Hvem kan komme med nogle konstruktive inputs? Jeg har plads til dette anlæg, og med 2 Schattenbahnhof. Så jeg har god plads til gennemkørende godstog og store ic tog mm. Anlæget er epoke 5/6 men jeg er i tvivl om jeg måske har plastret anlægget med for mange spor ved stationsområde samt BW. Ideer modtages med stor glæde
__________________
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kommentarer mere end ideer:
1. Tredje spor fra "neden" er ubrugeligt. Kommer du fra højre, skal du krydse ind over tog der kører ud mod højre, Kommer du fra venstre, skal du krydse ind over tog der er på vej ud mod venstre. Det vil sige at du kan kun have 1 tog i bevægelse, hvis du skal have sikre sporveje.
2. Godstog fra venstre side, hvor skal de holde henne, mens der overhales?
Du har ingen mulighed for at komme ud til højre andet end fra de 3 nederste spor.
3. Længeste spor på stationen (og dermed længeste tog) er 1,8 meter langt. Det er lokomotiv og 5 vogne - og så skal du virkeligt koncentrere dig om at standse præcist.
4. Epoke 5/6 - hvem bruger den gamle rundremise?
I dag er det næsten kun museumstog der bruger sådanne.
5. Gennemkørselsstation - hvorfor byggede man en remise der?
Remiser er som regel kun på rigtigt store stationer, eller stationer med omløs/tilslutning, hvor man har brug for nye lokomotiver. En lille gennemkørslesstation uden tilsluttende baner har sjældent store rundremiser.
Jeg er måske bare "skadet", men jeg ville nok vælge en station med færre spor, med derimod længere stationsspor. Den du har der ville (igen i mine øjne) være fin på en enkeltsporet hoved/sidebane med en tilsluttende side/privatbane med rigeligt godstrafik
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
På en gennemkørselsstation på dobbeltsporet bane bør strækningssporenes forlængelse være gennemgående. Du har fra venstre forbindelse til spor 2 og 3, fra højre til spor 3 og 4. Det er lidt det Klaus skriver som giver nogle ulemper.
I stedet for maskindepotet ville jeg bruge lidt plads til nogle industrivirksomheder som kan skabe lidt godstransport. Medmindre du holder fast ved epoke 6, for så er der slet ingen godstransport på jernbanen.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Busk
Indlæg: 477
det kan godt være jeg skal drosle ned med spor og lave en enkelt sporet strækning.Drejeskive er udelukkende fordi jeg syntes den vil være "fed" med køreledning und das alles, men nok lidt skudt ved siden af rent realistisk. Kan være den skal gemmes væk til engang jeg får 40 kvm til tog
Godt med nogle inputs for man kører nemt sig selv ind på en vej frem og har svært ved at se andre muligheder, det har jeg i hvertfald
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu er det Tyskland han forsøger at lave. Der er der altså stadig lidt godstrafik tilbage......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Busk
Indlæg: 477
Her som enkelt sporet strækning, har i en ide omkring mere "fyld" med spor?
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Udnyt rummet, gør dig fri at de snærende bånd, der hedder lige strækninger.
2,7x3,5 meter simpel enkeltsporet bane med buet mellemstation. På stationen er der stikspor til en fabrik og til et pakhus. 3 spor, heraf er det korteste 2,1 meter.
På strækningen kan man indæstte endnu en fabrik, hvis man vil, eller måske lade en sidebane slutte til stationen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Busk
Indlæg: 477
Lige præcis, jeg er bare ikke god til at komme ud over lige linier
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Der er den samme tendens i Tyskland som man ser i Danmark, blot er udgangspunktet lidt anderledes. Se f. eks. i http://swrmediathek.de/player.htm?show=39598fb0-8098-11e0-b6eb-0026b975f2e6
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Busk
du kan også gøre det på denne måde
Moppe anlæg med mulighed for noget rangering hvis nødvendig og der kan så køres aligevel
spor 3 er blevet længere og sporenene mere retlignet igennem som Erik O foreslår
måske moppe vil rette til
evt lade strækningssporet svinge lidt
med venlig hilsen
henning / h087
skal se at få kigget sporplansbøger igennem
men eller kan der på biblioteket lånes sådanne bøger og der må også nok vare noget på nettet omkring sporplaner
men der er nok andre der er mere velbevandret i det end jeg er
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Busk
Indlæg: 477
Ja det er også en mulighed. Jeg tror jeg har læst for meget (diverse hæfter/bøger med gleisplanen) at forvirringen er total
Det link erik Olsen du har lagt ind, det ser meget spænende ud, den side har jeg ikke set før.
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Busk
ja det er nok mange gange et problem man løber ind i
man vil mange gange have så meget på som muligt
men prøv at sætte nogle betingelser op
1: hvilket tema - herunder epoke
2: stationsdrift eller se toget på strækning
3: vil man køre efter virkeligheden eller mere frit
4: er spor eller landskab det vigtigste
og sådan kan man blive ved
men prøv det engang
og kom med en tilbagemelding
med venlig hilsen
henning / h087
PS - du skriver 3 skinne - hvilken type - hvis Märklin er der såvidt jeg ved 3 typer
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved