Hej Allesammen
Jeg er nu kommet i gang med min bane endelig. Jeg vil først og fremmest sige tak til Henrik (HXMIESA) for tegningen og hans hjælp. Uden ham var jeg nok ikke kommet godt fra start hvilket nok er det vigtigste af alt. Tak Henrik....
Jeg er i gang med skygge stationen som jeg mangler de sidste skinner til men de kommer på tirsdag sådan at den del er færdig.
Skyggestationen er i forbindelse med en Helix som fører stammerne til det næste niveau. Til den mangler jeg også nogle enkelte skinner som også kommer på tirsdag.
Alle kørerflader vil blive beklædt med kork underlag for at mindske støj. (kork er dyr )
Jeg vedlægger nogle billeder sådan at i kan se hvad der sker og kom endelig med forslag
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det ser sku bare godt ud, og Henrik´s forslag var bare alletiders, så godt du følger den plan
Kork kan du købe i tæppeland 400 kr. for 10 m2 findes i ruller a´1 meter gange 10 meter
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Hej,
Hej Stefan, det glaeder mig at du vil gaa videre med denne plan!
Jeg oensker dig alt mulig held!
Jeg tillader mig ogsaa lige at vise den nyeste plan, da det forslag jeg postede tidligere jo har maattet tilpasses en del. F.eks. var der pludslig en hel meter mindre til raadighed i laengden!
-Og svaerhedsgraden er ogsaa blevet sat en hel del ned, ved at laegge stationen i rette skinner, istedet for kurver.
Som det ses har Stefan valgt at holde fast ved K-skinner. Hvilket jeg betragter som... "modigt" -Bemaerk luftaffugteren i baggrunden i eet af billederne! (det er da det, det er, ikk'?)
@PerOlsen; Som du ser har jeg tilsidst valgt at lade eet enkelt slank DKW krydse hovedsporet; Af pladshensyn var det ligesom den bedste loesning.
Her den "seneste" plan;
Naar jeg nu ser Stefan's fotos, og sammenligner med planen, er der et par ting der slaar mig (AV!). Hvor bred er din skyggestation? -paa planen er der "kun" 90cm til raadighed!
Og saa er der lige helixen... (email sendt privat til Stefan!)
Kork; Jeg bruger ogsaa kork; 2mm "vaeg-dekorering" y 10m 50cm bred rulle, koebt i byggemarked. Tror at prisen er omkring 15€.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Stefan
Indlæg: 78
Jeg vil gerne bestille 10 ruller til videre salg
Jeg har også givet de 400 kr det koster. Et tilbuds laminat gulv havde været billigere...
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
Stefan
Indlæg: 78
Jeg ved godt den er størrer end de mål der er blevet sat. Modsatte side er 109 cm dvs 4 cm over det oprindelig mål og der er stadig god plads til passagen i mellem gangen. Pladsen er udnyttet til maks.
Jeg er nu en slank ung mand
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Bare vent ... pludselig kan du også blive "ramt" af deller.
Jeg læste en nogle gode råd engang - kan desværre ikke finde hjemmesiden igen. Der var en masse interessante betragtninger - bl.a. at man ikke måtte lave gangarealerne så smalle, at en kørestol ikke kunne komme derind. Begrundelsen var simpel; hvis man kommer ud for en ulykke, og ender i kørestol - så har man virkelig brug for at have sin jernbane til at underholde sig med ... og så er det surt, hvis man kun kan sidde i døren og kigge ind.
Bare et råd, jeg ville videregive ... uden nødvendigvis selv at følge det. :roll:
Nu vi er ved "klaustrofobiske forhold", kan Dennis TR måske fortælle os, om der har været mulighed for at udsætte nogle mennesker for dit "gæsteværelse" (de fleste har skyggebanegårde til, at opmagasinere tog ... hos Dennis er der en skyggebanegård til gæster)?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det ser virkelig godt ud Stefan. Din skyggebanegård får god plads, noget jeg godt kan misunde dig. Glæder mig til at se mere når du kommer videre.
Du husker godt Per. Problemet hos mig var jo at jeg ville benytte mit gæsteværelse som hobbyrum, og det kan lade sig gøre fordi jeg højst har liggende gæster to-tre gange om året. Resten af tiden står rummet jo ellers tomt, så selvfølgelig skal der bygges modeljernbane her Anlæggets underkant er placeret i 130 cm. højde (jeg er næsten 2 meter høj) og fylder hele rummet (med et mandehul i midten), derved opstår en hyggelig hule hvor gæstesengen er placeret, og indtil nu har mine gæster ikke klaget over forholdene. Jeg starter en tråd om mit anlæg indenfor de næste par uger.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Der er så mange andre forhold, der også skal være på plads før jeg som kørestolsbruger kan bruge mit anlæg, så det med pladsen er et af de mindre. Hvis jeg havde muligheden for at kravle ind under mit anlæg og op i et mandehul i midten, stille mig op på en skammel og nå op til toppen af et 3 meter højt bjerg, så ville jeg udnytte de muligheder til at bygge en helt anderledes bane end den jeg er ved at bygge.
Hvis man endeligt vil forberede sig på forandringer i sit liv, så er det nok mere fornuftigt at bygge anlægget op i moduler, så det kan flyttes. Sandsynligheden for at man flytter til et andet hus er noget større end for at man bliver kørestolsbruger, heldigvis.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
pladsen mellem plader bør i hvert fald være mindst 50 cm. jeg har ved mit ejet anlæg store problemer, da jeg kun har 50 cm mellem banen og væggen, og jeg er alm af bygning... det som jeg syntes er problemet med pladsen ved 50 cm og især under, er at man ikke kan have noget stående på plade kanten unden man hele tiden skal passe meget på...
Endvidere har jeg udnyttet mit rum så meget at mit gang areal er på under 2,5 kvm i et rum på 16 kvm.... det kræver man har meget styr på sine ting, og roder op efter sig hver gang....
I starten som du er nu, betyder det jo ikke så meget, at værktøjet "flyder" over hele pladen, men dette bliver et mega problem, efterhånden som flere skinner og huse osv kommer til, så husk en masse aflægnings plads til værktøj osv
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg skal flytte min bane til et andet rum (er heldigvis ikke kommet til andet end forsøg med layout), og har efter mine første erfaringer fundet frem til, at jeg vil have 1 meter i gangareal. I mine overvejelser indgår også to små børn, som skal placeres på skamler, når vi skal lege/køre. Jeg skal uden at vælte de små kunne komme forbi dem og evt. afværge ulykker. Desuden bliver for trang plads et irritationsmoment for mig, og det kan meget nemt ende med, at jeg ikke gider at gå i gang med et projekt, fordi der ikke er plads at arbejde på. For at forsøge forskellige dybder prøvede jeg at stable nogle tomme flyttekasser i forskellige afstande - på den måde kunne jeg bedre fornemme, hvor meget plads jeg skulle bruge. Mine forsøg viste, at man skal bruge min. 70 cm for at kunne stuve kasser o.lign. af vejen på hylder - men det er akavet. Bare tænk på, hvordan det er, at bære en stor kasse gennem en dør.
Indtil nu har min bane været placeret ovenpå en række metalskuffeskabe (engelsk fabrikat "Bisley"). De er ca. 94 cm høje og der er enten 9 eller 15 skuffer i hvert modul (fås så de passer i A4 eller A3 papir). De er perfekte til opbevaring af skinner, ekstra materiel, ledninger, værktøj - sågar en Dremmel-maskine kan være i en skuffe. Jeg kan kun anbefale at lave mindst en langside med en stribe skuffemoduler. Mine er nok lidt høje, men det giver en god arbejdshøjde, når man står op.
Skuffeskabene er kun ca. 49 cm dybe, så jeg har et stort hulrum bag dem. Det bruger jeg til opbevaring af emballage fra mit materiel - det er jo ikke så tit man skal have fat i det.
Overskabe er også en mulighed - men man skal være MEGET sikker på at væggene kan bære. Jeg havde overskabe over det bord, hvor der senere kom jernbane ... heldigvis besluttede det ene overskab sig for at falde ned med et kæmpe brag - INDEN jeg var begyndt at bygge jernbane. Da jernbanen kom ind, røg overskabene ud. Tænk hvis det var landet oven i et par MA-togsæt. :roll:
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Ang. pladsforhold (eller mangel paa samme!)
Arh altsaa... Al modeljernbane er jo et kompromis.
Folk med naesten ingen plads er villige til at laere at gaa i spegat hvis det kan aabne muligheden for blot en lille 1 kvadratmeter bane.
For andre som er saa heldige at have mere plads til raadighed, stiger forventningerne og kravene til et anlaegget tilsvarende. Hvem har nogensinde hoert om en modeljernbanemand der havde plads nok?
(Se f.eks. hvad de kugleskoere tyskere goer i MiWuLa)
Hvad vil du helst ha'? Plads til kasser eller plads til modeljernbane? Ja, netop! Et kompromis!
Disse ting goer det ikke mindre korrekt hvad PerOlsen siger, MEN hver person har forskellige behov, og dermed forskellige kompromisser.
Med hensyn til rullestol-bruger, som jo er en alvorlig sag, vil jeg anbefale folk til at kigge paa Michael Prieskorns hjemmeside, hvor forskellige hensyn er taget for at loese lige netop hans specielle problemer.
(Bemaerk at Michael doede i en meget ung alder, for ca. 6 aar siden, men hans hjemmeside bliver opretholdt af familien!)
URL er;
http://bardioc.tripod.com/
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg kender godt siden - den har været en vigtig del af min research, og jeg bl.a. også brugt nogle af hans tricks.
Men jeg kan ikke finde nogle afsnit om specielle behov - blot en utroligt god dokumentation af byggeprocessen.
Det er kedeligt at høre, at han er død .. hvad var årsagen?
MVH: Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Hej,
Jeg ved det ikke.
For nogle supplerende oplysninger, se denne side;
http://www.hanno-b.de/Modellbahn/Insider/michaelp.htm
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg kan ikke finde noget på den hjemmeside, der viser noget om hvordan en kørestolsbrugers specielle behov er løst.
Tværtimod kan jeg se en bane, som efterhånden som den er blevet bygget er blevet mere og mere besværlig at servicere de skjulte spor og nedre niveauer.
Jeg vil ellers gerne se løsninger på hvordan det kan laves i flere plan og samtidig være nemt at komme til de nederste uden at kravle ind under.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Blot ved at kikke på Henrik´s anlæg, ser du den løsning du leder efter
http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=774513
http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=774516
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Tak Peter!
Det er rigtigt; De to viste skyggestationer er planlagt med henblik paa nem adgang.
Pladerne er 60cm dybe, med h.h.v. 7 og 8 opstillingspor, med to tog paa hvert spor. Der er 20cm mellem hver plade, hvilket tillader den "manuelle femkobler" at afhjaelpe hvilket som helst problem.
Planen er at indbygge overlys (Juletraeslyskaeder) og lave nogle plexiglas-vinduer i afdaekningen saa det bliver som en slags vitrine.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Stefan
Indlæg: 78
Det ser bare fantastisk ud..... Der er noget jeg skal have levet op til...
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
Stefan
Indlæg: 78
Hej allesammen
Som det måske kunne fornemmes var der noget med den der helix jag havde lavet. Det var der også den vendte forkert (både ja og nej) Den vendte forkert fordi det vil gøre mit paradestækning kortere på den måde helixen var på. Den vendte rigtigt fordi men altid skal (helst da) køre i det ydre spor. Jeg har lavet alt i alt 4 forsøg for at ramme den helt nøjagtig :roll:
Den første var identisk med den jeg har nu. Jeg mente bare ikke at det var godt nok fordi der skulle køres på indersporet for at køre højrekørsel.
Jeg ønsker jeg boede i sverige og kunne køre venstre om
Skyggestationen er blevet lagt men ikke tilsluttet endnu fordi jeg ikke ved helt nøjagtig hvad jeg vil have for styring selvom jeg har sagt det skulle være analog. Jeg er lidt i tvivl. Forslag modtages gerne
Der er også et billed af helixen samt den lille paradestrækning som er løst monteret fordi skyggestationen ikke er færdig.
Jeg arbejder lystigt videre......
Kommentarer modtages også gerne
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
jeg trode ellers, efter at have læst marklin´s users net, at du havde bestemt dig for at bruge CSén..... om man skal kører analog hmmm.... ikke i disse digitale tider, og især ikke nå du næsten lige er startet op med modeljernbane, jeg kan forstå at Henrik måske kører analog, eller næsten analog, for han udnytter en del af de digitale lokomotivers fordele.....
Men ellers syntes jeg det begynder at se rigtigt godt ud, og er faktisk en del missundelig på dine bane :oops: :oops:
Og så syntes jeg det rigtigt fedt, at du gå mod strømmen, og bygger med k skinner, dette ville jeg også selv gerne igen..... men har brugt mange mange penge på c skinner nu....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Stefan
Indlæg: 78
Jeg vil nok også køre med CS for at holde mig meget til marklin. Såvidt jeg har læst et sted understøtter CS ikke PC tilslutning endnu....Er det rigtigt?' men!!!! jeg nægter at tro på at marklin lade det stå til og lade alle de andre komme med masse af lækkerier.
Jeg har derfor tillid til at der kommer noget fra dem men det ville da være surt hvis man har købt en CS for så at være nødsaget til at købe en ny om et halvt år fordi den understøtter alt det lækre.....
Hvad med den nye control station fra Viessmann? Nogen der ved noget om den i forhold til alle de andre...... Ja der er muligheder nok at vælge i mellem men hvilket system skal man satse sine hårdtjente penge på??????
Jeg synes det er et svært valg....men er helt klart overbevist om at det skal være digitalt....
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Som jeg læser det, er der vist lange udsigter til marklin opdater deres CS, hvorfor de lader vente på sig, må de højere magter vide, men du har sikkert læst dette på marklin users net, ellers er det nu meget god læsning inden man betaler 4000 kr for CSén
http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=5149...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Stefan
Indlæg: 78
Hej allesammen
Jeg har de sidste dage fået lavet lidt igen. Den skjulte banegård har drillet mig lidt men er nu sluttet til sådan at der ka køres digital engang jeg når til det. I dag fik jeg lavet rampen fra helix´en til den store banegård. Den skal dog lige rettes lidt til. Jeg er nu klar over at det kommer til at virke meget højt. Hovedstation kommer til at ligge 1.40 m højt. Det er meget godt det kommer i en god højde men problemet er at loftet ikke er ret høj i den ende og måske kommer det til virke lidt presset ind under loftet.
Jeg har for engangskyld en hel weekend fri og regner med at komme et godt stykke vej. Kommer med en ny opdatering søndag aften. Indtil videre er der disse billeder.
Hilsen
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Stefan!
Jeg er imponeret over din store opstillingsbanegård, og også en lille smule misundelig på din gode plads :roll: Hvem der bare havde en hel weekend til sin rådighed, det bliver højest til 1-2 timer af og til God fornøjelse her i weekenden, glæder mig meget til at se dine fremskridt.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det glæder mig meget, du fandt en løsning der virket for dig, vedr. den skjulte banegård.... og ellers er dine fremskidt store, glæde mig til at se, hvad weekenden giver af billeder..
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Stefan
Indlæg: 78
Hej Allesammen
Som lovet en opdatering selvom det er sent. Jeg fik lavet en del denne weekend. Jeg fik dog ikke lavet det jeg gerne ville da jeg er løbet tør for skinner Øv Øv. Det var meningen at jeg fik lagt min banegård men det er ikke sket. Jeg mangler de sidste stumper før den kan gøres færdig. Jer er derfor gået i gang med den anden side hvor der også er en skjult strækning. Den er næsten færdig mangler at lave det elektriske. Det kan jeg hygge mig med indtil det kommer de sidste skinner.
Der ved den skjulte strækning ikke plads til overgangsskinner fra C til K men jeg fik et råd om at banke skidtet sammen. Det har jeg gjort. Jeg har fjernet de tunger der er på C skinnen og de små tunger på k skinnen. Jeg har efterfølgende slebet de første plastic sveller væk på C skinnen sådan at der er plads til lasken fra K skinne. Det virker perfekt og det kostede NADA, jo ET stk laske..... Tak for tippet
Jeg vender til bage med mere når jeg får lavet lidt igen.
Hislen
Stefan
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
ja, nu begynder det at ligne en rigtigt modeljernbane , blot surt man ALTID lige stå og mangler stummer
Men det ser rigtigt godt ud...... og ser meget frem til de næste billeder
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Stefan
Det er et spændende anlæg, du får frembragt efterhånden. Tak for de gode billeder. Hvis du vil tage detaljeringsbilleder, så prøv at tage dem i max opløsning med dit kamera og klip så detaljen ud på 'puteren bagefter. Det giver et tydligere resultat.
En anden ting. Jeg kan jo se, du anvender K-skinner. Jeg skiftede tidligere fra 3- til 2-skinnedrift - især pga. de begrænsede muligheder, jeg følte, der var med K-skinner. Jeg har solgt det meste af mine K-skinner, men har stadig lidt spor og skifter tilbage. Så jeg kan da hjælpe dig til nogle billige skinner, hvis du har lyst.
Med venlig hilsen
Skott
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Se dét var interessant!!!
Hvis du synes K er begraensende, hvad mener du saa om C (eller M for den sags skyld) ?
Forresten, hvad er det lige du finder begraenset ved K??? (Slanke kurvesporskifter, og manglende betonsveller, okay... Men mangler der mere???)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Det, jeg finder begrænset, er mangel på slanke sporskifter. Jeg prøvede selv at tage et Roco kurveskifte, hvor jeg gennem hver svelle borede et hul. Her satte jeg så et blånet søm gennem, jeg havde slebet til i højden, og lavede strømtilsluningen på undersiden. Resultatet blev dog - selv med de blånede søm, ikke tilfredsstillende.
Men især kurveskifterne er mangelfulde ved K-spor.
Med venlig hilsen
Skott
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg er da muligvis interesseret i nogle af dine skinner. Du kan oprette en tråd i køb og salg med hvad du har, så kan jeg sige om jeg er interesseret.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Okay, Jeg har forstaaet at det er teknisk umuligt at lave det, da laengden som midterleder-skien skal bruge for at krydse skinnen er for lang. Man skal i saa fald stroemforsyne den krydsende skinne, og saa bruge dén som midterleder. Noget frygteligt relae-boevl og kabling...
Har du overvejet (jaja, jeg har forstaaet at du ikke laengere koerer 3L) at tage et alm. (slankt) sporskifte, og saa korte det ned til et minimum, og tilslutte det buede skinner.
Der findes ogsaa en forholdsvis nem forstaaelig byggevejledning i et Märklin Magazin om hvordan man kan krumme et alm. slankt sporskifte.
Overvejede du disse alternativer?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Det gjorde jeg faktisk ikke, nej. Jeg vejrede for og imod mht materiel og skinneprogram og blev så enig med mig selv om skiftet.
Med venlig hilsen
Skott
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Det er hermed gjort
http://www.sporskiftet.dk/node/215t=
Med venlig hilsen
Skott
plutoodie
Indlæg: 116
Hov - hvilket Märklin Magazin var dette - husker ikke at have set dette
HHJJ
Bo Jensen
Stefan
Indlæg: 78
hvordan bliver man medlem af "Marklin Magazin"???
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Kontakt din lokale forhandler eller tjek http://www.marklin.com/club/marklin_application.html
direkte link til indmellesformular
Klubben hedder MARKLIN INSIDER og her får man så bladet.
I øvrigt en god klub hvor man også får nyhedsbogen og årsvognen.
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Stefan
Siden d. 8. februar har du virkelig fået lavet noget, især omkring hovedstationen. Kan godt lide du har tog i tre niveauer på et af billederne Glæder mig til at se dine videre fremskridt, det lover godt (og du har fart på modsat mig )
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Et aeldre et. Det er ivhertfald fra dengang skifterne endnu havde bevaegeligt hjertestykke.
En del af ombygnignen var nemlig at fiksere hjertestykket, og lave stoetteskinner. -Det sparer man jo saa helt idag...
Hvis jeg falder over det, skal jeg nok naevne det, men lige nu kan jeg ikke huske hvilket nummer det er...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Stefan er en rigtigt speedy, gid man havde samme energi
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Stefan
Indlæg: 78
[/quote]Siden d. 8. februar har du virkelig fået lavet noget, især omkring hovedstationen. Kan godt lide du har tog i tre niveauer på et af billederne Glæder mig til at se dine videre fremskridt, det lover godt (og du har fart på modsat mig )[/quote]
Jeg har bunker af energi og en god hustru der synes jeg skal bruge masser af tid på det. Det kommer nok en opdatering igen til weekenden men efter det begynder det at gå mere roligt. Indkomsterne kan ikke følge med udgifterne
det kender vi sikkert allesammen lidt til
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hvor har du dog fundet din kone henne, det jo enhver mands drøm
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Stefan
Indlæg: 78
Hej allesammen
Som lovet en opdatering men desværre lider jeg stadig under skinner der er i restordre. Jeg har dog lavet en lille smule. Jeg har monteret broen og lagt kork under de fleste skinner. El arbejde har der også været en del af (STOR DEL ikke min gode side)
Har også benyttet tiden til at få ryddet lidt op osv. Det der mangler for at komme hele vejen rundt og teste den auto. blokeringssystem er 2 skinner. Vi kan så køre hele vejen rundt men der mangler stadig en del efter det. Hele service området og den lille sløjfe. Jeg holder jer opdateret så snart der sker noget igen.
Hilsen
Stefan
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
VERY NICE
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det må jeg nok sige. Det bliver et flot anlæg. Kan virkelig godt lide de forskellige niveauer på banen, og så får du vist dejligt lange kørestrækninger, herligt
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Hej,
Hm... Er der ikke noget galt med den bro, som man lige kan skimte i baggrunden?
Ikke for at vaere nittetaeller, men...
I det mindste ifoelge sporplanen (som du naturligivis altid kan vaelge IKKE at foelge!) boer broen krydse den lille paradestraekning som gaar ned til den store skyggestation.
Som jeg ser det nu, er den forskubbet et stykke?!
Hvis du vaelger at de skal krydse hinanden, boer du (IMHO) ikke bruge en gitter-bro hvis du anvender buede skinner paa broen. (eller buen boer ihvertfald vaere MEGET bloed (r>=1m).
Maaske bedre en sten-bro eller beton-bro; Hvis du foelger planen, er der tre spor parallelt paa broen.
Desuden forekommer det mig at du har meget stor niveau-forskel mellem den lille paradestraekning, og straekningen med broen?! 10cm burde vaere rigeligt!
Haaber ikke at mine kommentarer er for kryptiske
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Stefan
Indlæg: 78
Du har ret med broen. Det er fordi dem havde jeg liggende. Ikke noget der skal blive der permanent. Jeg vil bygge broen selv men kunne lige bruge disse midlertidligt. (de er ikke monteret)
Broen vil jeg lave til sommer ved havebordet med en kold pilsner samt med den lille strækning.
Afstanden til den lille paradestrækning er som du siger i den høje ende. Jeg overvejede dengang en omgang mere på helixen men var "LAZY" og gjorde det ikke. Det kan dog stadig gøres.
Nu vil jeg bare køre lidt rundt med togene og inden der skal laves noget landskab overhovedet skal disse ting "trimmes"
Håber at det giver mee mening nu. Min plan er at holde mig så meget muligt til planen.
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Stefan er du gået istå med dit byggeri, eller har du nedlagt arbejdet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Venter vel stadig paa 2275.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Stefan
Indlæg: 78
Nej jeg er ikke gået i stå. Jeg har ikke haft tid til noget som helst de sidste 2 uger og derfor er det meget lidt, der er sket. Jeg venter også STADIG på 2275 som henrik nævner. Jeg vil bruge den søde ventetid med at trimme nogle ting som jeg har nævnt før i tråden. Jeg skal nok komme med nyt så snart der er noget. Promise
Hilsen
Stefan
Tog på hjernen, ikke støv
Huttel
Indlæg: 21
Hej Stefan. Fantastisk flot plan! Jeg er dog bange for at du kommer til at fortryde at "gang" arealet ikke er bredere...
Jeg ville overveje at flytte den nederste "parade strækning" ind således at du kan øge gang afstanden der. Hvor har du i øvrigt tænkt dig at kontrolpult m.m. skal være?
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |