Har et par MO jeg lige har fået lagt lyd ind i (tak til Moppe). Som det har været nævnt i andre sammenhænge herinde, så har AC-udgaverne lidt svært ved at komme over punktkontakterne i sporskifterne. Der skal i hvert fald noget power til, specielt når enden med slæbeskoen kører først.
Kan man løse problemet ved blot at skifte selve slæbeskoen (ikke holderen til den) ud med fx en tyndere fra Märklin? Der må næsten være nogen der har nogen erfaringer.
I øvrigt kan jeg konstatere at den ældste af MO´erne har en dårlig trækkraft. Den kan lige med nød og næppe hive sig selv og en bogievogn op af en 2,4 %´s stigning (hviket i øvrigt ikke er helt i uoverensstemmelse med virkeligheden). Den nyeste af MO´erne har derimod en formiddabel trækkraft. Den hiver snildt sig selv og over 30 aksler op af selvsamme stigning (den kan køre med mere endnu). Det har jo nok noget med enten motoren eller hæfteringe at gøre.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Laver den hjulspin?
Den manglede vidst en hæftering....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja motorene er jo nok de samme
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
gejo
Indlæg: 668
Jeg har med stor fordel skiftet slæbeskoen ud med en slæbesko fra Märklin - derefter forsvandt det uønskede stop ved sporskift.
Gert
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan også være en flækket kardanskål.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svaret Jamen så er det dét der skal til, det må jeg lige prøve at eksperimentere med. Har da forresten en Märklin slæbesko liggende, købt til Tog Modelles MH´er. Den ser ud til at passe. Skal bogien tages helt af MO´eren, eller kan "operationen" foretages direkte hvis man vælger at udskifte hele slæbeskoen?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja ok, men så meget tror jeg nu heller ikke den er brugt igen. Men kan se at den mangler lige netop en hæftering. Så lidt skal der altså til.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
gejo
Indlæg: 668
Så vidt jeg kan se, så kan slæbeskoen blot vippes af med en lille skruetrækker. Den brune pertinax . det isolerede på Märklin slæbeskoen skal psses til så det har samme længde som det plastik stykke der holder Heljan slæbeskoen, men så er den også ligetil at klipse på efter at ledningen er loddet på slæbeskoen.
Gert
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er viodst mere tiden frem for omdrejningerne der flækker skålen.
Flækket kardanskål viser sig ved at motoren drejer rundt, men hjulene står stille.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jamen så er det på den måde det skal ske. Det skulle nok kunne lade sig gøre, selv for en amatør som mig i den slags ting
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
Jeg har en MO til AC.
Den har også lidt af en flækket kardanskål. På opfordring fra Ken i Hobbykæden limede jeg aksel og skål sammen med sekundlim og har kørt problemfrit siden med den model.
Bare giv dig god tid, det er ikke den allernemmeste operation, men kan sagtens lade sig gøre.
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Pr908
landmand
Indlæg: 128
Hej.
Jeg har også haft problemer med kardanskålen på heljans Moer, i stedet for at lime dem fast på akslen, drejede jeg nogle nye a messing så jeg er sikker på at de holder, og ikke flækker igen, senere kom problemet med et klubmedlems Moer, den fik også nye kardanskåel i messing, og de har begge kørt problemfrit siden. Så den løsning vil jeg anbefale dig, hvis du kender nogle med en drejebænk, og som kan dreje nogle kardanskåle til dig.
Mvh Benjamin
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja så har jeg fået arbejdet med mine Heljan MO, efter Gerts forslag.
Hos min forhandler fik jeg først fat i Märklin slæbesko med katalognr. 7164. De passer nemlig i længden på MO´eren.
På bogien er slæbeskoen via en sort holder presset på plads. Den kan lirkes af forsigtigt med en lille skruetrækker. Dernæst så afmonterer man selve slæbeskoen fra den (efter at have loddet strømledningen fri), da holderen skal bruges igen til Märklin slæbeskoen.
Märklin slæbeskoen afmonteres tilsvarende fra sin holder og monteres nu på Heljans, hvilket er en meget smal sag. Dernæst loddes strømledningen fast igen på Mârklinslæbeskoen. .
Med lidt forsigtighed presses det hele på plads igen, og vupti, nu har man en MO i AC der problemfrit kører igennem sporskifter.
Mht. til hæftering, så fandt vi også ud af hos Kystbanen at det nok var bedst at bruge Rocos. De fås nemlig i forskellige størrelser. Så fik straks bestilt et sæt hjem.
Det er i øvrigt en smal sag at montere hæfteringe på en MO. Bogiesiderne kan nemlig med lidt forsigtighed lige hives af og dernæst presses på plads igen.
Men så lidt skal der til, for at få optimeret køreegenskaberne i AC.
De kører som en drøm nu
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Skovsøekspressen
Den Heljan model Du skriver om, er det fra den nye serie eller en af de ældre udgaver som Du har skiftet slæbesko på ?
Så skriver Du om hæfteringe ( har Du et Roco nummer ) - har Du skulle dreje et sæt hjul af eller har Du "blot" skubbet dem ind på hjulflangen ?
Og er det kun på en aksel eller på en begge aksler på boggien med 2 aksler eller den anden boggi med 3 aksler ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej,
der er tale om MO´ere fra forskellige serier. Både en af de ældre, en der er knap så gammel og en af de nyeste. De er bygget op på samme måde.
Den aller sidste serie Heljan lige har udgivet, må være bygget op på præcis den samme måde. Det så det i hvert fald ud til hos Kystbanen, hvor vi kiggede på en MO.
Jeg skal nok skrive Roconummeret ned på hæfteringene vi fandt frem til hos Kystbanen. Fik desværre ikke nummeret med hjem. Men de må ligge der her næste gang jeg kommer forbi.
De af hjulflangerne der skal have hæfteringe på, har en rille til det.Hæfteringene sidder på den bogie der har to aksler. Det er på hjulene inderst. Hvis man ønsker yderligere hæfteringe påmonteret, skal man i gang med at dreje.
Men det betyder meget for trækkraften der kun er en hæftering på i stedet for to.
Jeg tror ikke det er kardanskålen, men ellers er der her en god anvisning på hvordan det kan løses
Har forresten haft skrevet til Heljan for at høre om det var muligt at købe hæfteringe til MO. Men de har ikke svaret. Det undrer mig. Der er fuldstændig tyst. Det er ellers ikke hvad man plejer at høre. Det er ved at være et stykke tid siden.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Til orientering kan det siges at en hæftering fra MH´eren ser ud til at passe til en MO´er. Der ligger et par løse sammen med lokomotivet.
Nu kan MO´eren der før kun havde en hæftering, nemt trække 11 vogne op ad en 2,2 %´s stigning. Så det skulle nok kunne række til en personvogn og en styrevogn.
Så puha, det var ikke kardanskålen.... Men det kan jo være den revner efter noget intensiv drift. Men den tid den sorg.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Claus.
Jeg troede, du kørte modeltog? Det der er vist ikke særligt tro mod forbilledet...
MVH
Lars
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nej det er det bestemt ikke, medmindre vi snakker fx forspandskørsel med MO (det har jeg set et billede med). Så i driften bliver det naturligvis med højest to bogievogne, eller 3-4 godsvogne. Det var såmænd kun for testens skyld
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Claus.
Du lyder, som om det er noget specielt: Forspandskørsel med MO var meget, meget almindeligt, men to MOer rækker stadigt ikke til mere end fire passagervogne.
Jeg har til gengæld set billeder af tre MOer i forspand, men det bedste er dog billeder, hvor der er to MOer midt i et tog, og en styrevogn i hver ende. Læs Hans Gerners bog om MOen - det står ikke i teksten, men der er mange overraskende billeder.
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Eller billedet af Mz-Mo-Bno-Bno-Mo ... og det var vel og mærke rød/sort Mz og røde Bno-vogne?
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk