Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Spænværk

Hej alle

Er der nogen der har fotos/tegninger af danske spænværk. Der er adskellige af udenlandske, men jeg vil gerne se hvor meget de adskiller sig fra de danske ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

For os uindviede... hvad er et spændværk?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej Jesper!

Prøv at kigge på dette link:

http://www.digiphoto.dk/tog/displayimage.php?album=83&pos=40

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej

Skal man kort forklare den's funktion, må det være at sørge for at udligne spændinger i wiren mellem sommer og vinter, for at undgå den effekt sommervarmen og vinterkulden har på trådene på højspændingsmaster. Om sommeren shippetov og om vinteren violinstrenge....... ok, overdrivelse fremmer forståelsen.....

Men der var også spænværk der var indrettet som en "forstærker", for at gøre betjeningen lettere over større afstand.

Men jeg har ikke nogen af bøgerne om DSB's faste instalationen. Der må da være noget om det dér ? Nogen der har noget ???

Jeg har set billederne Gert, det er tysk, og jeg ved ikke hvor meget det ligner det danske....

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Skal det være nutidigt?

Så er det da bare at tage ud og fotografere det selv.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Leonard

Tidspunktet på anlægget er tænkt til omkring sidst i 50'erne når vi snakker dekoration.

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

OK, så har jeg ikke forstået det der spænværk endnu.

Jeg troede det var overledningsstramning og det var der vel ikke så meget af i 50'erne?

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det må fremgå af et af de gamle DSB-reglementer, hvordan et spændværk så ud i praksis. Men spørgsmålet er lige hvilket :?:

I "Banernes bygning og Udstyrelse" fra 1937, som jeg har været så heldig at falde over, står der en henvisning vedr. telegraf- og signalanlæg til "Vejledning til forståelse af telegrafen og telefonen samt stræknings- og sporskiftesikringsanlæggene". Og endelig også en henvisning til "Beskrivelse af og bestemmelse om statsbanernes stations- og stræningssikringsanlæg".

Så er spørgsmålet hvor man lige får fat i sådanne reglementer. Et bud lyder på Erik Olsens store hjemmeside på adressen; http://www.modelbaneteknik.dk/

Det står rigtig mange gode og nyttige ting på den side og der er vist flere reglementer til frit gennemsyn. Hvis der ikke er noget brugbart imellem det der er fremme på hjemmesiden, så prøv at skriv en email til ham og spørg om han kan hjælpe, han plejer gerne at ville offentliggøre relevante ting på sin side og det er dette her emne da Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.216

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Det må fremgå af et af de gamle DSB-reglementer, hvordan et spændværk fungerede og så ud. Men spørgsmålet er lige hvilket :?:
Nej, hvor er I unge! :twisted: I de gode, gamle dage (og nogle få steder endnu), brugte man stålwire til at skifte spor og signaler.Stål er som bekendt mest jern, og jern udvider sig, når det bliver varmt; sagt med andre ord vil en stålwire, der er stram om vinteren, blive så slap om sommeren, at den ikke kan bruges til noget. Man har derfor brug for noget, der kan stramme wiren afhængigt af temperaturen, så den altid er funktionsdygtig: Et spændværk.Spændværker er altså uundværlige ved ældre sikringsanlæg - alle epoke III interesserede burde kende dem intimt.
Citat:
I "Banernes bygning og Udstyrelse" fra 1937, som jeg har været så heldig at falde over, står der en henvisning vedr. telegraf- og signalanlæg til "Vejledning til forståelse af telegrafen og telefonen samt stræknings- og sporskiftesikringsanlæggene". Og endelig også en henvisning til "Beskrivelse af og bestemmelse om statsbanernes stations- og stræningssikringsanlæg".
De to klassiske værker på dansk er SODB (DSB elsker forkortelser: "Sikringsanlæggene og deres betjening") fra 1947, samt "Vejledning til Forståelse af Stations- og Strækningssikringsanlæggene" fra 1919. Begge kan lånes på biblioteket, SODB kommer som regel fra DSBs interne skole, og er et ringbind, der er blevet løbende opdateret til midt i 70erne, hvor der blev lavet en ny udgave.
Citat:
Så er spørgsmålet hvor man lige får fat i sådanne reglementer.

Jeg har begge værker: SODB fandt jeg i Norge via antikvariat.net til nogle få hundrede kroner, mens jeg måtte ud i en fight med en sønderjyde på QXL for at få den gamle fra 1919. Sidstnævnte er klart den bedste og mest instruktive.

Men andet kan gøre det: Weinert laver en omfattende serie af gamle spændværker og andet udstyr til ældre sikringsanlæg, og da DSB har købt meget i Tyskland, passer det meste også til danske forhold. Det er svært at få Weinerts ting i Danmark, så jeg plejer at bestille det pr. postordre fra Tyskland.

Fremfor at jagte de sjældne, danske værker om emnet, kan jeg kun på det kraftigste anbefale, at alle epoke III (og tidligere) fans i stedet starter med de to MIBA værker:

Mechanische Stellwerke 1

Mechanische Stellwerke 2

Begge hæfter kan købes direkte hos MIBA, de bliver leveret i en kuvert ret hurgtigt, og de er en guldgrube af information. Første hæfte handler udelukkende om den ægte vare, mens andet hæfte mest handler om, hvordan man laver den i model.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Claus

Jeg har slet ikke tænkt på at spørge ham, han er jo til epoke 2 ! Så mon ikke han kan fortælle hvor jeg finder ud af noget der kan bruges.

Nu kan ordet "spænværk" jo godt lede tankerne hen på køretrådsanlæg-(de grå beton-lodder der strammer køretråd og bæretov), men jeg mener de anordninger der er placeret der hvor wiren til betjening af vingesignaler og wiretrukne sporskifter løber. Jeg undskylder jeg har forklaret mig misvisende-.

Men for mit indre blik begynder det at tage form, mit lille anlæg. Hvor jeg vil have remise, kulgård, læssespor, stationsbygning osv til at ligge for hinanden har jeg ikke fundet ud af endnu. Det er slet ikke sikkert det ender med en station der har været, men noget der er brygget sammen i fri fantasi. Bare det har en lille smule af det hele, på en måde der ikke minder om en pastagryde, men virker hyggelig og jernbane-romantisk, så jeg glad...

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Kære Lars

Du er din vægt værd i guld

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Lars Skjærlund" skrev:
Nej, hvor er I unge! :twisted:
Citat:
Ja det må du nok sige :!:
De to klassiske værker på dansk er SODB (DSB elsker forkortelser: "Sikringsanlæggene og deres betjening") fra 1947, samt "Vejledning til Forståelse af Stations- og Strækningssikringsanlæggene" fra 1919. Begge kan lånes på biblioteket, SODB kommer som regel fra DSBs interne skole, og er et ringbind, der er blevet løbende opdateret til midt i 70erne, hvor der blev lavet en ny udgave.
Citat:
Bød også på en "Sikringsanlæggene og deres betjening" på QXL, men prisen røg noget højt op Crying
Men andet kan gøre det: Weinert laver en omfattende serie af gamle spændværker og andet udstyr til ældre sikringsanlæg, og da DSB har købt meget i Tyskland, passer det meste også til danske forhold. Det er svært at få Weinerts ting i Danmark, så jeg plejer at bestille det pr. postordre fra Tyskland.Fremfor at jagte de sjældne, danske værker om emnet, kan jeg kun på det kraftigste anbefale, at alle epoke III (og tidligere) fans i stedet starter med de to MIBA værker:Mechanische Stellwerke 1Mechanische Stellwerke 2Begge hæfter kan købes direkte hos MIBA, de bliver leveret i en kuvert ret hurgtigt, og de er en guldgrube af information. Første hæfte handler udelukkende om den ægte vare, mens andet hæfte mest handler om, hvordan man laver den i model.

Ja det var værd at kigge hos MIBA.

Men troede faktisk ikke at biblioteket havde de danske værker. Det må næsten være gennem det Kgl. Bibliotek?

(og får da lidt en udfordring med at få spændværkerne til at passe til et K-skinnemiljø Wink )

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.216

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

"Skovsøekspressen" skrev:
Men troede faktisk ikke at biblioteket havde de danske værker. Det må næsten være gennem det Klg. Bibliotek?
Njah, jeg tror nu nok, mit lån af "den gamle" kom fra Statsbiblioteket i Århus - selvom jeg bor på Sjælland.
Citat:
(og får da lidt en udfordring med at få spændværkerne til at passe til et K-skinnemiljø Wink )

Hvorfor det? Selvom Weinerts spændværker kan vippe, hvis de bliver samlet korrekt, har jeg godt nok endnu ikke hørt om nogen, der har udnyttet det i praksis - det ville vel næsten svare til, at du også indbyggede farveskift i dine træer og automatisk snefald/snerydning på din modelbane?

Spændværkerne er kun pynt - og dermed ikke værre at have med på et 3-skinne anlæg end de er på et 2-skinne anlæg. Se ellers MIBA 2 - der er mange eksempler med K-skinner.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.216

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jesper.

"JGJ67" skrev:
Du er din vægt værd i guld

Det håber jeg ikke - du skulle lige vide, hvad jeg vejer. Evil

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Lars Skjærlund" skrev:
Spændværkerne er kun pynt - og dermed ikke værre at have med på et 3-skinne anlæg end de er på et 2-skinne anlæg. Se ellers MIBA 2 - der er mange eksempler med K-skinner.

Vil få fat i den eller begge bøger ved lejlighed, tyskerne skriver faktisk glimrende bøger om jernbaner i 1:1 og i model Wink

Tænkte at det kunne være en udfording med punktkontakterne ved siden af sådant et miljø. Men det behøver så ikke at være tilfældet.

Men Helt enig i at det er uundværlig viden når interessen falder på epoke III eller tidl. og må nok sige at jeg har haft overset området Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Alt under 100 kg er uacceptabelt! Vi er mange MJ'ere med en ægte rundbuestil!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det må være al den viden og erfaring som tynger. Jeg kan godt se, at jeg har et stykke igen før jeg når jeres niveau. Wink

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej

Alt under 100kg....... -hmm, så er jeg sgu på den, kun 91 ! Men banebulen er der stadig, det er vist en erhvervsskade...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.