Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Snyd med epoker

Hej derude, og godt nytår.

Jeg vil gerne starte en debat om følgende:

Hvor meget går i op i at jeres epoker skal være helt præcise?

Jeg har fx både vinrøde og røde B-vogne, og tilsvarende med lokomotiver, men hvis jeg faktisk sætter min epoke til 1978, så dur mine vinrøde B-vogne ikke og min designebemalede MZ 1414 dur heller ikke.

Så er det jeg godt vil vide hvor meget i andre er gået på kompromis i forhold til epoke(historisk korrekthed) og hjerte(jeg kan så godt lide det og det tog)?

Håber på en god debat og nogle gode eksempler på hvad i gør. Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Hej Peter

En rigtig god ide du fik der som nok skal give en del debat.

Jeg kører Dansk epoke 3. Har intet epoke 4 litreret eller farvet materiel, dog er jeg ikke mere hellig end at mit "nyeste" materiel er brune Mz1ere og der samtidig på anlægget også forekommer gl. epoke 2 litrerede Q vogne, og lur mig om der ikke også kommer et par kupe vogne, når jeg får dem bygget.

Jeg har samtidig valgt at køre "total" Dansk, hvilket i mit tilfælde betyder at maskiner der kun har været at finde på Sjælland, Fyn og Jylland har fundet sammen i mit lille kongerige, hvor hovedstaden for øvrigt hedder Federup.

Mvh

Niels

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg har valgt meget strengt at holde mig til epoke III b, dvs. går ikke op til litra Mz. Det er dels for at gøre det så realistisk som muligt, men også for at gøre det mere økonomisk. Med alle de ting der er kommet og som kommer, kan det hurtigt løbe op.

Jeg må nok sige at det skærer mig i hjertet at se en D-maskine køre med fx kuglevogne og containervogne eller en design MZ køre med CM-vogne (eller en vinrød med for den sags skyld).

Her kan der hentes god inspiration i Lokomotivet, der holder meget på epokerne. Nogen synes det er lidt for meget, men er det nu det? Det er i hvert fald meget realistisk det der bilver meldt ud med, her har jeg hentet en meget stor del af min inspiration.

Men da det jo er ens egen modelbane, så bestemmer man naturligvis selv.

Men en hel del af det sjove, er netop at gøre det så realistisk som muligt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ppilot" skrev:
Hvor meget går i op i at jeres epoker skal være helt præcise?

Da jeg kører alle epoker er det jo let nnok. Derimod forsøger jeg at sammensætte togsæt der passer sammen, ike bare udseende, men også epokemæssigt.

I forbindelse med "min" modebane har jeg udarbejdet 19 ark "Kan du finde Holger", hvor der er et billede af forbilledet for en af de oprangeringer vi kører med. Dermed kan børn og barnlige sjæle lege "Kan du finde Holger(toget)" og os der er mere nørdede kan kigge på billedet og sige "Ahaaaah, sådan kørte det i virkeligheden og her også i model".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Moppe - En forfriskende tanke ........

Har Du gemt Dine "Holger" sider på Din hjemmeside ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Gode inputs - tak for det - og tak for ros.

Lige en lille opdatering herfra.

Dummede mig og spurgte fruen om hvilke tog hun synes bedst om. Fik intet brugbart svar, det hele så jo godt ud, men jeg tror nok en brun MY i dobbelttraktion med en grøn MT og med designmalede B-vogne og et par kæpskinnevogne var det togsæt hun anså for det ideelle.

Jeg spørger hende ALDRIG mere Laughing out loud

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"ppilot" skrev:
Så er det jeg godt vil vide hvor meget i andre er gået på kompromis i forhold til epoke(historisk korrekthed) og hjerte(jeg kan så godt lide det og det tog)?Håber på en god debat og nogle gode eksempler på hvad i gør. Smile

Jeg ser epoker som vejledende. Jeg kører perioder i stedet. Dvs. hvis jeg synes det kunne være sjovt at køre 1995, så kører jeg med modeller, som kørte i den periode. Jeg forsøger at holde min samling indenfor epoke V og fremad, men skulle der snige sig en epoke IV ind, jamen, så går det nok en dag, jeg kører 1989 - 1990 eller lignende.

Det var jo ikke sådan, at ved årsskiftet 1989 - 1990 stod alle tyske tog og vogne, omlitreret og malet i nye farver klar til en ny epoke. Det er en overgangsfase og den skal ikke tages alt for bogstavligt. Selv i dag kører godsvogne rundt med det gamle DB logo.

Hvad der angår godstog er jeg ikke super pernitten med historisk korrekthed. De fleste vogne fra epoke V eksisterede også i epoke IV og VI. Her går jeg mere op i, at logoerne på vognene passer med den tid, som jeg modellerer. Hvis f.eks. et tog fra 1995 kører rundt med en vogn, der har revisionsdato i 2001, så er det ikke noget jeg tænker over.

Ved passagertog skal vognene passe. Jeg laver kun oprangeringer, som jeg kan finde billeder af og gerne kun oprangeringer, som er gennemsnitlige. Jeg laver ikke oprangeringer, som kun i meget få tilfælde har eksisteret. Min samling er gearet til at kunne vise et udsnit af hverdagen i en eller anden given periode. Med enkelte undtagelser, gerne i området omkring Hamburg.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Har Du gemt Dine "Holger" sider på Din hjemmeside ?

Nej, de er på min computer og i papirform på modelbanen.

Men jeg har da vist et eksempel her:

http://www.sporskiftet.dk/node/5721

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bahnfan.net" skrev:
Hvad der angår godstog er jeg ikke super pernitten med historisk korrekthed. De fleste vogne fra epoke V eksisterede også i epoke IV og VI. Her går jeg mere op i, at logoerne på vognene passer med den tid, som jeg modellerer. Hvis f.eks. et tog fra 1995 kører rundt med en vogn, der har revisionsdato i 2001, så er det ikke noget jeg tænker over.

NU er det vel heller ikke så svært at sammensætte godstog hvor revisionsdatoer passer nogenlunde sammen, når ens samling er katalogiseret, også med revisionsdato som en del af data.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej og godt nytår til Alle

Jeg kører epoke III b, og følger det rimeligt nøjagtigt.

Rocos viskelædervogne er undtagelsen, der bekræfter regelen (epoke IV); men de pilles også af banen, når de ikke er i funktion.

Da mit tema er den "skæve bane", er det det nyeste materiel, der kan køre der Mx og Mt i oprindelig bemaling. (My duer ikke pga akseltrykket.)

Klaus : Det med at katalogisere revisions-datoerne er dæl'me smart Smile

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Klaus : Det med at katalogisere revisions-datoerne er dæl'me smart Smile

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at have gjort.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Jeg mener at have hørt om en, som kørte "sommerkøreplan 1970", altså perioden 29. maj til 31. oktober 1970 eller deromkring.

Hvis ikke lokomotiverne/vognene havde været på sporet i dette tidsrum duede materiellet ikke. Et snævert vindue, rent materielmæssigt, men det er så hans valg.

Det kan altså være interessant at se på de konkrete vognnumre.

En af mine bekendte købte (i H0) en D-maskine, HJ, HD, IAR, et par Q-vogne og en EH til kørsel på det lokale klubanlæg. Flot oprangrering af et epokerigtigt godstog, men da vi tog de konkrete vognnumre og undersøgte, hvornår de pågældende vogne var henholdvis indsat i driften og udrangerede, viste det sig, at dette konkrete tog kun kunne have kørt i en meget kort periode sidst i 50'erne.

Vå må også lige tjekke driften. Det kunne jo tænkes, at en vogn var på værksted (eller et lokomotiv til revision) hele den periode, vi vælger, så den slet ikke kørte, selv om den var "levende" på det ønskede tidspunkt.

Mange gamle vogne blev bygget om til nye, så det kan vel forekomme, at en vogn optræder to steder i togstammen, dels som en ældre Q- eller P-vogn, dels som en ny HJ osv.osv, hvis vi bare generelt kører "Epoke 3".

Der er mange målepunkter, og alt dette er jo op til hver enkelt.

Folk kører vel, som det passer dem, og det er uden betydning, om folk blander dansk, tysk og amerikansk materiel, hvis de hygger sig med deres hobby.

Jeg kan selv godt lide, at oprangeringen er nogenlunde epokemæssigt korrekt, men ligefrem at tjekke revisionsdatoen er nok overkill (rent bortset fra, at den kan være svær at læse i skala N)..

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 146

PB  Blog  Hjemmeside

Det lille modul anlæg ”jappe Bruk” køre i forskellige epoker, hvor man ændre på materielsammensætning og landskab alt efter hvilken epoke der køres i.

Det synes jeg er en ret sjov ide, som jeg vil prøve at gøre efter på mit eget anlæg.

Vi kører efter køreplan ca en gang om måneden, og det er så tanken at skifte mellem 3 tidsperioder hen over året: Slutningen af 50erne, midten af 60erne og slutningen af 60erne med 4 køreaftner i hver periode.

I første omgang er det kun materiellet, der skifter, da der endnu ikke er kommet landskab på. Men det er meningen at der, i et vist omfang, skal kunne udskiftes bygninger og andet, så landskabet også er med til at vise udviklingen i tiden. Men det er selvsagt noget, der vil tage meget lang tid at gøre færdigt.

Helt tro mod mine tidsperioder er jeg dog ikke. For mig er det primære ”legen” med toget og opgaveløsningen i forbindelse med køreplanskørslen, så det gælder om at tegne et overordnet ”billede”, hvor man tydeligt kan se hvilken periode, der køres i. Så gør det ikke noget, at nogle enkelte af vognene rammer lidt ved siden af f.eks i forhold til litrering eller bemaling.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-tog

Skovløber

Indlæg: 185

PB

"Niels A" skrev:
Hej PeterEn rigtig god ide du fik der som nok skal give en del debat.Jeg kører Dansk epoke 3. Har intet epoke 4 litreret eller farvet materiel, dog er jeg ikke mere hellig end at mit "nyeste" materiel er brune Mz1ere og der samtidig på anlægget også forekommer gl. epoke 2 litrerede Q vogne, og lur mig om der ikke også kommer et par kupe vogne, når jeg får dem bygget.Jeg har samtidig valgt at køre "total" Dansk, hvilket i mit tilfælde betyder at maskiner der kun har været at finde på Sjælland, Fyn og Jylland har fundet sammen i mit lille kongerige, hvor hovedstaden for øvrigt hedder Federup.MvhNiels

Hej med jer

Niels her giver et svar som passer meget godt på mig...

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

TT-tog

__________________

2 skinne kører. Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
NU er det vel heller ikke så svært at sammensætte godstog hvor revisionsdatoer passer nogenlunde sammen, når ens samling er katalogiseret, også med revisionsdato som en del af data.

Du kender mig jo. Wink Det ville ikke være noget problem, at få computeren til at sammensætte et korrekt godstog. Jeg har dog næppe vogne nok til at fylde en hel køreplan, hvis jeg skal være total historisk korrekt. Så jeg ser lidt bort fra det med revisionsdatoerne, men jo, jeg har da noteret dem ned. Lidt statistik viser, at jeg materialemæssigt, vil klare mig bedst i årene omkring 1999-2000, det meste af mit materiale eksisterer på det tidspunkt.

Ved at føre lidt statistik på revisionsdatoer, vil man også opdage, at producenterne ikke går så meget op i det. De fleste revisionsdatoer kan læses, men det er helt tydeligt, at datoerne er helt tilfældige. Jeg har også vognsæt fra Märklin, hvor revisionsdatoerne altid er én af tre forskellige datoer. Årstalmæssigt vs. epoke passer de dog. Så det er kun årstallet, jeg ser på.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bahnfan.net" skrev:
Ved at føre lidt statistik på revisionsdatoer, vil man også opdage, at producenterne ikke går så meget op i det.

Sådan går det jo. På en vis bane kører dette smukke lokomotiv rundt:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/V240.html

Revisionsdatoen på lokomotivet er en dato, efter det var malet rødt.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Kan afsløre, at debatten godtnok er spændende, men at jeg dog ikke helt har lagt mig fast på hvad jeg vil endnu. Der er også god tid, banen skal jo lige stawles(ja, jeg ER faktisk jyde) på benene først, og i ved jo godt hvad det kræver af planlægning og tid Smile

Fik lige en vanvittig tanke(igen). Man kunne jo overveje at holde sig i epoke III og så bruge epoke IV materiellet som museumstog..naa okay, langt ude, skal nok finde på noget bedre.

Flere bud på hvad i andre gør please! :roll:

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"ppilot" skrev:
Fik lige en vanvittig tanke(igen). Man kunne jo overveje at holde sig i epoke III og så bruge epoke IV materiellet som museumstog..naa okay, langt ude, skal nok finde på noget bedre.
Jeg læste engang om en modeljernbane, figurerne havde en fremtidsjernbaneklub modsat det velkendte med en veteranjernbaneklub. Jeg mener det var en dansk bane.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

amigotrain

Indlæg: 55

PB

"ppilot" skrev:
Hej derude, og godt nytår.Jeg vil gerne starte en debat om følgende:Hvor meget går i op i at jeres epoker skal være helt præcise?

Også godt nytår herfra. God debattråd.

Personligt kører jeg epoke IIIb/IIIc - afgrænset af perioden ca. 1960-68. Da der jo skete ganske meget på banerne i den periode, kan der være ret stor forskel på materiellet i starten og slutningen af perioden. Derfor undgår jeg at køre samtidig med fx. brun MZ og D-maskine. Jeg oprangerer ikke efter revisionsdato, men efter tilgængeligt billedmateriale.

Men det man efter min mening også bør tænke på - hvis man vælger at køre en specifik periode - er alt det andet på anlægget. Bygninger, vejkøretøjer, signaler m.v., og hvis man er rigtig pernittengrynet, helt ned til figurernes påklædning (bemaling)! Alle mine figurer er fx. Preisers ubemalede sæt, som jeg så selv maler i korrekt påklædning anno 1965 - det kan man vist godt kalde nørdet Laughing out loud Laughing out loud

Det kan blive en hel sport at holde alt på anlægget så korrekt som muligt, og der er det efterhånden store udvalg af dansk jernbanelitteratur jo guld værd - for ikke at tale om de mange websites med billedmateriale.

vh Henrik

__________________

Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

"amigotrain" skrev:
Men det man efter min mening også bør tænke på - hvis man vælger at køre en specifik periode - er alt det andet på anlægget. Bygninger, vejkøretøjer, signaler m.v., og hvis man er rigtig pernittengrynet, helt ned til figurernes påklædning (bemaling)! Alle mine figurer er fx. Preisers ubemalede sæt, som jeg så selv maler i korrekt påklædning anno 1965 - det kan man vist godt kalde nørdet Laughing out loud Laughing out loud

Her kan jeg kun være enig: Min bane skal være fra maj 1962, og det vil jeg så indrette alle omgivelserne efter. Desværre forhindrer det mig i at have en bølgende kornmark, men jeg kunne i princippet have en flot, gul rapsmark - bortset fra, at der ikke var så mange af den slags i 1962.

Men årstallet er godt, når man skal beslutte netop påklædning, reklamer på bygninger, bilmodeller, om Falck hedder Falck eller Zonen eller... Det fortæller mig også, at min Austin Seven skal være gammel og støvet, mens min Ford Cortina model 1963 skal se spritny ud. Wink

Det får på den anden side ikke lov til at forhindre mig i at køre et landsdelstog med en brun MZer og en stamme UIC-vogne - omgivelserne kan godt klare et tog, der er såvel lidt for moderne som lidt for gammelt. Jeg glæder mig også til at lave nogle 50er oprangeringer med de mange nye, spændende personvogne, der kommer fra Heljan - perfekte efter en P-maskine.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Mit anlaeg er dekoreret som tysk epoke III.

Det _kan_ dog vaere at der smutter nogle huse og biler med som strengt taget ikke burde vaere der. Det vigtigste er dog at helhedsindtrykket fungerer.

Togene er enkeltvis sat sammen saa korrekt som muligt. Det vil sige; hvad jeg med min begraensede viden mener er korrekt. Her er relle deta vigtigere end helhedsindtrykket.

Det flotte Rheingold-tog fra eopke II koerer skam ogsaa. Det er da helt iorden som museum- eller udflugts-tog.

Der cirkulerer ogsaa en proto-type ICE af og til. Selv 1:87 stoerrelse verden har brug for at forske i fremtidens transportmidler... Wink

Naaja, i det hele taget cirkulerer der en DEL epoke IV tog paa mit anlaeg, det var nemlig hvad jeg samlede paa foer i tiden. De bliver lidt efeter lidt udrangeret til fordel for mere epoke-korrekt materiel, ligesom aeldre epoke IV 1:100 vogne bliver skiftet til epoke III 1:87 gradvist.

Der koerer da ogsaa et par schweitziske og danske toge rundt. Lidt nostalgisk HAR man vel lov til at vaere¿? Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Her kan jeg kun være enig: Min bane skal være fra maj 1962, og det vil jeg så indrette alle omgivelserne efter. Desværre forhindrer det mig i at have en bølgende kornmark, men jeg kunne i princippet have en flot, gul rapsmark - bortset fra, at der ikke var så mange af den slags i 1962.Men årstallet er godt, når man skal beslutte netop påklædning, reklamer på bygninger, bilmodeller, om Falck hedder Falck eller Zonen eller... Det fortæller mig også, at min Austin Seven skal være gammel og støvet, mens min Ford Cortina model 1963 skal se spritny ud. :wink:Det får på den anden side ikke lov til at forhindre mig i at køre et landsdelstog med en brun MZer og en stamme UIC-vogne - omgivelserne kan godt klare et tog, der er såvel lidt for moderne som lidt for gammelt. Jeg glæder mig også til at lave nogle 50er oprangeringer med de mange nye, spændende personvogne, der kommer fra Heljan - perfekte efter en P-maskine.

Jeg gør lige hvad der passer mig. Det vil sige at jeg ikke holder mig til et bestemt årstal. Min Vedde Station med omgivelser kommer nok til at ligne 1950 med en god opblanding af detaljer fra omkring 1920-1930. Hvorfor det? Jo, det helt afgørende er om man kan finde egnet dokumentation. Det hører med til historien at veddebanens persontrafik blev nedlagt i 1933, så hvis jeg skulle være meget periodetro til 1950, skulle banen henligge overgroet og den eneste køreplanskørsel skulle være er oprydningstog, fremført af en G-maskine. bevares HTJ kørte videre, men jeg vil gerne have lidt af hvert, også DSB-materiel.

Toget er også fra tiden omkring 1950, så en skinnebus ikke ligner en anakronisme. Det sammen gælder PB- og HD-vogne, som giver variation i godstogene (og som jeg har en hulens bunke af Wink ). Det er nok mest fordi udvalget er større i efterkrigsmodeller, for et epoke 2 layout med tilhørende tog ville godt nok se fint ud. Man slipper for alt for mange biler og butiksfacaderne har sin egen charme. Desuden er der mange af de gamle tekniske indretninger man kan tillade sig at medtage.

Derimod er jeg nok ikke til store ekprestog, stålpersonvogne og store damplokomotiver, selv om jeg har en del i skabet. bevares, de kan komme på besøg, ligesom mit kinesiske tog. Dog er jeg sikker på at der har været adskillige gourmetudflugter på banen med min blå spisevogn og med interludium på Vedde Hotel, hvor folkloren med tørvearbejdere og kvindelig omsorg er blevet frekventeret i venten på at lokomotivet skulle have vand og løbe om, for dernæst at vende tilbage til Sorø Akademi.

Vedde Station:

Billede

Eksempel på førkrigskøbmand, der ikke ville have det samme look i en senere udgave:

Billede

Det hele kan genfindes her:

http://nanjing.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

"UTJ" skrev:
Jeg gør lige hvad der passer mig.

Også jeg.

Og i stedet for "Snyd med epoker" vil jeg hellere kalde det for en "Leg med epoker".

Dette gælder i hvert fald her på matriklen, for jeg samler materiel sammen til epoke III, IV og V, med hovedvægten på IV og V. Materiel fra ældre epoker (og til dels fra epoke III) er så museumsmateriel.

Men ved oprangering af togstammerne skal disse være tro mod epoken - men derfor kan f.eks. to Roco BR220'ere godt trække afsted med en dansk rød IC-stamme (som de gjorde først i 1980'erne), side om side med en rød ME'er med røde "kreaturvvogne" (Bn-vogne), selvom disse stykker trækkraft af indlysende årsager burde udelukke hinanden.

Ved at låse sig alt for meget fast på et bestemt klokkeslæt på en bestemt dag i et bestemt år går man i mine øjne glip af en masse sjov og en masse spændende materiel at "lege" med og oprangere nogenlunde korrekte togstammer af.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Det er jo lige før man skal omdøbe tråden til at handle om de drømme og tanker i alle gør jer om jeres forskellige anlæg. Beskrivelserne er jo næsten poetiske, det er ihvertfald enormt inspirerende at læse om alle de gode og grundige tanker i har gjort jer - tak for det.

Personligt finder jeg det især interessant, at så mange vælger at være tro mod egne tanker og ideer. Inspiration er jo altid godt, men at man ikke behøver at gøre præcist som man lige har fundet det i en bog synes jeg er med til at sætte et personligt præg på tingene som alt andet lige gør det lidt mere indbydende og interessant at høre om. Det er nok ikke her man finder så mange med et Noch færdiganlæg Smile

Lige for at kommentere på de seneste indlæg vil jeg bare sige, at med hensyn til bygninger er det jo rart at de som oftest holder længere end det rullende materiel og derfor kan holde i flere epoker. Og så lige det der foto af Vedde station - fantastisk godt billede med en fremragende belysning!!

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Ja nu vil jeg da også give mit besyv med !

jeg vil bruge 3 skjulte banegårde med hver deres epoke ,selve anlægget kan bygges op så at landskab eller bydele kan fjernes og der kan sættes nyt ind efter hvilken Epoke man kører med,det kræver noget arbejde men muligheden er der Wink

det er sådan vi planlægger i klubben! Wink

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian3120

Teknisk skole :-)

Indlæg: 342

PB

Hej Smile

jeg kører epoke 1990 hehe Smile da jeg både har A og B vogne men samtidig IC3 tog, begge dele kørte i 1990 Smile

vil gerne have et Desiro tog, men det ville ikke passe ind i epoken, det skal jo passe sammen Laughing out loud :D Laughing out loud :D Laughing out loud :D

Hilsen Christian Smile :) Smile

__________________

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Christian3120" skrev:
Hej :)jeg kører epoke 1990 hehe Smile da jeg både har A og B vogne men samtidig IC3 tog, begge dele kørte i 1990 :)vil gerne have et Desiro tog, men det ville ikke passe ind i epoken, det skal jo passe sammen Laughing out loud :D Laughing out loud :D Laughing out loud :D Hilsen Christian Smile :) Smile

Så kunne du jo vælge MR toget Wink

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian3120

Teknisk skole :-)

Indlæg: 342

PB

ja men det er noget bøvl når den skal gøres digital

__________________

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

"Christian3120" skrev:
Hej :)jeg kører epoke 1990 hehe Smile da jeg både har A og B vogne men samtidig IC3 tog, begge dele kørte i 1990 :)vil gerne have et Desiro tog, men det ville ikke passe ind i epoken, det skal jo passe sammen Laughing out loud :D Laughing out loud :D Laughing out loud :D Hilsen Christian Smile :) Smile

Du kunne jo gså køre sen IV og hele V

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Christian3120" skrev:
ja men det er noget bøvl når den skal gøres digital

Det er ikke særligt svært at digitalisee en MR.

http://moppe.dk/mrdig.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Christian3120" skrev:
ja men det er noget bøvl når den skal gøres digital

Ved fra starten at vælge at mene, at det er en bøvlet affære, er der faktisk en mulighed for, at det ender sådan.

Der er her tale om en selvopfyldende profeti, og dem skal man have stor respekt for.

Læs f.eks http://www.digitaltog.dk/Lokomotiver_Lima.htm hvor der er en fornuftig vejledning, omend opskriften kun giver hvidt lys i to af tre lygter.

Hvis du har alle stumper hjemme, og siger til dig selv, at det godt kunne gå hen og blive et spændende og lærerigt projekt, er der stor mulighed for, at det rent faktisk lykkes.

Så gå til opgaven med krum hals.

Hos http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=260&f5=17 kan du faktisk købe MR-sæt i både rød samt rød/hvid.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Hos http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=260&f5=17 kan du faktisk købe MR-sæt i både rød samt rød/hvid.

Tak for tippet. Kan bare ikke se en DC udgave i rød, forstået på den måde, at de skriver at den der er skal sættes sammen med en anden. Eller står der at den KAN? Nogen der kender de modeller?

TIlbage til tråden.

Kom endelig med mere allesammen, i mens vil jeg dele min foreløbige konklussion på mit anlæg.

Det bliver tidlige epoke IV fordi der lige præcist i startfirserne kørte både brune og designmalede lokomotiver rundt, MR var sat i drift, MA blev malet i sølv (som er den model jeg ser flest af til salg). Eneste problem er B-vognene der alle var røde på det tidspunkt, men jeg vil følge de tanker mange har gjort sig ved at holde togstammerne autentiske, og så er det da muligt at epoken får lov at forny sig hen ad vejen og noget af materiellet kommer så på museum.

Bygningsmæssigt passer det også fint med, at de huse og fabrikker jeg har er både ældre og velholdte i forbilledet, mens der også sniger sig nyere bygninger ind.

Jeg håber nu stadig at tråden holdes varm, det ER altså hyggelig læsning synes jeg.

Skal nok - hen ad vejen - holde jer opdateret via min hjemmeside. Foreløbig tak Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

"UTJ" skrev:
Det er nok mest fordi udvalget er større i efterkrigsmodeller, for et epoke 2 layout med tilhørende tog ville godt nok se fint ud. Man slipper for alt for mange biler og butiksfacaderne har sin egen charme. Desuden er der mange af de gamle tekniske indretninger man kan tillade sig at medtage. Derimod er jeg nok ikke til store ekprestog, stålpersonvogne og store damplokomotiver

Jeg er helt enig. Et dansk epoke II anlæg virker også meget tiltrækkende på mig. Efterhånden som udbuddet af modeller der også kan bruges til mellemkrigstiden udvides, er det fristende helt at slippe efterkrigstiden.

Personligt er jeg helt vild med Københavns gamle banegård (præ-1911), der havde spor i alle retninger igennem byen. Det kunne være spændende at bygge noget i den retning, når der en dag er kommet noget materiel, der passer eller kan konverteres uden for meget gråd og tænderskæren.

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Nu har jeg ikke noget anlæg, men er ret så sikker på at når det bliver bygget bliver det denne brogede samling:

Der kommer til at være Tysk, Dansk og Norsk fra epoke III til V

Dog kommer der ikke til at være nogle af de forskellige jernbaneselskabers materiel på samme tid (på nær hvis der er tale om vogne som rent faktisk har løbet over landegrænser naturligvis) Samtidig vil der ikke være epoke III samtidig med V

Tanken er at anlægget og dets landskab skal opbygges så neutralt som muligt, og ellers skal enkelte bygninger udskiftes i takt med at man skifter land eller epoke.

Jeg indrømmer jeg er lidt udbeslutsom, men jeg har en svaghed for både rød/sorte GM'er de norske Di.3'er især og så ETA 150 både i rød eller blå/beige bemaling Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Jeg kører primært, det jeg kan huske at have set ....

Hovedbanen: Rødsort samt nyere krydret med en smule vinrødt

Sidebane: Jeg er fra Hareskovbanen, så jeg husker MO og Cl/Cll/Cls og som soldat Esbjerg - Varde

Derudover er jeg en stor fan af togsæt, så jeg har diverse tyske m.m. togsæt samt togstammer af tyske diesellokomotiver med passende vogne.

Damp er veterantog i min verden.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.