Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Testbane

Hej

Jeg kunne godt tænke mig lidt input fra de mere erfarne banedesignere/sporlæggere her på forummet.

Sagen er den at jeg egentlig har et behov for at kunne teste kørende materiel hjemme og af den grund har jeg gået og puslet med planerne om en lille testbane.

Nu kan materiel jo komme ud for ufattelig mange udfordringer så jeg har tænkt mig frem til at udgangspunktet må være en rundstrækning for at kunne køre lokomotiver til. Men derudover findes der jo sporskifter, englændere, små radier, s-kurver osv. osv.

Alt tænkes fast monteret på en plade der ca. er 100/110 cm bred og op til 180 cm lang. Alt (også ledninger) monteres på overfladen og fastgøres forsvarligt.

Ingen stigninger, hvis der skal testes på stigninger så lægges der klodser under den ene side af pladen.

Sporvalg: Alt der findes som standardmateriel er tilladt (Piko A-gleis, Peco, Roco) dog uden ballast. Tanken er at fastgøre det optimalt til underlaget.

Er der nogen der har lyst på at give et bud på et "rædselskabinet"?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Sagen er den at jeg egentlig har et behov for at kunne teste kørende materiel hjemme og af den grund har jeg gået og puslet med planerne om en lille testbane.

Omfang og udstyr bør naturligvis tilpasses dit behov, men jeg kan vise hvad jeg har gjort.

Jeg havde behov for at teste lokomotiver med indbygget DCC-dekoder så jeg kunne indstille dekoderens værdier korrekt. Desuden skulle jeg kunne måle hastigheden sådan nogenlunde korrekt. Resultatet blev en ottetalsbane som beskrevet på http://www.modelbaneteknik.dk/n-scale/track/8-test.htm.

Sporet er ret nøjagtigt 5 m langt, og så er det relativt nemt at køre for eksempel 5 omgange og tage tid, derefter beregnes hastigheden.

Ottetalsformen valgte jeg så lokomotivet gennemkører både højre- og venstrekurver, det har betydning når lokomotiver skal tilkøres. Jeg har set et Y-tog hos Kim Møller i Tikøb som hele tiden kørte samme vej på en rundstrækning, der var flangerne i sporets yderside slidt meget voldsomt.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

så virker linket: http://www.modelbaneteknik.dk/n-scale/track/8-test.htm

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Sydbanen" skrev:
så virker linket: http://www.modelbaneteknik.dk/n-scale/track/8-test.htm

Det er fordi Sporskiftets software tager det efterfølgende punktum med i linket. En klar bug.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 997

PB  Hjemmeside

Hvis du skal vaere daekket helt ind, saa kunne du vel lave ovalen med Märklin K-skinner.

Jo, jeg HAR set at du bruger 2-skinne, men hvis dit anlaeg er en slags proeve-baenk for alle taenkelige situationer, kunne det vel taenkes at der engang imellem skulle proeves rullende materiel fra/til 3-skinne system.

K-skinner kan nemnlig bruges som baade 2-skinne og 3-skinne system.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Hvis du skal vaere daekket helt ind, saa kunne du vel lave ovalen med Märklin K-skinner.Jo, jeg HAR set at du bruger 2-skinne, men hvis dit anlaeg er en slags proeve-baenk for alle taenkelige situationer, kunne det vel taenkes at der engang imellem skulle proeves rullende materiel fra/til 3-skinne system.K-skinner kan nemnlig bruges som baade 2-skinne og 3-skinne system.

Rigtigt, men det er der nu ikke store chancer for. Samtidig har vi på 3-leder delen af vores klubanlæg jævnligt problemer med sporskifterne og meningen var at teste på materiellet, ikke sporet. Smile

Til gengæld så har jeg købt Eriks argumenter for en 8-tals bane. Det giver ikke nogen mening at teste at materiellet kan køre til venstre hvis det ikke også kan til højre! Endvidere vejer muligheden for korrekt hastighedsmåling også tungt. Så den er købt. Krydsningen kunne så udstyres med en englænder.

Men det er jo ikke noget rigtigt "rædselskabinet" endnu.

Jeg overvejer hvordan jeg kan få kurveskifter, s-kurver og modstående sporskifter ind i planen.

Nogen ideer?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej allesammen,

Billede

"tybalt" skrev:
Til gengæld så har jeg købt Eriks argumenter for en 8-tals bane. Det giver ikke nogen mening at teste at materiellet kan køre til venstre hvis det ikke også kan til højre! Endvidere vejer muligheden for korrekt hastighedsmåling også tungt. Så den er købt. Krydsningen kunne så udstyres med en englænder.
Det blev der så ikke lige plads til på mit forslag - gør dog høfligst opmærksom på at et lokomotiv kan vendes i hånden - eksempelvis når halvdelen af indkørselstiden er nået Cool
Citat:
Men det er jo ikke noget rigtigt "rædselskabinet" endnu. Jeg overvejer hvordan jeg kan få kurveskifter, s-kurver og modstående sporskifter ind i planen.Nogen ideer?

Til gengæld er der blevet plads til to gængse sporsystemer og de mest benyttede sporskifter i deres respektive program. De meget flotte sporskifter fra ROCO (altså dem med en stor radius eller kurvesporskiftet R9/R10) er der bare ikke plads til på så lidt plads....

Håber i kan bruge det til noget...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Tusind tak for indsatsen, jeg har studeret den nøje og har lige et par spørgsmål.

A: Hvad er formålet med dem? Og er de ikke identiske?

B: Et buet spor uden tilslutning. Hvad tænker du det brugt til?

C: Modsatrettet sporskifte. Igen, hvad er formålet med det?

D: Glemte jeg!

E: Er sporskifteforløbene ikke identiske? Og er det så nødvendigt at dublere?

F: Hva' er det?

Men overordnet var det lige hvad jeg havde i tankerne. Det er ærgerligt at 8-tals ideen måtte opgives, den føltes helt rigtig. Men det havde nok givet en noget større løsning.

Og en sidste ting, har du mulighed for at udtrække en stykliste?

På forhånd tak.

TESTBANE

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Henk,

Altså to sporsystemer fordi der faktisk findes vogne, der kører problemløst på det ene - men ikke på det andet. Jeg har her valgt ROCO uden ballast og PIKO fordi førstnævnte har en række meget flotte sporskifter i programmet (specielt kurvesporskiftet R9/R10) og PIKO fordi det er et godt system og til at betale...

Peco´s skinner og dem fra Tillig er også varianter man kunne indbygge - men jeg valgte ROCO og PIKO fordi jeg tror at det er det der er mest af i DK (Märklin er jo valgt fra - anden boldgade).

A: S-kurverne er bygget for at teste det rullende materiels gang i gennem dette. For damplokomotivers vedkommende specielt om afstanden mellem lokomotiv og tender rækker. Her kan (lange) vogne og specielt alle de forskellige (kort)koblingstyper der findes afprøves. Muligvis er strækningerne for korte - så må spisebordet lige inddrages for et kort øjeblik. Og ja - der er en fejl på anlægget - jeg ville have lavet R1 øverst og R2 nederst - retter jeg i morgen.

B: Sporet er så langt for at sikre at s-kurven over tre sporskifter også kan gennemføres med en god hastighed (opfat de sidste to skinner som strømfrit område Laughing out loud).

C: Ikken nogen. Rent pladsspørgsmål. S-kurve strækningen til højre for C (altså der hvor der står A - nederst) skal have tilgang fra et sted hvor der ikke før er en R1.

D: Jamen - jeg har sikkert også glemt noget - men hvad? Laughing out loud

E: Ikke helt sikker på hvad du mener, men to meget brugte systemer (se begrundelse ovenfor) og dobbeltransversalen nederst fordi mange futtogsanlæg netop indeholder sådan noget.

F: Det er en PIKO kat. nr. 55224 Englænder 15 graders afvigningsvinkel

Men altså - generelt set har jeg prøvet at lave en teststrækning med flere sværhedsgrader for alt rullende materiel - også når man selv bygger noget er det godt at kunne checke om bogier og koblinger nu også kan køre, der hvor man har sit rigtige anlæg.

Stykliste følger i morgen (skal lige rette s-kurverne)...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Der er absolut ikke nogen kritik af valget af fabrikater, det er et fornuftigt valg. Og som du skriver så er Märklin fravalgt alene grundet det begrænsede udvalg af geometrier.

Generelt kan jeg udemærket se ideerne i opbygningen og mine supplerende spørgsmål er også kun et udtryk for ønsket om at vide hvor udfordringerne er indbygget.

Og så lige for at præcisere:

Punkt E: Sporforløbene ser umiddelbart meget ens ud i de 2 halvdele af banen. Det jeg efterspørger er begrundelsen for at dublere sporskifte/englænder kombinationen. Hvis din begrundelse er at Roco/Piko bør aftestes hver for sig så er det i orden med mig.

Punkt F: Jeg spørger til den mærkelige kombination af små skinnestykker i forlængelse af sporskiftet. Er det for at få tingene til at passe eller tjener det et testformål?

Jeg ser frem til fortsættelsen..... Smile

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"tybalt" skrev:
Og så lige for at præcisere:Punkt E: Sporforløbene ser umiddelbart meget ens ud i de 2 halvdele af banen. Det jeg efterspørger er begrundelsen for at dublere sporskifte/englænder kombinationen. Hvis din begrundelse er at Roco/Piko bør aftestes hver for sig så er det i orden med mig.Punkt F: Jeg spørger til den mærkelige kombination af små skinnestykker i forlængelse af sporskiftet. Er det for at få tingene til at passe eller tjener det et testformål?Jeg ser frem til fortsættelsen..... Smile

Punkt E - svaret er ja...

Punkt F - mest for at få tingene til at passe...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fizban

Indlæg: 181

PB  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Hvis du skal vaere daekket helt ind, saa kunne du vel lave ovalen med Märklin K-skinner.Jo, jeg HAR set at du bruger 2-skinne, men hvis dit anlaeg er en slags proeve-baenk for alle taenkelige situationer, kunne det vel taenkes at der engang imellem skulle proeves rullende materiel fra/til 3-skinne system.K-skinner kan nemnlig bruges som baade 2-skinne og 3-skinne system.

Efter min erfaring så er det vist ikke alle k-skinner der virker til 2 skinne.

Alle slanke storskift skulle gør. men ikke de alm. sporskift.

sådan er det med dem jeg har målt på.

Men jeg håber de har lavet det om. da vi i klubben skal til at lave et anlægn hvor begge typer skal kunne køre

//Fizban

__________________

//Fizban -- Lima, H0, Analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Fizban" skrev:
Efter min erfaring så er det vist ikke alle k-skinner der virker til 2 skinne.Alle slanke storskift skulle gør. men ikke de alm. sporskift.

Det var ligegodt s......

Det står i Hadsten en mindre bane, hvor overdelen er besat med K-skinner, men det hele kører 2-skinne drift.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Klaus

Så bruger du ikke de "små" sporskifter.

En fra klubben havde for år tibage en kombi-anlæg; men for at undgå kortslutniger, var han nødt til, at fjern en eller anden forbindelse på hvert skifte.

Han opdagede også, at dette ikke var nødv. på de "slanke" sporskifter.

Jeg har set det i drift med blandet (dengang) 2-skinne jævnstrøms-materiel og så Märklin materiel. og det kørte fint. Selvf. med kun een slags af gangen på de enkelte sektioner.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Henk,

Her er styklisten...

1 Pi55204 Gleis gerade 107.3 mm

2 Pi55280 Prellbock

12 Pi55211 Gleis gebogen 30.0°, R1=360.0 mm

2 Pi55251 Gleis gebogen 7.5°, R1=360.0 mm

5 Pi55212 Gleis gebogen 30.0°, R2=421.9 mm

3 Pi55213 Gleis gebogen 30.0°, R3=483.8 mm

2 Pi55214 Gleis gebogen 30.0°, R4=545.6 mm

1 Pi55220 Weiche links 15.0°, r=908.0 mm

1 Pi55222 Bogenweiche links R2/R3

1 Pi55223 Bogenweiche rechts R2/R3

1 Pi55228 Bogenweiche rechts R3/R4

1 Pi55224 Doppel- Kreuzungsweiche 15°

1 Pi55225 Dreiwegweiche

1 Pi55226 Y-Weiche

5 Ro42410 Gerade G1 Länge 230 mm

1 Ro42412 Gerade G1/2 Länge 115 mm

1 Ro42413 Gerade G1/4 Länge 57.5 mm

2 Ro42608 Prellbock

6 Ro42422 Bogen R2 Radius=358 mm/ 30°

2 Ro42408 Bogen R2 1/4 Radius=358 mm/ 7.5°

11 Ro42423 Bogen R3 Radius=419.6 mm/ 30°

4 Ro42409 Bogen R3 1/4 Radius=419.6 mm/ 7.5°

1 Ro42424 Bogen R4 Radius=481.2 mm/ 30°

3 Ro42440 Weiche links Radius 873.5 mm 15°

1 Ro42441 Weiche rechts Radius 873.5 mm 15°

1 Ro42454 Dreiweg-Weiche 15°

1 Ro42451 Doppel- Kreuzungsweiche 15°

2 Ro42464 Bogenweiche links R2/R3

1 Ro42470 Bogenweiche links R5/R6

5 Ro40297 Handantrieb links

5 Ro40298 Handantrieb rechts

1 Ro42400 Flexgleis (0.07 m

1 Pi55209 Flexgleis (0.21 m

Uhadada..utrolig så meget man kan pakke ind på ca. 2 kvadratmeter. Cool

Og tegning med R1 og R2 s-kurver i midten er vedhæftet...

Venlig hilsen

Lars

HenkTestFinal

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.