jernbane, H0, jævnstrøm, Digital.
http://aalborghadsundjernbane.blogspot.com/
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
ja jeg fik jo sådan et 3 vognssæt i julegave. De kører godt nok trægt. Hjulophænget er ikke godt - der mangler simpelthen nogle fornuftige lejer. Da den kører med indvendige lejer, kan man ikke bruge de vanlige pinollejer. Akslerne er ophængt i 2 plastikgafler - det er ikke godt nok. Friktionen er alt for stor. En lille messingbøsning havde gjort underværker. Ophængning af bremseklodserne er også for simpel - noget dingleværk.
Så manglede der en puffe.
Men flotte vogne bestemt. Synd at der disse skavanker, men det er vi jo snart vant til at der er ved alt dansk materiel. Denne vogn har alså også en grad af selvbyg indbygget - med mindre at Hobbytrade vil stå ved problemet og levere nogle nye hjulophæng med rimelige lejer.
Man har simpelt hen sprunget over hvor gærdet var lavest og lavet det på bedste legetøjsmaner. Som på en bil til en ti'er i supermarkedet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JaS
Maskiningeniør
Indlæg: 40
Jeg synes altid Hobbytrade har leveret gode produkter, med undtagelse af dobbelt dækker vognene som der vist var lidt knas med.
Jeg har ikke købt undervandsbådene endnu så de beskrevne problemer skal jeg ikke gøre mig klog på, men naturligvis ærgerligt, for prisen er høj nok til at vi skulle kunne forvente en høj kvalitet.
Mvh.
00
Indlæg: 633
Endnu en gang fedt med at deltage på et forum hvor andres erfaringer med et geværgreb gør, at andre ved mere inden der indkøbes. jeg har i sidste uge været ved at købe et sæt,men de var heldigvis ikke kommet endnu. nu kan jeg så undgå dem og skuffelsen - og bruge et gavekort til noget andet.
Jeg glæder mig til at komme ind til Kystbanen i Hellerup, få kaffe og smil, og finde noget sjovt at hygge med nytåret over.
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Så ringe er vognene da heller ikke - lidt teflonfedt gør underværker. Men mht. slutkontrol er det nok det ringste jeg indtil nu har set fra Hobbytrade - 2 vogne med fejl ud af 8. Den ene så stor at vognen ryger retur til forhandleren - mere på http://svjmjk.blogspot.com/ (se. Undervandsbåde fra Hobbytrade -OKT)
D - maskinen klarede da 7 undervandsbåde + 1 togførervogn rundt på hele vores klubanlæg - max. stigning 25 promille - og den kan med garanti slæbe mere.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Jeg har kigget lidt nærmere på konstruktionen af hjulophænget/lejet. Det er efter min mening håbløst.
Det tidligere byggesæt fra OKT, som denne her udgave skulle være en opgradering af, er det muligvis også med hensyn til detaljer m.m., men jeg er sikker på, at køreegenskaberne må være en nedgradering. På OKT's udgave var undervognen lavet i nysølv - det lyder i mine ører fornuftigt. Den ændring Hobbytrade har lavet, er vist en produktions-omkosnings-optimering.
Jeg har ikke haft OKT's i hånden, men det kunne være interessant at høre om dens løbeegenskaber.
Efter min ringe mening bør Hobbytrade have deres l... øh vogne tilbage , lave en ny opbygning af hjulophænget med et fornuftigt leje. Først derefter er der en chance for. at det en flot, velkørende vogn, der er pengene værd.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej Gert og alle jer andre
Jeg fik også 2 gange 3 u-både i julegave. Dem er jeg da glad for
Selve vognkassen og betjeningshåndtag er særdeles pænt udført - selv de indvendige brædderiller er kommet med, hvilket må have kostet en bondegård for formen.
Jeg har ikke prøvekørt dem endnu, men jer er faktisk også noget skuffet over undervognen.
Da jeg lavede OKTs vogn, gik jeg meget op i at undervognen skulle ligne så meget som muligt, og der synes jeg at HT har sprunget noget over. Man har slet ikke forsøgt at efterligne akselgaflernes udformning og bremsetrækstængerne falder let af.
Alene diameteren på sølen= akseltykkelsen gør at periferihastighede og derfor også rulle modstanden bliver 6-10 gange større end ved pinollejer. Smøring må være absolut nødvendigt.
Havde man brugt tyndere aksler f.eks 1,5 mm og evt lejret dem i metal ville de uden tvivl køre lettere end beskrevet. evt bare neddrejet dem ved lejet
De cintrede hul og bøsningen synes jeg ser grove ud, selvom man ikke ser meget af det når vogne står på sporet - brunering vil pynte en del
For mit vedkommende mangler der egerhjul, men det kommer jo an på hvilken epoke man kører Ofte var der både eger/stjernehjul og pladehjul på samme vogn.
Vj Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har også fået et 3 vognssæt og synes ikke at kritikken skal afholde nogen fra at købe vognene.
Det er nogen flotte vogne og med en usædvanlig ikke helt almindelig undervogn. Det er muligt de er lidt tunge i det, men det må lidt smøring kunne råde bod på.
Måske er vi bare ved at blive meget kritiske. Fortryder i hvert fald at jeg ikke fik 3 stk mere med.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Enig ! og som jeg allerede har skrevet i min lille anmeldelse på bloggen - teflonfedt gør underværker. Men de to plastakselgafler er stadigvæk ikke optimalt.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Vi sidder lige her og nu og forsøger at samle OKTs vogn. Et eller andet halter, kan en af jer der har lavet/samlet vognen evt. lave et foto af den færdige undervogn.
Der er det problem, at de aflange huller i bremseplatformens ende, vil bevirke at vognen vil stå skævt/hælde ned mod platformen.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Jeg har bygget vognen men kan ikke genkende dit problem.
Kunne du være mere specifik?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Her er et billede af et af ætsearkene. Det er hullerne foroven der bevirker at vi har problemer.
Der er en forskel på 2/10 mm fra hullernes top til vognkassens bund.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
[/quote]
Vi sidder lige her og nu og forsøger at samle OKTs vogn. Et eller andet halter, kan en af jer der har lavet/samlet vognen evt. lave et foto af den færdige undervogn.
Der er det problem, at de aflange huller i bremseplatformens ende, vil bevirke at vognen vil stå skævt/hælde ned mod platformen.[/quote]
Hej Flemming da jeg netop læste dit indlæg gik det op for mig, jeg havde et usamlet sæt liggende.
Så jeg prøvede lige efter - der er ingen problemer.
Hvis du mener hullerne til akslerne er de rigtignok højere i bremse enden.
Men hvis du nu ser efter, er der en dims på midten af vognkassen som danner det midtpunt hvor akslen hviler for 3 punksophæng.
Så med midre du har klippet det af så glem de lange huller:-)
vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Fleming
Ja, det er rigtigt. Det er bunden af vognkassen der bestemmer højden over skinnen, ikke hullerne.
Det er også grunden til at vognens køreegenskaber ikke er på toppen da den ikke har noget decideret leje, den 3-kantede bund er i realiteten et 1-punkts leje. Sammel du roligt vangerne med vognkassen og du vil se at det hele passer.
PS. Jeg vil naturligvis gerne tage et foto af min færdigsamlede vogn men så skal jeg lige på "fjernlageret" først. Så skriv lige igen hvis det er nødvendigt
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Tak for det hurtige svar - nu skal vi blot have filet/opbygget klodsen i ret højde. Men nu er der da 9 vogne der er klar til rensning og maling.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Den burde passe, såfremt der er renset ordenligt op i rillerne til vangerne.
skær evt en rille i dimsen og sæt et stykke ms-plade på højkant - det give mindre rullemodstand.
Som sagt om HT vogne er den store diameter på lejet=akseltykkelsen, den væsenligste årsag til den store rullemodstand.
en tyndere aksel vil hjælpe betydeligt
Vh per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og for os andre dødelige er en "ms-plade" en hvaffor en dims????
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Ms. = Alm forkortelse af messing
Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Aaaaahhhh, som 3. næstformand i QFP (Dansk Ordblinde Samfund) har jeg svært ved forkortelser....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
DSSS.
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
nyrevideret anmeldelse af Hobbytrade TH, dog kun DSB udgaverne.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.107
Er der nogen speciel grund - andet end økonomien - til, at hjulene ikke er brunerede?
MVH
Lars
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Vi har fjernet den lille resindup, og erstattet den med en plastditto ! Se. Blogl
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
[quote="F.Ormstrup"]Vi har fjernet den lille resindup, og erstattet den med en plastditto ! Se. Blogl
"Siden blev ikke fundet
Den side, du leder efter i bloggen Sydvestjydsk - Modeljernbaneklub. Ølgod. , findes desværre ikke."
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Hvis man tager linket og retter endelsen fra .htm til .html, så virker der
- Martin
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Undervandsbåde 4 del, nu skulle linket virke - ØV ! - små dumme fejl !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Ulrik D
Indlæg: 128
Da jeres "plast ditto" er større/længere, har I gjort vognen mere stiv. Samtidig må rullemodstanden være sblevet større. Og samlet set må køreregenskaberne være blevet forringet.
Hvis I gør "plast dittoens" anlægsflade mod akslen kortere - evt. spids - ville både rullemodstand være mindre og "trepunktsophængseffekt" bibeholdt...
Eller er jeg helt galt på den?? :?
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Det må vi prøve - selvom køreegenskaberne allerede er bedre end på HobbyTrades modeller !!
p.s. se på HT modellen gennem en lup - sikke en samlekvalitet ! Det er godt de er malede !!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Da jeg desværre ikke har fået mine eksemlparer endnu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der er galt med samlekvaliteten fra HT's side?
Du var inde på at "indlejre" et messingstykke som bærepunkt på OKT's model. Hvorfor gik I væk fra det - det ville da reducere rullemodstanden drastisk.
Iøvrigt finder jeg det underligt at kunne læse diverse anmeldelser af undervandsbåden allerede i december når min forhandler (Din og Min) stadig ikke har modtaget deres forudbestilte (og betalte) vogne fra HT. Der er åbenbart visse forhandlere der er "bedre" end andre (ja, jeg er misundelig på jeres vogne :? ).
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Det var for vanskeligt at få den rette højde, og vognene fik virkelig trepunktsophæng - vralter.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Sjovt at folk stadigvæk forudbetaler - der er ellers flere der har betalt dyre lærepenge i den anledning.
Jeg tror ikke der er forhandlere der er "bedre" end andre - men et og andet tyder på at HobbyTrade behandler ordrerne i den orden de indløber. Her hos os, havde den ene forhandler TH - vognene 1 uge før den anden. Med Klædeskabene var der byttet om, så det var den anden der havde dem 14 dage før !
p.s. Der er en mangel på vognen ingen tilsyneladende har bemærket. "Klapsædet" ????? - hvis det altså stadigvæk var der efter at bremsehusene blev fjernet !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Næh, Flemming, du misforstår.
Det er Din og Min der har bestilt og forudbetalt varerne hos HT, ikke mig. Det virker som om at 3 - 4 store forhandlere i høj grad bliver tilgodeset når varerne skal fordeles. Ikke en smart strategi overfor de små butikker der i forvejen ikke har det store indtjeningsgrundlag.
De har forøvrigt hverken fået undervandsbåden eller klædeskabet endnu. Cl vognen kom i sidste uge så et eksemplar er overdraget til mig
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Nu er vores OKT U - både så langt, at vi har lavet en lille sammenligning med HobbyTrades TH. på Blog
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Flemming,
Tak for en god billedserie og tekst med indhold , disse bringer sikker mange - herunder mig - mange skridt videre. På de sidste billede(r) synes jeg at færdigmodellen fra Hobbytrade (den til venstre) specielt set fra gavlen er væsentlig mere filigran i støbningen end OKT's model. Er dette rigtigt? Modvirkes denne fordel så af en (delvis) dårlig samling af modellen? Din sammenfatning er jo at de i princippet er lige gode - så vidt jeg kan læse teksten.
Er i nået frem til en konklusion med hensyn til en vurdering af køreegenskaberne af de to modeller? Jeg overvejer selv at købe 6-7-8 stykker af Hobbytrades model. Men min D-Maskine, der i øvrigt kører fortrinligt, skal altså kunne slæbe disse op ad en 2,5% (og hos andre sikkert 3%) stigning plus to vogne mere....
Venlig hilsen
Lars
PS. Er højden på de to modeller ens?
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Jeg, har ændret lidt i teksten på Blog
så der her er svar på dine spørgsmål.
Med hensyn til detalieringen af vognene, tror (tro ikke viden) vi at maling af vognene vil gøre forskellene mindre.
Hjulene på OKT modellen drejer rundt, med et minimum af modstand i forhold til HobbyTrades model - det sammen med lavere vægt giver væsentligt bedre køreegenskaber. Vi har dog endnu tilgode, at trække 15 - 20 vogne gennem en kurve - muligvis er vognene for lette !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
UTJ
Indlæg: 438
Hvordan er det med vangen under bremseplatformen på HT's TH? Så vidt jeg har set, så mangler den og puffeplanken "flagrer" sådan lidt underligt, når man ser lige fra siden ind på vognen. Er der nogen der kan tage et billede eller forklare?