Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Stefan´s layout

Hej Allesammen

Jeg er nu kommet i gang med min bane endelig. Jeg vil først og fremmest sige tak til Henrik (HXMIESA) for tegningen og hans hjælp. Uden ham var jeg nok ikke kommet godt fra start hvilket nok er det vigtigste af alt. Tak Henrik....

Jeg er i gang med skygge stationen som jeg mangler de sidste skinner til men de kommer på tirsdag sådan at den del er færdig.

Skyggestationen er i forbindelse med en Helix som fører stammerne til det næste niveau. Til den mangler jeg også nogle enkelte skinner som også kommer på tirsdag.

Alle kørerflader vil blive beklædt med kork underlag for at mindske støj. (kork er dyr Evil )

Jeg vedlægger nogle billeder sådan at i kan se hvad der sker og kom endelig med forslag Laughing out loud

DSC00524

DSC00525

DSC00527

DSC00528

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Det ser sku bare godt ud, og Henrik´s forslag var bare alletiders, så godt du følger den plan

Kork kan du købe i tæppeland 400 kr. for 10 m2 findes i ruller a´1 meter gange 10 meter

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hej,

Hej Stefan, det glaeder mig at du vil gaa videre med denne plan!

Jeg oensker dig alt mulig held!

Jeg tillader mig ogsaa lige at vise den nyeste plan, da det forslag jeg postede tidligere jo har maattet tilpasses en del. F.eks. var der pludslig en hel meter mindre til raadighed i laengden!

-Og svaerhedsgraden er ogsaa blevet sat en hel del ned, ved at laegge stationen i rette skinner, istedet for kurver.

Som det ses har Stefan valgt at holde fast ved K-skinner. Hvilket jeg betragter som... "modigt" Wink -Bemaerk luftaffugteren i baggrunden i eet af billederne! (det er da det, det er, ikk'?)

@PerOlsen; Som du ser har jeg tilsidst valgt at lade eet enkelt slank DKW krydse hovedsporet; Af pladshensyn var det ligesom den bedste loesning.

Her den "seneste" plan;

Billede

Naar jeg nu ser Stefan's fotos, og sammenligner med planen, er der et par ting der slaar mig (AV!). Hvor bred er din skyggestation? -paa planen er der "kun" 90cm til raadighed!

Og saa er der lige helixen... (email sendt privat til Stefan!)

Kork; Jeg bruger ogsaa kork; 2mm "vaeg-dekorering" y 10m 50cm bred rulle, koebt i byggemarked. Tror at prisen er omkring 15€.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

"hxmiesa" skrev:
Bemaerk luftaffugteren i baggrunden i eet af billederne! (det er da det, det er, ikk'?)
Det er det ikke. Det er en alm. el radiator. Luftfugtigheden erkonstant på 53 til 56% selvom det har regnet meget på det seneste. Jeg bliver nødt til at holde øje med det om sommeren da luftfugtigheden bliver højer end om vinteren
"hxmiesa" skrev:
Kork; Jeg bruger ogsaa kork; 2mm "vaeg-dekorering" y 10m 50cm bred rulle, koebt i byggemarked. Tror at prisen er omkring 15€.

Jeg vil gerne bestille 10 ruller til videre salg Laughing out loud

Jeg har også givet de 400 kr det koster. Et tilbuds laminat gulv havde været billigere... Laughing out loud

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

"hxmiesa" skrev:
Naar jeg nu ser Stefan's fotos, og sammenligner med planen, er der et par ting der slaar mig (AV!). Hvor bred er din skyggestation? -paa planen er der "kun" 90cm til raadighed!

Jeg ved godt den er størrer end de mål der er blevet sat. Modsatte side er 109 cm dvs 4 cm over det oprindelig mål og der er stadig god plads til passagen i mellem gangen. Pladsen er udnyttet til maks. Laughing out loud

Jeg er nu en slank ung mand Laughing out loud

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"Midtfynsdata" skrev:
Jeg er nu en slank ung mand Laughing out loud

Bare vent ... pludselig kan du også blive "ramt" af deller. Wink

Jeg læste en nogle gode råd engang - kan desværre ikke finde hjemmesiden igen. Der var en masse interessante betragtninger - bl.a. at man ikke måtte lave gangarealerne så smalle, at en kørestol ikke kunne komme derind. Begrundelsen var simpel; hvis man kommer ud for en ulykke, og ender i kørestol - så har man virkelig brug for at have sin jernbane til at underholde sig med ... og så er det surt, hvis man kun kan sidde i døren og kigge ind.

Bare et råd, jeg ville videregive ... uden nødvendigvis selv at følge det. :roll:

Nu vi er ved "klaustrofobiske forhold", kan Dennis TR måske fortælle os, om der har været mulighed for at udsætte nogle mennesker for dit "gæsteværelse" (de fleste har skyggebanegårde til, at opmagasinere tog ... hos Dennis er der en skyggebanegård til gæster)?

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Det ser virkelig godt ud Stefan. Din skyggebanegård får god plads, noget jeg godt kan misunde dig. Glæder mig til at se mere når du kommer videre.

"PerOlsen" skrev:
Nu vi er ved "klaustrofobiske forhold", kan Dennis TR måske fortælle os, om der har været mulighed for at udsætte nogle mennesker for dit "gæsteværelse" (de fleste har skyggebanegårde til, at opmagasinere tog ... hos Dennis er der en skyggebanegård til gæster)?

Laughing out loud Laughing out loud Du husker godt Per. Problemet hos mig var jo at jeg ville benytte mit gæsteværelse som hobbyrum, og det kan lade sig gøre fordi jeg højst har liggende gæster to-tre gange om året. Resten af tiden står rummet jo ellers tomt, så selvfølgelig skal der bygges modeljernbane her Smile Anlæggets underkant er placeret i 130 cm. højde (jeg er næsten 2 meter høj) og fylder hele rummet (med et mandehul i midten), derved opstår en hyggelig hule hvor gæstesengen er placeret, og indtil nu har mine gæster ikke klaget over forholdene. Jeg starter en tråd om mit anlæg indenfor de næste par uger.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"PerOlsen" skrev:
Jeg læste en nogle gode råd engang - kan desværre ikke finde hjemmesiden igen. Der var en masse interessante betragtninger - bl.a. at man ikke måtte lave gangarealerne så smalle, at en kørestol ikke kunne komme derind. Begrundelsen var simpel; hvis man kommer ud for en ulykke, og ender i kørestol - så har man virkelig brug for at have sin jernbane til at underholde sig med ... og så er det surt, hvis man kun kan sidde i døren og kigge ind.

Der er så mange andre forhold, der også skal være på plads før jeg som kørestolsbruger kan bruge mit anlæg, så det med pladsen er et af de mindre. Hvis jeg havde muligheden for at kravle ind under mit anlæg og op i et mandehul i midten, stille mig op på en skammel og nå op til toppen af et 3 meter højt bjerg, så ville jeg udnytte de muligheder til at bygge en helt anderledes bane end den jeg er ved at bygge.

Hvis man endeligt vil forberede sig på forandringer i sit liv, så er det nok mere fornuftigt at bygge anlægget op i moduler, så det kan flyttes. Sandsynligheden for at man flytter til et andet hus er noget større end for at man bliver kørestolsbruger, heldigvis.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

pladsen mellem plader bør i hvert fald være mindst 50 cm. jeg har ved mit ejet anlæg store problemer, da jeg kun har 50 cm mellem banen og væggen, og jeg er alm af bygning... det som jeg syntes er problemet med pladsen ved 50 cm og især under, er at man ikke kan have noget stående på plade kanten unden man hele tiden skal passe meget på...

Endvidere har jeg udnyttet mit rum så meget at mit gang areal er på under 2,5 kvm i et rum på 16 kvm.... det kræver man har meget styr på sine ting, og roder op efter sig hver gang....

I starten som du er nu, betyder det jo ikke så meget, at værktøjet "flyder" over hele pladen, men dette bliver et mega problem, efterhånden som flere skinner og huse osv kommer til, så husk en masse aflægnings plads til værktøj osv Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg skal flytte min bane til et andet rum (er heldigvis ikke kommet til andet end forsøg med layout), og har efter mine første erfaringer fundet frem til, at jeg vil have 1 meter i gangareal. I mine overvejelser indgår også to små børn, som skal placeres på skamler, når vi skal lege/køre. Jeg skal uden at vælte de små kunne komme forbi dem og evt. afværge ulykker. Desuden bliver for trang plads et irritationsmoment for mig, og det kan meget nemt ende med, at jeg ikke gider at gå i gang med et projekt, fordi der ikke er plads at arbejde på. For at forsøge forskellige dybder prøvede jeg at stable nogle tomme flyttekasser i forskellige afstande - på den måde kunne jeg bedre fornemme, hvor meget plads jeg skulle bruge. Mine forsøg viste, at man skal bruge min. 70 cm for at kunne stuve kasser o.lign. af vejen på hylder - men det er akavet. Bare tænk på, hvordan det er, at bære en stor kasse gennem en dør.

Indtil nu har min bane været placeret ovenpå en række metalskuffeskabe (engelsk fabrikat "Bisley"). De er ca. 94 cm høje og der er enten 9 eller 15 skuffer i hvert modul (fås så de passer i A4 eller A3 papir). De er perfekte til opbevaring af skinner, ekstra materiel, ledninger, værktøj - sågar en Dremmel-maskine kan være i en skuffe. Jeg kan kun anbefale at lave mindst en langside med en stribe skuffemoduler. Mine er nok lidt høje, men det giver en god arbejdshøjde, når man står op.

Skuffeskabene er kun ca. 49 cm dybe, så jeg har et stort hulrum bag dem. Det bruger jeg til opbevaring af emballage fra mit materiel - det er jo ikke så tit man skal have fat i det.

Overskabe er også en mulighed - men man skal være MEGET sikker på at væggene kan bære. Jeg havde overskabe over det bord, hvor der senere kom jernbane ... heldigvis besluttede det ene overskab sig for at falde ned med et kæmpe brag - INDEN jeg var begyndt at bygge jernbane. Da jernbanen kom ind, røg overskabene ud. Tænk hvis det var landet oven i et par MA-togsæt. :roll:

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Ang. pladsforhold (eller mangel paa samme!)

Arh altsaa... Al modeljernbane er jo et kompromis.

Folk med naesten ingen plads er villige til at laere at gaa i spegat hvis det kan aabne muligheden for blot en lille 1 kvadratmeter bane.

For andre som er saa heldige at have mere plads til raadighed, stiger forventningerne og kravene til et anlaegget tilsvarende. Hvem har nogensinde hoert om en modeljernbanemand der havde plads nok?

(Se f.eks. hvad de kugleskoere tyskere goer i MiWuLa)

Hvad vil du helst ha'? Plads til kasser eller plads til modeljernbane? Ja, netop! Et kompromis! Wink

Disse ting goer det ikke mindre korrekt hvad PerOlsen siger, MEN hver person har forskellige behov, og dermed forskellige kompromisser.

Med hensyn til rullestol-bruger, som jo er en alvorlig sag, vil jeg anbefale folk til at kigge paa Michael Prieskorns hjemmeside, hvor forskellige hensyn er taget for at loese lige netop hans specielle problemer.

(Bemaerk at Michael doede i en meget ung alder, for ca. 6 aar siden, men hans hjemmeside bliver opretholdt af familien!)

URL er;

http://bardioc.tripod.com/

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"hxmiesa" skrev:
Med hensyn til rullestol-bruger, som jo er en alvorlig sag, vil jeg anbefale folk til at kigge paa Michael Prieskorns hjemmeside, hvor forskellige hensyn er taget for at loese lige netop hans specielle problemer.(Bemaerk at Michael doede i en meget ung alder, for ca. 6 aar siden, men hans hjemmeside bliver opretholdt af familien!)

Jeg kender godt siden - den har været en vigtig del af min research, og jeg bl.a. også brugt nogle af hans tricks.

Men jeg kan ikke finde nogle afsnit om specielle behov - blot en utroligt god dokumentation af byggeprocessen.

Det er kedeligt at høre, at han er død .. hvad var årsagen?

MVH: Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hej,

"PerOlsen" skrev:
Jeg kender godt siden - den har været en vigtig del af min research, og jeg bl.a. også brugt nogle af hans tricks.Men jeg kan ikke finde nogle afsnit om specielle behov - blot en utroligt god dokumentation af byggeprocessen.Det er kedeligt at høre, at han er død .. hvad var årsagen?

Jeg ved det ikke.

For nogle supplerende oplysninger, se denne side;

http://www.hanno-b.de/Modellbahn/Insider/michaelp.htm

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"hxmiesa" skrev:
Med hensyn til rullestol-bruger, som jo er en alvorlig sag, vil jeg anbefale folk til at kigge paa Michael Prieskorns hjemmeside, hvor forskellige hensyn er taget for at loese lige netop hans specielle problemer.

Jeg kan ikke finde noget på den hjemmeside, der viser noget om hvordan en kørestolsbrugers specielle behov er løst.

Tværtimod kan jeg se en bane, som efterhånden som den er blevet bygget er blevet mere og mere besværlig at servicere de skjulte spor og nedre niveauer.

Jeg vil ellers gerne se løsninger på hvordan det kan laves i flere plan og samtidig være nemt at komme til de nederste uden at kravle ind under.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
Jeg vil ellers gerne se løsninger på hvordan det kan laves i flere plan og samtidig være nemt at komme til de nederste uden at kravle ind under.

Blot ved at kikke på Henrik´s anlæg, ser du den løsning du leder efter Wink

http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=774513

http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=774516

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"peter e" skrev:
"leonard" skrev:
Jeg vil ellers gerne se løsninger på hvordan det kan laves i flere plan og samtidig være nemt at komme til de nederste uden at kravle ind under.
Blot ved at kikke på Henrik´s anlæg, ser du den løsning du leder efter Wink http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=774513http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=774516

Tak Peter! Wink

Det er rigtigt; De to viste skyggestationer er planlagt med henblik paa nem adgang.

Pladerne er 60cm dybe, med h.h.v. 7 og 8 opstillingspor, med to tog paa hvert spor. Der er 20cm mellem hver plade, hvilket tillader den "manuelle femkobler" at afhjaelpe hvilket som helst problem.

Planen er at indbygge overlys (Juletraeslyskaeder) og lave nogle plexiglas-vinduer i afdaekningen saa det bliver som en slags vitrine.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Billede

Billede

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Det ser bare fantastisk ud..... Der er noget jeg skal have levet op til...

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Hej allesammen

Som det måske kunne fornemmes var der noget med den der helix jag havde lavet. Det var der også den vendte forkert (både ja og nej) Den vendte forkert fordi det vil gøre mit paradestækning kortere på den måde helixen var på. Den vendte rigtigt fordi men altid skal (helst da) køre i det ydre spor. Jeg har lavet alt i alt 4 forsøg for at ramme den helt nøjagtig :roll:

Den første var identisk med den jeg har nu. Jeg mente bare ikke at det var godt nok fordi der skulle køres på indersporet for at køre højrekørsel.

Jeg ønsker jeg boede i sverige og kunne køre venstre om Laughing out loud

Skyggestationen er blevet lagt men ikke tilsluttet endnu fordi jeg ikke ved helt nøjagtig hvad jeg vil have for styring selvom jeg har sagt det skulle være analog. Jeg er lidt i tvivl. Forslag modtages gerne

Der er også et billed af helixen samt den lille paradestrækning som er løst monteret fordi skyggestationen ikke er færdig.

Jeg arbejder lystigt videre......

Kommentarer modtages også gerne Laughing out loud

DSC00569

DSC00573

DSC00572

DSC00571

DSC00570

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

jeg trode ellers, efter at have læst marklin´s users net, at du havde bestemt dig for at bruge CSén..... om man skal kører analog hmmm.... ikke i disse digitale tider, og især ikke nå du næsten lige er startet op med modeljernbane, jeg kan forstå at Henrik måske kører analog, eller næsten analog, for han udnytter en del af de digitale lokomotivers fordele.....

Men ellers syntes jeg det begynder at se rigtigt godt ud, og er faktisk en del missundelig på dine bane :oops: :oops:

Og så syntes jeg det rigtigt fedt, at du gå mod strømmen, og bygger med k skinner, dette ville jeg også selv gerne igen..... men har brugt mange mange penge på c skinner nu....

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

"peter e" skrev:
jeg trode ellers, efter at have læst marklin´s users net, at du havde bestemt dig for at bruge CSén..... om man skal kører analog hmmm.... ikke i disse digitale tider

Jeg vil nok også køre med CS for at holde mig meget til marklin. Såvidt jeg har læst et sted understøtter CS ikke PC tilslutning endnu....Er det rigtigt?' men!!!! jeg nægter at tro på at marklin lade det stå til og lade alle de andre komme med masse af lækkerier.

Jeg har derfor tillid til at der kommer noget fra dem men det ville da være surt hvis man har købt en CS for så at være nødsaget til at købe en ny om et halvt år fordi den understøtter alt det lækre.....

Hvad med den nye control station fra Viessmann? Nogen der ved noget om den i forhold til alle de andre...... Ja der er muligheder nok at vælge i mellem men hvilket system skal man satse sine hårdtjente penge på??????

Jeg synes det er et svært valg....men er helt klart overbevist om at det skal være digitalt....

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Som jeg læser det, er der vist lange udsigter til marklin opdater deres CS, hvorfor de lader vente på sig, må de højere magter vide, men du har sikkert læst dette på marklin users net, ellers er det nu meget god læsning inden man betaler 4000 kr for CSén

http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=5149...

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Hej allesammen

Jeg har de sidste dage fået lavet lidt igen. Den skjulte banegård har drillet mig lidt men er nu sluttet til sådan at der ka køres digital engang jeg når til det. I dag fik jeg lavet rampen fra helix´en til den store banegård. Den skal dog lige rettes lidt til. Jeg er nu klar over at det kommer til at virke meget højt. Hovedstation kommer til at ligge 1.40 m højt. Det er meget godt det kommer i en god højde men problemet er at loftet ikke er ret høj i den ende og måske kommer det til virke lidt presset ind under loftet.

Jeg har for engangskyld en hel weekend fri og regner med at komme et godt stykke vej. Kommer med en ny opdatering søndag aften. Indtil videre er der disse billeder.

Hilsen

DSC00584

DSC00583

DSC00582

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Stefan!

Jeg er imponeret over din store opstillingsbanegård, og også en lille smule misundelig på din gode plads :roll: Hvem der bare havde en hel weekend til sin rådighed, det bliver højest til 1-2 timer af og til Cool God fornøjelse her i weekenden, glæder mig meget til at se dine fremskridt.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Det glæder mig meget, du fandt en løsning der virket for dig, vedr. den skjulte banegård.... og ellers er dine fremskidt store, glæde mig til at se, hvad weekenden giver af billeder.. Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Hej Allesammen

Som lovet en opdatering selvom det er sent. Jeg fik lavet en del denne weekend. Jeg fik dog ikke lavet det jeg gerne ville da jeg er løbet tør for skinner Øv Øv. Det var meningen at jeg fik lagt min banegård men det er ikke sket. Jeg mangler de sidste stumper før den kan gøres færdig. Jer er derfor gået i gang med den anden side hvor der også er en skjult strækning. Den er næsten færdig mangler at lave det elektriske. Det kan jeg hygge mig med indtil det kommer de sidste skinner.

Der ved den skjulte strækning ikke plads til overgangsskinner fra C til K men jeg fik et råd om at banke skidtet sammen. Det har jeg gjort. Jeg har fjernet de tunger der er på C skinnen og de små tunger på k skinnen. Jeg har efterfølgende slebet de første plastic sveller væk på C skinnen sådan at der er plads til lasken fra K skinne. Det virker perfekt og det kostede NADA, jo ET stk laske..... Tak for tippet

Jeg vender til bage med mere når jeg får lavet lidt igen.

Hislen

Stefan

DSC00598

DSC00586

DSC00585

DSC00603

DSC00602

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

ja, nu begynder det at ligne en rigtigt modeljernbane Wink , blot surt man ALTID lige stå og mangler stummer Crying

Men det ser rigtigt godt ud...... og ser meget frem til de næste billeder

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Stefan" skrev:
Hej AllesammenDer ved den skjulte strækning ikke plads til overgangsskinner fra C til K men jeg fik et råd om at banke skidtet sammen. Det har jeg gjort. Jeg har fjernet de tunger der er på C skinnen og de små tunger på k skinnen. Jeg har efterfølgende slebet de første plastic sveller væk på C skinnen sådan at der er plads til lasken fra K skinne. Det virker perfekt og det kostede NADA, jo ET stk laske..... Tak for tippet Jeg vender til bage med mere når jeg får lavet lidt igen.HislenStefan

Hej Stefan

Det er et spændende anlæg, du får frembragt efterhånden. Tak for de gode billeder. Hvis du vil tage detaljeringsbilleder, så prøv at tage dem i max opløsning med dit kamera og klip så detaljen ud på 'puteren bagefter. Det giver et tydligere resultat.

En anden ting. Jeg kan jo se, du anvender K-skinner. Jeg skiftede tidligere fra 3- til 2-skinnedrift - især pga. de begrænsede muligheder, jeg følte, der var med K-skinner. Jeg har solgt det meste af mine K-skinner, men har stadig lidt spor og skifter tilbage. Så jeg kan da hjælpe dig til nogle billige skinner, hvis du har lyst.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
"Stefan" skrev:
Hej AllesammenEn anden ting. Jeg kan jo se, du anvender K-skinner. Jeg skiftede tidligere fra 3- til 2-skinnedrift - især pga. de begrænsede muligheder, jeg følte, der var med K-skinner. Jeg har solgt det meste af mine K-skinner,

Se dét var interessant!!!

Hvis du synes K er begraensende, hvad mener du saa om C (eller M for den sags skyld) ?

Forresten, hvad er det lige du finder begraenset ved K??? (Slanke kurvesporskifter, og manglende betonsveller, okay... Men mangler der mere???)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Stefan" skrev:
"Skott" skrev:
Hej AllesammenEn anden ting. Jeg kan jo se, du anvender K-skinner. Jeg skiftede tidligere fra 3- til 2-skinnedrift - især pga. de begrænsede muligheder, jeg følte, der var med K-skinner. Jeg har solgt det meste af mine K-skinner,
Se dét var interessant!!!Hvis du synes K er begraensende, hvad mener du saa om C (eller M for den sags skyld) ?
Ja, det bliver bestemt ikke bedre med M-skinner, men den har vist også været oppe og vende mange gange efterhånden Smile
"Stefan" skrev:
Forresten, hvad er det lige du finder begraenset ved K??? (Slanke kurvesporskifter, og manglende betonsveller, okay... Men mangler der mere???)

Det, jeg finder begrænset, er mangel på slanke sporskifter. Jeg prøvede selv at tage et Roco kurveskifte, hvor jeg gennem hver svelle borede et hul. Her satte jeg så et blånet søm gennem, jeg havde slebet til i højden, og lavede strømtilsluningen på undersiden. Resultatet blev dog - selv med de blånede søm, ikke tilfredsstillende.

Men især kurveskifterne er mangelfulde ved K-spor.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Jeg har solgt det meste af mine K-skinner, men har stadig lidt spor og skifter tilbage. Så jeg kan da hjælpe dig til nogle billige skinner, hvis du har lyst.

Jeg er da muligvis interesseret i nogle af dine skinner. Du kan oprette en tråd i køb og salg med hvad du har, så kan jeg sige om jeg er interesseret.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Det, jeg finder begrænset, er mangel på slanke sporskifter. Jeg prøvede selv at tage et Roco kurveskifte, hvor jeg gennem hver svelle borede et hul. Her satte jeg så et blånet søm gennem, jeg havde slebet til i højden, og lavede strømtilsluningen på undersiden. Resultatet blev dog - selv med de blånede søm, ikke tilfredsstillende.

Okay, Jeg har forstaaet at det er teknisk umuligt at lave det, da laengden som midterleder-skien skal bruge for at krydse skinnen er for lang. Man skal i saa fald stroemforsyne den krydsende skinne, og saa bruge dén som midterleder. Noget frygteligt relae-boevl og kabling...

Har du overvejet (jaja, jeg har forstaaet at du ikke laengere koerer 3L) at tage et alm. (slankt) sporskifte, og saa korte det ned til et minimum, og tilslutte det buede skinner.

Der findes ogsaa en forholdsvis nem forstaaelig byggevejledning i et Märklin Magazin om hvordan man kan krumme et alm. slankt sporskifte.

Overvejede du disse alternativer?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"hxmiesa" skrev:
Okay, Jeg har forstaaet at det er teknisk umuligt at lave det, da laengden som midterleder-skien skal bruge for at krydse skinnen er for lang. Man skal i saa fald stroemforsyne den krydsende skinne, og saa bruge dén som midterleder. Noget frygteligt relae-boevl og kabling...
Jeg fik det så lavet, så¨det faktisk kunne du, men var ikke tilfreds med resultatet.
"hxmiesa" skrev:
Har du overvejet (jaja, jeg har forstaaet at du ikke laengere koerer 3L) at tage et alm. (slankt) sporskifte, og saa korte det ned til et minimum, og tilslutte det buede skinner.Der findes ogsaa en forholdsvis nem forstaaelig byggevejledning i et Märklin Magazin om hvordan man kan krumme et alm. slankt sporskifte.Overvejede du disse alternativer?

Det gjorde jeg faktisk ikke, nej. Jeg vejrede for og imod mht materiel og skinneprogram og blev så enig med mig selv om skiftet.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Horsecreek" skrev:
"Skott" skrev:
Jeg har solgt det meste af mine K-skinner, men har stadig lidt spor og skifter tilbage. Så jeg kan da hjælpe dig til nogle billige skinner, hvis du har lyst.
Jeg er da muligvis interesseret i nogle af dine skinner. Du kan oprette en tråd i køb og salg med hvad du har, så kan jeg sige om jeg er interesseret.

Det er hermed gjort Smile

http://www.sporskiftet.dk/node/215t=

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

plutoodie

Indlæg: 116

PB

"hxmiesa" skrev:
Har du overvejet (jaja, jeg har forstaaet at du ikke laengere koerer 3L) at tage et alm. (slankt) sporskifte, og saa korte det ned til et minimum, og tilslutte det buede skinner.Der findes ogsaa en forholdsvis nem forstaaelig byggevejledning i et Märklin Magazin om hvordan man kan krumme et alm. slankt sporskifte.Overvejede du disse alternativer?

Hov - hvilket Märklin Magazin var dette - husker ikke at have set dette Shock

__________________

HHJJ
Bo Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

hvordan bliver man medlem af "Marklin Magazin"???

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Citat:
hvordan bliver man medlem af "Marklin Magazin"???

Kontakt din lokale forhandler eller tjek http://www.marklin.com/club/marklin_application.html

direkte link til indmellesformular Wink

Klubben hedder MARKLIN INSIDER og her får man så bladet.

I øvrigt en god klub hvor man også får nyhedsbogen og årsvognen.

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Stefan

"Stefan" skrev:
Som lovet en opdatering selvom det er sent. Jeg fik lavet en del denne weekend. Jeg fik dog ikke lavet det jeg gerne ville da jeg er løbet tør for skinner Øv Øv.

Siden d. 8. februar har du virkelig fået lavet noget, især omkring hovedstationen. Kan godt lide du har tog i tre niveauer på et af billederne Tongue Glæder mig til at se dine videre fremskridt, det lover godt (og du har fart på modsat mig Smile )

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"plutoodie" skrev:
"hxmiesa" skrev:
Hov - hvilket Märklin Magazin var dette - husker ikke at have set dette Shock

Et aeldre et. Det er ivhertfald fra dengang skifterne endnu havde bevaegeligt hjertestykke.

En del af ombygnignen var nemlig at fiksere hjertestykket, og lave stoetteskinner. -Det sparer man jo saa helt idag...

Hvis jeg falder over det, skal jeg nok naevne det, men lige nu kan jeg ikke huske hvilket nummer det er...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Dennis TR" skrev:
Hej Stefan
"Stefan" skrev:
Som lovet en opdatering selvom det er sent. Jeg fik lavet en del denne weekend. Jeg fik dog ikke lavet det jeg gerne ville da jeg er løbet tør for skinner Øv Øv.
Siden d. 8. februar har du virkelig fået lavet noget, især omkring hovedstationen. Kan godt lide du har tog i tre niveauer på et af billederne Tongue Glæder mig til at se dine videre fremskridt, det lover godt (og du har fart på modsat mig Smile )

Stefan er en rigtigt speedy, gid man havde samme energi Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

[/quote]Siden d. 8. februar har du virkelig fået lavet noget, især omkring hovedstationen. Kan godt lide du har tog i tre niveauer på et af billederne Tongue Glæder mig til at se dine videre fremskridt, det lover godt (og du har fart på modsat mig Smile )[/quote]

Jeg har bunker af energi og en god hustru der synes jeg skal bruge masser af tid på det. Laughing out loud Det kommer nok en opdatering igen til weekenden men efter det begynder det at gå mere roligt. Indkomsterne kan ikke følge med udgifterne Crying

det kender vi sikkert allesammen lidt til Smile

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Stefan" skrev:
Jeg har bunker af energi og en god hustru der synes jeg skal bruge masser af tid på det. Laughing out loud

Hvor har du dog fundet din kone henne, det jo enhver mands drøm Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

Hej allesammen

Som lovet en opdatering men desværre lider jeg stadig under skinner der er i restordre. Jeg har dog lavet en lille smule. Jeg har monteret broen og lagt kork under de fleste skinner. El arbejde har der også været en del af (STOR DEL Evil ikke min gode side)

Har også benyttet tiden til at få ryddet lidt op osv. Det der mangler for at komme hele vejen rundt og teste den auto. blokeringssystem er 2 skinner. Vi kan så køre hele vejen rundt men der mangler stadig en del efter det. Hele service området og den lille sløjfe. Jeg holder jer opdateret så snart der sker noget igen.

Hilsen

Stefan

DSC00621

DSC00620

DSC00619

DSC00618

DSC00617

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Shock VERY NICE Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Det må jeg nok sige. Det bliver et flot anlæg. Kan virkelig godt lide de forskellige niveauer på banen, og så får du vist dejligt lange kørestrækninger, herligt Smile

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hej,

Hm... Er der ikke noget galt med den bro, som man lige kan skimte i baggrunden?

Ikke for at vaere nittetaeller, men...

I det mindste ifoelge sporplanen (som du naturligivis altid kan vaelge IKKE at foelge!) boer broen krydse den lille paradestraekning som gaar ned til den store skyggestation.

Som jeg ser det nu, er den forskubbet et stykke?!

Hvis du vaelger at de skal krydse hinanden, boer du (IMHO) ikke bruge en gitter-bro hvis du anvender buede skinner paa broen. (eller buen boer ihvertfald vaere MEGET bloed (r>=1m).

Maaske bedre en sten-bro eller beton-bro; Hvis du foelger planen, er der tre spor parallelt paa broen.

Desuden forekommer det mig at du har meget stor niveau-forskel mellem den lille paradestraekning, og straekningen med broen?! 10cm burde vaere rigeligt!

Haaber ikke at mine kommentarer er for kryptiske Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

"hxmiesa" skrev:
Hej,Hm... Er der ikke noget galt med den bro, som man lige kan skimte i baggrunden?Ikke for at vaere nittetaeller, men...I det mindste ifoelge sporplanen (som du naturligivis altid kan vaelge IKKE at foelge!) boer broen krydse den lille paradestraekning som gaar ned til den store skyggestation.Som jeg ser det nu, er den forskubbet et stykke?!Hvis du vaelger at de skal krydse hinanden, boer du (IMHO) ikke bruge en gitter-bro hvis du anvender buede skinner paa broen. (eller buen boer ihvertfald vaere MEGET bloed (r>=1m).Maaske bedre en sten-bro eller beton-bro; Hvis du foelger planen, er der tre spor parallelt paa broen.Desuden forekommer det mig at du har meget stor niveau-forskel mellem den lille paradestraekning, og straekningen med broen?! 10cm burde vaere rigeligt! Haaber ikke at mine kommentarer er for kryptiske Wink

Du har ret med broen. Det er fordi dem havde jeg liggende. Ikke noget der skal blive der permanent. Jeg vil bygge broen selv men kunne lige bruge disse midlertidligt. (de er ikke monteret)

Broen vil jeg lave til sommer ved havebordet med en kold pilsner samt med den lille strækning.

Afstanden til den lille paradestrækning er som du siger i den høje ende. Jeg overvejede dengang en omgang mere på helixen men var "LAZY" og gjorde det ikke. Det kan dog stadig gøres.

Nu vil jeg bare køre lidt rundt med togene og inden der skal laves noget landskab overhovedet skal disse ting "trimmes"

Håber at det giver mee mening nu. Min plan er at holde mig så meget muligt til planen.

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Stefan er du gået istå med dit byggeri, eller har du nedlagt arbejdet Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"peter e" skrev:
Stefan er du gået istå med dit byggeri, eller har du nedlagt arbejdet Laughing out loud Laughing out loud

Venter vel stadig paa 2275. Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stefan

Indlæg: 78

PB

"peter e" skrev:
Stefan er du gået istå med dit byggeri, eller har du nedlagt arbejdet Laughing out loud Laughing out loud

Nej jeg er ikke gået i stå. Jeg har ikke haft tid til noget som helst de sidste 2 uger og derfor er det meget lidt, der er sket. Jeg venter også STADIG på 2275 som henrik nævner. Jeg vil bruge den søde ventetid med at trimme nogle ting som jeg har nævnt før i tråden. Jeg skal nok komme med nyt så snart der er noget. Promise Smile

__________________

Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Huttel

Indlæg: 21

PB  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
. Her den "seneste" plan;Billede

Hej Stefan. Fantastisk flot plan! Jeg er dog bange for at du kommer til at fortryde at "gang" arealet ikke er bredere...

Jeg ville overveje at flytte den nederste "parade strækning" ind således at du kan øge gang afstanden der. Hvor har du i øvrigt tænkt dig at kontrolpult m.m. skal være?

//Thomas

__________________

| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.