Så er der kommet en ny artikel om Helix.
Kan findes på http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&... og som altid modtager jeg gerne feedback her eller på mail.
Vi er efterhånden nogle stykker, som arbejder på Helix'er herinde.
Jeg kunne godt tænke mig at se billeder af din Helix, hvis du har sådan en "stående" derhjemme. Læg dem i tråden her. Gerne med lidt kommentarer til.
__________________
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Thrane
Indlæg: 995
I fuld sving...
Thrane
Indlæg: 995
Færdige strimler
Så nu er næste step at få dem limet sammen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, at bore huller..........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
ja og dog..er formentlig nemmest at bore hvor ring ad gangen.
forstår jeg korrekt at der skal være 3 huller på hver "strimmel" et i midten indad og et i hvert hjørne udadtil?
skal du sidde med en bestemt afstabd til kant? eller det bare så tæt på som muligt dog uden træet flækker?
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Rasmus
Det ser jo godt ud.
Vent med at bore til sidst. Lim pladerne sammen og også meget gerne underlaget inden du borer. Bor dernæst igennem alle lag. Brug et bor der er lidt større end gevindstængerne. Pladerne går på skrå i forhold til stængerne, så hullerne skal i princippet være lidt ellipseformede (eller blot lidt større).
Hver strimmel går ikke helt ud i hjørnet, så egentlig skal der kun være 2 huller i hver strimmel, men det er korrekt, at der skal være et hul i hvert yderhjørne af sekskanten og et i midten af hver inderkant. Jeg har boret hullerne ca. 25 mm fra kanten. Fortsat god arbejdslyst.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
"Opskriften" fortæller at du skal bore pladerne først (2 huller i hver plade). Derefter bruger du hullet på den korte side til at styre efter, når du limer sammen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
vil det sige at de skal limes sammen éngang til?
NU på det lange stykke?
og ikke nok kun med møtrikker?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lige nu, tror jeg at vi mangler et par billeder mere af, hvad du har lavet.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
jeg har såmænd bare sat 2 stykker sammen..ialt har jeg nu 6 sæt.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Rasmus
Ja, de to lag skal limes sammen til du har een stor sammenhængende spindel. En metode er at sætte pladerne sammen to og to først og derefter lime disse sammen. I min tredie helix limede jeg dem blot sammen fra en ende af og det var lige så nemt, syntes jeg. Blot man sikre sig at resultatet bliver symmetrisk. Se billederne i "Min tredie helix"
Efter at du har limet lagene sammen, vil jeg anbefale at du også limer undlaget på, før du borer. Så undgår du at skulle tilpasse underlaget efter gevindstængerne: "Før sammenlimning af pladerne bruges den ene som skabelon for underlaget. Så er det efterfølgende nemt at udskære underlaget, så det passer perfekt."
Bor dernæst hullerne som angivet tidligere. Hullerne borer jeg efter samling. (Hvis borehullerne bruges til at styre pladerne efter under samling, skal der ikke gå meget galt under udskæring og boring. Når pladerne spejlvendes bliver unøjagtigheden fordoblet) Det gælder blot om at hjørnerne skal mødes og at vinkelen opretteholdes.
Sørg også for at gevindstængerne er lange nok, hvis du vil bruge dem til at montere et landskab på efterfølgende.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Thrane
Indlæg: 995
Hej SÅ langt er jeg nået..
dvs sat to og to sammen..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Sådan kan man selvfølgelig også gøre........
Det smarte ved den der spindel er at man laver 12 helt ens stykker, borer hullerne og tager hver anden og vender dem om og limer på bagsiden af dem der vender "rigtigt". Så har man et sammenlimet brædt der ser ud som det øverste her:
Nederst er vist et enkelt brædt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
dér var lige noget er snød mig dér. Den fremgangsmetode var mig ubekendt indtil nu.
men det går vel nok!
amigotrain
Indlæg: 55
Det er fuldstændig korrekt, at det ikke er ret meget. Men som du skriver, er det kun under selve samlestykkerne der er snæver plads (65 mm). Så i praksis kan man godt lirke materiel ud hvis det afsporer. For mig var det vigtigt med så lille stigning som muligt (så jeg kan køre med rimeligt lange togstammer) så kompromiset blev altså snæver plads mellem "lagene".
PS: I denne uge går jeg igang med den anden helix med 3 spor, billeder følger.
vh Henrik
Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...
Thrane
Indlæg: 995
Nogen der har erfaringer med anvendelse af flexskinner på en helix?
er det svært?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, men faste kurver er bedre, hvis du vil lave små radier.
Vi kører kun med flexskinner på det store tyske anlæg.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
okay det havde jeg også regnet med. Som du sagde til mig skulle jeg lave hele banen med flexskinner. Jeg har også kun flexskinner.
Min helix er radius 420.
et spørgsmål.
Hvad gør man når den "inderste" streng bliver for lang når man bøjer flexskinnen?
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Skærer det stykke af ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
det nemmeste med helixen vil vel være at regne ud hvor mange omgange du skal op eller ned og så købe radie 3 skinner og bruge dine flexskinner til strækning hvor de ikke skal bøjes så meget.
Tonny
Thrane
Indlæg: 995
hej!
kan du forklare hvorfor du lige ved der er tale om radie 3?
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
hej
Ja det kan jeg da sagtens , for i følge roco's sporgeometri er radie 3 lig med 419,6 mm.
Tonny
Thrane
Indlæg: 995
Ok, det var ikke for at du skulle "bevise" noget.
Men det var mere for at lære grundreglen til at finde en buet skinne er passer i en given radie.
tak.
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej igen
Du kan se de færdige roco radier på billedet og det er nemmere at bruge dem hvis du skal 90 grader eller mere rundt , flexskinner er nu bedst til at lave lange svungne kurver på strækningen. og der må man jo prøve sig frem til man finder det der ser bedst ud. Ellers er det jo at bruge formlen for en cirkel.
Tonny
Thrane
Indlæg: 995
hej Igen
har du hullerne på én gang inden sammenlimning, ved at lægge dem ovenpå hianden?
og hvor skal hullerne målmæssigt sidde?
Thrane
Indlæg: 995
Det står ingen steder overhovedet hvor hullerne skal sidde! JA kan se godt hvor de skal sidde men der er ingen beregning.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Så bor dem dog efter sammenlimningen, som jeg tidligere har anbefalet.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det i hjørnet skal sidde lige langt fra begge sider der støder op mod hjørnet.
Det på langsiden skal sidde (brædtes bredde - overlap) /2 fra modsatte hjørne end det andet hul.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Yes - er i gang med denne proces nu..
Thrane
Indlæg: 995
Hvordan er det lige det skal forstås når man sætter afstanden opstigningen hele vejen op. Man starter selvfølgelig i "nul" Men hvordan fremadrettet?
jeg får at vide den er 82,2. Skal man så ved 360 grader stille den der og så ellers understøtte den nedefter?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du har 12 gevindstænger ligeligt fordelt rundt i en cirkel.
82,2mm/12 = 6,85mm.
Gør det at for hver gevingstand laver du 7 mm mere aftanden til bundpladen. Så ender du på 84 mm i højdeforskel.
Jeg har forsøgt at fordanske regnearket og har rettet et par fejl i det (i VB delen), samt indtegnet hulplaceringer med mål.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus,
LÆKKERT!
Ok hvar gør jeg så med de 6,85 cm?
og de 7mm er det hvad den skal hæves for hver gevindstang?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
ok
men du skriver dette:
Du har 12 gevindstænger ligeligt fordelt rundt i en cirkel.
82,2mm/12 = 6,85mm.
Thrane
Indlæg: 995
det forstår jeg ikke helt.
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
jeg tror det Klaus mener er at i stedet for 6,85 mm så skal du lade hver gevindstang hæve 7 mm så har du 84 mm når du er hele vejen rundt.
Tonny
Thrane
Indlæg: 995
jeg forstår det stadigvæk ikke helt.
der skal være 82 mm i frihøjde i mit tilfælde, hvor kommer de 7 mm så ind i billede.
hmm fatter det ikke..
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
12 gange øger du højden med 7 mm = 84 mm, hvilket er det tætteste du kommer på de 82 mm, medmindre du vil måle 6,8 mm! for hver stang.
Sagt på en anden måde: Din plade skal 7 mm højere op for hver stang du passerer.
De 82 mm er for øvrigt ikke frihøjden, men højden for hver omgang. Frihøjden er afstand fra skinne til overliggende plade.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Thrane
Indlæg: 995
fatter det ikke!
så bliver der 7 mm i mellem hver plade?
hvis man forestiller sig det hele ligger fladt sammen...og man hæver første gang 7 mm næste gang 7 mm...
ER LOST!
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
At øge betyder at lægge til.
Højde = 0
+ 7 = 7
+ 7 = 14
+ 7 = 21
+ 7 = 28
+ 7 = 35
+ 7 = 42
+ 7 = 49
+ 7 = 56
+ 7 = 63
+ 7 = 70
+ 7 = 77
+ 7 = 84 ! Fantastisk. Efter 12 gange kom vi op på 84 mm. Tra tra traa
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Næste gang 7 mm mere og igen 7mm mere næste gang. Sådan fortsætter du, når du har nået rundt i 12 gevindstænger når du en højde på 84 mm og fortsætter her med andet lag i helix.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
YES, det fandt jeg så ud lidt senere i går aftes.
men tak for forklaringen.
Thrane
Indlæg: 995
ja det også ret enkelt, især efter jeg fik overbevist min hjerne.
Thrane
Indlæg: 995
Godaften,
Jeg tror min helix bliver udmålt pr. øjemål. Synes godt nok! Det er sådan set let nok at hæve første omgang, her kan man jo bare hæne møtrikken de 7, 14, 21 osv. hele vejen rundt.
men for mig er det praktisk taget umuligt at komme ind og måle når vi taler 2 omgang osv.
Hvad måler i det med?
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Det er meget nemt. Du udskærer en stump liste i den ønskede længde (70mm minus tykkelsen på dit underlag), stiller den på helixen ud for den spindel du ønsker at justere og så skruer du møtrikken op til den lige præcist bærer.
Derefter går du videre til den næste og den næste og den.....
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Thrane
Indlæg: 995
Hej !
Tak for svar!
du mener 7 mm? (som den skal hæves med hver gang)
hmm forstår det ikke helt-..sorry.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Det er også fordi jeg er gået kløjs i målene... :?:
Jeg mente selvføglelig en liste på 84mm minus tykkelsen på dit underlag.
Når du har fået monteret første omgang af helixen, og det kunne jeg forstå at du godt kunne måle dig frem til, så forsætter du med den lille afstandpind rundt og rundt og rundt. Det vigtigste er at sørge for at du holder afstanden mellem lagene.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, når første "rundgang" er lavet er højdeforskellen op til den næste altid 84mm (minus pladerens samlede tykkelse) = 76 mm (hvis du har lavet det ud af 2 stk 4mm plade))
Ergo saver du en træklods der er præcist 76 mm høj. Den smider du ind ovenpå din nuværende første omgang og justerer højde på næste omgang ud fra det.
Kig nu billederne grundigt igennem....
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
ok
jeg starter selvfølgelig ved indkørslen hvor den første gevindstang sidder. Den skal formentlig IKKE hæves?
Nr. 2 skal så som den første gevindstang hæves 7 mm?
Er det bedste at starte HELT i enden af gevindstangen? eller sarte lidt oppe.....
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeps det hele er jo ganske fint illustreret! Det med højdeforskellen fra lag til lag er vist her:
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
skal man justere ud fra den hele vejen rundt i hver "etage"?
og hævningen sker ved at stille klodsen ved hver gevindstang hvor den så "følger" stigningen fra første etage?