Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

små stationer

Hej alle

Nu ser det endelig ud til jeg kan få bygget mig et lille anlæg. Som udgangspunkt skal det være en lille søvnig station, noget i retning af Glyngøre, men ikke nødvendigvis den. På stationen skal der være 2-3 perronspor, lidt godsareal som retfærdiggør et fritrumsprofil og læssekran( måske til at betjene den lokale maskinfabrik). Der må gerne være en 12m drejeskive med en lille remise, med tilhørende kulgård. En rangermaskine må der gerne være plads til, traktor eller klædeskab. Som Glyngøre har , må der være et lille færgeleje. Stationen skal være udstyret med armsignaler og wiretræk til fjrnbetjente skifter. Jeg regner med det bliver en endestation, men ikke nødvendigvis.

Hvad størrelse angår, har jeg planer om at opdele den i sektioner, som jeg kan side og bygge på, uden det tager al for meget plads. Når der så skal køres, tager man så sektionerne og samler dem.

Er der nogen der har et andet bud end Glyngøre der kan være interessant ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Nu ser det endelig ud til jeg kan få bygget mig et lille anlæg. Som udgangspunkt skal det være en lille søvnig station, noget i retning af Glyngøre, men ikke nødvendigvis den. På stationen skal der være 2-3 perronspor, lidt godsareal som retfærdiggør et fritrumsprofil og læssekran( måske til at betjene den lokale maskinfabrik).
En lille søvnig station har næppe mere end 2 perronspor. Sådan at 2 persontog lige kan krydse.Til gengæld kan der afhængigt af omkringsliggende fabrikker være masser af gods.
"JGJ67" skrev:
Der må gerne være en 12m drejeskive med en lille remise, med tilhørende kulgård. En rangermaskine må der gerne være plads til, traktor eller klædeskab.
Skal der være en tilhørende traktor på en mellemstation, vil der oftest kun være en lille remise til den, men er det en endestation vil der være basis for at tog ender der og at lokomotiver skal overnatte og tanke op.
"JGJ67" skrev:
Som Glyngøre har , må der være et lille færgeleje. Stationen skal være udstyret med armsignaler og wiretræk til fjrnbetjente skifter.
Så bliver det jo en endestation og helt klart skal der være nogle oprangeringsspor til færgen. Men vær opmærksom på at mange små færgehavne ofte er ren gennemkørsel og oprangering til færger.
"JGJ67" skrev:
Er der nogen der har et andet bud end Glyngøre der kan være interessant ?

Jeg har en bog med masser af forslag til stationer - dog mest fra yskland og ned omkring bjergområderne. Det er lidt med færger, men så er det _kun_ færgehavne og ikke deciderede stationer.

Jeg kan finde titlen, eller du kan slå et slag forbi, så kan du låne bogen....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Klaus

Det lyder fint. Grundlæggende for min lille bane er den landlige lille-station-hygge, lidt ala Morten Cork. Sporplaner fra andre lande kan sagtens bruges til inspiration for sådan en bane. Men det bliver kun dansk trækkraft der kommer til at køre der. Det passer lige i min hose med det små-materiel der er kommet. Ellers måtte jeg igang med at bygge det selv. Skulle undre mig meget om der ikke ligepludselig futter en fynsk tre-kobler ind på stationen...

Her kommer det korrekte sig ikke så nøje, hvor mange perron og godsspor der bliver afhenger af pladsen på anlæget, og hvad jeg lige kommer til at få fat i af meteriel. Har lidt en svaghed for Arlöf vogne som kørte på mange privatbaner. De har jo også den fordel, at de ikke fylder så meget. Netop derfor fravælger jeg også de lange flotte boggievogne, og køber jeg dem alligevel kommer de til at stå i vitrine !

Min tanke er at der skal være spænværk og andre af den slags spændende gamle ting og se på, mest fordi jeg kan li og lave de gamle ting. Hvor meget kørsel der bliver det første stykke tid bliver nok begrænset, da jeg har en svaghed for at bygge. Helst en masse små detaljer, som beskueren først lidt efter lidt opdager. Går de med et indtryk af ikke at have set det hele, er min dag redet

Om jeg kommer forbi på de kanter i den nærmeste fremtid ved jeg ikke. Vi er ved at rydde op i gemmerne og pakke ned for flytning.

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Om jeg kommer forbi på de kanter i den nærmeste fremtid ved jeg ikke. Vi er ved at rydde op i gemmerne og pakke ned for flytning.

Så skal du palnlægge nyt midt i det hele ?

Günther Fromm - Modellbahn anlagen Bahnhöfe und Gleispläne. Der er tonsvis af inspiration....

Om den fås via bibliotek ved jeg ikke, men ellers kommer jeg jævnligt i Horsens, hvilket er lidt tættere på dig, en Hammel....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Jeg er ikke kommet så langt i planlægningen endnu. Nu er jeg bare blevet enig med mig selv, hvad det er jeg vil. Planlægning af spor og dekoration venter jeg med til jeg ved hvor meget plads der endeligt bliver, men ved at dele det op i moduler kan der da blive lidt og bygge på. Har en modul-størrelse i tankerne der hedder 1x2m, og så have 4-5 stk. Når der ikke bygges på dem opbevares de på dertil indrettede hyller i skuret, kan tages ned og samles når der skal køres, og skulle man forville sig til en udstilling kan det læsses i bilen i et stativ, eller en lukket trailer. Ideen er at det kan tages med, pakkes væk når det ikke skal bruges og optager mindst mulig plads.

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jeg synes din modulstørrelse er enorm.

Forestil dig, hvor besværligt det er for 2 mennesker at bære en seng eller en sofa igennem flere døre og op af en trappe. Dine moduler bliver lidt større end en almindelig seng. Når først der er bygget på modulerne, landskab, huse osv. så vil du ærgre dig rigtigt meget når det halve rives af, fordi der ikke var plads omkring et hjørne et sted.

1 m i dybden er forøvrigt også langt at nå, godt nok kan et modul måske vendes og nås fra begge sider, men de fleste modulsammenslutninger bruger mindre dybde, ca 60 cm.

Længden er ofte valgt til at være 120 cm, det passer også så dejligt med standardstørrelse på materialerne fra byggemarkedet og så er det til at håndtere.

Rent transportmæssigt kunne det være en fordel at vælge en længde på lidt mindre end 120 cm, fx 110 cm. Så ville der være plads til at modulerne kan stå på tværs i en indbygget reol i en standard lille trailer med pressening over eller som lukket. De fleste trailere har et lad på ca 120 cm i bredden. Så kan pladsen udnyttes optimalt og der kan være flest moduler i traileren.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Leonard

Det vil jeg tage med i overvejelser. Nu tænkte jeg at det skal være en rammekasse de laves i. Har læst ét eller andet sted at der kan laves rammer som er stærkere og lettere end tilsvarende plader med samme mål. Sådan en gang krydsfinér der er samlet på den rigtige måde kan bære meget og holde til meget. Men det er rigtig nok med størrelsen, de er store...

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Krydsfiner på højkant kan bære en masse - hvis det er sikret mod at bøje sideværts. Så I - profiler i krydsfiner - det duer!

Pudsigt nok er det forresten måden at hovedbjælken i mange ældre svævefly er bygget!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.