Picture

Claus Ø.H.H

Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer

PB

Udbrændt Märklin MY 1147 og Märklin 4045.

Hej i går da jeg kørte med mit Märklin tog, udbrød der brand i lokomotivet, en digitaliseret Märklin MY 1147 fra 80'erne og en ældre Märklin vogn (4045) med lys fra 80'erne.

Jeg syndes det var mærkeligt at der udbrød brand da jeg kun havde kørt i en time.

Min MY havde fået en parmenent magnet (mener jeg) og en lok pilot dekode.

Lokomotivet og vognen var udover koblingen forbundet med en ledning.

Jeg har nogle spørgsmål til jer:

Er der nogle der har oplevet at deres modeller gik i brand før?

Kan en kortslutning være synderen og hvad kan ilden ha brugt som brændsel, det eneste der måske kunne brande var noget lim og noget olie til akslerne.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå at mine ting bryder i brand?

Håber der er nogle der kan hjælpe for jeg har ikke lyst til at køre med mine gamle modeller grundet branden i går.

Like 0 kan lide

Picture

moppe

Medarbejder

PB  Hjemmeside

"Duizz" skrev:
Diskussionen i denne tråd er heller ikke et forsøg på at bevise at man ved bedst, men hvis man som Moppe ikke kan komme med konstruktive forslag, burde man nok lade være med at kritisere dem som kommer. Det er i hvert fald ikke konstruktivt.

Tjah, jeg siger min mening, er det forbudt?

Når du skriver beande kan være opstået ved at "brændende plastic er dryppet ud af lokomotivet", bliver jeg altså nødt til at høre, hvor det plastic skal komme fra. Det kan godt være at det ikke er konstruktivt, men et lokomotiv hvor kun bogiesider og vinduer er af plastic (samt evt holder til dekoder) og bunden af lokomotivet er lavet af en plade, hvor der kun kan slippe meget lidt brændende plastic igennem åbningere, ja så stiller jeg tvivl ved teorien om den brændende plastic.

Korrekt, det er konstruktivt, men det er en teori der ikke har hold i praksis altså heller ikke.

Klaus (og det var så sidste indlæg fra mig i denne tråd)

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide

Picture

Duizz

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Tjah, jeg siger min mening, er det forbudt?
Det har aldrig været forbudt at sige sin mening, det skal blot være konstruktivt i stedet for destruktivt. På den måde analyserer man sig frem til problemet. Alle bibringer med egne erfaringer, som kort der bliver lagt frem på bordet. Så sorteres de mindst sandsynlige muligheder fra ved at sammenholde alle kortene. Til sidst sidder man med den mest sandsynlige mulighed og dermed forhåbentlig løsningen på problemet. Somme tider sker det dog at den mindst sandsynlige mulighed alligevel var den rigtige, og det må man så lære af
"moppe" skrev:
Når du skriver beande kan være opstået ved at "brændende plastic er dryppet ud af lokomotivet", bliver jeg altså nødt til at høre, hvor det plastic skal komme fra. Det kan godt være at det ikke er konstruktivt, men et lokomotiv hvor kun bogiesider og vinduer er af plastic (samt evt holder til dekoder) og bunden af lokomotivet er lavet af en plade, hvor der kun kan slippe meget lidt brændende plastic igennem åbningere, ja så stiller jeg tvivl ved teorien om den brændende plastic.
Det er konstruktivt, men lad være med at hakke ned på en teori blot fordi du ikke kan se muligheden i den. Læg din viden om modellen frem så den kan bruges til at sortere de mindst sandsynlige muligheder fra og så hele diskussionen arbejder på at finde løsningen. Husk også at teorier som har virket ulogiske, har vist sig at være de rigtige. F.eks. mente man i middelalderen at jorden var flad, selvom nogle sad med den teori at den er rund.
"moppe" skrev:
Korrekt, det er konstruktivt, men det er en teori der ikke har hold i praksis altså heller ikke.
Plastik er et biprodukt af olie raffinering og besidder mange af de samme egenskaber, når det brænder. Her iblandt de høje varmegrader og forholdsvise lange brændtid. Det smelter ved omkring 300 til 400 grader, alt efter type, og bliver flydende før det opløses. Derved kan det sagtens finde vej gennem selv små huller. Desuden sidder motorbogierne udvendigt på modellen, lige over skinneunderlaget.
"moppe" skrev:
Klaus (og det var så sidste indlæg fra mig i denne tråd)

Tråden har vel også fundet sin løsning, og så er målet nået. Forfatteren har allerede sagt tak for hjælpen, og udbedret skaderne.

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide

Picture

Svend

Ballerup

PB

Udbederet skaderne .... ?

Resterne af lokomotivet og vognen (og skinnen) er vist til skraldespanden, når/hvis forsikringsselskabet har været "inde over".

Svend

Like 0 kan lide

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
Udbederet skaderne .... ? Resterne af lokomotivet og vognen (og skinnen) er vist til skraldespanden, når/hvis forsikringsselskabet har været "inde over".

Eller en mini udgave af 'Henriksen' i Aarhus Smile

Jeg forstår ikke at i brokker jer over kritikken?

Hvis ikke jeres teorier kan holde til kritik, så er de vel ikke gangbare...

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

PB  Hjemmeside

"Duizz" skrev:
Tråden har vel også fundet sin løsning, og så er målet nået.

Jeg synes ikke der er fundet en løsning. Der er fremsagt en række teorier, men jeg har endnu ikke set en eneste forklaring på årsagen til ulykken, hvor jeg har tænkt: Det er nok det, der er sket.

Jeg er i øvrigt på Moppe's side, hvad der angår teorien om "brændende" plastik. Jeg tror ikke du kan sætte ild til noget plastik, dryppe det på en C-skinne og den til at brænde. Det skal der meget høje temperaturer til, temperaturer der ikke kan udvikles i det lokomotiv. Jeg vil gætte på, at C-skinne vil selvantænde af varmen inden vi når dertil. Derudover er mængden af plastic i et MY lokomotiv så lille, at plasticen nok vil forbrænde helt inden den får en chance for at løbe ud af lokomotivet. Der må have været påvirkninger udefra. Hvis et lokomotiv bliver overophedet vil plasticen smelte og det vil være det. På billedet er C-skinnen helt væk, vognen er væk og lokomotivet er deform, der er sket noget meget mere drastisk end bare en tilfældig kortslutning i lokomotivet.

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide

Picture

Duizz

PB  Hjemmeside

"BahnGeek" skrev:
"Duizz" skrev:
Tråden har vel også fundet sin løsning, og så er målet nået.
Jeg synes ikke der er fundet en løsning. Der er fremsagt en række teorier, men jeg har endnu ikke set en eneste forklaring på årsagen til ulykken, hvor jeg har tænkt: Det er nok det, der er sket. Jeg er i øvrigt på Moppe's side, hvad der angår teorien om "brændende" plastik. Jeg tror ikke du kan sætte ild til noget plastik, dryppe det på en C-skinne og den til at brænde. Det skal der meget høje temperaturer til, temperaturer der ikke kan udvikles i det lokomotiv. Jeg vil gætte på, at C-skinne vil selvantænde af varmen inden vi når dertil. Derudover er mængden af plastic i et MY lokomotiv så lille, at plasticen nok vil forbrænde helt inden den får en chance for at løbe ud af lokomotivet. Der må have været påvirkninger udefra. Hvis et lokomotiv bliver overophedet vil plasticen smelte og det vil være det. På billedet er C-skinnen helt væk, vognen er væk og lokomotivet er deform, der er sket noget meget mere drastisk end bare en tilfældig kortslutning i lokomotivet.

Så er idéen om dryppende plastik lagt til side. Et spørgsmål omkring kortslutningen i skinnen er dog: "Hvordan bliver modellen fanget lige nøjagtig der?" Ville man ikke opdage en afsporing, før noget så dramatisk sker? I beskrivelsen af forløbet fremgår det ikke hvorvidt Clau2427 var koncentreret om noget andet på banen, og så ikke lagde mærke til om modellen kom kørende, eller holdt stille, blot at han tog strømen fra da han opdagede branden. Den sidste del kunne tyde på at strømforsyningen ikke havde registreret en kortslutning som kunne antænde branden. Dermed kunne det se ud som om belastningen fra kortslutningen holdt sig indenfor det acceptable strømforbrug, eller hvad?

Angående udbedringerne, så skiver han selv at han har skiftet skinnen ud, strøet nyt græs og planlægger at bruge den udbrændte model ved en ophugger på anlægget. Derfor skrev jeg: ".. skaderne udbedret .."

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide

Picture

Palle-R

chauffør

PB

føj for en grim oplevelse.

det ser ret voldsomt ud, og normalt tænker man da ikke over at der kan ske sådanne ting på sit model anlæg.

men man må sige at nogle anlæg kommer meget tæt på den virkelige verden.

Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.

Like 0 kan lide

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

PB  Hjemmeside

Hej Duizz

"Duizz" skrev:
"BahnGeek" skrev:
Et spørgsmål omkring kortslutningen i skinnen er dog: "Hvordan bliver modellen fanget lige nøjagtig der?" Ville man ikke opdage en afsporing, før noget så dramatisk sker? I beskrivelsen af forløbet fremgår det ikke hvorvidt Clau2427 var koncentreret om noget andet på banen,
Det fremgår af side to, indlæg nr. 4 fra oven, hvor du spørger til om branden startede i lokomotivet, der svarer Clau2427, at han kiggede på et andet tog, da branden begyndte:
"Claus2427" skrev:
Jeg ved ikke hvor branden begynde da jeg så på et andet tog da branden begynde.
"Duizz" skrev:
Den sidste del kunne tyde på at strømforsyningen ikke havde registreret en kortslutning som kunne antænde branden. Dermed kunne det se ud som om belastningen fra kortslutningen holdt sig indenfor det acceptable strømforbrug, eller hvad?
Jeg er stadig meget i tvivl om, hvorvidt det ville blive årsag til brand, medmindre det virkelig står længe, meget længe, længere end de to minutter, der har været nævnt tidligere. Min erfaring er, at tingene højst udvikler varme nok til at smelte. Den mængde varme, der skal til for at starte en så voldsom brand er enorm. Så der må have været noget mere brandbart i spil - ting der kan udvikle nok varme til at antænde produkterne. Jeg savner stadig detaljer i forklaringen, der kan afsløre, hvad det eventuelt kan være. Lad os f.eks. antage, at det er brændbar væske. En gnist vil kunne antænde dampe fra en brændbar væske. Der skal dog stadig være den eksakt korrekte gnist, samt den eksakt korrekte koncentration af dampe til stede, før det overhovedet vil ske. Koncentrationen af dampene skal være enorm, hvilket jeg vil mene er umuligt i et lille lokomotiv, der er utæt som en si. Dampene vil være væk før lokomotivet er samlet igen efter rensning. Jeg vil gerne se interiøret af lokomotivet, det kunne være rigtig spændende og afgørende for om branden startede inde eller ude.
"Duizz" skrev:
Angående udbedringerne, så skiver han selv at han har skiftet skinnen ud, strøet nyt græs og planlægger at bruge den udbrændte model ved en ophugger på anlægget. Derfor skrev jeg: ".. skaderne udbedret .."

...og af samme grund undlod jeg at citere den del af din sætning. Wink

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.

Like 0 kan lide

Picture

Claus Ø.H.H

PB

"BahnGeek" skrev:
Jeg vil gerne se interiøret af lokomotivet, det kunne være rigtig spændende og afgørende for om branden startede inde eller ude.

Mit kamera skal lige lades op Smile

Decoden er smeltet væk, motoren er i fin stand, den ene side af rammen på den ene boggie er smeltet væk og et hjul var så beskadigt at det faldt af akslen.

Like 0 kan lide

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

PB  Hjemmeside

"clau2427" skrev:
Decoden er smeltet væk, motoren er i fin stand, den ene side af rammen på den ene boggie er smeltet væk og et hjul var så beskadigt at det faldt af akslen.

Nu har jeg lige kigget dine billeder igen, jeg kan se, at den sorte plet er i en afstand fra den nærliggende jernbaneoverskæring, der kunne betyde, at du har lavet automatisk tænd af jernbaneoverskæringen, alternativt noget stop halløj ved det nærliggende signal.

Er det tilfældet? Er der gjort noget ved sporet, der hvor lokomotivet stoppede og brændte?

Med venlig hilsen
Søren

Like 0 kan lide

Picture

Claus Ø.H.H

PB

"BahnGeek" skrev:
Nu har jeg lige kigget dine billeder igen, jeg kan se, at den sorte plet er i en afstand fra den nærliggende jernbaneoverskæring, der kunne betyde, at du har lavet automatisk tænd af jernbaneoverskæringen, alternativt noget stop halløj ved det nærliggende signal.Er det tilfældet? Er der gjort noget ved sporet, der hvor lokomotivet stoppede og brændte?

Den overskæring er ikke elektrisk pt og signalet er ikke forbundet med skinnerne Sad

Like 0 kan lide

Picture

Duizz

PB  Hjemmeside

"Claus Ø.H.H" skrev:
"BahnGeek" skrev:
Jeg vil gerne se interiøret af lokomotivet, det kunne være rigtig spændende og afgørende for om branden startede inde eller ude.
Mit kamera skal lige lades op Smile Decoden er smeltet væk, motoren er i fin stand, den ene side af rammen på den ene boggie er smeltet væk og et hjul var så beskadigt at det faldt af akslen.

Kan det være en kombination af et hjul som har kortsluttet som følge af en afsporing, og en dekoder som er blevet overbelastet? Hvis nu hjulet ikke har haft helt direkte kontakt, men været tæt nok på til at der kunne skabes en lille lysbue, vil den lille lysbue så være varm nok til at antænde underlag og motorboggie? Og vil dekoderen så blive så overbelastet at den vil gå i brand?

Hvilken bogie er det siden er smeltet på? Motorbogie eller den med slæbeskoen?

Det ser lidt mærkeligt ud, at lokket har været så varmt der hvor dekoderen har været, og at motoren ikke fejler noget, samt at vognen er udbrændt.

Som nævnt før er det eneste lokket og vognen har til fældes en ledning fra dekoderen. kan branden være opstået begge steder samtidig?

En ting mere Claus nævner er, at sættet havde kørt en time. Kan det være længe nok til at have genereret varme nok?

Jeg glæder mig også til at se billederne fra lokkets interiør. Det kunne også være interessant at se resterne fra vognen og vognens belysning - hvis det stadig eksisterer.

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide

Picture

Claus Ø.H.H

PB

Alt i vognen er smeltet væk Sad

Det er kun metalet der er tilbage af vognen.

Like 0 kan lide

Picture

Duizz

PB  Hjemmeside

"Claus Ø.H.H" skrev:
Alt i vognen er smeltet væk Sad Det er kun metalet der er tilbage af vognen.

Ok.

Jeg har tilføjet lidt til indlægget før: " Hvilken bogie er siden smeltet på?"

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide

Picture

Claus Ø.H.H

PB

"Duizz" skrev:
Ok. Jeg har tilføjet lidt til indlægget før: " Hvilken bogie er siden smeltet på?"

Den ende uden motor.

Like 0 kan lide

Picture

bqg

PB

Hej Claus

Når jeg ser på de billeder du har lagt ud, ser det ud til at der er brændt godt i pladen, hvis det er tilfældet, kunne det være her varmen kom fra. Men det så ud til at der kun var brændt på begge sider af skinnen og ikke under skinnen, så det der har startet branden må komme andet steds fra. Kørte der andre tog da du opdagede branden, eller stoppede de (kortslutningsudløsning). Har du spildt noget på skinnerne så det har kunne ligge og ulme, f.eks vand. Hvad med lugt, har der lugtet af varmt plastik? Jeg tænker på om det kunne være selve skinnestykket hvor branden er startet, hvorefter toget kunne være kørt ind i et strømløst område og dermed er kommet til at stanse oven på brandstedet.

Hans Kurt

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide

Picture

Claus Ø.H.H

PB

Jeg kørte med fem andre tog på samme tid som det der brændte og de kørte bare videre end til jeg slukkede andlægget.

Jeg har lige set nogle videoer fra banen før branden og jeg har lagt mærke til at strømmen forsvandt visse steder på de to skinner der brændte vis jeg kørte en vis hastighed.

Men da anlægget blev lavet for 4 år siden og jeg siden da ikke har skiftet nogle skinner kan der sagtens være kommet vand på skinnerne.

Skinnerne lugtede af varm plastic da de brændte men ikke før.

Like 0 kan lide

Picture

Claus Ø.H.H

PB

Billeder af det interne i My'en

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Like 0 kan lide

Picture

volvo

PB

Kan der være kommet 220v i sporet? Der har ialtfald været godt med kul på mere end normalt på en modelbane.

Man kan næsten tro at nogen forsøger tage pis på os eller hvad?

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej

nu har jeg studeret de her fotos i (alt for) lang tid og jeg kan stadig ikke få den her historie til at passe! Som så mange andre i forum, fatter jeg ikke en tøddel af, at det her nogensinde ville kunne ske på et moderne modelbaneanlæg. Man skal vist langt mere end 50 år tilbage i tiden, for at finde så store effekter (og spændinger) i modelbaneanlæggene til at kunne initiere ulykker i den her kaliber. Rent materialeteknisk halter det simpelthen, at der skulle være energi nok (brændværdi om du vil) i den samlede tilstedeværende mængde plast (lok- og vognindmad + skinne) til at kunne udrette så omfattende en brandskade.

Jeg har forgæves ledt efter, hvilket plastmateriale Märklin anvender til deres C-skinner for at kunne regne lidt på den udviklede varmemængde, så i stedet prøvede jeg på min terrasse at antænde en lille stump C-skinne. Denne kunne umiddelbart slet ikke bryde i brand vha. energien fra en lighter og ville således under ingen rimelige omstændigheder kunne smelte til ukendelighed som på disse billeder. Vel at mærke inden for det oplyste tidsrum på et par minutter.

Desuden forundres jeg lidt over det statistisk usandsynlige sammenfald, hvor vandforsyningen på din bopæl er afbrudt, samtidig med at der udbryder brand på dit anlæg!

Kort sagt: Jeg må melde mig i koret der tvivler på, at dette er sket helt af "sig selv". Beklager...

mvh

Niels

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej igen,

Jeg kan se, at mit lidt provokerende indlæg fra den 22 juni, helt har lukket debatten i denne her tråd. Jeg indrømmer således her, at indlægget var et bevidst (måske kluntet) forsøg på at lokke nogen ukendte sandheder ud af dig der oplevede uheldet, bla. ved at påstå at c-skinnerne ikke ville kunne antændes som billederne viser. Simpelthen fordi det i mine ører lød for utroligt at dette kunne ske. Så jeg indrømmer blankt, at plastmaterialet i C-skinner brænder ganske godt - mit brandtekniske hjemmeforsøg på terrassen viste faktisk dette...

Alligevel er det mig stadig en kæmpe gåde, hvordan det hele kunne futte så voldsomt af. At kortslutningssikringen i dine trafo ikke har lukket power forsyningen ned. At så lidt plast i lok og vogn kan brænde så vildt og udvikle så megen varme. At du ikke kunne se den, med garanti udviklede sorte røg fra branden. osv. osv.

Jeg håber, at du på nuværende tidspunkt er kommet tættere på en plausibel årsag til uheldet og vil dele den med forum, uanset hvor "dum" eller pinlig den måtte være.

Venligst

Niels

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide

Picture

Claus Ø.H.H

PB

Jeg har rodet lidt med bordet og ikke fundet noget specielt.

Min konklusion pt er at:

1. Togmodel olie har lagt sig på skinnerne og er ikke blevet fjernet med mine skinne renser.

2. Der er kommet lim på balasten eller hvad det nu hedder det skinnerne sidder på.

3. Der er opstået en knist eller noget i den retning som har sat brand til skinnerne.

4. Toget stoppede og branden og begynde selv at brande.

Ovenstående er bare et muligt hændelses forløb.

Like 0 kan lide

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

PB  Hjemmeside

Mand, dette minder mig om min barndoms Corgi-biler fyldt op med plaeneklipper-benzin og "ulykkesramt" i sandkassen... Wink

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide

Picture

jimmyoldtimer

PB

"hxmiesa" skrev:
Mand, dette minder mig om min barndoms Corgi-biler fyldt op med plaeneklipper-benzin og "ulykkesramt" i sandkassen... Wink

Ja og Corgi lavede nogle flotte biler i 60'erne ,også Tekno biler var i høj kurs

det var vist et sidespring Laughing out loud

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

Like 0 kan lide

Picture

ulrikernst

PB

Holy C.. Sad

det va vildt godt der ikke skete mere selv om det da var slemt nok

tror det er sådan noget som sker engang ud af virkelig mange gange har virkelig aldrig hørt og set magen før

men ja ufrivilligt så har du nu en MY som vil passe perfekt ind på et "vagn henriksen" diorama :idea:

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

PB  Blog  Hjemmeside

Hej

Efter at have læst denne tankevækkende og lidt skræmmende tråd, synes jeg stadig, vi mangler en brugbar konklusion på, hvorfor branden opstod og frem for alt hvorfor den blev så voldsom.

Jeg tror ikke jeg har svaret, men for mange år siden havde jeg en anden oplevelse med brand på anlægget, som kan være et bidrag til debatten i håb om at vi kan finde en løsning.

Den gang kørte jeg Märklin med gammeldags transformator .

Langs med banen havde jeg et antal vingesignaler og pludselig hoppede en af de ”pinde”, der får vingen til at køre op og ned, af og faldt ned på sporet, hvor den straks kortslutter og bryder i brand. Denne brand var ganske voldsom i betragtning af hvor tynd tråden var og kortslutningen blev ved, indtil jeg fik afbrudt helt for strømmen til anlægget.

Sporet den gang var M-skinner, som jo ikke kan brænde men der var store brændemærker i pladen, hvor tråden lå og denne var nærmest svejset sammen med skinnen.

Niels skriver i sit indlæg den 26. juni: ”jeg indrømmer blankt, at plastmaterialet i C-skinner brænder ganske godt - mit brandtekniske hjemmeforsøg på terrassen viste faktisk dette...”

(Hvis der havde været C-skinner på mit anlæg den gang med signalet, så er det, ud fra det Niels skrev, meget sandsynligt at selve skinnen var begyndt at brænde.)

Et andet sted skriver Claus at lokomotiv og vogn er forbundet med en ledning, men at ledningen har et stik, så de kan skilles ad.

Kan det tænkes, at stikket er gået fra hinanden og ledningen, på en eller anden måde, er kommet i kontakt med sporet. Hvis ledningen falder ned og kortslutter, vil dekoderen stoppe toget med det samme. Men hvis kortslutningen er mellem selve sporet, hvor der jo er fast spænding på, og lokomotivet, så er det ikke nok at dekoderen slår fra, og da der tydeligvis bliver ved med at være strøm på sporet, så har kortslutningen varet længe nok, til at C-skinnen er brudt i brand? Hvis dekoderen så begynder at brænde samtidig, har vi pludselig ganske meget varmeenergi.

Hvad med slæbeskoen, hvordan så den ud?

Den er ikke med på Claus’ billeder, men den har jo siddet under den boogie, der er mest beskadiget…

Personligt tror jeg branden er startet i eller omkring sporet og derfra har bredt sig til lokomotiv og vogn. Det er, så hvidt jeg kan se, den eneste måde hvorpå der kan komme tilstrækkelig energi til branden, til at lave de skader vi ser på billederne. Spørgsmålet er stadig; hvordan? Og hvorfor slog kortslutnings sikringen ikke fra?

Under alle omstændigheder viser Claus’ oplevelse, at selvom der ikke er særlig meget power på strømmen til vores tog, så skal vi tænke os om og lave tingene ordentligt for at minimere risikoen for brand. Og det vil nok ikke være en dårlig ide at have en ildslukker i nærheden, hvis det alligevel skulle gå galt.

God sommer

S

Hilsen Knarbjerg

Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide

Picture

Claus Ø.H.H

PB

Slæbe skoen er væk vil skyde på at den er smeltet ind i plasticen fra skinnen.

Like 0 kan lide

Picture

pete

Falck redder

Helsingør

PB

"Claus Ø.H.H" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Det var da vildt Shock Gem vraget, for det er godt nok en autentisk patinering.
Jeg gemmer skam også vragene, de skal bruges til min kommende skrot plads.Det skal bemærkes at skinnen jeg har lagt forsiden af brandskaden på mit bord er 171mm lang.

Du kan også lave et spor ved remisen hvor det står til "reparation" med folk omkring. Wink

venlig hilsen
Peter Johansen

ca. Epoke III og V på c-skinder

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.