Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Heljan MO i AC

Har et par MO jeg lige har fået lagt lyd ind i (tak til Moppe). Som det har været nævnt i andre sammenhænge herinde, så har AC-udgaverne lidt svært ved at komme over punktkontakterne i sporskifterne. Der skal i hvert fald noget power til, specielt når enden med slæbeskoen kører først.

Kan man løse problemet ved blot at skifte selve slæbeskoen (ikke holderen til den) ud med fx en tyndere fra Märklin? Der må næsten være nogen der har nogen erfaringer.

I øvrigt kan jeg konstatere at den ældste af MO´erne har en dårlig trækkraft. Den kan lige med nød og næppe hive sig selv og en bogievogn op af en 2,4 %´s stigning (hviket i øvrigt ikke er helt i uoverensstemmelse med virkeligheden). Den nyeste af MO´erne har derimod en formiddabel trækkraft. Den hiver snildt sig selv og over 30 aksler op af selvsamme stigning (den kan køre med mere endnu). Det har jo nok noget med enten motoren eller hæfteringe at gøre.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
I øvrigt kan jeg konstatere at den ældste af MO´erne har en dårlig trækkraft.

Laver den hjulspin?

Den manglede vidst en hæftering....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
Laver den hjulspin?Den manglede vidst en hæftering....Klaus

Ja motorene er jo nok de samme Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Jeg har med stor fordel skiftet slæbeskoen ud med en slæbesko fra Märklin - derefter forsvandt det uønskede stop ved sporskift.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja motorene er jo nok de samme

Det kan også være en flækket kardanskål.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"gejo" skrev:
Jeg har med stor fordel skiftet slæbeskoen ud med en slæbesko fra Märklin - derefter forsvandt det uønskede stop ved sporskift.Gert

Tak for svaret Laughing out loud Jamen så er det dét der skal til, det må jeg lige prøve at eksperimentere med. Har da forresten en Märklin slæbesko liggende, købt til Tog Modelles MH´er. Den ser ud til at passe. Skal bogien tages helt af MO´eren, eller kan "operationen" foretages direkte hvis man vælger at udskifte hele slæbeskoen?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
Ja motorene er jo nok de samme
Det kan også være en flækket kardanskål.Klaus

Ja ok, men så meget tror jeg nu heller ikke den er brugt igen. Men kan se at den mangler lige netop en hæftering. Så lidt skal der altså til.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Så vidt jeg kan se, så kan slæbeskoen blot vippes af med en lille skruetrækker. Den brune pertinax . det isolerede på Märklin slæbeskoen skal psses til så det har samme længde som det plastik stykke der holder Heljan slæbeskoen, men så er den også ligetil at klipse på efter at ledningen er loddet på slæbeskoen.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja ok, men så meget tror jeg nu heller ikke den er brugt igen.

Det er viodst mere tiden frem for omdrejningerne der flækker skålen.

Flækket kardanskål viser sig ved at motoren drejer rundt, men hjulene står stille.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"gejo" skrev:
Så vidt jeg kan se, så kan slæbeskoen blot vippes af med en lille skruetrækker. Den brune pertinax . det isolerede på Märklin slæbeskoen skal psses til så det har samme længde som det plastik stykke der holder Heljan slæbeskoen, men så er den også ligetil at klipse på efter at ledningen er loddet på slæbeskoen.Gert

Jamen så er det på den måde det skal ske. Det skulle nok kunne lade sig gøre, selv for en amatør som mig i den slags ting Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Jeg har en MO til AC.

Den har også lidt af en flækket kardanskål. På opfordring fra Ken i Hobbykæden limede jeg aksel og skål sammen med sekundlim og har kørt problemfrit siden med den model.

Bare giv dig god tid, det er ikke den allernemmeste operation, men kan sagtens lade sig gøre.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pr908

landmand

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

Hej.

Jeg har også haft problemer med kardanskålen på heljans Moer, i stedet for at lime dem fast på akslen, drejede jeg nogle nye a messing så jeg er sikker på at de holder, og ikke flækker igen, senere kom problemet med et klubmedlems Moer, den fik også nye kardanskåel i messing, og de har begge kørt problemfrit siden. Så den løsning vil jeg anbefale dig, hvis du kender nogle med en drejebænk, og som kan dreje nogle kardanskåle til dig.

Mvh Benjamin

__________________

nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja så har jeg fået arbejdet med mine Heljan MO, efter Gerts forslag.

Hos min forhandler fik jeg først fat i Märklin slæbesko med katalognr. 7164. De passer nemlig i længden på MO´eren.

På bogien er slæbeskoen via en sort holder presset på plads. Den kan lirkes af forsigtigt med en lille skruetrækker. Dernæst så afmonterer man selve slæbeskoen fra den (efter at have loddet strømledningen fri), da holderen skal bruges igen til Märklin slæbeskoen.

Märklin slæbeskoen afmonteres tilsvarende fra sin holder og monteres nu på Heljans, hvilket er en meget smal sag. Dernæst loddes strømledningen fast igen på Mârklinslæbeskoen. .

Med lidt forsigtighed presses det hele på plads igen, og vupti, nu har man en MO i AC der problemfrit kører igennem sporskifter.

Mht. til hæftering, så fandt vi også ud af hos Kystbanen at det nok var bedst at bruge Rocos. De fås nemlig i forskellige størrelser. Så fik straks bestilt et sæt hjem.

Det er i øvrigt en smal sag at montere hæfteringe på en MO. Bogiesiderne kan nemlig med lidt forsigtighed lige hives af og dernæst presses på plads igen.

Men så lidt skal der til, for at få optimeret køreegenskaberne i AC.

De kører som en drøm nu Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Skovsøekspressen

Den Heljan model Du skriver om, er det fra den nye serie eller en af de ældre udgaver som Du har skiftet slæbesko på ?

Så skriver Du om hæfteringe ( har Du et Roco nummer ) - har Du skulle dreje et sæt hjul af eller har Du "blot" skubbet dem ind på hjulflangen ?

Og er det kun på en aksel eller på en begge aksler på boggien med 2 aksler eller den anden boggi med 3 aksler ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"bygger01" skrev:
SkovsøekspressenDen Heljan model Du skriver om, er det fra den nye serie eller en af de ældre udgaver som Du har skiftet slæbesko på ?Så skriver Du om hæfteringe ( har Du et Roco nummer ) - har Du skulle dreje et sæt hjul af eller har Du "blot" skubbet dem ind på hjulflangen ? Og er det kun på en aksel eller på en begge aksler på boggien med 2 aksler eller den anden boggi med 3 aksler ?

Hej,

der er tale om MO´ere fra forskellige serier. Både en af de ældre, en der er knap så gammel og en af de nyeste. De er bygget op på samme måde.

Den aller sidste serie Heljan lige har udgivet, må være bygget op på præcis den samme måde. Det så det i hvert fald ud til hos Kystbanen, hvor vi kiggede på en MO.

Jeg skal nok skrive Roconummeret ned på hæfteringene vi fandt frem til hos Kystbanen. Fik desværre ikke nummeret med hjem. Men de må ligge der her næste gang jeg kommer forbi.

De af hjulflangerne der skal have hæfteringe på, har en rille til det.Hæfteringene sidder på den bogie der har to aksler. Det er på hjulene inderst. Hvis man ønsker yderligere hæfteringe påmonteret, skal man i gang med at dreje.

Men det betyder meget for trækkraften der kun er en hæftering på i stedet for to.

Jeg tror ikke det er kardanskålen, men ellers er der her en god anvisning på hvordan det kan løses Wink

Har forresten haft skrevet til Heljan for at høre om det var muligt at købe hæfteringe til MO. Men de har ikke svaret. Det undrer mig. Der er fuldstændig tyst. Det er ellers ikke hvad man plejer at høre. Det er ved at være et stykke tid siden.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Til orientering kan det siges at en hæftering fra MH´eren ser ud til at passe til en MO´er. Der ligger et par løse sammen med lokomotivet.

Nu kan MO´eren der før kun havde en hæftering, nemt trække 11 vogne op ad en 2,2 %´s stigning. Så det skulle nok kunne række til en personvogn og en styrevogn.

Så puha, det var ikke kardanskålen.... Men det kan jo være den revner efter noget intensiv drift. Men den tid den sorg.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

"Skovsøekspressen" skrev:
Nu kan MO´eren der før kun havde en hæftering, nemt trække 11 vogne op ad en 2,2 %´s stigning.

Jeg troede, du kørte modeltog? Det der er vist ikke særligt tro mod forbilledet...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Claus.
"Skovsøekspressen" skrev:
Nu kan MO´eren der før kun havde en hæftering, nemt trække 11 vogne op ad en 2,2 %´s stigning.
Jeg troede, du kørte modeltog? Det der er vist ikke særligt tro mod forbilledet...

Nej det er det bestemt ikke, medmindre vi snakker fx forspandskørsel med MO (det har jeg set et billede med). Så i driften bliver det naturligvis med højest to bogievogne, eller 3-4 godsvogne. Det var såmænd kun for testens skyld Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

"Skovsøekspressen" skrev:
Nej det er det bestemt ikke, medmindre vi snakker fx forspandskørsel med MO (det har jeg set et billede med).

Du lyder, som om det er noget specielt: Forspandskørsel med MO var meget, meget almindeligt, men to MOer rækker stadigt ikke til mere end fire passagervogne. Wink

Jeg har til gengæld set billeder af tre MOer i forspand, men det bedste er dog billeder, hvor der er to MOer midt i et tog, og en styrevogn i hver ende. Læs Hans Gerners bog om MOen - det står ikke i teksten, men der er mange overraskende billeder.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Eller billedet af Mz-Mo-Bno-Bno-Mo ... og det var vel og mærke rød/sort Mz og røde Bno-vogne?

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.