Hej i går da jeg kørte med mit Märklin tog, udbrød der brand i lokomotivet, en digitaliseret Märklin MY 1147 fra 80'erne og en ældre Märklin vogn (4045) med lys fra 80'erne.
Jeg syndes det var mærkeligt at der udbrød brand da jeg kun havde kørt i en time.
Min MY havde fået en parmenent magnet (mener jeg) og en lok pilot dekode.
Lokomotivet og vognen var udover koblingen forbundet med en ledning.
Jeg har nogle spørgsmål til jer:
Er der nogle der har oplevet at deres modeller gik i brand før?
Kan en kortslutning være synderen og hvad kan ilden ha brugt som brændsel, det eneste der måske kunne brande var noget lim og noget olie til akslerne.
Er der noget jeg kan gøre for at undgå at mine ting bryder i brand?
Håber der er nogle der kan hjælpe for jeg har ikke lyst til at køre med mine gamle modeller grundet branden i går.
Niels
Ingeniør
Indlæg: 351
Hej.
Det lyder som en grim oplevelse - jeg har gudskelov dette til gode. Jeg kan kun komme i tanke om to ting, der kan starte og nære en ikke planlagt lokomotivbrand. Det ene er snavs! Nullermænd ved tandhjul, motor og strømoptag, for meget og gammel olie, indtørret fedt, døde insekter osv. er direkte kilder til den slags uheld. Den anden årsag kan være en ledning har været for tæt på noget varmt eller roterende, og som derved langsomt, men sikkert har forårsaget skaden.
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Tak for dit svar.
Jeg vil så skyde på at det må være en kombi af en nedslidt ledning og olie da jeg havde fjernet alle nullermænd, insekter og andet snavs inden start.
Jeg vil tro der gik 2min fra branden i vognen startede til hele vognen var opslugt af flammer, overdelen af vognen er blevet bulet og boggierne brandte i stykker, jeg kan stadig bruge ovedelen af min MY da den kun skal ha ny maling og nogle nye plastic dele (komplete bunde har jeg nogle stykker af
)
Jeg kan evt tag nogle billeder og ligge ind så i kan se skaderne
Niels
Ingeniør
Indlæg: 351
2 minutter siger du !!! Jeg ville have hentet haveslangen, inden der var gået 3 sekunder...
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Vandet var slukket på det tidspunkt grundet noget arbejde et sted så kunne ikke gøre noget
Branden smeltede en hel C skinne og en anden blev så beskadigt at den ikke kan bruges mere.
Vognen udbrændte.
Alt indmad i MY'en blev ødelagt.
Og der kom en mellem stor brand skade på mit tog bord
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.210
Der er noget, jeg ikke helt forstår i den historie.
I en Märklin MY 1147 er det eneste, som kan brænde (udover snavs, olie og nullermænd) isoleringsmateriale på ledningerne og den lille smule plast, som udgør lysledere og vinduer samt bogiesider.
I en 4045 vogn kan bogiesider, vinduer og ledning til lys brænde, resten er blik!
Hvad har du fyldt dem med, som kan brænde og udvikle så meget varme at sporet nedenunder smelter?
Kan det ikke være en kortslutning som har fået C-sporets plast til at brænde?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Jeg kan ikke sige hvad vognen er fyldt med da jeg ikke har sat noget i den selv.
Jeg ved ikke hvorfor skinnen begyndte at brande da jeg slukkede for strømmen til banen da toget begynde at brande.
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Yikes! Det lyder som en fæl oplevelse.
Det burde vel være en god grund til at have en lille co2 slukker til at stå i nærheden af sin bane.
Pulverslukkere og elektronik er vidst ikke den bedste kombination...
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Hvor kan man købe en co2 slukker.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men jeg kan supplere med en lille spøjs oplysning: Jeg har for nyligt været på kursus i forsikring og når du siger "brand", altså flammer, så vil skaderne altid og uden diskussion være dækket af din forsikring (hvis du altså har en branddækning af den ene eller anden slags, det bør de fleste ha, f.eks. via din hus og hjem forsikring). Det spiller ingen rolle at branden kun er i 1:87 hvis blot der har været flammer. Ulmen, gløden, nedsmeltning osv er noget andet.
Det kedelige er naturligvis at du ikke får fem flade ører ud af det efter dit lokomotiv er blevet vurderet og du har betalt selvrisiko, men det kan jo være nyttigt at vide til en anden gang hvor skaden måske er større.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Tak det kan jo blive nyttigt
D 804
Indlæg: 384
kunne du ikke lægge billeder ind af skaderne, så vi kan få omfanget af skaderne at se?
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Jo.
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Det var da vildt
Gem vraget, for det er godt nok en autentisk patinering.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Jeg gemmer skam også vragene, de skal bruges til min kommende skrot plads.
Det skal bemærkes at skinnen jeg har lagt forsiden af brandskaden på mit bord er 171mm lang.
D 804
Indlæg: 384
jeg har hørt om brande i rigtige lokomotiver, og hørt om ulykker hvor folks modeller har været brændt sammen, men en så voldsom en som den du lige har beskrevet, har jeg aldrig hørt om i model, jeg troede simpelthen ikke at det var muligt
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Nej man skulle ikke tro det
Men det er dælme træls for nu skal jeg gå de andre MY maskiner igennem
Duizz
Indlæg: 225
Det var dog utroligt. Aldrig har jeg hørt noget lignende!
Jeg har dog lige et par spørgsmål:
1. Modellen er digitaliseret, men hvorfor er den fast forbundet med en vogn? Er det for at dekoderen i lokket kan tænde og slukke for lyset i vognen? Og hvilken belysning sad i vognen?
2. Begyndte branden i vognen, og spredte sig så til lokket, eller begyndte den begge steder samtidig?
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Vognen og lokomotivet var forbundet af en ledning dog kunne de skilles da der var et stik imellem og ja lyset kunne styres fra lokket via dekoden, kan desvære ikke huske hvilken belysning der er brugt i vognen.
Jeg ved ikke hvor branden begynde da jeg så på et andet tog da branden begynde.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Renser du med benzin, eller anden flygtig væske?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Jeg brugte "rense benzin" sidst jeg rensede dem.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Til hvad dog?
Jo, hvis du vasker stiv olie og fedt ud af alle tandhjulene, inden du smører dem op igen kan jeg forstå det. Ellers er alle væsker bandlyst i modeltog, de gør kun mere skade end gavn.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Det var netop til at rense tandhjulene, men jeg tørede dem selvfølgelig af bagefter.
Vognen havde jeg bare tøret akslerene og hjulene rene og derefter givet dem noget "Faller" olie ligesom jeg altid har gjort.
Duizz
Indlæg: 225
Men rensebenzin bliver vel ikke hængende så længe i lokomotivet, at det vil kunne fungere som brændsel, gør det? På billedet af den udbrændte MY ser det også ud som om varmen har været mest intens midt i maskinen, og ikke omkring motoren. Motoren selv ser heller ikke umiddelbart ud til at være totalt udbrændt, derimod ser det ud til at varmen har været størst hvor dekoderen lå.
En mulig forklaring kan også være denne:
Dekoderen bruger minus til at tænde og slukke for aux-udgangene, og hvis der har været en høj belastning fra lyset i vognen, så isoleringen omkring ledningen er blevet blød, og lederen derved er kommet i kontakt med vognen og lokkets stel, så sker der en fast kortslutning, som dekoderen ikke kan slukke for, og derved går dekoderen i brænd i lokket. Samtidig bliver indholdet i vognen antændt. På den måde er der både en antændelseskilde, og brændsel til ilden. Hvis det er tilfældet, understreger det vigtigheden af at lave korrekt forrede ledningsgennemføringer igennem metal.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så meget strøm kan du slet ike trække ud af undgangen, inden den melder overbelastning og slukker.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Duizz
Indlæg: 225
Nej, og så alligevel jo. Den eneste forbindelse imellem denne MY og vognen er ledningen fra dekoderen. Hvis den ledning var rent stel, vi taler her om en treskinnemodel, så ville der ikke ske noget ved at metalchassierne gnavede sig gennem isoleringen på ledningen, men da dekoderen sender rent minus gennem ledningen, og chassiet skiftevis er plus og minus, i henhold til AC, så kan ledningen lave en kortslutning. Jeg har selv i en anden sammenhæng oplevet hvor hurtig en ledning bliver varm og tænder ild, når den bliver en fast kortslutning. Her kommer belastningen af dekoderen ind i billedet. Belastningen behøver ikke være højere end dekoderen kan klare, men hvis belastningen er for høj i forhold til ledningens kapacitet bliver isoleringen en smule blød. Når så metallet i det chassi den er ført igennem, har gnavet længe nok, skabes en fast kortslutning, som kan tænde ild langs hele ledningens længde. Og det sker indenfor få sekunder. I dette tilfælde ser det ud til at kortslutningen er sket i vognen, for var det i lokomotivet ville det ikke kunne brede sig til vognen. Det er selvfølgelig kun en tese, men noget må være sket med ledningen, for den er som sagt eneste forbindelse mellem de to dele.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvorved dekoderen slukker og der skabes ikke yderligere varme. Slet ikke varme nok til at der kan gå ild.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Duizz
Indlæg: 225
Det er også en god sikring i langt de fleste tilfælde men noget må være sket med ledningen, siden branden opstod. Og på overdelen til lokket ses det at placeringen af varmekilden i lokket er ikke ved motoren, altså er rensemidler udelukket. Tilbage er kun ledningen og dens monteringspunkter i lok og vogn, samt gennemføringssteder i chassierne. Der er også den mulighed at dekoderens lodeøer er kommet i forbindelse med stel, men det forklarer ikke branden i vognen. Samtidig viser billederne af vognen at den har været varmest i den ene ende, hvilken formodentlig er den tættest på lokomotivet, og det stemmer igen overens med en ledning som har kortsluttet. Spørgsmålet er så bare: Hvor har den fået modpolen fra? Der er kun dekoderen som kan levere den.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Overdelen på MY´eren er blevet helt deform. Den har da vist været varm. Det her undrer mig en hel del. Der er jo ikke noget i sådan en MY og da slet ikke en B-vogn, der kan brænde og da slet ikke i det omfang, som på billederne. Har du checket at kortslutningssikringen i din digital central fungerer, som den skal? Det ser jo næsten ud til at der er blevet sat 230V fra stikkontakten på anlægget. Ihvertfald ville jeg lige kigge elnettet og centralen efter, for et eller andet sted må der være en temmelig alvorlig fejl, siden der kan løbe så kraftig en strøm at den kan antænde noget.
Thomas
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hvad er c-skinne underlaget lavet af? Kan det brænde?
En brand breder sig opad og når man ser på resterne af skinnen så virker det imo. som om det er der problemet startede?
Evt. en kortslutning der laver en svejsebue takket være en stor booster der ikke udløser sikringen..... :?:
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Det eneste der måske er brændbart på skinnerne var noget lim der holdte pulver græset fast.
Duizz
Indlæg: 225
Det er selvfølgelig også en mulighed, især hvis branden er opstået hvor køreledningerne er loddet, eller monteret, på skinnen. Så kan vibrationerne fra kørslen skabe kortslutningen. Det lyder bare som om branden er opstået imens lokomotivet kom kørende. Branden i skinnen kan så også være opstået ved at brændende plastik fra modellerne er dryppet ned på skinneunderlaget og har antændt det. På billedet af bordpladen er det tydeligt at den også har været antændt. Sammenlagt giver det rigeligt brændsel til at holde en brand igang længe nok til at forårsage alle skaderne.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu har jeg også en Märklin My derhjemme. Der der "brændende plastic", hvor skal det komme fra i lokomotivet?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Duizz
Indlæg: 225
Fra vinduer, lysledere, kabelisolering, eventuelt tape brugt ved monteringen af dekoder og ledninger. På billedet mangler motorbogierne også. Jeg går ikke ud fra Märklin brugte plastik til disse tilbage i 80'erne? Men ellers var de også en mulighed.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Bogiesiderne på en Märklin My har været af plast lige siden begyndelsen.
Har du nogensiden haft en My i hånden, ensidige adskildt den?
Hvis overdelen skal smelte skal der eddermanme være varmt. Så meget brændbart materiale er der slet ikke inde i et My lokomotiv fra Märklin........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Duizz
Indlæg: 225
Jeg har kørt med Märklins MY'ere, dog aldrig skildt en ad. På din beskrivelse af maskinens indretning lyder det meget som om Märklin ikke har ændret meget i forhold til deres BR 200 maskiner, hvilke heller ikke indeholder meget. Dog er det min erfaring at brugte modeller ofte indeholder betydelig mere ekstra materiale, end fabriksmodellerne. Nu har vi så været alle muligheder igennem, og du mener ikke noget som helst kan brænde, endsige starte en brand. Nu venter vi så på at du forsøger at forklare billedernes tydelige spor efter en brand, som har været varm nok til at bøje overdelen på en Märklin MY?
Har du nogen sinde oplevet en lokomotivbrand af denne kaliber?
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan jeg ikke.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Duizz
Indlæg: 225
Det var da et ærligt svar. Ikke særlig produktivt, men ærligt.
Tråden drejer sig om en modeljernbanekollega, som har oplevet noget vi alle potentielt ville kunne komme ud for, og han beder om hjælp til at undgå det en anden gang. Alle forslagene, indtil nu, peger på en kortslutning som enten finder sted i skinnen, eller i modellerne. Hvis det var en kortslutning understreger det vigtigheden af at sørge for at alle samlinger og ledningsgennemføringer er lavet korrekt, og isoleret korrekt. Elektrikerne siger at barken, det hedder den isolator som sidder rundt om lederen, skal være aflastet, så kablet kan holde til fysisk belastning, og ved gennemføringer skal alle skarpe kanter fjernes ved at føje en yderligere isolering til. I model kan den ekstra beskyttelse laves med krympeflex. Uanset dekoderen burde have slukket hvis kortslutningen er foregået i modellen, må noget andet være sket som samtidig har kunnet sætte dekoderen ud af spillet. Det gælder altså om at sikre sig at alt elektrisk er isoleret rigtigt. Tråden har også vist at det ikke burde kunne lade sig gøre, og undgår man overforbrug af smøreprodukter og helt undgår andre væsker, fjerner man endnu en mulig antændelseskilde.
Er det konklusionen på dette problem?
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Jep det må være konklusionen
Er lige blevet færdig med at teste en anden Märklin MY 1147 og en anden Märklin 4045 vogn, den MY og og vogn 4045 jeg nu har testet er helt ens med de to andre der udbrændte, de har kørt i 6 timer uden problemer så der har nok været en fejl i dem der brændte
Jeg takker for jeres hjælp og håber ikke der opstår noget ligende på min eller andres bane.
Skaderne på mit bord er blevet renset og så er der kommet nyt pulvergræs på området samt to nye skinner
Duizz
Indlæg: 225
Det er dejligt at høre, at du er forskånet for yderligere uheld. Det er også godt at skaderne kunne udbedres
God fornøjelse med kørslen, og tak for dine erfaringer
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Claus Ø.H.H
Arbejder i Bilka og læser til Teknisk Designer
Indlæg: 68
Ja og tak.
Og så lidt.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
[quote="Duizz"Det var da et ærligt svar. Ikke særlig produktivt, men ærligt.[/quote]
Korrekt - "ikke særligt produktivt", men et langt bedre svar end fantasier om smeltede ledninger og brændende plastic der drypper ud af lokomotiver og vogne.
Mit bud er at der er ydre faktorer der spiller ind, som vi ikke har fået noget at vide om. Derfor kan jeg kun svare "aner det ikke".
Der er _intet_ i et Marklin lokomotiv der kan sætte så heftig en brand i gang som der har været her. Ej heller effekt nok i en Mobilstation (som er det enste vi kender til at anlægget er drevet af) til at lave så voldsom en varme, så det brænder af på den måde.
Klaus.
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Drop nu al det Fnidder Klaus ,Lars har arbejdet en del med Marklin lokomotiver .det skal jo ikke gøres til en Konkurrence på, hvem der ved mest,det er jo ikke bare dig der ved noget om tog,der er andre der også er velbevandret i det,det var da bedre at i stak hovederne sammen,og brugte energien til gavn for alle, der havde brug for teknisk hjælp til Modelbanen i stedet for
!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
märklintossen
Indlæg: 184
Hej med jer...
Jeg må nu nok give Klaus ret... Med min eltekniske baggrund og erfaring med Märklins MY, er der altså intet i den der kan udvikle så meget varme, kortslutning eller ej. Branden er tydeligvis startet i skinnen, om det skyldes en afsporing med efterfølgende kortslutning eller noget helt andet er så et godt spørgsmål. Hvis der kun er tilkoblet en mobilstation, må der være en fejl i kortslutningsbeskyttelsen på den hvis den kan levere så meget effekt at det kan starte en brand.
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg vil også sige, at jeg er enig med Klaus og andre. Det kan på ingen måde lade sig gøre, at udvikle så meget varme fra et lokomotiv at både vogne, skinner og bord selvantænder uden at der spiller flere ting ind end bare dekoderen og motoren.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Hold nu op med at gå efter manden istedet for bolden! Klaus forsøger bare at hjælpe og fornuftigt nok tror han ikke diverse konstruerede teorier, men er realistisk!
- Martin
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Jeg går ikke efter manden,overhovedet,jeg har intet i mod Klaus ,Lars forsøgte også bare at hjælpe ,derfor skrev jeg det ville være bedre at de 2 stak hovederne sammen,det vil sige Tale sammen om de forskellighe problem stillinger,andet var der ikke i det,de kunne sikkert lære noget af hinanden.istedet for at Fordi lars kan have en ide om hvad der er galt,så skal hans forklaring gøres til Fantasier, Så Hold da op :roll:
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Purellum
Indlæg: 507
Det er altså intet problem at få en ledning til at blive rød- eller hvid-glødende med de 1,9 ampere der kan leveres fra en mobilstation.
Det er udelukkende et spørgsmål om at ledningen skal have den rette tykkelse. ( Tynd! )
Per.
P.S: Jeg kunne godt tænke mig at se et billede af MY-erens indre, jeg tror også på at branden er startet "udefra".
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Holda helt ferie det er da voldsomt, har selv kun prøvet hvor der begynde at vælde røg ud af min marklin myere da den kørte.
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Duizz
Indlæg: 225
Det burde ikke kunne lade sig gøre og så er det sket alligevel, fantasi eller ej - som Moppe kalder forslagene. Om branden er begyndt i skinnen eller i modellen, må i begge tilfælde være drevet af strøm, og det vil sige at der må være sket en kortslutning et eller andet sted. En afsporing kan godt forklare hvordan togene kunne bliver fanget midt i en brand. Problemet er så bare at hvis det er slæbeskoen, eller et hjul, som forårsager kortslutningen er godstykkelsen for stor til at strømforsyningen kan klare belastningen, men er det en tynd ledning der skaber kortslutningen kan det godt lade sig gøre, som Purellum også bemærker og det er ikke fri fantasi. Det med det ekstra indhold i brugte modeller er heller ikke fri fantasi men blot en konstatering jeg selv har gjort via alle de mange brugte maskiner af forskelligt fabrikat, jeg selv har renoveret og digitaliseret gennem tiden. Og når der er brugt gammelt tape bliver det meget brændbart. Det er selvfølgelig ikke sikkert det har været i den pågældende model, men er ikke umuligt. At det er sket i en model fra Märklin er bare uheldigt, men ikke ensbetydende med at den er ringere end andre mærker. Diskussionen i denne tråd er heller ikke et forsøg på at bevise at man ved bedst, men hvis man som Moppe ikke kan komme med konstruktive forslag, burde man nok lade være med at kritisere dem som kommer. Det er i hvert fald ikke konstruktivt. Lad os nu i stedet, som Jimmy foreslår, stikke hovederne sammen og løse gåden og ikke pisse territoriet af. Med forummets samlede erfaringer og viden kan vi nå langt.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller