Picture

cschjorr

Design

Indlæg: 2

PB  Hjemmeside

Spor N som "nybegynder"

Det er nu mere end 25 år siden jeg sidst kørte med modeljernbane - og nu vil jeg igang igen. Er der nogen som kan hjælpe mig ud over de værste faldgrupper?

Hvilket mærke skal man vælge?

Hvad er ulemperne med N kontra H0?

Hvor skal man handle (jeg bor i Helsingør)?

Min primære årsag til at gå fra mit gamle H0 til N er pladsen og så det faktum at det gamle H0 jo er teknologisk forældet (tror jeg nok jeg har læst mig til).

__________________

Casper Schjørring

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"cschjorr" skrev:
... det faktum at det gamle H0 jo er teknologisk forældet ...

"Here we go again!"

Hvem der end har bildt dig det ind, tjener garanteret lidt på din handel, men det er en anden snak. Hvis du tænker på Märklin's gamle M-skinner (metalskinnerne), så er de nu ikke forældede. Men du har ret i at de fleste brugere af Märklins modeljernbane-system, ofte vælger enten K- eller C-skinnerne [u]og[/u] supplerer med digital-styring. Du kan faktisk sagtens bruge de gamle M-skinner sammen med digital-styringen. Blot skal der gøres noget ved de analoge lokomotiver, som skal have en dekoder indbygget, men det er uanset om de er nye eller gamle.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej og velkommen til denne fantastiske hobby Laughing out loud

"cschjorr" skrev:
Er der nogen som kan hjælpe mig ud over de værste faldgrupper?Hvilket mærke skal man vælge? Hvad er ulemperne med N kontra H0?Hvor skal man handle (jeg bor i Helsingør)?
Mærke aner jeg intet om, da jeg kører H0.Ulemperne. Tjah, driftssikkerheden er nok ikke helt så høj som i de større skalaer, men de fleste N-kørere er vist godt tilfredse med størrelsen. Til gengæld er lokomotiverne lige små nok til at man kan indbygge overbevisende lyd osv i dem, men dette problem findes såmænd også i H0, men ikke i ligeså høj grad.Jeg kender Kystbanen i Hellerup, og Togcenter Gentofte i Søborg, som jeg synes godt om at handle hos, men også trinbrættet i Vejle, som nok ikke bliver aktuelt i dit tilfælde.
"cschjorr" skrev:
Min primære årsag til at gå fra mit gamle H0 til N er pladsen og så det faktum at det gamle H0 jo er teknologisk forældet (tror jeg nok jeg har læst mig til).

Kan godt forstå du vælger N pga. pladsen. Til gengæld vil jeg lige sige at H0 langt fra er forældet og stadig er den mest udbredte skala. Tror ikke H0 nogensinde bliver overgået i popularitet, da det er her stort set alle nyudviklinger fremkommer inden de når andre skalaer, både store og små Smile Det er også H0 som har det absolut største udvalg og de fleste producenter.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hej Casper, og som sagt, velkommen til! Laughing out loud

H0 er helt klart den mest "moderne" stoerrelse, i den forstand at det er her de fleste teknologiske fremskridt bliver placeret, i og med at denne skala udgoer LAAANGT det stoerste markedssegment.

Hvor meget (eller lidt) plads taler vi om?

(Dit "gamle" rullende materiel kan naesten helt sikkert moderniseres til digital drift. Som Techek har skrevet er det kun M-skinner som kan vaere lidt akavede at bruge digitalt, omend det da sagtens kan lade sig goere, teknisk set...)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Jeg har haft str N for mange år siden, kører spor Halv-0 der hjemme og Spor 0 i OMJK.

Det der er afgørende for dit valg er: Er det kørsel, rangering, udseende eller modelbygning der har din interesse.

Ad 1: så er N absolut en mulighed,

ad 2: modellerne har så ringe tyngde at sammenkobling kan være et problem, ligesom den lille størrelse gør at strømoptaget ved langsomkørsel kan være et problem,

ad 3: detaljerne bliver uendeligt små i N for nærmest usynlige,

ad 4: hjemmebyg kræver en meget sikker hånd og et utroligt skarpt øje.

Min væsentligste grund til IKKE at vælge N, er at det optisk ikke fungerer: selvom det er tæt på halv størrelse af HO virker det optisk anderledes med hensyn til anlægs størrelse. Du sparer ikke 50 % på pladsen, højst 1/3. Du har slet ikke den samme fornemmelse af at et lokomotiv eller en vogn er tung. 15 godsvogne i 0 eller HO er langt, i N fornemmer du slet ikke størrelsen.

Min konklusion er: Kun hvis du er i ekstrem pladsnød skal du vælge N, hellere et lille anlæg i HO end et stort i N. (i OMJK siger de det samme til mig om HO)

Andre har sikkert helt andre meninger.

Definer dit behov inden du bruger penge.

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Hej Casper

Velkommen til forummet og især velkommen tilbage til hobbyen! Smile

Jeg har tidligere kørt spor N, men er skiftet tilbage til H0. Der er nemlig mange fordele ved spor N, men den nødvendige tykkelse på materialerne for at det hele kan holde sammen gør, at når man ser materiellet tæt på, ser det lidt klodset ud.

I H0 ser det meget bedre ud. Prøv at se billederne af denne H0 limousine:

http://www.mj-blog.dk/2007/03/mercedes-benz-limousine-fra-ricko/

eller detaljerne på dette damplokomotiv fra Heljan:

http://www.mj-blog.dk/2006/05/pr-maskine-fra-heljan/

Som nævnt er de bedste forhandlere i nærheden af dig Kystbanen og Togcenter Gentofte. Sidstnævnte har en anelse lavere priser, men servicen hos Kystbanen er uovertruffen, så jeg vil anbefale dig at tage derhed og få en kop kaffe og se nærmere på alle de lækre sager man kan få i de forskellige skalaer. Hvis du på forhånd har tænkt lidt over hvad du kunne tænke dig mht. til anlæg, perioder og lign, er du godt rustet.

Hvis du i mellemtiden vil læse lidt om hvor meget man får får pengene med moderne H0, vil jeg anbefale min artikel i tre dele om et startsæt fra Roco:

http://www.mj-blog.dk/2006/10/digitalt-startsaet-fra-roco/

Held og lykke! Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Hej Casper

Jeg synes, at N er et godt valg. Det er ikke nødvendigvis bedre end H0 - hver skala har sine fortrin - men i skala N kan du f.eks. få plads til større anlæg og dermed mere køreplads, oprangering af mere realistiske togstammer og mere landskab - og N ser i mine øjne bedre ud end H0 rent optisk, der er mere helhed over skala N.

Hvis du lægger afgørende vægt på korrekt modelbygning skal du vælge en større skala. der kan bygges flotte modeller i N, men de bliver selvfølgelig ikke helt så detaljerede på grund af størrelsen.

Kørselsmæssigt er der ingen forskel.

I dag kan du få N-modeller i samme kvalitet som i H0 og med lige så gode køregenskaber, både analogt og digitalt, så disse områder er ikke afgørende for valget.

Det afgørende er, hvad du har lyst til. Vælg ud fra det, så kommer resten af sig selv.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hej

Det er svært at råde om det.

Og her i forummet er det jo mest dem med den der slæbesko som hersker med de ellers naturtro modeller.

Spor N er en god ting til dem som mangler 40 m2 til H0 og hvis man ikke er nittetæller er der ikke den store forskel når man tager den ½'ve størrelse i betragtning , og når jeg ser på min my og de 5 bn vogne i N så ser de sgu da godt ud og det samme gør da lyntoget Ma.

Og man kan jo få meget dansk materiel efterhånden i N.

Hilsen

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Tonny Pedersen" skrev:
HejOg her i forummet er det jo mest dem med den der slæbesko som hersker med de ellers naturtro modeller.Hilsen Tonny

Er der en der er lidt sur her, at marklin brugerne er i overflod, og de mest skrivende, det tror jeg blot er et tilfælde, men det er jo bare om til jer 2 skinnet bruger, at skrive lidt mere, så ville der ikke være den overvægt af marklin indlæg Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"killerp" skrev:
Er der en der er lidt sur her, at marklin brugerne er i overflod ...

Tænker du på forskellen mellem Märklin og ikke-Märklin eller N og H0?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Jacob

Nu var det som bare et svar på tonny´s besked om dem med slæbesko var i overtal på forumet, for det tror jeg som sådan ikke "vi" er, men vi er nok bare dem som skriver mest Smile

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"cschjorr" skrev:
Hvilket mærke skal man vælge? Hvad er ulemperne med N kontra H0?Hvor skal man handle (jeg bor i Helsingør)?

Nu er jeg ny her i forumet, men det slår mig at spørgsmålet udløser lidt pres for at få dig til at vælge H0 trods du skriver at du allerede har valgt N på grund af pladsen.

Et meget væsentligt kriterie i skalavalget er jo netop den plads man har til rådighed. F.eks. har jeg "kun" en 1-værelses så hvis jeg vil have en modelbane som ikke skal dominere hele mit hjem så skal jeg bestemt ikke vælge H0. Måske ville Z være bedre, men det er så småt at jeg ikke kan se detaljerne. Desuden har Z ikke så stort et udvalg. Jeg har derfor fundet at Spor N er helt ideelt for mig. Det er stadig en størrelse hvor der er en masse detaljer, og så fylder en bane kun en fjerdedel af en H0. Jeg har i øvrigt også fået en hel del DSB og SJ i spor N så det er ikke umuligt at få lokalt materiel i det format.

Hvilket mærke?

Jeg har købt lidt forskelligt i løbet af det sidste år, men Minitrix, Fleischmann og Arnold er mine absolut foretrukne. Jeg er i øvrigt ganske imponeret over at man kan lave literingerne så knivskarpe i den størrelse. Jeg har købt en urmagerlup for rigtigt at kunne læse dem, og det står sandelig som det gør på de store modeller.

Rivarossi har også nogle pæne modeller mens Lima har både og. Men de to sidste laver vist ikke N mere, og de er - ligesom Arnold - overtaget af Hornby. Der er defor en væsentlig forskel på ny og gamle modeller.

Ulemperne N kontra H0 vil jeg slet ikke komme ind på, bortset fra at det netop er størrelsen hvor N har den fordel at det har jeg plads til og H0 har jeg ikke plads til.

Hvor køber man:

Jeg har gode erfaringer med Perron4 og Trinbrættet (som er samme firma), selv om de kan være lidt længe om at levere. Men de har nogle rimelige priser. Jeg bruger deres netbutik, da jeg ikke har nogen forhandlere lige i nærheden...

Ellers vil det være en god idé hvis du tager en tur til den kommende udstilling i Valby. Der er flere forhandlere samlet samme sted, så man bedre kan danne sig et indtryk.

Ellers kan man købe brugt - f.eks. på QXL og eBay. Desuden har jeg lidt materiel i overskud som jeg overvejer at sætte til salg på min egen hjemmeside når jeg har fået et bedre overblik.

Der er en ting, som du ikke har spurgt om: Digitalt eller analogt?

Jeg har valgt digitalt og bruger Rocos nye MultiMAUS. Den er baseret på Lenz DCC.

Hvis du vælger digitalt, og ikke har købt noget endnu, så kan jeg anbefale at købe et af Rocos digitale H0-startsæt. De fås for et sted mellem 1200 og 1400 med alt hvad du skal bruge. Du kan så sælge skinner og materiel på QXL og hvis du er heldig kan du måske få omkring det halve igen.

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpg

Indlæg: 50

PB  Hjemmeside

"KnudBe" skrev:
Nu er jeg ny her i forumet, men det slår mig at spørgsmålet udløser lidt pres for at få dig til at vælge H0 trods du skriver at du allerede har valgt N på grund af pladsen..
Jeg har mødt det før. Det er vist meget almindeligt at man prøver at få os væk fra N.
"KnudBe" skrev:
Jeg har derfor fundet at Spor N er helt ideelt for mig. Det er stadig en størrelse hvor der er en masse detaljer, og så fylder en bane kun en fjerdedel af en H0. Jeg har i øvrigt også fået en hel del DSB og SJ i spor N så det er ikke umuligt at få lokalt materiel i det format.
Igen det samme her. Jeg har dog et separat værelse på 12 m2 til hobbyen, så jeg klager ikke.Og alle de mærker og mange flere gør at udvalget er ganske stort... og så ligger der et par butikker i Gentofte/Hellerup området som også har udvalg i NDigitalt er bare sagen. Hop aldrig på analogt hvis du starter fra bunden, det er ikke pengene værd. Merudgiften ved at starte digitalt er ringe i sammenligning med udgiften og besværet til at digitalisere senere.Som en venlig mand fra Kolding ville have sagt "Du er godt nok modig, når du tør begive dig ud af modelbanens veje". Men jeg siger: "Bare klø på"
"KnudBe" skrev:
Der er en ting, som du ikke har spurgt om:

Ahh, der er en ting mere:

Når du ikke har meget plads, vil jeg henlede din opmærksomhed på moduler.

Der er mange måder at køre moduler på. Det kan bare være en sektionsopdeling af et anlæg.

Eller det kan være en totalløsning der også omfatter måden at køre tog på, dvs rigtig drift med køreplan, last, rangering, stationspersonale, lokoførere osv.

Der er også masser af variationer midt imellem.

Da dette ikke skal udvikle sig til en salgstale, vil jeg bare opfordre dig til at se ind på

http://n-re.dk. Der er mere end tusind billeder af modulkører i gang med deres hobby. Du må også gerne skrive direkte til mig hvis du har spørgsmål. Der er rigtigt mange ting at overskue hvis man ønsker at gå hele vejen.

Bygger man moduler, kan man i øvrigt sagtens bygge moduler i flere størrelser. og både store og små. Og man kan sagtens lave meget flot i N:

Billede

og vi kører også med det der ikke er færdigt:

Billede

Held og lykke med din nye hobby.

__________________

Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"jpg" skrev:
http://n-re.dk. Der er mere end tusind billeder af modulkører i gang med deres hobby.

Jeg var inde og kigge på jeres billeder, og bemærkede det ur med 4 timer pr. time...

Er det noget frit tilgængeligt software som generere dette ur?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpg

Indlæg: 50

PB  Hjemmeside

"KnudBe" skrev:
Jeg var inde og kigge på jeres billeder, og bemærkede det ur med 4 timer pr. time...Er det noget frit tilgængeligt software som generere dette ur?

Hej Knud

Idé og dele af layout er hentet fra http://www.modelbanepiger.dk men der er lavet noget videreudvikling. Jeg sender filerne til dig pr. mail.

__________________

Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders CN

Indlæg: 8

PB

Har du overvejet spor TT?

Her findes der efterhånden også en del. Bl.a. en dansk MY er i år på Tillig´s program.

hilsen,

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

paspaatoget

Grafisk Designer

Indlæg: 22

PB

"cschjorr" skrev:
Er der nogen som kan hjælpe mig ud over de værste faldgrupper?

Som du kan se er der nok folk der kører skala-N

Jeg har læst hurtig igennem og jeg mangler bemærkninger fra TT-folk (skala 1:120), hvor man har fine detailler på en mindre størrelse end H0.

Jeg kører N fordi det er småt! Så valg ikke KUN efter mål vælg også efter din hjerte!

Du kan se hvad jeg har gang i på min stadig 'under constuktion' værende hjemeside:

ppt.bekijkhet.net

Desværre stadig kun på Hollandsk sprog, men billeder snakker alle sprog Wink

__________________

Pas Paa Toget!
Henk C. Meerhof
_________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

cschjorr

Design

Indlæg: 2

PB  Hjemmeside

Ja så er der valgt og byggeriet er i fuld gang. Det blev spor N og Fleischmann lægger skinner og digital styring til. Vi er allerede i fuld gang og sønnike (på 4 år) kan faktisk væsentlig mere ned man tror så det har været en positiv oplevelse.

Jeg har specielt været glad for henvisningen til kystbanen hvor jeg har fået sublim service - men det har jo også kostet en del at starte fra scratch. Nu glæder jeg mig bare til at forstå det komplette digitale sprog, men det kommer nok med tiden.

Tusinde tak for alle jeres indlæg!

__________________

Casper Schjørring

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Jeg synes at det er lækkert at din søn på kun 4 kan være med. Og jeg glæder mig til at se om der en dag skulle komme nogle billeder af hvad I har fået lavet Wink

Rigtig god fornøjelse med byggeriet.

PS! Kan man få for meget materiel? I princippet må svaret vel være nej, men jeg har fået købt lidt for meget materiel i forhold til hvad jeg har plads til, så jeg sætter nok snart nogle vogne til salg...

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hej Casper,

Det var godt at hoere fra dig igen!

Jeg haaber at du poster nogle billeder af og til med jeres opbygning!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

For tre år siden gik jeg "som en voksen mand med en lille drengi hovedet" ind til Kystbanen i Hellerup og ville genoptage modelbaneideen. Da jeg var dreng knoklede jeg med gammelt 50er HO Märklin (husker det som gammelt lort)

Jeg oplevede en ekstrem positiv service hos Kystbanen. Jeg havde virkelig ikke fornemmelsen af at de ville proppe æsker ned i halsen påmig, men gav råd og vejledning. Jeg kom hjem med digitalt N. Genialt dejligt for mig. Fine detaljeringer og i dag med god lyd. Inden jeg gik i gang med en stor bane til alle lommepengene forsøgte jeg mig med Roco digitalt startsæt og et par lækre modeller med lyd. Syntes det er fabelagtigt og ekstremt flot i HO skala, men er smittet med N-bakterien.

I vinter har jeg for sjov bygget en Z-bane. Det er hamrende sjovt at bygge de ekstremt små ting, men et sandt helvede at få Z til at køre. ud af en forholdsmæssigt stor bane har jeg fået liv i en enkelt oval. Det er simpelthen for sårbart men ser sjovt ud rent landsskabsmæssigt og med de bittesmå menensker overalt som man skal lede efter.

N er lige til at falde for (syntes nu at TT modeller også er flotte med der er ikke så stort udvalg i det)

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

domino

Procesoperatør

Indlæg: 385

PB

Hej

Jeg har selv lige skiftet til N fra H0 pga plads mangel, og er blevet rigtig glad for spor N.

Jeg syntes bestemt at loko køre lige så godt som loko i H0, og jeg er begyndt at kigge på det de køre med i England , og det kan jeg varmt anbefale, især Kato som er Japansk fabrikat er sublimt, alle de dele som man i H0 skal smøre er ikke nødvendig , fordi alle dele er belagt med teflon, det giver en enorm blød kørsel.

Backman og Kato er utrolig fremme i England , også er det billigere og forsendelsen koster ikke det store.

Kato skinner er også flotte og behagelige at køre med, prøv selv at kigge på ebay.co.uk, mange flotte modeller.

Men hvis du vil køre eupæisk , så skal du kigge i tyskland.

__________________

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N

Digital og analog.

Trix C-skinner.

Samler af Lima H0

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.